Terence: Volvo V60 D4 en Volkswagen Polo

Gepost door Terence 
Wielnaven vervangen, schijven en blokken achter vervangen. Trilling tijdens het rijden weg.

Echter: trilling tijdens het rijden nog aanwezig. Volgens de monteur 'hoogteslag van de banden'. Wat mij betreft onzin en zo bleek ook na de wissel van velgen en banden deze week. Trilling tijdens het rijden, zowel in het stuur als in de stoel aanwezig.

Iemand nog een idee? moody smiley
Rondom trilllen........wie balanceert de wielen? Misschien is zijn balanceerapparaat wel niet in orde....kan je balanceren tot je een ons weegt.

Trilling in het stuur duidt op onbalans in de voortrein, trillen in de stoel duidt op onbalans in de achtertrein. En soms kan het al in een wielnaaf zitten waar wat roest op zit. Wielen eraf, goed laten balanceren en de naven eens goed schoonmaken met een staalborstel.
Misschien is het wat om de velgen en banden te matchen. De Hunter GSP9700 is een mooi apparaat waarmee je mooie ronde combinatie`s kan maken met weinig onbalans. Eigenlijk de enige in zijn soort.
Zou ook aan je draagarm rubbers kunnen liggen, op het focus forum is hier al veel over gediscussieerd, ik heb er geen last van (250.000km/1.6tdci), maar het schijnt meer voor te komen.
Quote
konijn123
Zou ook aan je draagarm rubbers kunnen liggen, op het focus forum is hier al veel over gediscussieerd, ik heb er geen last van (250.000km/1.6tdci), maar het schijnt meer voor te komen.

Draagarmen dacht ik ook aan..
@ Boppie: om uit te sluiten dat het in de wielen/banden zit een maatje kleiner en Michelin winterbanden erop gegooid. Probleem/gevoel/trilling is niet anders.

@konijn123: veel dank voor de link, we gaan weer een afspraak maken.

@BMW Power: thumbs up
Afgelopen week weer even naar de Volvo dealer geweest een proefrit van bijna een uur gemaakt. Verschillende wegen, verschillende snelheden, remmen, optrekken, sturen, alles uitgeprobeerd.

Conclusie werkplaatschef: ik voel verschillende dingen. Ik voel een onbalans in de wielen, vooral achter. Ik voel verder een trilling in de auto die te rijmen valt met toerental motor, wegdek, alles. Ik heb niet gekeken naar de uitvoering, wielen, banden, expres niet om niet bevooroordeeld te zijn. Ik voel echter een sportieve auto en zie dat je een verzorgde auto hebt. Dat duidt op een kritische rijder. Ik voel de trilling die je bedoeld, maar weet vrijwel zeker dat dit bij de auto hoort. Al zeg je nu: los het maar op voor 3000 euro, die garantie kan ik je niet geven. Ik denk dat het in de auto zit en hoort.

Op jullie advies de draagarmen aangehaald. Hij heeft dat uitgezocht en bekeken. Rubbers zijn 5-10% ingescheurd, pas vervangen bij 60-70%. Draagarmen zijn ongeveer dezelfde als Ford, maar andere rubbers. Conclusie: niets aan doen.

Na 500 km kom ik tot de conclusie dat alles vrij maken, balanceren en inspuiten voorlopig het beste is. Trilling is vrijwel afwezig en valt mij amper nog op... Ik ben tevreden! thumbs up
Quote
Terence
Op jullie advies de draagarmen aangehaald. Hij heeft dat uitgezocht en bekeken. Rubbers zijn 5-10% ingescheurd, pas vervangen bij 60-70%. Draagarmen zijn ongeveer dezelfde als Ford, maar andere rubbers. Conclusie: niets aan doen.

Begrijp niet wat met die percentages wordt bedoeld, je kan het betreffende rubber bijna niet zien. Het is te herkennen wanneer het rubber gerafeld is. Overigens kost een draagarm iets meer dan 100 euro per stuk (wanneer je het zelf plaatst).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2015 00:00 door konijn123.
Zo eerst maar eens even het goede nieuws: de trilling in de auto is vrijwel weg en valt niet meer op. Heel erg fijn!! Auto rijdt verder als een zonnetje.
Parkeren in Amsterdam onder de grond:


Opvolger?? Of toch een V60??


Ook de FiŽsta heeft haar grote beurt overleeft zonder gekke dingen. Die brengt vrouwlief elke dag braaf heen en weer naar Den Haag vanuit Amstelveen. Plaatjes ontbreken haha!

Dan maar eens nog beter nieuws: vaders een andere baan dus de lease BMW 520dA Touring ingeleverd met ruime ton op de teller. Commentaar bij inlevering was "uitstekende staat, zeer verzorgd". Daar doe je het dan voor winking smiley

Plaatje bij het werk van mij:


Laatste wasbeurt:


Maar ja, wat moet er dan komen? Een nieuwe lease auto of toch een privť aanschaffen? Het werd privť, wordt deze week opgehaald uit Duitsland: BMW 328i Touring Luxury Line: van stoelverwarming op de achterbank tot open panoramadak, van achteruitrijcamera tot elektrisch wegklapbare trekhaak!




En even geleden is ook dť bekendste Golf V5 van Amstelveen naar zijn nieuwe eigenaar gegaan. Afscheidsplaatje:


Moeders wilde graag een nieuwe auto. En wat koop je dan? Juist: een nieuwe Golf 7 1.4 TSI DSG Highline met alles erop en eraan: van xenon tot stoelverwarming, van inparkeerhulp tot standkachel!

Bob heeft het weer top verzorgd uit Duitsland:






Genoeg autonieuws dus, de Golf en BMW komen in dit topic niet aan de beurt, maar wel leuk om even te melden big smile smiley
Leuk man! thumbs up

Je ouders hebben een mooi wagenpark nu! thumbs up

Scheelt dat nu veel, zo'n Golf VII uit Duitsland?
Want een Business Edition in NL is ook wel leuk geprijsd toch?
Quote
Barri
Leuk man! thumbs up

Je ouders hebben een mooi wagenpark nu! thumbs up

Scheelt dat nu veel, zo'n Golf VII uit Duitsland?
Want een Business Edition in NL is ook wel leuk geprijsd toch?

Dank dank, de Golf had al jaren geleden de deur uit gemoeten voor moeders, maar gelukkig nu echt haha! We hadden voor de Golf nogal specifieke wensen:

Moeders:
Automaat
Limestone gray
Stoelverwarming
Standkachel als het kan
Parkeersensoren voor en achter
Beperkte keuze aan mooie lichtmetalen wielen
Geen xenon

Vaders:
Xenon
Standkachel als het kan
1.4 TSI zonder ketting zonder cilinderuitschakeling maar mťt pk's.

Overal: geen sportonderstel, sportstoelen.

Conclusie: die ga je niet vinden in Nederland. Prijsverschil is zeker nog wel 4-5 duizend euro.
Zo, geen nieuws is goed nieuws zou je bijna zeggen! De balans opmaken voor de zomer:

De Volvo gedraagt zich goed. Net voor de beurt geweest van 160.000 km bij een daadwerkelijke stand van 164.700 km. Afgelopen maand was al de ashoes LV vervangen. Bij de wissel naar zomerwielen 2 nieuwe achterbanden, Michelins. 2 nieuwe Michelins liggen al in de schuur te wachten tot ze er voor op mogen. Bij de beurt was nog de v-snaar aan vervanging toe. Ik rij best een stuk naar de Volvo dealer voor de goede service, deze keer 2 minnetjes dat 1 kentekenverlichting nog steeds niet brand en dat de serviceindicator niet is gereset. Komt uiteraard vast weer een goede reactie op thumbs up

Enige waar de Volvo last van heeft zijn trillingen tijdens het remmen. Het blijft een terugkerend probleem dat de dealer niet weet op te lossen. Nieuwe schijven en blokken voor, tot twee keer toe nieuwe schijven en blokken achter, wielnaven achter vervangen, het mag niet voor de lange termijn helpen. Zit maar eens te denken of ik een specialist moet bezoeken of het zo maar moet laten. Remmen doet ie namelijk wel.

De FiŽsta doet het uitstekend. Net weer een beurt gehad bij 70.000 km en staat nu op 72.700 km. Volgende beurt komt de remmerij aan de beurt. En snel maar even een reinigingsbeurt voor de airco, want die stinkt winking smiley

De Golf en de 328i doen het uitstekend, hoor daar geen klachten.
Even het stof van het topic afvegen en met een doekje wat schoonmaken. Geen nieuws is goed nieuws zou je zeggen thumbs up

De Volvo staat inmiddels op 188.000 km en heeft weer een grote beurt gehad. Niets bijzonders. Bij 174.000 zijn de schijven achter vervangen door een ander merk en daar gaat het een stuk beter mee. Voor de rest echt geen bijzonderheden, draait netjes z'n rondjes door het land.

De FiŽsta gaat ook stabiel, niets te melden. Echte kilometers worden er sinds dit jaar niet meer mee gemaakt, werk is dichterbij geworden. Van 700 km per week naar 120 km per week. Maar eens een balans opmaken of een andere auto leuker is. Vriendin had al voorgesteld dat ik in de FiŽsta ging rijden, Volvo eruit en dat zij een nieuwe auto kreeg....moody smiley

Golf en BMW doen het netjes, ook geen kind aan. BMW had een litertje koelvloeistof nodig, even afwachten wat dat doet. BMW zit nog ruim in de garantie, dus alle tijd.
Half jaar verder, hoe hangt de vlag erbij?

De FiŽsta heeft net weer een beurt gehad, geen bijzonderheden.
De Golf gaat komende dagen voor een beurt, geen bijzonderheden.
De BMW gaat ook goed, behalve dat paar weken terug de airco er geen zin meer in had van Duitsland terug naar huis. Nu met het koudere weer lastig om te testen, dus zal in de lente weer worden bekeken. Kleine ritjes gaan goed, langere niet. Bevriezing van de verdamper?

De Volvo heeft deze week ook weer een beurt gehad bij een stand van 207xxx, inclusief motorrubber, armleuning en knipperlichtglas. Motorrubber was versleten, armleuning was door m'n elleboog gescheurd en knipperlichtglas in een krappe parkeergarage gesneuveld. Nu weer helemaal netjes en ook de trillende remmen zijn verleden tijd. Toch bijzonder dat een ander merk zoveel verschil kan maken. Verder nog iets?

Ja in mei had een mevrouw uit BelgiŽ vergeten het rempedaal te gebruiken en klapte op haar voorganger, die weer op mij klapte. Aardige tik, geen letsel, wel schade aan de achterzijde. Via verzekering begrepen dat wederpartij ontkende dat er schade was...beetje jammer allemaal, maar goed, expertise geweest en schadebedrag vastgesteld. Nu nog wachten op de afhandeling...


Deze zomer met de auto naar ItaliŽ geweest, heerlijk gereden.

Regelmatig op de autobahn deze heerlijke snelheden gereden. In een treintje van drie ongeveer vele kilometers afgelegd, heerlijk.


Hotel in Basel halverwege


Onderweg van 199.999 naar 200.000



Eerste appartement had een hele fijne garage op 3 minuutjes lopen thumbs up


Tweede apparatement was al wat moeilijker een plekje te vinden, maar altijd wel eentje.



Bella Italia




Derde appartement was niet te doen met parkeren, steile hellingen en geen plek. Meestal op 10 minuten ergens anders parkeren of dubbel met een briefje achter de ruit...




Onderweg naar Turijn stevige bui gehad, eigenlijk de enige in drie weken...



Tanken is en blijft altijd een uitdaging met een pinpas of creditkaart in ItaliŽ


Kriebelt het al naar een opvolger? Zeker weten, ben rustig aan het rondkijken winking smiley
Quote
Terence
foto

Stonden die Polo en de Ford er allebei al toen jij parkeerde? Zo ja, waar kan ik me inschrijven voor je cursus? grinning smiley
Quote
afentoe
Quote
Terence
foto

Stonden die Polo en de Ford er allebei al toen jij parkeerde? Zo ja, waar kan ik me inschrijven voor je cursus? grinning smiley

Hahaha beetje inschatten en het lukt je ook! En een lieve vriendin die je helpt winking smiley
Mooie foto's inderdaad! Schade aan de Volvo is wel jammer. Naar wat voor opvolgers kijk je zoal?
Leuk Terence! Wat een prachtige auto blijft jouw V50 toch, zelfs in deze auto wat saaie kleur.
Quote
Caspian
Mooie foto's inderdaad! Schade aan de Volvo is wel jammer. Naar wat voor opvolgers kijk je zoal?

Het viel gelukkig allemaal mee, maar het schadebedrag loopt al snel op met zoiets. Ik kijk zelf naar de Golf 7 als opvolger, maar hou m'n blik open. Volvo V40 wordt m waarschijnlijk niet, of het moet heel interessant of bijzonder worden. V60 mag ook, maar net te duur.
Quote
Barri
Leuk Terence! Wat een prachtige auto blijft jouw V50 toch, zelfs in deze auto wat saaie kleur.

Grappig, ik vind de V50 in deze kleur en met een goed setje velgen zoals deze juist erg fris ogen.

Quote
Terence
Quote
Caspian
Mooie foto's inderdaad! Schade aan de Volvo is wel jammer. Naar wat voor opvolgers kijk je zoal?

Het viel gelukkig allemaal mee, maar het schadebedrag loopt al snel op met zoiets. Ik kijk zelf naar de Golf 7 als opvolger, maar hou m'n blik open. Volvo V40 wordt m waarschijnlijk niet, of het moet heel interessant of bijzonder worden. V60 mag ook, maar net te duur.

Golf 7 is een erg fijne auto en in de juiste uitvoering ook mooi. De V60 heeft mijn vader gehad en vind ik echt een heel fijne auto. thumbs up
Volgens mij kan Barri mijn uitvoering wel waarderen winking smiley

Golf 7 is al bekend van moeders, daar een 1.4 TSI, ik zou dan voor een 2.0 TDI gaan met DSG. Een Volvo in D2/D3/D4 uitvoering. Maar een proefritje in een nieuwe V40 was niet echt overtuigend.
Quote
Terence
Volgens mij kan Barri mijn uitvoering wel waarderen winking smiley

Golf 7 is al bekend van moeders, daar een 1.4 TSI, ik zou dan voor een 2.0 TDI gaan met DSG. Een Volvo in D2/D3/D4 uitvoering. Maar een proefritje in een nieuwe V40 was niet echt overtuigend.

Oh, ongetwijfeld, ik doelde op het woordje "saai". Wat viel er zo tegen aan de V40? Ik vond de V60 qua weggedrag namelijk een veel fijnere auto dan de Passat die we nu hebben en ook dan de Golf.
Ik wil binnenkort eens rijden met een V40 D2. Zit er ook naar te kijken. Of een Giullietta, Octavia, Leon of Golf 7. Late V50 kan maar is al wat ouder hť.
Golf 7 1.6 tdi had ik een paar maanden terug mee naar Wolfsburg. Fijn ding! En zuinig.
Ben wel benieuwd naar jouw zoektocht!
De V40 die ik mee had van de dealer bij de beurt was T2 handbak, dus daar heb ik niet naar gekeken. De stoel kraakte (ook even netjes doorgegeven), maar de navigatie/radio/etc unit werkt wat onhandig en dusdanig dat ik er niet heel blij mee was. Maar daar is wel overheen te komen.

Ik vond dit overigens ook wel een aardige: [www.autotrader.nl]
Alleen zoek ik eigenlijk net met wat minder kilometers...
Quote
Barri
Ik wil binnenkort eens rijden met een V40 D2. Zit er ook naar te kijken. Of een Giullietta, Octavia, Leon of Golf 7. Late V50 kan maar is al wat ouder hť.
Golf 7 1.6 tdi had ik een paar maanden terug mee naar Wolfsburg. Fijn ding! En zuinig.
Ben wel benieuwd naar jouw zoektocht!

V40 kan mij alleen bekoren in het zwart, vanwege de achterkant. Giullietta zal ik nooit nemen, evenals een Octavia. De Leon vindt ik van buiten prachtig, maar de binnenkant met de ventilatieroosters verschrikkelijk. Golf 7 rijdt zo fijn, er staat een hele mooie te koop in Duitsland, alleen reageert de eigenaar een beetje apart, dusdanig dat we m laten schieten. Zonde, want de auto lijkt fantastisch.
Hoe rijdt een V40 in vergelijking met een Golf 7? Wat is jouw ervaring daarmee?
Golf 7 rijdt inderdaad fijn, maar het is jammer dat de meeste niet zo luxe zijn. Ik wil minimaal een Highline, vanwege de stoelen. Overigens ga ik absoluut niet voor zwart, het liefst juist een opvallend kleurtje.
Bij de Golf kijk jij specifiek naar een 2.0 TDI?
Deze V60 is denk ik te oud?

Wel een fijne configuratie die eigenlijk alleen de adaptieve cruisecontrole mist (toen enkel leverbaar met de geartronic) en het safety pakket wat BLIS en nog een veiligheidssysteem toevoegde.

Anders een Ocean Race

Blijft een prachtige configuratie, ik heb van het weekend het leder van mijn vaders auto gereinigd en gevoed. Dat is echt heel mooi! Moet hier ook echt nodig gebeuren maar het is nog niet te laat. winking smiley

Deze ocean race is daarom wellicht wel de betere optie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2016 10:26 door Nico GTR.
Thanks voor het zoeken, automaat is een van de nieuwe eisen smiling smiley Bouwjaar te oud, pre-facelift en veel kilometers winking smiley
Zal tzt wel een zoektopic openen, komende weken erg druk.
Zo, sinterklaasavond, cadeautjes? Zeker op 3 december, surprises voor deze dag? Zeker!



Remvloeistofpeil 2 weken geleden ook al bijgevuld, dat zou niet mogen, maar er was een kans dat het toch niets was. Toen ik na enkele dagen een vieze linkerschoen aantrof en smeer rondom het koppelingspedaal was de link wel gelegd. Vanochtend had de Volvo er geen zin meer in, naar de dealer gebracht en wordt morgen gemaakt. Bovenste remcilinder defect (zeg ik dat goed?). Morgen een dagje met de Golf op pad.

Daarnaast is wel de schade van een half jaar geleden positief afgehandeld en is alles vergoed door de wederpartij. Dat is fijn.
Dan komt de remvloeistof dus zelfs bij je voeten uit daar? Dat is wel irritant zeg!
Heel ver zou je toch niet gekomen zijn met die nagenoeg lege brandstoftank. winking smiley

Balen maar kan gebeuren met 2 ton op de klok, denk ik maar zo.
Gave vakantie, jij durft wel te parken hoor, doe ik je niet na, zou op die plekken mijn wagen nooit neerzetten/achterlaten.
Mooie dikke V50 thumbs up
Quote
Barri
Dan komt de remvloeistof dus zelfs bij je voeten uit daar? Dat is wel irritant zeg!

Ja schijnbaar is het vrij typisch dat het dan bij het koppelingspedaal komt, wat de remvloeistof ook gebruik.

Quote
Durashift
Heel ver zou je toch niet gekomen zijn met die nagenoeg lege brandstoftank. winking smiley

Balen maar kan gebeuren met 2 ton op de klok, denk ik maar zo.

Hahaha, scherp, nog meer lampjes! Kan er nog krap 100 kilometer mee rijden. Stond voor die middag op de planning. Maar dit soort dingen krijg je met 2 ton op de klok. Je koopt er bij lange na geen nieuwe auto voor en ik hou alles netjes bij. Laatst ook bij de beurt drie onderdelen laten vervangen. Als je dat meteen doet, dan blijf je plezier in de auto houden en blijft alles netjes.

Quote
Bofkont
Gave vakantie, jij durft wel te parken hoor, doe ik je niet na, zou op die plekken mijn wagen nooit neerzetten/achterlaten.
Mooie dikke V50 thumbs up

Ach ja, dat is een beetje leven met ItaliŽ. Gelukkig wist ik sowieso al dat m'n achterbumper nog gespoten moest worden, vrij bewust ook na de vakantie laten doen grinning smiley En voor kost elk jaar een nieuwe kentekenplaat, als dat het is smiling smiley Maar het was een prachtige fijne vakantie!
Na een surprise nu een kerstcadeau: storing... Eerst verminderd motorvermogen, rustig naar huis gereden en op zaterdag, kerstavond, maar eens kijken. Stuk gereden, maar toen kwam er nog een lampje bij en een gesis van voren. Zonder de turbo aan te spreken naar huis gereden, Volvo assistance gebeld en daar kwam de wegenwacht. Foutcodes gereset en kwamen niet direct terug. Wel was het gesis nog duidelijk te horen. Het was niet goed, dus afgesleept naar m'n dealer. Daar kwam de auto pas woensdag aan ivm kerst en was de oorzaak al snel gevonden: defecte slang tussen intercooler en turbo. 6 dagen kosteloos via Volvo een vervangende Kia gereden, top geregeld thumbs up

En wat foto's bij het avontuur:












En uiteraard lekker gewassen voordat deze werd ingeleverd:
Balen, maar simpel op te lossen! En keurig hoor, een leenauto wassen voor inleveren. 99% denkt:" don't be gentle, it's a rental...".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2016 20:19 door uwbuurman.
Toch blijft die Sportage wel altijd een zeer fraaie wagen. Hoe reed die nu?
Quote
uwbuurman
Balen, maar simpel op te lossen! En keurig hoor, een leenauto wassen voor inleveren. 99% denkt:" don't be gentle, it's a rental...".

Zeker simpel op te lossen, erg blij mee. Achteraf al wel wat langer last blijkt nu, pakt beter op thumbs up

Quote
Nico GTR
Toch blijft die Sportage wel altijd een zeer fraaie wagen. Hoe reed die nu?

Prima auto, niet mijn auto winking smiley Haha, heerlijk om weer in de Volvo te stappen.
Zit je nog steeds bij Scholten in Arnhem Terence? thumbs up
Quote
adinsx
Zit je nog steeds bij Scholten in Arnhem Terence? thumbs up

Uiteraard uiteraard. Het blijft fantastische service en daar rijden we graag een stukje voor thumbs up
Nog geen zicht op een opvolger voor de V50? Het wordt in ieder geval geen Sportage lees ik cool smiley
Quote
Barri
Nog geen zicht op een opvolger voor de V50? Het wordt in ieder geval geen Sportage lees ik cool smiley

De verkoopsites met Volvo V60's worden druk in de gaten gehouden... Er zijn veel business editie's die ik links laat liggen. Dan blijft de spoeling dun of duur winking smiley
Quote
Terence
Quote
Nico GTR
Toch blijft die Sportage wel altijd een zeer fraaie wagen. Hoe reed die nu?

Prima auto, niet mijn auto winking smiley Haha, heerlijk om weer in de Volvo te stappen.

Snap ik. thumbs up

Ach ja, wat mij betreft een Summum, R-design of Ocean Race, maar dat zijn ook de duurste. winking smiley
Quote
Terence
De verkoopsites met Volvo V60's worden druk in de gaten gehouden... Er zijn veel business editie's die ik links laat liggen. Dan blijft de spoeling dun of duur winking smiley

Erg herkenbaar. Ik was zelf ook opzoek naar een v60. Eigenlijk vond ik als privť rijder maar twee motoren interessant (d3 en d4) en ik wilde graag een model van na de facelift (MY2014). Daarnaast nog wat andere wensen en dan is de spoeling inderdaad erg dun. Uiteindelijk heb ik een concessie gedaan op de motor en ben ik voor de D2 gegaan. Bij de proefrit viel de kracht van deze motor mij erg mee en van het prijsverschil kan ik hem laten chiptunen, de koppeling vervangen en een nieuwe turbo laten monteren (mocht ik die twee met de chiptuning 'slopen'). Jij kunt in ieder geval nog even rustig zoeken, want als ik je foto's mag geloven staat je V50 er echt nog keurig bijthumbs up

De reden dat ik in jouw topic reageer is dan ook de chiptuning. Ik heb ooit eens gelezen dat jij jouw D2 hebt laten chiptunen, wat zijn jou ervaringen hiermee de afgelopen jaren? Is het chiptunen van een D2 aan te raden? Ik heb zelf verder helemaal geen ervaring met chiptuning dus ben wel benieuwd.
Quote
lala9292
Quote
Terence
De verkoopsites met Volvo V60's worden druk in de gaten gehouden... Er zijn veel business editie's die ik links laat liggen. Dan blijft de spoeling dun of duur winking smiley

Erg herkenbaar. Ik was zelf ook opzoek naar een v60. Eigenlijk vond ik als privť rijder maar twee motoren interessant (d3 en d4) en ik wilde graag een model van na de facelift (MY2014). Daarnaast nog wat andere wensen en dan is de spoeling inderdaad erg dun. Uiteindelijk heb ik een concessie gedaan op de motor en ben ik voor de D2 gegaan. Bij de proefrit viel de kracht van deze motor mij erg mee en van het prijsverschil kan ik hem laten chiptunen, de koppeling vervangen en een nieuwe turbo laten monteren (mocht ik die twee met de chiptuning 'slopen'). Jij kunt in ieder geval nog even rustig zoeken, want als ik je foto's mag geloven staat je V50 er echt nog keurig bijthumbs up

De reden dat ik in jouw topic reageer is dan ook de chiptuning. Ik heb ooit eens gelezen dat jij jouw D2 hebt laten chiptunen, wat zijn jou ervaringen hiermee de afgelopen jaren? Is het chiptunen van een D2 aan te raden? Ik heb zelf verder helemaal geen ervaring met chiptuning dus ben wel benieuwd.

Haha, hoe typisch. Hier ook op zoek naar de D3 maar liever D4 van na de facelift. Hier zijn de eisen: automaat, xenon, stoelverwarming, chrome randjes, max 80.000 km. De D2 is in de juiste uitvoering ook een mogelijkheid, chiptuning kan altijd.
Echter is de automaat in de D2 en D3 een 6-bak, termijn de D4 een 8-bak heeft. Ik heb vorige maand een leenauto gehad, V60 D2 6-bak automaat, beviel goed. Maar wist zeker dat ik de 6-bak automaat niet wilde hebben, bijzonder hoge toerentallen bij snelwegritten en het bijbehorende verbruik. De D4 verbruikt minder en minder uitstoot dan de D2/D3/D5. En dan wordt de import met 101 gram erg interessant.

Ik kijk uiteraard ook in Nederland, maar hier staat al helemaal weinig en er komt ook weinig nieuws. Leuk om te lezen dat de V50 nog een beetje netjes overkomt. Hij wordt netjes onderhouden, bijgehouden en schoongemaakt.

Ik heb mijn D2 ook laten chiptunen, toendertijd bij Rica. Prima service die vonden na een stukje proef te hebben gereden dat het nog niet optimaal was. Later nog een keertje teruggeweest, omdat er wel erg dikke rookwolken van roet achter de auto vandaan kwamen. Hebben ze het netjes opnieuw aangepast. Reden voor mij om het te doen was de eerste versnelling aan te pakken. Er kwam te laat vermogen vrij, waardoor het echt waardeloos was om op te trekken. Daarnaast natuurlijk een stukje sneller. Het bevalt uitstekend, het geld dubbel en dwars waard geweest. Onderhoud is bij de Volvo dealer. Die weet van de tuning af en update de auto niet automatisch maar handmatig als het moet. Anders gaat de tuning er vanaf. Overigens had ik Polestar gedaan, als ze dat aanboden. Garantiekwesties zijn nog steeds zeer netjes opgelost. Het waren geen kwesties die er iets mee te maken hadden, maar je hebt ook dealers die alles dan afwijzen winking smiley Ik zou zeggen: gewoon doen en genieten.
Rica is ook wel een goed bekend staand bedrijf als ik er nog iets aan mag toevoegen. winking smiley Alhoewel er op het Volvoforum ook andere ervaringen te vinden zijn. De D4 scheen ook problemen te hebben met de EGR installatie. Iets waar wij niks van mee hebben gekregen overigens.

Ik zie wel dat lala9292 de 1.6 D2 heeft die Terence ook in zijn auto heeft liggen. Als je zoekt in de 2015 markt is het de 2.0 liter Volvo motor, en die is zelfs te tunen naar 163 pk en 355 Nm koppel.
Ik kan niet helemaal terugvinden of het qua precieze turbo en randapparatuur ook dezelfde motor is als de D3 en D4 maar het onderblok moet hetzelfde zijn. Dat "kan" eigenlijk niet anders, ook in het kader van kostenbesparing. Vraag is of alles verder hetzelfde is qua koppeling en verdere versnellingsbak.
Dan zou dat ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, alhoewel ik wel weet wat mijn keuze zou zijn.
Goed om te horen dat de chiptuning bevalt, dat ga ik zeker overwegen. Zelf dacht ik ook aan Rica en anders Volvotune, daar heb ik ook goede verhalen over gehoord. Polestar levert inderdaad geen tuning voor de D2.
Jouw ervaringen met de dealer is ook fijn, want als ik goed heb opgelet hebben wij dezelfde dealer. Mijn eerste ervaringen daar zijn in ieder geval ook positief. thumbs up

Het verschil in de automaat-bakken kende ik niet, maar dat is wel een hele goede reden om door te zoeken naar een D4. Een D4 is ook wel echt een fijn blok trouwens. Je behoort dan tot de snellere verkeersdeelnemers op de weg.

Quote
Nico GTR
Ik zie wel dat lala9292 de 1.6 D2 heeft die Terence ook in zijn auto heeft liggen. Als je zoekt in de 2015 markt is het de 2.0 liter Volvo motor, en die is zelfs te tunen naar 163 pk en 355 Nm koppel.

Ik weet niet of ik die stap zonder meer zou aandurven. Een fabrikant houdt natuurlijk altijd een marge aan, maar een 43pk omhoog is een flinke stap. Wel een erg lekkere stap natuurlijk!
De 1.6D die in de honda Civic ligt kun je ook tunen naar 170pk, viel mij op. Ik vraag mij dan altijd af of de rest van de techniek die stijging wel aan kan.

Zelf kom ik uit een 2.0 HDI met 136pk, een getunde 1.6 D2 levert dus ongeveer hetzelfde vermogen (bij een lager gewicht). Dat was wel iets dat ik in het achterhoofd hield bij aanschaf.
Quote
lala9292
Ik weet niet of ik die stap zonder meer zou aandurven. Een fabrikant houdt natuurlijk altijd een marge aan, maar een 43pk omhoog is een flinke stap. Wel een erg lekkere stap natuurlijk!
De 1.6D die in de honda Civic ligt kun je ook tunen naar 170pk, viel mij op. Ik vraag mij dan altijd af of de rest van de techniek die stijging wel aan kan.

Daarom is het wel interessant precies te weten hoeveel overlap er is tussen de D2 en de D4, als dat ook de drijfstangen en de zuigers zijn dan is het nog niet eens dicht bij de marge die Volvo zelf heeft en denk ik dat ze alleen worden tegengehouden door de turbo zelf.

Honda heeft er ook een handje van om dingen iets te goed te maken, zoals Mercedes dat ooit deed had Honda bij de S2000 bijvoorbeeld alle interne componenten gesmeed. Dus je kunt daar zonder iets sterker te maken of je zorgen te maken over de motor. (koppeling even een iets zwakker punt maar ook goedkoper) met gemak 400 pk uit halen. Mugen original met behoud van fabrieksgarantie.

Ja het is in de marge, maar waar zit die. winking smiley
Vast een hele suffe vraag nut smiley ... Maar is chiptuning alleen bij motoren met een turbo te doen, of ook bij atmosferische motoren zonder turbo?
Correct me if I'm wrong maar ik geloof dat het enkel bij motoren met turbo/supercharger zin heeft.

Vaak zijn deze motoren door de fabrikant in meerdere vermogensvarianten geleverd in verschillende modellen. Mijn 1.4TSI bijvoorbeeld (met turbo voor de hogere toerentallen en supercharger vanaf lagere toerentallen) is geleverd geweest vanaf 140PK (Touran/Golf) tot 185PK (Audi A1) en het enige werkelijke verschil zou de software zijn. Daarbij is deze nog verder te kietelen tot +/- 230PK zonder hardwarematige aanpassingen. Dergelijke vermogensverschillen zul je niet uit een NA motor kunnen trekken, volgens mij kunnen ze dan nog wel iets veranderen aan ontstekingsmoment en zodoende nog iets van een voordeeltje te bereiken afhankelijk van hoe scherp de fabrieksafstelling al is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2017 11:28 door El Jerone.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close