Mijn VW Polo, 1600 cc vier in lijn met 75 dooie werkpaarden

Gepost door rke 
Een haat / liefde verhouding heb ik met het ding.

November 2012 belde een goede vriend van mij. Hij werkt als eerste monteur en APK keurmeester en we prutsen samen wel eens aan rallyblikjes en motorfietsen. En ik heb ooit tegen hem gezegd dat ik wel een goede vervanger kon gebruiken voor de Camry.
"Of ik interesse had in een puntgave VW Polo".



Mijn wedervraag was daarom "Kostie?". Even banden schoppen, sterke verhalen uitwisselen, overschrijven en ons voertuigenpark was uitgebreid met een grijs gebaksdoosje waar je voornamelijk oudjes en pubers in aantreft. Geeft niet, ik heb een petje en beginnend grijs haar; het is dus altijd goed.


Een collega noemde het ding Pollo, spaans voor kip. En de Pollo viel in de smaak, hij werd direct goedgekeurd door alle vrouwen in het huishouden. Zelfs onze jongste was er helemaal gelukkig mee en dat is echt een compliment. En het was ook direct mijn eerste puntgave eigen bolide, tot nu toe waren puntgave bolides bij ons voor de deur altijd van mijn werkgever: typeaanduiding "leasebak".

De auto was zo puntgaaf dat ik besloot om het doosje een antiroest te laten geven. Een gespecialiseerd bedrijf heeft daarvoor de kokerbalkjes en holle ruimtes voorzien van een vies soort vet en de onderzijde werd in dikke zwarte prut gezet. De dag dat ik aan de lange reis naar het bedrijf van de antiroest behandeling begon, begon ook het humeur van de Polo op te spelen. Toen ik weg reed, alles prima. Toen ik in Brummen aankwam reed hij hikkend met weinig gas en het stationair schommelde tussen 1000 en 1500 rpm. De terugreis (een week later) was goed te doen, maar dat heb ik 's avonds gedaan.

Vriend Google gevraagd. Forums.

Vriendelijke adviezen waarbij het advies om het gasklephuis schoon te maken wel heel vaak terugkwam. Helaas, dat hielp niet. Wat knutselen, proberen, vloeken, pakkingringetjes, slangetjes, andere sensortjes, schoonmaken (en "garantie"winking smiley later reed hij weer normaal.

Na verloop van tijd viel het mij op dat er een bijzondere soort wielophanging onder zit waardoor deze Polo een waardige "zwabberbak" is. Hij glijdt vrolijk van links naar rechts waarbij de stand van het stuurwiel niet echt overeen hoeft te komen met de rijrichting. Maar daar hebben we wel wat voor, het is een Polo en iedere zichzelf respecterende auto-onderdelen-leverancier heeft VAG tuning artikelen. Laten we eens beginnen met die rubberen busjes te vervangen door polyurethaan, dan stuurt hij alvast wat strakker.

Wat een k-klus om dat er tussen te fröttelen....

Maar; wat er uit kwam leek op het elastiek van grootmoeders onderbroek en wat er in ging was knetterhard polyurethaan. Mooi zo, geen ongeveer zwabberen meer, strak sturen met die doos. Helaas.... na zo'n aktie is het aan te bevelen de wielen uit te laten lijnen...domoor... crying smilie
De eerste set (winter)banden zijn inmiddels dus versleten... sad smiley .... Toch maar even laten uitlijnen.

Ook de radio moest er aan geloven. Er zat een radio in van het bekende Nederlandse budget-type. Piep piep of knars knars, andere zenders zijn er niet. Gelukkig had Conrad mooie radio's en speakers in de aanbieding en met deze verse radio en "zeker-230-jonguh" speakers is de Pollo weer een treedje hoger op de petjesladder gestegen.


In deze configuratie ging alles maandenlang goed. Het ding rijdt dorstig, maar hij reed. Echt sturen is een uitdaging maar driften is een zeilterm en ik ben ooit zeepverkenner geweest.

Tot een dikke week terug. Mijn echtgenote had een keer wat mindere kwaliteit benzine getankt. Hikkerdehikhik, verwend stuk pisbakkenijzer sad smiley .
Ik ben begonnen met injectiereiniger. En zowaar, dat helpt. Voortaan toch maar de dure peut er in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2013 15:02 door rke.
Wat een ontzettende leuke manier van schrijven.
Heb het met een glimlach zitten lezen.


Marcel
Conclusie:
Toch niet zo puntgaaf als je vriend je wou doen geloven?
Staat toch ook een review van op de site? Plus een review van de auto van de dochter een Suzuki Swift 5 deurs?

De Suzuki gaat maar door, is een jaar ouder en heeft flink meer kilometers gedraaid. Deze Polo heeft minder kilometers gemaakt, is een jaar jonger en gedraagt zich als een verwend nest....

Jammer maar deze Polo "Pollo" ziet er goed uit en je mag eigenlijk verwachten dat die nog wel een tijdje meegaat. Succes ermee!
Inderdaad leuk geschreven! thumbs up

Bij 'puntgaaf' denk ik in eerste instantie aan de uiterlijke staat, maar wel jammer van de probleempjes tot nu toe. Hoewel je dat ook wel mag verwachten van een oudere auto, karakter noemen we dat.
Quote
verlichting
Staat toch ook een review van op de site? Plus een review van de auto van de dochter een Suzuki Swift 5 deurs?
Plus de Camry en een hele oude review van de Laguna. Ik kijk zelf eigenlijk nooit bij de reviews, daardoor neem ik min of meer als vanzelf aan dat anderen daar ook niet kijken. Sorry, mijn excuses daarvoor.

Quote

Jammer maar deze Polo "Pollo" ziet er goed uit en je mag eigenlijk verwachten dat die nog wel een tijdje meegaat. Succes ermee!
Hij moet ook nog een langere tijd mee. Ik wil geen geld spenderen aan een nieuwe.

Het plaatwerk en de lak was puntgaaf toen de antiroest prut er op ging. Ik baal alleen van die stevige dorst, die minder goed schakelende bak en dat gammele gasklephuis, ik ben daarom nog niet echt overtuigd van die "premium kwaliteit". Wat dat betreft scoort de Camry veel beter, Sanoma zou een Camry-week website moeten maken.



Ik wil eigenlijk iets doen aan dat gedweil van dat ding. Die vriend (van de tip) rijdt zelf een Fiat Punto. Als ik zie hoe makkelijk hij "even wegrijdt" als we wat sneller proberen te rijden, is de Punto echt een klasse beter dan deze Polo. Zijn Punto heeft er bijna twee ton op zitten, hij reed op dat moment op banden die nog net legaal waren (1,6 mm) en nog neemt hij bochtjes met ong. 70 km/uur waar ik de Polo duidelijk voel glijden met nog geen 60 km/uur. Dat was na montage van de polyurethaan bussen maar voordat hij goed uitgelijnd werd. Voor de vergelijking, met de Swift ben ik degene die wegrijdt, dan moet ik de koffie zetten ...

Ik denk aan Pirelli's in combinatie met Bilstein B6, maar de bank denkt voorlopig nog aan laat-maar-zitten-wat-er-zit. Bovendien is niet iedere verandering een verbetering en dat geeft een behoorlijk onzeker gevoel als je zo'n duizend euro wil gaan verspijkeren aan een oud gebaksdoosje. Ik bedoel maar, na het uitgeven krijg ik die duizend euro niet anders terug als door verhoogd rijplezier en veiligheid.

Wat ik wel fijn vind, is het aanbod op ebay van speelgoedjes en blinkertjes. Verchroomde knopjes, vergulde buitenspiegels, blauwe, rode, groene, paarse, witte wijzerplaten, sportstoelen, race-pookknopjes, snelle wielen, stuggere vering, verlagingssetjes, struts, grilletjes, extra lampjes, booskijkers en andere stukken plak-maar-op-plastic.... noem maar op. De lijst is eindeloos, ik haak tot nu toe steeds ergens onderweg af. Zelfs een prachtige gepaintbrushte binnenspiegel heb ik voorbij zien komen.

Voor de mensen die graag een driedeurs Polo een update in geluid willen geven: ik ben heel blij met die dikke JBL's achterin. Het zijn geen gereedschap-verzamelaars (magnetisch gereedschap wat blijft plakken aan de magneten van de speakers in de hoedenplank), ze hebben daar een goede basweergave en het draadjes trekken valt wel mee in deze Duitser.
Leuk verhaal! En die Polo ziet er nog best prima uit toch?
Netjes hoor, die anti-roest-behandeling! thumbs up Bij de meeste Polo's gaat dat geld naar andere wielen...
Wij hebben ook ooit zo'n Polo gehad ,enige wat mij bijgebleven is was de factuur van dik 1000 gulden voor reparatie aan de versnellingsbak.
VW Das Auto! Dingetje had nog geen 150.000km op de klok destijds.

Motortje was best pittig een 1,6 met het koppel lekker laag in toeren, de opvolger een Honda Civic uit 1998 was precies contra, echt een toerenmonstertje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2013 21:18 door Monsieur Le Loure.
Leuke nette wagen thumbs up
Zou hem mooi origineel laten.

Versnellingsbak is een zwak punt van deze wagens.

Hoe zijn de schokbrekers/vering ?
Ook een belangrijk punt kwa weg ligging.
Wat voor banden heb je er op zitten. De kwaliteit van de banden doet veel meer dan je denkt voor wat betreft de wegligging. Moet er komend jaar toch nieuw rubber op dan zou je kunnen overwegen de aanschaf van nieuw rubber iets te vervroegen.
Quote
verlichting
Wat voor banden heb je er op zitten. De kwaliteit van de banden doet veel meer dan je denkt voor wat betreft de wegligging. Moet er komend jaar toch nieuw rubber op dan zou je kunnen overwegen de aanschaf van nieuw rubber iets te vervroegen.

Klopt. Daarbij lijkt het net of hier 155/70-13 bandjes gemonteerd zijn, terwijl de 1.6 standaard op bredere 175/65-13 banden werd afgeleverd.
De Pollo, inmiddels veel besproken, heeft nu zijn eigen topic. Gewoon netjes blijven onderhouden, hij ziet er ng goed uit!
Quote
Monsieur Le Loure
Wij hebben ook ooit zo'n Polo gehad ,enige wat mij bijgebleven is was de factuur van dik 1000 gulden voor reparatie aan de versnellingsbak.
VW Das Auto! Dingetje had nog geen 150.000km op de klok destijds.

Motortje was best pittig een 1,6 met het koppel lekker laag in toeren, de opvolger een Honda Civic uit 1998 was precies contra, echt een toerenmonstertje.
Het is inderdaad een laagtoerige bromtol. Onderin is hij krachtig maar boven de 4500 rpm is de fut er wel uit. De bak voelt aan alsof hij binnenkort wel stuk zal gaan, de eerste en de achteruit zijn lastig in te leggen. Ik heb wel uit voorzorg de bak-olie gecontroleerd maar die was nog vers (rook goed) en was op peil. Ik ben ook wel benieuwd wat het zwakke punt is van deze bakken, misschien is een beter kwaliteit bakolie een aanrader.

Quote
Bofkont
Leuke nette wagen thumbs up
Zou hem mooi origineel laten.

Versnellingsbak is een zwak punt van deze wagens.

Hoe zijn de schokbrekers/vering ?
Ook een belangrijk punt kwa weg ligging.
Hij blijft origineel (zeker het uiterlijk). Ik denk dat de schokbrekers hun beste tijd hebben gehad, hoewel er pas 90.000 op de teller staat. Daarom denk ik ook aan Bilstein B6 dempertjes.


Quote
verlichting
Wat voor banden heb je er op zitten. De kwaliteit van de banden doet veel meer dan je denkt voor wat betreft de wegligging. Moet er komend jaar toch nieuw rubber op dan zou je kunnen overwegen de aanschaf van nieuw rubber iets te vervroegen.
Dit is een combi van oude Firestone en Viking exemplaren waar nog veel profiel op zit (oud -> knetterhard dus..). Ik wil een setje Pirelli's laten monteren, maar ik heb de laatste maanden wat extra kosten gehad. Bovendien is mijn baan niet meer zo zeker als vroeger, de bank geeft oudjes graag een schop of oprotpremie mee.
Die upgrades moeten dus maar even wachten, geld uitgeven lukt (mij) maar een keer.

Quote
Luap
Klopt. Daarbij lijkt het net of hier 155/70-13 bandjes gemonteerd zijn, terwijl de 1.6 standaard op bredere 175/65-13 banden werd afgeleverd.
De bandjes van de foto zijn 165-13 bandjes, mijn wintersetje is 155/70-13. Ik heb wel voor mijn wintersetje een setje dezelfde stalen velgen kunnen kopen. Dankzij rage van de lichtmetalo's zijn de tweedehands stalen velgjes spotgoedkoop. Als ik nieuwe banden koop, zal ik op de juiste maat letten.
De wintersloffen waren "een aanbieding". Het zijn tweedehands bandjes die ooit gekocht zijn voor een roestige Ford Ka. Ik had ze gekocht voor de Swift, dochterlief heeft lang gedreigd dat ik de Swift mocht houden.

Quote
Twix
De Pollo, inmiddels veel besproken, heeft nu zijn eigen topic. Gewoon netjes blijven onderhouden, hij ziet er ng goed uit!
Ik moet hem een keer wassen en poetsen, ik ben daar wat laks mee. Bovendien woon ik in een vogelrijke buurt, er zit af en toe een "verse plak" op. Ik moet de carcam en de voeding voor de Garmin nog monteren (dat is vooral puzzellen in de bedrading, de aansteker staat op de constante plus).
Maar het weer begint al beter te worden, ik rij alweer een paar maanden op de motor.
Update:

De Polo gaat zuiniger rijden.

Het uitlijnen en de liters injectieschoonmaakmiddel hebben op een of andere manier geholpen. Tegenwoordig scoor ik bijna 1 op 13,5 en dat vind ik al een stuk prettiger dan de 1 op 12 waarmee hij onze samenwerking begon.

Het ding bevalt mij steeds beter. Er is maar een ding heel erg mis met deze bolide en dat is de uitstraling. Op een of andere manier hebben andere bestuurders geen ontzag voor zijn 1000 kg. Er is altijd wel een of andere dropveter in de buurt die vindt dat hij mijn Pollo af kan snijden. Vandaag of morgen zit ik gewoon met Polo en al ergens in een of andere leasedeur. En dat zou zonde zijn, zulke gave oudere auto's zijn zeldzaam.
Het sturen gaat ook steeds prettiger. Er moet intern gewoon een knopje om: deze auto glijdt een beetje en stuurt een beetje. Zo'n half om half bolide en daar moest ik heel erg aan wennen, vooral omdat ik hem vergelijk met de kart-Swift. Ik ben ook heel erg blij met mijn polyurethaan bussen, hoewel ik ook het advies wil geven erg veel vet te gebruiken bij de montage. Hij kraakt na al die maanden en veel kettingspray nog steeds. Met de bak blijf ik ruzie houden, de achteruit en eerste versnelling verstoppen zich soms. Ach, het is even wennen en ook een beetje vervelend.

Ik heb wel was gekocht, ik moet maar weer eens proberen hoe het is om een auto in de was te zetten. Er zit ook nog een lakstift-plekje op de bumper, die moet ik eerst even schuren en polijsten. Wat ik van vroeger weet, is dat je begint met mooi weer afwachten en dan een dag lang wax-in-wax-out karatetraining aan het doen bent.

Helpie, ik ben eigenlijk al te lui om mijn motor te wassen: dwz, er een emmer water overheen te gooien.

Als gezin hebben nog een paar nadelen gevonden aan deze bolide. Mijn echtgenote vindt het een "onopvallende auto". Ik hoorde laatst de opmerking: "Als ik mijn werk uitloop en ik zoek mijn auto, staan er wel twintig van die grijze doosjes". Ik heb al gedacht aan een vette zwartwitte sportstreep en een grote "7" op de deuren, maar dat maakt hem "minder origineel" en een beetje te veel "petje" naar mijn zin. Ik denk dat ik moeders maar gewoon laat zoeken, die sleutel past toch alleen op mijn bolide (als het goed is big smile smiley ).
Ik heb zelf ook een nadeel gevonden: hij is regelmatig kwijt. Als ik een keer een auto nodig heb, staat de Camry trouw te wachten en de Polo is pleite. Niet op de manier waarop mijn buurman al twee VAG-leasers is kwijtgeraakt aan de lange-vingers-brigade, maar mijn schatteboutje heeft hem dan meegenomen. Ondanks zijn onopvallende grijze muizen uitstraling kan ze hem thuis wel terugvinden, ik moet toch eens vragen waarom thuis wel en op het werk niet.....

Toch is er ook een heel groot pluspunt. Als karretje om aan te prutsen is hij ideaal. Paneeltjes zitten gewoon met schroefjes vast en je kan ze na demontage weer heel eenvoudig vastzetten (en dat is prettig). En, paneeltjes zitten zodanig vast dat rammelen onmogelijk is. Dat is toch een hele verademing na de Camry waar ieder paneel onzichtbaar (niet) vast zit. Met de Camry moet je ook niet gaan gummen, dan is het alsof je in een doos met losse onderdelen over een weg met kinderkopjes rijdt. Maar goed, 350.000 km en een scheurende bestuurder laat bij iedere auto sporen na. Ik ken zelfs iemand die een demo van een paar dagen oud aan alle kanten aan het rammellen kreeg.
Ik zou ook in de Camry eens met een tube kit moeten zwaaien, juist doordat de rest van de auto zo stil is valt ieder rammeltje op. Ik schuif dit klusje wel op naar de grote "vandaag ga ik poetsen" dag.

Als vlooteigenaar zie ik wel op tegen deze grondige arm, schouder en torso-training; ik denk aan een elektrische vervanging van de ellebogenstoom.
Zou zo'n ding huren een optie zijn?
Dat van die uitstraling is wel herkenbaar. Als ik een keer de Micra meeneem naar mijn werk i.p.v. de grote(re) Volvo meent er altijd wel iemand dat zijn bolide er wel voor 'gepleurt' kan worden en menen bestuurders van busjes steeds bij 120 km/h te moeten inspecteren wat er in de koffer ligt.

Groetjes,
Jan
Deze week nog zo'n zeldzame druif.

Ik rij op de rechterbaan die verderop richting de snelweg afslaat. Links achter mij rijdt een duidelijk twijfelende Golf.
Direct daar achter is iemand de verf van de achterbumper van de twijfel Golf aan het schrapen. De twijfel Golf wil naar rechts, de meneer achter mij wil hem er niet tussen laten. Ik heb een beetje medelijden met de twijfelaar en ik laat de twijfelaar voor. Denkt de muggenschraper daarachter (toevallig ook een Golf) dat ik een soort rijdende verstopping ben om iedereen even voor te laten.

Nou, dat gaat je een deur of een spatbord kosten, zoek een stukje plaatwerk uit wat je toch wel kan missen.

Dus meneer duikt achter mij met zijn prut-Golf en meent het grote licht aan te moeten zetten. Niet zo gek: Al die knoppies tegenwoordig, voor je het weet ben je de tel kwijt met die anderhalve hersencel.




Hallo.... Bij het wisselen van rijbaan hoor je te kijken of er ruimte is, niet kijken of die meneer in die Polo jou ook voor wil laten gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2013 08:58 door rke.
Wat een heerlijke schrijfstijl heb je toch... grinning smiley

En ja, veel herkenbare zaken ook. Ook dat van die versnellingsbak trouwens, dat heeft de mijne ook al zo lang als ik me kan herinneren. En dat is inmiddels toch al weer best lang...
Quote
s velthuis
Wat een heerlijke schrijfstijl heb je toch... grinning smiley
Op zo'n moment heb ik ook een verhoogde bloeddruk en adrenalinespiegel.

Quote

En ja, veel herkenbare zaken ook. Ook dat van die versnellingsbak trouwens, dat heeft de mijne ook al zo lang als ik me kan herinneren. En dat is inmiddels toch al weer best lang...
Tja. Ik heb twee Duitse produkten (deze Polo en een BMW K75RT) en het lijkt er op dat beide bakken door dezelfde ontwerper ontworpen zijn. Als je al jarenlang zo'n heerlijk silky smooth schakelende Jap hebt gehad valt dat vies tegen.

Geen wonder dat al die Teutonia-liefhebbers graag een automaatje hebben...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2013 10:07 door rke.
Heerlijk geschreven, ik heb het glimlachend zitten lezen! Hier kan menig columnist nog een puntje aan zuigen.

Nette PoloPollo, leuk om te lezen hoe hij (zij?) je bevalt. En de minder positieve puntjes; is dat niet wat ze bij een Italiaan 'karakter' noemen? eye rolling smiley
Ik had er vandaag ook weer eentje , tweebaans waarbij de linkerrijstrook overgaat in de rechter, rijdt een knuppeltje met zijn oude BMW e36 op de rechterrijstrook het gat dicht, zodat ik op de verdrijvingsvlak terecht kom.

Ik sluit ternauwernood achter hem aan en sein even met grootlicht , hij werd toch een beetje bang en duikt later een vluchthaven in, vervolgens zit ie achter mij en houdt angstvallig 1km tussenruimte.

Ik snapte er werkelijk waar geen zak van.
Quote
Monsieur Le Loure
Ik had er vandaag ook weer eentje , tweebaans waarbij de linkerrijstrook overgaat in de rechter, rijdt een knuppeltje met zijn oude BMW e36 op de rechterrijstrook het gat dicht, zodat ik op de verdrijvingsvlak terecht kom.

Ik sluit ternauwernood achter hem aan en sein even met grootlicht , hij werd toch een beetje bang en duikt later een vluchthaven in, vervolgens zit ie achter mij en houdt angstvallig 1km tussenruimte.

Ik snapte er werkelijk waar geen zak van.
Dat seinen doe ik niet meer. Iets te vaak meegemaakt dat ik dan een remtest en enorm veel gezeik krijg... eye rolling smiley
Daarom hield ook voldoende afstand, een schadeformuliertje invullen in de regen is niet erg lekkersmiling bouncing smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2013 21:11 door Monsieur Le Loure.
WOFster is van een Citroën Xsara Picasso naar een C1 gegaan en het valt haar ook op hoe mensen gewoon anders reageren nu ze met een kleine auto rijdt. Onze honden oppas heeft een Opel Frontera 4-deurs in grijskenteken uitvoering. Helemaal zwart en met een bull-bar voorop. Voor normaal gebruik hebben ze nog een Daihatsu Sirion. Ook hem valt het op hoe anders er gereageerd wordt of hij met die 'Jeep' aan komt zetten of dat vrolijke rode gebakje.

@rke, even een motorvraagje tussendoor. Merk jij dat ook of je met de BMW rijdt of de GS 500?

WOF confused smiley
Quote
Wings of freedom
WOFster is van een Citroën Xsara Picasso naar een C1 gegaan en het valt haar ook op hoe mensen gewoon anders reageren nu ze met een kleine auto rijdt. Onze honden oppas heeft een Opel Frontera 4-deurs in grijskenteken uitvoering. Helemaal zwart en met een bull-bar voorop. Voor normaal gebruik hebben ze nog een Daihatsu Sirion. Ook hem valt het op hoe anders er gereageerd wordt of hij met die 'Jeep' aan komt zetten of dat vrolijke rode gebakje.

Is. Gisteren op de A73 nog ingehaald door een l#l van een duitser (ja, ze bestaan toch echt). Rechts wel te verstaan, terwijl ik net op het punt stond een vrachtwagen in te halen met 125 op de klok. Zat nog geen 15 meter tussen mij op de linkerbaan en de oplegger rechts. Het is me nog steeds een raadsel hoe die duitser zijn A6 er met zo'n snelheid (reed minstens 140) omheen heeft weten te slingeren zonder iets te raken. En als ik nou al die tijd links had gereden, maar dat was ook niet. Met de Oc rijd ik hetzelfde, heb ik zelden of nooit gezeik. En het vervelende is, dat juist Corrie meer tijd nodig heeft om op snelheid te komen, juist die moet je zo vloeiend mogelijk laten rijden terwijl ze daar voortdurend lopen te drukken, danwel hun bak er voor smijten. Met als gevolg snelheidwisselingen, wat met 75 woedende shetlandponietjes (waarvan er inmiddels een stuk of 15 wel permanent op stal zullen staan...) best lastig bij die snelheden.
Quote
Wings of freedom
@rke, even een motorvraagje tussendoor. Merk jij dat ook of je met de BMW rijdt of de GS 500?

WOF confused smiley
Of ik een verschil in reactie merk?

Ik merk heel veel verschil in reageren.
Op een of andere manier verwachten mensen op de GS500 een jonge, beginnende bestuurder en op de K75RT een oudere, ervaren bestuurder. Met de GS500 word ik regelmatig afgesneden, een keer zelfs door een dropveter die mij gewoon aankijkt en stug naar links doorschuift. De K75RT snijdt men niet, misschien ook omdat hij marechaussee-blauw is.
Als ik op de GS500 rij, maken mensen ruimte voor mij. Het lijkt soms alsof men denkt: ach, die jongen wil leren motorrijden. In de file gaan ze voor de GS500 eerder aan de kant als voor de K75. Terwijl de GS500 veel makkelijker tussen de file door te manouvreren is en ik dus eerder geneigd ben snel te rijden. Ook met stoplichtsprintjes is het vaak lachen, een nul naar honderd tijd van 6 seconde gaat met de GS500 nog wel lukken. Maar dat lukt niet met die sportieve Golluf of Astma, zelfs niet als de verkoper er een verkooppraatje van een vol uur tegenaan gegooid heeft big smile smiley.
De K75RT is door zijn hogere gewicht nauwelijks sneller bij stoplichtsprintjes maar daar maak ik de lol van een uitdager maar zelden mee.
Ook bij het inhalen, met de K75RT hoor je de slome slak voor je bijna denken: "Hij wacht maar even" terwijl men voor de GS500 vaker en eerder ruimte maakt.
Ik merk het zelfs bij bochtjes en rotondes. De GS500 is een gooi-en-smijt fiets, de meeste rotondes kan ik wel met 50 km/uur pakken. De K75RT is een oudere alleen-rechtuit-badkuip maar ik merk dat ik met de GS500 veel vaker een automobilist achter me aan heb die ook denkt: die rotonde moet ik sneller kunnen pakken dan dat ventje met zijn brommer.
Helaas, ik ga rechts langs de stoeprand, links langs de stoeprand en weer rechts vlak langs de stoeprand en ik heb de rotonde gehad. Dankzij dat bochtjes afsnijden kan een motor relatief snel zijn voor die auto achter je. Of er een voertuig van 2 meter lengte en minder dan een 1 meter breed over 5 meter brede bochtige weg moet of er moet bijna 2 bij 5 meter over die weg.....

Ook zie ik verschillende reacties bij vrouwvolk in auto's. Als ik op de GS500 rij, kijken ze wel eens naar mij en de motor als ik inhaal. De K75RT heeft ongeveer de uitstraling van een scootmobiel, dus dat is niet interessant om te kijken. Gelukkkig heb ik een integraalhelm, met die oude, grijze kop van mij zou ik ook op de GS500 binnen twee tellen ernstig hard door de mand vallen.



On topic:
Af en toe denk ik aan hogere machten. Ik schrijf hier een positief verhaaltje over de Polo en wat denk je? Belt de directie 's middags dat "de sleutel vast zit in het slot". Ik wat eerder naar huis, door de paniek over "stelen" en niet onbewaakt achterlaten dacht ik dat de sleutel in het contactslot vastzat. Had moeders de sleutel in het portierslot (dit is een kale versie, geen afstandsbediening) vast weten te wringen. De sleutel zat er scheef in en het slot stond net tegen de grens van de centrale deurvergrendeling aan te hikken. Geen beweging meer in te krijgen...

Gelukkig heeft VAG een mooie constructie bedacht voor de portiersloten. En gelukkig had de lokale VW-garage een revisiesetje voor de deurklink op voorraad. Het enige wat vervelend was, was dat ik dacht dat het slot als geheel vervangen moest worden (sleutelnummer opgezocht in verband met bestellen en een paar weken wachten). Ik had dus ook het slot met wat gepast geweld uit elkaar gehaald.
Door dat slopen had ik na mijn tochtje naar de VAG-boer een mooie 3d puzzel met veertjes, klemmetjes en andere grappen. Na een uurtje prutsen, een gesprek met boven en pijnlijke vingers van scherpe randjes aan veertjes heb ik een slot wat weer als nieuw functioneert. Dat heeft moeders mooi voor elkaar.....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2013 11:18 door rke.
Quote
Wings of freedom
WOFster is van een Citroën Xsara Picasso naar een C1 gegaan en het valt haar ook op hoe mensen gewoon anders reageren nu ze met een kleine auto rijdt. Onze honden oppas heeft een Opel Frontera 4-deurs in grijskenteken uitvoering. Helemaal zwart en met een bull-bar voorop. Voor normaal gebruik hebben ze nog een Daihatsu Sirion. Ook hem valt het op hoe anders er gereageerd wordt of hij met die 'Jeep' aan komt zetten of dat vrolijke rode gebakje.

WOF confused smiley

Ik merk het ook hoor. Keer (mee)gereden met de Panda van Micha, meteen rare acties, geen voorrang krijgen, etc.. Dat heb ik met de Alfa echt nog nooit gehad.
Respect moet je afdwingen.

En je moet in de goede auto rijden.

Vandaag ook weer, zo'n wegversmalling. Ik rij in m'n Panda, ik heb voorrang, van de andere kant komen er drie auto's aan. De eerste rijdt door, oké, dat ging nog. De twee rijd ook door, maar daar moest ik dus voor remmen. Dus ik stuur m'n auto naar het midden van de weg en ik stop zodat zij er nog nét langs kan. De derde wachtte daarom toch maar wel even netjes. Voorrang mag je niet nemen, maar je mag wel laten zien dat je er recht op hebt.
Quote
Micha D.
Respect moet je afdwingen.

En je moet in de goede auto rijden.
Ja ja, Een Leopard zeker.




Er zit helaas wel een kern van waarheid in deze opmerkingen. Het foute weggedrag in combinatie met een bolide die geschikt is om fout mee te rijden, geeft de gelegenheid om op een asociale manier te rijden. Het is als die luidruchtige brede Harrie met plakplaatjes die bewust jouw bier van de bar af pakt. Dat is puur Tokkie gedrag; jij hebt recht op dat bier en hij pikt het in....

Dit is ook de kern van de discussie over een snelheidsbegrenzer op busjes. Een oud gedeukt bouwvakkerbusje is een van de voertuigen waarmee je jezelf makkelijk asociaal kan gedragen. Een luxe directiebolide is ook heel geschikt voor dit doel, er zijn merken die wat dat betreft een enorm vooroordeel meedragen.

Ik heb vanmorgen in de ochtendspits op de A16 achter een bouwvakkerbusje gereden (met 120 km/uur). Als die bus even ruimte moest maken met bumperkleven duurde dat zo kort dat ik (ik reed achter de bus) het gas maar heel weinig dicht hoefde te draaien. Nu was het wel een supertokkie van het type "een meter ruimte is genoeg", maar om zo efficiënt te bumperkleven heb je inderdaad zo'n auto nodig.
Ik vind ook dat deze bestuurder per direct het rijbewijs mag inleveren, ik vind dat gedrag kwalijker dan met 200+ over de A16 blazen.

Het recht op voorrang nemen kan je respect afdwingen noemen, ik noem het de andere wang toekeren. Met alle gevaren die aan de andere wang toekeren zitten. Met wat pech krijg je een stille tocht en een lieveheersbeestje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2013 19:21 door rke.
Daarom zeg ik ook , voorrang moet je niet nemen, maar je kunt wel laten zien (op subtiele wijze), dat je er recht op hebt.
Welja,

Een week geleden begon het slechte stationair lopen weer opnieuw maar minder heftig als in het begin.

Normaal draait de Polo pakembeet 1000 rpm stationair. Nu draaide hij stationair onregelmatig schommelend rond de 900 ~ 1500 rpm. Maar er was geen sprake van inhouden of hikken, alleen stationair wat schommellen. Mijn vrouw gebruikt de Polo het meest (ze parkeert in een buurt met parkeerterreur) en zij vond het niet noodzakelijk onmiddellijk iets te doen tegen dit stationair draaien.

De symptomen wijzen in de richting van een slecht functionerende gasklep. Hier zit een regelkringetje in wat met kunststof tandwieltjes het stationair toerental afstelt en ik zie de gasklep bewegen tijdens dit gejojo. Het gasklephuis vervangen of goed nakijken zou een oplossing van dit probleempje kunnen zijn.
Maar, volgens de verhalen op het Poloforum is de stekker aan het gasklephuis niet zonder meer los te trekken. Het verhaal gaat dat als je die stekker losmaakt, de auto aan de volkfietsencomputer moet om de gasklep opnieuw in te leren. Even het gasklephuis goed nakijken is dus iets wat "op straat" zou moeten gebeuren terwijl de stekker ingeplugd moet blijven.
Daarmee ben ik verplicht om op straat te knutselen (leuk met kleine onderdeeltjes die superschoon moeten blijven) of ik vervang of reviseer de gasklep en ben dan aan de goodwill van de VAG-dealer overgeleverd.
Ik kan natuurlijk de gok nemen en die stekker gewoon los trekken. Misschien is het verhaaltje op het Polo forum gewoon een eng verhaaltje, die zie ik wel vaker voorbij komen. En anders moet ik gewoon met de Polo naar die VAG dealer om de boel even opnieuw in te leren.

Maar laat ik met lostrekken maar even wachten tot het probleem zo storend is dat ik er echt iets aan wil doen. Voorlopig was het probleem dit weekend weer even weg....
Quote
rke

Maar, volgens de verhalen op het Poloforum is de stekker aan het gasklephuis niet zonder meer los te trekken. Het verhaal gaat dat als je die stekker losmaakt, de auto aan de volkfietsencomputer moet om de gasklep opnieuw in te leren..

Dákundetochzelfjongûh?!:

[www.gerritspeek.nl]

Benodigdheden: laptopje, 32 bit windows, vagcommetje van het web en een OBD stekker van ebay. Eén diagnose en de boel is terug verdiend.
Tip voor de slappe wegligging: bestaan er draagarmbruggen voor de Polo? Ik heb er 1 onder de 106 en dat maakt het stuurgedrag echt heel strak. In het Engels heet zo'n ding strutbar, mocht je het niet in Nederland kunnen vinden.
Quote
s velthuis
Quote
rke

Maar, volgens de verhalen op het Poloforum is de stekker aan het gasklephuis niet zonder meer los te trekken. Het verhaal gaat dat als je die stekker losmaakt, de auto aan de volkfietsencomputer moet om de gasklep opnieuw in te leren..

Dákundetochzelfjongûh?!:

[www.gerritspeek.nl]

Benodigdheden: laptopje, 32 bit windows, vagcommetje van het web en een OBD stekker van ebay. Eén diagnose en de boel is terug verdiend.
Dat pakket kost bij Gerrit Speek 500 euro in plaats van 75 voor de dealer.
Maar ik denk er heftig aan dit pakket aan te schaffen. Misschien met een stekker van Ebay, maar ik heb wat nare ervaringen met producten uit China.


Quote
Poekoek
Tip voor de slappe wegligging: bestaan er draagarmbruggen voor de Polo? Ik heb er 1 onder de 106 en dat maakt het stuurgedrag echt heel strak. In het Engels heet zo'n ding strutbar, mocht je het niet in Nederland kunnen vinden.
Er zijn voor de Pollo drie strutbars leverbaar: boven het blok, onder het blok en in de kofferbak. Die drie strutbars zullen ook al een stukje beter sturen tot gevolg hebben, de polyurethaan bussen schelen ook al behoorlijk. Als ik het dan afrond met Bilsteintjes, wordt het nog een kart ook.

Ik ben echter op dit moment prive niet in staat een lange termijn planning te maken, dus het zijn op dit moment slechts luchtkastelen.
Bij de 106 is de ervaring dat de bovenste (veerpootbrug) amper helpt, de onderste (draagarmbrug) een heleboel. Kofferbak is afhankelijk van waar je 'm monteert: als dat op het dunne plaatstaal van de wielkasten is, zal het weinig verschil gaan maken.
Quote
Poekoek
Bij de 106 is de ervaring dat de bovenste (veerpootbrug) amper helpt, de onderste (draagarmbrug) een heleboel. Kofferbak is afhankelijk van waar je 'm monteert: als dat op het dunne plaatstaal van de wielkasten is, zal het weinig verschil gaan maken.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de constructie van het voertuig.

Ik verwacht echter bij de Polo ook het meeste van de brug tussen de draagarmen. Ik voel de auto op dat punt min of meer bewegen, hoewel ik natuurlijk geen zekerheid heb dat daar de beweging in zit. De brug tussen de achterpoten verwacht ik nauwelijks effect van, het plaatwerk waar de brug op gemonteerd wordt is wat dun.
Quote
rke

Dat pakket kost bij Gerrit Speek 500 euro in plaats van 75 voor de dealer.
Maar ik denk er heftig aan dit pakket aan te schaffen. Misschien met een stekker van Ebay, maar ik heb wat nare ervaringen met producten uit China.

Wij hebben een prima werkende stekker uit China, een afgeschreven laptopje (moet wel een stopcontact in de buurt zijn...) en wij hebben het vagcom illegaal, dus dat is tientjeswerk, maar bij zelf sleutelen is een diagnosestekker en software dan wel een uitgebreid diagnoseapparaat eigenlijk onmisbaar. De dealer vraagt vaak onbeschoft veel voor alleen al het simpel uitlezen omdat zij vaak aan peperdure apparatuur van de importeur vast zitten. Maar het uitlezen is vaak nodig om dit soort basishandelingen te doen of de eerste diagnose te stellen. Dat is de conseuqntie van het op deze manier bouwen van auto's...
De gemiddelde ebay of DX obd stekker werkt niet op dit type polo, alleen als je geluk hebt van het laatste bouwjaar. Chip ondersteund het oudere protocol niet. Rechtstreekse USB verbindingstekkers weet ik niet, gaat voornamelijk om de draadloze stekkers.

Wat betreft je gasklephuis: Accu eerst loshalen voor je de stekker van het gasklephuis haalt. Het beste is om de accu minimaal een halfuur losgekoppeld te laten, dan de stekker van het gasklephuis te halen en de accu er pas weer aan als het gasklephuis weer aan de stekker hangt.

Reden waarom: Na een halfuur zonder spanning zal de ecu zichzelf resetten. Dus standaard waarden. Pas als er weer spanning op staat worden deze waarden hersteld. (hij leest de sensoren uit). Zolang er geen spanning op zit (en gereset is) "weet" de ECU dus ook niet dat je een stekker hebt losgehad in de tussentijd.

Het kan zijn dat inleren daarna alsnog nodig is. Maar de kans is wel flink gereduceerd.

Soms is zelfs het resetten van de ecu genoeg om bepaalde problemen op te lossen, komt het probleem steeds terug weet je dat het toch iets anders moet zijn.

Dat schommelen met lage toerentallen heb ik ook gehad. Na schoonmaken van gasklephuis en een nieuwe rotor en verdelerkap heb ik geen problemen meer gehad met het blok.

1100 stationair is trouwens wel aan de hoge kant. 800 a 900 is normaal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2013 16:15 door Pobresh.
Update:

Ik heb het gasklephuis een paar keer schoongemaakt. Dat moet niet een beetje schoon zijn, dat moet echt schoon zijn. Vooral het kiertje waar de klep in het huis scharniert is een uitdaging op zichzelf. Misschien is een oil catch can een waardevolle aanvulling, prut die niet aangezogen wordt kan ook niet vervuilen.
Ik heb de klep bij de laatste keer schoonmaken echt zo grondig mogelijk schoongemaakt. Zo van: je moet uit het gasklephuis kunnen eten en er mag geen bijsmaak aan zitten. Daarnaast heb ik de tandwieltjes ook maar schoongemaakt en een drupje teflonspray gegeven. Dat heeft wel geholpen, koud (met dit weer.... ) start hij met 1000 - 1050 rpm en al snel zakt hij naar een 920 - 930 rpm. Eindelijk draait hij zoals het hoort.

Verder rijdt het ding best fijn. Ik ben inmiddels gewend aan de bak en ook het ernstig onderstuurde karakter is inmiddels genietbaar. In ieder geval kan ik er wel een petje met een getjoende Golluf mee plagen, het petje dacht "Dat is een opa met een originele Polo, die rij ik wel even zoek..".

Ik heb hem ook maar eens gewassen. Helaas zie je dan pas hoe nauwkeurig autorijdend Nederland omgaat met andermans voertuigen, vooral de wat oudere voertuigen. Hij is alweer rondom bekrast en ik heb maar heel weinig krassen op mijn geweten. En dan vindt men het gek als ik ook wel eens denk: "boem, dat klinkt als een deurtje".
Het is als met linksrijden, ik hou het een tijd lang vol netjes naar rechts te gaan maar op een gegeven moment denk ik ook zoiets als "dikke snikkel, je geniet maar van het uitzicht op de mooie grijze kofferklep van een Pollo op de linkerbaan."..

Ik heb ook een ELM327-stekker gekocht van Ebay. Zo'n ding wat met de blauwe tand praat met mijn mobieltje (dan hoef ik dat ook niet zelf te doen). Op het mobieltje draait een stukje software, het programma Torque. Maar helaas, zoals Pobresh al opmerkte, het chippie van de ELM327 stekker praat niet met de boordcomputer van de Pollo. Jammer, anders had ik onderweg zonder kalender kunnen meten wat de acceleratietijd is.
Ik bewaar hem wel voor een volgende bolide.
Een volgende update:

De schoonmaakaktie van de gasklep heeft dit keer echt geholpen. Voor eventuele andere sleutelaars: hij moet zo schoon zijn dat je het niet erg vindt je bier er uit te drinken. En ik ben van de oudere generatie: Met bier wordt niet geknoeid...!

Ik heb hem ook even gepoetst en in de was gezet. Normaal gesproken ben ik niet zo van dat schoonmaken van de buitenkant, maar deze bolide ziet er uit alsof hij het nog waard is. En, als de crisis nog even volhoudt, is dit misschien wel de laatste auto die ik koop. Dan moet ik er wel zuinig op zijn, natuurlijk.





Ook heb ik van een cassiere die ik heel goed ken de tip gekregen dat de Lidl stoelhoezen had voor weinig.


Alleen de achterbank past niet zonder meer, die laat ik voorlopig wel even zonder hoezen:
Leuk topic en de polo ziet er keurig uit thumbs up hij glanst me als een hondenl*l in de maneschijn cool smiley
Zo,

Apekaatje gehaald. De keurmeester heeft niets gevonden. Nu nog een onderhoudsbeurtje, de olie is een jaar oud.

Ik heb voor ieder voertuig een werkplaatshandboek of iets wat daar dicht bij in de buurt komt. Voor deze Volksfiets heb ik dus een duitstalig boek gekocht, maar dit is geen door VAG uitgegeven boek. In het verleden is het mij opgevallen dat die "werkplaatshandboeken" geschreven door mensen als "Olieslager" soms niet compleet zijn in de informatie die zij verstrekken. Daarom heb ik een voorkeur voor de originele, officiële documentatie zoals de fabrikant deze verstrekt.

Volkswagen is een modern bedrijf, dus deze documentatie kan je als een stukje software kopen. Goed, ik koop dus een mooi en illegaal stukje software, het zogenaamde Elsawin pakket. Door dit pakket kreeg ik spontaan medelijden met Volkswagen monteurs. Wat een drama-pakket is dat, zelfs een zeer eenvoudige vraag als "welke olie moet er in" vergt een dag van zoeken en spitten in eindeloze uitleg pagina's.

Uiteindelijk heb ik het vriend Google gevraagd, die wist het antwoord in twee klikjes.
10W40 is goed zat. Meen dat vw soms 5w30 aanraad, maar dat is puur geldverspilling. Hebben die blokjes niet nodig. Techniek stamt uit de jaren 80 en dan heb je liever een halfsyntheet erin.

Idd zijn boeken gemaakt zoals een vraagbaak, whims en hynes. Maar daar staan vaak fouten in of er ontbreekt info. Je hebt echter niet de originele boeken nodig voor de meeste info. Vaak wijst het zich ook vanzelf. Ik heb enkel een vraagbaak, en daar kom ik vrijwel compleet mee uit de voeten.
Quote
Pobresh
10W40 is goed zat. Meen dat vw soms 5w30 aanraad, maar dat is puur geldverspilling. Hebben die blokjes niet nodig. Techniek stamt uit de jaren 80 en dan heb je liever een halfsyntheet erin.

Ik heb gemerkt dat besparen op olie niet handig is. Ik heb vaker van mensen verhalen gehoord als "neem toch Aldi olie" of "je kan rustig goedkope olie gebruiken", tot en met verhalen over slippende koppelingen (natte-plaat van een motorfiets) als gevolg van het gebruik van een volsyntheet.

Ik denk ook dat het verschil in slijtage met gebruik van een dure. high-tech olie tegenover een Elcheapo olie voor de de relatief ouderwetse techniek van de Polo motor niet echt extreem zal zijn. Zolang de olie maar aan de specs voldoet... En gek genoeg staan die API specs wel vermeld, net zoals de specs die VW zelf hanteert.
Een Duits bedrijf wat het Deutsches Institut für Normung negeert, hoe gek moet het worden in het land van Ordnung muss sein?


Het voorbeeld wat jij noemt - 5w30 versus 10w40 olie - betreft de viscositeit van de olie. 5W30 is veel "dunnere" olie waardoor de oliedruk in de lagers lager zal zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2013 09:13 door rke.
Goh,
had dit topic nog nooit gespot.
Helemaal gelezen met een ferme glimlach op mijn gezicht.

Bovendien op sommige vlakken nogal herkenbaar.
Rij ik met de oude MX-5, dan word ik weggedrukt, afgesneden, duidelijk met het idee dat dat oudje niet meetelt en de berijder er we zorg zal voor hebben dus plaats zal maken. Als dat lichtgewichtje met zijn 90 wel werkende paarden dan aan de lichten wegstuift, dan krijg je verwonderde blikken.

Met de Tourer krijg ik veel minder te maken met haantjesgedrag van mede-bestuurders. Maar ook bij die verwacht niemand dat die - als het mij echt beu wordt - aan de lichten of zelfs gewoon bij een herneming wegstuift en petje ter plekke laat.
Quote
rke
Quote
Pobresh
10W40 is goed zat. Meen dat vw soms 5w30 aanraad, maar dat is puur geldverspilling. Hebben die blokjes niet nodig. Techniek stamt uit de jaren 80 en dan heb je liever een halfsyntheet erin.

Ik heb gemerkt dat besparen op olie niet handig is. Ik heb vaker van mensen verhalen gehoord als "neem toch Aldi olie" of "je kan rustig goedkope olie gebruiken", tot en met verhalen over slippende koppelingen (natte-plaat van een motorfiets) als gevolg van het gebruik van een volsyntheet.

Ik denk ook dat het verschil in slijtage met gebruik van een dure. high-tech olie tegenover een Elcheapo olie voor de de relatief ouderwetse techniek van de Polo motor niet echt extreem zal zijn. Zolang de olie maar aan de specs voldoet... En gek genoeg staan die API specs wel vermeld, net zoals de specs die VW zelf hanteert.
Een Duits bedrijf wat het Deutsches Institut für Normung negeert, hoe gek moet het worden in het land van Ordnung muss sein?


Het voorbeeld wat jij noemt - 5w30 versus 10w40 olie - betreft de viscositeit van de olie. 5W30 is veel "dunnere" olie waardoor de oliedruk in de lagers lager zal zijn.

5w30 is meestal ook duurder dan 10w40. Ik heb t niet over goeie of minder goeie kwaliteit olie.
Het is voor deze blokken geldverspilling om er duurdere olie in te gooien van 5w30. Als je er een Glader aan hebt hangen is het wel raadzaam, maar dat is niet het geval. Dus 10W40 is goed genoeg, en liever een halfsyntheet dan een volsyntheet.

Goedkope olie uit duitsland is trouwens van betere kwaliteit dan die uit nederland heb ik al gemerkt. Voldoen ook aan meer specificaties bijvoorbeeld. Maar dat is natuulijk eigen keuze.
Er zijn genoeg mensen die lidl 15w40 in deze blokjes gooien en dat gaat ook goed. Maar ik zou t zelf nooit doen.
Tsja, besparen op olie. Toen ik, jááááren terug mijn Hyundai Scoupe had, bespaarde ik wel degelijk op olie. Wel volgens de specificaties, maar zeker niet een dure literfles van een bekende maatschappij.

Dat kwam ook door het feit dat ik olie tankte en benzine bijvulde.
Quote
Pobresh
Als je er een G-lader aan hebt hangen is het wel raadzaam,

Werkt dat op deze 1.6?
Ik heb trouwens ook heul goeikope olie van de Cranenbroek (vanaf km-stand 250k) en hij loopt nog prima. Als ik er nou ook nog dure olie in ga gooien, mag ik helemaal nooit meer iets nieuws...
Quote
s velthuis
Quote
Pobresh
Als je er een G-lader aan hebt hangen is het wel raadzaam,

Werkt dat op deze 1.6?

Ik heb wel eens gekkere dingen gezien. Het kan. Maar uiteraard niet zonder aanpassingen.
Techniek van de blokken is voor een groot deel hetzelfde. Zelfs een 16v kun je voorzien van een Glader, als je maar weet wat je doet.
Zo, onderhoudsbeurtje gedaan. Heerlijke, recht-toe-recht-aan, uitgeprobeerde volkswagen techniek.

Olie, filters, remolie, koelvloeistof, bougies, luidere claxon..... en toen wist ik het niet meer.

Bleek er na grondige controle nog een slangetje lek te zijn zodat hij wat valse lucht aanzoog. Waarvoor het slangetje is, wat het precies doet? ik weet het niet. Het ziet er uit als een slang die de benzinedruk regelt afhankelijk van de onderdruk in het inlaatspruitstuk, maar ik heb niets gemerkt. Misschien is de regelcapaciteit van het motormanagement voldoende om deze fout op te vangen.

Maar goed, we kunnen er weer een jaar tegen. Ik moet eens wat stickertjes maken voor onder de kap wanneer e.a. weer moet gebeuren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close