Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
@TL,
Ja plekje vuilnisemmer komt goed

Je inschatting is nog wat laag

@rembrandt,
Ja dat omwisselen zat ik dus ook over te denken. En aangezien jij wat meer kids hebt geloof ik dat het een stuk praktischer is. Enige wat nu handig is, is dat je kookt met de koelkast achter je.

@Barri,
Eerste prijs en volgens de adviseur doen ze niet aan eerst 20 zeggen en dan zakken naar 16. Maar, ik heb nog niet gezegd dat er wat af moet (en dan moet wel grinning smiley)

Je zit vorstelijk laag.
Prijs van de keuken is 22,5k. Dat is al mét aftrek van de 2000,- check. Oh, en extra installatiewerk (extra groepen, etc) komt er nog bij a 1500,-. Dus ja, er moet nog wel wat vanaf. eye rolling smiley

Zaterdag shoppen in de Achterhoek, en komende week hopelijk nog even Duitsland in. En, in dit topic kwamen nog wat tips voorbij.
adinsx
@rembrandt,
Ja dat omwisselen zat ik dus ook over te denken. En aangezien jij wat meer kids hebt geloof ik dat het een stuk praktischer is. Enige wat nu handig is, is dat je kookt met de koelkast achter je.

Extra argument om het om te wisselen........
Komen die kids, tijdens het koken: “Pap, ik wil wat drinken. Wil je even aan de kant, dan kan ik bij de koelkast!”. grinning smiley
En......als de krukken mee verhuizen, zijn die ook wat meer “tuingericht”.

Maar wat een geld.eye popping smiley
Vraag me dan toch af waar dat in zit.
Mooie plannen, even een overweging - is uiteindelijk smaak gevoelig, maar je hebt nu allemaal ‘harde’ vlakken in wit en zwart. Door de fronten in zwart te voorzien van een motief breng je heel subtiel een beetje meer erin.
We hebben zelf indertijd lang gezocht naar een zwart front (in de juiste RAL kleur) met een grof eiken profiel, zo dicht mogelijk qua tekening bij de vloer...
(Er zijn meer forummers met ocd trekjes winking smiley )
Een mooie opstelling zo, ziet er keurig uit. Over die roostertjes: dat kunnen ze wel anders oplossen, met wat aanpassingen in de kast. Volgens mij leggen ze er dan een extra bodem in. Vraag dat maar eens na.

De prijs verbaast me niet. Apparatuur kost geld en als ik het goed lees, kies je ook voor een stevige en dus kostbare afwerking. Zo bezien, valt het me nog mee. Maar shoppen kan altijd lonen, zeker doen dus. Wat voor blad kies je?
Kijk wel even naar de hoogte van de oven en magnetron, als je zelf niet al te groot bent en je mag de kalkoen er uithalen kan dit best rot zijn. Ook is het dan makkelijk dat je deze dan op het blad kan zetten zonder te lopen.

Als je voor de Quooker gaat en de waterkoker laat wat het is dan kan je de koffiezetter ook achter een deurtje zetten, nog meer opgeruimd.

Vergeet een stopcontact in het eiland voor je slowcooker als de hele familie op bezoek komt.
Je zou hem voor de grap eens configureren op Ikea, het klinkt misschien.bizar, maar rommel is het niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2020 08:46 door A3 White.
Leuk!
Deze opstelling vind ik ook mooier, maar lijkt dan best aardig op onze eigen opstelling big smile smiley
Wij hebben dus ook een extra werkblad voor o.a. koffiezetapparaat, daardoor blijft je eiland ook veel opgeruimder.

Afzuiging boven het eiland? Daar zijn we vooralsnog vanaf gestapt want die nemen het zicht op de 'extreme' black (mat-zwart) kastenwand weg.

Er zit nu alsnog een koof boven toch? Daar kan ook een plafondunit in, volgens mij ben je daar maar 30 á 40 cm voor nodig en dan zit het niet in het zicht van de kastenwind. Die grote dure hangende dingen wel inderdaad.
Bora is ook een mooie oplossing thumbs up

Weliswaar komt hij wel 60 cm dieper de kamer in, maar er blijft 130 cm over tussen de eetkamertafel en het eiland. T.z.t. moet er ook een andere tafel (wellicht met bank) komen, dus dan wordt het wat ruimer.

Meten is weten.
Ik zat vooraf met hetzelfde "probleem" en was bang dat het te dicht op de tafel zou komen.
Toen mijn vriendin eens op stond van tafel en haar stoel achteruit schoof heb ik gemeten hoeveel ruimte erover bleef en of het allemaal een beetje handig zou zijn als je er nog achter langs wilt lopen.
Dat geld overigens ook voor de afstand tussen het eiland en de kastenwand. Stel je eens voor dat de vaatwasser open staat, kun je er dan nog eenvoudig langs? Kun je er langs makkelijk langs als iemand aan het koken is? Etc
Er is nu uitgegaan van +/- een meter denk ik?

Mogelijk draaien we de boel nog om (dus koken aan linkerkant, spoelen rechts).

Mijn redenatie was dat we de wasbak het meeste gebruiken en dat die dus op de meest logische plek moet zitten cq. de eerste moet zijn die je tegenkomt als je de keuken in komt, zeker met kids lijkt mij dat ook het handigste.

Oh en wellicht een zwarte wasbak? Met zo'n donkere keuken valt een RVS wasbak een beetje uit de toon natuurlijk winking smiley

Hij is nog 100 breed bij 270, maar ik wil naar 110x270.

Is wel prettig als je het eiland ook als bar wilt gaan gebruiken, de vraag is of dat wenselijk is met de afstand tot de kastenwand en eettafel.

Oh, en extra installatiewerk (extra groepen, etc) komt er nog bij a 1500,-.

Wat moet er aan extra installatiewerk gebeuren dan?
Woning moet nog gebouwd worden, meerwerk voor het aanleggen van leidingen op een andere plek mag toch niet zo duur zijn?
Nieuwe woning, dus daar zal vast ook al rekening zijn gehouden met elektrisch koken en dus een kookgroep naar ik aanneem?

Kijk ook kritisch naar de verdeling per groepen, mijn keukenboer adviseerde voor praktisch elk apparaat een aparte groep. Mijn verlichtingsman rade aan om de plafondverlichting, i.v.m. flikkerende verlichting, ook apart te schakelen etc. Kortom, ik kon al praktisch een aparte meterkast voor de keuken aan gaan leggen op die manier nut smiley

Prijs van de keuken is 22,5k.
Lijkt me redelijk. Ik ken het merk alleen van naam. Geen folie/kunsstof maakt het duurder maar is het ook absoluut waard in mijn ogen.
Hoe is de afwerking verder? Alles met softclose en dan niet de Ikea varianten waarbij alleen de laatste halve centimeter langzaam gaat?
Vaste en dus stevig inlegplanken in de kasten?
Standaard besteklades op maat?

Geen idee wat de prijs van composiet is en hoe dik jullie werkblad is (op de tekening lijkt het relatief dik). Wij hadden oorspronkelijk een granieten blad van 5cm in de offerte staan, erg mooi maar ook erg prijzig. Daar hebben we uiteindelijk 3cm graniet van gemaakt, dat scheelde behoorlijk wat geld en als de keuken er staat weet je niet meer dat 5cm net iets mooier was (aldus tip van de keukenman).

Over die roostertjes: dat kunnen ze wel anders oplossen, met wat aanpassingen in de kast. Volgens mij leggen ze er dan een extra bodem in. Vraag dat maar eens na.

Of desnoods aan de zijkant van de kastenwand? (of toch een koof er voor zodat je ze vanuit de kamer niet ziet winking smiley

Vergeet een stopcontact in het eiland voor je slowcooker als de hele familie op bezoek komt.

Vind ik een goede tip. Of in het werkblad (duur, maar wel mooi), maar je kunt ze ook aan de zijkanten van het eiland laten plaatsen wellicht.
B Real
Deze opstelling vind ik ook mooier, maar lijkt dan best aardig op onze eigen opstelling big smile smiley
Wij hebben dus ook een extra werkblad voor o.a. koffiezetapparaat, daardoor blijft je eiland ook veel opgeruimder.
Zo hebben wij het ook gedaan. Kastenwand, eiland en een apart meubel voor een los apparaat. Lijkt me heel praktisch en mooi.

B Real
Mijn redenatie was dat we de wasbak het meeste gebruiken en dat die dus op de meest logische plek moet zitten cq. de eerste moet zijn die je tegenkomt als je de keuken in komt, zeker met kids lijkt mij dat ook het handigste.
check.
Stopcontacten hebben wij aan de zijkant laten plaatsen en dan aan de zijde die je niet meteen ziet als je de keuken binnenloopt. Op het blad vond ik niet nodig en het kost je werkruimte.
Dank weer allemaal. Toch leuk hoe we op een autoforum ook praktische tips kunnen uitwisselen over nieuwbouw en keukens. Even een klusje om iedereen te quoten, maar ik heb mijn best gedaan.

Voor wie niet alles gaat lezen. Komende donderdagavond gaan we naar een keukenzaak in de Achterhoek die ook leverancier is van dit merk keuken. We waren welkom (speciale avondafspraak) om ook bij hun advies op te halen en natuurlijk een rekensom. De marges op keukens zijn naar mijn idee flink, dus ik wil niet voor de gek gehouden worden winking smiley.

Rembrandt
Extra argument om het om te wisselen........
Komen die kids, tijdens het koken: “Pap, ik wil wat drinken. Wil je even aan de kant, dan kan ik bij de koelkast!”. grinning smiley
En......als de krukken mee verhuizen, zijn die ook wat meer “tuingericht”.

Maar wat een geld.eye popping smiley
Vraag me dan toch af waar dat in zit.

Ik denk dat ik inderdaad mee ga in de wisseling. En wellicht de koelkast dan ook naar helemaal links? We zijn allebei rechts, dus dan kun je met links de koelkast openen, met rechts pakken wat je nodig hebt, en door... Nu zit de koelkast rechts en zet ik vaak de deur open, pak wat, geef het naar mijn linker hand en gooi de deur weer dicht. Morgen eens bewust op letten wat ik doe in de keuken grinning smiley

DagDromer
Mooie plannen, even een overweging - is uiteindelijk smaak gevoelig, maar je hebt nu allemaal ‘harde’ vlakken in wit en zwart. Door de fronten in zwart te voorzien van een motief breng je heel subtiel een beetje meer erin.
We hebben zelf indertijd lang gezocht naar een zwart front (in de juiste RAL kleur) met een grof eiken profiel, zo dicht mogelijk qua tekening bij de vloer...
(Er zijn meer forummers met ocd trekjes winking smiley )

Ook een goed punt. De vloer is sowieso nog een dingetje, maar een gietvloer gaan we waarschijnlijk niet doen omdat die ook dof is en toch wel kras gevoelig. Blijft over PVC of een mooie tegelvloer (we hebben nu 60x60 donkere tegels). Kwamen bij Van Wanrooij een mooie tegelvloer in houtnerf-motief tegen. Alleen die prijs á 107 m2 stond me totaal niet aan. nut smiley

funf
Een mooie opstelling zo, ziet er keurig uit. Over die roostertjes: dat kunnen ze wel anders oplossen, met wat aanpassingen in de kast. Volgens mij leggen ze er dan een extra bodem in. Vraag dat maar eens na.

De prijs verbaast me niet. Apparatuur kost geld en als ik het goed lees, kies je ook voor een stevige en dus kostbare afwerking. Zo bezien, valt het me nog mee. Maar shoppen kan altijd lonen, zeker doen dus. Wat voor blad kies je?

Die extra bodem zal ik eens naar vragen. Wat ook nog kan is een uitsparing in de koof boven langs het plafond, zeg een sleuf van 3 cm hoog. Dat valt minder op dan dergelijke roosters. Optie 2 is de roosters eenzelfde kleur geven, of een andere beluchtingsoptie.

Klopt, al het kastmateriaal is 19 mm, ook de legplanken, zijpanelen, etc. Dat schijnt ook wel eens anders te zijn. Fronten wel 19 mm, maar de rest niet. Bij een Schröder blijkbar wel, en dat drijft de prijs omhoog. De apparatuur qua kosten zit onder de 12k herinner ik me. Met 2800,- voor de Bora als uitschieter eye rolling smiley
In de offerte staan de prijzen verder niet per artikel (wat vergelijken natuurlijk lastig maakt), maar terwijl die kerel naar de printer was maakten wij een foto van het beeldscherm winking smiley

haarr
Ik zou de keuken 17,5 k schatten maar het zal we 20 moeten kosten. smiling smiley

Ik wil op max 20 uitkomen grinning smiley, liefst minder maar met dezelfde kwaliteit. De Studioline van Siemens is erg gaaf qua looks. Miele nog mooier, maar die zijn nagenoeg onbetaalbaar...

[www.siemens-home.bsh-group.com]

Lijkt me ook heerlijk de oven via Wifi alvast te laten voorverwarmen op zondagochtend. In de praktijk gebruiken we het straks wellicht drie keer. Een beetje als de automatisch inparkeren of launchcontrol functie van de auto. drinking smiley

A3 White
Kijk wel even naar de hoogte van de oven en magnetron, als je zelf niet al te groot bent en je mag de kalkoen er uithalen kan dit best rot zijn. Ook is het dan makkelijk dat je deze dan op het blad kan zetten zonder te lopen.

Als je voor de Quooker gaat en de waterkoker laat wat het is dan kan je de koffiezetter ook achter een deurtje zetten, nog meer opgeruimd.

Je zou hem voor de grap eens configureren op Ikea, het klinkt misschien.bizar, maar rommel is het niet.

Die hoogte gaan we checken bij de huidige keuken. Moet als het even kan net wat lager. En het eiland werkblad liefst 1 of 2 cm hoger. Zitten nu op 92,5, maar voor mijn gevoel net te laag. (wederhelft is 1,66. Ik 1,76 m. Korte pootjes dus winking smiley )

Ik denk niet dat ik wil weten wat het bij Ikea kost spinning smiley sticking its tongue out

B Real
Leuk!

Afzuiging boven het eiland? Daar zijn we vooralsnog vanaf gestapt want die nemen het zicht op de 'extreme' black (mat-zwart) kastenwand weg.

Er zit nu alsnog een koof boven toch? Daar kan ook een plafondunit in, volgens mij ben je daar maar 30 á 40 cm voor nodig en dan zit het niet in het zicht van de kastenwind. Die grote dure hangende dingen wel inderdaad.
Bora is ook een mooie oplossing thumbs up

Ja zou kunnen. Vanavond zwager gebeld (eigen aannemersbedrijf) of hij de koof kan maken om de keuken en boven het eiland. Uiteraard kan dat, maar hij adviseerde toch om de Bora te nemen ipv afzuiging in de koof. De plafonds zijn 266 cm hoog, en tussen eiland en afzuiging blijft dan grofweg 140 cm. Dat komt de werking niet ten goede is zijn ervaring.

B Real

Weliswaar komt hij wel 60 cm dieper de kamer in, maar er blijft 130 cm over tussen de eetkamertafel en het eiland. T.z.t. moet er ook een andere tafel (wellicht met bank) komen, dus dan wordt het wat ruimer.

Meten is weten.
Stel je eens voor dat de vaatwasser open staat, kun je er dan nog eenvoudig langs? Kun je er langs makkelijk langs als iemand aan het koken is? Etc
Er is nu uitgegaan van +/- een meter denk ik?

Gaan we ook in de huidige keuken checken. Nu een parallel-opstelling met ik schat 120 cm tussenruimte. Dat is wel lekker. Nu zit er een meter tussen meen ik inderdaad.

B Real

Mogelijk draaien we de boel nog om (dus koken aan linkerkant, spoelen rechts).

Oh en wellicht een zwarte wasbak? Met zo'n donkere keuken valt een RVS wasbak een beetje uit de toon natuurlijk winking smiley

Haha, ja de wasbak wordt ook zwart/donker inclusief afgeronde hoekjes zodat je hem gemakkelijk kan schoonmaken. En, groot genoeg om de complete oven bakplaat of rooster in te leggen. Een grote ergenis nu.

B Real

Hij is nog 100 breed bij 270, maar ik wil naar 110x270.

Is wel prettig als je het eiland ook als bar wilt gaan gebruiken, de vraag is of dat wenselijk is met de afstand tot de kastenwand en eettafel.

Klopt. Dat wordt wat schuiven en meten in huidige keuken/woonkamer.

B Real

Oh, en extra installatiewerk (extra groepen, etc) komt er nog bij a 1500,-.

Wat moet er aan extra installatiewerk gebeuren dan?
Woning moet nog gebouwd worden, meerwerk voor het aanleggen van leidingen op een andere plek mag toch niet zo duur zijn?
Nieuwe woning, dus daar zal vast ook al rekening zijn gehouden met elektrisch koken en dus een kookgroep naar ik aanneem?

Kijk ook kritisch naar de verdeling per groepen, mijn keukenboer adviseerde voor praktisch elk apparaat een aparte groep. Mijn verlichtingsman rade aan om de plafondverlichting, i.v.m. flikkerende verlichting, ook apart te schakelen etc. Kortom, ik kon al praktisch een aparte meterkast voor de keuken aan gaan leggen op die manier nut smiley

Het standaard aantal groepen is belachelijk laag. Volgens mij moeten er drie groepen bij komen.
Buren gaan zich toevallig ook inschrijven op een nieuwbouwwoning een dorp verderop, en daar ook even door de standaard- en optielijst gekeken. Daar is 8 groepen standaard, maar niet verder uit te breiden. Gekke dingen bedenken die bouwers...

Moet overigens ook extra groep (3 fase) laten aanleggen voor zonnepanelen, toekomstige EV, etc. Dat vergt ook nog wat uitzoekwerk.

B Real

Prijs van de keuken is 22,5k.
Lijkt me redelijk. Ik ken het merk alleen van naam. Geen folie/kunsstof maakt het duurder maar is het ook absoluut waard in mijn ogen.
Hoe is de afwerking verder? Alles met softclose en dan niet de Ikea varianten waarbij alleen de laatste halve centimeter langzaam gaat?
Vaste en dus stevig inlegplanken in de kasten?
Standaard besteklades op maat?

Klopt, alles softclose, alles 19 mm, binnenzijde kasten ook in kleur (zwart dan wel wit) zodat je ook in eventuele naadjes geen andere kleur ziet.

B Real
Geen idee wat de prijs van composiet is en hoe dik jullie werkblad is (op de tekening lijkt het relatief dik). Wij hadden oorspronkelijk een granieten blad van 5cm in de offerte staan, erg mooi maar ook erg prijzig. Daar hebben we uiteindelijk 3cm graniet van gemaakt, dat scheelde behoorlijk wat geld en als de keuken er staat weet je niet meer dat 5cm net iets mooier was (aldus tip van de keukenman).

Hij wordt wel dik, zodat het robuust oogt. We zagen bij een ander eiland met dun blad dat niet echt zitten. Kosten? Geen flauw idee.

B Real
Of desnoods aan de zijkant van de kastenwand? (of toch een koof er voor zodat je ze vanuit de kamer niet ziet winking smiley

Vind ik een goede tip. Of in het werkblad (duur, maar wel mooi), maar je kunt ze ook aan de zijkanten van het eiland laten plaatsen wellicht.

Die roosters is nog een dingetje, en stopcontacten in de zijkant van het eiland, nee dat vind ik niet 'clean'. Of heeft iemand een mooie onopvallende oplossing?
Mbt stopcontacten, er bestaan van die stopcontacten die in het blad verdwijnen, en met een druk erop omhoog komen.
Je hebt dan wel een plaatje zichtbaar op het blad. Er zijn verschillende leveranciers, maar even als voorbeeld: Pop up stopcontact

Of alternatief, en minder praktisch, een stopcontact in de plint in passende kleur / stijl. Of heel gek, in de koof erboven, dus in het plafond...

Mbt vloertegels - het loont daar zeker de moeite te shoppen. Onze ervaring; wij zochten ceramisch parket zoals dat zo mooi heet, en dachten eerst aan visgraat en hebben bij verschillende zaken gekeken en vergeleken. Er is zo ongelooflijk veel keuze in maat, kleur, tekening en kwaliteit dat het bijna onmogelijk is te vergelijken. Tevens viel me op dat veel zaken een eigen naam of code gebruiken voor hetzelfde product. Na een tijdje hadden we een gesprek bij een grote tegel zaak in Lelystad die ook de vloerverwarming zou doen. Aardige man, mooie zaak en hij had een tegel waar we verliefd op werden. Maar ook schrikken van de prijs, Euro 115m2, nog zonder leggen... ik had wat foto’s gemaakt en ietwat beduusd naar gegaan, maar het bleef maar knagen, dus een avond zitten zoeken op internet en bij toeval de naam van de fabrikant gevonden. Op basis van die naam en de beschrijving ben ik geland op een webwinkel (tegeldeal punt nl) en daar eens nagevraagd. Een zeer net gesprek gehad en een super goede prijs ontvangen, scheelde ruim de helft (!), maar dan wel zelf leggen. Gezien we toch ook vloerverwarming moesten infrezen en veel van de bedrijven die dat aanbieden dan ook graag de vloer leggen, bij een ander bedrijf in Lelystad geëindigd. Naast een zeer correcte prijs voor de vloerverwarming, had hij ook tegels en de mogelijkheid de tegel van onze keuze te bestellen rechtstreeks bij zijn leverancier in Italië, voor een prijs dicht bij de online shop. Die dus de ‘handel’ gegund. Ergo, het loont echt de moeite daar eens te shoppen. Ter completering, wij hebben Refin Mansion tegels in de Library ‘kleur’. Net even anders dan anders, maar mooie tegels, maat echt, en ik denk dat 70% van de bezoekers de eerste keer dat ze de tegels zien even voelen of het geen echt hout is. Mooier nog is dat door de vorm en maatvoering van onze beneden verdieping het patroon erg mooi tot z’n recht komt met die diagonalen. Wellicht een drukke vloer, maar dat geeft juiste een mooi contrast met de strakke witte muren en donkere kozijnen.
Dank voor de uitgebreide toelichting DagDromer. De keukenadviseur zei uiteraard dat wanneer je de tegelvloer ook meteen afbouw laat leggen, dat ze voor oplevering de vloerverwarming al inregelen, garanties blijven gelden, etc. etc. Mooi verhaal, maar daar ben ik niet zo gevoelig voor.

De wederhelft wilde eigenlijk pvc maar nadat ze die houtwerk tegels zag, denkt ze ook daar over na. We willen in ieder geval een houtkleur (niet te geel) op de vloer.
Ik kwam op het forum van Tweakers deze tegen: [www.fliesen-huening.de]

Ziet in Bochelt, dat is hier om de hoek. Dus ook die gaat op de shortlist.
Verder vind ik visgraat-leggen nog niet verkeerd. De rest zal ook strak zijn (gladde muren, strakke keuken), dus dan mag de vloer speels. Als je een foto wil delen van jullie vloer graag smiling smiley

Nog even auto gerelateerde update:
Er is een brief van de verzekeraar van de buren onderweg zag ik in de PostNL-app. Betekent dus dat we met die krassen op de Clio aan de slag kunnen. Mijn vader waarschuwde echter al wel dat het Rouge Flammé ontzettend lastig te spuiten is. Kortom, als het professioneel weggepoetst kan worden vind ik het ook best, mits dat ook een goede oplossing is. Wordt vervolgd winking smiley
Wij hebben dus uiteindelijk geen visgraat genomen, maar een vierkante tegel van 75x75 in zgn kasteel parket. Wel door zeer krappe planning hebben we eerst gelegd en pas daarna de muren gestuct.
Een paar plaatsjes, van tijdens het leggen en voor het afwerken.

Euro 100 per m2 is zekers aan prijs voor tegels, er zijn veel fabrieken, de meeste in zuid europa, Italië, Spanje, Turkije. Grote jongens zijn Graniti Fiandru en Roca. Iedere 4-6 maanden komen zij met nieuwe decors en soms met formaten. Hoe groter het formaat hoe moeilijker te leggen.

In regelen vloerverwarming is een standaard iets, en de “electronics” regelt de mate van opwarming, je zal een lage inlaat temperatuur hebben dan met radiatoren, dat moet ook wel anders warmt de afwerkvloer te snel op, wat de-lamineren tot gevolg kan hebben.

Maak de voeg zo nauw als het kan, 1-2 mm is meer dan genoeg, moeten het wel goede tegels zijn, kans op concave / convex is groot, dus half steens is niet aan te raden.
Dat ziet er strak uit Dagdromer thumbs up

@White
Dank voor de tips van een kenner winking smiley

Korte update m.b.t. de schade op de Clio:
Komende woensdag zet ik de auto bij de huisdealer neer, dan komt er een expert van 'Even Apeldoorn bellen' kijken. Dan maar afwachten of het spuiten of polijsten wordt.
Wordt vervolgd dus thumbs up

Kleine update mbt het huis om nog wat meningen / tips te krijgen:
Terugkoopovereenkomst inmiddels getekend. Taxatie pakte positief uit dus we houden leuk zakgeld over om mee te nemen. Prettig, want aan meerwerk af bouw zitten we al aan 80k, en 25k om achteraf te doen (dakkapel, zonnepanelen, etc.) Er zijn nog wel wat keuzes te maken dus ...

Keukenproject
De keuken zijn we nog niet over uit. Gisteravond bij een andere zaak een andere opzet voorgeschoteld gekregen. Waarom geen grote wand? Je komt dan vrij donker binnen vanuit de garage. In deze opzet (zie foto hieronder) blijft het meer open. Daarnaast spoelen naar de muur, alleen koken op het eiland (1,1 x 2,4 m in plaats van 1,1 x 2,7m).
Nadeel voor mijn OCD: (stoom)oven en combi moeten onder elkaar ipv naast elkaar grinning smiley

Verder Bosch of Siemens apparatuur met inductie en afzuiging in de plaat. Er is net een nieuw model uit, werkt net zo simpel als een Bora, maar wat vooral een voordeel is aldus de keukenadviseur: Bora is net als Tesla. Hele goede marketing, hele goede techniek maar de service is onder de maat. 20 minuten in de wacht, twee weken wachten op een monteur, etc.

Genoeg keuzes nog te maken hier. Variant keuken met alleen koken in eiland:

En de eerste opzet nog even:
*Koof wegdenken, spoelen en koken omdraaien en bar dus ook naar rechts*

Ervaringen en tips blijven welkom winking smiley
Ziet er goed uit zo op het eerste gezicht. Wel zou ik kijken of je niet wat meer tussenruimte kunt pakken. Dat is toch wat fijner met meerdere personen tegelijkertijd in de keuken. Sta je elkaar iets minder in de weg.

Ik zou overigens voor de meer open variant gaan zolang je tenminste genoeg kastruimte overhoudt. Niks zo vervelend als te weinig kastruimte in de keuken.
Nadeel van afzuiging in de kookplaat is het enorme ruimteverlies onder de kookplaat in de kastjes. De lades zijn nog maar zeer beperkt bruikbaar.
Hoe diep is dat eiland ook al weer?
Mijn vrouw stond erop dat we een soort van bar zouden hebben, echter wilden we ook kast ruimte hebben. Hebben uiteindelijk aan de werkzijde normale diepte kasten (met lades), dan een kleine tussenruimte voor leiding werk en dan half diepe kastjes met deurtjes over de hele breedte.
Die halve kastjes staan de spullen in die belang hebben maar weinig gebruikt zoals ovenschalen of extra servies.
Wel moesten we goed overleggen mbt bladsterkte, is een keramisch blad en dan is oversteek niet bij elke fabrikant mogelijk.
Ons (schiereiland-blad) is 150cm diep, met een oversteek van 30cm.. Die halve kastjes een nuttige diepte van 32 cm.
Mooie is dan dat de zichtlijn recht is, en niet een halve bar zoals nu, nadeel kan zijn dat je minder ruimte hebt.
Overigens blad is 3cm dik.
Zat net nog even terug te kijken. In het eerste ontwerp hadden jullie de kasten wand op de korte wand, en dan een iets groter eiland. Het eiland stond ook deels voor de deur.

Nu is alles in één lijn, dus kasten wand, eiland en eettafel allemaal noord-zuid zeg maar, maakt het erg statisch. Zeker als ook nog eens het eiland aan de rechterzijde in lijn staat met de deurpost.

Tevens val het eiland nu weg tegen de doorgetrokken wand.

Ea is natuurlijk erg persoonlijk en smaak gebonden, ik zou naar het eerste ontwerp gaan, en de lange wand voorzien van een grafisch kleurig behang (zonder te willen klinken als Jdcool smiley waarbij je zorgt dat de kleurtonen de gebruikte materialen complementeren. Dus als bv het zwart op de keukenkasten is opgebouwd vanuit blauw, kijk dan naar een sprekend iets wat qua kleurtoon daarop aansluit, niet tegen vecht. Als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier staat het eiland meer als meubel in de ruimte, dat behang zal de hele boel optisch verbinden het is minder statisch maar kan toch strak ogen, en je hebt waarschijnlijk meer ruimte waar nuttig is (rondom de eettafel)

Bv BN wallpaper heeft mooie keuzes. Een muur verven is dan vaak weer erg statisch, in zo’n strakke omgeving kan juist het toevoegen van een afwijkend element qua vormen (bv vogelbehang of bloemen) net dat beetje extra geven wat het warmer en vriendelijker maakt.
Die barretjes vind ik altijd maar beroerd zitten, vaak een kruk zonder rugleuning en ondersteuning/ruimte voor je benen is ondermaats.

Voorbeeldje van een diepere bar, lijkt mij prettiger zitten. via [nieuwhuis.info]

Open planken is gelijk aan stof, zou er zelf gewoon kastjes plaatsen.
Bij de scheiding tussen de kast en bar steekt een plank uit tot op de vloer, daar stoot je altijd tegen aan met je teen, dweil en stofzuiger, wij hebben dit ook en simpel niet functioneel.

Oven onder de inductie is ook een optie?, net als vroeger.

80k meerwerk, zonder dakkapel en zonnepanelen, verlengde garage?, Wat een geld, persoonlijk van het zotte. De bouwer moet zich schamen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2020 20:15 door A3 White.
Ik hoop dat de keuken nog niet is besteld, want misschien krijg je spijt als je niet eerst deze optie hebt overwogen: een garage naast de keuken en dan een doorkijk van keuken naar je bolide in de garage. In dit voorbeeld is dat iets ingewikkelder uitgevoerd, want ze hebben de garage hoog gemaakt, met een hefbrugje, zodat er twee auto's, niet naast elkaar maar de een boven de andere, in passen. En dan is de bovenste dus zichtbaar vanuit de keuken. Jij kunt het allemaal op de begane grond houden natuurlijk.

Zie verder ook hier.
adinsx

Als ik jouw opties zo bekijk, zou mijn keuze zijn om die kastenwand (twee hoge kasten links en rechts en koffiecorner in het midden) tegen de muur van de hal te plaatsen, met het eiland er haaks op. Dan kun je makkelijk voor die 2.40 bij 1.20 variant kiezen en heb je lekker veel bergruimte. Zo'n bar zou ik dan laten zitten, in plaats daarvan kun je dan beter kiezen voor een lekker grote eettafel. Daar heb je dan ook alle ruimte voor.

Voordeel: als je vanuit de woonkamer de keuken inloopt, kijk je niet meteen tegen die kastenwand aan. Die zit mooi om de hoek en mij lijkt dat dat een veel ruimer beeld geeft. Oh, en die stopcontacten zou je dan op de kopse kant van het eiland (aan de kant van de tuin) kunnen laten plaatsen. Dan heb je ze bijna niet in het zicht, maar wel bij de hand.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest, je hebt in elk geval voldoende afmetingen om het leuk en goed te kunnen maken.thumbs up
Die zag ik ook al voorbij komen en toen dacht ik: qua stijl niks mis mee toch? Nog wel even ergens een stuk kleur op de muur om te compenseren voor al het zwart.
Keuken vind ik dan weer niet mooi met 2 van die torentjes met een afwasgedeelte ertussen...

Deze versie vind ik wat minder. Ziet er wat kaal uit (met ingerichte planken wordt het denk ik wel wat beter)
Maar het zitje lijkt me ook wat ondiep en het koffiezetapparaat staat wel erg dicht op de spoelbak; niet echt handig.
Allemaal weer dank voor de reacties. Eerst weer even een 'keuken-update' aan het eind een minder fijne m.b.t. de Mégane. (en nu niet naar onder scrollen winking smiley )

De bar aan het eiland? Die heb ik eruit gekregen (vooral wens van madam). Ik heb van het weekend de huidige woonkamer verbouwd en het eiland gesimuleerd. met op 130 cm de eettafel. Het is eigenlijk van de gekke om barkrukken neer te zetten, wanneer 130 cm verderop een eettafel met lederen rolbare stoelen staat. Kortom, eruit en kastruimte er voor terug.

Pietzoveel
Nadeel van afzuiging in de kookplaat is het enorme ruimteverlies onder de kookplaat in de kastjes. De lades zijn nog maar zeer beperkt bruikbaar.

Dat valt héél erg mee tegenwoordig mits je het juiste systeem kiest. Bora is/was daar super in, maar inmiddels hebben Bosch en Siemens (zelfde fabrikant) een nieuwe serie uitgebracht. De 8 Serie bij Bosch, bij Siemens de iQ700. Alles zit er op en eraan. Van panherkenning tot koppelbare zones:

Je mist slechts 20 cm diepte dus er kan nog prima een wat diepere lade onder voor pannen o.i.d.
Adviesprijs is wel € 4499,-, maar ik weet inmiddels dat ze voor ongeveer de helft gaan. Dus vergelijkbaar met Bora (2800,-)

DagDromer
Hoe diep is dat eiland ook al weer?

Plan is nu 100cm diep of 110 cm diep. Lengte 274, al las ik ergens dat Graniet tot maximaal 270 gaat...

DagDromer
Zat net nog even terug te kijken. In het eerste ontwerp hadden jullie de kasten wand op de korte wand, en dan een iets groter eiland. Het eiland stond ook deels voor de deur.
Nu is alles in één lijn, dus kasten wand, eiland en eettafel allemaal noord-zuid zeg maar, maakt het erg statisch. Zeker als ook nog eens het eiland aan de rechterzijde in lijn staat met de deurpost.

Ea is natuurlijk erg persoonlijk en smaak gebonden, ik zou naar het eerste ontwerp gaan, en de lange wand voorzien van een grafisch kleurig behang (zonder te willen klinken als Jdcool smiley waarbij je zorgt dat de kleurtonen de gebruikte materialen complementeren. Dus als bv het zwart op de keukenkasten is opgebouwd vanuit blauw, kijk dan naar een sprekend iets wat qua kleurtoon daarop aansluit, niet tegen vecht. Als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier staat het eiland meer als meubel in de ruimte, dat behang zal de hele boel optisch verbinden het is minder statisch maar kan toch strak ogen, en je hebt waarschijnlijk meer ruimte waar nuttig is (rondom de eettafel)

Bv BN wallpaper heeft mooie keuzes. Een muur verven is dan vaak weer erg statisch, in zo’n strakke omgeving kan juist het toevoegen van een afwijkend element qua vormen (bv vogelbehang of bloemen) net dat beetje extra geven wat het warmer en vriendelijker maakt.

Ik heb dat ontwerp ook nog steeds in mijn hoofd gehad, maar zondagavond met het op schaal uittekenen kwam ik niet ver genoeg. Het eiland wordt dan maximaal 240 cm en dan is spoelen én koken aan een kant net krap aan naar mijn idee. Het eiland draaien kan ook nog, maar dan zou een schiereiland de beste oplossing zijn, iets wat de wederhelft absoluut niet wil.

Ben het wel met je eens dat straks alles in dezelfde richting staat...

Carfanatic
Die barretjes vind ik altijd maar beroerd zitten, vaak een kruk zonder rugleuning en ondersteuning/ruimte voor je benen is ondermaats.
Open planken is gelijk aan stof, zou er zelf gewoon kastjes plaatsen.

Beide gaan we dus niet doen smiling smiley

A3 White
Bij de scheiding tussen de kast en bar steekt een plank uit tot op de vloer, daar stoot je altijd tegen aan met je teen, dweil en stofzuiger, wij hebben dit ook en simpel niet functioneel. Oven onder de inductie is ook een optie?, net als vroeger.

80k meerwerk, zonder dakkapel en zonnepanelen, verlengde garage?, Wat een geld, persoonlijk van het zotte. De bouwer moet zich schamen.

Die planken moeten inderdaad nog weg, en is doorgegeven samen met nog een berg kleine aanpassingen.

Tydelyck
Ik hoop dat de keuken nog niet is besteld, want misschien krijg je spijt als je niet eerst deze optie hebt overwogen: een garage naast de keuken en dan een doorkijk van keuken naar je bolide in de garage. In dit voorbeeld is dat iets ingewikkelder uitgevoerd, want ze hebben de garage hoog gemaakt, met een hefbrugje, zodat er twee auto's, niet naast elkaar maar de een boven de andere, in passen. En dan is de bovenste dus zichtbaar vanuit de keuken. Jij kunt het allemaal op de begane grond houden natuurlijk.

Haha, zeker heel gaaf maar bij een simpele tweekapper van 700m3 niet echt passend. En dan mis ik nog een lekkere eyecatcher voor in de garage winking smiley

funf

Als ik jouw opties zo bekijk, zou mijn keuze zijn om die kastenwand (twee hoge kasten links en rechts en koffiecorner in het midden) tegen de muur van de hal te plaatsen, met het eiland er haaks op. Dan kun je makkelijk voor die 2.40 bij 1.20 variant kiezen en heb je lekker veel bergruimte. Zo'n bar zou ik dan laten zitten, in plaats daarvan kun je dan beter kiezen voor een lekker grote eettafel. Daar heb je dan ook alle ruimte voor.

Voordeel: als je vanuit de woonkamer de keuken inloopt, kijk je niet meteen tegen die kastenwand aan. Die zit mooi om de hoek en mij lijkt dat dat een veel ruimer beeld geeft. Oh, en die stopcontacten zou je dan op de kopse kant van het eiland (aan de kant van de tuin) kunnen laten plaatsen. Dan heb je ze bijna niet in het zicht, maar wel bij de hand.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest, je hebt in elk geval voldoende afmetingen om het leuk en goed te kunnen maken.thumbs up

We hebben vooral keuze-stress en keuze-moeheid haha. En dan is dit alleen de keuken pas. Zie de tekeningen hierboven. De korte wand hebben we eigenlijk laten vervallen omdat we geen ingebouwde koffiemachine willen. Laten we die weg, dan wordt een klein aanrechtje te klein en lijkt het er tussen gepropt. Dat samen met een relatief kort en breed eiland, mwa, nee ik laat die indeling rusten vooralsnog.

Wat gaan we nu doen?
Zaterdag a.s. zijn we weer bij de projectleverancier. De ochtend om de badkamer, tegelwerk e.d. uit te zoeken. Opleveren zónder tegelwerk en standaard sanitair is geen optie. Zal iets met dit bad, een wastafel met kommen en inloopdouche worden winking smiley

Na de lunch gaan we verder met de keuken. Ik ben er inmiddels achter dat de keuze voor een Schröder keuken kwalitatief meer dan prima is. We kozen dit ook omdat het mat zwarte front nog echt twee tinten dieper zwart is dan een regulier merk. Maar... het drijft de kosten best flink op gaf keukenadviseur 2 aan.

We gaan vrijwel zeker voor het ontwerp met de grote kastenwand en koffiecorner zoals deze:

maar met de volgende aanpassingen:
Koof er af (boven eiland blijft), roosters dus ook
Koffiecorner van 90 naar 120 cm zodat het werkblad wat meer nut krijgt
Koken en spoelen omwisselen (spoelen aan kant van de deur van de garage dus)
Bar er af
Grote (stoom)oven en combi met warmhoudbak (i.v.m. gelijke hoogte)
Symmetrie moet nog verbeterd worden (hoe? Hij gaat maar puzzelen)
Bora PURU er uit, Siemens iQ700 er in

En ik wil een scherpere prijs. winking smiley

Dan wordt de wand dus een 60-60-120-60-60 indeling. Meer dan genoeg kastruimte, lijkt een beetje op deze witte, maar dan in mat zwart natuurlijk

Mégane...

Dan nog een Mégane update. Woensdag aanstaande wordt de Clio beoordeeld door een expert op de krassen op de achterklep. Ik ben benieuwd of dat spuiten wordt. Wellicht is het ook nog weg te polijsten, maar dan dient zich meteen nog een kandidaat aan sad smiley. Vanmorgen bij het weggaan thuis niet gezien, wellicht omdat de auto nog onder de douw zat, maar ik spotte het nadat ik de jongste dochter bij mijn ouders had gebracht.

Een kat? Een hond? Een steenmarter? Ik heb geen idee. Zondagmiddag zat het er zéker nog niet. En, met natmaken verdwijnt een deel, maar lang niet alles. Mooi balen dus.

Wat heerlijk om dit te volgen thumbs up

Om weer even vanuit mijn eigen smaak, gedachten en (ook) ocd mee te denken. Bij het plaatje onder "We gaan vrijwel zeker voor..." denk ik meteen aan gelijktrekken van front keukenwand met muurtje/deur naar garage. De koof dus wel doen, roosters aan de zijkant of zelfs achterkant (naar garage toe). Draairichting van de deur omdraaien, zodat die de garage in draait. Als dat dan rechts aansluit op hoek van muur en buitenkozijn, heb je helemaal strakke aanblik.
Ai, ja dat krijg je als je auto zo mooi gepoetst is!

Nee, vervelende kras inderdaad. Anderzijds weet ik ook niet hoe opvallend het is als je er niet op let. Maar ja, jij let er wel op natuurlijk (zou ik ook doen).

Enne, wat een keukenverhalen. Ik zit hier toch maar prima in mijn huurappartementje met (wel zeer ruime) keuken uit de jaren 70. drinking smiley

Plan is nu 100cm diep of 110 cm diep. Lengte 274, al las ik ergens dat Graniet tot maximaal 270 gaat...

Hoeft niet. Wij dachten dat het maximaal 3 meter was, de monteur die de keuken kwam plaatsen ook. Dus je krijgt dan een heel klein naadje bij de kookplaat (daar valt het het minste op).
Toen de monteur de dag voor het plaatsen van het blad de exacte maat van het werkblad ging opmeten en ging doorgeven aan de steenhandel bleek dat we het blad toch uit één stuk kregen, 323cm om precies te zijn. Klein detail, maar erg blij mee smiling smiley

Kortom, mocht je je storen aan een blad uit twee stukken (hoe klein de naad ook zal zijn) wellicht loont het dan om even rond te bellen winking smiley
Carfanatic
Hence ik voor visgraat met een bies ga en mooie klassieke ensuitedeuren neem. Komt het toch minder over als iet uit woonmagazine.
Draairichting deur naar garage aanpassen zou wel eens niet mogen ivm “garage functie”. Zou ook zomaar een brandwerende / vertragende functie kunnen hebben.
A3 White
Draairichting deur naar garage aanpassen zou wel eens niet mogen ivm “garage functie”. Zou ook zomaar een brandwerende / vertragende functie kunnen hebben.

Dan blijkt maar weer dat oeroude spreekwoord: ketelapper, blijf bij je leest eye rolling smiley
Nee, vooral niet doen, is veel leuker, denkend over de draairichting, de voordeur gaat naar binnen open, de achterdeur naar buiten, de tuindeur ook naar buiten? Zal toch ook een reden voor zijn.

Zou er wel een electrische garage deur komen?
A3 White

Zijn beide vanuit wetgeving niet verplicht, alleen is de bouw nogal conservatief ingesteld en zijn wijzigingen bij voorbaat al lastig. Je kunt de deur naar de garage ook door de keukenbouwer laten doen als een soort verdekte deur, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden op Pinterest.

@ Adinsx, heb je een plaatje van de maten van de plattegrond t.p.v. de eetkeuken incl. aanbouw?
A3 White
Nee, vooral niet doen, is veel leuker, denkend over de draairichting, de voordeur gaat naar binnen open, de achterdeur naar buiten, de tuindeur ook naar buiten? Zal toch ook een reden voor zijn.

Voordeur naar binnen vanwege eventuele noodsituaties waarbij door de hulpdiensten snel gehandeld kan/moet worden?
Andere buitendeuren naar buiten omwille van vluchtweg (naar buiten toe openend).
R J G Ruiters
A3 White

Voordeur naar binnen vanwege eventuele noodsituaties waarbij door de hulpdiensten snel gehandeld kan/moet worden?
Andere buitendeuren naar buiten omwille van vluchtweg (naar buiten toe openend).

Geen eis vanuit wetgeving. Door een tegengestelde t.o.v. de vluchtrichting draaiende deur kunnen altijd nog 37 personen vluchten.
De voordeur naar binnen is vooral veel vriendelijker als er bezoek voor staat, maar nogmaals geen wet.
A3 White

Nee, want dan zit je met een sectionaaldeur en dat is niet handig als dat je standaard looproute wordt. Plan is om afbouw houten openslaande garagedeuren te laten monteren. Kost wel 3720,- ...

@ Adinsx, heb je een plaatje van de maten van de plattegrond t.p.v. de eetkeuken incl. aanbouw?

Deze bedoel je?

Lange wand garage: 5200 mm
Deur 250 mm uit de achtergevel
Bruikbare lengte lange wand: 3900 mm
Korte wand hal: 3300 mm
Breedte huis: 5700 mm (binnenwerks)

Andere keuken-ideeën ook gelezen en ga ik later nog op reageren. Om 13.30 eerst hét adviesgesprek met de bank. Zit alleen al vijf dagen achter de woningbouw aan te vangen voor de ook door hen ondertekende terugkoopovereenkomst die ik moet hebben. Een of andere manager met een krabbel zetten, en die is weinig op kantoor / geen aandacht voor. Inmiddels ook whatsapp ingezet om ze wakker te houden daar. grinning smiley
Zoeits bedoel ik idd, met deze maten is met een vrijstaan eiland eigenlijk alleen een kastenwand mogelijk tegen de garagemuur en dan zou ik het eiland max 100cm diep maken. De lengte zou dan ca. 300cm kunnen zijn. Het barretje i.c.m. je eettafel zou ik over twijfelen vooral of hier voldoende ruimte voor is.

570cm - 60cm kastenwand - 120cm loopruimte tussen eiland en kasten wand - 100cm eiland = 290cm over. Bij een tafel van 90cm (wat al niet overdreven breed is) heb je dan nog aan beide zijde 100cm voor de stoelen en om te zitten. Wellicht maak je er in de praktijk 90 en 110cm van om zo een ruimere doorloop naar buiten te creeren maar een barretje haalt daar weer ruimte vanaf.

Mooi man al de keuzes (en tegelijkertijd bijzonder stressvol)cool smiley
Valt me toch wel op dat bij nieuwere huizen niet zoveel ruimte meer zit in het 'loze gedeelte' naast de hal.
De laatste jaren is dat misschien een keer 2,5 meter breed maar bij ons huis en bij een huis die we vorige week hebben bekeken (uit de jaren 70) is dat nog 3 meter.

Bij 3 meter kun je er met gemak een flinke eettafel + stoelen kwijt en dan kan de deur naar de hal ook nog open. Als ik dan op Funda kijk bij de nieuwere huizen dan zie je vaak iets van een smallere tafel met een zitbank tegen de muur gemonteerd.

Dan is zo'n flinke uitbouw aan de achterkant wel érg prettig!
Lekker de ruimte voor een mooie leefkeuken thumbs up
De bar is al vervallen (zie hierboven ergens winking smiley ) omdat ik aan het meten was afgelopen weekend en dacht: Wat een onzin.
Eettafel is 200x100. Eiland is vooralsnog 100x270, dus ergens daar zal het wel uit gaan komen. En ik geloof dat er een andere eettafel met bankje moet komen.

Hypotheekadvies zit er ook op. Die 103k aan meerwerk (zowel afbouw als na oplevering) is geregeld. De oude hypotheekvorm (bankspaar) mag dankzij de oude regels geheel aflossingsvrij, maar dat zien we natuurlijk niet zitten. Maar met wat schuifwerk zitten we straks op acceptabele brutomaandlasten en geen verrassingen na 30 jaar. Ook lekker, de dubbele lasten (september t/m mei 2021) vanwege lopend bouwdepot hoeven niet van eigen spaargeld. (want dat is nodig voor tuin, stucen, etc.)
Kortom, financiering rond, door met (slimme) keuzes maken winking smiley
Sanoma
Valt me toch wel op dat bij nieuwere huizen niet zoveel ruimte meer zit in het 'loze gedeelte' naast de hal.
De laatste jaren is dat misschien een keer 2,5 meter breed maar bij ons huis en bij een huis die we vorige week hebben bekeken (uit de jaren 70) is dat nog 3 meter.

Dan is zo'n flinke uitbouw aan de achterkant wel érg prettig!
Lekker de ruimte voor een mooie leefkeuken thumbs up

Van mij had de hal ook wel wat smaller gemogen zodat dat tussenstuk breder zou zijn inderdaad. De uitbouw is dan ook een must om er een leuke woon/leefkeuken van te maken.

Blijft leuk, dit soort plannen maken en uitvoeren, maar stress geeft het zeker. Keuze stress, en inmiddels ook keuze moeheid. Gelukkig kiezen we nu vooral de ruwbouw dingen (van vensterbank tot sanitair, uitbouw, etc.) en hebben we nog tot half september voor elektra. Je wil geen stopcontacten, schakelaars, loze leidingen, etc. vergeten. Dat zou ik denk ik wel doen als we dat voor 25 juni op orde moesten hebben.

Blijft leuk, dit soort plannen maken en uitvoeren, maar stress geeft het zeker. Keuze stress, en inmiddels ook keuze moeheid. Gelukkig kiezen we nu vooral de ruwbouw dingen (van vensterbank tot sanitair, uitbouw, etc.) en hebben we nog tot half september voor elektra. Je wil geen stopcontacten, schakelaars, loze leidingen, etc. vergeten. Dat zou ik denk ik wel doen als we dat voor 25 juni op orde moesten hebben.
Kan ik me voorstellen... het zijn ook nogal een hoop keuzes, flinke investering en het is niet even een huis waar je een paar jaar gaat wonen en daar weer wat nieuws zoekt.
En je loopt altijd nog wel ergens tegenaan waarvan je denkt: waarom?!

Een kennis heeft recent ook een nieuwbouwhuis gezet en ze hadden een discussie met de gemeente: ze wilden graag donkere (zwarte) dakpannen op het huis, maar van de gemeente móest het een roodtint zijn.
Dus de aannemer is op speurtocht geweest en heeft uiteindelijk een pan gevonden waarbij de pannen onderling wat tintverloop hadden: het grootste gedeelte was gewoon zeer donkerbruin/rood maar er waren er af en toe ook een paar die net wat lichter waren.
Dus die lichtere exemplaren ter goedkeuring opgestuurd en toen was het akkoord. Hoog stresslevel, maar gelukkig wel opgelost; je wordt er creatief van.

Succes met alles en als je af en toe wat zaken deelt; leuk en zeer interessant thumbs up
@a4, dank voor de kennis, leek mij wel logisch.....en zelfs wenselijk.

@adinx, succes met besluiten nemen, voor 3700 euro houten garage deuren zal ook een aardig gewicht zijn, hoop dat de meiden spierballen hebben en anders de fietsen op slot doen.
Na ruim vijf weken maar weer eens updaten want er is alweer veel gedaan. Om met het nieuwe huis te beginnen: De HOERA-brief zit er aan te komen, ze moeten alleen nog een definitieve planning van KlimaatGarant krijgen m.b.t. het boren van de bodemlus voor de warmtepomp. Planning is nog steeds september/begin oktober starten.

Verder is de deadline voor de ruwbouwopties verlopen. Het is toch nog een flinke lijst geworden inclusief onvoorziene bestellingen. Toch maar een 150L warmwaterboiler erbij naast de 200L die er standaard is. Zeker als de dames straks wat ouder zijn douchen ze wellicht langer, en stel dat je naar een feestje moet en met z'n allen achter elkaar gaat douche. Dat zou krap worden met de 200L, ondanks WTW-systeem in de douche-afvoer. Kost even 2950,- extra die we niet begroot hadden in de meerwerklijst naar de bank. Dat geldt ook voor de naregeling van de vloerverwarming boven (2350), en nog wat andere zaken. Je merkt wel, die meerwerklijst gaat niet de goede kant op en zit, inclusief dakkapel en aanpassing zolder naar slaapkamer boven de ton ... Aan meerwerk dus. Maar goed, we willen het wel goed hebben winking smiley

Verder is natuurlijk ook de keuken en badkamer/sanitair rond. De keuken pakte iets boven budget uit, en we wilden nog wat wijzigen. Het idee was de kosten omlaag te krijgen. Dat is niet gelukt... Mede door de Siemens inductie + afzuiging (80cm - adviesprijs 4.449,-), en het toch gaan voor granieten werkbladen op zowel het eiland (110x270) en in de koffiecorner. Zwart, gevlamd schijnt dan ook de duurste keuze te zijn in de prijstabel. Maar goed, het wordt wel gaaf!

Volgens mij kan ik deze 3D weergave wel delen, let op , de boel vertekent wel in perspectief:
[panorama.2020.net]

badkamer-keuzes
Ook de badkamer is rond, en ook hier niet bezuinigd op wat we wilden. Betonlook tegels op de vloer en deel van de wanden. De wand achter het (halfvrijstaande) bad, en in de inloopdouche krijgen juist een zwarte relief-tegel. Inloopdouche met ingebouwde thermostaat en leidingwerk, regendouchekop en aparte handset.

Een schets:

Achteraf hadden we wellicht voor de optie moeten gaan om de badkamer uit te breiden naar 3,2 bij 2,4 ipv 2,8 bij 2,4. Maar dan zou ook slaapkamer 2 en 3 samengevoegd worden, en dat willen we niet. De ene moet slaapkamer voor dochter 2 (overigens ook alweer vier geworden in juni) worden, de ander kantoortje/muziekruimte.

De tegelvloer beneden en op de toiletten liepen we bij toeval tegenaan:

Visgraat leggen zijn we wel vanaf gestapt, dus het wordt lekker lengtes leggen over de 13m die het huis straks lang is.

nieuwe keuzes maken
Nu volop bezig met elektra-keuzes. Loze leidingen, extra elektrapunten, verplaatsen van punten, EV-voorbereiding, tuinverlichting, etc. etc.
Met Floorplanner dan ook eerst het huis redelijk op maat nagemaakt, en met de indeling bezig geweest. Dat is toch net wat makkelijker alles voor je zien:

Sowieso een leuk programma, want zo ook de beneden verdieping, inclusief blauwe en rode auto nagetekend grinning smiley

Tot slot ook keuzes met de deuren aan het maken. Via het gave Mijndeur.nl portaal van Berkvens valt er heel wat te kiezen. Ik begon dan ook ijverig met houten ipv stalen kozijnen, matzwarte deuren met glas en lijnen beneden, maar zat al snel op een meerprijs van 3.100,- nut smiley. Per houten kozijn rekenen ze even dik 450,-... Ok, daar moeten we dus nog wat andere keuzes maken. Deadline is nog even weg, half september thumbs up.

Caravan-tijd
Kan dus mooi na de vakantie, want ook die staat voor de deur. Zaterdagmiddag huisje twee opgehaald uit de stalling

Even de bandjes oppompen bij pa en ma (veel bandenpompen bij tankstations halen 4,5 bar niet)

En dit weekend dan ook de hut helemaal gewassen met hulp van de dames

Nog een week er flink tegenaan voor het werk, en dan trappen we 45 km weg de Achterhoek in ipv 1300 km naar Kroatië. Net als vele andere blijven wij ook in Nederland. Hopen dat het weer nog wat beter wordt de komende tijd dus om drie volle weken (we hebben tenslotte minder reistijd) te genieten. Met af en toe een uitstapje naar kantoor i.v.m. deadlines daar winking smiley.

Helemaal tot slot. De Clio staat er weer stralend bij want die heb ik in etappes volledig gekleid en gewaxed. De Mégane glimt, op die kras op de motorkap na, nog flink na een wasbeurt, maar is ook echt weer toe aan een kleibeurt. Staat dan ook in etappes de komende avonden op het programma. Inmiddels 71.000 op de klok.

Gelukkig mogen we nog 2,5 jaar samen door, want bevallen doet hij nog altijd. En wie weet wat er dan staat te gebeuren. Een nieuwe leasen? Mobiliteitsbudget en deze houden? Géén idee, daar gaan we 2022/2023 maar eens voor gebruiken hier winking smiley.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2020 21:34 door adinsx.
WTW in de doucheafvoer is leuk maar een wassen neus, je kan iedere week de unit schoonmaken, 3 danes met lange haren en shampoo: niet doen. Er zijn betere systemen die geen onderhouden nodig hebben.

Tegels zwart in de badkamer, pad op voor kalk aanslag, waterontharder kan een oplossing bieden maar zo ern apparaat met magnetisme is half werk, die met zout pallets ondehhoudsgevoelug.

Oh, de tegels voor beneden, niet halfsteens leggen, als je dit wel doet moet je de voeg te veel openen, tegels zijn of concaaf of confex, nooit vlak...,,

Fijne vakantie,
Handig al die tips van mede forummers! Keuken en badkamer vind ik mooi samengesteld. Heerlijk om zelf alles te kunnen kiezen. Zwarte deuren en kozijnen is tegenwoordig wel helemaal hip. Iedereen wil tegenwoordig ‘industrieel’. Geen idee of zoiets over 5 jaar nog steeds mooi is of alweer achterhaald.

Verder is de vakantie een lekker vooruitzicht. Merk zelf dat het heerlijk is om even niks te moeten/hoeven. Ondanks het vele thuiswerken is even er echt tussenuit wel fijn.

@A3White: Ik wil graag mijn garage in de vakantie nog betegelen ipv de racedeck vloer die er nu in ligt maar toch steeds lastiger schoon te krijgen wordt.
Heb je nog do’s en don’ts voor me? Zat te denken aan een partij 40x40 b-keus erin te leggen (op een gevlinderde betonvloer van 7 bij 3,3 m.).
Mooie ontwikkelingen Adinsx! Leuk om mee bezig te zijn. Alleen dat wachten...
@Krustian, nu met je bmw moet je toch echt voor een approved BMW design gaan,.......even zoeken op klinker tiles bmw workshop.

In ieder geval ontvetten, mogelijk schuren, of een primer erop voor de hechting, dan lekker in de lijm (vloer en tegel bij gebruik 40x40). Met b-keus is het vaak een kleur verschil tussen de tegels, maatvoering kan ook, echter als uit dezelfde batch zal het minder een probleem zijn. Nog wel even de kopse kant can de eerste tegel beschermen voor afbreken, en voor de garage deur stoppen.

Ga je onder en vooral achter dat half vrijstaande bad niet enorm last krijgen van stofophoping?
Lijkt me lastig vooral achter dat bad op alle plaatsen te komen bij het poetsen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.