Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
Kan een modarator al die caravan-berichtjes niet overzetten van dit en Kristians topic in deze?

Ik praat graag over caravans, want heb zelf ook zo'n "kinder-kamer" caravan. Maar ik vind het zo jammer om hier het topic van Adinsx zijn mooie Renaults mee te vervuilen.winking smiley


Oeps............Meganeling





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2019 23:36 door Rembrandt.
Adrie, we zijn net begonnen!
Nog niet op de helft. Die kids van mij hoeven pas begin september weer te beginnen.

Ben nu aan het werk, met de rest van de familie op de camping. Eind van de week voeg ik me weer bij hen. Voor een weekje.
Quote
A3 White
Ach Rembrandt, nog een weekje en de vakanties zijn weer voorbij.

Zeg, zeg. We moeten nog gaan hoor. Nog één keer buiten het seizoen drinking smiley. Dus de oudste gaat een week naar school (nog 1 week zomervakantie in onze regio) straks, en dan drie weken mee naar Kroatië om net voor haar 5e verjaardag weer op school te zijn.

Wel merkbaar overigens dat de vakanties op een eind lopen, want het aanmerkelijk drukker op de weg hier. Vooral vanuit Duitsland de A12 op, waardoor ik dus vanaf de A18 er vastloop. Morgenochtend staat echter Holten op het programma en daarna binnendoor naar Doetinchem.

@Rembrandt
Laten we het daar verzamelen inderdaad. Je hebt de Mégane-ling overigens te pakken grinning smiley
Gister de hut weer uit de schuur gehaald thumbs up smiling smiley.



Niet echt lekker weer voor met die forse windvlagen, maar met fileverkeer op de A12 verder geen last van. Sowieso trekt de Mégane hem redelijk gemakkelijk natuurlijk dus gewoon op normaal tempo met het verkeer optrekken gaat prima thumbs up.
Verder hem gister helemaal gewassen, en de wederhelft is al met de inrichting bezig.


Voor de mede caravanliefhebbers, een kleine 'walk-in':




Voor een caravan van inmiddels 8 jaar oud in prima staat. thumbs up

Verder staat het detailen van de auto nog op het programma, maar die krijgt helaas nog een extra stap...
Op kantoor de auto ver naar rechts geparkeerd, maar achteraf gaf dat wellicht juist het effect dat collega's in hetzelfde pand tussen de auto's doorlopen ipv er omheen met gevolgen angry smily




Allemaal aan de linkerkant, voor en achterdeur. Grrr... Dat wordt dus naast kleien, voeden, waxen ook polijsten. Gelukkig heb ik forumlid en fanatiek detailer Elco tegenwoordig dicht bij werken en wonen, dus volgens mij krijg ik wat assistentie om de GT weer krasjesvrij te maken thumbs up.

En zo rommelen we nog een paar weken aan voor de 1300 km op het programma staat naar Kroatië.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2019 10:50 door adinsx.
Ziet er weer netjes uit, zelfs het dekbedovertrek is gestreken, je hebt nog voldoende tijd:-)
Hoho, de wederhelft... Ik bemoei me niet met de inrichting / kleding, etc. Alleen de technische kant. Leidingen doorspoelen, gasflessen er in, check rondom, etc. winking smiley

Nog een kleine sfeerfoto van vandaag van de twee gezinsstations in de familie waarbij de Talisman binnen nu en twee weken (of nog wat langer grinning smiley) een gevulde achterbankplekje moet gaan krijgen.









De Talisman Estate blijft een lel van een auto met eveneens heerlijke looks. Misschien ook wel mooier dan de Mégane, al moet ik zeggen dat het sportieve me echt wel beter past dan het comfort van de D-segmenter. thumbs up
Zo'n talisman is inderdaad erg fraai. Ik vind de overhang naar achteren wel groot, auto's zoals een Insignia hebben dat ook. Ergens ontkom je er niet aan natuurlijk als auto's zo groot worden
Quote
adinsx
Allemaal aan de linkerkant, voor en achterdeur. Grrr... Dat wordt dus naast kleien, voeden, waxen ook polijsten. Gelukkig heb ik forumlid en fanatiek detailer Elco tegenwoordig dicht bij werken en wonen, dus volgens mij krijg ik wat assistentie om de GT weer krasjesvrij te maken .

Zeker! Van die krasjes blijft weinig tot niets over.
Alleen nog even een lakstift regelen dus. winking smiley. Maar first things first...
Echt een mooie combinatie zo, inrichting van de caravan ook handig en een mooi dakraam erin.
Het vakantiegevoel begint zo met de caravan voor het huis vast al een beetje te komen.
Dat vakantiegevoel begint langzaam te komen inderdaad winking smiley. Gister de caravan voor een onderhoudscheck/beurt naar een onderhoudsbedrijf gebracht. Alles in orde, remvertragingen zijn goed, lampen, etc. Wel zag ik dat de caravan nu 1240kg weegt. Nu zit er al veel in hoor, maar twee stoelen, een tafel, kleding en een paar koelkastproducten moeten er toch nog wel bij in. Net als twee fietsjes. "We gaan weer zwaar op pad", dacht ik nog.

Kijk ik nog even goed in de caravan zie ik dat een volle gereedschapskist (haringen, klemmen, schroevendraaiers, etc. ) nog onder de tafel bij het zitje staat, net als de mobicool. Beide gaan in de auto straks. Maar... onder die 1300 kg blijven dat gaat hem zeker niet worden...

Nog wat foto's van de combinatie. Goh, wat trekt de auto de caravan makkelijk. Alleen in de 2 en 3 niet te lomp gasgeven, want dan verliezen de banden toch wel wat grip. En ook de koppeling van de EDC houdt daar niet zo van heb ik het idee.






Dinsdagavond ook de 462PU van schoonouders ook uit de stalling gehaald.


Het is een Adora (1 trap boven de Altea zoals wij hebben) en dan heeft de caravan gladde wanden. Staat toch wel een heel stuk mooier. Echter in uitvoering met stapelbed zit je dan al aan een opbouwlengte van 580 meen ik. Dat is geen optie. Zag bij het caravanbedrijf nog wel deze gave Knaus staan thumbs up. Op basis van kenteken echter niet te vinden welk model/uitvoering het is met eveneens stapelbedden achter. Weet jij dat @Kristian?



Wat staat er nog te doen:
Natuurlijk de auto detailen, maar ik baal een beetje dat het mooie zomerweer afwezig is. Toch nog maar wat avonduurtjes voor uittrekken komende week.
Verder de laatste dingen pakken, en op het werk nog het nodige afronden de komende tijd.

De caravan staat overigens al wel lekker in de wax. Die heeft ook nog nooit zoveel regen over zich heen gehad, dan de afgelopen week...


De motorkap van de Mégane heeft dan wel een lekkere beading dankzij de Monello Aquafobia (vergemakkelijkt het drogen van de auto enorm), maar die klei-beurt is echt nodig.
Quote
Adinsx
Op basis van kenteken echter niet te vinden welk model/uitvoering het is met eveneens stapelbedden achter.
500 FDK zo te zien. Südwind denk ik?
Een Südwind inderdaad. En langer dan onze 462, dus een 500 FDK zou zeker kunnen. Even gezocht op caravans.nl, maar daar vind ik er zo geen terug. Wel deze Hobby:
[www.caravans.nl]

Blijven ook mooie caravans thumbs up.
Sudwind 500 FDK denk ik ook. Sudwind is wel mooi, net iets luxer als de Sport. Nu heeft tegenwoordig de Sport (Silver Selection)ook gladde wanden en zelfs mooie lichtmetalen velgen. Hele mooie caravan. Dat blauwe streepje staat natuurlijk geweldig bij de Megane.big smile smiley

Knaus Sport 500KD

Nieuw niet meer leverbaar volgens mij, alleen nog in 540. Op marktplaats staan er nog wel een paar in 500 trim zag ik.
Gaaf om dit allemaal te lezen en her en der op wat linkjes van caravans te klikken. Het besef groeit wel dat het geld wat hieraan wordt besteed tezamen met de luxe aan boord behoorlijk absurd is... Ik denk dat dit zo'n beetje de duurste vorm van vakantie vieren is geworden: aanschaf, onderhoud, verzekering, brandstof/tol, campingplaats. Gelukkig blijkt dan op zijn minst de aanschafwaarde nog redelijk waardevast te zijn voor die 3 weken plezier per jaar. Ik vind kamperen echt helemaal te gek, maar met zo'n ding op pad is echt een no-go (financieel / verveling van het rijden) voor mij, dan slaap ik liever in een goede koepeltent smileys with beer

Wat mij wel opvalt op deze foto's is dat de voorkant van de caravan meer gelig is dan de rest. Wel echt zonde, lijkt mij toch niet zo lastig om dat in dezelfde kleur te krijgen af-fabriek of heeft de zon al zo'n extreme werking gehad op het plaatwerk?

Goede reis overigens! thumbs up
Autsj... spijker op de kop van mijn grootste irritatie... het dak is hagelbestendig maar het materiaal is relatief zacht (lees vormbaar) en verkleurd dus sad smiley

Stoorde me er meteen weer aan, en als we de caravan wel houden ga ik het laten wit-wrappen. Tot die rail boven het raam zeg maar...

Ik heb het vorig jaar al gekleid en aangepakt met allerlei middeltjes maar het zit we echt in. Of iemand moet nog een goed idee hebben winking smiley.

Mbt duur voor drie weken, zeker. Stalling: 260,-, verzekering een soortgelijk bedrag.
18 nachten camping in Kroatië is dan wel goedkoop: 600,-. (Naseizoen speelt ook mee)
En de brandstofkosten heb ik niet, anders kwam er 600,- bij...

Afschrijving zelf valt inderdaad erg mee. Wel besloten (en al geboekt) om volgend jaar hem meer te gebruiken. Hele maand mei staan we op een camping in de Achterhoek. 5 weekenden incl Hemelvaart en Pinksteren. Nu al zin in thumbs up.
Ach, hoezo drie weken.
Ik gebruik de caravan al sinds begin april.

Pasen: 5 dagen
Hemelvaart/Pinksteren: lange weekenden van 4/5 dagen
Mei vakantie: drie weken
Zomer vakantie: 5 weken
Herfstvakantie: weekje (lukt niet altijd).

Caravan wordt hier goed gebruikt.
Mijn vrouw heeft laatst uitgerekend dat daarmee de caravan ons gemiddeld €215,- per week vakantie kost. Caravan is ondertussen wel 16 jaar oud (wij hebben m in september 5 jaar), maar nog helemaal top.
Dit jaar een hele gave en aparte nieuwe voortent gekocht voor.......€100,-, op Marktplaats.winking smiley
Dus daar moet dan de camping nog bovenop. Had deze week een dure (€420,-).
Nog iemand anders die voor €650,- per week in het hoogseizoen op vakantie gaat? grinning smiley


Kleien, kleien, kleien. Met gratis vocht uit de lucht smiling bouncing smiley eye rolling smiley

Best wel nodig na 45.000 km. Komende week gelukkig nog wat beter weer om de caravan verder vol te pakken, en de auto natuurlijk klaar te maken.
Donderdagavond het plan om te polijsten (Elco) en daarna de wax er op thumbs up. Glimmend naar de zon dus volgend weekend winking smiley.

Zomercheck afgelopen vrijdagochtend:


Uiteraard alles in orde thumbs up:
Mooi ding zo'n nieuwe Knaus. Het gewicht van de Sudwind 500KD valt me enorm mee: 1100 kg. Is de middendinette in zo'n uitvoering, net als bij de Adria van adinsx, niet krap? Als je daar in het voorjaar met 2 opgroeiende kinderen een aantal uren in verblijft lijkt me dat toch wat behelpen.

Dan vind ik die Hobby er toch wat ouderwetser uitzien. Het bed van die Hobby is met een breedte van 1.30 breed te klein.

De Dethleffs C'go Up 465 KR heeft een hefbed van 140x200, een ruime rondzit en een stapelbed dwars achter. Dat lijkt me best een aardige oplossing. C'go Up 465KR
Zo, maar weer even bijpraten hier. Onverwachts namelijk toch nog wel even druk geweest. Nog steeds staat de auto polijsten met hulp van Elco morgenavond op het programma. Vanavond nog even de achterzijde en linkerkant van de auto kleien. Tjonge wat komt er een hoop zooi van vooral de portieren. En dat na de kleibeurt van vorig jaar juni.

Foto's gaan nog wel volgen. Verder sinds het weekend ontzettend druk geweest met de caravan. Om een lang verhaal kort te maken (voor de liefhebbbers, op het caravan-forum staat een apart topic): [www.caravan-forum.nl])

De aardlek van de caravan én in huis vloog eruit zondagochtend. Het was me woensdagavond (vorige week) toen ik de caravan ophaalde na de onderhoudsbeurt al op dat de aardlek omlaag stond. Daarna werkte de verlichting etc. wel prima.
Zondag dus flink aan het zoeken geweest, en na veel uitsluiten bleek het in de airco te zitten. Die is juni 2017 opgebouwd, dus dat is wel heel snel.
Na nog wat meet en probeerwerk kwam ik uit bij de condensorfan die bovenop het dak de warme lucht wegblaast (condensor dus afkoelt, net als bij een auto).
Tja, en dan? Ik ken via het werk iemand bij Dometic, dus daar om raadt gevraagd. Tja, die fan kan het probleem zijn maar... Het onderdeel staat 4 weken in back-order bij de importeur. Via het caravanbedrijf dus sowieso nagenoeg onmogelijk om het voor dit weekend gemaakt te hebben.

Balen!
Totdat ik een belletje kreeg dat ze er nog een hadden liggen én apart gingen leggen. Moest ik alleen wel even de aircounit van de caravan demonteren, met de unit naar Etten-Leur (150 km enkele reis). Dan nieuwe fan er in, terug, etc.
Samengevat: Caravanbedrijf heeft gistermiddag de unit er af gehaald. Ik ben vanmorgen op en neer naar Etten-Leur gereden. Vanavond om 17.00 uur de caravan mét werkende dakairco weer opgehaald. grinning smiley. Het kan ook allemaal maar net. Alleen klopt van de werk/vakantievoorbereiding planning niet veel meer.

Tot slot, bij het caravanbedrijf kwam toevallig de eerder geplaatste Knaus ter sprake. Die blijkt dus ingeruild! Het is een Südwind Silver Collection 500 FSK (of was het FDK), uit 2016. Klinkt goed, maar ik heb geen verstand van Knaus-modellen winking smiley.
Wel lekker compleet met:
Vloerverwarming, stapelbed + zitje + Frans bed (onze gewenste opstelling), duurste type mover (borstelloos?) van Truma, dakairco, zakluifel, Heki-2-daklijk en 1700 kg as (terug te zetten naar 1500 uiteraard). Tjonge wat een gaaf ding. Waarschijnlijk toch vrijdag even kijken met de wederhelft want ook de genoemde vraagprijs is zo gek nog niet. Zeker niet als je bedenkt dat de nieuwprijs in 2016 maar liefst € 31.000,- was.

Al met al, wordt vervolgd winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-08-2019 19:38 door adinsx.
Quote
Rembrandt
Ach, hoezo drie weken.
Ik gebruik de caravan al sinds begin april.

Pasen: 5 dagen
Hemelvaart/Pinksteren: lange weekenden van 4/5 dagen
Mei vakantie: drie weken
Zomer vakantie: 5 weken
Herfstvakantie: weekje (lukt niet altijd).

Caravan wordt hier goed gebruikt.
Mijn vrouw heeft laatst uitgerekend dat daarmee de caravan ons gemiddeld €215,- per week vakantie kost. Caravan is ondertussen wel 16 jaar oud (wij hebben m in september 5 jaar), maar nog helemaal top.
Dit jaar een hele gave en aparte nieuwe voortent gekocht voor.......€100,-, op Marktplaats.winking smiley
Dus daar moet dan de camping nog bovenop. Had deze week een dure (€420,-).
Nog iemand anders die voor €650,- per week in het hoogseizoen op vakantie gaat? grinning smiley

Jup, minder ook nog wel. Onze oude camper. Kosten: maximaal 25 euro aan gas, boodschappen en een beetje Diesel (zeg 300 per jaar). Stalling is 300 per jaar, onderhoud gemiddeld 500 per jaar, verzekering 150 per jaar, geen wegenbelasting. Afschrijving is er niet; bijschrijving is eerder het geval. We gaan er eigenlijk te weinig mee weg maar doel is toch altijd om 3x een week te gaan in het jaar. Dus zeg 450 per week.
Frankrijk, Eifel, Ardennen of gewoon in Nederland zijn favoriet tegenwoordig. Maar Alpen, Harz, en Duits/Deense kust ook wel. Niet dat we het erom doen maar zeker in Frankrijk zijn de gratis camperplaatsen het mooist en rustigst. En genoeg (weer gratis) service plekken onderweg. En voor entertainment plunderen we altijd de bibliotheek van te voren. Overigens doen wij het niet eens om goedkoop op weg te zijn. Juist omdat dit ontspannen is.
De vakantie voorbereiding stress is dus maximaal dit jaar. Ach soms heb je pech.
Blijft wel leuk om te zien hoe je zelfs de lease auto netjes in orde houdt. Het is dan natuurlijk balen met de krasjes.
Quote
Engineer2
Overigens doen wij het niet eens om goedkoop op weg te zijn. Juist omdat dit ontspannen is.

Dat geldt hier ook. Al zitten we na de zomer vast aan schoolvakanties. Het is heerlijk om even weg te zijn. Al loopt het dit jaar qua kosten wat uit de hand mede door de dure vakantie naar Curaçao (11,5k en een hoop herinneringen later winking smiley ). Hemelvaart was lekker, nu de zomervakantie, in oktober nog een lang weekend Texel (vliegerfestival) en de week van Kerst nog op Buitenhof te Leistert. Vorig jaar oktober al geboekt, even vergeten tussendoor, maar binnenkort mogen we nog even de betaling doen. "Tjonge, was dat zoveel voor een weekje?" nut smiley.

Zat gisteravond nog aan de Knaus te denken en vond de 2016-prijs/optielijst. Toen viel me pas op dat de 500 geen 500 cm opbouw is, maar bijna 540. Ik dacht dus een mooie lengte te vinden tussen de huidige 462 en de (te lange) 540 van Adria in. Hmm.... tegenvaller want zoals forumlid W212 al aangaf is dat wellicht helemaal niet zo lekker rijden.
Even op het verkeerde been gezet dus, maar we gaan gewoon kijken en een offerte aanvragen. Wellicht is er zelfs de gelegenheid de 500 even achter de Mégane te knopen voor een korte rit.




Tot slot, laatste werkdag en nog werk liggen voor 3 dagen. Gaat helemaal goed komen dus grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2019 09:17 door adinsx.
Quote
Adinsx
Tot slot, bij het caravanbedrijf kwam toevallig de eerder geplaatste Knaus ter sprake. Die blijkt dus ingeruild! Het is een Südwind Silver Collection 500 FSK (of was het FDK), uit 2016. Klinkt goed, maar ik heb geen verstand van Knaus-modellen

De FSK is 2.50m breed en de FDK 2.30m. In deze indeling makkelijk te herkennen aan een rondzit in het midden bij de FSK en een treinzit bij de FDK. En volgens mij een extra kast bij het stapelbed, maar aan et zitje zie je het meteen.

Ik heb me ook al eens verkeken op die lengte. Onze caravan is 7.32 totaal (540 UK Hobby) en volgens mij is een Knaus 500 net zolang, zo niet langer. Er mee gaan rijden is wel een goed idee denk ik. Zou best nog wel eens veel beter kunnen gaan dan bij ons, door onderstel, wielen en gewicht. Als ik de caravan uit de loods haal, met een lege auto, dan is er niet mee te rijden. Dus als het dan bij jou best aardig gaat, dan is het beladen vast wel ok. Hopelijk heb je ook wat wind bij het proefrijden.

Anyway, fijne vakantie en succes met de overpeinzingen!
Dan mag ik hopen dat het een FDK is want 2,50 breed lijkt me niks. grinning smiley
Maar volgens mij zit dat goed. Ik maakte een korte video (caravan moet nog helemaal schoon/klaar gemaakt worden) en daarop is een treinzit te zien:





We gaan het wel zien. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat deze dealer (geen Adria-dealer) de inruilwaarde iets lager zet van onze huidige.
En inderdaad, de lengte afwegen. De GT blijft nog wel even (2022, maar ga vast verlengen naar 2023), dus dat is niet meteen een probleem. Daarna? Tja...
Quote

Dan mag ik hopen dat het een FDK is want 2,50 breed lijkt me niks.

In mijn ervaring merk je daar eigenlijk niet zoveel van met rijden. Zorgen dat je goeie spiegels hebt en bij tolpoortjes even een slingertje maken, anders kun je er niet bij grinning smiley. Scheelt wel heel veel binnenruimte, je zou ze es naast elkaar moeten bekijken.
Ik heb een Knaus Sudwind 500 TK (ouder model met "kinderkamer"-opstelling) en die is 7.28 meter.
Als het gewicht hetzelfde blijft, zal je niet echt verschil merken, hoor. Die lengte zal 't hem niet doen qua rijden, maar wel qua binnenruimte. Zlefde geldt trouwens ook voor die 2.50 breedte, begrijp ik van velen.

Heb je al BE? Anders aan te raden. Leer je echt wel wat van.
En als die meiden groter worden en de auto zwaarder wordt, zit je met een 1500kg caravan snel op de grens.
Ik heb 'm destijds gehaald voor de combinatie met de Touran, heb 'm nu niet nodig voor de Octavia, maar de nieuwe gaat komen (Tiguan Allspace) en die weegt leeg al 1520 kg.

Ik zou trouwens zo weer een Knaus nemen. Prachtige caravans en super degelijk.
De huidige weegt beladen 1450, op een 1300 as blijft dat elke keer wat vervelend vind ik. Daarom dus wel op zoek naar een andere hut met 1500 as.
Die 500 FDK is een 1700 as, maar kan terug nar 1500 op papier natuurlijk. Alleen wat die nu weegt inclusief de mover, airco, zakluifel en andere opties? Geen idee.

Qua extra gewicht gaat het denk ik wel meevallen, en de GT kan dat prima trekken. Totale treingewicht ga ik nog wel even naar kijken. Maar eerst maar eens bedenken of we het überhaupt zien zitten / de prijs aantrekkelijk is. Het is net als bij auto's, als je eenmaal aan het idee gaat wennen/denken dat iets anders leuk en nuttig is, wordt het vanzelf concreter om afwegingen te gaan maken.
Quote
W212
Quote

Dan mag ik hopen dat het een FDK is want 2,50 breed lijkt me niks.

In mijn ervaring merk je daar eigenlijk niet zoveel van met rijden. Zorgen dat je goeie spiegels hebt en bij tolpoortjes even een slingertje maken, anders kun je er niet bij grinning smiley. Scheelt wel heel veel binnenruimte, je zou ze es naast elkaar moeten bekijken.

Dat was mijn ervaring ook. Ik begon met een Hobby 495 UFE uit 2004. Toen ik die kocht, vond ik dat een behoorlijke caravan met zijn 5 meter lengte en 2.30 breedte. Een paar jaar later ruilde ik die in op een Tabbert 540 DM. Die was 7.4 meter lang en 2.5 breed. Ook dat was in het eerste jaar een beetje wennen, maar ik heb er altijd probleemloos mee kunnen rijden.

Het gewicht was wel een issue. Leeg zat die Tabbert tegen de 1.400 kg aan en er zat een as onder waarmee de caravan maximaal 1.800 kg mocht wegen. Maar ja, een mover, een voortent en nog wat los spul verder zat ik uiteindelijk op 1.700 kg, zonder dat ik kleding, eten of speelgoed bij me had..... De gewichtsverhouding tussen auto en caravan was ook wel een dingetje. Met de belading moest ik echt gewicht in de auto hebben om de balans goed te houden. Maar de binnenruimte was inderdaad geweldig. Dat beetje extra in de breedte maakte veel uit.

Veel plezier met kijken en afwegen!thumbs up
Als ik dat allemaal zo lees moeten wij ons vreselijk behelpen met onze Knaus Sport 400LK. Zie om me heen op camping (staan we nu ook weer) ook joekels staan en net als ons leeft iedereen gewoon buiten. Dat is toch ook het echte kampeergevoel lijkt me. Wanneer zit je nou in die sleurhut. Voortent en luifel eraan en leefruimte zat wat mij betreft. Voor die paar weken per jaar, laten het er eens 5 zijn heb je een duur apparaat in de stalling staan en ben je verplicht om een zware auto te rijden. En een mover ontkom je ook niet aan.
Kinderen gaan als ze ouder worden liefst in tentje slapen en er hoeft ook steeds minder rommel mee. Neemt allemaal niet weg dat het schitterende apparaten zijn zulke grote luxe apparaten.
Daar heb je wel een punt. Mede om die redenen hebben wij uiteindelijk de caravan weggedaan. Ik wilde ook graag wat andere vakanties. Maar een leuke tijd was het wel.
Kristian, het echte kampeergevoel is een tent smiling smiley, En de man met een Eriba Pan vraagt zich misschien weer af waarom mensen überhaupt met een Knaus 400 LK op vakantie gaan. Iedereen heeft andere wensen en behoeftes. Als je een grote hut fijner vindt dan een kleine dan heeft dat voornamelijk maken met de ruimte en het comfort. Niet omdat het moet, maar omdat het kan smiling smiley.
Mijn vader vroeg zich toen ik jong was op vakantie af waarom je toch zo'n rijdend huis achter je auto zou willen hebben. We hadden een Renault 4 met een aanhangwagentje. Toch bleek een vouwwagen best ruim en praktisch en dus kwam daar ook een nieuwe Renault 12 voor. En de man die zich afvroeg waarom je toch zo'n groot ding achter je auto zou willen eindigde met een Hyundai Santa Fé 2.7 V6 en daarachter een Dethleffs Camper LifeStyle 510V met mover. De luxe van vaste bedden vond mijn moeder heerlijk toen het bedden opmaken in de Kip 42 TTZ niet meer hoefde. Dus die Dethleffs kwam er....voor het comfort en omdat het kon smiling smiley.
Quote
funf
Het gewicht was wel een issue. Leeg zat die Tabbert tegen de 1.400 kg aan en er zat een as onder waarmee de caravan maximaal 1.800 kg mocht wegen. Maar ja, een mover, een voortent en nog wat los spul verder zat ik uiteindelijk op 1.700 kg, zonder dat ik kleding, eten of speelgoed bij me had. thumbs up

Een mover, voortent en wat los spul wegen natuurlijk geen 300 kg smiling smiley. Waarschijnlijk was de caravan gewoon veel zwaarder dan Tabbert opgaf.
Wat is nu eigenlijk lekkerder: vouwwagen koken In de voortent, of in de caravan?
Wij hadden hiervoor een vouwwagen en dat vond ik qua kampeergevoel eigenlijk leuker. Caravan gekocht omdat we wat meer in Nederland kampeerden en kleine kinderen hadden. Iets meer comfort. Inmiddels gaan we naar Frankrijk en zou een vouwwagen prima voldoen. Meestal prima weer om in een tent te verblijven. En als je een week regen hebt, hou je het langer vol in een sleurhut maar dan ben je het ook echt dik zat.
Voordeel van (onze) kleine caravan t.o.v. vouwwagen is dat je na een dag rijden de pootjes uit draait en kunt zitten/slapen. En wc aan boord is voor kinderen handig 'nachts maar ook onderweg op de parkeerplaats.
Koken doe ik liefst gewoon buiten. Koken in de caravan vind ik niet echt ideaal. Kleine pitjes, geen afzuiging en dezelfde ruimte waar je slaapt. Skottel met paellapan ideaal om gerechten buiten op te bereiden.
Mooie discussies en meningen weer hier. Die grotere hut? Dat is echt een 'omdat het kan'. De caravan is inmiddels nagenoeg ingepakt en als ik er zo in sta denk ik ook: groot zat. Inderdaad, we gaan toch over het algemeen naar het buitenland waar het 30+ is. Dan leef je in de voortent + luifel. Koken doe ik ook op de skottle, op soms wat macaroni/rijst of aardappels na. Dat gebeurt dan maar in de caravan.

Voor ons gevoel gaan we morgen zeker kijken bij de 500 FDK. En die offerte gaat er ook wel komen. Al ben ik me ook bewust van de inruilprijs op die nieuwe Adria, dat die logischerwijs hoger ligt (kan liggen) dan wat de dealer hier in de buurt er voor terug wil geven. We gaan het zien winking smiley.

Nu we toch nog aan het updaten zijn, vanavond natuurlijk de Mégane gepolijst en gewaxed! Met dank aan Elco vooral voor het polijstwerk en het eruit polijsten van die krasjes aan de linkerkant. Een paar snelle foto's (in baggerkwaliteit door Facebook / Imgur):

Elco heeft zelf wat voor en na foto's gemaakt, wellicht komen die nog.
Meggie staat er in ieder geval weer spik en span bij.







Staat er weer glimmend bij zeg!

En over de discussie: Tja, niks is natuurlijk echt nodig hè. Kristian kan die caravan ook prima met een Mazda 3 trekken, zo'n 6 is helemaal niet nodig. Iedereen heeft zo z'n redenen, vaak inderdaad "omdat het kan". In ons geval gaan we ook in voorjaar en najaar weg en dan is de ruimte wel fijn in de caravan (we stonden dit voorjaar in de sneeuw op een camping bij Spa, tijdens WEC weekend). Daarnaast fervent watersporters en dan is de ruimte onder de luifel / in de voortent wel handig voor alle spullen.

Maar mw W212 vindt inderdaad dat het wel wat korter kan. Wat mij betreft mag de volgende nog wel wat langer, een Knaus 580 FUS ofzo. smileys with beer
Nou komt ie winking smiley
08:15 vertrokken zaterdagochtend en blij dat we A3-A2 (Dortmund)-A1-A44-A7 hebben gekozen. Reed erg relaxte en tussen Frankfurt en wurzburg was het een puinhoop met uren file.

Eigenlijk geheel filevrij gereden. Uiteindelijk tot in Slovenië gereden. 23:45. Moesten toch tanken (5e en laatste keer) dus meteen ook paar uur geslapen in de caravan.

05:15 weer gaan rijden en opnieuw filevrij. Om 07:45 en 1325 km later waren we bij de camping en inmiddels staat alles strak opgespannen en staat er een ijskoude Pivo naast me.

Oh en we hebben de wegwerkzaamheden geturfd... 31 stuks!

En nu: genieten.







Gemiddelde was overigens 13L/100. Heerlijk in de 5 of 6 de bulten over met minimaal 90 km/h en zo’n 3000 tpm.
De tijd vliegt! Zeker nu ik zie dat ik met updaten ben gestopt nadat we van de zomer in Kroatië waren aangekomen. eye popping smiley
Wees gerust, we kwamen ook weer veilig thuis. De Mégane staat al weer een tijdje op zijn wintersloffen, hebben een heerlijke kerstvakantie gevierd in Limburg, de 60.000 beurt ging prima, en ik geniet nog altijd van elke kilometer.

Vanavond zal ik eens werk maken van een update met foto's, voor nu een hele korte:

Gister was het namelijk twee jaar geleden na dit mooie moment. Een overstap die me nog altijd uitstekend bevalt winking smiley


En gister zag ik ook exact 60.000 op de teller voorbij komen. Strak volgens het 30k/jaar schema dus winking smiley


Kortom: Weinig te klagen


Vanavond een langere update over het wagenpark, maar ook een huis-update die hopelijk deze week definitief wordt winking smiley
Die tijd is vlot gegaan, we kochten zo'n beetje op hetzelfde moment een nieuwe. Die van mij gaat een dezer dagen over de 50K kilometers heen, ook keurig volgens planning. Heb jij nog kwalitatieve issues gehad of is hij foutloos?
Hij hoort bij de update van vanavond, maar dit tweede jaar een dingetje. Heel sporadisch wilde de motor niet aanslaan. Meestal als hij wat langer (minimaal 4 uur) stilstond. Ik kon er echter geen peil op trekken. En bij het onderbreken van het starten en nog eens op de startknop drukken sloeg de motor wel meteen aan. Er waren geen foutcodes, en verder ook geen merkbare zaken. Kortom, een mooi zoekplaatje. Uiteindelijk heeft de Technische Dienst van Renault NL zich er over gebogen en is vorige week de achterste lambdasonde vervangen. Vreemd vond ik, want dat is een controlesensor of de katalysator goed werkt. En zeker bij het starten/aanslaan doet deze niet veel.

Maar, er blijkt een serie lambdasondes die van mindere kwaliteit zijn geweest. Meer dan dat zeggen ze er niet over, maar ik vermoed onder bepaalde omstandigheden dat de sensor intern even sluiting maakt waardoor de ECU net even een verkeerd signaal krijgt.

Verder geen issues met motorvervuiling, rekkende ketting of slippende EDC. De motor (M5M-motorcode) kent niet dat soort kinderziektes. En de EDC is al de verbeterde versie. Vooral de 2016 serie van Getrag heeft daar problemen mee.

Kortom, verder foutloos gebleven. In het eerste jaar is natuurlijk is het display achter het stuur al vervangen (fabrieksfout VDO), en de uitlijning gecorrigeerd.

Zag gister wel dat ik nu een oud model heb. De facelift is er, maar een GT zal zoals het nu lijkt nooit meer terugkomen. Des te prettiger dat het nog net gelukt is winking smiley.
Haha, tegen de snelheid van modelwisselingen is bijna niet te werken. Dan kun je elk half jaar wel in gaan ruilen. Gelukkig maar kleinigheidjes in de garantie dus, mooi werk van Renault.thumbs up
En de huis update? smiling smiley

Ik kan mij goed voorstellen dat je er nog met veel plezier in rijd. De facelift versie is ook op details aangepakt dus echt 'oud' rij je ook niet. Word nog lastig als er ooit een opvolger moet gaan komen. Had wel verwacht dat de GT als 1.8 225PK of zo terug zou komen maar dat is ook niet het geval zo lijkt het.
Ik denk dat de GT met TCe225 niet terugkomt vooral onder druk van de 95 gram CO2-regels van de EU. Het zou daarnaast de auto ook erg duur maken, maar goed, wie weet.

M.b.t. de huis-update en überhaupt de update. Afgelopen avonden werden even in beslag genomen door de ziekenboeg thuis (oudste dochter al een week koorts). Maar... m.b.t. de huis-update: ik hoop vandaag gebeld te worden door de makelaar dat we een bouwnummer hebben toegewezen gekregen. cool smiley
Kleine sneak-preview: Twee-kapper, geïsoleerde garage (2,9 x 5,7), nieuwbouw.
Alleen is er veel animo en worden er maar twee tweekappers gebouwd binnen het project. Duimen dus grinning smiley
Duimen dus inderdaad! Grote garage is toch wel heel erg fijn. Zeker als die niet opgeofferd hoeft te worden als bijkeuken/fietsenstalling. Heb je nu geen garage?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.