Elco: Peugeot 306 Cabriolet (1998) | Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 (2005)

Gepost door Elco 
Mooie April's fool actiegrinning smiley

Een leuke 208 XY in kekke kleur was wellicht wel wat geloofwaardiger.
Maar gave stunt!
In 't oostn trappen we daar niet in Elco winking smiley.

Is de cabrio alweer rijklaar trouwens?
Quote
Zadelsnuiver
Oh shit wat voel ik me dom big smile smiley

Geeft niks! Geeft kleur aan dit topic!
En je reactie was wel sympathiek trouwensthumbs up
Een polo! De droom van ieder, al was ik wel voor een non metallic grijs lak gegaan, dat past je beter drinking smiley drinking smiley
Quote
Zadelsnuiver
Oh shit wat voel ik me dom big smile smiley

Licht ging al uit in Finland. tongue sticking out smiley
Hahaha, nou, als één ding duidelijk geworden is: mijn complete geloofwaardigheid gooi ik te grabbel als ik ooit een Polo zou kopen. Blauw of niet, luxe of niet, het is en blijft een Polo en dat past niet bij mij.

De 306 nadert nu de voltooiing. Er is een volledig nieuwe uitlaat van voor tot achteren besteld die deze week gemonteerd wordt, er komt een nieuwe brandstofpomp in omdat de huidige tankvlotter stuk is en uiteraard heeft 'ie nu remschijven achter. De remwerking heb ik gisteren getest en deze valt nog wat tegen, dus daar moet nog even naar gekeken worden.



Het streven is om 8 april weer met de 306 te gaan rijden. Dat zou wel praktisch zijn, omdat de 406 dan een bezoekje gaat brengen aan het schadebedrijf. Ik heb een andere achterbumper gehaald in een aanzienlijk betere staat. Deze zal in kleur gespoten worden en ook de lelijke deuk in het rechter achterscherm zal worden weggewerkt.
Het is even weer een investering, maar wel eentje in een auto die ik graag behouden zie. In deze kleur zijn er in Nederland maar 15 tot 18 exemplaren! Wat er op termijn met de 406 gaat gebeuren weet ik niet, maar er is een kans dat 'ie binnenkort - wegens veranderende woon- en werkomstandigheden - weer in de etalage gaat.







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2019 16:48 door Elco.
Gelukkig weer de vertrouwde onderwerpregel te lezen. thumbs up
Quote
Elco
Wat er op termijn met de 406 gaat gebeuren weet ik niet, maar er is een kans dat 'ie binnenkort - wegens veranderende woon- en werkomstandigheden - weer in de etalage gaat.

Ja zeg, dat is niet de bedoeling. Twee gele rakkers fleuren toch overal de boel op lijkt me thumbs up smiling smiley

M.b.t. remwerking 308, alles wat er voor nodig is voor de remdrukachter is overgezet? Lijkt me dan nog even wat finetuning inderdaad, maar wellicht goed dat ze dat even inclusief meten op een remrollenbank doen?
Quote
adinsx
Ja zeg, dat is niet de bedoeling. Twee gele rakkers fleuren toch overal de boel op lijkt me

We zullen zien! Een typisch geval van ratio versus emotie...

Quote

M.b.t. remwerking 308, alles wat er voor nodig is voor de remdrukachter is overgezet? Lijkt me dan nog even wat finetuning inderdaad, maar wellicht goed dat ze dat even inclusief meten op een remrollenbank doen?

Dat is allemaal overgezet inderdaad en op de remmentestbank scoort 'ie blijkbaar ook voldoende. Maar bij 80 km/u kan ik het pedaal tot de aanslag intrappen en blokkeert er niets (zonder ABS). Dat lijkt me niet de bedoeling.
Niet teveel ratio hè Elcowinking smiley

Wat je nu hebt is juist zo ontzettend verfrissend en leuk!

Tenzij je in de planning hebt dat er ook iets leuks ipv de 406 komt natuurlijkwinking smiley
Ik ook ja. Of hij lekt nog ergens een beetje.
Quote
uwbuurman
Nog een rondje ontluchten, zou ik zeggen.

Is de meest voor de hand liggende reden inderdaad. Ik vraag me wel af of een schijfremas ook een andere rembekrachtiger nodig heeft. Mijn auto is geleverd met trommels en schijven. De trommel-bekrachtiger werkt met een druk van 50 bar, de schijfrem-bekrachtiger met 100 bar.
Quote
s velthuis
Quote
uwbuurman
Nog een rondje ontluchten, zou ik zeggen.

Is de meest voor de hand liggende reden inderdaad. Ik vraag me wel af of een schijfremas ook een andere rembekrachtiger nodig heeft. Mijn auto is geleverd met trommels en schijven. De trommel-bekrachtiger werkt met een druk van 50 bar, de schijfrem-bekrachtiger met 100 bar.

Jazeker, trommels zijn zelfbekrachtigend. Schijven niet. Dus daar moet echt meer druk achter.
Quote
Elco
Quote
adinsx
(..)

M.b.t. remwerking 308, alles wat er voor nodig is voor de remdrukachter is overgezet? Lijkt me dan nog even wat finetuning inderdaad, maar wellicht goed dat ze dat even inclusief meten op een remrollenbank doen?

Dat is allemaal overgezet inderdaad en op de remmentestbank scoort 'ie blijkbaar ook voldoende. (..)

Meer remdruk zou dus op te wekken moeten zijn.
Het probleem met de remmerij bleek snel opgelost: er kwam nog heel veel lucht uit het systeem. Nu kan ik zonder problemen stevig remmen - zo goed heeft deze auto nog nooit geremd en dat was precies de bedoeling. Ook is de uitlaatlijn van voor tot achter vervangen, inclusief nieuwe katalysator doordat de inhoud van de oude losgekomen was. Kost 'n paar centen, maar dan heb je ook wat.

Het project nadert dus nu zijn voltooiing en dat is maar goed ook, want halverwege mei mag 'ie tien dagen mee naar Kroatië. Voorlopig rijd ik nog prettig rond in de 406 Coupé, waarmee ik al ruim 9.500 km heb afgelegd sinds de aanschaf. Het zijn dan ook bijzondere tijden, maar binnenkort komt er hopelijk weer enige rust. Per 1 mei begin ik namelijk aan een fijne nieuwe baan in een nieuwe omgeving. Ik verhuis naar randje Veluwezoom. Heel wat anders dan de drukke Randstad en ontzettend mooi...

Goed, dat is allemaal leuk en aardig: hier wat foto's van het Project 306!









Ook de 406 heeft een paar kleine upgrades gehad. De gasdempers van de motorkap waren gaar en de dempers van de kofferklep zelfs afgebroken. Deze heb ik alle vier vervangen, wat een stuk comfortabeler is! Om het af te maken heb ik de verfomfaaide kentekenplaat voorop vervangen, wat een veel nettere indruk geeft.

Net als bij de 306 heb ik ook hier een beginnetje gemaakt met 't schoonmaken onder de motorkap. Geen overbodige luxe, kan ik wel zeggen. Het bezoek aan de schadehersteller is even uitgesteld. Voordat ik investeer in het optische gaat er wat aandacht (lees: geld) naar de techniek. Maar het verbeteren van deze bijzondere Coupé gaat zeker gebeuren!









4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2019 01:29 door Elco.
Mooi werk aan de 306. Fijn dat het remprobleem een gemakkelijke fix was thumbs up

Succes met je geplande verhuizing!
Nieuwe baan en nieuwe woonplaats dus? Veel succes en plezier!
Met een veilige plek voor deze goed geconserveerde exemplaren uit a. de Peugeot geschiedenis en b. de tijd dat er ook nog kleurkeuzes waren buiten variaties op grijs en zwart?

Mooi dat de remmen het goed doen nu. @eerdere posters: meestal is de hoofdremcilinder hetzelfde tussen trommels of schijven. De trommels zijn wel zelfbekrachtigend maar er is iets meer vloeistofverplaatsing nodig (de wielremcilinder heeft iets meer slag). Daardoor is het plussend en minnend passend binnen dezelfde hoofdremcilinder. Gaat niet altijd op maar vaak wel.

Verder hoe dan ook mooi werk aan de beide Fransozen!
Lekker bezig hoor. 306 is bijna showroom fresh. thumbs up
Goed bezig, Elco! De 306 gaat denk ik nooit meer weg en de 406 coupé krijgt ook de juiste TLC. Gaaf setje zo! thumbs up
hij is er weer! hij rijdt nu beter dan ooit en het rare inhouden boven de 179 km/u is eruit. heel blij mee!

wat er zoal is gebeurd:
  • schijvenas geplaatst
  • nieuwe remklauw, remschijf en remblokken
  • nieuwe uitlaatlijn van voor tot achter
  • nieuwe katalysator
  • nieuwe achterbamden (hankook ventus prime)
  • en nog wat kleine zaken

volgende week vrijdag mag 'ie voor tien dagen mee naar Kroatië, een vroege zomervakantie. Heel veel zin in, en de foto's verschijnen hier vanzelf!

Mooi om te horen dat ie weer thuis is! En een fijne vakantie alvast! Ik ben over 1,5 week in Zagreb, zal mijn ogen open houden voor een gele 306 winking smiley
We zijn weer een tijdje verder. En, zoals zal blijken, verder van huis.



Om te beginnen, de vakantie. Dat was weer een mooie week en zo'n 3.500 km rijden! Het weer onderweg en in Kroatië was niet om over naar huis te schrijven. Niet echt frisjes, maar wel veel regen.



Als ik dat had geweten had ik de T-1R op de vooras ook vervangen door Hankooks. Nu was het af en toe flink schaatsen op het natte, soms opvallend gladde asfalt. Maar goed, zowel de auto als ik hebben het overleefd! Hoewel ik van de groep deelnemers met afstand het langzaamst was heb ik zo nu en dan heerlijk kunnen sturen.



Nog altijd geeft die 306 me een glimlach van oor tot oor. De bocht inremmen, de auto 'zetten' en dan weer vlot de bocht uit. Of: bruusk de bocht in hoeken, waardoor de 'meesturende' achteras de kont de bocht om helpt. Het kan allebei, en 't is allebei erg leuk. Remmen op nat zonder ABS is dat niet, maar dat zijn slechts details...



De terugweg is een bijzondere: in 16 aaneengesloten uren heb ik de 1.600 km durende trip volbracht. Drie tankstops, twee koffie en een cola verder kwam ik nog behoorlijk fris aan. Na 1.200 km heb ik het dak maar gesloten. Ik denk dat 't me met weinig andere auto's was gelukt, want juist het open rijden houdt me scherp en alert.



NOODLOT

Na thuiskomst heb ik de 306 relatief weinig gebruikt. Want ja, de 406 is gewoon een fijne woon-werkfiets en het weer was er ook wel naar. Op een warme zaterdagmiddag was ik wél aan het toeren. Na even stil te hebben gestaan langs de weg zag ik bij het wegrijden iets wat ik nooit eerder heb gezien: een brandend olielampje! Het bleef even knipperen om bij iets hogere toeren te verdwijnen. Uiteraard ben ik direct gestopt toen dat kon en heb ik olie gepeild: keurig tussen min en max. Na een tijdje startte ik en hoorde ik een hydraulische stoter tikken. Zou 'ie écht geen olie meer bovenin krijgen?...

Lang verhaal kort: de 306 staat nu alweer bijna anderhalve maand bij de garage. Na een langdurige diagnose is de oliepomp vervangen en krijgt hij bovenin weer olie. Maar bij de derde en laatste testrit, vlak voor ze me zouden bellen, ging het lampje toch weer aan. Zowel de garage als ik zitten nu dus met de handen in het haar.

Ach, dat komt hopelijk (na opnieuw een financiële aderlating) wel weer goed.



En de 406?

Ja, de 406... die heeft ook weer wat meegemaakt. Tijdens de beruchte storm van 4 op 5 juni heeft een wervelstorm mijn regio aangedaan. Daarbij is de bij een buurvrouw weggewaaide tuintafel op het rechter voorscherm van de coupé beland.



Zij heeft nog netjes een briefje achtergelaten, maar haar WA-verzekering wijst wegens 'overmacht' mijn schadeclaim af. Maar eens kijken of het ook zonder spuiten -voordeliger - te herstellen is, maar ik heb er een vrij hard hoofd in. Op onderstaande foto kun je de schade zien. Ook de gele 504 Coupé van forummer idranor trouwens, die ik trof op het Zomerevenement van vereniging Elk Merk Waardig.



Verder sméékt de auto echt - soms zelfs met tikkende klepstoters - om verse olie. Maar doordat de 306 is uitgevallen kom ik niet aan het verversen toe. Dat gaat echt volgende week gebeuren, het filter ligt al klaar.



Inmiddels heb ik, sinds aanschaf, alweer dik 16.000 km met de Coupé gemaakt. De teller stond toen op 204.000 en staat inmiddels op het punt de 222.222 te raken. Ik ben echt onder de indruk van de rust en het comfort dat deze auto biedt, in combinatie met de fenomenale wegligging. De afgelopen dagen is 't enigszins afzien omdat de auto geen airco heeft (is niet kapot, het zit er niet op!), maar met de ramen en klapraampjes open is het net leefbaar. Vroeger deden we het ook zonder, nietwaar?



Stallen?
Ik heb dan ook besloten dat deze auto moet blijven. Maar 'm nu naast de 306 op de weg hebben is niet echt nodig en kost alleen maar geld. Dus ben ik op zoek naar een voordelige stalling waar ik de 406 geschorst kan wegzetten. Dan kan ik in de tussentijd even lekker sparen voor de benodigde cosmetische (en misschien ook technische) verbeteringen.






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2019 00:14 door Elco.
Nog niet eerder gereageerd in jouw topic, maar mooie auto's heb je! Vooral de 406 spreekt mij erg aan, als ik ooit een goedkope station met comfort nodig heb (wat niet ondenkbaar is) dan staat een 406 hoog op het lijstje en dan een van de laatste facelift met mooi leder, origineel xenon en chrome stripjes aan de buitenkant enz. vind ik nog steeds een mooie verschijning.

Over je olieprobleem, waarschijnlijk al geprobeerd maar had het nog niet gelezen: heb je de oliedruksensor/schakelaar ook al vervangen? Wel vreemd dat de oliepomp geen goede opbrengst meer had, wellicht zit er iets verstopt? Aanzuigbuis?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2019 22:46 door Probenator.
Die 2 laatste foto's van de 406 zijn prachtig.
Geel past goed bij de auto.

Bij mij was er ook een lege kliko vam de buurman tegen mijn auto aan gewaaid, tijdens een hevige storm.
Verzekering keerde ook niet uit wegens overmacht, sindsdien is mijn auto WA+ met stormschade verzekerd.
De buurman bood aan de helft van de schade te betalen.
730 euro was de schade.
Das minder goed nieuws over de cabriolet zeg. Oliezeef verstopt? De eerder genoemde schakelaar? De oliedruk regelaar zit volgens mij in de pomp dus zal wel goed zijn. Oliefilter kan ook nog verstopt zijn; niet elke motor heeft een bypass met overdrukklep voor het oliefilter.
Tja, zelfs met goed onderhoud kan je altijd een keer pech hebben helaas. Komt vast wel weer goed. Duurste onderdeel ongeveer is de oliepomp dus als die nu weer vers is...

De deuk in de 406 was me tijdens het event helemaal niet opgevallen. Ik had het met mijn vrouw er nog over dat ik het allemaal juist heel erg vond meevallen wat er aan krassen en deukjes aan en op zat. Ik was er met onze daily Volvo (het was zo zomers dat airco gewenst was) waar ik bewust niet te kritisch probeer te zijn op dat soort dingen. Die ziet er netjes uit maar toch met meer krasjes en deukjes dan de 406. Op de parking bij Schiphol, waar de Volvo nogal eens staat, gebeurd er ook regelmatig iets en anders wel bij de supermarkt of in zo'n verschrikkelijk krappe parkeergarage van een hotel.

Terug naar de deuk. Voor dit soort dingen heb ik de hobby auto's allemaal all-risk. Als de mensen wel meewerken (dat is al lastig genoeg heb ik ervaren) is er altijd nog wel een verzekeringsmaatschappij die lastig kan doen. Het is wel een bijzonder verhaal met zo'n wervelstorm. BTW: het huis waar we in wonen is in de jaren 60 getroffen door een wervelstorm/tornado. Categorie 4 en waarschijnlijk de zwaarste ooit in Nederland. Indrukwekkend hoeveel schade dat heeft gegeven aan ons huis en de huizen eromheen.
Het deukje zelf is waarschijnlijk wel goed te verminderen. Helemaal verdwijnen weet ik niet maar misschien heb je geluk.
Quote
Probenator
Nog niet eerder gereageerd in jouw topic, maar mooie auto's heb je! Vooral de 406 spreekt mij erg aan, als ik ooit een goedkope station met comfort nodig heb (wat niet ondenkbaar is) dan staat een 406 hoog op het lijstje en dan een van de laatste facelift met mooi leder, origineel xenon en chrome stripjes aan de buitenkant enz. vind ik nog steeds een mooie verschijning.

Dankje! Ik vind ze zelf ook behoorlijk knap winking smiley. Zo'n 406 Break lijkt me ook een ontzettend fijne auto en inderdaad, óók erg mooi.

Quote
MX6
Bij mij was er ook een lege kliko vam de buurman tegen mijn auto aan gewaaid, tijdens een hevige storm.
Verzekering keerde ook niet uit wegens overmacht, sindsdien is mijn auto WA+ met stormschade verzekerd.
De buurman bood aan de helft van de schade te betalen.
730 euro was de schade.

Ja, vervelende schade is het. Bij mij is de schade naar schatting ruim 400 euro. De claim neerleggen bij mijn buurvrouw vind ik ook niet gepast, zij kan er ook verder niets aan doen en ik vind het al heel netjes dat ze 'n briefje heeft achtergelaten.

Quote
Engineer2
Die ziet er netjes uit maar toch met meer krasjes en deukjes dan de 406.
Zeker weten van niet! De 406 heeft z'n kleur mee: dit Jaune Louxor 'vreet' deukjes en oneffenheden op. Het is echt een poffertjespan als je goed kijkt, maar als je ook maar iets minder scherp kijkt zie je daar niets van. Daar doe ik m'n voordeel mee! Schrale troost: de prachtige en ontzettend prijzige Toyota 2000GT in het Louwman Museum heeft óók gewoon z'n deurdeukjes.

Maar op de foto hieronder ziet 'ie er gewoon erg goed uit. Het globale poetsen heeft ook een heel stuk geholpen en nu werk ik in kleine stapjes naar een zo swirlvrij mogelijke auto. Een derde deel van de motorkap is al bijna op dat niveau...



Wat de olie betreft, een echte zeef heeft deze auto blijkbaar niet. Wel is er in het carter veel rommel aangetroffen. Ik ben bang dat mede door een onjuiste handelingsvolgorde - eerst flushen, dan carter eraf - misschien vuil verplaatst is in de motor waardoor nu alsnog een of enkele oliekanalen verstopt zitten. We wachten af wat de garage gaat zeggen...

De sensor hebben ze als eerste vervangen trouwens. Ik had nog gezegd dat ze dat beter niet konden doen omdat het brandende lampje - geen olie - als gevolg een tikkende klepstoter opleverde en er hoogstwaarschijnlijk echt een oliedrukprobleem was. Maar nee, eerst toch sensor vervangen nut smiley.
Gaaf dat je hem toch besluit te houden, is ook wel een bijzonder exemplaar natuurlijk. Jammer van de deuk, maar met die storm van laatst ben je er gelukkig nog aardig goed vanaf gekomen. Bij ons in de buurt was het aardig losgegaan, mijn broertje had 70+ deukjes in de auto, gelukkig was dat "slechts" de pendelauto van het werk en wij hebben de partytent uit de struiken moeten trekken want die was compleet dubbel geklapt. nut smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2019 08:54 door Brent.
Cabrio Fini

Tijd voor een update. Jullie wisten al dat de 306 bij de garage stond voor een spontaan optredend oliedrukprobleem. Afgelopen maandag heb ik 'm weer opgehaald bij de garage, maar... ze kregen hem helaas niet goed.

Wat is er gebeurd?

Oliedruksensor vervangen, uiteraard zonder effect

Motorflush uitgevoerd, geen resultaat

Oliepomp vervangen, waarbij werd opgemerkt dat de motor behoorlijk vies was

Olielampje is na vervanging pomp gedurende twee ritten uit geweest, bij rit 3 brandde deze weer

Hierna is nogmaals een motorflush uitgevoerd, eveneens zonder resultaat

Omdat ook de APK verliep terwijl de auto bij de garage stond is hij gekeurd. Hiervoor moesten de voorste remblokken en schijven vervangen worden. Dit is gebeurd en de auto is verder probleemloos goedgekeurd.

Maar die motor, die doet het nog steeds niet lekker. Je hoeft geen expert te zijn om te horen dat hij bovenin geen olie krijgt en ermee rijden voelt ook absoluut niet goed. De laatste uren van deze motor zijn helaas wel ingeluid...

Dan rijst de vraag: wat nu? Naast dat ik de auto niet kwijt wil is dat na de investeringen afgelopen anderhalf jaar ook absoluut niet aan de orde. De waarde is nu 'wat de gek ervoor geeft' en dat zal ondanks de verder zeer goede staat helaas niet veel zijn.

Dus ik heb besloten dat de auto geschorst de stalling in gaat, voor in ieder geval een jaartje. Dat geeft me tijd om eens serieus te sparen en goed na te denken over vervolgstappen. Er moet dus weer een ander blok in, liefst niet opnieuw een 2.0-16v met 132 pk maar iets snellers. Een GTI-blok misschien, maar die zijn zeldzaam en relatief gevoelig. Ook de 2.2-16v met 158 pk is voor mij een optie. Nu eens gaan onderzoeken op welke manier dat passend te maken is. Heb je een beter idee of verstand hiervan? Dat hoor ik graag!

Ook moet ik in de stallingsperiode op zoek naar een enthousiast persoon of bedrijf die het project met mij wil aangaan. Ken je zo'n iemand, liefst in Gelderland? Dan voeg ik 'm graag aan mijn lijstje met opties toe.

Komende tijd dus geen of amper updates op cabriogebied. Ik ga 'm nog eens helemaal uitzuigen, goed wassen en in de wax zetten. Dan kan 'ie er wel een jaartje gestald tegenaan. Jammer, maar 't is niet anders. Gelukkig gaat de 406 nog altijd probleemloos door. Sinds aanschaf ben ik daarmee al bijna 20.000 km verder...

306 Fininparina dus, jammer sad smiley

Ik zou het eens bij Classic Paradise vragen, maar die kende je vast al wel winking smiley
Dat is wel echt even balen zeg met de 306! sad smiley Je hebt geen garantie (meer) op de nieuwe motor? Maar goed, wel een wijs besluit om hem nu te stallen en alles op een rijtje te zetten. Één ding is zeker, hij zal er alleen beter van worden winking smiley
Tjee, balen zeg. Ik begrijp dus goed dat dit al het 2e motorblok is voor de 306 tijdens jouw bezit? eye popping smiley
Balen! Ken wel een goede monteur (met PSA) ervaring omgeving Zwolle die weleens van dit soort klussen doet.
Een goed blok is vast wel te krijgen, zo'n mooie cabrio niet dus houden is juiste beslissing.
He dat is vervelend, zag al wat op Instagram voorbijkomen ervan. Zonde, maar laten we hopen op een nog mooier blok voor 306
Jammer dat het zo voortijdig moet eindigen.... Tjah en wat moet er in komen, zijn die GTI blokjes zo gevoellig van een 308? Daar weet je in ieder geval zeker van dat het relatief makkelijk kan en past. Ook qua elektronica en zo.

Met een 2.2 zit je toch aan een heel andere constructie vast, niets is onmogelijk, maar je maakt het jezelf dan zeker niet makkelijk lijkt mij. Of zijn de 2.0 en 2.2 uit de zelfde motorenfamilie?
Balen. Wat je ook overweegt, gooi die 2.0 niet gelijk overboord, denk dat die blokken makkelijker te krijgen zijn, al dan niet met blauwe cas eromheen. En in de basis heb je meer dat voldoende vermogen in je auto daarmee, met een GTI blok zou ik meer aanpassingen willen doen aan de auto, dan nogmaals naar de remmen kijken en het onderstel, bijvoorbeeld. Blokswap is veruit het makkelijkste. Maar dan zou ik een goed blok nemen, en even uitelkaar trekken, een goede revisie soen en dan echt rmjaren rijplezier hebben.

Succes met je overwegingen.
Erg jammer. Zeker na al het geld wat er in zit maar weet zeker dat je een goede oplossing gaat verzinnen. Succes!
Dat is balen sad smiley
Ik zou voor een blok gaan wat makkelijk past. Ik weet ook wel iemand die het kan, maar die is inmiddels 70 en wil het iets rustiger aan gaan doen dus ik weet niet of ie het zou willen... Maar hij heeft zelf ook wat 306-en gehad, en veel aan Peugeot gesleuteld. Totaal ruim 55 jaar sleutel ervaring.
Ben benieuwd wat je gaat doen!
Het is echt het hart van het blok wat niet goed is dan waarschijnlijk (ik ga denken aan een lager speling of iets dergelijks waardoor de druk ontsnapt) en dat betekent dat je ook op zoek kan naar alleen een nieuw hart. Volgens mij kan je dan elk PSA product met die motor wel nemen als basis. Alles wat 306 specifiek is kan je dan overzetten. Volgens mij maakt dat het een stuk beter zoeken. Iemand die een 406 had met die motor zal er waarschijnlijk anders mee zijn omgegaan dan iemand die het blok in een snelle 306 had liggen. Is die 2.2 niet ook iets uit een 406 en uit dezelfde motor familie?

In principe zijn er genoeg bedrijven die dit soort klusjes doen. Ook wel voor normale prijzen. Maar je moet niet naar een standaard garage bedrijf gaan. Kijk inderdaad goed rond naar youngtimer bedrijven (niet zozeer diegene die verkopen maar diegene die repareren).
2.2 is ook (vooral, denk ik( in de 607 geleverd. Boring is 1 mm groter, slag 8 mm t.o.v. de 2 liter uitvoering. (o.b.v. AW specificaties)
Nog maar even een update dan. Na een dikke maand staat de 306 er nog steeds een beetje zielig bij. Ik heb er een kort rondje mee gereden om de accu bij te laden. Nodig, want hij startte moeilijk. Die motor gaat er toch wel uit, dus verdere schade aan het blok toebrengen vind ik niet zo'n probleem. Hij zal binnenkort worden opgehaald en naar de garage gaan waar ook de ombouw is gedaan. Is 'ie in ieder geval in goede handen.

Wat de motor betreft, na de eerste bevlieging denk ik dat 't maar gewoon een goede 2.0-16v moet worden. Vlot zat, zeker als hij echt goed op hoge toeren gaat lopen. Dat was bij de huidige motor nog een beetje een dingetje: harder dan 180 km/u GPS heeft hij nooit gelopen terwijl er nog zeker 20 km meer in het vat zit. Ook iets voor de volgende fase van het project.



Dan is er nog de 406. Die is sinds aanschaf alweer 22.000 km verder en heeft afgelopen maand probleemloos een nieuwe APK gekregen. Een dag later heb ik hem bij een DHZ-garage geflusht en voorzien van nieuwe olie. Wat eruit kwam was, eh, wel heel erg zwart. Niet gek, want ik heb er eigenlijk veel te lang mee doorgereden. Hij loopt nu merkbaar mooier en ook het zo nu en dan tikken van de hydraulische klepstoters lijkt te zijn verdwenen. Goed nieuws, dus!
Is dit wat? [suchen.mobile.de]

Dieses Angebot habe ich bei mobile.de gefunden:

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 Saint Tropez
Erstzulassung: 09/1999
Kilometerstand: 114.260 km
Kraftstoffart: Benzin
Leistung: 65 kW (88 PS)

Preis: 1.600 €
Mooi hè, De Bilt... winking smiley

Fijn dat de 406 nu nog fijner loopt, dat verdient die auto! En de 306 komt ook wel weer goed dus. Helemaal fijn. smiling smiley
Ahw wat balen. Gelukkig doet de 406 het goed. Hopelijk kun je de cabrio snel weer de weg op helpen.
Er word toch nog wel eens een 306 GTI plat gereden hier en daar? Met een beetje geluk kun je daar nog een prima blokje uit halen. Al weet je daar nooit precies de historie van natuurlijk. Of zijn die inmiddels al vrijwel weg.

zoiets ?
Ik blijf echt fan van je wagenpark! Zo lekker net anders met twee "normale" Peugeots, hopen dat je voor de 306 een goed blok kan/gaat vinden maar dat zal wel goedkomen. Die 406 blijft echt een prachtig staaltje designwerk, al van jongs af aan fan van dat design. drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.