Re: Adinsx: Mégane IV Estate GT205 + Clio Estate Dynamiqe TCe90 Update: Nieuw rubber + bouw gestart

Gepost door adinsx 
A3 White
WTW in de doucheafvoer is leuk maar een wassen neus, je kan iedere week de unit schoonmaken, 3 danes met lange haren en shampoo: niet doen. Er zijn betere systemen die geen onderhouden nodig hebben.

Tegels zwart in de badkamer, pad op voor kalk aanslag, waterontharder kan een oplossing bieden maar zo ern apparaat met magnetisme is half werk, die met zout pallets ondehhoudsgevoelug.

Oh, de tegels voor beneden, niet halfsteens leggen, als je dit wel doet moet je de voeg te veel openen, tegels zijn of concaaf of confex, nooit vlak...,,

Fijne vakantie,

Helaas, WTW niets in te kiezen, het is standaard. Maar volgens mij een verticale. Al vraag ik me af hoe, want de badkamer/douche zit midden boven de woonkamer in het open deel tussen entree/hal en zijmuur. lijkt me lastig daar een verticale WTW plaatsen.

De zwarte tegels zijn deze:

Maar inderdaad, ik heb een waterontharder nog wel op het lijstje staan om te onderzoeken. Vind de quooker straks ook wat fijner, net als de auto grinning smiley

M.b.t. de tegelvloer. Niet halfsteens snap ik, maar hoe wel? Heet dat simpelweg wildverband? 1/3 2/3? Alles wat van nut kan zijn om door te geven t.z.t. is mooi meegenomen thumbs up.

Kristian
Handig al die tips van mede forummers! Keuken en badkamer vind ik mooi samengesteld. Heerlijk om zelf alles te kunnen kiezen. Zwarte deuren en kozijnen is tegenwoordig wel helemaal hip. Iedereen wil tegenwoordig ‘industrieel’. Geen idee of zoiets over 5 jaar nog steeds mooi is of alweer achterhaald.

Gezien de keuken ook mat wit en mat zwart wordt denk ik dat mat zwarte deuren wel 'bij de tijd' blijven. Of alles is achterhaald straks natuurlijk grinning smiley

Kristian
Verder is de vakantie een lekker vooruitzicht. Merk zelf dat het heerlijk is om even niks te moeten/hoeven. Ondanks het vele thuiswerken is even er echt tussenuit wel fijn.

Ik ben redelijk veel naar kantoor geweest. De afgelopen twee maanden eigenlijk bijna elke werkdag, op wat uitzondering na omdat de wederhelft extra moest werken.
Voelde eigenlijk ook altijd als er even tussenuit want thuiswerken met twee jonge kinderen is bijzonder lastig, hoewel het gelukkig vaak mooi weer was zodat ze buiten konden spelen.

Kristian
@A3White: Ik wil graag mijn garage in de vakantie nog betegelen ipv de racedeck vloer die er nu in ligt maar toch steeds lastiger schoon te krijgen wordt.
Heb je nog do’s en don’ts voor me? Zat te denken aan een partij 40x40 b-keus erin te leggen (op een gevlinderde betonvloer van 7 bij 3,3 m.).

Goede! Dit moet ik ook nog gaan uitzoeken, maar zat zelf te denken aan zo'n verf/garagevloercoating op de cementdekvloer.

British Racing Green

Ga je onder en vooral achter dat half vrijstaande bad niet enorm last krijgen van stofophoping?
Lijkt me lastig vooral achter dat bad op alle plaatsen te komen bij het poetsen.

Valt mee, want aan de muurkant is ie vlak smiling smiley. Het is exact deze, maar dan duurder eye rolling smiley
[douchezaak.nl]

(lees: 1740,- terwijl je hem los voor minder koopt. Iets met 'verdienmodel' van ze. )
Volgens mij vertekend de tekening. Het lijkt mij een bad welke van de voorkant het idee van een vrijstaand bad geeft, maar met de achterzijde wel degelijk tegen de muur staat. Dat vermoed ik doordat het bad aan de kant van de muur gewoon haakse ipv ronde hoeken heeft.

Mocht ik ernaast zitten, dan zou ik inderdaad wel een ander bad uitzoeken kom je anders zeer slecht bij en wordt een grote bende. Stof is tot daar aan toe, maar dat stof wordt ook nat/vochtig in zo'n ruimte natuurlijk.
Ziet er mooi uit allemaal! Fijne vakantie smiling smiley

Maar inderdaad, ik heb een waterontharder nog wel op het lijstje staan om te onderzoeken.
Als je dan toch bezig bent, zou ik het zeker gelijk doen; begin je in je nieuwe woning met 'schoon' water.
Maar wel als je een plek hebt waar je er makkelijk bij kunt om het zout bij te vullen.
Mijn ouders en zusje hebben er ook 1 en scheelt enorm in schoonmaken en ze zijn erg tevreden (ze hebben een versie met zoutblokken) Watersmaak (koffiesmaak) veranderd wel; daar moet je van houden winking smiley
Waterontharder kan je zelf ook plaatsen, ik zou gaan voor een Watts Waterontharder., 1 x per jaar een nieuwe cardridge en je bent klaar. De unit zelf verbruikt geen stroom en past gewoon onder je kruipruimte naast de watermeter. Zo groot als een schoenendoos en werkt op basis van filtratie.

Kijk even op wtw douchegoot en je zal eea vinden. Je koudwater toevoer in de dekvloer leggen Is niet iets van nu. Als je wil heb ik een nieuwe douchegoot voor je, stuur maar even PM.

Vloerverfje niet doen, drie keer met iets metaals erover en het ziet er slecht uit, of je moet voor een 3-4 mm dikke afwerkvloer gaan maar dan ben je 3-4000 euro kwijt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-07-2020 17:47 door A3 White.
Vloercoating zat ik ook al aan te denken maar het schuren van die gevlinderde betonvloer lijkt me niet wat. Maar, ook met tegels ontkom ik daar dus niet aan....
@kristian, je hebt wel primers, en wie weer met een goede lijm - niet van de bouwmarkt - gaat het wel lukken. Ik zal er ook aan beginnen, en heb 45m2, schuren is wat werk maar in dag wel te doen, stofzuiger er op klaar voor de stof.
45 minuten gereden, 1,5 uur voor neerzetten van de hut en afspannen van de tent, en... een vers Hollands buitje erover.

Groeten uit Winterswijk winking smiley

Mooie updates, wel een flinke extra rekening aan meerwerk zeg. Maar nu even niet aan denken, fijne vakantie!
a3 white
Waterontharder kan je zelf ook plaatsen, ik zou gaan voor een Watts Waterontharder., 1 x per jaar een nieuwe cardridge en je bent klaar. De unit zelf verbruikt geen stroom en past gewoon onder je kruipruimte naast de watermeter. Zo groot als een schoenendoos en werkt op basis van filtratie.

Zelf ervaring mee? We zoeken ook nog een keer zo'n ding maar of hartstikke duur (aquacell e.d.) of kermisuitvoering (magneetjes).
Met de zoutpellets unit 7 jaar ervaring, een whirlpool, waterkokwr koekt nog steeds aan.....ik heb een test rapport die verschillende oplossingen heeft vergeleken. Stuur me een PB en I’m mail je het wel.
Inmiddels een plekje opgeschoven (anders konden we geen drie weken staan hier), en gister en vandaag was het ook weer prima weer. Morgen en dinsdag wat frisser geloof ik, vanaf woensdag weer 25+ tot 35+ op zaterdag / zondag. Dikke prima dus winking smiley.

Meteen de boel nog maar wat strakker afgespannen voor eventuele stortbuien / onweer wat bij zo'n warm Nederlands zomerweer hoort.

Komende week nog genieten, de week er op even een of twee dagen naar kantoor i.v.m. deadlines, en dan weer tot vrijdag genieten van ook dan hopelijk lekker weer om te zwemmen, voetballen, zonnen, Kubb-spelen, kortom typische kampeervakantie winking smiley.

He wat leuk, een nieuw huis! Lijkt behoorlijk op ons huis (volgens mij worden enkele ontwerpen overal in het land gecopy-paste....). Lekker alles zelf uitzoeken en bepalen is wel fijn, anders moet je eerst de rotzooi van iemand anders opruimen. Daarom hebben wij 5 jaar geleden ook gekozen voor nieuwbouw, het enige nadeel is dat je bij ieder deelproject altijd constateert dat je uiteindelijk boven budget uitkomt.... keuzes, keuzes, keuzes.

Ik zie jouw Megane en ook de Clio nog weleens rijden/staan. Mijn moeder woont vlakbij jou, dus ik rijdt geregeld door D (vooral de speeltuin bij de Intratuin is vaste prik) en ook bij jou door de straat smiling smiley
AvdB
He wat leuk, een nieuw huis! Lijkt behoorlijk op ons huis (volgens mij worden enkele ontwerpen overal in het land gecopy-paste....). Lekker alles zelf uitzoeken en bepalen is wel fijn, anders moet je eerst de rotzooi van iemand anders opruimen. Daarom hebben wij 5 jaar geleden ook gekozen voor nieuwbouw, het enige nadeel is dat je bij ieder deelproject altijd constateert dat je uiteindelijk boven budget uitkomt.... keuzes, keuzes, keuzes.

Klopt! We dachten met 50k meerwerk klaar te zijn, maar zitten nu op 90k aan projectmeerwerk, en na oplevering komt daar nog 20k bij voor de zolder, zonnepanelen, etc. Exclusief tuin. Prijzig is het allemaal zeker, maar aan de andere kant: Het is onze tweede nieuwbouw dus we weten wat we willen / moeten doen. Het moet nu goed want hier gaan we zeker blijven zitten tot de dames uit huis zijn grinning smiley.

AvdB
Ik zie jouw Megane en ook de Clio nog weleens rijden/staan. Mijn moeder woont vlakbij jou, dus ik rijdt geregeld door D (vooral de speeltuin bij de Intratuin is vaste prik) en ook bij jou door de straat smiling smiley

Ik heb er de laatste tijd op zitten letten en zie inderdaad geregeld een Mégane langskomen haha. Inmiddels staan onze auto's weer wat meer achter het huis. Met het koudere weer spelen de buurtkindjes minder buiten en is het weer veiliger winking smiley.

_____________Update___________

Zo, tijd voor weer een nieuwe update. Ik moest even graven of er verder terug dan afgelopen weken nog iets het vermelden waard is. Eerst de auto's.

40.000 op de klok
De Clio is eindelijk de 40.000 km over grinning smiley Het nam even 6,5 jaar in beslag, waarvan wij 32.200 km in bijna 6 jaar op de klok hebben gezet.
Verder ligt er een setje multiriem + looprollen klaar om te vervangen. Begin dit jaar met de beurt niet gedaan, omdat de auto nog maar zo weinig kilometers heeft. Anderzijds, de zes jaar zijn wel voorbij. Aangezien zo'n setje een keer 125,- kost maar besteld en binnenkort eens tijd maken om wat te sleutelen.

Mégane-update
Meggie rolt ook nog wel zijn kilometers ondanks weer meer digitale overleggen, ook met externen. Eigenlijk ben ik sinds mei wel weer veel naar kantoor (25 km enkele reis) gegaan want thuiswerken met jonge kinderen is en blijft lastig. Kortom, kilometerstand na iets meer dan 2,5 jaar zit op 76.000. Nog redelijk op contract van 30k/jaar. Uiteraard ben ik voornemens de leasetermijn van 4 naar 5 jaar op te rekken t.z.t. want hij bevalt veel te goed. En wie weet wat er überhaupt met leaseauto's gebeurt de komende jaren. Een mobiliteitsbudget en de GT privé overnemen t.z.t. kan maar zo een interessante optie zijn.

Ook krijgt hij geregeld zijn handwasje en moet er nog een vers laagje wax voor de herfst/winter op.

Bobbel op de band
Goed, ondanks iets minder kilometers wel onlangs een controlebeurt gehad bij 75.000 km. Niets aan de hand, maar... op de rechter achterband zat een klein bobbeltje.

Oorzaak? Vrouwlief moest uitwijken voor een voorganger die ineens in de remmen ging om voetgangers voorrang te geven, waar dat totaal niet handig is. Terwijl ik haar aan de telefoon had dus ik kreeg de 'Boenks, boenks' en '!@#$%^' prima mee drinking smiley

Uiteraard even check rondom gedaan op de wielen en daar bleek maar weer hoe goed de velgrandbescherming werkt. Eerst dacht ik dat er een stuk uit de velg was, maar het was het rubber van de band die er vast op zat winking smiley (zie de foto)

Vers rubber
Terug naar die achterbanden, die zaten op 2 mm en met dat natte weer is dat niet prettig meer. Op naar de Euromaster dus afgelopen vrijdagochtend voor twee nieuwe PilotSport 4's.

Leaseplan en Euromaster wilden eerst de winterbanden al leggen, maar daar had ik geen trek in. Euromaster wilde daarnaast, net als de vorige keer, Pirelli's laten komen. En net als de vorige keer heb ik om de Michelin's verzocht.

Samengevat: vers rubber op de achteras, wel zo prettig. Ik denk dat ze zo'n 50.000 gehaald hebben. Valt mee toch? smiling smiley
Vóór zitten ze inmiddels op 4 mm. Zijn destijds bij 24.000 km vervangen vanwege scheef afslijten (fabrieksfoutje in uitlijning). Die zijn volgend jaar zomer aan de beurt.

De nieuwe stek
Dan nog even door met de nieuwbouw. Er is veel gebeurd, besloten en geregeld.
De Akte van Levering hebben we 1 september getekend bij de notaris net als de hypotheekakte. Afgelopen 1 oktober was meteen de eerste afschrijving van de nieuwe hypotheek, en dat is wel even slikken naast de huidige. Met een nog vol bouwdepot is het 700,- extra maandlasten en dat gaat de komende tijd alleen maar toenemen want ze zijn flink gestart met de bouw! thumbs up

De warmtepompbodemlus is inmiddels geboord en gaat 165m de grond in om ons van warm water te voorzien voor de lage temperatuur vloerverwarming op begane grond, eerste verdieping en zolder. En daarnaast warm tapwater in de 200 + 150 L boiler. thumbs up

Afgelopen vrijdagavond nog even langsgereden en zagen we dat ook de grond is afgegraven voor de funderingspalen en fundering.

Mooi om te zien, want dan krijg je al wat meer gevoel bij het formaat straks. Met 175 m2 vloeroppervlak en 730m3 inhoud een prima vooruitzicht. Naast de garage houden we 1,5m loopruimte over en de achtertuin is zo'n 12m breed en 14 diep, teruglopend naar 12 aan de kant met de buren.

Voordat het zover was overigens ontzettend druk geweest met keuzes maken qua elektra en binnendeuren. Om met die laatste te beginnen: Beneden mooie mat zwarte deuren met lijn (toilet, meterkast) en een zwarte glasdeur van de hal naar de kamer. Voor de bovenverdieping toch overstag gegaan om ook daar de deuren meteen aan te passen. i.p.v. verdiepingshoge vlakke deuren worden alle deuren er een met twee verticale lijnen.

Elektrakeuzes
Tja, ik heb eigenlijk niets laten zitten of dat we zelf nog moeten gaan sleuven. Ja, dat kost wat meer dan we hadden begroot, maar dan is het wel af.
Dus in totaal 8 loze leidingen naar slaapkamers, woonkamer en zolder voor Wi-fi en eventueel coax. EV-voorbereiding op de zijkant van de garage (25mm loze buis), wandcontactdozen op de voor en achtergevel, volop extra wandcontactdozen, voorbereidingen voor een Mesh-netwerk (Wifi), een tuinkabel voor zowel geschakelde als continustroom (overkapping en tuinverlichting), etc. etc. Even ruim 6k aan elektrameerwerk, maar dan hebben we daar geen kluszaken in het vooruitzicht. winking smiley

Van veel zoek en schetswerk tot schematische weergave, en daarna door de Kopersbegeleider een officiële verwerking in de plattegronden

2021 klusjaar
Wat wel qua klussen? Nou, eerst begin mei het huidige huis leeg opleveren en dan begint het bivakkeren bij mijn schoonouders tot we het nieuwe huis in kunnen. Ik hou rekening met oplevering in september (een jaar bouwtijd).
Dan moet de zolder voorzien worden van een muurtje, deuren en vliering om zo een zolderkamer voor de oudste te creëren.

Kort na oplevering moet er ook een 4,5m dakkapel op de achterzijde geplaatst worden voor lichtinval. Afbouw is dat véél te duur (12k).

Verder zelf een verlaagd plafond in de badkamer voor spots maken en boven het eiland in de keuken. Dan alle wanden laten stucen en sausen. Vloer op de eerste verdieping (laminaat? pvc?) leggen, etc. etc. etc. Kortom, het wordt een druk 2021 winking smiley

Verder hobbelt het wel door hier. Razend druk op het werk (ons werk is nooit af), en zo nu en dan even een weekendje weg met het gezin ter ontspanning

En ja, de oudste is vorige maand alweer zes geworden, en nu ze A en B-diploma binnen heeft fungeert de Mégane ook als 'voetbal-auto' op zaterdagen.

Kortom: Genoeg te doen, Corona-gevolgen zijn er (nog) niet echt qua werk en de vierwielers maken hun kilometers zo nu en dan winking smiley
Tof om te volgen weer smiling smiley

Bij huisverhalen begint het bij mij telkens ook te kriebelen... Maar even wachten nog. Vorig jaar van boven naar beneden alles opgeknapt en vernieuwd, samen met 'nieuwe' mrs. om er ons samen-huis van te maken in plaats van alleen mijn huis. Over ruim twee jaar nemen we pauze van ons werk. Na dat jaar (spaar-)balans opmaken en dan wellicht ergens kavel zoeken. Want ooit, ooit, ooit (later als ik groot ben eye rolling smiley ) wil ik echt zelf laten bouwen.

Kilometers bij auto's herken ik ook. Ik loop ondertussen ruim 20k km. achter op leasecontract. Heb het al herzien van 65k/36mnd naar 50k/42mnd. De A3 van mrs. rijdt wel rustig door, basisscholen zijn gewoon open. Er was een tijdje tijdens de lockdown periode dat de cabrio het meeste kilometers reed. Als ik dan eens ergens heen moest, in al die weken mooi weer, ging dat heerlijk dakloos. A3 en A6 beetje werkloos op de oprit toen. Laatste weken wel weer veel op pad, maar vooral de eigen kantoren. Klantcontacten nog grotendeels digitaal. En dat zal komende weken wel weer opnieuw zo blijven, waarbij we werkplekken op kantoor weer hebben afgeschaald sad smiley

Met de A6 op naar de 90k beurt. Zal nog net dit jaar gaan vallen. Dan ook nieuwe zomerslofjes. Ook Michelin Pilot Sport 4. Eerste set heeft dan ongeveer 55k tot 60k gedraaid, als ik de maanden winterwielen eraf haal. Lijkt mij best netjes voor sportband in bescheiden 275/30R21... Ik heb specifiek in mijn leasecontract laten opnemen dat ik zelf bandenkeuze bepaal en dat alles bij de merkdealer mag gebeuren cool smiley Betaal ik vast paar euro per maand voor maar heb ik er zeker voor over!
Goeie vooruitzichten! Heerlijk zo'n nieuw huis straks. Mooi ruim ook. Diepe achtertuin had ik ook wel graag gehad. Wat is het kaveloppervlak?
Kristian
Goeie vooruitzichten! Heerlijk zo'n nieuw huis straks. Mooi ruim ook. Diepe achtertuin had ik ook wel graag gehad. Wat is het kaveloppervlak?

Ik probeer er aan de linker zijkant (dus naast de garage) nog een meter over de lengte van de tuin bij te krijgen. Links van ons ligt namelijk een vrije bouwkavel voor een vrijstaand huis. Alleen is (mij) nergens bekend welke ontwikkelaar dit heeft. Ben nu dus met de gemeente bezig. Een meter extra (totaal 29m2) zou lekker zijn want de oprit is straks 4,7m breed en dat is net te smal om de auto's lekker naast elkaar te zetten:

Kavel is 297m2 overigens. Zat laatst nog eens op Funda te snuffelen. Voor 470k kun je wat verder richting het oosten belachelijk veel meer krijgen. Maar goed, richting het westen minder. Dat is nou eenmaal hoe het werkt grinning smiley

A3 White
Kan je straks wel thuiswerken?

Juist nog beter. Nu heb ik een internetlijn over het plafond, door de trap en over de zolder liggen voor fatsoenlijk internet naar een klein bureautje wat eigenlijk volgepakt lag.

Straks verhuist de oudste dochter naar de zolder en is een slaapkamer (die achter de trap) over. Daar maken we 'kantoortje' van met bureau, schermen, en fatsoenlijke bureaustoel en daarnaast een kast voor administratie, het keyboard, gitaar, etc. Dus het wordt er beter op winking smiley

ketelapper
Tof om te volgen weer smiling smiley

Bij huisverhalen begint het bij mij telkens ook te kriebelen... Maar even wachten nog. Vorig jaar van boven naar beneden alles opgeknapt en vernieuwd, samen met 'nieuwe' mrs. om er ons samen-huis van te maken in plaats van alleen mijn huis. Over ruim twee jaar nemen we pauze van ons werk. Na dat jaar (spaar-)balans opmaken en dan wellicht ergens kavel zoeken. Want ooit, ooit, ooit (later als ik groot ben eye rolling smiley ) wil ik echt zelf laten bouwen.

Ja het is echt heerlijk om mee bezig te zijn. En dan zitten wij nog redelijk vast aan design en de opties van de ontwikkelaar natuurlijk, hoewel individuele opties als een koudwaterleiding naar de garage voor een klein keukenblokje daar, ook mogelijk zijn. Ze vragen alleen de hoofdprijs voor alles... 5 meter langere grondkabel 5-aderig? + € 125,- nut smiley

ketelapper
Met de A6 op naar de 90k beurt. Zal nog net dit jaar gaan vallen. Dan ook nieuwe zomerslofjes. Ook Michelin Pilot Sport 4. Eerste set heeft dan ongeveer 55k tot 60k gedraaid, als ik de maanden winterwielen eraf haal. Lijkt mij best netjes voor sportband in bescheiden 275/30R21... Ik heb specifiek in mijn leasecontract laten opnemen dat ik zelf bandenkeuze bepaal en dat alles bij de merkdealer mag gebeuren cool smiley Betaal ik vast paar euro per maand voor maar heb ik er zeker voor over!

Haha, die zijn een stuk steviger geprijsd dan de 225/40 R18 hier vermoed ik winking smiley. En die extra euro per maand meer dan waard. Voor onderhoud e.d. mag ik naar de dealer, maar Leaseplan doet erg zijn best om dat zo moeilijk mogelijk te maken. Via zowel de app als websiteportal moet ik meermaals refreshen om bij de lijst van drie autobedrijven in de buurt de dealer naar voren te krijgen in plaats van Bosch Car Service e.d. Uiteraard doen de universele autobedrijven ook keurig het onderhoud, maar bij de dealer kan ik de auto aan pa meegeven en ik zijn auto meepakken. Een leenauto zit namelijk niet in contract.

Banden is altijd Euromaster of andere bandenboer, hoewel de dealer de banden slechts 4 euro per stuk duurder heeft. Scheelt dat de Euromaster waar ik heen ga onder het dealerbedrijf valt, dus ook daar weten ze maar al te goed dat het nauwkeurig moet gebeuren. De leerling monteur overigens heerlijk mee bijgepraat terwijl hij uitstekend de banden wisselden en balanceerden. thumbs up.

Kavel is 297m2 overigens. Zat laatst nog eens op Funda te snuffelen. Voor 470k kun je wat verder richting het oosten belachelijk veel meer krijgen. Maar goed, richting het westen minder. Dat is nou eenmaal hoe het werkt grinning smiley

Wij zitten op 286m2. Alleen met een rooilijn van 5 meter aan de voorzijde is de achtertuin wat minder diep. Hier gaan tweekappers ook al voor zeker 4 ton weg. Bizar als ik bedenk wat we er 14 jaar geleden voor hebben betaald trouwens.
Best nog een grote achtertuin met die totaal oppervlakte.
Maar dat kost dan ook weer.

Vandaag hier de tuin opgemeten, om hagen en graszoden te bestellen. Loopt aardig in de papieren. Komt minimaal 150m2 gras bij.
Heb van een hovenier wel eens begrepen dat je voor je tuin ongeveer 10% van de waarde van je huis moet reserveren.sad smiley

Leuk om te volgen zo. Er gebeurt nu sowieso meer met de huizen dan met de auto’s.eye rolling smiley
Krijgen de kinderen ook nog foldertjes mee naar huis dat ze volgende week met de fiets naar school moeten.........grinning smiley
Kristian

Wij zitten op 286m2. Alleen met een rooilijn van 5 meter aan de voorzijde is de achtertuin wat minder diep. Hier gaan tweekappers ook al voor zeker 4 ton weg. Bizar als ik bedenk wat we er 14 jaar geleden voor hebben betaald trouwens.

Hier is de rooilijn een stuk korter, nadeel daarvan is dat de oprit tot de stoep niet lang genoeg is om twee auto's achter elkaar te zetten. Bij jou wel volgens mij thumbs up.

Rembrandt
Best nog een grote achtertuin met die totaal oppervlakte.
Maar dat kost dan ook weer.

Mwa, ik had ook wel 400 m2 willen hebben. Ben veel ruimte om me heen gewend gezien mijn ouders 3800m2 hebben waar ik in mijn jeugd heerlijk mijn gang kon gaan qua voetballen, crossen met brommertjes, etc. Overigens gaan zij ook flink verbouwen en worden de woningen (dubbel huis waar mijn opa woonde) gesplitst. Mijn jongere broer neemt de helft over en dat wordt een stevige verbouwing van het complete dak tot alle vloeren aan mijn ouders kant.
Qua timing wat pech dat ze daar nu mee gaan starten, anders hadden wij een jaartje kunnen bivakkeren om geen dubbele lasten te hebben / niet bij mijn schoonouders te hoeven intrekken vanaf mei 2021 t/m oktober 2021.

Rembrandt
Heb van een hovenier wel eens begrepen dat je voor je tuin ongeveer 10% van de waarde van je huis moet reserveren.sad smiley

Dat hoop ik niet grinning smiley. We gaan het hier ook eerst simpel houden. Uiteraard moet de oprit e.d. er goed inliggen (gebroken puin eronder, etc.), maar verder komen er ook eerst graszoden ipv kunstgras. Een pad, staptegels, wat bomen/struiken en natuurlijk schutting / afrastering. 15k gereserveerd staan van het spaargeld. Eens zien of we het daarmee gaan redden drinking smiley
Laat ik ook maar weer eens binnenvallen. Ondanks mijn vrijmibo posts een aantal jaren terug van Renaults met extra verwarming grinning smiley ben ik inmiddels ook bekeerd.

Mijn oude trouwe Daihatsu Sirion uit 2008 heb ik afgelopen zaterdag (na bijna 12 jaar eigendom) ingeruild op een sneeuwwitte Clio 1.2 16V Authentique uit 2010. Niet heel veel jonger, maar wel een halve ton minder kilometers op de teller, en nu eindelijk met airco.

Het moet gezegd, het Franse comfort zit er goed in. Lekkere stoelen, fijne wegligging en eigenlijk merk je in alles dat de Clio toch wat meer auto is.

Aanstaande vrijdag ga ik de Renault halen. Netjes met een beurt en verse apk voor aflevering en 6 maanden Bovag-garantie. ik heb er zin!
Mooi altijd weer de verhalen over het huis. Wij zijn gelukkig nagenoeg klaar al met de renovatie en verhuizing. Enkel een nieuwe badkamer, dakkapel en dakisolatie nog als grotere klussen. Nog wat isolatie (spouwmuur, ramen, deuren, etc.), zonnepanelen en hybride warmtepomp blijven dan over als middelgroot werk. 10 jaren plan zeg maar. Verder is het huis er mede op uitgezocht dat er een fatsoenlijke ruimte is voor een kantoor. We hebben een slaapkamer beneden dan ook omgebouwd naar een volwaardige kantoor ruimte en meteen bedraad internet naar de glasvezel modem. Ik heb in heel wat bedrijven wel beroerdere werkplekken gehad.

Wij hebben een kavel van tegen de 1300m2 en we krijgen (kopen) van de gemeente een stukje groenstrook wat nooit echt heel duidelijk is afgesproken of ingemeten. Dan zijn we op bijna 1500m2. Natuurlijk staan daarop buiten het huis ook de garage's en is er een grote oprit maar alsnog een aardig stuk tuin waar we iets mee moeten. Twee gedeeltes daarvan zijn door de vorige eigenaren als groentetuin in gebruik geweest (bij elkaar een 250m2 ongeveer) en die hebben we voorlopig in bruikleen gegeven aan familie. Wij hoeven het werk er niet aan te verzetten, zij hebben groente ervan en wij hebben voorlopig ook geen groenteboer of supermarkt meer nodig. De rest is een kwestie van stukje bij beetje aanpakken.
En wat willen we: ruimte........en dat is wat de VS zo aantrekkelijk maakt.
A3 White
En wat willen we: ruimte........en dat is wat de VS zo aantrekkelijk maakt.

Tja, ruimte. Schaars in NL. Ik vind de verhouding tussen oppervlakte kavel en inhoud van de woning te vaak echt uit balans. Een huis met ruim 700 kuub inhoud zou wat mij betreft zo'n 700 m2 perceel mogen hebben. Maar dat ga je in nieuwbouw niet meer vinden, of het is onbetaalbaar.

Mooie plannen Adinsx. Je bent lekker bezig zo, leuk om te volgen! Nieuwbouw is wel erg lekker. Isolatiepakket bij de tijd, alles lekker fris en nieuw, helemaal goed.thumbs up
ketelapper

Haha, mooi voornemen! Zelf bouwen lijkt mij ook gaaf, maar vind dan eerst maar eens het kavel van je dromen. Dat is nog best lastig. Maar als je tijd neemt, komt dat goed.
Na zeven weken wordt het hier ook wel weer tijd voor een update. Weinig autonieuws, wel wordt het tijd voor de wintersets. Komend weekend maar eens proberen er tijd voor te maken. En... vanavond eindelijk wat gedaan om mijn klik met de Mégane weer te verbeteren.

Geen lekker stuurgevoel
Al sinds de nieuwe banden op de achteras (zie vorige update) had ik het gevoel dat er iets niet goed zat. De auto lag niet meer lekker stabiel op de weg. Alsof de vierwielsturing een beetje de weg kwijt is. Wisselen van rijbaan voelde wel heel erg direct aan, bijna wiebelig. Ik irriteerde me daar echt al de nodige weken aan, maar schreef het ook af op gevoel. Natuurlijk had ik al een rondje gelopen om de auto, de wielbouten nog eens nagetrokken en überhaupt gekeken of de nieuwe banden wel de juiste richting op draaien. Allemaal correct.

Gisteravond reed ik nog een rondje, terwijl de oudste op het voetbalveld stond, en kwam ik op de Duitse A3 uit. Even lekker gas erop, maar bij 170 kreeg ik het toch aardig benauwd. De auto voelde totaal niet stabiel meer aan, snel gas los...
Nou moet de auto binnenkort voor nieuwe remschijven en blokken voor want hij begint te 'grommen' bij flink afremmen op een afrit. "Meteen maar even dat gekke weggedrag melden dus", dacht ik. Maar wat zie ik vanmorgen al scrollend door de boordcomputer. Het staat er echt, de actieve TPMS-sensoren vermelden 2,7 bar voor, 2,8 bar in de achterwielen. Hè confused smiley
Ja, met zware belading, de caravan achter de auto, etc. is een hogere bandendruk nodig, maar met nagenoeg niets achterin... Zou het dan ...
Ik dacht nog eens na, te bolle banden = minder contactvlak = minder stabiliteit.

En jawel, een uurtje terug, op de terugweg van het werk, bij een bandenpomp wat druk eraf gelaten tot 2,3 en binnen 1 km werd het me duidelijk. Dit was het! Ik heb het vertrouwen in rijgedrag van de auto weer terug grinning smiley. Althans, vooralsnog. Morgen eens kijken op de vaste woon-werkroute wat hij doet, maar ik heb er vertrouwen in. thumbs up.
Wat 0,5 bar een enorm verschil kan geven is me wel weer duidelijk.

De bij mij minst populaire bandenwissel volgt, zoals gebruikelijk inclusief foto's, nog. Grappig detail. Leaseplan denkt dat ik de hele zomer op winterbanden heb gereden omdat in hun administratie de winter->zomerwissel ontbreekt. Klopt, heb ik zelf gedaan (zoals altijd), maar vergeten door te geven aan Euromaster.
Hoe ze dan wel akkoord konden geven voor twee nieuwe zomerbanden is me een raadsel ...

Door naar het weiland, wat inmiddels geen weiland meer is. De afgelopen weken wordt er mooi doorgebouwd (dankzij de nog hoge temperaturen), dus de fundering is gestort en afgelopen week zijn de beganegrondvloeren gelegd. Eindelijk krijgt alles wat meer vorm. Zie de foto's hieronder.
Vrijdag staat nog een bezoek aan de projectshowroom op het programma. I.v.m. het vele leidingwerk wat naar zolder moet, moeten de koofjes op de separate toilet verbreed worden. Dat heeft gevolgen voor onze keuzes en dus gaan we nog wat aanpassingen doen aan het tegelwerk. Ook nemen we nog een laatste keer de keuken door en moeten we nog wat knopen hakken daarover. Wel of niet de grote oven wisselen voor een grote oven mét stoomfunctie. Het eiland geheel zwevend maken, of de zijpanelen gewoon tot aan de grond, en nog wat kleine zaken. Daarnaast vrijdagmiddag de eerste officiële kijkmiddag. Eens zien hoe de planning loopt.

Als alles goed gaat, en we een zachte winter krijgen, móet het lukken om in juni / begin juli de oplevering te hebben. Althans, dat hopen we. Kunnen we een maandje klussen, en tegen de tijd dat de kinderen zomervakantie krijgen (eind juli) mooi op vakantie naar Kroatië, zoals het nu althans weer allemaal gepland is. winking smiley

Een paar foto's vanaf de bouw:

Verder volop bezig met ideeën opdoen voor een overkapping/schuurtje in de achtertuin, zoals:

En... op zoek naar een leverancier voor een prefab-dakkapel. Inmiddels twee partijen aangeschreven, mede dankzij tips van famlie/collega's, maar blijkbaar hebben de bedrijven het te goed, want na twee weken 0,0 aan reactie... Iemand tips? Ik hoor het graag. winking smiley
Ik zou niet op vakantie kunnen gaan als er een paleis wordt gebouwd en met een beetje geluk; in de zomer al klaar is.

Mijn tip: het kamperen bij de schoonouders als vakantie beschouwen .
"Als alles goed gaat, en we een zachte winter krijgen, móet het lukken om in juni / begin juli de oplevering te hebben. Althans, dat hopen we."
Zou dat inclusief afbouw (sanitair etc.) zijn? Best ambitieus.
406c
"Als alles goed gaat, en we een zachte winter krijgen, móet het lukken om in juni / begin juli de oplevering te hebben. Althans, dat hopen we."
Zou dat inclusief afbouw (sanitair etc.) zijn? Best ambitieus.

Juni / juli is best reëel voor zo’n woningbouw project is niet zo heel spannend winking smiley
Zit zelf ook in de bouw grinning smiley

@Adiinsx heb je een privé bericht verstuurd voor de dakkapel
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.