Mijn VW Polo, 1600 cc vier in lijn met 75 dooie werkpaarden

Gepost door rke 
En dan nu een vakman aan het knutselen:

Polo uitlijnen

Met een keurig meetrapport van voor en achteras... de vooras van -2 en -3 graden camber naar -0o28' en -0o30'...

Ik had na de acethyleen-bombrander van de kwikfit besloten dat ik zelf eerst ging ontroesten voordat er weer een met een gare brander ging uitgloeien. Ik heb daarvoor dit spul gekocht:

Even inspuiten met Imal en dan dit spul er achter aan. Even een paar minuten laten inwerken en klaar is clara.
Perfect, dit wordt een spuitbusje wat ik voortaan op voorraad heb. Gewoon losdraaien, zonder problemen, zonder brander. Bijna met de hand te draaien...
Toch, zoals je van een echte vakman mag verwachten, begon de monteur met de spoorstangen flink inspuiten en een kwartiertje wachten. Het was niet nodig maar het kan geen kwaad.

De Pollo is voor 65 euro keurig afgesteld. Het rijdt merkbaar beter.
Mooi! Rustico gel is ook geniaal voor ontroesten. Deze koop ik ook, dank voor de tip!
Een nieuwe uitdaging....

Gisterenavond dacht ik een stukje te gaan rijden. Het was erg koud, maar ik dacht: Laat ik de Polo eens een stukje uitlaten in plaats van die eeuwige Seat. Ruitjes krabben, start prima, ik rij de straat uit, bochtje om... Oliedruklampje begint te knipperen. Niet flauw branden maar gewoon echt uit en aan.
Potvershittie, koop een oud barrel en je mag regelmatig van "het karakter" genieten. Geen ... vandaag, ze heeft er geen zin in.

Het internet geeft als een van de mogelijke oorzaken aan dat er een inferieur oliefilter gemonteerd is. Dus, even terugzoeken, wat heb ik de vorige keer gemonteerd?
Een Champion filter van €3,71. Een echt filter kost een tientje of zo, dus ik ben bang dat ik zelf (oh, stomkop) dit inferieure filter heb gemonteerd.
Het klinkt aannemelijk: Steenkoude olie, waarschijnlijk weinig filteroppervlak en een slecht functionerende overdrukklep in het filter.... bingo.

Ik ga dus maar weer een keer bij de onderdelenhandelaar langs. Hopelijk heeft het blok geen schade opgelopen.
Sjon77
Welke olie zit erin? Gewoon 10W40?

Ja, een betere soort 10W40. Je zit aan een 5W40 te denken?
De olie (en filter) is recent vervangen. Het peil staat nog gewoon keurig bij het bovenste streepje en tot nu toe heeft het blok ook nauwelijks olie verbruikt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2016 12:33 door rke.
10W40 is prima (voor in NL), lekker laten zitten thumbs up
rke
Oliedruklampje begint te knipperen. Niet flauw branden maar gewoon echt uit en aan.

Doet mijn auto ook als ik een beetje vlot de afrit neem. Even terugschakelen en toeren op laten komen, gaat hij dan weer uit? Oliedruksensor zorgt zelf ook wel eens voor problemen. Heb ik al eens vervangen.
Leuke auto die poule. big smile smiley

Maar je kan gave dingen doen met een
Polo, en er zijn genoeg tweedehands onderdelen te koop.
Dat scheelt een slok op een borrel.
straat uit, bochtje om...
Lijkt alsof je aanzuigbuis gewoon droog te staan als je een beetje te hard door de bocht gaat.
Kan te maken hebben met te dikke olie inderdaad. maar 10w40 zou goed moeten zijn.

Oliefilter van Champion is misschien goedkoop. Maar tis eerder een B merk. Niet direct heel slecht dus. Merkloos zou ik eerder in twijfel nemen dan Champion als ik eerlijk ben.

Heb je toevallig nog iets aan de olie toegevoegd van een additief? Dat maakt de olie namelijk dikker in de meeste gevallen.

Kan trouwens ook een kabelbreukje zijn of probleem met de drukschakelaar (zit er 1 op de kop linksachter als je voor de motor staat)
Als je echt te weinig oliedruk hebt gaan de klepstoters al snel tikken.
Boblafrance Ralph
Leuke auto die poule. big smile smiley

Maar je kan gave dingen doen met een
Polo, en er zijn genoeg tweedehands onderdelen te koop.
Dat scheelt een slok op een borrel.
Er zijn inderdaad erg veel tweedehands onderdelen te koop. Maar ik hou deze origineel, het is met Polo's als met CRX-en en Civicjes: als je er een tegenkomt die niet als een lamme eend over het wegdek schuift heeft menigeen zoiets van 'wat is dat voor een auto?'.
Ik bedoel: subtiel verlagen, lichtmetalo's.. ok. Extreem verlagen, verlassen en verbouwen... zonde.

Heb je toevallig nog iets aan de olie toegevoegd van een additief? Dat maakt de olie namelijk dikker in de meeste gevallen.
Nee, alleen een synthetische olie.

Kan trouwens ook een kabelbreukje zijn of probleem met de drukschakelaar (zit er 1 op de kop linksachter als je voor de motor staat)
Als je echt te weinig oliedruk hebt gaan de klepstoters al snel tikken.
Een kabelbreuk zou goed kunnen. Het blok is een flink gezakt met het vervangen van de bak.
Met een kabelbreuk komt het probleem wel weer terug. .. sad smiley

Zojuist een nieuw oliefilter gemonteerd. Het oliedruk probleem lijkt verholpen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2016 19:57 door rke.
Pobresh
straat uit, bochtje om...
Lijkt alsof je aanzuigbuis gewoon droog te staan als je een beetje te hard door de bocht gaat.

Ik ben verrast dat jullie (niet alleen jij) mij ervan verdenken iedere bocht driftend te nemen.
Ik kan echt wel rustig een bocht nemen....
haha nee hoor. Maar bij koude olie hoef je niet hard door de bocht om die olie 1 kant op te laten gaan. Zeker met origineel onderstel (relatief veel bodyroll) kan het sneller opvallen.

Synthetische 10W40? Bij mijn weten zou dat een halfsyntheet moeten zijn. (sowieso beter voor dat blok)

Heb je na het vervangen van het filter ook even je olie bijgevuld?
Je haalt al gouw 0,25 a 0,5 liter (afhankelijk van welk formaat filter je gebruikt(kort of lang) ) uit het blok op die manier.
De bocht was van de parkeerplaats af, ijzig koud weer, achter een onoverzichtelijk groot busje vandaan, de doorgaande weg op. Dat ging echt niet snel...

Ik heb een Corolla (1.8D) gehad die, als de olie op het bijvulpunt was, het rode olielampje liet oplichten in een bocht. Een soort oliepeilsensor, maar ergens heb ik het vermoeden dat dit niet zo bedacht was in het oorspronkelijke ontwerp. Bij andere auto's heb ik daar geen last van gehad, ik heb het altijd een ontwerpfoutje genoemd. Ook de latere Corolla's hadden deze "undocumented feature" niet meer.

Over die olie:
Ik dacht dat het een volsyntheet is, ik zal vanavond even kijken.
En ik heb het blok een goede 30k terug nog geflushed, het blok zou goed schoon moeten zijn. Uiteraard heb ik de olie weer netjes bijgevuld.

Waarom zou een half syntheet beter zijn voor dit blok dan een volsyntheet?
rke
Een nieuwe uitdaging....

Gisterenavond dacht ik een stukje te gaan rijden. Het was erg koud, maar ik dacht: Laat ik de Polo eens een stukje uitlaten in plaats van die eeuwige Seat. Ruitjes krabben, start prima, ik rij de straat uit, bochtje om... Oliedruklampje begint te knipperen. Niet flauw branden maar gewoon echt uit en aan.
Potvershittie, koop een oud barrel en je mag regelmatig van "het karakter" genieten. Geen ... vandaag, ze heeft er geen zin in.

Fijn, weer hetzelfde geintje. Zo'n ding zou je toch in de fik steken.

Maar eens beginnen met een oliedrukmeter te scoren.
Zo, weer eens een update.

Dochterlief was langere tijd op vakantie, dus ik kon mezelf uitleven op de Polo. Schoongemaakt, nieuwe stoelbekleding, dasboard en spiegels gerepareerd, pookhoesje, verse olie met correct filter (oliedruklampje aan), verse accu, verse apk, verse sloffen.
Nu alleen nog de distributie, de schokdempers en de gordels.

Maar ik heb een probleem. Ik heb de laatste jaren af en toe een opdracht waardoor mijn inkomen niet meer een vaste (hoge) waarde heeft. Dat is zo raar niet, ik werk in de IT en IT-ers denken vaak dat iedere 40-plusser nog met hamer en beitel programmeert. Ik word dus niet meer geselecteerd.
Ik wil daarom een nieuwe uitdaging oppakken, maar met ervaring komt een zeker salaris. Even heel kort samengevat: nog meer bezuinigen zal nodig zijn.

De Polo werd gebruikt door dochterlief en zij betaalde tot nu toe de kosten van verzekering, onderdelen en dergelijke. Nu wil zij ook no-claim opbouwen met haar verzekering en zij wil mijn Polo kopen. Zij is iemand die helemaal niets met auto's heeft en het ding echt als weer een stukje blik ziet.

Daar heb ik een paar bedenkingen bij.
Nu het mijn Polo is, kan ik beslissen dat een nieuwe d-riem nodig is. Maar zij loopt nu al te miauwen dat er een nieuwe set op moet (zij betaalt alleen onderdelen!), hoe gaat dat als zij eigenaar is? De rij-door-tot-ie-stopt-sloopmethode?
Een ander ding is hoeveel het ding waard is. Het is een oud barrel uit 1999, maar er zit geen spatje roest aan. Als ik zoek naar een tweedehands Pollo zie ik dat max 2500 euro voor een gaaf exemplaar normaal is.
Ook zou ik het erg jammer vinden als het ding gejohnnificeerd wordt. Hij is nu helemaal origineel en ik zou het zonde vinden als het een boemboembuikschuiver wordt.
Daarnaast ben ik de tweede eigenaar. Als ik hem laat overschrijven komt er weer een eigenaar bij.

Het alternatief is dochterlief een andere bolide aanpraten. Ik weet een grappige Megane cabrio of een Aygo te koop. Maar "die zijn suf" en pa blijft dan met een Polo in zijn maag zitten. Misschien mijn Clio aan haar verkopen, maar dat is een fijnere kilometervreter dan de Polo en beter geschikt voor de sleurhut..

Kinderen, auto's .... lastig.
De auto hoeft niet op haar naam te staan om de verzekering op haar naam te zetten. Dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
Als enkel onderdelen al te duur zijn (ik heb die gesprekken ook wel met mijn zusje en van daaruit hebben we ook besloten haar Clio niet op hetzelfde niveau te krijgen als die van mij maar gewoon te zorgen dat de veiligheid en betrouwbaarheid gewaarborgt is en verder niet teveel te willen vervangen.) Dan kun je er wel vanuit gaan dat het doorrijden wordt ja.

Let wel op dat verzekeringspremie voor een Polo erg duur is op eigen naam dus wat dat betreft is het een gevaarlijke auto om mee te beginnen met opbouwen van schadevrije jaren. Enige voordeel is dan denk ik wel dat je dochter ietsje ouder is dan ik ben? Alhoewel ik schijnbaar net oud genoeg ben om nu in de eerste trede goedkoper tarief te vallen.
Maar ja wel lastig.....ik snap je denkwijze, denk niet dat het uitmaakt overigens als je hem binnen familie verkoopt. Als je dat telt als 1 eigenaar is die blauwe Clio ook 1e eigenaar al is dat ook niet zo op papier.

Vrees toch dat je het zelf moet besluiten.
Kort gezegd: de Polo kost jou eigenlijk niks.. op afschrijving (fictief) na dan. Want de 'lopende kosten' worden door dochter betaald.
De bezuinigingswinst is dus eigenlijk eenmalig slechts 1 maandsalaris door de verkoopopbrengst aan je dochter, als ik het goed begrijp?

Ik denk dat een andere, maandelijks blijvende, bezuiniging meer zoden aan de dijk zet, indien mogelijk?
Durashift
Kort gezegd: de Polo kost jou eigenlijk niks.. op afschrijving (fictief) na dan. Want de 'lopende kosten' worden door dochter betaald.
De bezuinigingswinst is dus eigenlijk eenmalig slechts 1 maandsalaris door de verkoopopbrengst aan je dochter, als ik het goed begrijp?

Ik denk dat een andere, maandelijks blijvende, bezuiniging meer zoden aan de dijk zet, indien mogelijk?
Ja, de Polo kost mij nu vrijwel niets.

De kinderen willen een eigen auto en dat gun ik ze van harte. Helaas behoren ze allebei tot het veel voorkomende mensenras van auto-aftrappers en ik vind het zonde van een goede Polo om die op te offeren. Daarnaast heb ik nu even niet de financiële middelen (en de goodwill van de buurt) om de Polo als extra auto te houden.

Een gezin waarvan 5 oudere auto's op de parkeerplaats rondslingeren is voor een enkeling een doorn in het oog. Al was het maar omdat mensen daardoor gedwongen kunnen worden een paar meter meer te lopen. De gemeente heeft gelukkig wel een ruime hoeveelheid parkeerplaatsen bedacht maar met steeds meer gezinnen in de buurt met een of meer auto's per gezin houdt het toch een keer op. En de Polo bij mijn vriendin parkeren is ook geen optie, daar is zeker weinig ruimte.

De Polo is uit 1999, dit jaar wordt hij 20. Dat is net de kritieke leeftijd tussen oud wrak en beginnende klassieker. Ik vind deze typische petjesbolide van de eeuwwisseling het conserveren waard, maar ik snap dat anderen (waaronder dochterlief en haar vriendje) daar anders over denken.

Misschien moet ik hem wel ergens stallen en over een paar jaar als pensioen-knutsel-object weer te voorschijn halen. Maar dat zal nog meer gaan kosten, een garagebox of stalling kost ook het nodige en van stilstaan worden die dingen zeker niet beter.

Dilemma's.
Nico GTR
Let wel op dat verzekeringspremie voor een Polo erg duur is op eigen naam

Net zoveel veel te duur als elke andere auto van dezelfde leeftijd voor een jonge bestuurder.

De woorden GTI en GOLF zijn de duurmakers bij vw. De rest valt wel mee.
Beetle is zelfs goedkoper te verzekeren dan een golf 4. Terwijl het technisch dezelfde auto is. Zegt genoeg.

Terug ontopic: zolang je dochter ermee rijdt, gewoon verzekering op haar naam zetten zodat ze no claim opbouwt.
Als ze daarna genoeg geld heeft gespaard voor iets anders (of de polo zat is) zet jij hem in de oldtimerverzekering (20+ bij bepaalde verzekeraars) en kost ie je nog geen 4 tientjes per maand in WA inc belasting.
Gezien de staat, geschiedenis (2e eigenaar) en staat van onderhoud zou ik hem niet volledig in bezit van je dochter geven.
Of je spreekt met haar af dat ze hem goed laat verzorgen door jou, op jou termijnen. Maar gezien het al brandende olielampje met de laatste onderhoudsbeurt...
Pobresh
Gezien de staat, geschiedenis (2e eigenaar) en staat van onderhoud zou ik hem niet volledig in bezit van je dochter geven.
Of je spreekt met haar af dat ze hem goed laat verzorgen door jou, op jou termijnen. Maar gezien het al brandende olielampje met de laatste onderhoudsbeurt...

Er zijn helaas oliefilters in de handel van een belabberde kwaliteit.

Ik heb het filtertje vervangen en sindsdien is het lampje niet meer onterecht aangegaan. Hij start goed, het benzineverbruik is niet hoger geworden sinds ik hem gekocht heb, de oliedruk is gemeten en prima in orde, olieverbruik is nihil, ik zou de compressie nog een keer kunnen meten.... maar ik denk dat het motortje wel in orde is.
Zo, inmiddels is de distributie vervangen en zitten er rondom verse dempertjes onder. De stoel is door een vakman gerepareerd en ik heb het dashboard weer toonbaar gemaakt. Hij heeft ook nog twee verse sloffen gekregen en daarmee moet het dan voorlopig weer in orde zijn.

Mijn dochter en de wannebee schoonzoon beginnen inmiddels in te zien dat een onverprutste Polo van deze leeftijd in deze conditie toch wel uniek begint te worden. Ik betrap dochterlief er soms zelfs op dat ze hem door de wasstraat rijdt.

Al met al begint de haat-liefde relatie te veranderen in een 'mijn-zielige-lieve-oudje' relatie. Ze heeft haar nukken, ze is traag, lomp en dorstig, maar het is mijn oudje.

Nog dertig jaar, dan heb ik een echte klassieker.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close