Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
AsconaGT
Duimen dus inderdaad! Grote garage is toch wel heel erg fijn. Zeker als die niet opgeofferd hoeft te worden als bijkeuken/fietsenstalling. Heb je nu geen garage?

3*6 lijkt mij nog niet zo groot, al zal er in de praktijk toch geen auto in staan.
Wel opvallend dat je een nieuw huis duidt bij de grootte van de garage.drinking smiley
Maar ben benieuwd.winking smiley
@adje is een georganiseerde vader, die zal vast en zeker plek hebben voor een auto in de garage. Ik lees hier een derde auto voor de fun erbij!!!

Wij zijn gelukkig met een 6x7.5 mtr garage, staan nu 2 auto’s, 5 fietsen en tuingereedschap in. Dus het kan, je moet alleen goed opruimen.

3*6 lijkt mij nog niet zo groot, al zal er in de praktijk toch geen auto in staan.

nee je hebt gelijk, in mijn ogen gewoon normaal maatje. Die van mij is overigens exact even groot.
Maar ik zie bij veel nieuwbouwwoningen alsof er een garage bij zit als je voor het huis staat. Maar dan open je de deur en dan lijkt het een soort van halve garage te zijn van 3x3 of zo nut smiley Veel mensen maken er dan nog hun bijkeuken van of iets. Dat probleem heb ik nietbij mijn eigen huis, de garage is vrijwel leeg en een aparte bijkeuken en schuur, maar blijkbaar is dat tegenwoordig met nieuwbouw zeker niet gebruikelijk.
3x6 wil je eigenlijk geen auto in zetten als je geen aparte schuur hebt voor fietsen. Ik heb ook een 3x6 garage en die is goed georganiseerd, maar ook ramvol als je er een auto(tje) in zet. En dan ben ik alleenstaand met 1 kind.

Dit is tijdelijk, zou ik echt niet altijd zo willen hebben.

@spring, water uit de kraan drinken en je hebt meer ruimte in de garage
Een fatsoenlijke garage bij een huis is zeldzaam. Die van mij is ook 6*3. Voor de fietsen enzo heb ik een apart schuurtje gebouwd en 6*3 voldoet prima bij een Kever. Maar met wat kasten en werkbanken was het met de Golf 3 binnen wel erg krap.
Hoe dan ook, enorm fijn om een garage te hebben. Hopen dat t wat wordt, dat huis!
Rembrandt
Wel opvallend dat je een nieuw huis duidt bij de grootte van de garage.drinking smiley
Maar ben benieuwd.winking smiley

grinning smiley Scherp, maar het is misschien wel een van de grootste missende ruimtes bij ons huidige hoekhuis, naast dat we het beneden gewoon wat klein (9x5,1) vinden.
Ok, voordat we met de update over de vierwielers beginnen, heel kort had ik hier hopen te roepen dat we een bouwnummer hebben toegewezen gekregen. Maar... ondanks dat we dachten veel kans te maken, we staan op de reservelijst voor een van deze tweekappers: [www.vanwanrooij.nl]

Stiekem met de hoop dat we een van de komende weken nog gebeld worden. Waarom? Tien jaar terug nieuwbouw gekocht en we merken dat we liefst weer voor nieuwbouw gaan. Bestaande huizen zijn het gewoon allemaal net niet. Andere motivatie: Tien jaar terug, 5,9% rente, -> dikke 1300,- maandlasten. Voor diezelfde maandlasten heb je nu bijna 4 ton. En... Het is een beetje nu of nooit. De kinderen bloeien en groeien goed (3 en 5 inmiddels), en hebben het naar hun zin op de peuteropvang / basisschool. Als we nog wat jaren wachten willen we hier niet meer weg.

Al met al, ik had gehoopt op mooi nieuws voor de update, maar het moet nog maar even wachten winking smiley. M.b.t. de garage, nee in principe niet het plan daar een auto in te zetten, daar is het toch net te klein voor. Maar áls het een keer moet, kan het. Daarnaast inderdaad voor fietsen e.d. (al hebben we bij huidige huis een extra houten schuurtje van 3,2x2 gemaakt voor al die kindermeuk winking smiley ), en meer ruimte voor een werkbank, opslag zomerwielen, etc. etc.

Overigens, het huis wat we zelf ontworpen hebben en lange tijd mee bezig waren, is nog een maatje groter (7x11), maar absoluut niet meer te betalen met de huidige bouwprijzen.

Goed... tot zover de huizenplannen. Hopen op positief nieuws de komende weken winking smiley. Door naar de auto's.
Tot mijn schrik was ik bij augustus gebleven terwijl we lekker in Kroatië gesetteld waren. Dat was een heerlijke vakantie met quality-time met het gezin.
Eveneens lekker foto's kunnen maken, zowel in de avond tijdens (forse) onweersbuien:

Maar ook van de oudste dochter met de onderwatercamera, druk aan het oefenen voor het duiken en inmiddels is Diploma A in de pocket. B volgt binnenkort.

Verder ging de terugweg ook prima, en ik meen een gemiddeld verbruik van 1:7,6. Dat is een klap beter dan met de witte Mégane III. En het rijdt daarnaast relaxter met wat meer vermogen onder de voet winking smiley

Verder, het is even denken hoor, natuurlijk de Mégane weer op de winterset gezet. Prettig voor iets meer comfort, qua looks weer uitkijken naar de lente winking smiley

En de zomerset uiteraard zo goed mogelijk schoon gemaakt, inclusief kleien en waxen thumbs up

Verder nog een tripje Parijs gedaan voor een vakbeurs met collega die inmiddels niet meer Frans rijdt grinning smiley
En met Kerst vermaakt in een vakantiepark. Kon het ook niet laten daar de auto te wassen grinning smiley

60.000 beurt
Half januari bij 58.500 km is de tweede onderhoudsbeurt uitgevoerd. Olie, filters evenals nieuwe bougies. Ging allemaal prima. Wel maakte ik melding van dat de auto soms (2x per maand) niet goed wilde aanslaan met starten. Even nog een keer op de startknop drukken en het ging wel prima.
Er waren geen foutcodes, dus de melding werd doorgezet naar de technische dienst. Zoals al gezegd, de achterste lambda is vervangen.

Heeft technisch gezien weinig te maken met het wel of niet willen aanslaan, die sensor doet op dat moment namelijk nog niets. Hij controleert puur de werking van de katalysator. Maar... de uitleg erbij is dat er een slechte serie is geweest, mogelijk met interne sluiting waardoor de ECU een verkeerd signaal krijgt. Geen idee verder, maar het goede nieuws. Hij start tot nu toe elke keer als een zonnetje.

Op dit moment zijn de auto's totaal niet toonbaar op een verse foto (wit van het zout, bruin van de modder), en met het aankomende stormachtige weer ook geen zin om ze te gaan wassen. Een archieffoto dan maar van de gezinsstations winking smiley.

De Clio moet voor 27 februari zijn tweede APK want dan wordt hij zes. De kilometerstand? 38.200 grinning smiley
Verwacht voor de APK dus, net als twee jaar terug, geen spannende dingen. Wel heb ik met de zomer/winterwissel gezien dat de remblokjes voor het niet nog een vol jaar volhouden. Die ga ik dus binnenkort wisselen, naast het jaarlijke beurtje met olie en filters. En... nog even nakijken of ook bougies of een multiriem aan de beurt is. Normaal staat daar volgens mij ook zes jaar voor, maar een paar jaar terug is onder garantie een en ander vervangen vanwege een oliekeerring die niet goed dichte (kwaaltje).

Tot slot:
- Mégane zit dus op de helft van zijn contract én exact op contract. Ik hoop nu al dat het contract van vier naar vijf jaar mag t.z.t. want hij bevalt nog te goed.

- De Clio vervangen voor een gave Captur of Clio V staat op een laag pitje i.v.m. andere huis plannen

- Gezinnetje hobbelt verder lekker door, evenals op het werk. Hoewel, komende week wordt een drukke week. Wie in de buurt is van Gorinchem, wees welkom thumbs up. Je kan er twee forummers aan het werk spotten winking smiley (en dat biertje krijg je van ons drinking smiley ) Auto Prof - AMT Live

Oh, en ook de huistijger groeit prima winking smiley

En voor alle volgers sinds het eerste uur, wie kent deze twee nog? grinning smiley

Tien jaar terug nieuwbouw gekocht

Ik dacht al, je hebt toch "pas" een nieuwbouwwoning. Tijd gaat hard zeg, heb het namelijk onthouden omdat jouw en mijn eigen nieuwbouw toen precies tegelijk vielen. Ikzelf ga voorlopig echt helemaal nergens anders heen en blijf lekker zitten. Hoop dat je alsnog een kans krijgt. thumbs up
Lekker ruim, en woonkamer naar de tuin, lekker! Dak een beetje goed om vol te leggen met panelen?
De tijd vliegt, en precies 2x meer kilometers gereden dan ik. Overigens vandaag gespot rond 17:15 bij de wegopbreking tussen Zevenaar en Didam winking smiley
"weinig geld" voor een 2 onder 1 kap. Mijn broertje verkocht zijn rijenwoning (70m2) voor € 320.000,-.....
Oeh, buitenkant van die woningen erg fraai. Rechter alles in 1 stijl doorgetrokken (qua raampartijen) linker wat meer bijzonder met die hoge ramen.
Wat me wel opvalt is dat bij veel (nieuwbouw)huizen, het interieur uit 2 delen bestaat (keuken/woonkamer) met daartussen een flinke loze ruimte naast de hal... aan de andere kant hebben dressoirs op die manier nog wel bestaansrecht winking smiley

Leuk om het prijsverschil met hier te zien:
Net even gekeken en hier in de stad zit een nieuwe twee-onder-1-kap rond de 3 ton; iets minder woonoppervlak, wat meer grondoppervlak (ruim 300 m2)

Rij je naar een dorp wat een eindje de stad, dan staan er leuke vrijstaande woningen als deze te koop met wat meer ruimte rondom.

De Mégane ziet er zelfs schoon uit als ie smerig is... zo erg glimt die van mij zelfs schoon niet grinning smiley
Prijs is zonder opties, ga ik van uit. Die grotere woonkamer zal niet gratis zijn.eye rolling smiley Zelfde geldt waarschijnlijk voor de dakkapel.
Maar het ziet er wel mooi uit.
En nieuwbouw is in een tijd van energie-transitie wel handig. Ik heb voor wat minder geld een vrijstaand huis met twee keer zoveel grond (en zit iets dichter bij Adinsx dan Dedemsvaart tongue sticking out smiley), maar dan heb je het over een huis uit 1921. Probeer daar maar eens energie-zuinig mee om te gaan zonder grote investeringen.grinning smiley
Rembrandt
....huis uit 1921. Probeer daar maar eens energie-zuinig mee om te gaan zonder grote investeringen.grinning smiley

Tja Rembrandt, ik snap het dilemma. Wil je heel duurzaam en milieubewust jezelf opwarmen bij je eega heb je in no-time een heel grote auto nodig. big smile smiley
grinning smiley

Chronologisch kwam het huis er juist omdat die 4 kids er zijn. Ze willen uiteindelijk toch allemaal een eigen kamer.........winking smiley
Het huis heeft trouwens al een B-label. Voor wat het waard is....eye rolling smiley
Petert
"weinig geld" voor een 2 onder 1 kap. Mijn broertje verkocht zijn rijenwoning (70m2) voor € 320.000,-.....

Je gaat bijna denken dat de locatie er iets toe doet smileys with beer
Total Loss

Tien jaar terug nieuwbouw gekocht

Ik dacht al, je hebt toch "pas" een nieuwbouwwoning. Tijd gaat hard zeg, heb het namelijk onthouden omdat jouw en mijn eigen nieuwbouw toen precies tegelijk vielen. Ikzelf ga voorlopig echt helemaal nergens anders heen en blijf lekker zitten. Hoop dat je alsnog een kans krijgt. thumbs up

Tot nu toe helaas nog niet gebeld, maar we wachten geduldig af. Op Funda staat hij nog als 'onder optie' en zolang daar niet staat 'verkocht' houden we hoop grinning smiley
Inderdaad, de tijd vliegt.

Damianw26
De tijd vliegt, en precies 2x meer kilometers gereden dan ik. Overigens vandaag gespot rond 17:15 bij de wegopbreking tussen Zevenaar en Didam winking smiley

Klopt! Ik moest vanuit Didam even in Zevenaar iets ophalen, maar totaal niet op zitten letten, dus kan me ook geen zwart monster herinneren drinking smiley

Rembrandt
Prijs is zonder opties, ga ik van uit. Die grotere woonkamer zal niet gratis zijn.eye rolling smiley Zelfde geldt waarschijnlijk voor de dakkapel.
Maar het ziet er wel mooi uit.
En nieuwbouw is in een tijd van energie-transitie wel handig. Ik heb voor wat minder geld een vrijstaand huis met twee keer zoveel grond (en zit iets dichter bij Adinsx dan Dedemsvaart tongue sticking out smiley), maar dan heb je het over een huis uit 1921. Probeer daar maar eens energie-zuinig mee om te gaan zonder grote investeringen.grinning smiley

Klopt, zonder opties. Huis is 10,5 lang meen ik, maar we zouden sowieso de 2,4m uitbouw nemen (19.500,- overigens) omdat we dat bij het huidige huis niet gedaan hebben en daar weer spijt van hebben. Daarnaast nog wel de nodige opties waarmee de prijs (excl. keuken en badkamer) naar 410 schiet. Daar willen we ook wel ophouden moet ik zeggen grinning smiley

De Mégane is dankzij de storm en de bak zand die met de regen naar beneden komt smeriger dan ooit. Gisteravond vroeg ik me af of de zijruit beslagen was aan de buitenkant, of dat het gewoon zand en andere troep is. Het laatste is het geval... Volgende week dus maar eens wassen én nog de APK van de Clio inplannen ergens, tussendoor...
Vandaag eerst de laatste dag van ons event, dus wie in de buurt van Gorinchem is, wandel binnen thumbs up.
@pause, zo is het, en vragen om meer opties, grotere garages extra dakkapellen, dan gaat de commissie omhoog voor de verkoper........en dan gewoon doen wat je wil.
Kleine en snelle update:

M.b.t. het huis, twee van de vier twee-kappers zijn verkocht, twee nog onder optie. Kortom, er is nog steeds een kansje. Ga straks de makelaar nog maar eens bellen om proactief mijn kansen te vergroten inderdaad winking smiley

adinsx
De Mégane is dankzij de storm en de bak zand die met de regen naar beneden komt smeriger dan ooit. Gisteravond vroeg ik me af of de zijruit beslagen was aan de buitenkant, of dat het gewoon zand en andere troep is. Het laatste is het geval... Volgende week dus maar eens wassen én nog de APK van de Clio inplannen ergens, tussendoor...
Vandaag eerst de laatste dag van ons event, dus wie in de buurt van Gorinchem is, wandel binnen thumbs up.

Mégane nog altijd niet gewassen, wel geregeld even langs de wasbox. Maar dat helpt op een gegeven moment ook niet meer grinning smiley

De Clio zijn APK inplannen is wel gelukt. Vandaag met de Scénic op pad, want de rooie mocht mee naar Doesburg met de oude heer. En, zo zie ik net op RDW, de Clio is zoals verwacht goedgekeurd en kan weer twee jaar verder. winking smiley

Het zijn rare tijden, terwijl op televisie een lege All you Need-studio te zien is, lees ik over opnieuw honderden doden in Italië, maar ook in Nederland tikt de teller door... Alvast iedereen alle gezondheid dus.

Een kleine update m.b.t. de auto's en andere dingen met als vanouds, lekker veel beeld winking smiley

1) We zijn niet ingeloot voor de Twee-kappers. Balen, anderzijds nu de wereld zo op zijn kop ligt denk ik dat het ook wel prima is zo.

2) Al ten tijde van Corona besloten we een week van te voren nog even een weekendje Landal Winterberg te boeken. Het was naast het laatste weekend dat skiën mogelijk was qua weer, ook net voor de Corona-maatregelen. Toch dus heerlijk genoten een paar dagen met het gezin en vooral de kleine dames gepoogd te leren skiën. Conclusie: 3,5 is echt nog te jong om ermee bezig te zijn. De oudste (5,5) vond het geweldig en kende geen angst, tot angst van mij grinning smiley

Zelf ook nog heerlijk op vrijdagavond op verlichte pistes en zondagochtend geskied.

In de middag was het 7* boven nul, dus toen er nog maar met de slee op uit geweest.

3) Naast dat de Clio weer twee jaar APK-goedkeuring heeft ook vorig weekend weer voorzien van verse olie en oliefilter. De vorige beurt was 5.500 km geleden, maar toch komt de olie er aardig donker uit. Die korte stukjes zijn gewoon flink belastend.

Dus hop, 4,8 liter nieuwe 5W40 olie er in en een nieuw oliefilter.

Luchtfilter e.d. vorig jaar al gedaan, en de multiriem laat ik nog een jaartje zitten. Die staat voor 6 jaar of 120.000 km in de boeken. Met slechts 38.400km op de teller houdt die het nog wel een jaartje vol.

Verder wel de remblokken vóór vervangen.

Die konden nog een ronde mee hoor, maar de kosten (37,50 voor setje Brembo-blokken) zijn het niet. En de drie dames zijn me uiteraard dierbaarder winking smiley

En vanzelfsprekend de zomerwielen gemonteerd op de Clio en gewassen thumbs up.

4) Yes, de lente komt er aan! Vanmorgen de Mégane gewassen:

En in de middag de zomerwielen er in nog geen half uurtje opgelegd. Heerlijk weer om daarmee bezig te zijn.

Altijd lekker voor de looks thumbs up

En natuurlijk ook voor het stuurgenot, maar net als vele anderen werk ik veel vanuit huis, dus de kilometers gaan wat omlaag de komende tijd op zo nu en dan naar kantoor (want ook daar is toch nagenoeg niemand) toe.

Dit weekend nog wel even Iron-remover bestellen, en nieuwe wax om de winterwielen weer perfect schoon te maken, evenals die van de Clio. Met de avonden die langer licht zijn komt dat binnenkort wel even.
We zullen nog veel huizen te koop komen te staan, sla je slag wanneer de nood hoog is.
Mooi zo, thumbs up

moet wel zeggen dat de winterwielen eigenlijk ook gewoon prima waren op de megane. Niet van die zwarte stalen dingen winking smiley Met het lekkere zonnetje in deze dagen komen de kleuren ook lekker uit
Het is niet zo erg om nu even te wachten op een huis nee. tongue sticking out smiley

Lekker kleurtje weer hoor!
AsconaGT
Mooi zo, thumbs up

moet wel zeggen dat de winterwielen eigenlijk ook gewoon prima waren op de megane. Niet van die zwarte stalen dingen winking smiley Met het lekkere zonnetje in deze dagen komen de kleuren ook lekker uit

Qua design best prima wielen inderdaad, maar ze mogen een inch groter zijn. Het is nu op 18" én met de plakkende Michelin PilotSport4 banden wel weer genieten hoor. Stuurt net wat scherper en vooral op droog een stuk meer zijdelingse grip. Ik mag afritten toch graag sportief nemen grinning smiley

Bij de III baalde ik er altijd van dat ik 17" voor de winter had en niet 18". Bij deze heb ik het toch zo gelaten omdat ie op de affabriek 17" kwam. 18" mocht niet i.c.m. glazen dak. Dus opnieuw 17" en 18". Bij de volgende (en we praten dan over 02-2022 of 02-2023) maar weer eens extra goed over nadenken winking smiley.

Verder, de winterwielen waren flink zwart geworden in de winter want ik heb de auto nauwelijks gewassen. Merkbaar, want met het wassen afgelopen weekend hoor je de washmitt over de lak gaan. Tijd voor een flinke klei-beurt dus binnenkort. En wellicht krijg ik forummer/collega Elco zover om weer even de DAP er overheen te trekken.

Inmiddels Ironizer/wielenreiniger aan het bestellen om beide wintersets goed schoon te maken, te kleien en te waxen voor het najaar.
Hoe herkenbaar, die lekkere was- en wielenwisselklusjes met dit weer smiling smiley Hier ook alles weer zomerklaar en schoongemaakt afgelopen week. Lekker voldaan gevoel, uitgewaaird hoofd en glimlach wanneer ik naar de oprit kijk!
Inderdaad Ketelapper, hoewel ik dan die oprit mis winking smiley. Had de gave foto's in je topic langs zien komen, met eveneens heerlijke blauwe bolides winking smiley.

@406c
Zeker! Vooral op klinkerwegen merk je dat er minder rubber omheen zit en de wangen dus stugger zijn. Ik vind het wel prettig niet storend. De plussen van meer grip en wat sportiever stuur/rijgedrag zijn weer heerlijk naast de betere looks uiteraard.

Sowieso prettig dat het mooi zonnig weer is, blijft de boel tenminste glimmend winking smiley.
Zomerrubber is altijd beter! En volgens mij een klein uur geleden gespot ( berichtje op insta gedaan maar die lijkt niet aan te komen winking smiley )
adinsx
6 februari 2020
[...]
Stiekem met de hoop dat we een van de komende weken nog gebeld worden.
[...]
Al met al, ik had gehoopt op mooi nieuws voor de update, maar het moet nog maar even wachten winking smiley.
[...]
Goed... tot zover de huizenplannen. Hopen op positief nieuws de komende weken winking smiley.

Tja, en dan is het ruim 2,5 maand later en wordt je gebeld door de makelaar, of je misschien nog interesse in een Tweekapper hebt...
[www.funda.nl]

Inmiddels een paar dagen aan het wikken en wegen, en morgen nog wat belletjes plegen, maar de optie op het huis is er en halverwege volgende week moeten we een knoop hakken of we het doen. Een nu of nooit naar ons idee maar... Wat gaan de huizenprijzen nog doen? Wat doet de rente? Hoe zit het met onze banen? Wat zijn de dubbele lasten? En wat gaat de hypotheek met de huidige rentestanden kosten (410k ongeveer nodig)? Etc. etc.
Ook de kavel-locatie bekeken (zwager is er de uitvoerder voor aanleg riool, wegen, etc.), en dat ziet er ook goed uit.

Kortom, genoeg te doen hier grinning smiley

De vierwielers
En tja, dan de auto's. Die staan veelvuldig stil. Zijn geel en grijs van de stof, twee keer in de week naar de wasbox helpt ook al weinig meer.

Ik tank nog een keer in de drie tot vier weken, in plaats van zes dagen.
Met de gedaalde brandstofprijs kan er dan ook wel Vpower RON98 E5 in vind ik. Tankpas vind het ook prima winking smiley

Kilometers gaan al helemaal niet vlot meer, en staat nu op 65.150 meen ik. Gemiddelde kilometrage zakt nu richting 29k/jaar. Maar haal de zomervakantie naar Kroatië er vanaf (kan me niet voorstellen dat die door kan gaan), en dan zakt het rap sneller. Slecht nieuws? Nee hoor, dan kan de GT mooi wat langer blijven winking smiley.

En tot slot, gelukkig mogen de kinderen over een week of twee weer naar school want thuiswerken met de kleine dames in huis is een hele uitdaging zoals iedereen met (jonge) kinderen wel inmiddels weet.
Lastige keus nu, lijkt me, om voor een nieuw huis te gaan.
Deze kavel heeft wel het nadeel van zicht op die loods in de achtertuin (had ik eerder gezien).

Hoewel het hier ook druk is met 4 kinderen thuis, elk in een andere groep en/of school, zie ik ze nog niet naar school gaan.
We hebben nog twee en een halve week, maar zoals de situatie nu (nog) is, blijven die van mij gewoon thuis.
Morgen horen we meer van hoe de school dit denkt te gaan doen, dus ik ben benieuwd. Maar ik heb sterke twijfels.

Ach, iedereen zit in een andere, eigen situatie.

De auto staat hier ook veel stil. Ruikt ook nog steeds als nieuw. Dus ik ga zo nu en dan maar gewoon een rondje Hoge Veluwe. Anders is het ook zonde.cool smiley
Kleine update, laten we beginnen met de vierwielers. Die zijn alweer smerig, en zeker het aantal insecten dat zich te pletter vliegt op de voorruit en neus neemt flink toe... Balen, want ik had beide neuzen nog niet goed in de wax gezet na de lente ...

Verder gisteravond de Mégane nog even voorzien van het nieuwe interieurfilter. Lag al een tijdje in de auto rond te zwerven (lees, sinds februari), en gisteravond even 15 minuten voor uitgetrokken. Het blijft een rotklusje omdat je er niet goed bij kan / een schroefje verborgen zit. Niettemin, gelukt thumbs up

Verder vandaag profijt gehad van het panoramadak. grinning smiley 305 cm past net niet in de auto.

Dit weekend trekken we nog 1,5 m bij de achtertuin, verzetten we de heg en wat schuttingdelen erbij. Over niet al te lange tijd komt namelijk een taxateur om ons huidige huis te taxeren voor de terugverkoop (KoopGarantregeling in 2009 toen we dit nieuwbouwhuis kochten). Kortom, een en ander begint te lopen want aankomende maandag of dinsdag ontvangen we de Koop- en Aanneemovereenkomst voor de nieuwbouw! We gaan het gewoon doen dus, ondanks Corona.

Vandaag is de bouwweg gelegd, en aan het einde van dit straatje komt een tweekapper waarvan wij de linker 'krijgen' zoals hierboven al ergens te lezen was

Planning in het kort: September starten met de bouw, volgend jaar september hopelijk oplevering. winking smiley Plannen maken qua keuken en badkamer lukt inmiddels redelijk (we weten ongeveer wat we willen), en zal eind deze maand en juni een klap op gegeven moeten worden.
Ter impressie wat ons wel wat lijkt:

Een Woon-Leefkeuken aan de achterzijde van het huis met doorgang vanuit de garage. Een kijken hoe we die ruimte (5,7 x 5,2) zo nuttig mogelijk kunnen indelen.
Wie al langer meeloopt op dit forum weet misschien nog wel de gedeelde foto's van ons huidige huis. Ik zal hier t.z.t. ook wel wat delen, maar niet meer zo gedetailleerd. Het werd meer een eigen fotoalbum hier grinning smiley
Gefeliciteerd! Blijft apart hoe jij precies iedere crisis aangrijpt om net op dat moment te gaan kopen/verhuizen. grinning smileycool smiley
Total Loss
Gefeliciteerd! Blijft apart hoe jij precies iedere crisis aangrijpt om net op dat moment te gaan kopen/verhuizen. grinning smileycool smiley

Haha, met een belangrijk verschil, de rente is nu 2,45 voor 30 jaar vast, terwijl we in 2009 kozen voor 5,9% 30 jaar vast eye rolling smiley (en ja, die 30 jaar was sowieso al een domme keuze... )
Kortom, we zitten straks voor ~ 100 euro meer bruto maandlasten in een huis die wat groter is (en 2x prijziger).

Optielijst doorakkeren, keuzes maken, en vooral genieten van al het uitzoekwerk. winking smiley Op de tekeningen van de uitvoerder m.b.t. de aanleg van de wegen en kavels meet ik dat de oprit ongeveer 11m lang is tot de garage, en 4 meter breed vanaf de gevel van het huis. Naast elkaar wordt dus lastig, in de lengte zou het kunnen Clio + Mégane. drinking smiley

Nee, we gaan het zien. Sowieso waren we de laatste paar jaar na een stuk of tien bestaande huizen bekijken tot de conclusie gekomen dat nieuwbouw het beste voor ons is. Lekker plannen, tot in detail dingen uitdenken en zoeken.
A3 White
Lekker posten al die foto’s en nu geluk met de tegelvloer!!

Scherp White winking smiley. Die ligt er hier sinds 2012 vlekkeloos in na een valse start inderdaad winking smiley. In de nieuwe komt waarschijnlijk PVC.

Sowieso waren we de laatste paar jaar na een stuk of tien bestaande huizen bekijken tot de conclusie gekomen dat nieuwbouw het beste voor ons is.

Denk dat wanneer je eenmaal nieuwbouw gewend bent niet zo snel meer zal gaan voor bestaande bouw. Toevallig kondigde mijn buurman van de week aan ook weer nieuwbouw gekocht te hebben, die heeft dus exact hetzelfde "koop een nieuwbouwhuis in een crisis" schema als jij. Ik blijf voorlopig nog lekker zitten hier! thumbs up
Lekker hoor!
Oprit is ook top ik heb 8m * 3m, dat is net genoeg voor de Focus en Citigo.
Jullie zouden langs elkaar kunnen rijden, dat is top. Eentje vooraan links, ander achteraan rechts.
Het vorige huis hebben we hier inderdaad goed kunnen volgen.
Mooie prijzen nog bij jullie. Collega is in Doetinchem bezig met nieuwbouw, ook mooi geprijsd. Ben daar soms wel jaloers op.
Gaaf zeg, gefeliciteerd! Mooi om alles nieuw te hebben ook.
Eigen oprit is echt heerlijk. Ook mooi plek voor de caravan straks.

Begrijp dat een beetje tweekapper al snel richting de 4 ton gaat tegenwoordig. Toen wij in 2006 bouwden waren nog niet de helft kwijt. Als je het zo bekijkt is het niet zo goedkoop allemaal.
Kristian
Begrijp dat een beetje tweekapper al snel richting de 4 ton gaat tegenwoordig.
In midden NL heb je daar met wat geluk net een leuke rijtjeswoning voor sad smiley
Zou met PVC goed uitkijken, de VOC’s kunnen best gevaarlijk zijn, en even goed kujken naar het patroon. Net als bij tegels met bv een marmer patroon kunnen alle “planken” hetzelfde zijn. Wel lekker met vloerverwarming,
Barri
Kristian
Begrijp dat een beetje tweekapper al snel richting de 4 ton gaat tegenwoordig.
In midden NL heb je daar met wat geluk net een leuke rijtjeswoning voor sad smiley

Bizar inderdaad. Ik val in de categorie 'starter', echt geen idee hoe ik me op fatsoenlijke wijze zulke zaken kan verantwoorden. Deels ook wel omdat ik nog geen idee heb hoe lang ik nog in België bijf wonen, maar het kopen van een huis is wel écht heel duur geworden. Gelukkig (en niet toevallig) vangt de lage rente dat deels op.

Afgezien van deze frustraties : lekker bezig, Adinsx! Veel plezier met de inrichting en proficiat met de aankoop.
Gefeliciteerd Tom. Met garage en oprit, dus een leuke hobbyauto zit in het verschiet? 😉
Mooi vooruitzicht weer. Van harte en veel plezier met de keuzes.
Maar wat een bedragen tegenwoordig voor die huizen, en dan begint het inrichten en de tuin nog smiling smiley.
Enfin lekker boeiend, zoals je zegt de maandlasten met de lage rente is natuurlijk fijn, en je gaat naar een lekker ruime woning met pad. Heerlijk.
Wat houdt die terugkoopregeling van jullie huidige woning precies in?
Regeling zal vast ook inhouden dat je de huidige woning niet met flinke winst mag verkopen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.