Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
De impact van die vogelpoep verbaasd me ook wel gezien de auto toch in de was / coating staat. Wel balen! Wij hebben dezelfde lak ellende met de Ibiza overigens. Vogelpoep brandt heel snel in en je krijgt al swirlz als je tegen de lak blaast. Wat dat betreft is een witte of zilveren inderdaad veel makkelijker winking smiley

De rit naar vakantie zal wel lekker worden met deze auto. Zal toch stuk soepeler rijden met zo'n beladen combinatie.
Tja, moderne lakken mogen niet meer (of zo min mogelijk) milieubelastend zijn. Het schijnt dat die inbranding van de vogelpoep wel eruit te halen is met een middel van AutoGlym wat je elke twee weken gedurende meerdere maanden moet aanbrengen. Zal me daar nog eens in verdiepen.
Het zal overigens nagenoeg niemand opvallen, tenzij je het weet of de auto echt van dichtbij bekijkt.

De vakantierit wel ontzettend zin in ja. De auto is van zichzelf eens stukje zwaarder (1505 rijklaar), wat ook de combinatie wel goed doet. Gecombineerd met wat extra kW en Nm moet het vast soepeler rijden. Het 1200 cc'tje moest echt op toeren gehouden worden bult op. Daarnaast moet er gewoon minder mee grinning smiley.

Enneh leuk katje

Ja hè grinning smiley

Overigens, ik zag dat de R26 drie weken geleden alweer van eigenaar is gewisseld. Nadat VKV hem verkocht had begin dit jaar dus niet lang in bezig geweest van iemand. Wellicht meldt de nieuwe eigenaar zich nog eens ergens.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2018 14:58 door adinsx.
Vogelpoep is balen inderdaad. Had ik op de blauwe Swifts ook last van evenals de swirls die snel zichtbaar worden. Ik ben wel blij met wit en zilver, scheelt een hoop polijstwerk.

Wat betreft een opvolger voor de Clio, je kunt vast wel wat leukers vinden als een Zoe of Captur toch? Ging ik bijvoorbeeld liever voor een leuke Clio GT als het perse een Renault moet zijn. Captur kan ook nog wel als je 50+ bent.
Zo, maar weer even een korte update. Vorige week stond de controlebeurt op het programma. Eigenlijk pas bij 15.000 km maar met de zomervakantie in aantocht vervroegd om ook nog wat kleine puntjes op te lossen. Hieronder vetgedrukt op een rij.

Motorkap klappert
-> Motorkapslot is wat strakker afgesteld. Opgelost dus.

Koelvloeistof op minimum
Is bijgevuld, opgelost

Life-hammer ontbreekt
Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?

Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?
Helaas, geen bekend probleem en ook lastig te simuleren. In de herfst kijken we er weer naar

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.

Was al bekend, er is nieuwe software beschikbaar sinds kort wat dit probleem weg moet nemen, en daarnaast de EDC soepeler én sneller laat reageren. En in de praktijk? Zeker merkbaar in Neutral. Je voelt minder een 'schok' bij vooral terugschakelen. In Sport gaat het nog altijd razend snel, dus dat is lastig aan te voelen. Terugschakelen gaat wel soepeler.
In ieder geval blij mee

Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?

En ook hier speelt software een rol. De interpretatie van vlottermeter naar dashboard en dus ook het reservelampje is een aanpassing op. Kortom, ook nieuwe software en zou nu goed moeten zijn. De tank zit nog vol, dus dat wordt pas einde week duidelijk. Wel zag ik met een tankgemiddelde van 10,7L/100 dat hij nog 490 km inschat. Dat lijkt hoopgevend. winking smiley

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.

Helaas, ook niet te simuleren. Ze hebben de auto ruim een half uur laten draaien met de climate op standje vrieskist, maar er werd geen geluid hoorbaar. Ik hoor het dan weer wel als je enige tijd op pad bent. Lastig uit te leggen, maar ik ga het na de zomervakantie maar eens proberen op te nemen.

Al met al, nuttige dingen en nog wat puntjes ter aandacht voor na de zomervakantie.
Om daar meteen op door te haken, vorige week de sleurhut uit de stalling gehaald en voor het eerst aan de GT gehangen. Lampjes en voeding kloppen, dus de stekkerdoos is juist aangesloten. thumbs up.
Hoe dat reed? Ja, prima natuurlijk. De auto herkent dat er wat aanhangt, en houdt er met de automaat ook rekening mee had ik het idee.

En verder is 75 pk en 75 Nm extra hebben natuurlijk prettig. Gewoon in te voegen op de snelweg met 100 km/u dus. thumbs up.

Een plaatje bij het praatje:

Na drie dagen een intensief evenement te hebben gedraaid op de Automotive Campus in Helmond (dank voor de hulp bij opbouw Nico GTR)

Zaterdagavond de caravan schoongemaakt. Die ziet er weer fris uit, de waxlaag van vorig jaar heeft geholpen.
Dat laatste moet ergens in de komende avonden nog gebeuren bij de Mégane. Goed wassen, en sowieso de neus en motorkap kleien en waxen. De hele auto kom ik denk ik niet meer aan toe helaas. Kortom, deze week nog 4 dagen werken, afsluiten met een boekpresentatie op de HAN met andere hoge heren uit de autobranche. Vrijdag de boel inpakken, naar de weegbrug (vorig jaar een béétje te zwaar winking smiley ), en de laatste dingen klaarmaken voor vertrek zaterdagochtend.

Verder nog van alles gedaan. Verjaardag van de jongste telg alvast gevierd (wordt op vakantie 2), nog even de aanstaande uitbreiding bezocht:

En voor wie het nog niet was opgevallen, een detail wat sinds februari al op de lijst stond ook nog even uitgevoerd:

Tot slot nog even over de plannen voor volgend jaar.
De ruimte van een tweede station (de Clio dus) is niet echt nodig meer. Kinderwagen gaat nauwelijks meer mee. Daarnaast is de wederhelft inmiddels verknocht aan de automaat in de GT. Nu staat er nog een mooie Mégane GT Flamme Rouge te koop bij de huisdealer, maar dat gaat te ver. grinning smiley We hebben meer leuke dingen om geld aan uit te geven de komende tijd. (overkapping is onderweg, en reis naar curacao met de kids in de planning volgend jaar)

Dus misschien wordt de Clio vervangen wel een 2020 plan, maar met nog altijd geen 30.000 km op de klok is de auto ook goed verkoopbaar. (Ik heb al twee aanvragen grinning smiley )

Kortom, ruimte niet meer nodig en liefst een automaat. De Captur is dan best een optie en zeker als facelift vind ik deze zeker niet alleen voor ouderen geschikt. De wederhelft ziet het wel zitten zeg maar.
Bijvoorbeeld eveneens in het blauw, zoals deze 1.3 TCe150 S-Edition, net leverbaar:
[occasions.renaultkleine.nl]

Maar aan de andere kant, we lopen nu ook mee met een collectieve inkoop van zonnepanelen in de gemeente. En volgens mij is het tegenwoordig ook al mogelijk om een teveel aan stroom te bufferen om 's avonds weer te gebruiken. MOet het nog even uitzoeken, maar een Zoe zou wellicht een slimmere keuze zijn. De tweede auto rijdt nagenoeg nooit meer dan 60 km op een dag. Kan dus prima elektrisch.
Gezien de wederhelft parttime werkt kan de auto genoeg thuis opladen.

Al met al, genoeg plannen de komende tijden, maar eerst binnenkort lekker op pad met de caravan en de familie richting warm en constant zomerweer. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2018 14:16 door adinsx.
adinsx
Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?
Helaas, geen bekend probleem en ook lastig te simuleren. In de herfst kijken we er weer naar

Ik had exact hetzelfde probleem bij mijn auto. Bij Mercedes was het wel een bekend probleem (C klasse). Ik heb nieuwe zijruiten gekregen. Nooit meer last gehad. Heb eerlijk gezegd niet eens gevraagd wat et verschil tussen oud en nieuw is. Ik zie wel dat de nieuwe ruiten een rand aan de bovenzijde hebben, lijkt wel dubbelglas.

Mooi setje zo, met de hut erachter!
Lifehammer is maar 1 plek voor in een auto, helaas plaatst niemand hem daar. En bij jou met panorama dak ook lastiger. Midden op plafond tussen de voorstoelen in. Als je , we mogen het niet hopen, op zijn kop terecht komt. Kan je 99/100x niet meer bij een lifehammer die vaak bij je benen geplaatst is. Maar 'leuker' feitje. Als je KO bent door welke reden dan ook, kan je (achter) passagier er wel bij als hij centraal geplaatst is.

Nee het is geen gezicht zo'n oranje hamer zo in het beeld, maar bedenk je even dat je auto op zijn kop in water beland.... toch wel fijn zsm de gordels door te kunnen snijden of ruit door te tikken.
Hmm best aantal puntjes, maar heel goed op op te lossen door software updates gelukkig! Veel plezier op vakantiecool smiley
Ben ook aan het kijken naar een Renault Zoe, binnenkort komen er ook bij mij een bak zonnepanelen op het dak.

Tot 2020 maakt het niet uit wanneer de opgewekte stroom gebruikt wordt, dit wordt 1op1 verekend per maand.

2020 komt de terugleversubsidie, hoe dat er exact uit gaat zien is nog niet duidelijk.

Een tijdelijke buffer om savonds de opgewekte energie te gebruiken anders dan een te dure accu heb ik nog niets van gehoord. Wel is er software om een laadpaal alleen de auto te laten laden als de zonnepanelen energie opwekken.
Even je topic weer doorgelezen blijft leuk thumbs up
Bijzonder mooie megane ook, was eerst even wennen weer, maar hoe vaker ik ze zie hoe mooier ik ze ga vinden.
Zeker zo'n mooie dikke aangeklede versie als die van jou.

Vogelpoep is letterlijk en figuurlijk zuur.
Mijn wagen staat ook bijzonder goed in de wax maar een poepje wat er net op lag was al ingevreten.
Heb het gelukkig vrij simpel kunnen weg polijsten.
Mbt dat windgeruis bij het raam, wellicht heb je hier wat aan;

Bij m’n vorige auto (Superb II) was dit ook een issue. Niet alle auto’s, maar een genoeg om een gekend issue te zijn. Ik heb me er toen een beetje over ingelezen, vond het windgeruis namelijk irritant genoeg om er wat mee te doen. Skoda deed er zelf iig niks mee.
Uiteindelijk bleek de oplossing om een touwtje (van die parachutekoordjes waar je armbandjes mee kan maken hebben een mooie dikte) in het raamrubber te drukken. Daardoor kreeg het raam bij rijden minder speling om naar binnen te bewegen en dat scheelde echt enorm. In mijn geval maakte het een heel duidelijk verschil.
Bij de Superb heeft het raamrubber (in de raamsponning van de deuren) een V-vorm, door die (met een kunststof spatel) open te houden kon ik prima een touwtje doorvoeren.
Dank voor de uitgebreide tips. Ik heb alleen last van windgeruis bij zijwind, bij rustig weer nagenoeg niet. Ook niet op hoge snelheden.
Daarnaast komt het geluid denk ik meer tussen het deurrubber en de deur zelf. Helemaal te plaatsen weet ik het nog niet, maar daar duik ik na de vakantie nog wel even in.

@Kadett
Ja, helemaal waar. Echter bovenin is wel erg lastig een plekje te vinden. Kreeg van iemand de tip om me vast te snoeren in de stoel en dan te kijken waar je nog bij kan. Een ander tipte om hem in het portiervak te leggen. Eenmaal op de kop valt ie dan naar het dak. Hoewel er een vette knipoog achter stond natuurlijk winking smiley

Gisteravond de caravan technisch gezien klaargemaakt. Wielen en wiellagers nagelopen (even opkrikken en luisteren), water in de reservoirs en doorgespoeld. Airco getest en nog wat kleine dingen. Verder bij Carclean.com nog even wat aanvulling besteld waaronder Spray & Wipe en Spray & Wax. De eerste voor de auto, de laatste voor de caravan. Vanavond wil ik ook proberen de auto alvast te wassen en in delen te kleien en waxen beginnend met de neus. Gister nog een zwerm insecten geraakt grinning smiley
Haha, heb even de controlebeurt afgewacht, maar heb er een hekel aan als campinggasten even turen waar de auto vandaan komt. Achter op de caravan zit ook een randloze inclusief luxe kentekenplaat en led kentekenverlichting drinking smiley winking smiley

Edit: Overigens ook maar de Renault Zonneschermenset voor de auto besteld. Laitovo, waar ik de vorige van had voor de III en welke een veel betere pasvorm kennen en fijnere stof, meerdere keren contact mee gehad, maar voor de IV Estate hebben ze nog geen set. Verwachten ze ook niet dit jaar al mee te komen.

Nu wordt het nog wel spannend. Gister pas de set bij de dealer besteld, maar het is niet op voorraad en moet uit Frankrijk komen. Met wat mazzel is het vrijdag toch binnen. Zo niet, dan moet ik nog even lastminute wat anders bedenken grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-06-2018 13:44 door adinsx.
Hahaha, nee dank je.

Heb deze al bij huis gehad:
[www.lidl-shop.nl]

5,- voor een setje van twee van de Lidl. Maar die haak je over het raam, en het raamrubber stond zo vreemd met die dikke haakjes, dat ik ze er snel weer uit heb gehaald en terug (laten) brengen. De zuignapjes hielden het namelijk ook niet een nachtje vol.
adinsx
Ik heb alleen last van windgeruis bij zijwind, bij rustig weer nagenoeg niet. Ook niet op hoge snelheden.
Daarnaast komt het geluid denk ik meer tussen het deurrubber en de deur zelf.

Precies dat gaf ik ook aan bij de dealer. grinning smiley Nu dus geen last meer met nieuwe ruiten. Maar goed, jij zult er meer verstand van hebben dan ik. smiling smiley

Fijne vakantie!
Nouja, verstand. Het is de eerste auto waar ik wat windgeruis bemerk bij zijwind. Dus... In principe zouden nieuwe ruiten een windruis ín de raamrubbers wegnemen, waar het bij mij rondom het deurrubber lijkt te komen. Maar goed, ga nog wel een keer op onderzoek uit winking smiley
Lekker weer met de sleurhut op pad. Lijkt me een prima combinatie zo.
Jammer van de kleine irritatiepuntjes maar niet onoverkomelijk natuurlijk. Randloze houder staat een stuk strakker.
Wat betreft de insecten, ook die kunnen voor lelijke plekken in de lak zorgen. Ik zorg ook altijd dat ik de voorbumper en motorkap goed in de was heb staan voor de vakantie en neem wat spullen mee om de voorkant weer schoon te maken op bestemming.

Best een aardige Captur maar wat een geld voor zo'n toch wel gewone auto met een naar mijn menig goedkoop ogend interieur. Zoe snap ik eerder. Vorige week een ochtendje mee gereden. Rijdt erg fijn en ziet er ondanks de simpele materialen wel fris uit van binnen.
Maar, die elektrische auto kan altijd nog wel, ik zou dan voor een gave Clio RS gaan.
Een Clio RS is nóg prijziger als veelal stilstaande auto (5500 km/jaar) achter het huis. En, voor die paar tienden vlotter t.o.v. de GT hoef ik het ook niet te doen. Vooruit, stuurt nog strakker en wat lichtvoetiger, maar of het verstandig is... winking smiley

Wie morgen overigens op de weg is en een blauwe GT met caravan er achter ziet rijden van Arnhem richting Oirschot... That's me, helaas...
Gisteravond met het vullen van de watertank en doorspoelen van de leidingen ineens natte voeten en alles nat onder het bed in de caravan. Flink balen want nagenoeg alles hadden we al ingepakt. Na het opdweilen, leegpakken van de vloer op onderzoek uitgegaan met de caravandealer om 22.30 uur nog aan de telefoon. Voor wat het nu lijkt is nabij de toiletunit een waterleiding losgeschoten uit een T-koppeling, want het water spuit er uit bij bedienen van een kraantje. Kortom: bálen...

Vanmorgen ongeveer elk caravanservicebedrijf in 60 km omtrek gesproken, maar niemand heeft tijd óf waagt zich er niet aan i.v.m. geen onderdelen op tijd verkrijgbaar. De caravandealer in Oirschot waar we hem gekocht hebben maakt nu een monteur vrij morgenochtend om ons te helpen. Betekent alleen wel even 2x 110 km toeren. Dus: Vandaag alles op kantoor afronden ipv morgen. winking smiley
En toch weer goed nieuws. Bij daglicht is er meer te zien, dan met een zaklampje dus de laatste tip van de caravandealer uitgeprobeerd vanavond.
Slangetje omhoog halen en dan met gevoel flink hard in het (onzichtbare) T-stuk duwen. Dat lijkt voor nu te werken. thumbs up
Geen waterballet meer bij gebruik van de kraantjes, boiler of wc. Kortom, we gokken het er op. Ga even nog wat knutselen dat het slangetje niet omhoog kan komen, en dan lekker de caravan wassen en voorkant van wax voorzien. winking smiley

En inderdaad, het is weer belangrijk om niet een dag van te voren eens te kijken of alles nog werkt zoals het moet grinning smiley.
Morgenavond en vrijdagochtend de autolak verwennen, en s middags daar alles in maken. Dvd schermpjes, kussentjes, en... hopen dat de bestelde zonneschermenset van Renault op tijd binnen is....
Zo, caravan is er helemaal klaar voor. Lek is dicht gebleven, voor en achterzijde staan in de wax en ook niet onbelangrijk: Net naar de weegbrug geweest en we hebben de boel 80 kg lichter dan de vorige keer. Ok, nog steeds 1420 ipv 1300, maar beter dan 1500 grinning smiley
De IV zakt wel wat verder door dan de III met hulpveren, en achterin de auto moet nog een koelkastje en wat andere zware spullen. Voor op de caravan nog een fiets en dan is ie startklaar voor morgenochtend thumbs up.

Ook de Mégane staat op de achterkant na weer volledig in de wax. Kwam toch wel wat vuil op de lak tegen op de portieren, dus alles gekleid, gevoed en gewaxt. Vanavond als het wat koeler is de achterzijde nog even.

*telefoonfoto's*

Ook waren vanmorgen de zonneschermen binnen. Snel gemonteerd, en ondanks dat de pasvorm wel wat minder is dan de Laitovo (die dus nog niet voor de IV beschikbaar zijn), redden we ons ermee.

Kortom, een relaxte avond op de planning en dan op naar (nog meer) zon, zee en vooral campinglife winking smiley
Zo, gaat de hele huisraad mee? 1420kg, wauw!

Veel plezier op vakantie!
Mooi dat je het zo hebt kunnen fixen met de caravan. Fijne vakantie en goede reis!
Kleine update nu er dik 1,5 week op zit hier in Kroatië. Uiteraard was het feest gisteravond toen het nationale team won van Engeland. Op naar zondag, en inmiddels zijn we dan ook supporter van het gastland winking smiley

Goed, de reis ging eigenlijk wel voorspoedig. Zaterdagochtend 08.00 uur vertrokken voor de 1300 km rit. Op twee flinke files na prima gereden en om 23.00 uur gestopt halverwege Oostenrijk. Tot 04.00 uur geslapen om daarna de resterende 310 km te rijden en om 08.45 uur bij onze vaste camping aan te komen.
Tjonge, wat een genot met deze auto. Ik ben niet boven de 4000 tpm geweest, bultop gewoon 100-110 vast houden en iedereen voorbij tuffen. Géweldig. En het verbruik? De III deed 1:6,1 over dezelfde rit vorig jaar met dezelfde caravan en file-vrij. De IV deed 1:7,3 thumbs up.
Schoonouders rijden met een Altea 1.4 TSI en nagenoeg gelijke caravan en deden 1:6,6 net als vorig jaar:

Kortom, genoten:

Voor de non-kampeerders -> wegklikken maar grinning smiley

We kregen ons gewenste plekje, met veel schaduw midden op de dag. Dus caravan, voortent (270cm), luifel er aan en alles strak afspannen.
De auto kan mooi aan de zijkant staan en Spray&Wipe / Spray&wax doen hun werk. Langs een redelijk doorgaand wandelpad trekt de GT ook de nodige bekijks grinning smiley. "Is that a real GT? Wow, great color too" thumbs up

En verder is het lekker weer (wel twee dagen wat regen gehad), smaakt de pivo:

Is het schepijs weer heerlijk:

Genieten met beide dochters die inmiddels ook al wat vriendjes/vriendinnetjes hebben gemaakt

Dus ja, campingleven bevalt gewoon weer. Nog een weekje en dan rijden we de 1300 km weer huiswaarts. Nog even genieten dus, want de 23ste weer terug in de drukte van alle dag winking smiley
Is hetzelfde blok als in de clio RS? Maar absoluut net verbruik en veel genot daarcool smiley
Redelijk hetzelfde blok ja. In de Clio 200 pk, in de talisman en Espace ook (al heb je daar nu ook de 1.8tce225), en in de Megane 205pk.

En we genieten nog even verder inderdaad. Vanavond met de boot vanaf de camping naar Porec. Scheelt weer parkeerellende in dat drukke zeestadje.
Heerlijk die campingplaatjes! Zelf ook zo opgegroeid. Lekker in de Taunus 1.6 (zonder hoofdsteunen en maar 1 buitenspiegel) naar de camping in Zuid Frankrijk. Een kind doe je geen groter plezier. Dus dan doen wij dus ook elk jaar met de kids.
Ik moet er niet aan denken, dat kamperen. Wel mooi overigens daar. Heb ooit eens met een tentje op een camping ten zuiden van Porec gestaan.
En 1 op 7, pfoe! Als je daar in een huisje zou zitten, dus geen sleurhut mee, scheelt het aardig wat brandstofkosten.
Mooi man! Kamperen is, met kleine kinderen, et mooiste wat er is. cool smiley

Barri
En 1 op 7, pfoe! Als je daar in een huisje zou zitten, dus geen sleurhut mee, scheelt het aardig wat brandstofkosten.

Alsof Adinsx dan zuinig zou rijden. De GT zal met 180 km/u ook geen 1 op 20 lopen denk ik. grinning smiley
Ik vrees het ook. Keurig gedaan. Maar wat een tempo. In 25 uur 1.300 km.eye popping smiley

Morgen rijd ik naar Oostenrijk. 700 km. Om acht uur rijden en einde middag aankomen. Zonder caravan zal het al een uitdaging worden om de 1 op 10 te halen...winking smiley
Kamperen zou ik wel doen. In zo n voor opgezette tent met alles erin big smile smiley Maar nee. Never never met een sleurhut erachter. Dan liever een camper huren voor 2 weken.

Ieder zijn ding of course. Alleen vandaag weer schijtziek van al die combinaties richting Duitsland en verder smiling smiley Over 1.5 week even rustig op de wegspinning smiley sticking its tongue out
Met sleurhut op vakantie is niks mis mee, maar om dan door te kachelen tot 23.00 uur dat zou ik nooit doen. De vakantie begint thuis, maximaal 750 km op een dag en om uiterlijk 17.00 uur een leuke camping opzoeken en een biertje pakken. Daarna ergens lekker hapje eten, morgen is er weer een dag cool smiley.
Weet je wat een huisje/bungalow/ingerichte tent kost hier per week? Dan is de eigen caravan nog best aantrekkelijk, vooral uiteraard dat je alles van jezelf bij je hebt.
Oh en de brandstofkosten: geen internationale pas meer, maar de eerste vijf tankbonnetjes zijn gedeclareerd winking smiley.

Overigens, in het verleden met de losse auto hierheen gereden. Met de R26 in 10,5 uur grinning smiley. Drie keer tanken, 1:10.
Met de witte III ook een keer zo gereden. 1:10,5 meen ik, 11,5 uur.

Waarom doorrijden tot 23:00 uur? 1: vrij lange stops dus het ging prima,
Maar het belangrijkste: geen file gedoe in Oostenrijk en bij de grens Slovenië-Kroatië. Dat is een smal bochtig weggetje met flinke klimmen, daar wil je echt niet in de file staan.
Sprak een stel Nederlanders die vanaf dezelfde plek in Oostenrijk om 09:30 wegreden. Die waren niet 4,5 uur later op de camping maar pas om 18:30...
En het rijdt relaxt hoor met de caravan. Veel relaxter dan met de losse auto 180+ jagen winking smiley

Oh, en als het niet gaat stoppen we natuurlijk. Als de kids het niet meer trekken (maar die vermaakten zich prima achterin gelukkig) eveneens.

Kortom: genieten op een eigen manier.
Dat rijden met de caravan is prima. Heb ik ook jaren gedaan. Ik vind het wel monotoner en daarmee vermoeiender. Bovendien rijdt mijn vrouw ook graag, maar dan liever zonder caravan. Dat afwisselen bevalt me ook wel. Met de caravan deed ik het zoals BENZine beschrijft. Lekker relaxed. Maar ik begrijp jouw keuze ook wel, als je het volhoudt is het mooi.

en bij de grens Slovenië-Kroatië. Dat is een smal bochtig weggetje met flinke klimmen, daar wil je echt niet in de file staan.
Nog steeds? 10 jaar terug lag er een mooi stuk nieuwe weg in Kroatië en waren er plannen die aan te sluiten op de snelweg in Slovenië. Je moest toen net voor Koper de snelweg af en via een industrieterrein kwam je op een klein weggetje naar de grens. Maar dat is dus nog steeds zo?
Jep dat is nog steeds zo. En na de twee grensovergangen is het nog een stukje afzien voor menig auto en dan de nieuwe tolweg op.

Daarom hebben we ook een doel, vroeg de grens over.
Heb volgens mij wat dashcambeeld bewaard van dat stuk, deel ik tzt nog wel even.
Mooie update! De autoreis zelf blijft ook gaaf natuurlijk, al zie ik mezelf niet zo snel met een caravan rijden.

Camping is super voor de kids inderdaad. Onze man is nu 15 mnd, maar kijkt zijn ogen uit hier! Super interessant al die andere kinderen natuurlijk.

Waarom niet (meer) snachts gereden? Zelf zijn we rond 23u vertrokken en over bijna 1100km toch zo’n 118km/u gehaald ex stops. Kon overal gewoon doorrijden (gewoon max snelheid aangehouden), heerlijk! Hou zelf sowieso erg van in het donker rijden. Mijn plan is ook om terug rond 15u weg te rijden om zo drukte te vermijden ipv sochtends na check out.

Veel plezier nog! Groeten vanuit het andere WK finalisten land winking smiley
Zonder caravan reden we wel de nacht door inderdaad. Ging prima, maar met de caravan doen we er minimaal 18 uur over zonder slaapstop. Als we in de middag wegrijden komen we alsnog verkeerd uit bij de grensovergang. En tot nu toe ontlopen we de spitsmomenten bij de grote steden.

Wel kijken we of we woensdag ook in de ochtend gaan rijden of wellicht toch pas in de avond. Daarnaast zijn de weersvoorspellingen niet heel geweldig dinsdag/woensdag. En niets zo vervelend als een natte voortent/doeken inpakken.

Enuh, succes morgen in France. Hier zie je de gekte toenemen voor de 'revanche' van 1998. winking smiley
Prachtig, zit zelf nu in het land wat de troost finale speelt, maandag door naar die andere finalist.
Valt dat even tegen, 37 graden gister, terwijl het in Kroatië op een heerlijke 31 tot 32 graden bleef... Maar de oplossing is nabij voor een goede nachtrust, gewoon in de caravan slapen. Die staat tenslotte toch nog achter het huis grinning smiley

Kinderen slapen de nacht lekker door, en wij zelf ook winking smiley. Des te lekkerder om 's morgens fris wakker te worden, de caravan uit te stappen en de buurvrouw tegen te komen die met moeite drie uurtjes had geslapen.

Goed, tot zover het eigen hitteplan. winking smiley.

Nog even een kort verslag dan maar van de terugreis, want de eerste werkweek zit er alweer bijna op.Het verslag kan heel kort zijn, want het ging eigenlijk meer dan prima. Vorige week woensdagochtend om 08.30 weggereden van de camping.

Met wat kort oponthoud bij de grensovergang van Kroatië naar Slovenië en later een korte file voor de Duitse grens vanwege grenscontroles, geen vertragingen gehad. Het reed voorspoedig, dus in één keer doorgereden naar huis om donderdagochtend 04.15 thuis te zijn. Natuurlijk weer genoten van de reis. Het blijft gewoon relaxter om met de caravan te rijden dan met de losse auto. Natuurlijk is het wat vaker tanken, zeker omdat ik bij een lege tank (aldus de boordcomputer) nog altijd maar 41 L er in krijg. Daar zit iets nog niet goed dus. Maar goed, elke 250 km even stoppen is best prima. En, de omgeving door Oostenrijk en het stukje Duitsland (tot Würzburg) is prachtig.

Nabij Flachau:

Lichtjes bult op, en dat merk je nauwelijks. Héérlijk:

De GT zakt wel iets in de veren overigens (waar de III dat met hulpveren niet deed), waardoor het geheel iets lager hangt, maar geen last bij drempels e.d.:

50 km voor München weer gestopt voor het avondeten bij een heerlijk restaurant, kon de combinatie ook prima staan (dat is wel eens lastig moet ik zeggen op drukke parkeerplaatsen):

Ook op de terugweg weer een keer of vijf getankt, en afgetankt de volgende ochtend. Ik moet de start kilomterstand nog even opzoeken, maar bij benadering over de hele reis (2638 km) was het verbruik 1:7. En dat is toch een slag beter dan de 1:6,1 die de III deed op dezelfde route met dezelfde caravan.
Op naar volgend jaar dus want de drie weken vlogen voorbij. En inmiddels de eerste werkweek ook.
Ook weet onze nieuwe huistijger Skip zijn draai te vinden. Of beter gezegd, hij begint al wat brutaal te worden winking smiley

Tot slot, gister nog een mazzeltje. De piepers hadden het al opgegeven geloof ik, eenmaal uitgestapt dacht ik 'hmm, dat scheelt wel heel weinig'. Uitstekende muurtjes, blijft riskant. winking smiley

En nu? Weer lekker aan het werk, binnenkort de woensdag geleverde veranda in elkaar zetten, en vooral nog genieten van de zomer.
adinsx
Des te lekkerder om 's morgens fris wakker te worden, de caravan uit te stappen en de buurvrouw tegen te komen die met moeite drie uurtjes had geslapen.

Door het zoemen van jullie buitenunit? winking smiley
Het volgende zeg ik niet om te zeiken: grote kans dat ik hetzelfde zou doen. Hier in de gemeente dachten ook mensen in hun caravan te doen wat jij doet: dat is dus niet toegestaan in 99 van de 100 gemeentes: wordt gezien als wildkamperen. Daarnaast mag de caravan maar max 72 uur achter elkaar op een openbare parking staan.

De boa kon er hier best om lachen maar schreef wel 2 vette boetes: wildkamperen en langer dan 3 dagen openbaar parkeren.
Klopt Richard, echter is de gemeente redelijk soepel. Zolang je het afstemt met de buren en er daar geen bezwaren zijn. Geldt dan voor het langer dan drie dagen laten staan. Het was natuurlijk de bedoeling de caravan al in de stalling te hebben, maar daar wachten we nog maar even mee.
Zag gister wel Handhaving door de wijk rijden, maar die kunnen vanaf de weg de caravan nooit zien winking smiley.

Overigens, mochten ze willen schrijven, daar gaat een lokale omroep vast van smullen. grinning smiley
Dat laatste is ook mijn gedachte, de buren speelden in dit geval wel een dubieuze rol. Kleutergedoe, pure jaloezie denk ik dan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.