Arosa & Meike - Nieuwe mijlpaal, de 3e auto is in aantocht - Toyota iQ

Gepost door Meike 
Hoi Meike (en Arosa)!

Ik kan een camper zeer aanraden, zeker als je van plan bent te gaan wildkamperen of camper plaatsen af te gaan. Op een camping kom ik bij voorkeur niet ermee want daar past het toch niet zo. Wel raad ik je dan juist aan om een iets groter busje te nemen die beter geschikt is om vrij te staan. Chemisch toilet bijvoorbeeld is bij de kleine busjes meestal niet voorzien en een grote huishoud accu ook niet. En een camper plaatsen boek of app zeker erbij nemen. Er zijn zoveel mooie plaatsen met zelfs voorzieningen erbij als je wilt zoals een douche en watertap. Wij gaan regelmatig met onze camper op stap en soms gaan we zelfs alleen maar een paar dorpen verderop staan. Maar zelfs dan is er het vakantie gevoel. Zo gebruiken we de camper toch wel vaak door het jaar. Onze antieke LT bus is luidruchtig en traag maar verder wel ideaal. Past in een normaal parkeervak bijvoorbeeld waardoor je makkelijker een stad of drop in gaat. Met zijn 3.5 ton maximaal en 2.7m hoog heb je weleens een beperking maar dat is eigenlijk een zeldzaamheid.

Trouwens wat een geweldige Lotus hebben jullie. Heerlijk is dat om met een sportwagen met (deels) opendak rond te rijden. De Elise is een tikje meer hardcore dan mijn Corvette alhoewel het denk ik nog niet eens zoveel scheelt. Jullier verhaal van een vakantie met de Elise heeft me geinspireerd om een keer de camper te verwisselen voor de Corvette en zo een keer vakantie te vieren. Gelukkig heeft een Corvette iets meer bagageruimte. Zo'n rij cursus van Lotus is ook niet verkeerd natuurlijk. Ik geloof best dat je wat meer een met je auto wordt. Ik ben zelf vaak iets meer van het toeren maar ik merk wel dat er nog heel veel potentieel in de Corvette zit.
Mijn ouders hadden vroeger een bedrijf in de vloerbedekking/gordijnen. Waar kinderen van school werden gehaald per auto, werd ik soms door m'n pa of ma opgehaald met onze LT, dus ik ken het ding. Lekker warm op de 'kruk' grinning smiley

Maar nee, dat is ons echt veeeeel te groot. Wij zien, als er al iets gaat komen, een camper meer als premium tent ipv gemotoriseerde caravan. Daarom leek ons het beste om een buscamper als Ducato te huren, het zit er tussen in. Maar meer ook om uit te vinden wat wij in onze premium tent niet zouden kunnen missen IPV dat het echt een test is wat betreft voertuig. En zelfbouw/inrichting heeft dan ook nog onze interesse boven het kant en klaar kopen. Dus dan is het toilet ook een kwestie van innoveren. Kijk voor de grap eens hier op het forum, er is iemand die aan het camperen is met een Cuore big smile smiley

Dit is echt nog toekomst muziek en het is dat ik het tersprake heb gebracht om de reden waarom het een camper vakantie is geworden, niet voor advies wat betreft campers etc winking smiley Dat staat echt nog in de ijskast en eerst zelf ervaren hoe het is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2018 09:57 door Meike MR-S.
Als er een camper komt zal het waarschijnlijk ook de dailydriver worden en het liefst moet hij dan ook nog in de niet zo heel ruime garage passen.

Ook nog even over Elise, ze heeft laatst ooknog wat updates gehad. Het gasklephuis is vervangen door de grotere trophy uitvoering. Er is een gesloten open luchtfilter gemonteerd die direct gevoerd wordt het luchtgat aan de zijkant. En een spaghetti uitlaatspruitstuk. Een sportuitlaat bleek er al onder te liggen.

Dit alles levert een iets betere gasrespons en nog steeds een beschaaft uitlaatgeluid als je rustig rijdt. Nu zal het pk technisch en prestatie technisch niet heel veel uit maken. Echter als je haar wat meer gas geeft dan merk je wel wat meer sensatie dan eerst.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2018 20:29 door arosa.
Elise reed laatst beroerd. Leek ietsist te houden. Was prima mee te rijden. Ze klonk echter alleen behoorlijk beroerd, als een kever. Laatst even naar laten kijken. Was een gevalletje vocht probleempje, hebben ze vaker last van. Nieuwe verdelerkap,nieuwe bougies en het probleem is verholpen. Komen ooknog nieuwe kabels in om het zaakje compleet te maken.

De gemaakte aanpassingen bevallen en klinken goed.
Update ;

Ja, eigenlijk ook weer een update die een week of 2 geleden gemaakt had kunnen worden, maar ik dacht er nu pas aan... eye rolling smiley

Elise is geblesseerd. Even geen dans voor haar. Of voor Arosa. Een week of 2 geleden nam ik haar mee naar huis ná een dag werken (en de volgende dag vrij) en het ging niet goed. Eigenlijk direct nadat ze warm was gedraaid, meestal ergens in de eerste 3 km, bleef de temperatuur oplopen, tot boven de 120 graden. De auto laten afkoelen, Arosa geappt. Uit voorzorg de auto nog wat laten afkoelen en koelvloeistof erbij gegooid. Er gingen 2 volle flessen in.. Ojee. Dat voorspelde niet veel goed. Of hij was lek, of hij was leger dan leeg. Elise is een vrij gemakkelijke auto, makkelijk bij te houden en ook het koevloeistof tankje hebben ze bij Lotus erg handig weggewerkt tegen het schutbord. Maar na een dag werken denk je er niet direct aan om het peil te controleren en ze was net onder handen genomen door Lotus.. Geen vuiltje aan de lucht.. Helaas.

Na het starten de laatste paar kilometer naar huis. Op de weg door het buitengebied loopt ineens de temperatuur weer op.. Sneller rijden voor meer rijwind leek mij geen goed idee, dus ga ik rustiger rijden, tot net 50 km/u en de alarmlichten aan. De koelvloeistof op en de temperatuur die weer boven de 120 komt. En dan 134..en dan..rookwolk. Over en uit. De volgende ochtend bij daglicht checken en jawel. Mayonaise in de motorruimte. En mogelijk op plekken waar je het echt niet wil hebben. Luchtfilter is wel te reinigen, maar waar nog meer?

Vorige week zaterdag Elise weggebracht naar de garage. Ergens komende week of de week er op hebben ze er pas tijd voor (Engelse dames kunnen niet tegen kou?) en dan maar afwachten wat Lotus voor een nieuws gaat brengen. We zijn er op voorbereid. Uit de onderhoudsgeschiedenis, altijd bij VanDerKooi geweest en gebleven, is het de originele koppakking die er nog op zat. Deze zou natuurlijk een auto leven mee moeten gaan, maarja.. het is ook weer niet zo héél gek dat het gebeurt is met iets minder dan 150 duizend op de klok. Dame op leeftijd heeft een kuurtje nodig. Rimpels heeft ze gelukkig niet grinning smiley
Even een kleine toevoeging.

Deze blokken staan er wel om bekend dat er zwakke koppakkkingen in zitten, daar hield ik de koelvloeistof regelmatig in de gaten. Hier was ook niks aan te merken voordat dit gebeurde. De garage verbaasde zich er dan ook wel enigszins erover dat de originel koppakking erin zat, inmiddels is er al lang een verbeterde verkrijgbaar. Aangezien de koelvloeistof zich bij de olie had gevoegd en niet andersom vermoedelijk dat het een cilinderbuspakking is. Hij leek niet echt geschokt.

Gelukkig is op zijn advies de distrubutieriem in januari niet vervangen en heb ik straks niet deze dubbele kosten. Ze staat voor maandag ingeplande datzelfde er mee gaan beginnen.

Voordeel is nu ook wel dat je merkt dat een tweede auto niet alleen puur luxe maar ook wel erg handig is om te hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2018 11:51 door arosa.
Ach, valt allemaal mee dus thumbs up. Je was er snel bij dus qua oververhitting zal het ook goed meevallen. Nu weet je zeker dat hij er weer een hele tijd tegen kan big smile smiley.
Over een weekje weer genieten. Blokje gaat eruit denk ik? Pak je de koppeling ook mee nu je toch bezig bent?
In denk niet dat ze de koppeling ook vervangen. Diedingen kosten nog aardig wat, rond de €400. Zoveel rijden we er niet in en ook niet ruw of circuit. Koppeling zou dus misschien nog jaren mee kunnen. Ik ga maar uit van hun expertise. 1 voordeel aan veel verschillende auto’s en motorblokken sleutelen ze niet, ze kennen ze dus van binnen en van buiten.
Oei, je durft wel om er nog een stuk mee te rijden haha. Ik vind oververhitting altijd wel tricky! Gelukkig dat de wagen weer snel rijdt. Blijft een cool ding!
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Oei, je durft wel om er nog een stuk mee te rijden haha. Ik vind oververhitting altijd wel tricky! Gelukkig dat de wagen weer snel rijdt. Blijft een cool ding!

Het is ook erg tricky om er mee te rijden met oververhitting. Echter de weg waar de oververhitting gebeurde zet je hem ook niet zo maar even aan de kant en ze hoefde nog maar een paar honderd meter voordat je hem veilig langs de kant kon zetten.. Het is een doorgaande weg door de polder. In de berm kan je hem daar niet neerzetten in het donker. Het is een relatief drukke weg en je staat er gewoon weg gevaarlijk. Meike had geluk dat er iemand zo behulpzaam was door zijn auto met zijn auto in de verkeerde richting achter de auto te zetten. Als je aan kwam rijden keek je recht in zijn koplampen.
Balen, wordt gelukkig goed opgelost!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2018 23:40 door uwbuurman.
Elise is terug grinning smiley

Het was dus inderdaad alleen de koppakking en daarbij hebben ze de diverse riempjes vervangen en de waterpomp. Daarnaast cylinderkop is gevlakt, carterpan gereinigd en bougiekabels (die al in bestelling stonden) ook vernieuwd. Wat ook wel netjes is en wij beide erg tevreden zijn over Van Der Kooi, ze hanteren normaal uurtarief, proberen niet allerlei spul op je auto te zetten of aan te smeren en je krijgt echt eerlijk advies.

Wat dat betreft kan je van de luxe sportautomerken denk ik wel zeggen dat je het vrolijkst wegloopt bij Lotus. Bij een Ferrari, Porsche of Jaguar garage zit er denk ik vaak een psychiater om de hoek grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2018 20:29 door Meike MR-S.
Mooi dat de Lotus weer is gemaakt! Hoeveel ben je nu voor de operatie kwijt geweest? En wanneer komen er weer nieuwe foto's van al dat moois?
Fijn dat hij terug is! Nu weer lekker rijden. thumbs up

Meike MR-S
Wat dat betreft kan je van de luxe sportautomerken denk ik wel zeggen dat je het vrolijkst wegloopt bij Lotus. Bij een Ferrari, Porsche of Jaguar garage zit er denk ik vaak een psychiater om de hoek grinning smiley

Valt zeker mee bij Ferrari. Wordt ook goed meegedacht en geen beurtje aangepraat of iets dergelijks.
Voor Meike is het dan ook niet zo moeilijk lachend weg te lopen aangezien het haar geen cent kost.

In totaal kost toch nog een aardige stuiver, ik was nu €1850 kwijt. In totaal is er 11,5 uur in rekening gebracht.
Bedankt voor het delen!

Zo'n 1850 EUR voor het vervangen van een koppakking en nog wat losse onderdelen is best prijzig. Dat is ongeveer 2 á 2,5x zoveel als wat je normaal gemiddeld kwijt bent voor een soort dergelijke reparatie aan een doorsnee auto. Jullie rijden natuurlijk wat bijzonders, daar horen helaas ook de bijzondere onderhouds/reparatieprijzen bij.
Enzo Ferrari
Bedankt voor het delen!

Zo'n 1850 EUR voor het vervangen van een koppakking en nog wat losse onderdelen is best prijzig. Dat is ongeveer 2 á 2,5x zoveel als wat je normaal gemiddeld kwijt bent voor een soort dergelijke reparatie aan een doorsnee auto. Jullie rijden natuurlijk wat bijzonders, daar horen helaas ook de bijzondere onderhouds/reparatieprijzen bij.
Klopt bij een doorsnee auto zullen ze denk ik ook niet 11,5 uur bezig zijn a €90 ex btw. Motorblok zal er wel uitgegaan zijn anders kom je er gewoon niet bij.
Moah, kop even vlakken, moet wel schoon daarna, carterpan reinigen, betekent dat de pan er ook af moet, al met al zit er nog wel wat werk in hoor, ik vind het alles meevallen.
Het is vooral het uurtarief. 11,5 uur werk is niet verschrikkelijk veel als je bedenkt dat de hele motor er ook uit is geweest. Daardoor dus ook het leeg laten lopen en vullen van de versnellingsbak, volledig koelsysteem, etc. etc.

Het tarief van 90 euro is fors, de tijd en de daarbij behorende rekening vind ik wel meevallen gezien de hoeveelheid werk.
Wil je zo'n klus een beetje fatsoenlijk doen bij zo'n auto, dan denk ik inderdaad dat ze het blok er uit halen. Ach, hij kan er nu weer jaren tegen! thumbs up
We zijn er weer.. grinning smiley

Afgelopen week, dinsdag avond, kwamen we thuis van een lange en overvolle vakantie door het zuiden van Engeland. Het vakantie vieren in een camper is ons wel goed bevallen, slapen in een huis op rubbertjes valt reuze mee grinning smiley De rest van de slapen-in-een-camper-ervaringen zullen we hier niet delen eye rolling smiley

Een globale route die we hebben gereden de afgelopen 2,2 weken ;
Dover
Margate
Brands Hatch - Blancpain Light series, erg gaaf circuit om in het echt te zien thumbs up
Milton Keynes (marathon die Arosa gelopen heeft)
Silverstone
Braintree
Lowestoft (electrische gitaar gekocht, was niet gepland)
Hethel, naast het hardlopen van Arosa het onderdeel in de vakantie waar we naar uitkeken ! En verder via..
Peak District
North- & West Wales
Cotswolds
Tintagel Castle
Par (St Austin)
Weymouth - Portland voor de derde hoofdactiviteit van de vakantie, de ultra marathon van Arosa en als laatst via..
Brighton-on-Sea (geweldige pier, sfeer en beleving zijn veel beter dan een Scheveningen of Zandvoort) en..
Dover- Dover Castle (aanrader als je interesse hebt in historie en 1e en 2e wereld oorlog) weer terug naar het vaste land !

De Lotus Bronze Driving Academy ; Een aanrader ! Het helpt natuurlijk wel als je zelf zo'n lichtvoetig voertuig in het bezit hebt, maar misschien twijfel je er wel aan één te kopen ja of nee ? Ook dan zou het nog steeds een erg leuke en informatieve cursusdag voor je kunnen zijn. Ook de bijbehorende factory tour en verzorgde lunch zijn uitstekend geregeld.

Wat betreft het rijden zelf, zal je eerder de grenzen van je eigen kunnen opzoeken dan dat je de grenzen van de auto leert kennen. 'smorgens zaten Arosa en ik in groep A, waar groep B de factory tour ging doen. Wij gingen op het noordelijke parcours van het testcircuit onze rondjes rijden. Twee x twinig minuten met een instructeur voornamelijk het leren aanremmen, insturen en accelereren op een circuit. En dan willen ze nog benadrukken dat het geen echte racecursus is, je moet toch al verdomd hard rijden wil je de instructeur tevreden stellen. De Elises van het type 3 zijn toeren motortjes, heel anders dan de S1 die wij hebben die onderin meer koppel heeft. Nog steeds erg leuk, doorjanken naar de 6000 toeren en schakelen.

Bij de bochten hadden ze de rempunten en clippingpoints aangegeven met pilonnen. Het aanrem punt twee gele pilonnen, het insturen een pilon en het clipping point ook één oranje pilon. Daarna was het weer gas er op en op naar de volgende. De bochten zijn allemaal in zijn 3, behalve de kleine haarspeldbocht halverwege de baan (die noord en zuid van elkaar scheiden), deze nam je in zijn twee. En dan gaat dat best hard, geen medelijde met de curbstones hebben en er vol overheen gaan. Heerlijk !

De Elise, lhd, die Arosa en ik kregen met bijbehorende instructeur, deze had een wat moeizame tweede versnelling, die wilde er niet echt lekker in gaan, waardoor ik zeker in de eerste sessie van 20 minuten vaker in zijn 4 door die bocht kroop dan in zijn tweede versnelling. De laatste sessie van 20 minuten reden we 's middags met zijn allen, circa 20 man (en maar 3 Elise's in de running) op het andere deel van het circuit, veel bochtiger, veel technischer... en het begon te spatten.
Waar Engeland bekend om staat natuurlijk, eerlijk gezegd was dat één van de 3 regenbuitjes die we onze vakantie hebben moeten dulden. Arosa ging hier duidelijk beter over de baan dan ik. Ik raakte om één of andere manier mijn concentratie kwijt en maakte onnodige foutjes (zie je Max, je bent niet de enige hóór).

Al met al een erg leerzame dag, zeker wat betreft aanremmen voor een bocht en terugschakelen is erg leerzaam. Geen idee of ik deze ook in de praktijk kan brengen tijdens mijn werk... m'n werkgever leest af en toe mee.. dus nee, ik denk het niet.. grinning smiley

Ook erg auto gerelateerd, ons bezoek aan Silverstone was ook wel interessant. Het is erg onduidelijk als je als circuit zowel een welcome-center hebt als ook een visitor center.. De weg vragen in Engeland is niet altijd even duidelijk. En later in Brighton vonden we een boekje over Engelse 'habits' en daar werd het ook duidelijk dat dit de Engelsen zelf ook al opgevallen was. Daar in het welcome center 2 pinbadges aangeschaft en op mijn tas gespeld.. welke ik ook alweer kwijt ben. Alleen die van Brands Hatch heb ik nog en die krijgt dit weekend nog een druppeltje seconde lijm.

Nee, nog interessanter van dit bezoek aan Silverstone was het zien van een aparte automobiel. Een moderne interpretatie van een Aston Martin DB7 ?
Het bleek hier om het merk David Brown te gaan. Mooie auto? Ja, maar 500k mooi ? Nah.
Naast deze dure GTmaken ze ook weer classic Mini's, maar dan ook met een soort gelijk David Brown prijsje. Wat ik ooit ergens gelezen heb moet je toch al snel denken aan de 60 tot 70 duizend pond wil je zo'n moderne classic Mini bezitten.. Nogmaals.. Nah.
Edit : Foto's volgen nog !

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2018 13:53 door Meike MR-S.
Oh en ik vergeet haast te melden ook het bezoekje aan classic Team Lotus.. Een tijdmachine.. maar daar is het beter als ik even wacht tot het plaatsen van de foto's. Moet alles nog wat ordenen en de slechte foto's er tussenuit halen.
Zoals beloofd ; De foto's

There we go.. met een camper op pad richting Engeland.

Dan mogen wij Nederlanders wel heer en meesters zijn in water en deltawerken etc.. maar die Engelsen hebben het toch wel even beter voor elkaar.. grinning smiley

De eerste nacht hebben we gelijk overnacht op een parkeerplaats bij de kust van Margate ten noorden van Dover. Zondag avond moesten we in regio Milton Keynes zijn en onderweg kwamen we toch al via Brands Hatch en op internet zag ik al dat er GT races waren + support races. Een erg mooi en traditioneel Engels circuit dat ik ken van Toca Toruingcars 2 en GranTurismo. In het echt enorm indrukwekkend hoe de bocht Paddock Hill Bend in een kuil komt richting Druids.. Wat weer het hoogste punt is van de baan.

De eerste race die we zagen, was een GT4 race waar ook Beitske Visser aan deelnam. Aan het einde van de race trouwens een heftige crash waarbij je even vreest voor het leven van de marshal, maar die bleek wat verderop te staan, na het punt van impact.. Iedereen ongedeerd dus thumbs up

Ook aanwezig op BrandsHatch, diverse 'clubs' en supersportwagens.. Kijk even mee..

3 x Koenigsegg, 2 x een One : One + een andere waarvan ik naam kwijt ben.. De getallen (€'s) duizelen nog na.. nut smiley

Op foto's is de nieuwe NSX lang niet zo indrukwekkend als in het echt thumbs up

Misschien wel het 'normaalste' setje sportwagens op de paddock.

Het rijtje auto's waar onze aandacht naar uit ging, waren een stuk of 20 TVR's. Op de achtergrond een brute Sagaris met custom-made 'uitlaatjes' en een schitterende klassieke TVR Griffith.

Ook leuk, naast de nieuwe NSX stond een rijtje oude originele NSX'en, diverse generaties, mét en zonder klapkoplampen. En één NSX die duidelijk stamhoofd was van de club...

Terwijl de Blancpain, eerste race, race bezig was liepen we over het paddock en kwamen we langs de vele Caterhams.. Speelgoed schaal 1:1 cool smileygrinning smiley
De tweede foto één van de hoofdrolspelers van de race die we later die middag zagen. Genot ! Beter dan de Blancpain GT races.. En ze komen binnenkort ook naar Spa toe = aanrader !! Zie hieronder voor een kleine impressie van de start, door het ongeval in de GT4 hebben ze de programmering wat in elkaar geschoven dus je hoort straks bij de rollende start ook de podium ceremonie van de BlancPain Light divisie.

Caterhams op Brands Hatch, 2 klasses, in totaal 42 wagens !

Ohja, laatste BrandsHatch dingetje om te delen, ik heb denk ik een liefde voor voetgangerstunneltjes onder race circuits door, elk met hun eigen sfeer. Deze loopt trouwens nog aardig af naar beneden toe, naar de pitstraat / infield.

Ons vakantiehuisje dit jaar. cool smiley We verbleven die avond bij een pub, ca 40 minuten van Milton Keynes, toevalligerwijs was er die avond een fundraiser festival voor dieren in nood ofzoiets. Gezellig en ze zijn op tijd gestopt met spelen. De volgende ochtend liep Arosa de MK marathon.

Erg warm, te warm eigenlijk wel en zover ik begrepen heb ook een saaie marathon, maar wel nodig als voorbereiding op de eventuele ultramarathon later deze vakantie. En hij is een leuke medaille + finishershirt rijker thumbs up

Ja en als je in Milton Keynes bent als F1 fan... what else you can do.. ?

Tegeltjes aan de wand.. Geen fan van, maar ik maak hier wel een uitzondering voor..

Deze marathon werd gehouden op de maandag, 7 Mei, dus in aanloop naar de GP van Barcelona dacht ik hier al wel vast even iets van leven te kunnen zien, maar het is Bank Holiday, dus verrekte rustig daar bij RBR. Maar ik had toch mooi een preview/mock up gespot op de RB14 B1 versie.. thumbs up grinning smiley Van een medewerker krijg ik te horen dat de volgende dag de shop wel open is voor bezoekers, dus wellicht komen we hier de volgende dag nog even terug. Snel terug naar Arosa.

Die avond overnachten we bij onze 2e pubstop, een aanrader voor iedere camperaar ! Of met een tent ! Een pub in Turweston, vlakbij Silverstone (hint). Leuk om te vermelden hier is dat we een aan de praat raakten met een andere gast van de pub, hij had een fiets omgetoverd tot bromfiets/motor.. 50cc en voldoende pit om wat meer met het verkeer mee te rijden. Briljant, Engelser kan het bijna niet grinning smiley !!

De volgende dag richting Silverstone. Helaas, zoals al gemeld, de pinbadges die ik daar heb aangeschaft was ik aan het eind van de vakantie alweer kwijt. Die van BrandsHatch heb ik in iedergeval nog wel. Elders rond Silverstone park zit het bedrijf David Brown Automotive dus. En dit is dan wat dus iets van 500k moet kosten, mooie wagen, maar ik zie het er niet aan af.. Sorry David eye rolling smiley

En leuker zijn eigenlijk wel de splinternieuwe classic Mini's cool smiley

Terug in Milton Keynes een Figaro op de parking van de supermarkt. Nadeel van Figaro's is nu, we weten waar we op moeten letten en er zijn er maar weinig die echt in topstaat zijn. Kijk je van veraf.. zijn ze goed, zijn ze mooi. Kom je dichterbij zie je overal blaasjes, krasjes of deukjes. Niet erg, want die dingen zijn alweer 27 jaar oud, maar onderdelen zijn niet heel duur en worden op sommige dingen na nog steeds gemaakt of zijn nog in voorraad.

Excuses voor de sluipreclame voor de sluipreclame.. Ik merk het nu pas op.. grinning smiley grinning smiley eye rolling smiley

Later meer..

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2018 22:29 door Meike MR-S.
Wat een gave trip moet dat geweest zijn zeg! Hoe kom je bij die Lotus Driving Academy? Iets wat mij ook wel wat lijkt, zeker als ik mijn Lotus heb. smiling smiley smileys with beer
Wat een leuke trip en verslag Meike! (en Arosa) leuk dat de camper ook goed bevallen is! Oh en die Lotus-driving, das wel vet he!thumbs up
Pjötr
Wat een leuke trip en verslag Meike! (en Arosa) leuk dat de camper ook goed bevallen is! Oh en die Lotus-driving, das wel vet he!thumbs up

Zeker, komt ter sprake bij volgende verslag ! winking smiley
Gave tour! En die Zweedse wagens, poeh... nut smiley Heel indrukwekkend om drie stuks naast elkaar te zien. De derde is vermoedelijk een Agera. Ik ben ook niet 100% thuis in de verschillende Agera's/Koens, maar zo'n gepersonaliseerd Brits kenteken helpt een hoop in Google. Het is een standaard Agera.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-06-2018 23:03 door Avantour.
Zover we begrepen hadden was de blauwe One : One de meest bijzondere, had nog wat extra pktjes ten opzichte van de originele..

Van de exoten op het paddock ging de prijs voor grootste herrieschopper trouwens naar een Jééég... E Type... driftwagen nut smiley grinning smiley

Deze jongen dus
Mooie foto's Meike! Die 1:1 is wel heel bijzonder, bestaan er maar 5 van op de wereld.
Phaeton V8
Mooie foto's Meike! Die 1:1 is wel heel bijzonder, bestaan er maar 5 van op de wereld.
Dat zou je denken. Volgens mij was die blauwe geen 1:1 die zwarte wel. Daar hing een prijskaartje van 5 miljoen aan. De blauwe was een nog bijzondere waar er slechts 1 van gemaakt is met een waarde van 6 miljoen.
Brent®
Wat een gave trip moet dat geweest zijn zeg! Hoe kom je bij die Lotus Driving Academy? Iets wat mij ook wel wat lijkt, zeker als ik mijn Lotus heb. smiling smiley smileys with beer
Gewoon met de auto. drinking smiley

[www.lotusdrivingacademy.com]
arosa
Brent®
Gewoon met de auto. drinking smiley

[www.lotusdrivingacademy.com]

Hahaha, ik doelde (natuurlijk, sorry voor de slechte bewoording) of je werd uitgenodigd of dat je jezelf kan inschrijven. winking smiley
Nee hoor elke malloot met een rijbewijs kan gewoon inschrijven hiervoor.
De foto's - Deel 2

We zijn nog steeds in Milton Keynes, dinsdag 8 Mei. Nog even kijken bij RedBull Racing want als het goed is, is de fanstore nu open. Eerlijk gezegd valt het aanbod en de grootte van de store een beetje tegen, of heeft het in iedergeval niet zoveel te bieden naast fankleding van Max en Daniel..
Wel interessant, in aanloop naar de GP van Barcelona is Mr. Horner mogelijk in het pand, hij heeft zijn daily horse weer bij zich.. cool smiley thumbs up

De prijzenkast van RBR is ook wel indrukwekkend en dan te bedenken dat er een deel van deze trofeeën replica's zijn doordat er een stel idioten in het verleden een ramkraak + diefstal van circa 60 bekers hebben uitgevoerd in de ochtend van 6 December 2014.

Goed, genoeg gezien hier. Onderweg naar Braintree waar we op g.maps hebben gezien dat hier een Batavia-stad achtig winkelcentrum is. Leuk en sfeervol centrum thumbs up. Als hardloper was Arosa bijna van plan om dit shirt te kopen... grinning smiley

Vanuit Braintree komen we in een klein plaatsje genaamd Little Bentley, ook weer dankzij onze pubstop-guide ! Erg leuk en typisch Engels gehucht zo lijkt het. De plaatselijke telefooncel doet nu dienst als bibliotheek

De pub tegenover deze telefooncel is onze hastheer (vrouw) voor de nacht en hebben er ook vrienden gemaakt met een ander (Engels) stel met een camper, een hoop geroddel over het aankomende Koninklijke huwelijk tussen Harry en Megan Marble grinning smiley Smorgens nog een laatste groet door even de camper voor de pub te parkeren..

Woensdags gaan we richting het noorden, Norwich een beetje als doel. Via die zelfde maps-app komen we op een parkeerplaats uit in Lowestoft als tussenstop. Het mooie is wel, parkeertarieven in Engeland kunnen soms erg onlogisch gunstig zijn. 1 pond = 1 uur, 2 pond = 2 uur, 3 pond = een hele dag parkeren. Een leuk en onschuldig stadje, nu had ik nog geen Fish & Chips geprobeerd in Engeland en als havenstadje leek me dat wel een leuk idee om dat hier te proberen = spijt van eye rolling smiley Verkeerde indruk van wat Fish & chips zou zijn misschien, of het ligt gewoon aan de Engelsen hier/daar/overal.. de porties zijn gigantisch !! Je besteld een medium schotel en je krijgt een bord vol vis en 'chips' genoeg voor 3 personen. Oh en mushed pies = niet het zelfde als erwtensoep. Wat een smaakloze drek grinning smiley

Gelukkig krijgt het bezoek aan Lowestoft een betere herinnering. Als fan van Dire Straits / Mark Knopfler was ik al langere tijd op zoek naar een gitaar, elektrisch. Nadat we het hele centrum + haven wel gezien hadden waren we alweer onderweg naar de auto toen Arosa een bord met 'musicstore' zag en een pijl naar links. Een klein muziekwinkeltje achter de grote winkelstraat had voornamelijk akoestische gitaren, saxofoons en...

Een echte Höfner wordt mij aangereikt !! Mark Knopfler zijn allereerste gitaar was ook een Hofner.. Met een Club Solid, Les Paul achtige gitaar in gratis koffer + miniversterkertje (broekzak formaat) loop ik de winkel uit... Erg handig zo, met nog ruim een week tot 14 dagen te gaan.. Waar laat je dat ding ? De douchecel in de camper werd het opberghok voor m'n nieuwste aanwinst. Nog steeds niet te bevatten dat ik nu een gitaar heb (en er na 3 weken nog steeds geen kloot van kan) big smile smiley

Even een fast forward naar de Lotus Driving Academy..

Helaas, van de Driving Academy zelf kan ik geen foto's laten zien, met de doodeenvoudige reden dat je ze ook niet mag maken, met de geringe kans dat je een auto of onderdeel op foto laat zien. Alles in Hethel wordt goed georganiseerd, gecontroleerd en gewaarborgd.

De training zelf is zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd, eerder een dag om je eigen grenzen op te zoeken dan dat van de Elise.
De hele groep aan deelnemers, ongeveer 25 tot 30 man wordt in groep A en groep B gesplitst. Arosa en ik zitten allebei in groep A. Groep B gaat eerst de factory tour doen, wij gaan met 11 man de baan op, het Noordelijke deel van het circuit. Op de afbeelding het rechterdeel met Windsock corner als langzaamste bocht en 'splitsing' van het andere deel. wil je het hele circuit rijden, dan zou je minstens voor Silver Academy moeten gaan.

Je gaat twee keer 20 minuten één op één met een instructeur in de auto, een Elise S3, standaard op standaard 'Lotus' banden. Deze S3 heeft een slordige honderd pk meer dan de onze, maar eerlijk gezegd merk je daar niet veel van, mede doordat de Rover motor uit de S1 meer koppel heeft onderin tov de Toyota motor in de S3 die meer toeren van je vraagt.
Langs het circuit zijn bij elke bocht 3 secties aangeduid. Rempunt, instuurpunt en apex. Het is echt een heerlijk gevoel om voluit te gaan (dat denk je) en tot ongeveer 180km/u in zijn 5e versnelling op de chicane af te rijden, dan remmen, insturen, vol over de curbstones en weer op het gas zodra je de bocht naar links hebt gemaakt, weer versnellen naar de 5e versnelling, nu remmen en terugschakelen naar 3e versnelling en pas heel laat insturen, de late apex aantikken en gas er op.. Dan volgt het lastigste deel van het korte circuitje, Afremmen op motor, remmen, langzaam naar de linkerkant van de baan en even wachten met insturen, dan naar binnen 'hoeken', rechtsblijven en nogmaals laat insturen voor je op Windsock corner afkomt.

Eéééén dan kan ik de tweede versnelling niet vinden in de auto. En weer niet. De tweede versnelling zit ergens dicht bij de 4e versnelling, iets versprongen van het H-patroon en elke keer duw ik hem weer in de 4e en bwaop... te langzaam door de hairpin. Pas op het laatst in de eerste sessie weet ik de twee te vinden (iets minder lief zijn voor de pook) en ga ik veel lekkerder door de hairpin en sneller weer richting de chicane.
Arosa heeft naar ik weet een zelfde toffe ervaring van de training. Na onze twee sessies op het noordelijke deel is het onze beurt voor de factory tour.

Tussendoor weten we ook nog een bijzondere Evora te spotten, mogelijk een roadster versie, maar iedereen van Lotus houdt stijfjes de lippen opeen.

De factory tour is erg indrukwekkend, erg mooi en simpel systeem. 90% van de assembalge lijn wordt met de hand uitgevoerd, slechts 1 sectoe wordt 'deels' met robots uitgevoerd, maar nog steeds met menselijke controle. Ook hier zijn vanzelfsprekend geen beelden van.
Wel weet onze gids erg veel.. Zo weet hij haarfijn te vertellen dat er op het moment van de rondleiding een pakket met onderdelen wordt samengesteld voor een levering aan VanDerKooi, welke wij vorig weekend hebben bezocht en de rest van de auto hebben zien hangen in de loods.. Erg leuk !!

Ná de factory tour is het tijd voor de lunch, erg goed verzorgd met veel keus en gezelligheid tussen deelnemers en instructeurs, op z'n Engels met anekdotes en Engelse humor. Het geeft net als bij vdKooi een indruk dat je niet alleen klant bent, maar eerder lid van een club, niet eens elitair.. gewoon een leuke club onder gelijk gestemden. De lunch zit er op en met alle deelnemers gaan we de laatste sessie in, waar we op het zuidelijke deel van het circuit nogmaals onze skills kunnen oppoetsen met nog éénmaal een instructeur naast je. Arosa is eerst en nadat hij geweest is geeft hij mij nog even tips over hoe de bochten te nemen zijn. Intussen was de lucht al donkerder geworden, de Engelse weergoden hebben zich toch weer laten zien en na ongeveer 10 minuten in mijn sessie begint het te spatten. Ik verlies mijn concentratie en ben een paar keer te laat met remmen. Erg irritant en zonde van die sessie. Nog steeds een erg mooi ervaring, ook vooral het feit dat je vrij wordt gelaten fouten te maken en deze live worden besproken als je weer op weg bent naar de volgende bocht.

De training zit er op. Als verrassing krijgt elke deelnemer van de trainign een gesponsord pakket van ValletPro als bedankje (of een erg duur pakket met gratis training). En natuurlijk een certificaat !

Dan het moment waar we wel foto's mochten nemen !! Een bezoekje aan het oude pand van Classic Team Lotus. Door hun deelname aan de historic GP in Monaco dat weekend zijn er niet zoveel auto's te zien als de bedoeling was waarschijnlijk, nog steeds stap je een tijdmachine binnen om je vingers bij af te likken !!

Wordt vervolgd !!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2018 20:54 door Meike MR-S.
Gaaf hoor!!! Het wordt echter wel tijd om de topuctitel eens aan te passen, die Focus rijdt al 10 jaar in Marokko....
Update

Nouja, net zoals dat dan ging met het vinden van de gitaar in Lowestoft, zo is het ook een beetje gegaan met het onderwerp camper...

Dit keer geen geheimzinnigheid, geen raadsels of moeilijk gedoe (dat komt later vanzelf wel) grinning smiley

Het onderweg zijn met een camper, we hebben het al uitgelegd, was voor ons een kwestie van ontdekken, ervaren en kijken wat wij verlangen van het onderweg zijn met een camper. tv/schotel ? Boeit ons niet, niet nodig. Douche-cel, die hebben we gebruikt als magazijn voor de gitaar, voornamelijk wassen en gebruik maken van de facaliteiten ter plaatse.. Boeit dus ook niet. En een buscamper als de Ducato zou ons sowieso te groot zijn.

Na afstrepen, vergelijken, nogmaals afstrepen en nieuwe 'inzichten' is het een outsider geworden waar we allebei wel warm van werden. Een vreemde eend in de bijt (vaste forummers kennen ons repetoir onderhand wel) is ons juist weer niet vreemd.

En dus, een wagen met de totaal inspiratieloze naam ; De Nissan NV200 ! Vanmiddag bekeken en mondeling overééngekomen dat dit onze metalen buitentent gaat worden ! grinning smiley cool smiley

Een aantal feiten op een rijtje waarom het deze is geworden ;

- Stond te koop als marge voertuig, geen btw en van 2010, dus ook geen bpm.
- Een laadruimte van 2 meter lang en net géén 1.90 hoog, die past ook nog eens in de garage ! Geen eis, wel een pré !
- Airco aanwezig, cruisecontrol éénvoudig in te bouwen middels canbus
- Stoer uiterlijk, foute zwarte velgen, sidebars en meegespoten bumpers zie je niet veel in zijn klasse.
- Alhoewel er een hefdakje op gaat komen, hopen we de Niksan zo stealth mogelijk te houden.
volgens de RDWnog steeds in Nederland en ik ben pas 4 jaar kwijt.
Bijkomend probleem, ik heb meerdere keren Nic De Boer proberen te vragen, zowel mail als feedback forum, mijn oude inlog gegevens weer op te vragen. Dit topic is aangemaakt met mijn 'normale' account, maar dit huidige account staat op het zelfde email adres volgens mij, zodra ik wéér bij mijn oude account kan, kan ik de titel weer veranderen !
Wat moet die trip fantastisch geweest zijn, niet normaal! Langs Red Bull Racing en de Lotus Academy, ik heb weer iets wat ik op mijn lijstje van mogelijke vakanties moet gaan zetten. thumbs up
Wat een leuke NV200! Ik ben benieuwd naar het project camper ombouw!
En omdat wij géén 3 auto's nodig hebben, gaat er toch 1 de verkoop in.

Beste Civic, we gaan je missen jongen sad smiley
Mooi dat de Lotus blijft! Leuke basis voor een campertje. thumbs up Gaan jullie een "ombouwverslag" bijhouden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-06-2018 21:21 door Jay DoubleYou.
Daar kan ik niets beloven, ik ben nogal slecht in dat soort dingen eye rolling smiley grinning smiley
We zijn ook nog vol overleg en in dubio wat we met de auto gaan doen. Als je kijkt wat je aan inrichting kwijt bent om hem op camper kenteken te krijgen, dat duurt echt een x aantal jaar voordat je dat er uit hebt + we willen hem zo stealth mogelijk houden. Een hefdak is dus nog niet zo zeker dat dat er gaat komen bijvoorbeeld.

Arosa heeft vanavond van papier een box gevouwen met de dimensies 1:10, nu dus aan het schuiven met papieren meubeltjes.. En als we het wagentje eenmaal hebben, kunnen we mogelijk weer opnieuw beginnen grinning smiley Wel erg leuk om te doen en deel van de lol je eigen camper te maken
Haha mooi! Ik ben benieuwd! Komen daar geen foto's van? smiling smiley
Meike MR-S
Daar kan ik niets beloven, ik ben nogal slecht in dat soort dingen eye rolling smiley grinning smiley

Hoeft ook niet. grinning smiley
Gewoon foto’s van de vorderingen mag ook. Ik kijk liever plaatjes dan dat ik hele lappen tekst lees.
Meike MR-S
Bijkomend probleem, ik heb meerdere keren Nic De Boer proberen te vragen, zowel mail als feedback forum, mijn oude inlog gegevens weer op te vragen. Dit topic is aangemaakt met mijn 'normale' account, maar dit huidige account staat op het zelfde email adres volgens mij, zodra ik wéér bij mijn oude account kan, kan ik de titel weer veranderen !

Jan Renting doet de forumzaken. smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close