Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
@ B Real: thanks!

Zaterdag zijn we inderdaad eens (op afspraak) naar een keukenbedrijf gegaan dat al lang bestaat en een goede reputatie lijkt te hebben. Ze gaan nu, op basis van onze wensen, een offerte uitwerken. De richtprijs hebben we al en die viel me eigenlijk nog wel mee. En ze doen alles, dus ik hoef er dan zelf niets meer aan te doen. Als die offerte inderdaad goed uitvalt, vind ik het wel prima. Voor sanitair zijn we naar X2O gegaan. Gewoon alles in een keer gekocht en ik laat het een aannemer wel inbouwen. Ging eigenlijk ook wel relaxed. De werkzaamheden plannen is nu de grootste uitdaging.
Doe mij dat keukenbedrijfje eens Breal winking smiley

Wat ons plan met de keuken is: Eerst shoppen bij de project-ontwikkelaar (lees, waardenburg). Daar ideeën opdoen en keuken laten ontwerpen / indelen en offerte laten maken.
Daarna buiten de deur shoppen. Het is heel aanlokkelijk om alles bij 1 partij te laten, zeker omdat je anders nog wat rompslomp hebt met leidingwerk e.d. Maar onnodig euro's uitgeven heb ik ook een hekel aan.
Badkamer willen wij eigenlijk ook nog doen. Die hoeft van mij echter niet zo uitbundig te zijn als de keuken.
Qua indeling willen we niets veranderen. Nieuw meubel + wasbak, nieuw toilet, bad laten we zitten, nieuwe inloopdouche. Kortom, zou qua kosten wel mee moeten vallen.
Tegels en het zetten daarvan zal de grootste kostenpost zijn, maar tegels kun je ook zo duur maken als je zelf wilt.

Plan is om zelf alle onderdelen bij elkaar te sprokkelen, deels zelf plaatsen en voornamelijk het tegelwerk uit te besteden.

Ik ben alleen in deze corona tijd een beetje huiverig om al die zaken af te lopen op een vrije zaterdag, de badkamer blijft dus nog maar even lekker een poosje zitten.
Precies die afwegingen had ik ook. Wij hebben nu een inloopdouche gekocht met twee wandpanelen er bij. Dan hoef je daar al niet meer te tegelen. Voor de rest laat ik de boel dan van stucwerk voorzien. Wel zo handig.
adinsx
Doe mij dat keukenbedrijfje eens Breal winking smiley

Wat ons plan met de keuken is: Eerst shoppen bij de project-ontwikkelaar (lees, waardenburg). Daar ideeën opdoen en keuken laten ontwerpen / indelen en offerte laten maken.
Daarna buiten de deur shoppen. Het is heel aanlokkelijk om alles bij 1 partij te laten, zeker omdat je anders nog wat rompslomp hebt met leidingwerk e.d. Maar onnodig euro's uitgeven heb ik ook een hekel aan.

Ja, slim. Onder de streep is gemak en comfort natuurlijk doorslaggevend, maar een beetje op de centjes letten kan geen kwaad. Het flitst er toch al met bakken uit.
Je hebt tijdens bouw/verbouw altijd van die momenten als "ah, dat valt gelukkig qua kosten weer reuze mee" en "allemachtig, waarom moet zoiets simpels nou weer zoveel geld kosten" big smile smiley

Moment twee heb je echter veel vaker dan moment één plus dat de meevallers in euro's nooit zo groot zijn als de tegenvallers grinning smiley

@ Adinsx, je hebt PB.
Terugkomend op je opmerking over kookplaat afzuiging op de vorige pagina. De Bora's verkopen als warme broodjes en schijnen inderdaad erg goed te zijn. Ik/wij vonden ze niet mooi en hebben dus gewoon een grote inductiekookplaat. In het verlaagde plafond zit dan de afzuiging, met daarachter een plasmafilter. Kookplaat plus afzuiging is grofweg net zo duur als een Bora, dus dat maakt het verschil niet.
Je kunt dan kiezen voor de goedkope oplossing met koolstoffilters die je jaarlijks moet vervangen of een plasmafilter installeren. Is iets duurder, maar heb je 10 á 15 jaar geen omkijken naar.

Werkt perfect, ik ruik nooit iets na het koken en de afzuiging doet ook behoorlijk stil zijn werk.
Afzuiging boven de plaat met recirculatie hebben wij nu ook en dat werkt icm de wtw-installatie thuis prima. In mijn nieuwe woning zit echter met een wat bijzonder plafondconstructie, waarin een kap minder goed is weg te werken. Ik ga de gok daarom nu maar eens wagen met zo'n Bora. Het schijnt geweldig te zijn. Ben benieuwd.
Wij hebben zelf ook een inductieplaat met afzuiging door de plaat. Welliswaar van Siemens. Ik meen me te herinneren dat de keuze op Siemens viel omdat die koppelbare velden had op de kookplaat en dat de manier waarop te reinigen ons persoonlijk beter beviel. Overigens is de aansluitwaarde van de Siemens ook marginaal lager. 7.4KW vs 7.6KW
Wel hebben wij ervoor gekozen om de afzuigkap naar buiten af te laten blazen, enerzijds om de beschikbare kastruimte in het 'schiereiland' niet kleiner te maken en anders omdat we nogal ouderwets zijn met zulke dingen, een recirculatiesysteem zijn/waren we mentaal nog niet aan toe.
Maar iig, werkt prima. Wel even wennen, je moet ervoor zorgen dat je tijdig de afzuiging aanzet zodat de lucht over de pannen weggezogen wordt. Bij sommige grote pannen (5 liter+) is het handig een deksel schuin op de pan te leggen en zo de stoom naar de afzuiger te dwingen.
Afzuiging werkt prima, geen luchtjes geen stoom oid. Sterker nog, dit zuigt beter af dan de wasemkap die we in het vorige huis hadden.
@ A3, budget bewaken bij je eigen woning is haast geen doen grinning smiley Maar ach, als het kan dan kan het.

@ Adinsx, in een nieuwbouwhuis moet je geen directe afvoer vanaf de afzuigkap naar buiten meer willen, energetisch is het onverantwoord om zoveel opgewarmde lucht zo voor de mussen naar buiten te knallen, los van het feit of je verwarming en ventilatievoorziening hierop berekend is. Met een beetje pech trek je je huis vacuüm (afh. van de qv10 waarde en de grote van het huis) of ga je vervelende tocht ervaren.
We gingen van Autoweek naar Huizenweek en zijn nu bij de Keukenweek aanbeland. grinning smiley
Hahaha ja! Misschien ff een postje over de Megane tussendoor om de lijn vast te houden...
Total Loss
Tuinweek komt ook gegarandeerd nog, heerlijk.

zowel carvan week al tuinweek kun jij alleen weinig over mee praten.

Misschien word het idd tijd voor een megane of clio update grinning smiley
AsconaGT
Total Loss
Tuinweek komt ook gegarandeerd nog, heerlijk.

zowel carvan week al tuinweek kun jij alleen weinig over mee praten.

Misschien word het idd tijd voor een megane of clio update grinning smiley

Hoho, ik heb bij mijn vorige huis wel degelijk een tuin gehad, deed er amper wat aan en mee ( behalve barbecueën dan ) maar goed, blij dat ik van die terugkerende tuinklusjes af ben.
Caravan-week is pas vanaf 1 juli, dus we kunnen nog even door met de huizen.

Had Adinsx een Megane dan? tongue sticking out smiley
funf
Hahaha ja! Misschien ff een postje over de Megane tussendoor om de lijn vast te houden...

Nou vooruit, die loopt richting het volgende foto-momentje want er staat nu 66.403 op de teller grinning smiley, maar er is wel Clio nieuws (helaas)...

Terwijl ik naar huis rij belt de wederhelft (die met de fiets naar het werk was), dat zojuist twee buurvrouwen binnen kwamen met een mededeling. De buurjongetjes blijken het losse zand gebruikt te hebben om alle auto's onder het zand te gooien / bekogelen en in te wrijven angry smily. Meeste zand hebben ze er af gespoeld, maar of ik wel even goed wil kijken of er krassen zijn.

Nou, serieus, ik had mijn auto nog niet geparkeerd of ik spotte al drie extra krassen op de achterklep... En dan moet ik dak en zijkant nog beter bekijken vanavond na het wassen.
Heel fijn. Tijd voor een eigen oprit!

*mooi bruggetje* grinning smiley

Geen spannend nieuws nog. Morgen taxatie huidige huis, woensdag gesprek Kopersbegeleider.
Ja. toch niet zoals onze Clio

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2020 23:08 door A3 White.
Haha, nee. Hij ziet er na zes jaar nog keurig uit op wat steenslag, parkeerkrasje, beschadigde velg na. Gelukkig, na een wasbeurt bleek het vooral de achterzijde. Eens kijken of het weg te poetsen is, of dat een professional ermee aan de slag moet.

Verder de eerste deadline bijna gehaald (werk), de volgende dient zich al aan. Via HomeDNA (mooi systeem trouwens om in contact te zijn met de bouwer) begrepen dat 23-6 de keuzes voor ruwbouw optielijst 1 en 2 gemaakt moet zijn. Tevens moeten tegels, sanitair én keuken dan duidelijk zijn. eye popping smiley
Dat vergt nog flink wat uitzoekwerk dus.
Nog maar een kleine update hier. Om met de Clio te beginnen. Het bleef vreemd stil vanuit de buren terwijl ik had aangegeven dat ze even hun verzekering moesten contacten. Iedereen heeft een aansprakelijkheids verzekering en het kost je niet eens geld om er aanspraak op te doen. Niettemin, zondag maar eens gevraagd hoe het zit. Komende week moet ik meer horen. Of het weg te poetsen is twijfel ik over. Spuiten zou de laatste optie zijn, maar Rouge Flammé is een ontzettend lastige kleur. Kleurverschil zit ik natuurlijk helemaal niet te wachten.

Door naar de Mégane:

We vermaken ons samen nog prima grinning smiley

Wel afgelopen week vergeten de 66.666 / 6.666,6 bij 66 km/u op de foto te zetten. Ik parkeerde de auto bij de winkel en zag dat ik nog 4 km te gaan had. Na de boodschappen alleen totaal niet meer aan gedacht. Achja. Verder weer eens gewassen (dat was echt al vier weken terug), en gemerkt dat kleien / polijsten / waxen écht weer nodig is. De lak is en blijft ontzettend zacht dus zelfs met het met de hand wassen trek je er lichte krasjes in. Verder blijft het een bijzonder prettige metgezel, zowel al sturend, als gewoon om ergens te parkeren en naar te kijken

Tot slot nog even door naar de nieuwe stenen grinning smiley

We zijn volop bezig geweest met inspiratie opdoen, tips zoeken (dank allen), en keukenzaken bezoeken. Morgen moeten we ons bij de projectleverancier (Wanrooij WArenhuis Waardenburg) melden om met een adviseur (het blijft een verkoper) onze keukenwensen door te nemen en een en ander samen te stellen. Vooralsnog zitten we op deze indeling:

Vinden we dit mooi, maar dan in een donkere kastenwand, en licht eiland:

Zoiets als Youtube-ster 'Brenda Kookt', waar ik inmiddels per mail ook de maten van haar keuken heb doorgekregen grinning smiley

En wat is Floorplanner toch een leuk programma, zeker met regenachtig weer buiten winking smiley

Goed. Concreet:
- Morgen keukenindeling maken en met die offerte gaan we ook nog even in Duitsland shoppen uiteraard.
- De middag gebruiken we om badkamerinspiratie op te doen

Verder nog keuzes te maken over wat we wel of niet afbouw doen. Dakkapellen komen sowieso achteraf, de loodslap in de muur voor eventuele carport wellicht al wel afbouw, maar ik moet nog even kijken hoe hoog de carport zou moeten zijn i.v.m. de caravan.

Voor 25 juni moeten de ruwbouwkeuzes duidelijk zijn, daarna verder met elektrapunten. Van loze leidingen voor EV-aansluiting / camera tot voorbereiding zonnepanelen, extra stopcontacten in de garage, tuin, etc. Oh, en verlichtingspunten, spotjes in de erker. Man man, wat halen we ons weer op de hals.
Deadline: eind september.

Helemaal tot slot: Geen mooie 1300 km trip met de caravan naar Kroatië dit jaar, maar slechts 45 km de Achterhoek in. Jammer wel, want het is juist zo'n fijne combinatie om mee door de bergen te slingeren. 2021 zit een zomervakantie met de caravan er namelijk ook niet in, want dan loopt het qua planning tegen oplevering van het huis. En dan? Hopelijk blijft de GT nog een jaartje extra zodat de we de zomer van 2022 nog op pad kunnen in plaats van 02-2022 inleveren. winking smiley

Edit:
Ik kreeg laatste een PM van iemand over Skip, je weet wel die kleine pluizenbol. Die eh, is een maatje groter geworden:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2020 09:45 door adinsx.
Floorplanner is inderdaad een leuk programma!

Wat ik mij trouwens nog afvroeg met die afzuiging in de kookplaat: koekt daar zich niet allerlei vuil/vocht/vet in op? (zullen ze vast over nagedacht hebben... maar als ik soms mijn uitspattingen zie dan is zo'n afzuiging na 1 kookbeurt al vol grinning smiley )
En op jouw plattegrond zit de wasbak helemaal op een hoek; hebben wij nu ook en ik had het prettiger gevonden als er aan beide kanten wat meer ruimte zou zijn. (net als bij Brenda Kookt)

Verder mooie keuken trouwens: ik hou wel van greeploos big smile smiley (ik kan me namelijk ergeren aan die kastenwanden met her en der greepjes op diverse hoogtes...)
Die downdraft afzuiging zit altijd een soort bakje in als lekbak. In deze video van de consumentenbond komt veel aanbod. Wij gaan overigens niet voor zo'n downdraft. Ik twijfel over een juiste werking.

We gaan waarschijnlijk voor een zwevende design recirulatie. Schrok alleen van de prijs. 2400,- komt eerst nut smiley
Optie 2: verlaagd plafond ter grote van het eiland met spotjes en recirculatie afzuiging. Plafonds zijn namelijk 266 cm hoog.

M.b.t. die indeling, dat is even toeval. we willen spoelen en koken aan dezelfde kant hebben en inderdaad genoeg 'aflegruimte'.
Adinsx
Plafonds zijn namelijk 266 cm hoog.

Nieuwe bouweisen. tongue sticking out smiley Maar daar hebben wij als kleine mensen niet zoveel aan. smiling bouncing smiley
Nico GTR
Adinsx
Plafonds zijn namelijk 266 cm hoog.

Nieuwe bouweisen. tongue sticking out smiley Maar daar hebben wij als kleine mensen niet zoveel aan. smiling bouncing smiley

Hebben we nu ook al (2009 nieuwbouw) met deuren van 233 hoog. Straks worden de deuren nagenoeg allemaal verdiepingshoog nut smiley
Leuk voor de schoonmaakster eye rolling smiley
Wij hebben een afzuigkap (naar buiten, geen recirculatie) in een koof boven het kookeiland. Mijn ervaring is dat de afstand tussen pannen en afzuigkap te groot is om echt goed te werken. Als ik het opnieuw zou mogen doen zou ik voor een downdraft gaan, dat hebben onze buren en lijkt beter te werken. Zwevende kap dicht erboven zal waarschijnlijk nog beter werken, maar is weer zonde van het uitzicht/het ruimtelijke gevoel.
adinsx
Vinden we dit mooi, maar dan in een donkere kastenwand, en licht eiland:

Dat ziet er netjes uit. Wij hebben zaterdag getekend voor een keuken, ook met zo'n licht eiland. Kiezelgrijs noemen ze het, een zandkleur. Met een keramiek blad er op. Wij doen die wand in dezelfde kleur, maar een combinatie kan inderdaad ook goed.

Mooie ontwikkelingen. Je ziet wel dat je bij nieuwbouw echt overal aan moet denken. Wat je nu vergeet, is achteraf vaak lastig te realiseren. Goed blijven nadenken dus.drinking smiley
De downdraft kookplaten zie ik het gemak ook niet echt van. Wij hebben wel serieus een exemplaar van Bora overwogen. Die werken qua afzuiging echt heel goed, minstens net zo goed als een afzuigkap boven de kookplaat.
Ik wilde juist graag een kookplaat die makkelijk schoon te maken was, als ik dan een gat in het midden heb waar alles in terecht komt heb ik er nog steeds veel werk van.

Nu dus in de keuken een verlaagd plafond, met een flinke plafondunit erin en die werkt perfect. Qua kosten scheelt het niet eens zo heel veel als je de kookplaat, afzuigkap en plasmafilter bij elkaar optelt.
De plafond unit moet nu ook eens in de zoveel tijd schoon gemaakt worden, maar dat doe ik dus niet dagelijks na het koken zoals ik met de kookplaat wel doe.

@Adinsx, ik weet niet of het in jullie ontwerp past aangezien de kastenwand al vol zit met links een grote koelkast en rechts een grote vriezer (of andersom) maar een vaatwasser op hoogte is echt ideaal!
Als jullie een grote koel/vries combi nemen dan is dat wellicht nog een idee en misschien past het in het midden onder een van de apparaten?

Koken en spoelen aan dezelfde kant is ook wel erg praktisch, maar heel veel aflegruimte blijft er dan niet over gok ik.
Eiland is +/- 2,20 breed (uitgaande van lades van een meter)? Kookplaat 90cm, wasbak 50 á 60cm (ik zou voor een grote wasbak gaan namelijk, is ook ideaal). Dan houdt je nog 70cm over tussen de wasbak en kookplaat, daar gaat vervolgens nog wat ruimte vanaf aan de buitenste zijden. Het houdt niet over denk ik...

Anyway, mooie zoektocht en puzzel! Er is een hoop moois te krijgen en het zijn de details die het hem doen.

Wij hebben een afzuigkap (naar buiten, geen recirculatie) in een koof boven het kookeiland. Mijn ervaring is dat de afstand tussen pannen en afzuigkap te groot is om echt goed te werken.

Wat is de afstand naar buiten toe? De kracht van een afzuigkap neemt drastisch af als de afstand naar buiten te groot is, bochten in de afvoer zijn helemaal funest voor de kracht en hoogstwaarschijnlijk ook een stuk meer geluidsproductie.
B Real
Eiland is +/- 2,20 breed (uitgaande van lades van een meter)? Kookplaat 90cm, wasbak 50 á 60cm (ik zou voor een grote wasbak gaan namelijk, is ook ideaal). Dan houdt je nog 70cm over tussen de wasbak en kookplaat, daar gaat vervolgens nog wat ruimte vanaf aan de buitenste zijden. Het houdt niet over denk ik...

Volgens mij is dat eiland 2.40, die lades lijken me 1.20 breed. Dus dat valt wel mee. Ik heb zelf 3.00 genomen, maar dat was omdat de ruimte er toch was.
Op het oog leek het mij iets smaller dan de twee kastjes (á 60cm) naast elkaar, maar het zou ook best 1.20 kunnen zijn.

Hier ook een eiland van 3.20 met aan weerszijde de kookplaat en wasbak, daarbij dus een werkruimte van +/- 1,5 meter en dat is wel prettig. Inderdaad, ook omdat de ruimt er toch was smiling smiley
In de oude keuken zat er iets minder dan een meter tussen beide en dat was verre van praktisch.
B Real
Wat is de afstand naar buiten toe? De kracht van een afzuigkap neemt drastisch af als de afstand naar buiten te groot is, bochten in de afvoer zijn helemaal funest voor de kracht en hoogstwaarschijnlijk ook een stuk meer geluidsproductie.
Ongeveer 2,5m met 1 bocht van 45 graden.
Het eiland op de foto is inderdaad 240 breed en 120 diep. Het eiland op de foto van 'Brenda Kookt' is 3 m lang en 1,00 meter diep.
Ter beeldvorming, onze korte wand (tegen de hal aan) is 3,30 meter lang. Pasten dus vijf kasten op, en dan aan beide zijden een muurtje zodat het oogt alsof de kastenwand ín de muur zit. De lange wand (garage-kant) is 5,20 meter lang, waarbij de deur van de garage vooralsnog 50 cm uit de achtergevel staat.

Een eiland van 3m lang gaat dus krap worden, tenzij we hem dwars zetten wat ook nog een optie kan zijn. Maar ook dan is 3m wat aan de lange kant. Hier met 240 lang, 120 breed:

Vaatwasser op hoogte? Zeker een goed idee! Ik denk qua indeling:
Eiland in lengte richting. Koken op midden van eiland aan de garage-kant. Spoelen op de linkerhoek van eiland aan woonkamer kant met vaatwasser in de kastenwand links.

Maar goed, daar hebben we die adviseur voor morgen winking smiley. Qua afzuiging is echt nog wel een ei te leggen. We hebben balansventilatie straks, dus afvoer naar buiten kan/mag niet.
Downdraft lees ik toch niet even goede verhalen over en kost kastruimte. Een koof of design recirculatie zou dus mijn voorkeur hebben. Nadeel van een hangende design: Je onderbreekt de open ruimte. Maar, het kan er wel gaaf uit zien. Mits... je kookt in het midden, want ik heb een hekel aan niet synchroon zijn van dingen:

Of (en ongetwijfeld knetter duursmiling smiley
Is dat een bewuste keuze, spoelen en koken elk aan een andere zijde? Wij hebben dat juist (opnieuw) aan één kant gedaan, zodat je aan de andere kant over de hele lengte werkruimte hebt.

Die 2.40 is een mooie lengte voor die ruimte en qua werkruimte prima. Wij hebben dat nu ook en dat is echt goed. Groter is leuk, maar dan moet het wel riant passen. Bij ons is de korte kant 3.54 en daar hebben we vijf kasten van 60 breed gekozen. Dan hou je aan beide zijden iets over. De lange kant is ruim 7 meter lang, dus daar past een 3 meter eiland wel. We hebben zelfs nog ruimte aan de andere zijde, daar komt op de korte kant een wandmeubel met daarop de koffiemachine. We hebben een los apparaat, zo'n inbouwding zag ik niet zitten.
Dubbele wasbak is altijd makkelijk, past toch iets meer in als de afwasmachine al vol is. Water in het midden van de “kamer” zou ik niet doen.

Wij hebben zelf een dubbele wasbak gehad, niet naast elkaar maar tegenover elkaar, werkte subliem.

Je hebt ook 30 cm brede kastjes, is net verschil tussen 2,40 en 3,00 mtr.

Maar......., neem een bar voor de ramen naar buiten, is heerlijk voor een ontbijtje, kopje koffie en....thuiswerken.
funf
Is dat een bewuste keuze, spoelen en koken elk aan een andere zijde? Wij hebben dat juist (opnieuw) aan één kant gedaan, zodat je aan de andere kant over de hele lengte werkruimte hebt.

Nee, want daar gaan we morgen pas echt bewust naar kijken met de verkoper/adviseur grinning smiley

Koffie-apparaat in de kastenwand ben ik ook nog niet van overtuigd (wel van zo'n Quooker inmiddels). Maar op het eiland wil je geen los koffie-apparaat hebben. Eens kijken hoe dat slim op te lossen is.
Ik zou ook even kijken of je dat kookeiland wat verder van de achterwand kunt plaatsen. Dan kom je minder snel in de knoei met looppaden als je daar toevallig met meer dan 1 persoon staat.
Spoelbak op de hoek viel mij ook meteen op. Lijkt mij onhandig, meestal werk je toch van rechts naar links of andersom, nu heb je aan 1 kant helemaal geen ruimte. Is het geen idee om werkblad een stukje door te laten lopen? Heb je meer ruimteen meteen soort eetbar. Of gaat dat niet vanwege kastjes/lades aan die kant? Heb zelf ook op die manier ook een eetbar, fijne toevoeging wat mij betreft.
Wij hebben een Quooker, maar dan van Franke, een onding........spettert als een gek met een pan eronder, van mij mag het eruit, en......neemt tevens veel ruimte in in je kastje, een wirwar aan leidingen. Ga je inductie koken?, water warmt daar ook snel mee op.
want ik heb een hekel aan niet synchroon zijn van dingen:

Zoals de uitlaat van de Mégane drinking smiley
AsconaGT
want ik heb een hekel aan niet synchroon zijn van dingen:

Zoals de uitlaat van de Mégane drinking smiley

Synchroon moet natuurlijk symmetrisch zijn.

En: Fixed that (digitaal)
adinsx
Koffie-apparaat in de kastenwand ben ik ook nog niet van overtuigd (wel van zo'n Quooker inmiddels). Maar op het eiland wil je geen los koffie-apparaat hebben. Eens kijken hoe dat slim op te lossen is.

Dat is inderdaad een leuke. Ben benieuwd waar de adviseur mee komt.
Heerlijk om hierover te kunnen puzzelen!

Just my 2 cents... eye rolling smiley ... maar moet het per sé een eiland zijn? Bijvoorbeeld: het 'eiland' evenwijdig aan de kastenwand, dus ook korte kant tegen de muur naast de deur naar de garage. Geeft veel meer ruimte. Ruimte tussen kastenwand en aanrecht dan riant om met z'n tweeën bezig te kunnen zijn. En aan het aanrecht-deel zou je dan zelfs een verhoging met barkrukken kunnen maken voor snel ontbijt of gezelligheid met de kids tijdens het koken.

Choices choices choices, succes thumbs up
adinsx
funf

Nee, want daar gaan we morgen pas echt bewust naar kijken met de verkoper/adviseur grinning smiley

Ik ben de enige thuis die koffie drinkt dus dan is zo'n inbouwapparaat nogal overkill, daarnaast vond ik ze ook nogal prijzig. Op het eiland wilden wij ook geen losse spullen zoals een Nespresso apparaat, fruitmand, keukenrol etc hebben staan.
Wij hebben dat opgelost door in de keukenwand een extra werkblad te plaatsen van 120cm. We hadden namelijk geen flauw idee wat we met de ruimte van 5 hoge kasten in zo'n wand aan zouden moeten en we vonden het nogal massaal ogen. Nu in het midden een extra werkblad met daarboven een iets minder diepe hangkast voor glaswerk, een van de beste keuzes van de keuken. Zoiets kun je ook nog overwegen.

A3 White
Wij hebben een Quooker, maar dan van Franke, een onding........spettert als een gek met een pan eronder, van mij mag het eruit, en......neemt tevens veel ruimte in in je kastje, een wirwar aan leidingen. Ga je inductie koken?, water warmt daar ook snel mee op.

Wat ik van alle keukenwinkels en iedereen om mij heen hoor, als je een kokend water kraan wilt neem dan een Quooker. De enige die écht kokend water geeft, de enige die betrouwbaar is én de enige met een hele goede after service als er wel iets is.
Spetteren doen ze allemaal trouwens, dat komt door het hete water. Blijf ik ook irritant vinden, maar zo'n ding is toch behoorlijk ideaal.
Wij gebruiken hem ook voor warm water, omdat het erg lang duurt voordat de CV warm water aanlevert.

Tot slot, het idee van Ketelapper zou ik ook eens overwegen. Was ook mijn eerste gedachte, maar wilde er niet direct over beginnen om zo een idee "onderuit te schoffelen".
Keuzes inderdaad, heel veel keuzes (en mogelijkheden) big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2020 09:07 door B Real.
Wij hebben 3 jaar geleden bewust voor een Franke gekozen vanwege de in onze ogen fijnere bediening en de prima prijs/kwaliteit verhouding.
Na 3 jaar kan je natuurlijk nog niks zinnigs zeggen over de kwaliteit maar tot nu toe bevalt die ons prima.

Een eiland van 2,4m vonden wij te krap want je houd dan vrij weinig werkruimte over en hebben we verlengd tot 3m.
Koken en spoelen aan dezelfde lange kant, maar dan wel met zoveel mogelijk werkblad er tussen.

Het schoonhouden van een Bora is simpel. Het rooster en onderliggende filter haal je er met groot gemak uit en aangezien je met je hand er dan makkelijk in kan is het ook goed schoon te maken. Maar als je normaal rustig roert valt er echt bijna niks in hoor winking smiley

Just my 2 cents... ... maar moet het per sé een eiland zijn?
Eens. Iedereen wil tegenwoordig een eiland, maar ik zie het voordeel ook niet helemaal. Ik zou het zelf ook niet snel overwegen.

Een kokendwaterkraan heb ik ook niet en heb niet het idee dat ik dat mis. Hoe vaak gebruik je kokend water? Keer of twee a drie per dag? Als je zo'n kraan altijd aan laat staan, dan kost het best wat energie.

Ik zag op Funda ook wel iets slims: een aanrecht van gewoon 60cm diep, maar daarachter kastjes met onderin een ruimte waarin bijvoorbeeld het koffie-apparaat staat. Kost ruimte in de diepte, maar ik vond het een mooie opstelling.
Bij het rondkijken in huizen heb ik ook wel eens een kastenwand gezien waarbij 1 deur'naar boven 'geklapt/geschoven' kon worden. Daarachter hadden ze dan wat 'rommel'zaken als koffie-apparaat en een mixer neergezet.

Vond ik ook wel een mooie oplossing.
Hier word de kokendwaterkraan veel gebruikt. Mijn vrouw drinkt veel thee en we gebruiken het ook als we groente gaan koken.
Daarnaast scheelt het ook weer een losse (en in onze ogen lelijke) waterkoker op je werkblad.

Voor wat betreft wel of geen keukeneiland. Het moet qua opstelling wel makkelijk passen. Anders is het inderdaad zonde van de ruimte.
Bij ons is het juist de meest ideale opstelling. En we vinden het leuk dat als de een kookt, de ander aan de andere kant kan staan of lopen zonder dat je elkaar in de weg staat.
En kleine kinderen vinden het leuk met verstoppertje winking smiley
funf
adinsx

Dat is inderdaad een leuke. Ben benieuwd waar de adviseur mee komt.

Nou, daar had hij dus best een leuke oplossing voor. thumbs up
Mede versterkt doordat wij het bij een keuken in de zaak (prachtig pand trouwens met énorm veel keuze!) zagen. Een soort koffiecorner waar je zelf een leuk apparaat neerzet. Minder gedoe wanneer iets defect gaat, en het scheelt ook in de kosten. Er komt hetzelfde composieten werkblad op, ook handig voor de kinderen met drinken pakken (denken we)

Ik heb nog niet alle reacties hier gelezen, maar m.b.t. het eiland: Ja, die moet er komen.
Even snel wat foto's van het beeldscherm van de adviseur onderaan. We zijn vooralsnog toch geswitcht naar een kastenwand tegen de lange garagemuur. Waarom? Dan kan het eiland langer zijn. Weliswaar komt hij wel 60 cm dieper de kamer in, maar er blijft 130 cm over tussen de eetkamertafel en het eiland. T.z.t. moet er ook een andere tafel (wellicht met bank) komen, dus dan wordt het wat ruimer.

Moet dit het dan worden? Nog geen idee, maar we vinden het allebei mooi. Ik wil het vooral zo symmetrisch mogelijk hebben, vandaar die koof er omheen. Maar die roosters storen me dan weer wel.
Afzuiging boven het eiland? Daar zijn we vooralsnog vanaf gestapt want die nemen het zicht op de 'extreme' black (mat-zwart) kastenwand weg. Het eiland zelf zal mat wit zijn (met mat witte kastjes aan binnenzijde, en mat zwart bij de kastenwand) met zowel lades (kastenwand kant) als kastjes (eettafel kant). Hij is nog 100 breed bij 270, maar ik wil naar 110x270.

Koken (Bora Puru) en spoelen (grote vierkante bak) aan dezelfde kant. Voor de spoelbak een bar met twee krukken. Mogelijk draaien we de boel nog om (dus koken aan linkerkant, spoelen rechts).

Verder (en dan ben ik benieuwd naar jullie prijs-inschatting) bevat de keuken:
- Allemaal Siemens Studioline Black-apparatuur: 1x oven, 1x combimagnetron, vaatwasser, losse 122 cm vriezer, losse 140 cm koelkast
- Bora Puru kookplaat+afzuiging recirculatie
- Quooker Square Black

De koof en koof boven het eiland met spotjes maken we zelf.
Keukenmateriaal: Schröder keuken met 19 mm panelen overal, door en door zwart (geen folie / kunststof). Maakt het wel prijzig overigens, maar goed.

Gokken maar thumbs up. Wat moet / mag dit kosten winking smiley

Plaatje bij het praatje:

Deze opstelling is echt veel beter dan de eerste optie! Kastenwand, eiland, eettafel allemaal dezelfde kant op, lijkt me ook beter voor lichtinval.

Wat prijsindicatie betreft geen idee, mille of 18?

Edit : Heb je erg in een hoekje/plek voor een vuilnisbak?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2020 22:41 door Total Loss.
Netjes.
Ben niet zo van de open keukens (wij hebben een open keuken terugveranderd naar een dichte keuken), maar het is wel een leuke opstelling.

Koken en wasbak omwisselen. Kinderen komen van buiten door de openslaande deuren om handen te wassen. Dus andersom is praktischer.winking smileygrinning smiley
Op die manier is het eiland wel top. Wij hebben ook zo'n barretje, ideaal voor ontbijt!

Kosten? De eerste prijs of de uiteindelijke prijs? Ik kocht mijn eerste keuken voor nog geen 5k, deze zit wel op €13000 gok ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.