Terence: Volvo V60 D4 en Volkswagen Polo

Gepost door Terence 
JoŽl D.
Terence
JoŽl D.
Goed bezig Terence. thumbs up

Verder geen problemen meer gehad? In het begon liep hij niet echt optimaal toch?

Eventjes wat aanloopproblemen inderdaad gehad, het loopt nu allemaal prima. De druklager hoor je een keertje in de week even kort piepen, maar om daar nu alles voor open te gooien? Verder zit er in de tuning een programmeerfoutje rond de 3000 waar de turbo er ineens maximaal inschiet. Daarvoor gaan we binnenkort even langs als ik toch in de buurt moet zijn. Voor de rest super, deze maand voor de 121.000 km beurt thumbs up

Turbo-gat jung!

Haha nou liever niet drinking smiley Het was er eerst niet, toen een kleine softwareupdate om de roet binnen de perken te houden en toen was ie er winking smiley

CVPI
Dat is een goed verbruik van jou wagen dan. De mijne is overigens een 1.6 D (misschien dat het dan niet als D2 aangeduid wordt)

Over het verbruik hoor je mij echt niet klagen, zeker niet omdat ik echt geen sport doe om zuinig te rijden. Gewoon netjes opschakelen maar vlot. Aaaah de 1.6D. Pas in 2010 werd het een D2 smiling smiley
Die route ken ik... Dat is de Col de Manse. Van de Route Napoleon afstken naar La Batie Neuve. Vandaar uit ben je in een minuut of tien aan het grote stuwmeer. Dat shortcutje is inderdaad leuk om te rijden en levert je 15 minuten tijdswinst.
R.J.G. Ruiters
Die route ken ik... Dat is de Col de Manse. Van de Route Napoleon afstken naar La Batie Neuve. Vandaar uit ben je in een minuut of tien aan het grote stuwmeer. Dat shortcutje is inderdaad leuk om te rijden en levert je 15 minuten tijdswinst.

Hahaha een kenner big smile smiley thumbs up Ik heb er iets meer dan 15 minuten tijdwinst uitgehaald, geweldig stukje smiling smiley
Terence
Hahaha een kenner big smile smiley thumbs up Ik heb er iets meer dan 15 minuten tijdwinst uitgehaald, geweldig stukje smiling smiley

Een kenner inderdaad... Heb dat stuk zelf al een keer of 5 gereden. Daarnaast als bijrijder nog een keer of 20 meer... Aan het stuwmeer hebben mijn ouders een vakantieverblijf. Dus de omgeving ken ik op mijn duimpje (geen navi nodig). Hopelijk deze zomer nog eens deze route doen en genieten van een koud biertje met mijn voetjes in het water ;-)
R.J.G. Ruiters
Terence

Een kenner inderdaad... Heb dat stuk zelf al een keer of 5 gereden. Daarnaast als bijrijder nog een keer of 20 meer... Aan het stuwmeer hebben mijn ouders een vakantieverblijf. Dus de omgeving ken ik op mijn duimpje (geen navi nodig). Hopelijk deze zomer nog eens deze route doen en genieten van een koud biertje met mijn voetjes in het water ;-)

Aha aha! M'n ouders en zusje hebben daar ergens aan een camping gezeten, mooi meer!
Morgen is het weer zover, de beurt. Dit keer een van de grotere van 120.000 km. Deze moest pas bij 121.800 km, vorige beurt ook wat later gebeurd. Echter is de beurt een maandje verzet doordat de APK op 18 april 2 maanden voor de herkeurdatum ligt. Met als gevolg alweer 123.500 km...

Verwacht morgen geen gekke dingen, hij is 2 weken geleden al geweest voor een zomercheck bij de Volvo dealer om de hoek en die had geen commentaar. Ik had dat wel op hun: vieze handen op m'n motorkap en water bijgevuld ipv ruitenwisservloeistof. Zo maar even de auto wassen smiling smiley
Zo de beurt is alweer een maandje geleden uitgevoerd en er staan alweer ruim 3000 km meer op nut smiley

Geen bijzonderheden, behalve een lampjes wat niet goed oranje zou stralen, apk afkeur dus. Dat kreeg ik echter pas achteraf te horen en op de factuur stonden 3 lampjes. Aftersales heeft dit direct opgelost, echt top! Het trillen wordt steeds sterker en daar gaan we binnenkort nog even voor terug, onbekend waardoor het komt. Vooral in de stoel is het te merken, maar ook wel in het stuur en ook wel eens tijdens afremmen. Schade is nog niet gerepareerd, als je aan het verbouwen bent en over een week gaat verhuizen schiet dat er wel eens bij in drinking smiley
Alweer eventjes verder en er is weer veel gebeurd. Ik doe het deze keer maar eens met wat foto's!

Nooit hier vermeld, maar vriendinlief heeft afgelopen 10 maanden is deze Kia Picanto op en neer van Amstelveen naar Den Haag gereden. 40.000 km in 10 maanden was wel weer genoeg, dus op zoek naar iets met diesel.

Die Kia is inmiddels verkocht en toen was het zoeken naar een opvolger. Tot die tijd mocht vriendin in de Volvo en ik in de BMW big smile smiley

De Golf leeft ook nog steeds, wel langzaam aan het zoeken naar een Polo overigens winking smiley

En daar is ie dan: de Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic uit 09-2011 met krap 50.000 km op de teller!

In goed gezelschap:

En omdat er geen cruise control inzat ben ik gisteren op en neer naar Ford H&H Autohaus geweest vlakbij Berlijn voor het laten inbouwen van de originele CC!

Even kijken wat er verder nog voor leuks te vertellen is. Vanwege de vele kilometers onderweg kom je nog wel eens een ongeluk tegen. Een score van de afgelopen paar maanden. Hier bij ik dan dus als eerste ter plaatse bij, creŽer een 'veilige' werkruimte, schouw het incident en bel de hulpdiensten. Meestal gaat dat allemaal tegelijk winking smiley

Vrachtwagen achterop personenauto. Als eerste ter plaatse en slachtoffer gestabiliseerd tot ambulance kwam. Klaagde over pijn in z'n nek.

Auto vs. auto. Bestuurder van voorste auto klaagde over pijn in z'n nek. Gestabiliseerd totdat de ambulance kwam en het overnam.

Fiat Stilo in de brand. Brandweer was zeer dankbaar voor rijbanen afsluiting en veilige werkruimte creŽren. Politie was er pas toen brandweer klaar was.

Bus met pech op rijstrook 3. Gewacht tot Rijkswaterstaat ter plaatse kwam om situatie veilig te stellen.

Ongeval met 3 auto's. 3 rijstroken afgezet en gewacht tot andere hulpdiensten.

Ongeval met 3 auto's 1 rijstrook afgezet en gewacht tot politie en Rijkswaterstaat kwamen. Mensen veilig achter de vangrail gezet.

Eventjes terug alweer: oude situatie A10-Oost. Rommelige situatie met 2 auto's vol buitenlandse mensen die alleen maar rondom de auto's bleven staan en discussiŽren. Gelukkig kwam politie snel en die kreeg ze wel van de rijbaan af...

Hier heb ik geen overzichtsfoto van. Aanrijding met letsel tussen auto en fietser in Amsterdam. Met de auto afrit afgesloten en fietser gestabiliseerd tot ambulance kwam. Van dichtbij een foto gemaakt, doe ik normaal niet.

Ook onderweg in ItaliŽ kopstaart aanrijding gebeurd tussen NL en Italiaan op rijstrook 1 in een tunnel. In de tunnel rijstrook 1 afgezet en nadat duidelijk was dat er geen letsel beide rijstroken stilgezet en auto's eruit geduwd.

Dit jaar ook verhuisd van mijn ouderlijke huis naar een eigen appartement. Goddelijk. Nog even een afscheidsfoto voor de deur!

Zo behoorlijk wat foto's. Volvo heeft zicht op de tocht naar en langs het Gardameer in ItaliŽ uitstekend gedragen. Voor de vakantie zijn nog de remschijven en blokken achter en de voorste velgen gebalanceerd. Auto is weer helemaal trillingsvrij en rijdt heerlijk. Het is alweer bijna tijd voor z'n 140.000 km beurt big smile smiley
Nette Fiesta! Komt 'ie oorspronkelijk ook uit Duitsland? Wat was je verbruik trouwens over die rit?

En waarom heb je de laatste foto bewerkt? Ik mis de twee labradors...
Hij praat Frans dus het lijkt erop dat ie uit Frankrijk komt big smile smiley

Verbruik? Volgens mij 9.0 liter / 100 km... Plaats jij maar de echte foto dan winking smiley
Heel mooie Fiesta hoor! Leuke kleur ook. Lekker fris, maar ook niet extreem. thumbs up

Terence
Van dichtbij een foto gemaakt, doe ik normaal niet.

Waarom nu dan wel?
Zo'n Navara met een tekstbak achterop, is dat niet wat voor je? big smile smiley

Nette Fiesta trouwens. Goed kleurtje, dat paars. Was de kleur bij de introductie, naast dat limegroen.
Ik mis de foto van de politiepet Terence grinning smiley

En waarom de CC ergens bij Berlijn ingebouwd? Kan toch prima in Nederland, origineel van Ford.
Rob0032
Heel mooie Fiesta hoor! Leuke kleur ook. Lekker fris, maar ook niet extreem. thumbs up

Terence
Van dichtbij een foto gemaakt, doe ik normaal niet.

Waarom nu dan wel?

Dank dank! Vriendinlief is er erg blij mee big smile smiley Van dichtbij gemaakt omdat ik geen overzichtsfoto heb gemaakt. Te druk met omstanders en toen ik terugliep naar de auto vergeten. En pas achteraf kwam ik er achter dat auto en fiets erop stonden, dus aardig overzicht situatie.

Barri
Zo'n Navara met een tekstbak achterop, is dat niet wat voor je? big smile smiley

Nette Fiesta trouwens. Goed kleurtje, dat paars. Was de kleur bij de introductie, naast dat limegroen.

Hahahaha volgens mij kennen de meeste telefonisten mij wel bij Rijkswaterstaat drinking smiley Leuk om te weten dat het een introductiekleurtje was. Het staat niet slecht!

adinsx
Ik mis de foto van de politiepet Terence grinning smiley

En waarom de CC ergens bij Berlijn ingebouwd? Kan toch prima in Nederland, origineel van Ford.

Hahahaha die politiepet, ja mooie! Ik plaats m maar even niet grinning smiley Cruise control kan achteraf niet worden geactiveerd. Je hebt 3 dingen nodig:
- CC module en andere inleg stuur
- Kabelboom
- Activeren.

Eerste geen punt, tweede ligt er soms, soms niet, derde is het probleem. Niemand krijgt 100% van de gegevens uit de Ford om het goed te programmeren. Er zit 1 hobbyist in Engeland, maar daar was het ook iemand niet gelukt en dus deze dealer in Duitsland. Die trekt een eigen kabelboom als ik het goed heb begrepen en die lukt het wel om te activeren in de computer. Voor de rest kan niemand het in Engeland, Nederland, BelgiŽ of Duitsland. 289 euro was ik kwijt ipv 500/600 aftermarket. En dan doe je weer concessies aan bediening en gebruik. De Fiesta is iig weer helemaal heet schoongebrand big smile smiley
Ik denk bijna zeker iemand te kennen die het wel kan. Twee diagnosegekken in Wijk bij Aalburg programmeren elke denkbare sleutel, modules of accessoires. Maar goed, daar heb je nu niks meer aan. grinning smiley

Even lekker schoonbranden is nooit verkeerd. thumbs up
adinsx
Ik denk bijna zeker iemand te kennen die het wel kan. Twee diagnosegekken in Wijk bij Aalburg programmeren elke denkbare sleutel, modules of accessoires. Maar goed, daar heb je nu niks meer aan. grinning smiley

Even lekker schoonbranden is nooit verkeerd. thumbs up

Hahaha, laat ze zich maar eens bekend maken op het Fiesta forum, want er zijn inmiddels genoeg gekken naar Berlijn ervoor gereden drinking smiley
Vind het aardig wat foto's waarbij je de weghelften aflsluit. Moet denken aan een piromaan, maar dat is bij een ongeluk wat moelijker in elkaar te zetten.

Ik zou het niet durven weghelften af te zetten.
A3-White
Vind het aardig wat foto's waarbij je de weghelften aflsluit. Moet denken aan een piromaan, maar dat is bij een ongeluk wat moelijker in elkaar te zetten.

Ik zou het niet durven weghelften af te zetten.

Haha ik plaats ze nu ook steevast op facebook en de mensen blijven zich maar afvragen hoe ik het voor elkaar krijg daar als eerste bij te zijn. In de spits elke dag rondom Amsterdam en je krijgt het wel voor elkaar.

Het is natuurlijk altijd gevaarlijk op de snelweg, zeker als jij in een gewone burgerauto ineens besluit de auto schuin (fend-off) op de weg te zetten. Dat was bijvoorbeeld bij onderstaande foto zo. Beste mensen gingen er rustig links langs, want daar was wel wat ruimte, terwijl de mensen op de weg stonden en rondom hun auto's liepen. Auto schuin gezet in de richting waar de auto's naartoe moesten, 112 gebeld en rijstroken laten afkruizen, reflecterende jas aan, mensen achter de vangrail laten plaatsnemen en gevraagd of er geen letsel is, in dit geval vanwege het nog ontbreken van kruizen (duurt altijd paar minuten) LED fliters uitgezet op de weg. Dan heb je binnen 2 Š 3 minuten een veilige situatie en kan je rustig even wachten totdat de hulpdiensten ter plekke zijn.

Ik vind het ook wel gewaagd met zo'n zilvergrijze auto.

Fiesta: kleurtje heet Hot Magenta bedenk ik mij ineens!
Zo'n zilvergrijze Volvo is er toch wel ťťntje in de categorie 'oppassen geblazen'. Waarschijnlijk zien de meeste verkeersdeelnemers 'm aan voor onopvallende surveillancewagen als 'ie daar zo staat.
Terence
Dan heb je binnen 2 Š 3 minuten een veilige situatie en kan je rustig even wachten totdat de hulpdiensten ter plekke zijn.

Mooi voorbeeld van schijnveiligheid. Niet dat het niet goed zou zijn wat je doet, maar voor overige weggebruikers ben je gewoon een deelnemer van de oorzaak. Dat er auto's ook links voorbij gaan bevestigt juist die schijnveiligheid. Zolang je geen felle lampen op je dak hebt staan blijft het grootste gevaar bestaan: mensen die je volledig over het hoofd zien.
Dat gebeurt ook wel mťt felle lampen en zelfs pijlen in de laadbak, Rob. Juist daarom staat de auto 'fend-off' geparkeerd. Daarbij is op de snelweg stilstaan nůůit veilig, dus waar je die 'schijnveiligheid' nu weer vandaan haalt... Een beetje relativeren, dat zou je toch moeten leren.
Elco
Dat gebeurt ook wel mťt felle lampen en zelfs pijlen in de laadbak, Rob. Juist daarom staat de auto 'fend-off' geparkeerd. Daarbij is op de snelweg stilstaan nůůit veilig, dus waar je die 'schijnveiligheid' nu weer vandaan haalt... Een beetje relativeren, dat zou je toch moeten leren.

Waarom zou ik iets můeten leren? Als je goed had gelezen dan zag je al dat ik zei dat het beter is dan niets doen. Ik zie op de foto's overigens nergens felle lampen of pijlen en dan krijg je alleen maar een uitbreiding van het ongeval voor buitenstaanders. DŠt vind ik schijnveiligheid bieden ja, en het voorbeeld van linkspasserende automobilisten bevestigt dat.
Rob0032
Elco

Waarom zou ik iets můeten leren? Als je goed had gelezen dan zag je al dat ik zei dat het beter is dan niets doen. Ik zie op de foto's overigens nergens felle lampen of pijlen en dan krijg je alleen maar een uitbreiding van het ongeval voor buitenstaanders. DŠt vind ik schijnveiligheid bieden ja, en het voorbeeld van linkspasserende automobilisten bevestigt dat.

Dat het beter is dan niets doen, maar alsnog knap waardeloos. Zo komt het over en dat vind ik op z'n minst onterecht. Overigens had ik wel verwacht dat je iets beter op de hoogte was, want ik had het over soort gebeurtenissen.
Barri
Ik vind het ook wel gewaagd met zo'n zilvergrijze auto.

Fiesta: kleurtje heet Hot Magenta bedenk ik mij ineens!

Ach, een gele auto is ook weer zo wat... Gaaf dat je de originele naam weet, m'n vriendin vindt m nu nog mooier big smile smiley

Elco
Zo'n zilvergrijze Volvo is er toch wel ťťntje in de categorie 'oppassen geblazen'. Waarschijnlijk zien de meeste verkeersdeelnemers 'm aan voor onopvallende surveillancewagen als 'ie daar zo staat.

Haha dat is zeker waar: "en u bent van de politie he?" "ow schat, wacht even, de politie staat naast me". En hoe vaak gebeurt het niet dat ik ergens wat te snel rij achter een andere auto aan, die aan de kant gaat, langzaam z'n snelheid laat zakken en dan naar binnen kijken bij mij. Soms zwaai ik terug, soms laat ik ze in de waan met de dashcam big smile smiley

Rob0032
Terence
Dan heb je binnen 2 Š 3 minuten een veilige situatie en kan je rustig even wachten totdat de hulpdiensten ter plekke zijn.

Mooi voorbeeld van schijnveiligheid. Niet dat het niet goed zou zijn wat je doet, maar voor overige weggebruikers ben je gewoon een deelnemer van de oorzaak. Dat er auto's ook links voorbij gaan bevestigt juist die schijnveiligheid. Zolang je geen felle lampen op je dak hebt staan blijft het grootste gevaar bestaan: mensen die je volledig over het hoofd zien.

Elco
Rob0032
Elco

Dat het beter is dan niets doen, maar alsnog knap waardeloos. Zo komt het over en dat vind ik op z'n minst onterecht. Overigens had ik wel verwacht dat je iets beter op de hoogte was, want ik had het over soort gebeurtenissen.

Dag Rob. Schijnveiligheid. Tja. Wat zal ik zeggen. Voor de overige weggebruiker ben ik geen deelnemer van de oorzaak. Oorzaak is het ongeval en ik sta afhankelijk van de aard 100-300 meter van het ongeval af. Soms lukt dat niet, omdat het direct voor je neus gebeurd. Achteruit rijden is niet het ding, dus dan staat de auto er maar net wat te dicht op volgens de voorschriften. De momenten waar een ongeluk voor je neus gebeurd gaat het verkeer volledig in de remmen en staat praktisch stil. Verkeer wat praktisch stilstaat is goed te regelen. Mijn auto zet ik in fend-off positie neer, zodat het verkeer in de richting om het ongeval wordt geleid. Daarbij heb ik een gele reflecterende jas aan en kunnen in het geval het noodzakelijk is de 3 LED flitsers worden geplaatst. Deze zie je niet op de foto staan, omdat deze nog soms voor mijn auto staan en het maken van een foto achteraf niet het meest belangrijke is. Op het moment dat ik zie dat het ineens in de remmen gaat, ben ik bedacht op een ongeval. HM-paal wordt opgezocht en onthouden. Zie ik het ongeval, dan bel ik direct 112 en geef ik de locatie door en vraag ik de rode kruizen aan. Als weggebruiker met zeer duidelijke informatie mag je dat zelf bij 112 doen en binnen 30-60 seconden staan de rode kruizen zoals ik heb gevraagd. Ondertussen vraag ik de centralist aan de lijn te blijven zodat ik kan vragen of er gewonden zijn, zodat een ambulance direct kan worden aangestuurd. De auto's die er links voorbij gaan, zijn op het moment dat ik er sta weg en komen er niet meer. Uiteraard heb ik ook meerdere malen meegemaakt dat mensen rode kruizen negeerden. Bij mij gelukkig goed op te lossen.

Poekoek
Misschien is het tijd voor een carržereswitch winking smiley?

Vacatures zijn er amper, jaren geleden wel gekeken, maar voorwaarden matig winking smiley
Zo vandaag eens even met de Volvo dealer gebeld voor de 140.000 km beurt. Daarbij vertelde de dealer doodleuk dat ook de distributieriem vervangen moet worden. Sorry?? Verstond mijnheer misschien 240.000 km? Nee helaas, Volvo heeft besloten om voor alle modellen met motor D4162T oftewel de D2, de interval te vervroegen.

Was juist zo blij met de 240K of 10 jaar, dat betekende dat ik niet hoefde te vervangen...iemand bekend met coulaceregeling op dit feit ofzo?

Volvo Car Company heeft besloten om met onmiddellijke ingang de service interval van de distributieriem van de 1.6 Dieselmotor te wijzigen van 240.000km naar 140.000km. Deze wijziging betreft alle modellen met motorcode 84, D4162T, vanaf modeljaar 2011. Bij alle betrokken Volvoís waarbij de auto reeds meer dan
140.000km heeft gereden, dient de distributieriem bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt te worden vervangen. Deze wijziging is doorgevoerd omdat uit onderzoek is gebleken dat de riem de interval van 240.000km niet probleemloos overbrugt. Dit kan in voorkomende gevallen tot motorschade en ongewenst hoge kosten voor de eigenaar leiden.
Balen joh.. Wel gek dat Volvo bestuurders door laat rijden tot de volgende beurt.. Zo spannend is het kennelijk dus niet..
Wat betreft de kosten.. tja Volvo heeft zeker wat te veel coulance op voortijdig geknapte riemen moeten betalen?

De 10 jaar blijft wel staan? Die zou, m.i., dan ook ingekort moeten worden.. naar een jaar of 6..
Durashift
Balen joh.. Wel gek dat Volvo bestuurders door laat rijden tot de volgende beurt.. Zo spannend is het kennelijk dus niet..
Wat betreft de kosten.. tja Volvo heeft zeker wat te veel coulance op voortijdig geknapte riemen moeten betalen?

De 10 jaar blijft wel staan? Die zou, m.i., dan ook ingekort moeten worden.. naar een jaar of 6..

Ja zo spannend is het kennelijk niet...ik zal m'n vaste contactpersoon eens vragen naar de coulanceregeling. De 10 jaar gaat naar 7 jaar, maar dat heb ik nergens officieel kunnen vinden.
Elco
Rob0032
Elco

De auto is dan de botsbuffer. In zekere zin, hoe wrang het ook is, doet de auto precies waar hij voor bestemd is. Afschermen.
@terence, 240kkm is ook wel ťrg veel voor een riem maar je kan het er natuurlijk op gokken... Imo liever een riempje vervangen dan motor in de soep draaien en op het juiste adres hoeft dat vervangen ook niet de wereld te kosten. Bij mijn volvo is het overigens 160kkm, vind ik ook al lang eigenlijk.
R-W
@terence, 240kkm is ook wel ťrg veel voor een riem maar je kan het er natuurlijk op gokken... Imo liever een riempje vervangen dan motor in de soep draaien en op het juiste adres hoeft dat vervangen ook niet de wereld te kosten. Bij mijn volvo is het overigens 160kkm, vind ik ook al lang eigenlijk.

Jarenlang heeft Volvo voor de D2 dus gewoon 240.000 km aangehouden en sinds begin dit jaar is het dus stilletjes veranderd naar 140.000 km. Dat vind ik echt een serieus verschil. Uiteraard is 240.000 km erg veel, maar als je het aanbiedt, moet je het ook waarmaken. Dat lukt niet en vind ik bijzonder.

Volvo hanteert een prijs van 585 euro voor de 140.000 km beurt inclusief distributieriem, normaal 325 euro. Voor 260 euro wordt de distributieriem dus vernieuwd lijkt het...
Ze bieden het alleen niet meer aan want het valt kennelijk niet waar te maken.
E585,- incl riem is niet duur overigens. Kost bij de mijne geloof ik rond de 1100,- bij dealer.

Edit: E1205,- zelfs

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2014 11:08 door R-W.
Voor Ä 260,00 euro zou ik het risico niet gaan lopen. Je blijft ook netjes het onderhoudschema van Volvo volgen, geeft altijd iets van waarde bij een eventuele verkoop.
Voor 260 euro wordt het risico inderdaad niet genomen. As woensdag mag hij voor een beurt + distributieriem wissel. Nog even met mijn dealer contact gehad over diverse prijzen die op de Volvo website staan. Deze heeft contact opgenomen met Volvo, want de prijzen kloppen niet. Ze worden aangepast.

Volvo NL springt overigens mij om de kosten voor de ongeplande distributieriem binnen de perken te houden, vandaar de relatief goedkope prijs ervoor. Netjes dus!

Mijn Renault was ook 1100 euro na onderhandelen, was 1300 euro meen ik...nut smiley
Zo, de beurt is uitgevoerd waarbij distributieriem is vervangen, ruitenwisserbladen voor, 1 ventilatie rooster hersteld en er is gekeken naar de trilling bij het remmen (en lichtelijk tijdens het rijden). Dat zou komen door de wiellagers achter, maar was maar nťt buiten de tolerantie en geen gevaar voor de veiligheid. Kosten: 550 euro

Ik heb het maar even laten zitten omdat de trilling nog wel meeviel, maar na ophalen is hij fors meer of ik heb er iig genoeg van. Gevraagd per mail wat er nou precies aan de hand is: De trilling komt voort uit de wielnaven (wiellagers) achter. Deze hebben we opgemeten en ďslingerenĒ te veel, de slingering valt buiten de toleranties. Als gevolg hiervan zijn de remschijven achter ook krom. Om het probleem op te lossen zullen we (helaas) ook de wielnaven moeten vervangen. Kosten hiervan zijn Ä575,- incl. BTW en montage. De remschijven achter die bij de vorige beurt zijn vervangen worden onder coulance vervangen... Na ruim 40.000 km zijn we erachter waar de trilling waarschijnlijk vandaan komt. Binnenkort wordt de hele zaak hersteld.

Vraag is echter: hoe kan dit nou?!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-11-2014 22:08 door Terence.
Nou, met een luchtsleutel de wielen eraf..
Schiijven en remklauwen los halen...
Naafmoer los en dan het wiellager uitpersen..

...of bedoel jij wie welk deel van de rekening betaald?

winking smiley
Hahahaha ik bedoelde eigenlijk hoe dit kan gebeuren...ik vind het nou niet de meest gebruikelijk slijtage...

Vandaag 144.444 kilometers erop!
Terence
Hahahaha ik bedoelde eigenlijk hoe dit kan gebeuren...ik vind het nou niet de meest gebruikelijk slijtage...

Aha.
Tja, daar heb je wel een punt...
Een wiellager slijt en kan 'speling' geven maar ook geluid..

Dat hierdoor remschijven krom zijn.. heb ik niet vaak gehoord..
Heeft de V40 dan zo'n speciale achteras constructie?

Je zou haast denken dat de wielstand icm, belading van invloed is geweest..?

Enfin, er zijn hier op forum betere techneuten die jou van een antwoord kunnen voorzien..
Precies, ik heb absoluut geen last van geluiden. Puur trillen tijdens het remmen en sinds een paar weken heb ik het gevoel ook soms tijdens het rijden.

Belading is er amper geweest, vorige eigenaresse ook niet bijzonder... We wachten het antwoord van de techneuten af big smile smiley
Ik vind 144dkm voor wiellagers best netjes. Vele modellen zijn bij veel lagere km-standen aan de beurt. De huidige Ford Ka en Fiat 500 staan er om bekend dat wiellagers al bij 60dkm op zijn. Een bevriende automonteur heeft wel eens gezegd dat de hoeveelheid drempels in Nederland gesponsord is door onderdelenleveranciers. Dempers, veren en lagers gaan hierdoor eerder stuk naar zijn mening.
Ik ben dus al vanaf 100.000 km bezig met het trillen. Ik lees op internet wel een paar verhalen over de wiellagers/aandrijfassen vůůr, maar niets over achter eigenlijk...
Is er een reden dat je steeds naar de dealer gaat? Anders neem eens contact op met Dennis van Volvoservice (.eu). Dat is iemand die echt verstand heeft van Volvo en niet te beroerd is om ook eens goed te adviseren.
R-W
Is er een reden dat je steeds naar de dealer gaat? Anders neem eens contact op met Dennis van Volvoservice (.eu). Dat is iemand die echt verstand heeft van Volvo en niet te beroerd is om ook eens goed te adviseren.

Er is absoluut een reden dat ik vrijwel altijd naar de dealer ga. Uitstekende dealer met dito service en prima prijzen. Voorlopig bevalt dat goed.
Terence

Waarom staat de Volvo op elke foto zo met de wielen in de maximale stuuruitslag? Dat zie ik "echte" hulpdiensten ook doen volgens mij. Is dat een hulpverleningsdingetje?
Dat doen ze omdat de auto anders de weg op kan schieten bij een aanrijding.
R-W
Waarom twijfel je dan?

Ik twijfel niet, maar zou graag de oorzaak willen weten (productiefout, verkeerd gebruik?) of het gewoon pech is.
P. Klieder
Terence

FOTO VOLVO

Waarom staat de Volvo op elke foto zo met de wielen in de maximale stuuruitslag? Dat zie ik "echte" hulpdiensten ook doen volgens mij. Is dat een hulpverleningsdingetje?

JoŽl D.
Dat doen ze omdat de auto anders de weg op kan schieten bij een aanrijding.

Fend-off Een beveiligingsvoertuig in fend-off positie plaatsen: het voertuig schuin en zo breed mogelijk op een rijstrook plaatsen ter afscherming van een incident. Door de richting waarin het voertuig schuin geplaatst is, wordt de rijrichting van het overige verkeer bepaald. Omdat het voertuig een bufferfunctie vervult, mag er nooit iemand in het voertuig blijven zitten. Draai de voorwielen naar de verkeersluwe zijde (zodat bij een aanrijding hij niet de richting van het overige verkeer kan schieten, daarom moet er voldoende ruimte zitten tussen de auto in fend-off positie en het incident).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2014 10:53 door Terence.
Ok, helder, ik had al zo'n vermoeden. Tijdje terug had ik de wegenwacht nodig en die draaide bij stilstand de wielen helemaal richting de berm.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close