Arosa & Meike - Krijgt onze Rugzak een MakeOver ??

Gepost door Meike 
Het voorjaar van 2020 staat op de loer en Corona houdt huis in Europa.. Maar nee, daar wil ik het niet over hebben.

De iQ, oftewel Rugzak, is nu méér dan een jaar in bezit en nog altijd rijdt ik er met veel plezier in. Laatst wel een probleem gehad met de remmen, de remschoenen op links voor bleven hangen op de schijf.. Hij trok wat naar één kant toe en opeens liep het ding zo aan dat ik hem begon te horen (en ruiken) toen ik onderweg was naar de stalling in Huizen.
Linkernaaf aangevoeld en loeiheet dat het ding was. Met onze garage contact opgenomen en dat weekend, 2 weken geleden, een 500e als leenauto meegekregen. Best een leuke ervaring.

Nu rijdt de iQ weer zoals ie hoort te rijden. Maar er is nog iets dat mij al een tijdje aan Rugzak stoort en dat zijn de velgen. Al bij aankoop wisten we dat één van de velgen behoorlijke oxidatie vertoonde, maar dat de andere 3 ook wel een opknapbeurt kunnen gebruiken.

En daarbij wil ik jullie hulp vragen.. want vroeger kon ik nog wel foto's bewerken, maar het lukt mij niet meer.. ik ken het programma Gimp niet zo goed en ik wil alleen even zien welke kleur (tint) velgen er goed onder de iQ staan. Op het eerste gezicht denk ik niet dat zwarte velgen staan op een zwarte auto. Het is in eerste instantie de bedoeling om de bestaande velgen te poedercoaten en in een egale of metallic kleur te laten spuiten. Gunmatal, een paar stapjes donkerder dan het huidige, is bij mij tot nu toe favoriet. Maar misschien staat zilver of zelfs wit ook wel? Beetje JDM zeg maar.. big smile smiley

Wie kan mij helpen een paar foto's te tonen (bijvoorbeeld uit deze post) welke kleur of tint velgen er goed staan onder onze iQ. ? Een ander alternatief is het aanschaffen van een andere set velgen, maar eerlijk gezegd vind ik de 6 spaaks schoentjes nu ook ECHT niet lelijk !!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2020 16:18 door Meike.
Dan dus ook even aan het zoeken geweest naar wat alternatieven als het tóch niet gepoedercoat wordt maar dat Rugzak nieuwe schoentjes krijgt.

Dit zijn de 3 sets waarvan ik denk/verwacht dat ze goed staan ;

Rial Milano Anthracite

MSW (OZ) matte grey

Borbet LV4 crystal silver

Deze 3 sets zijn volgens de site Velgenshop leverbaar op de iQ, dus ik ga er even vanuit dat dat dan ook klopt. De 3 sets staan in die volgorde dat ik ook denk dat nummer 1 het beste staat en de nummer 2..en 3. blablabla. smiling smiley

Volgens mij is dit mooi op een zwarte auto, niet perse het model maar vooral de kleur. Antraciet is in real life vaak nogal donker.
[www.youtube.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2020 20:55 door haarr.
Ik zou gewoon de huidige set laten spuiten. Ja, spuiten, niet poedercoaten. Poedercoating geeft net niet de juiste glans en diepte, en die coat spat er zo af bij een stoeprandje of bandenwissel. Gewoon laten spuiten, dat is het mooiste en het beste. En zo'n aftermarket wielset? Die doet afbreuk aan de premium uitstraling van de iQ.

edit: dit vind ik stiekem wel best vet, maar alleen i.c.m. een verlaging. En uiteindelijk wil je het gewoon niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2020 23:05 door Elco.
Aftermarket kan ie alleen cupwielen hebben, denk ik. Dus zoals de tweede die je post. Maar ik zou het ook bij origineel houden.
Elco
Ik zou gewoon de huidige set laten spuiten. Ja, spuiten, niet poedercoaten. Poedercoating geeft net niet de juiste glans en diepte, en die coat spat er zo af bij een stoeprandje of bandenwissel. Gewoon laten spuiten, dat is het mooiste en het beste. En zo'n aftermarket wielset? Die doet afbreuk aan de premium uitstraling van de iQ.

edit: dit vind ik stiekem wel best vet, maar alleen i.c.m. een verlaging. En uiteindelijk wil je het gewoon niet.

Haha, zien we hier nu een innerlijke strijd Elco? tongue sticking out smiley

Ik zou denk ik de velgen antraciet laten spuiten/poedercoaten.

Deze velgen had ik onder mijn 107, ik weet niet in hoeverre de IQ en 107's etc verschillen, weet wel dat deze wielen niet in de configurator voorbijkwamen, maar uiteindelijk wel pasten. Op het randje qua breedte achter, waardoor hij bij zware belasting aanliep (ook wel een nadeel van de doorhang van de 107's achter)

Als ik er even op Google zie ik ook nog met hoogglans zwart binnen in de spijlen, of antraciet of zwart. Persoonlijk vond ik dit 1 van de vetste sets die ik ooit onder mijn auto's gehad heb. Zeker omdat niemand anders ze onder een 107 had zitten. tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2020 09:30 door Brent.
Ik zou ze ook zilver houden, antraciet gecoat heb ik onder mijn auto, die zijn daarna hoogglans gespoten, en het staat fantastisch. Maar ik heb een rode auto....op zwart is een lichtere velg erg mooi.

Optie 2 vind ik daarbij erg gaaf! thumbs up
Bedankt voor alle reacties..

@Elco, alleen spuiten gaat niet, omdat de velgen ook voorbehandeld moeten worden door de corrosie. Dus is zandstralen dan wel gewenst, wat ik gecombineerd met poedercoaten bij één bedrijf kan laten doen in Utrecht. Ik heb hier mooie resultaten van gezien en lees goede ervaringen over poedercoaten op velgen en dat dit juist krasbestendiger is dan normale lak?

@Barri, ja de velgen zoals ik ze nu heb zijn bij mij ook eerste keus.

@Brent, ik weet niet meer waar, maar ik had een velgenshop gevonden waarbij ik de velgen online kon 'passen' onder een zwarte iQ. De 3e set velgen, of het type velg eerder gezegd, pastte goed onder de iQ. Maar zo ook de 1e en 2e set. winking smiley Staat zeker leuk onder de kleine leeuw.
Update

Het is alweer even geleden. Dat ik in Maart om advies vroeg bleek niet voor niets te zijn geweest. Het advies van het spuiten van de velgen, of zogezegd het zelf spuiten van de velgen, heb ik ter harte genomen, ook omdat ik toch niets te doen had tijdens mijn 'corona verlof' (uitzendkrachten wereden tijdelijk niet ingezet en eigen chauffeurs van Connexxion moesten zoveel mogelijk ingezet worden), wat resulteerde in 10 onzekere weken. Dus ja, Arosa had wel gelijk met de vraag "Waarom doe je het zelf dan niet?"

Nadat ik mij een beetje had georiënteerd welke look ik mee wilde geven aan de te schuren velgen, een bestelling geplaatst voor een partij spuitbussen en schuurpapier. Ja inderdaad.. schuur papier.. komt zo nog wel.

De blanke lak van de originele velgen was echt slecht. Niet alleen aan de zichtbare zijde, maar aan de achterzijde was het al helemaal drama. Omdat ik maar één assteun heb, heeft de iQ in een periode van ca 3 weken steeds op één ander hoekje moeten staan wachten tot hij weer werd ingezet als vervoermiddel, niet als straatplant.
Begonnen met ogenschijnlijk de slechtste velg aan de voorzijde, de iQ ontdaan van zijn rechtervoorpootje. Thuis, in de tuin kwam ik er achter dat de achterzijde erger was dan voorzijde en heb de gebladderde blanke lak verwijderd met de tuinslang.

We hebben zat apparaten in huis, ik had mogelijk kunnen kiezen voor een schuurschijf op de boormachine of iets anders dat roteerde. Nee, ik ben eigenwijs soms en wilde het met de hand doen, bang voor krassen en onherstelbare schade. Begonnen met een normaal schuurpapaier met korrel 120 en later met 240 en nat geschuurd met 400 was ik tevreden met het resultaat. Tuurlijk, ik verwachtte geen wonderen, had het beter gekund? 100% zeker, maar ik denk zo voor een eerste keer dat het resultaat er mag zijn en dat het schuurwerk op 98% van de plekjes ik mijn werk wel goed gedaan heb. Een paar plekjes zie je nog wel als je gaat kniesoren, maar wie ziet daar wat van? Ik zie zelden mensen de velgen van anderen te inspecteren op onvolmaaktheden.

Dus toen over gegaan op de primer. Bij de hema 3 setjes van 2 pakken speelkaarten besteld en met de speelkaarten een masker gemaakt om de velgen te spuiten. Dit was echt leuk om te doen met de hand. Nadat de primer lagen (3 keer) op de velgen waren aangebracht, over gegaan op de ware look.. gun metal grey, tussen zilver en antraciet in. Een zijdeglans lak welke ik net als de primer zo ongeveer 3 lagen per velg heb aangebracht. Dan het moeilijkste van alles. De blanke lak aanbrengen. Je ziet niet waar je blijft met spuiten, zeker niet als je het met vol daglicht en schaduwen doet in je eigen tuin. Heel voorzichtig steeds kleine stukjes spuiten, spaak na spaak.. ik schat zo dat het per velg ook weer iets van 2 of 3 lagen zijn geworden.

Dan, de auto stond toch zielig op één assteuntje en de voorste remklauwen waren net vernieuwd. De Evora heeft gele klauwen en het leek mij wel cool om de iQ ook met deze kleur de Rugzak wat sportiefs mee te geven. Dus samen met de bestelling voor de kleur van de velgen ook een spuitbus vuurvaste knalgele lak besteld van motip (tevens ook het merk van de gunmetal grey). Voorzichtig alles geschuurd, ontvet en afgeplakt (ook de grond) alvorens de remklauwen een andere uitstraling te geven. En ik heb daar bepaald geen spijt van. Nogmaals, ik had het beter kunnen doen wellicht. Misschien in de garage box, maar daar stond de Nissan nog, geschorst en niet zo makkelijk om aan de auto te klussen terwijl ik thuis zat, zonder vervoer notabene. Dus, met de middelen die ik had en het gebrek aan ervaring deze klus naar alle tevredenheid afgerond. De eerste keren door de wasstraat met de iQ voelde wel eng, maar tot nu toe blijft alles goed zitten. Ik heb nog niets gemerkt van de aluminium velgen of deze onderhuids weer zijn gaan oxideren of niet. Het is het afwachten waard zo.. Sowieso veeeeeeel beter dan dat het was cool smiley

De foto's in volgorde..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2020 13:50 door Meike.
Update over de Nissan..

Niets bijzonders eigenlijk, behalve dat we er tweemaal even op uit zijn geweest met de kleine campert. Eerst kon ik met werk een dag ruilen waardoor ik 3 dagen vrij was na een weekendje invallen we even twee nachten in de Ardennen zijn geweest. Corona of niet, het is niet veel anders dan dat je hier of in Belgie (of elders) naar de supermarkt gaat. Afstand bewaren, mondkapje op en je bent in principe vrij om te gaan en staan waar je wilt. Arosa had rondom La Roche En denne een route uitgezet om te lopen, ik heb mij heerlijk verveeld, stukje wandelen, foto''s gemaakt en hem aan het opwachten met zijn tas vol kleding. Maandag heen en woensdag in de middag weer terug. Donderdag en vrijdags werken en dan nog een weekje vakantie voor ons beiden, terwijl we eigenlijk al in Noorwegen zouden zitten, 1 van de vele duizenden vakanties die niet door zijn gegaan door corona. Er zijn vele ergere dingen dan dat. Je maakt er maar het beste van, toch?

Vrijdags had ik ochtend dienst en de avond ervoor had ik een telegraaf journalist gevraagd hoe het zat met de bereikbaarheid van het circuit ter plekke. Dan hebben we het hier over Spielberg uiteraard. De eerste F1 race van het seizoen. Ja, idioot plan wellicht, maar ik houd wel van dit soort gekke acties. Aanvankelijk had ik ook vrij gevraagd om op 3 mei naar Zandvoort te gaan. De file induiken voor niets, waar velen anderen betaald voor zouden hebben als de race doorgang had gevonden. Dan, op racedag een strandtent uitzoeken met scherm, daar de F1 kijken met live geluid, helikopters en bediening.. ja dat heb je niet als je op de tribune zit.. Lijkt mij alsnog leuk om dit volgend jaar uit te voeren big smile smiley

Maar goed, dat gevoel 'er bij zijn'' dat bekroop mij wel en Arosa vond het blijkbaar ook een smoes om er even tussenuit te gaan. Diezelfd evrijdag nog vertrokken en ergens in de buurt van Frankfurt een plekje gevonden waar we de bus hebben neergezet. In de ochtend rond 8 uur weer verder gaan rijden en met circa een uurtje of twee voor aanvang van de kwalificatie hadden we ons plekje gevonden. In een weiland. Schijfdeur open, het was goed heet in het dal. Stoeltje uitgeklapt en met de laptop op schoot Ziggo aangezet om de kwalificatie ook te kunnen volgen. Voornamelijk ook de stuntshow en helikopters die af en toe over kwamen vliegen gaf een gekke leuke sfeer. We waren lange tijd alleen.

Na de kwalificatie een plek gaan uitzoeken om te overnachten. Eerst nog een wandeling gemaakt langs een waterkracht centrale nabij en nadat we niet echt een plek in de buurt van het water konden vinden, een plek gevonden aan de rand van Fonsdorf, waar we als het goed was gewoon konden parkeren voor de nacht. Smorgens even een wandeling gemaakt en dan kom je wat sportieve gasten tegen die die dag een belangrijke wedstrijd op het programma hebben staan. Wat een toeval big smile smiley

Nadat we de race op de zelfde plek als de kwalificatie hebben gezien, nu met meer mensen die deze plek hadden ontdekt, besloten om in een aantal dagen tijd weer naar huis te rijden. Op onze weg terug naar het noorden, door het binnenland van Oostenrijk komen we plotseling het bord Lotus Museum tegen. Erg leuk en sympathiek museumpje welke je kan bezoeken tot einde middag/avond. Het wordt gerund door echte fans van het merk en wordt mede in stand gehouden door clubleden. Ons duits is niet geweldig. Er is wel iemand die een beetje Engels spreekt, maar Duits verstaan en spreken zou het toch een stuk makkelijker gemaakt hebben aan onze zijde. Aanrader !!

De eerste overnachting nabij Bad Ischl, één van de brandhaarden waar corona tierig om zich heen heeft geslagen, maar we hebben hier niemand gezien, omdat we de bus linea recta het bos in hebben gestuurd, een parkeerplek hebben gevonden voor de nacht en nog even een wandeling naar boven hebben gemaakt. Hier hebben we vorig jaar ook twee nachten gestaan en het is echt een schitterende plaats om te kamperen. Super heldere nachten welke we konden aanschouwen door het daklicht open te klappen. Hoe langer je keek, hoe meer sterren er zichtbaar werden.

De volgende ochtend weer een wandeling gemaakt, nu verder naar boven met een mooie eeuwenoude waterval uitgesleten in de rotsen. Op de terugweg nog even een dammetje gebouwd en toen maar weer verder naar het noorden. Ingolstadt. We zijn er al eerder geweest om Audi te bezoeken, nu was het gewoon een tussenstop. Bij aankomst even gekeken en het parkje waar we de bus hadden neergezet lag vlakbij een druk winkelgebied met een mediamarkt, decatlon en diverse restaurants. Hier zijn we voor het eerst uit eten geweest in plaats zelf wat klaar gemaakt te hebben. Ik een hamburger en Arosa een curryworst waar hij kon kiezen uit de volgende bereidingen.. harmlos, bisserl scharf, schon scharf en scheisse scharf.. En Arosa had dan gekozen voor schon scharf.. nou.. ik wil niet weten hoe scheisse scharf geweest zou zijn, gezien de emoticons die erbij stonden (wordt nog geupload).

Wordt vervolgd.

Eerste foto''s

Mooi geworden die velgen. Die waren inderdaad wel aan een opknapbeurt toe.
Inderdaad een hele verbetering! Volgens mij wel een Toyota kwaaltje dat de velgen afbladeren, bij de Prius begint het ook goed los te zitten aan de binnenkant van de velg.
Leuke verhalen.
De camper naast de IQ doet me aan dit bericht denken:

Niet helemaal hetzelfde, maar zo lees je 2x in 1 week over een oude blauw-witte camper...
Mooi gedaan hoor, die iQ-wielen! Ik ben er echt van overtuigd dat ze nu mooier en dieper glimmen dan wanneer je ze zou laten poedercoaten. Ook die gele klauwen vind ik wel leuk smiling smiley.
Goed gelukt hoor, de velgen en klauwen.
Geinig idee ook van de spelkaarten. spinning smiley sticking its tongue out
Die wielen en remmen van de IQ zijn goed gelukt! Ik wil de remmen van de Focus ook nog eens doen. Zit te denken aan brons, maar dat geel is ook wel leuk.
Barri
Die wielen en remmen van de IQ zijn goed gelukt! Ik wil de remmen van de Focus ook nog eens doen. Zit te denken aan brons, maar dat geel is ook wel leuk.
Brons lijkt me dan een betere keuze. Geel op een iQ is geinig, bij een Focus is het net of je een snellere versie ambieert.
Zooo die velgen waren er wel heel slecht aan toe zeg, heel mooi opgeknapt. drinking smiley

Leuke tripjes ook, vooral de F1 op afstand, haha.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.