Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
Dat is een goede vraag, echter het kan ook zijn dat je de “winst” moet delen, wat een vast % of tijdsgebonden kan zijn.
Over koopgarant: [www.opmaat.nl]
De Monitor van KRO-NCRV heeft er een aflevering aan besteed, [demonitor.kro-ncrv.nl]

Heb sinds december mijn woning geheel in eigendom (10 jaar geleden met koopgarant gekocht) en hoorde van de taxateur en notaris toch ook wat verhalen van verkopers die niet tevreden waren over de taxatie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2020 13:37 door Carfanatic.
Gefeliciteerd! Een eigen oprit is heel prettig. In welke plaats is dit, herken het zo 123 niet.
Total Loss

Sowieso waren we de laatste paar jaar na een stuk of tien bestaande huizen bekijken tot de conclusie gekomen dat nieuwbouw het beste voor ons is.

Denk dat wanneer je eenmaal nieuwbouw gewend bent niet zo snel meer zal gaan voor bestaande bouw. Toevallig kondigde mijn buurman van de week aan ook weer nieuwbouw gekocht te hebben, die heeft dus exact hetzelfde "koop een nieuwbouwhuis in een crisis" schema als jij. Ik blijf voorlopig nog lekker zitten hier! thumbs up

Ja klopt, je kan alles vanaf begin uitzoeken, en dat is toch wel erg lekker. Ik was echter ook vergeten wat een rompslomp het toch ook weer geeft. Allereerst is het nu anders want we hebben al een huis ipv thuiswonend. Bij het huidige huis kregen we 4 december 2009 de sleutel, 19 februari 2010 trokken we er in. Toen was alles 100% af, tot de plintjes aan toe. Dat eh, gaat nu anders uitpakken. Naast de dubbele lasten natuurlijk, de rente tijdens de bouw, etc. etc.

Maar, leuk is het zeker winking smiley

Carfanatic
Over koopgarant: [www.opmaat.nl]
De Monitor van KRO-NCRV heeft er een aflevering aan besteed, [demonitor.kro-ncrv.nl]

Heb sinds december mijn woning geheel in eigendom (10 jaar geleden met koopgarant gekocht) en hoorde van de taxateur en notaris toch ook wat verhalen van verkopers die niet tevreden waren over de taxatie.

Wat vooral veel voorkomt, is niet zozeer een lage taxatie van dit moment (al wordt er gesjoemeld met badkamer/keuken 100% afschrijven of niet), maar de woningwaardering ten tijde van de bouw is vaak te hoog ingeschat. Zeker in de crisistijd.

Goed, al met al. We gaan zien wat het wordt. Eerst maar eens die Koop en Aanneemovereenkomst binnenkrijgen en ondertekenen winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2020 23:05 door adinsx.
@adinnx, Goed kijken en test certificaten opvragen. Gerecycled PVC is een risico, je weet immers niet waar het PVC vandaan komt. Als ik eerlijk ben zou ik gaan voor tegels of hout.

Alles mooi op de rit en meerdere oplossingen, geen verhuisstress.

EV laadpaal al besteld????
Mooi hoor! Een goede plek om te wonen en met auto's bezig te zijn op eigen grond (en beetje opslag ruimte) is erg fijn. Ik merk nu (ons nieuwe huis is de eerste die we gekocht hebben; we hebben pas kort geleden echt besloten om in deze regio te blijven) dat je daar heel anders mee bezig bent. Ook wel wat kritischer en meer ruimte is dan al snel een wens. Zelf uitzoeken (nieuwbouw of renovatie) maakt het ook veel meer eigen.
Mooie huisplannen, wij zijn net bezig geweest met vloeren. Gingen ook voor PVC... na veel gelezen te hebben en veel deskundigen te hebben gesproken gaat het hem niet worden. Wordt weer gewoon hout hier!
Interessant die PVC discussie. Komt er 99% zeker bij ons in de keuken in. Rest van het huis wel iets anders. Ik zocht iets wat makkelijker (en minder vast zit) dan tegels maar wel erop lijkt. Verder ook iets wat werkt met een laag vermogen vloerverwarming. Goede vloerverwarming zou bij mij vooral de fundering opwarmen door de niet geïsoleerde vloer (en geen kruipruimte) dus er komt een lichte versie in bovenop de ondervloer. Die haalt in de winter alleen net de kilte van de vloer af. Tegels isoleren waarschijnlijk net wat teveel daarvoor.
Veel PVC is niet erg mooi (overduidelijk herhalend patroon) maar sommige zien er prima uit. Goede PVC vloer is niet veel goedkoper dan tegels of soms zelfs duurder.
Mooi hoor, lekker avonduur zo'n nieuwbouw big smile smiley In ons dorp ook even getwijfeld over nieuwbouw. Maar alles doorgerekend was dat ook toch wel erg prijzig, eye popping smiley tuintjes echt heel klein, hier zat je nog jaren in noodbestrating en veel zaken zoals een houtkachel en grote bijkeuken die niet ten koste ging van de garage moesten we schappen. Maar je hebt dan wel alles nieuw en naar smaak.
Nu bestaand huis nambij het centrum. Super ruim, compleet onderkelderd, midden in het groen aan het park met grote bomen met vrij uitzicht maar wel een huis uit 1978. Ja, daar staan nog wel wat dingen te renoveren op het programma in de toekomst grinning smiley

Eigen oprit is sowieso fijn, alleen al met het oog op EV rijden in de toekomst thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2020 12:14 door AsconaGT.
Er is toch zo'n Duits keurmerk voor PVC-vloeren? DIBt heet het geloof ik. Met dat keurmerk heb je gewoon een veilige vloer, begreep ik.

Voor nieuwbouw is zeker wat te zeggen. Ons huidige huis kochten we ook zo en dat is wel heel relaxed. Inrichten, wonen en de eerste tien jaar geen onderhoud. Wij merken nu, na een jaar of twaalf, wel dat er wat zaken zijn die aandacht vragen. Maar dat zijn kleinigheden. Ik vind wel de perceelgrootte een echt issue tegenwoordig. Bij ons is de grond duur en dus worden veel woningen op veel te kleine percelen gezet. Uit verhouding, wat mij betreft. Maar wellicht zit jij in jouw hoek beter, het lijkt in elk geval nog een beetje betaalbaar. Want dat is ook zo'n punt: die prijzen. Niet normaal meer.
@engineer, pvc zal zekers minder koud aanvoelen. Vroeger had je ventilatoren in de keukenplunt, kick space of zo, werkte wel dacht ik zo.

@funf, dat zou goed moeten zijn, maar ik zou het niet vertrouwen. Je hebt ook van die gerecycelde garage vloeren, stinken vreselijk, helemaal als het wat warm word. En dan zijn er nog vloeren die niet stinken.

Lekker aan de tegelplanken, 1/3 overlap en super vloer. Gietvloer met marmer look is ook wel wat. Ook naadloos en strak.
Optie op twee onder we kap gehad, duurde te lang, en nu nog niet klaar, blij met waar we nu zitten. 4 slaapkamers, twee kantoortjes, dubbele berg zolder en 45m2 garage.. Lekker een vrijstaande en ruim een 100k minder duur, 40% meer M2 woongenot, ex garage:-), en maar 6!km verderop. De supermarkt is wat kleiner en er is geen Chinees, maar verder......

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2020 23:21 door A3 White.
Mooie plannen thumbs up Heerlijk om mee bezig te zijn! En als je nu hypotheekrente van ruim 10 jaar terug voor 30 jaar vast hebt staan, is dat alleen al een reden om het gewoon wél te doen. (zeg ik met 1,4% cool smiley ).

Hier vorig jaar hele hut van boven naar beneden opgeknapt in verband met de 'inhuizing' van mrs. ketelapster. Ontzettend leuk om vanalles uit te zoeken. Wel wat lastiger om tijd lang in half klushuis te zitten, maar gelukkig toen veel met vakantie geweest en veel bij mrs. in huis geweest. En nu alweer bijna jaar lekker samen genieten van wat het is geworden.

Recent huis van de buurman verkocht. Toevallig gisteren met familie van mrs. uit regio Gouda over de prijs gehad. Daar schrokken ze wel van... Zoveel huis voor zo weinig geld, in hun referentiekader van de prijzen in het Westen eye rolling smiley Indicatie <350k voor 560 kubieke meter hoekhuis op 185 vierkante meter kavel. Brede oprit (8x5 meter dus makkelijk auto's naast elkaar + apart pad naar de voordeur), ruim huis, beperkte achtertuin. Voor ons de gouden combinatie: veel oprit om auto te poetsen. Tuin groot genoeg voor luie stoel en fles wijn, tuin klein genoeg om weinig onderhoud te hebben.

Choices choices choices, prachtig voor iedereen anders!

Ten slotte: dat stilstaan van de auto ken ik ook. Afgelopen maand fikse correctie van de leasemaatschappij op het brandstofvoorschot nut smiley Vandaag heeft de mrs. de A6 maar even meegenomen naar haar kapster (in regio Gouda nog) terwijl ik op home office werkte.
Leuk die ervaringen over de vloeren. Hout gaat hem hier niet worden. Te krasgevoelig met de jonge dames hier in huis. We hebben nu 60x60 tegels over de gehele beneden verdieping incl. vloerverwarming als bijverwarming. Op de eerste verdieping laminaat (wat zich na tien jaar ook nog prima houdt), en op zolder simpele vloerbedekking.

PVC heb ik me nog niet in verdiept, maar de wederhelft is er van overtuigd dat het dat moet worden grinning smiley.
Eens kijken wat wel of niet kan / slim is. We hebben straks een warmtepomp met bodemlus en lage temperatuur vloerverwarming op alle drie de vloeren. De vloer moet dus zoveel mogelijk warmte door gaan laten.

Maar we hebben nog véél meer uit te zoeken haha.
- Wel of geen extra boilervat bij de warmtepomp
- Dakkapel meteen of achteraf (ze vragen dik 13k voor een dakkapel van 3,5m ...)
- Zonnepanelen meteen, of achteraf (achteraf is goedkoper verwacht ik)
- Afzuiging keuken kookplaat. Een downdraft, of werkt dat niet omdat we niet naar buiten mogen met de afzuiging i.v.m. Balansventilatie
- Toilet apart van de badkamer, maar hoe delen we de badkamer dan het meest nuttig in?
- Waar moeten allemaal loze leidingen naar toe? (huidige huis hebben we te weinig in ieder geval grinning smiley )
- Puntstuk al tijdens de bouw laten spuiten onder de garagevloer?
- etc.
- etc.

winking smiley

Als het goed is wordt rond 17.30 de koop- aanneemovereenkomst gebracht door de makelaar incl. nog een berg papierwerk wat we moeten ondertekenen om een en ander écht in gang te zetten. Dan gaat ook de twee maanden termijn in voor de financiering. Dinsdag 19 mei staat tevens de taxatie van het huidige huis gepland. Ik heb nog wel een aardig lijstje wat ik voor die tijd in orde wil hebben. Opruiming op zolder, nieuwe poort in de tuin, kunstgras stukje leggen, etc. etc.

Plaatje bij het praatje:

Minstens 1 loze leiding per ruimte.
En de dakkapel later. Ik heb voor minder geld (wel 4 jaar geleden) een dubbele EN een enkele dakkapel laten zetten op ons toenmalig huis.

Veel plezier met alle voorbereidingen. (Bijna winking smiley) net zo leuk als klussen in een oud(er) huis.grinning smiley
Ik heb afgelopen weken 12 kuub puin lopen verwijderen. Ook leuk.
Wat betreft apart toilet. Kan die deur in de gang niet dicht gemaakt en dan vanaf de badkamer toegang tot toilet wat dan de inloopdouche wordt. Plek van douche nu wordt dan toilet.

Verder wellicht overwegen om airco te installeren waar het meest nodig? Nu kan je leidingen etc. nog wegwerken.

Verder goed kijken of er wel voldoende stopcontacten zitten overal. Zo zit er bij moj bijvoorbeeld helemaal geen stopcontact op de gang/overloop, was wel handig geweest met stofzuigen bijvoorbeeld.
Apart toilet is ideaal, maar de badkamer is nu wel onnodig groot. Ik zou er een handdoekenkast maken ofzo.
Die deur vanuit de garage komt wel raar in de woonkamer uit. Een keuken aan de voorkant vind ik ook het leukst, maar dan zit je inderdaad met het punt dat een deur vanuit de garage in de zithoek uitkomt.
Vergeet het fontijntje niet in de toilet boven. Wel een dubbele wasbak, er zijn toch 4 tandenborstels. Garage opsplitsen voor werkplek, deur vervangen voor een raam.

Met warmtepomp kan je ook koelen,. Kijk even, het verbaast je misschien maar de temperatuur van het water in huidige vloerverwarming of straks met de warmtepomp zal niet veel verschillen .......een graad of 30 en niet >60 als in radiatoren. Zal een dakkapel niet het aantal zonnepanelen beïnvloeden? Misschien op het dak van de garage??? Het kan ook zijn dat je sowieso, vanwege bouwbesluit, panelen moet hebben....
Positie van de toilet op de 1e verdieping lijkt vast te staan i.v.m. de standleiding riool naast de meterkast.
Persoonlijk vindt ik een toilet in de badkamer geen enkel probleem, en zoals hierboven al vermeld is, de badkamer wordt onnodig groot.

Loze leidingen en/of utp aansluitingen kan je niet genoeg hebben, je wifi router zonder accespoints haalt de zolder zelden.
Bepaal goed van te voren de indelingen van de slaapkamers, om daar je aansluitingen te baseren.
Wcd's worden wel vaak teveel op verkeerde posities geplaatst, en een wcd op 1050+ is ook wel prettig ergens (tegenwoordig moet alles zo laag mogelijk 300+).
Wil je ooit iets van en suite deuren met kastruimte/verlichting, neem nu alvast een loze leiding of wcd mee op die positie (maar daar lijkt nu al wel wat te zitten).

Ook de verlichting op de begane grond is vaak een onderschat item. en een kabelgootje is een no-go.

Wat bedoel je precies met spuiten van een puntstuk?

Garage al geisoleerd? of optioneel? Zou daar dan sowieso de vloerverwarming ook doorlaten lopen.
Je kan iets isoleren, maar zonder warmte wordt het er evengoed koud.

Leuk man, al die keuzes smiling smiley.
Voor internet zou ik voor een paar honderd euro een mesh systeem gaan, overal draadloos inclusief de tuin, en kan apart draaien van de router van de provider. Dus Vriendjes, vriendinnetjes hoeven niet op jouw netwerk.
Kijk, alleen daarom vind ik het al leuk om hier ook dit soort dingen te delen. Er komen altijd weer nuttige tips langs!

Rembrandt
Minstens 1 loze leiding per ruimte.
En de dakkapel later. Ik heb voor minder geld (wel 4 jaar geleden) een dubbele EN een enkele dakkapel laten zetten op ons toenmalig huis.

Veel plezier met alle voorbereidingen. (Bijna winking smiley) net zo leuk als klussen in een oud(er) huis.grinning smiley
Ik heb afgelopen weken 12 kuub puin lopen verwijderen. Ook leuk.

We wilden het huidige huis gaan verbouwen met een dakkapel op de zolder erbij (voorzijde heeft er al een) en dan onze slaapkamer daar maken. Gaan we niet meer doen natuurlijk, maar daarvoor schrok ik ook van de meerwerkprijs. Nee, die dakkapel komt later wel. Loze leidingen gaan we sowieso niet op bezuinigen inderdaad. Vooral bedraad internet is wel lekker.

Total Loss
Wat betreft apart toilet. Kan die deur in de gang niet dicht gemaakt en dan vanaf de badkamer toegang tot toilet wat dan de inloopdouche wordt. Plek van douche nu wordt dan toilet.

Verder wellicht overwegen om airco te installeren waar het meest nodig? Nu kan je leidingen etc. nog wegwerken.

Verder goed kijken of er wel voldoende stopcontacten zitten overal. Zo zit er bij moj bijvoorbeeld helemaal geen stopcontact op de gang/overloop, was wel handig geweest met stofzuigen bijvoorbeeld.

Stopcontacten e.d. ga ik ook goed nalopen. We moeten ook nog goed bedenken hoe we de kamers indelen, en dan weten we ook welke plekken nuttig / verstandig zijn.

Of de aparte toilet dicht kan, en dan inloopdouche, geen idee. Ik vind het wel een leuk idee, maar ik denk dat het lastig is i.v.m. afvoer zoals Raym0nd aangeeft.
Airco gaan we meenemen in de ideeën, maar we kunnen het huis koelen met de warmtepomp door 18* water door de drie vloeren te laten lopen. Wellicht helpt dat al.
Wat ook scheelt: We zitten nu met de achtergevel volledig op het zuiden, straks niet. (daarom wilden we ook eigenlijk de rechter van de tweekapper, dan zit de garage aan de zuid-kant en pak je daar de zonnepanelen op).

Barri
Apart toilet is ideaal, maar de badkamer is nu wel onnodig groot. Ik zou er een handdoekenkast maken ofzo.
Die deur vanuit de garage komt wel raar in de woonkamer uit. Een keuken aan de voorkant vind ik ook het leukst, maar dan zit je inderdaad met het punt dat een deur vanuit de garage in de zithoek uitkomt.

Onnodig groot? Dat vinden we juist tegenvallen grinning smiley Fractie groter dan we nu hebben, al zit daar wel een toilet bij op incl. bad, douche en wastafel.

Plan voor de badkamer is:
Muurtje met daarachter inloopdouche. Andere kant muurtje een dubbele wastafel (waar je zeg maar tegenaan loopt als je douche op loopt).
Rechts tegen de muur komt een half vrijstaand bad. Handdoeken kast komt er ook op inderdaad.

Nico GTR
En nog een raam die de garage in kijkt...

Voor de toekomstige Alpine. drinking smiley

grinning smiley Goed plan!

A3 White
Vergeet het fontijntje niet in de toilet boven. Wel een dubbele wasbak, er zijn toch 4 tandenborstels. Garage opsplitsen voor werkplek, deur vervangen voor een raam.

Met warmtepomp kan je ook koelen,. Kijk even, het verbaast je misschien maar de temperatuur van het water in huidige vloerverwarming of straks met de warmtepomp zal niet veel verschillen .......een graad of 30 en niet >60 als in radiatoren. Zal een dakkapel niet het aantal zonnepanelen beïnvloeden? Misschien op het dak van de garage??? Het kan ook zijn dat je sowieso, vanwege bouwbesluit, panelen moet hebben....

Garage opsplitsen kan inderdaad, er zijn echt veel mogelijkheden, maar dat willen we niet. De kleine slaapkamer wordt de werkkamer / muziek kamer. De oudste dochter gaat op zolder een gave slaapkamer krijgen.

Raym0nd
Positie van de toilet op de 1e verdieping lijkt vast te staan i.v.m. de standleiding riool naast de meterkast.
Persoonlijk vindt ik een toilet in de badkamer geen enkel probleem, en zoals hierboven al vermeld is, de badkamer wordt onnodig groot.

Loze leidingen en/of utp aansluitingen kan je niet genoeg hebben, je wifi router zonder accespoints haalt de zolder zelden.
Bepaal goed van te voren de indelingen van de slaapkamers, om daar je aansluitingen te baseren.
Wcd's worden wel vaak teveel op verkeerde posities geplaatst, en een wcd op 1050+ is ook wel prettig ergens (tegenwoordig moet alles zo laag mogelijk 300+).
Wil je ooit iets van en suite deuren met kastruimte/verlichting, neem nu alvast een loze leiding of wcd mee op die positie (maar daar lijkt nu al wel wat te zitten).

Toilet hebben we nu ook op de badkamer, en gaat prima. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat de dames t.z.t. het liever anders zien. En daarnaast hadden we het op een vakantiepark in Limburg, en wat extra ruimte is toch wel lekker. Ik vind overigens de badkamer met 2,8 x 2,4 echt niet heel ruim, maar dat kan aan mij liggen.

Raym0nd
Wat bedoel je precies met spuiten van een puntstuk?

Voor grondwater. Wil de twee buitenkranen (480,- per stuk) op voor en achtergevel wellicht op grondwaterpomp aansluiten (pomp e.d. gaat mee vanuit hier). De auto was ik uiteraard wel met kraanwater, liefst nog met een ontharder ertussen.

Raym0nd
Garage al geisoleerd? of optioneel? Zou daar dan sowieso de vloerverwarming ook doorlaten lopen.
Je kan iets isoleren, maar zonder warmte wordt het er evengoed koud.

Leuk man, al die keuzes smiling smiley.

Jep, volledig geïssoleerd. Muren, vloer én dak. Weet eigenlijk niet of er een verwarming voorzien is. Ga ik eens nakijken thumbs up

A3 White
Voor internet zou ik voor een paar honderd euro een mesh systeem gaan, overal draadloos inclusief de tuin, en kan apart draaien van de router van de provider. Dus Vriendjes, vriendinnetjes hoeven niet op jouw netwerk.

Ook interessant om uit te zoeken, al moet ik zeggen dat Ziggo met de witte router, een extra accesspoint op onze slaapkamer en de NeXt het perfect doen, ook met WiFi tot in de tuin. Alleen de zolder haalt ie niet (en daar ligt nu dus al 8 weken een vaste kabel via de trap naar toe voor het thuiswerken grinning smiley)

Tot slot, vanavond de vele parafen en handtekeningen gezet. Morgen gaan de ondertekende Koop- en Aanneemovereenkomst naar de makelaar en hebben we hopelijk snel contact met de kopersbegeleider.
Ik las idd de opmerking over de afvoerleiding naar beneden via toilet, maar als tekening klopt zou daar nog prima plek overblijven om deel van muur daar weg te halen. Hoef je dat deel alleen nog maar te vervangen voor een glazen douchedeur. En zo heel erg groot is de badkamer naar mijn idee ook niet.

Ik heb denk ik net zoiets, aan 1 kant de douchecabine met daarnaast het ligbad en aan de overkant het toilet, wastafelmeubel en de radiator. Daarom leek mij in jouw geval goed idee om de ruimte van het toilet erbij te pakken, prima formaat en locatie voor de douche, zeker als je ook nog een dubbele wastafel en wat extra aflegruimte wil.
Wat bedoel je met wel of geen extra boilervat bij de warmtepomp? Een warmtepomp is niet in staat om direct bij vraag voldoende warmwater te leveren, zoals een CV ketel dat wel kan, dus je zult of een boilervat moeten nemen of een doorstroomverwarmer. Bij een gezin van 4 zal een doorstroomverwarmer veel meer stroom verbruiken dan een boilervat dat wordt opgewarmd door een warmtepomp. De vraag is wel hoe groot je het boilervat wilt hebben. Of bedoel je een zonneboiler die los staat van de warmtepomp?
Koelen met de warmtepomp werkt trouwens prima. Het is natuurlijk geen airco, maar bij ons kwam de temperatuur met vloerkoeling aan vorige zomer niet boven de 23,5, terwijl die zonder vloerkoeling richting de 28 graden ging.
Qua vloer werkt een stenen vloer het beste voor warmteoverdracht, verlijmd PVC schijnt ook goed te werken. Zwevend gelegd PVC werkt net als laminaat minder goed. Wij hebben beneden hardstenen tegels en daar voel je duidelijk of de warmtepomp aan of uit staat. Boven hebben wij laminaat met een speciale ondervloer voor vloerverwarming en koeling en daar voel je niet/nauwelijks of de warmtepomp aan staat.

Dakkapel en zonnepanelen zal achteraf goedkoper zijn.

Wij hebben afvoer met afzuiging naar buiten, ondanks de balansventilatie. Om dat goed te laten werken moet ik een raam op kierstand zetten, dus een recirculatie afzuiging is handiger. Neem dan wel een plasmafilter. Die zijn duurder, maar werken beter.

Qua stopcontacten is het handig om er inderdaad voldoende te plaatsen. Wij hadden vooraf ook de indelingen van de kamers bedacht en de uiteindelijke indeling is deels anders, dan is het handig om wat extra stopcontacten te hebben, zodat het goed uitkomt. In de meterkast is meer dan 1 stopcontact ook wel handig, mocht je daar je router en de waterontharder willen aansluiten.

Een waterontharder is goedkoop te bestellen bij [www.hydrotense.eu] . Gezien de meerprijzen bij projectbouw is het waarschijnlijk voordeliger om deze achteraf te installeren. Het is wel handig als er voldoende lengte in de aanvoerbuis is om er een koppeling tussen te zetten. Daarnaast hebben wij 1 buitenaansluiting die niet op de waterontharder aangesloten is, om de tuin te kunnen sproeien zonder steeds de ontharder om te moeten zetten. Al lees ik hierboven dat je een put gaat laten slaan, dus dan kun je daarmee sproeien.

Succes, het is een leuke tijd!
Huis ziet er mooi uit!
- Afzuiging kookplaat: wij hebben Bora in ons keukeneiland. Werkt prima! De filters moet je officieel wel elk jaar vervangen a ca. 170 euro.
- Loze leidingen: Inderdaad minimaal 1 per kamer. Je kan ook navragen of het mogelijk is om een loze leiding in het plafond van elk halletje (bgg, 1e en 2e verdieping) te krijgen.
Kan je daar mooi je POE wifi access points hangen.
- Dakkapel: vergis je niet in de prijzen die men nu in de bouw durft te vragen. Eind vorig jaar hebben wij de zolder laten verbouwen (2 slaapkamers, technische ruimte, vliering erop, dakramen) en dit was maar net goedkoper dan de toenmalige meerwerk opties van 3 jaar geleden.
Je kan je ook afvragen of je überhaupt een dakkapel nodig hebt. Wij hebben een 45 graden dak, en de nok ligt op ruim 5 meter van de oorspronkelijke zoldervloer.
Met een groot dakraam krijg je dan al zeeën van licht binnen voor een fractie van de prijs en voor de stahoogte hoef je het dan ook niet te doen.
Tom
Ik vind overigens de badkamer met 2,8 x 2,4 echt niet heel ruim, maar dat kan aan mij liggen.

Ik heb een hokje van 1 x 1,5 en dan zit er nog een hoek uit....eye rolling smiley

Maar goed, mijn totale woonoppervlak is ook maar 25 m2 dus dat scheelt ook. smiling bouncing smiley

Maar waarom wil je overal bedraad internet? Je kunt tegenwoordig met de juiste acces points en ff goed instellen makkelijk een paar 100 mbps draadloos halen. Das toch snel zat?
@fmf, De Velux dakramen die wat uitsteken bieden ook veel plezier, doe je het voor ruimte of voor licht.....

@adje, De Witte Ziggo box en versterker voor de stopcontacten was voor ons geen succes.

@nico, maar je hebt wel een eigen badkamer dus niet slecht voor een student.

Een tweede badkamer......zo lekker. Wil niet meer zonder.
Haha, lekker leuteren over huizen in een autotopic. Op AW kan het gewoon. Leuk om te lezen en tips op te pikken.thumbs up
funf
Haha, lekker leuteren over huizen in een autotopic. Op AW kan het gewoon. Leuk om te lezen en tips op te pikken.thumbs up

In één van Adinsx volgende posts wordt ongetwijfeld de Mégane weer gewassen. grinning smileywinking smiley
Mooie plannen Adsinsx, ik ben benieuwd welke keuzes er allemaal gemaakt gaan worden. We zitten een beetje in hetzelfde schuitje, onze dochters zijn net 3 en bijna 6 en op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd. Het nieuwe huis is ook een stuk duurder, echter met de lage hypotheekrente en energieneutraal zijn de vaste lasten straks lager smileys with beer
Enige nadeel, een nieuwe auto moet even wachten eye rolling smiley
A3 White
@nico, maar je hebt wel een eigen badkamer dus niet slecht voor een student.

En het uitzicht van een flat op 7 hoog. Nee ik mag zeker weten niet klagen.
Audi A4tdi
Mooie plannen Adsinsx, ik ben benieuwd welke keuzes er allemaal gemaakt gaan worden. We zitten een beetje in hetzelfde schuitje, onze dochters zijn net 3 en bijna 6 en op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd. Het nieuwe huis is ook een stuk duurder, echter met de lage hypotheekrente en energieneutraal zijn de vaste lasten straks lager smileys with beer
Enige nadeel, een nieuwe auto moet even wachten eye rolling smiley

Haha, dat laatste heb ik opgelost door eerst de auto’s te vervangen. Nu is het huis aan de beurt. Wij hebben een bestaande woning gekocht, die op onderdelen een facelift nodig heeft. Net als bij jullie ook een stukje duurder, maar de maandlasten gaan per saldo omlaag.
Een bestaande woning is misschien nog wel leuker, niet alleen opbouwen maar ook afbreken, handig zijn en denken is dan wel een plus.

Helemaal leuk als de kinderen mee helpen, goed voor de klusvaardigheid en gewoon gezellig, ook als de behang er met gipsplaat af komt.
Het is vooral een kwestie van plannen bij ons. Wat doen we wanneer en lukt het om een aannemer tijdig op te lijnen. In alle gevallen spannende tijden, leuk om mee bezig te zijn en hier mee te lezen.
A3 White
Een bestaande woning is misschien nog wel leuker, niet alleen opbouwen maar ook afbreken, handig zijn en denken is dan wel een plus.

Niet als je je nieuwe woning zelf mag ontwerpen en de volledige bouw mag begeleiden, voor ons wel echt een droom die uitkomt.

En die auto komt wel big smile smiley
Altijd leuk om te lezen, verhuis cq verbouwplannen. Hoe gaat de reclame ook alweer? Je huis is nooit af. Haal er toch altijd wel inspiratie uit, als je verschillende plannen en ideeën leest. Het lijkt ook wel of je met elke verbouwing/verhuizing net even slimmer wordt.
Succes iig allen die bezig zijn of plannen hebben.

Wij zijn zelf na een stevig jaar verbouwen (jaren 70 huis gerenoveerd, waaronder alle stroomleidingen en schakelmateriaal vervangen en uitgebreid (van 6 porseleinen stoppen en 1 geaard stopcontact in hele huis naar 18 automaten + fornuisgroep en 3 fase) vanaf de watermeter alle waterleidingen gedaan, vloer (kruipruimte) spouwmuur en plafond (1e verdieping) isolatie, hele huis van binnen gestuct, 2 dragende muren eruit, installatie van hybride warmtepomp icm vloerverwarming. etc etc, aangeland bij een A4tje met kleine afwerkklusjes, met daarnaast nog isolatie dak, zonnepanelen en ruim 800m2 tuin als grote klussen. Maar daar hebben we de tijd voor smiling smiley

Paar dingen die wellicht behulpzaam zijn;
1) Ik heb al het schakelmateriaal in DLD besteld bij www.elektroradar.de, ik kwam op die site omdat ik in NL moeite had een leverancier te vinden die het door ons gewenste schakelmateriaal kon leveren in de juiste kleuren, met de juiste afwerking (mat/glans) en vooral de keuze in verschillende soorten. Daarnaast waren we aanzienlijk voordeliger uit in vergelijk met Nederland. Scheelde ongeveer 20% (!) Aanrader.
2) Buitenkranen zag ik al staan, ik heb zelf bewust daarnaast nog op een paar strategische plekken buitenstopcontacten gemaakt voor bv caravan of kerstverlichting etc.
3) Als overweging als vloerbedekking ipv tegels of pvc, uitgaande dat je een 'harde' vloer zoekt is marmoleum. Is weliswaar wat kostbaarder dan pvc maar heeft als voordeel dat het warmer aanvoelt (lekker op blote voeten) en uit een stuk gelegd wordt. Geen naden en minder glans. Wij hebben dit op de 1e verdieping laten leggen en zijn er zeer tevreden over.
4) Voor de vloer beneden hebben wij zelf bewust gezocht naar een tegel die qua uitstraling en gevoel zeer dicht tegen hout aan zit - na lang getwijfeld te hebben tussen pvc en keramiek (we zochten een product met een houtnerf om de balans te brengen tussen wanden, vloer en kozijnen) - we moesten we heel erg zoeken.
5) In Culemborg zit het ETC design centre, normaal alleen voor handel toegankelijk of op uitnodiging. Echter een of twee keer per jaar is er een consumentendag, erg goed om inspiratie op te doen .

Plaatje bij praatje mbt vloer;

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 10:02 door DagDromer.
Wat leuk al dat huizengeneuzel hier big smile smiley

Op dit moment zit de bouw op een hoogtepunt: iedereen heeft het druk, dus alles is duur.
Zo'n dakkapel zou ik dan mee wachten tot dat de bouwers meer op zoek zijn naar werk: heb je meer keuze en waarschijnlijk zijn de prijzen ook lager. winking smiley
Bij die Adinsx krijg je altijd van dat OT geneuzel! grinning smiley

Eerst over de caravan (hebben we een caravan-topic voor), nu over het huis en verbouwingen.
Ben al drie jaar bezig met het (mega-) verbouwen, restaureren en opknappen van een jaren-'20 huis (volgend jaar 100 jaar oud), maar zal er hier niet over uitweiden.cool smiley
@audi, daar ben ik het mee eens!! Budget bewaken is dan ook wel leuk.

@dagdromer, Amazon DE is ook goed, de Honeywell Evohome is daar een stuk minder duur. Zelfde voor Ariiel waspods.....geen 14 voor 8.99 per doos maar 3x38 voor 25.00, lekker 1 x per kwartaal laten bezorgen........tel uit het gemak en kosten per wasbeurt.

@rembrandt, word toch wel een feest volgend jaar als alles klaar is!
Áls alles klaar is. Dat valt nog te betwijfelen. Is echt een meerjarenplan.

Dat van die Evohome moet ik even checken. Die zit al een tijdje in het plan.cool smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 19:00 door Rembrandt.
Vandaag ga ik voor een keuken op stap. Eens zien hoe de offerte voor een totaaloplossing uitvalt. Ik krijg vaker de tip om de keuken te laten bouwen door een timmerman en zelf de apparatuur te googlen. Hoe doen jullie dat?
Ik denk dat ea hand in hand gaat met budget of iig wat je bereid bent te besteden. En smaak natuurlijk.

Mijn ervaring is dat zeer veel keukenbedrijven de kasten ed bij dezelfde fabrikanten kopen. De keuze is daarom vaak ‘beperkt’.
Wij hebben bewust gezocht naar een creatieve geest, en niet een kastenstapelaar. Uiteindelijk ook een fabriekskeuken, maar net met dat beetje meer. We waren zeer specifiek op zoek naar een bepaalde tint in het aanrechtblad, evenals de kleur op de fronten maar zelfs het gevoel van de lak op de fronten. Dus een aantal bekijken en op gevoel afgaan. Idd is natuurlijk een timmerman die op maat maakt perfect voor de maatwerk oplossingen.
Bij apparatuur loont het vaak wel de moeite om na te gaan welke specifieke types van een merk of soort bij de gekozen partij in bundels worden ingekocht, scheelt aanzienlijk vaak.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-05-2020 09:01 door DagDromer.
funf
Vandaag ga ik voor een keuken op stap. Eens zien hoe de offerte voor een totaaloplossing uitvalt. Ik krijg vaker de tip om de keuken te laten bouwen door een timmerman en zelf de apparatuur te googlen. Hoe doen jullie dat?

Op Tweakers loopt een lang draadje over keukenverkopers, staan veel tips in.
Tja, keukenverkopers, dat klinkt aangenamer dan adviseur (net als bij adviseurs bij de aanschaf van een nieuwe auto). De keuken die wij hebben is met 5 kastjes op 15m2, geen vrieskist, geen magnetron, een kleine afwasmachine, enkele spoelbak maar wel een onmogelijk Franke theewater kraan door amateurs ontworpen en in elkaar gezet (van buiten bont, van binnen .....vul maar in).

De aanbouw van ons met een vrieskist en 2e koelkast, niet eens voor het bier, en een want van 180x220 maakt het wat aangenamer. Keukenvloer vroeg >12k ex installatie, zelf ontwerp en in elkaar zetten voor <3k. Zelfde deurgrepen, in Zweden gekocht en op laten sturen.

De online Ikea keuken planner is wel erg handzaam.
@carfanatic: thx. Ga ik eens lezen. We hebben op zich wel een leerzame middag gehad en iets moois kunnen samenstellen. Verkoper gaat nu rekenen en komt dan met een offerte. Bij een auto weet ik het meestal wel, maar nu...
Dank allemaal weer voor allerlei tips en adviezen. Ja, mijn topics gaan ook over andere dingen, maar juist om die adviezen op te pikken. En ik hou van kennisdelen.
Ga nu op dit late tijdstip even niet alle adviezen voorzien van een reply, dat komt na woensdag. De tijdsplanning is de komende dagen wat eh, druk. Deadline met het werk, dinsdagochtend taxatie huidige huis (zelfde gevoel hier funf, alleen dan daarover), en woensdagmiddag een 2,5 uur durend video-gesprek met de Kopersbegeleidster vanuit de bouwer. Plattegronden doornemen, optielijsten, etc. Als ik het goed zie moet voor 20 juni de ruwbouwkeuzes gemaakt zijn.

Hopelijk ook spoedig shoppen bij Warenhuys Van Wanrooij in Waardenburg (wie kent het?) voor de keuken, badkamer en opties bekijken (vensterbanken, deuren, schakelmateriaal, etc. etc.). Ik wil z.s.m. de boel in kaart hebben nu de rente nog enigszins stabiel blijft drinking smiley.

Voor de goede orde. De keuken mag wel achteraf, maar het huis moet met tegelwerk en sanitair opgeleverd worden. Beperkt wellicht een en ander, maar daar gaan we wel achter komen de komende tijd.

@Dagdromer
Wat gaaf die keuken met zo'n tussenwand met raam thumbs up
Waardenburg? Ja dat is hier vlakbij. Officieel dezelfde gemeente geloof ik. Dus dat van Wanrooij wel enigzins bekend maar we zijn er nooit binnen geweest.
Qua sanitair kom je dan misschien enigzins beperkt met keuzes maar met tegels is er ook altijd nog de optie om een goedkope te nemen en er dan zelf iets in te zetten.

Keukens... Hier net eentje besteld. Fabriekskeuken en van zo'n keten en daar had ik twijfels bij. Echter van het specifieke filiaal waren er heel veel goede ervaringen in onze omgeving (en online) en dat klopte ook zeker. En ook kwaliteit (in ieder geval van onze keuken) was goed. Er kon nog wel wat onderhandeld worden en er werd goed meegedacht. Ook na het inmeten nog diverse details doorgenomen met ook tips voor zaken die ze niet zelf verkochten. Dus ook daarin moet je zorgen dat je een goed persoon hebt om zaken mee te doen, en de zaak waar je zaken doet is dan al wat minder belangrijk.
Overigens was plaatsing pas begin September mogelijk maar levering al met een goede maand. Dus dan gaan we zelf maar plaatsen. Met uitgebreide instructies ook.
Waardenburg ken ik wel ja, vrouw komt uit Haaften winking smiley
Vast niet op zondag geopend grinning smiley
funf

Alles wat onder de Mandemakers groep alvast links laten liggen, dat scheelt een hoop centen en gedoe.
Vervolgens op zoek gaan naar een keukenzaak in de regio die al jarenlang een goede naam heeft, het ontzettend druk heeft maar nog steeds met beide voeten op de grond staat zou mijn advies zijn.

Wij zijn uiteindelijk bij een zaak uitgekomen die volledig eikenhouten keukens in eigen beheer maakt. Je kan daar een super strakke moderne keuken krijgen, maar ook een landelijke keuken waar je de gaten van de noesten in het hout kunt voelen.

Ontzettend goed geholpen, ze dachten ontzettend goed mee en gaven ook hun mening o.b.v. ervaring ook als dit niet in hun voordeel (€€) was. Geen handje klap qua prijs, maar wel direct een scherpe prijs waarbij wij ons afvroegen of het wel klopte. Voordeel van maken in eigen beheer is dat je niet per se vast hoeft te zitten aan de standaard maten, zo hebben wij twee kastjes van 59,5cm. Ziet geen mens, maar daardoor past het precies en hebben we geen lelijk passtukje, dat lukt je waarschijnlijk bij een "Mandemakers" keuken niet.
Een vaste ZZP'er is een week bezig geweest om in alle rust de keuken te plaatsen. Een lade voor onder de wasbak had bewust nog geen uitsparing voor de afvoer, deze is opgemeten, ging terug naar de keukenzaak en werd de volgende dag exact op maat weer afgeleverd.

Prijzen vergelijken is lastig, maar we hadden een offerte van Superkeukens. Niet om gevraagd, maar we ontvingen hem een dag later toch per mail. Eenzelfde opstelling, kastjes van waaibomen hout, apparatuur van een Chinees huismerk en een prijs die circa 5.000eu hoger lag. De prijs was in eerste instantie het probleem nog niet, dat een bepaalde kleur kastjes niet kon met een afwerking van een ander kastje ging er bij ons echt niet in en daarom maar weer naar huis gegaan, dag later ontvingen we toch nog een offerte. Opzich wel netjes van de adviseur/verkoper dat hij toch de moeite heeft genomen de offerte uit te werken.

Kortom, bespaar je de moeite van alle grote keukenboeren. Ga direct op zoek naar iemand met passie voor het vak en begin daar ook z.s.m. mee, want waarschijnlijk hebben ze het druk. Wij hebben dik vier maanden op onze keuken gewacht, maar het was het waard big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.