Elco: Peugeot 306 Cabriolet & Peugeot 406 Coup (1998) / ver van huis

Gepost door Elco 
Ik heb op Zandvoort ook even bij je 306 staan kwijlen Elco. Prachtige auto in een geweldige kleur. Ik wil er toch ook ooit eens 1 bezitten hoor!

Leuk artikel!! Ja is echt een geweldige 306. Ooit ook al eens gezocht naar een mooie, maar zoals Elco ook in het artikel aangeeft, zo'n mooie en goede als deze is zeldzaam.
Leuk artikel. Ik las het vorige maand bij de dealer. Leuk blad ook, helaas kan je je er niet op abonneren.
Archiebald
Ik heb op Zandvoort ook even bij je 306 staan kwijlen Elco. Prachtige auto in een geweldige kleur. Ik wil er toch ook ooit eens 1 bezitten hoor!

[scontent.fdub4-1.fna.fbcdn.net]

H wat leuk en een mooie foto! Ik zou zeker op jacht gaan naar een mooi exemplaar, zeker nu ze nog goedkoop zijn!
En net als je dacht dat de auto er knap bij staat, haal je het in je hoofd 'm toch te gaan poetsen. Blijkt toch dat het nog een heel stuk beter kon.

De afgelopen jaren heb ik 'm hooguit een paar keer gewaxt, polijsten is al zeker drie jaar geleden voor het laatst gebeurd. Nu heb ik even de beschikking over een huis met een oprit en carport, dus ondanks het warme weer zag ik mijn kans schoon. Ondanks het frequente wassen kwam er met de klei toch nog wat vuil vanaf en daarna kon het polijsten beginnen. Hij heeft behoorlijk wat last van Random Deep Scratches die ik ook niet volledig weggepoetst heb, maar het valt allang niet meer op.

Ik stoorde mij aan het vuil rond de logo's, dus vrij impulsief heb ik die maar verwijderd. Ze komen er met de tijd wel weer op, maar voor de linkerkant wil ik graag een nieuw fris Peugeot-embleem scoren. Misschien ook in een moderner lettertype, want zoals je ziet worden er eigenlijk drie verschillende fonts en twee verschillende materialen gebruikt. Een chaos.

Nouja, niets leuker dan foto's toch? Hierbij:

Zoveel vuil tussen de letters krijg je niet op een normale manier weg.

Fijn: hier waren de emblemen vastgekit. Het verwijderen van de kit kostte me een uur.

De logo's!

De 'cleane' kont. Het valt mij op dat de strip onder de lampen nu hoger lijkt, waardoor de auto smaller oogt.

Resultaat van het poetsen.

En werkend kentekenplaatlichtje is voldoende voor de APK.

Clean.
Grappig inderdaad dat het meteen een optisch verschil geeft. Ik zie het ook. Maar wel fraaier zo vind ik.
En ik vond hem al zo mooi, maar het kan blijkbaar altijd nog beter!thumbs upwinking smiley
Wat staat hij weer lekker te shinen, zal wel een behoorlijk zweetkarwei zijn geweest om m met dit weer te polijsten. Ik begon al te zweten bij de gedachte...

De cleane look is ook erg leuk maar met logo's ziet er ook goed uit... Durf zo 1, 2, 3 geen favoriet aan te wijzen maar doe vooral wat je zelf het mooiste vindt.
Zo zonder logos vallen de lijnen me ineens op. Prachtig eigenlijk! Ook hoe die achterlichten in de ontwerp zitten.
Ik ga binnenkort de 306 cabrio van een kennis eens goed schoonmaken. Helaas is de beige lederen bestuurdersstoel vergaan. De geel geworden deurpanelen kan ik waarschijnlijk nog wel redden met Colourlock.
Jaja, het is een knap ontwerp! Ik laat de logo's er ook nog wel een tijdje af, stiekem vind ik 't wel even mooi zo.

Is de cabrio die jij onder handen gaat nemen het exemplaar waar je 't al eerder over had, waar je niet zo enthousiast over was? Ben wel benieuwd of 'ie je mening kan veranderen als hij weer lekker staat te shinen!
Prachtig en tijdloos mooi! Leuk artikel ook, zo herkenbaar en zo wr ook wat je over je eigen auto vertelt.

Polijsten, poetsen vind ik ook heerlijk om te doen. Verstand op nul, muziekje aan, ontspanning. Met blinkend resultaat waar je iedere dag blij van wordt als je instapt.
Geweldig resultaatthumbs upthumbs up En hoe bevalt de vernieuwde aandrijflijn? Zou zelf ook graag willen kunnen polijsten, echter durf ik het niet op mijn auto. Vandaag met de slang van de stofzuiger per ongeluk wat hele lichte maar wel jammere krasjes gemaakt die ik zelf zou willen corrigeren.
Elco
Is de cabrio die jij onder handen gaat nemen het exemplaar waar je 't al eerder over had, waar je niet zo enthousiast over was? Ben wel benieuwd of 'ie je mening kan veranderen als hij weer lekker staat te shinen!
Klopt, dat is die! Het is wel een stevig gebruikt ding hoor, inmiddeld 270dkm op de klok en hij wordt haast nooit gewassen. Is een automaat. Een pre facelifter, blauw met beige interieur. RN**** kenteken.
Ik vind het iig niks.
De laatste keer dat ik 'm mee had vond ik 'm enorm traag. Bleek bij thuiskomst dat het harde randje van de mat dubbelgevouwen onder het pedaal zat big smile smiley Ja, dan wil ie niet...
Leuk artikel Elco! Wat staat ie er nog mooi bij. Met z'n tweeliter motor. Een van de mooist gelijnde auto's die er zijn, een 306 cabriolet thumbs up
leuk stukje in propos. heb er zelf vorig jaar ingestaan met mijn 208 GTi 30th.
Was leuk om te doen.

Jouw auto ziet nog goed uit, je ziet dat hij word onderhouden/bijgehouden door een liefhebber.
Gefeliciteerd met het stukje, wel een bekroning op al het harde werk en alle moeite cq liefde die je er in gestopt hebt thumbs up En hij blinkt weer heerlijk zo in het avondzonnetje cool smiley

Cleane kont vind ik wel een verbetering, alhoewel ik me afvraag hoe het er uit zou zijn als je bijvoorbeeld alleen "Cabriolet" terug zou plakken.
Ik dacht dat ik een reactie had gemaakt, maar niet dus...

Je Cabrio stond er in Zandvoort mooi bij, leuk je gesproken te hebben ook! Grappig ook die optische verandering dankzij of nee het verlies van de typeplaatjes. Ik vind persoonlijk met mooier, maar zo zonder heeft ook wel wat.

Ik dacht overigens dat Hundee de enige was die 3 verschillende fonts gebruiken, maar Peugeot dus ook!
Gisteren, tijdens de meeting in De Meern, hebben we de blauwe Phase 3 van Timo uitgebreid kunnen vergelijken met mijn gele Phase 2. De verschillen zijn even subtiel als opvallend, met de heldere koplampen van de nieuwste als meest in het oog springende element.

Mooier nog vind ik hoe beeldbepalend de samenstelling voor de uitstraling is. De combinatie blauw-bruin is heel klassiek terwijl geel-zwart de auto juist sportief doet ogen.

Zoals altijd, een paar foto's vertellen het verhaal beter!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2018 12:02 door Elco.
Mooie foto's! Jammer van die krassen op de bumper van de blauwe. Zijn die misschien weg te werken?
Leuke foto's Elco!
Gauw eens hetzelfde doen met die van mij en jou!
Die van Timo en mij zijn ook bijna hetzelfde zeg... Op koplampen en velgen na met mijn 306winking smiley
Moeten we zeker eens doen, dat zullen wel bijna dezelfde foto's worden! Timo's interieur is alleen wat donkerder dan dat van jou, dat iets meer naar geel neigt.
Dan kom ik ook nog met een Phase 1 hoor! big smile smiley

(even een oude foto opgezocht, van 2007)
Nou vooruit, zal ik dan ook gewoon komen? Kunnen we dat gele ding insluiten drinking smiley

Ok, en een blauwe ph1, ph2 en ph3 bij elkaar is misschien ook wel leuk.
Mooie foto's weer! De bruine bekleding oogt ook wel fraai
Cool plan Barrire en Timo!
Lijkt me erg leuk meerdere 306 cabriolet uitvoeringen bij elkaar te krijgen!

Dan hebben we 3 maal blauw en 1 maal geelwinking smiley
Eigenlijk had ik mijn groene fase 1 nog moeten hebbenwinking smiley
B.t.w.: Het interieur wat Timo er in heeft zitten is het redelijk zeldzame bruine interieur. Meeste blauwen hebben het apricot ciur interieur, wat meer gelig is.
Leuke foto's. Ik blijf erbij dat de 306 (zeker als Cabriolet) een van de weinige auto's is die elke facelift nt een tandje mooier wordt. Overigens niets afdoende aan de types 1&2, dat zijn van zichzelf al prachtige wagens.
Ik zie hier alleen maar blauwe 306-en!
Is geel eigenlijk ook een zeldzame kleur op dit model?

Ik zag gisteren wel dat het onwijs veel vliegjes aantrekt! big smile smiley

@Micha: helemaal eens! De Phase 2 en 3 vind ik een stuk mooier dan de Phase 1.
Erg mooie auto, er is geen woord aan gelogen dat hij er heel strak bijstaat!
Die van mij is inderdaad zo'n 3cm verlaagd. Was hij al toen ik 'm kocht en ik vind het wel mooi staan. Drempels zijn wel alleen kruipend te nemen omdat er ook een GTI lip onder de voorbumper zit.

Mijn XSi6 (phase 1 XSi met GTI blok en bak) is ook verlaagd, ook al bij aankoop. Eigenlijk staat alleen de GTI6 op normale hoogte...
Geen idee hoe het kan, maar ik krijg het idee dat blauw een vrij populaire kleur is voor de 306 Cabriolet! Een superrepresentatief onderzoek onder mijn Instagram-volgers wijst echter uit dat jullie het allemaal mis hebben drinking smiley.

Wat betreft de facelifts die de 306 telkens een stukje mooier maken, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik vind de neus van Phase 1 eigenlijk net te vierkant voor de sierlijke koets, wat bij Phase 2 wel goed gelukt is. Phase 3 oogt nog iets gladder door de smallere stootstrips op de flanken. De koplampen met helder glas vind ik wel fris en de upgrade is heel eenvoudig, maar optisch houd ik de mijne liefst zo Phase 2 mogelijk. En 1.6, dus standaard zonder mistlampen zoals je het bijna nooit ziet!
Het geliktst vind ik de 306 cabrio met automaat, metaalblauw, lederen bruine bekleding, en lekker langs de boulevard rijden.smileys with beer
Inmiddels ben ik de 275.000 km voorbij, wat betekent dat het 'nieuwe' blok er al ruim 12.000 kilometer (nut smiley) in ligt. Het verbruik wordt nooit slechter dan 1 op 12 en niet beter dan 1 op 13,5 en daar ben ik erg content mee. Ook wordt het olieverbruik pas nu enigszins meetbaar, dus op dat punt is het ook een enorme upgrade ten opzichte van de 1.6. Het heeft me al zeker 32 euro aan olie bespaard smiling smiley.

Met hoe de auto rijdt ben ik nog steeds erg blij, al stoort de rammelende uitlaat nog altijd. Ook het roestige eindstuk is vervelend. Eind deze week gaat 'ie eindelijk naar de garage, waar ze dit zullen repareren. Ook de haperende tellerverlichting en de defecte tankmeter worden hopelijk weer bij zinnen gebracht. Dat soort kleine zaken begint na verloop van tijd wel te irriteren. Zelf moet ik nog naar het dakmechanisme kijken. Het canvas opent nu alleen met een extra handeling, wat leefbaar is maar niet zoals het heurt. Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee hoe dit probleem op te lossen. Wel 'n beetje jammer: afgelopen week ontdekte ik een raar deukje in de motorkap. Binnenkort toch weer eens afspreken met een 'deukendokter' om de - beperkte - score van de laatste jaren op te laten lossen.

Vrees niet, het klinkt alsof er veel problemen zijn maar de Peu doet het juist uitstekend. Volgend weekend (dus niet komend) staat er een leuke 'rally' op het programma. Een dagje door het land toeren met bol-pijl, nu al zin in!

Nieuwe foto's heb ik niet, geen enkele! Om de post wat op te fleuren maar eentje van de afgelopen vakantie.

Elco
Ik zie dit nu pas... Grrmgh moody smiley grinning smiley

Fijn om te horen dat het nieuwe blok goed bevalt! Erg net verbruik ook van de tweeliter. Haperende tellerverlichting heb ik ook last van, ik begrijp je langzaam toenemende frustratie maar al te goed... big smile smiley
Oei! Zal ik dat met de tellerverlichting ook gaan krijgen dan?moody smiley

Dat heeft de mijne nog steeds niet, al is de verlichting van de buitentemperatuur en klok wel weggevallengrinning smiley

En ja, ook mijn 306 blijft zijn puntjes houden, ach laat ik dat karakter noemen.

Wat fijn dat de tweeliter zo goed bevalt!
Ook bij mij is het brandstofverbruik rond de 1 op 13 en nagenoeg geen olieverbruikthumbs up.

Wat voor tour is dat dan Elco?
Ik denk dat je bij een auto van die leeftijd, die ook nog dagelijks gebruikt wordt, attentiepunten blijft houden! Hoort erbij!
Mijn tellerverlichting is sinds de swap kapot, de tellerbak hangt er ook half-los in. Duidelijk een detail dat erbij in geschoten is. Nu heb ik een soort Night Panel waarbij alleen de snelheidsmeter verlicht wordt.

De verlichting van klok en temperatuur is bij mij ook nog altijd stuk. Stom eigenlijk, want dat laat zich juist erg gemakkelijk repareren.

De toertocht is de zogenaamde Journalistenrit van Louwman, een krachtmeting voor autoschrijvend Nederland. Voor de winst ga ik niet, maar mijn bijrijder/navigator is een stuk fanatieker...
Inmiddels zijn we weer een maandje verder. De Journalistenrit was echt geweldig, in zo'n 200 km via bol-pijl en foto-opdrachten reden we van Utrecht naar Dalfsen op n van de aangenaamste dagen van de afgelopen maand. Helaas hebben we wel de nodige checkpoints gemist en daarmee ook de fotograaf onderweg. Mooie rijdende plaatjes zijn er daardoor helaas niet...

Na de rit heb ik er nog een paar honderd kilometer mee gereden, de afgelopen twee weken stond 'ie stil. Tot 'ie er vanmiddag wel uit mest, want wat was het mooi.

Mooie foto. Inderdaad lekker cabrioweer. Ik heb vandaag de Kever weer even uit de schuur gehaald.

Die blauwe 306 cabrio die ik ken gaat er waarschijnlijk uit. Nieuwe distributieriem enzo, maar nu doet t dak het weer niet en nog wat dingetjes.
De 306 doet zijn werk naar behoren en de teller toonde gisteren 279.000 km - lekker gereden dus! Ook zit de winterset er weer onder, waardoor hij 10x beter rijdt dan op de afgereden Toyo T1R's waarvan ik er in het voorjaar zeker twee ga vervangen. Forummer D'oh heeft 'm met winterset gespot op zijn vaste plekje:

Peugeot 306 - 1998
by timvanessen, on Flickr

Ook heb ik een nieuwe Peugeot aangeschaft van modeljaar 2017, een heuse e-Kick. Dit originele accessoire voor de 3008 SUV trekt al mijn aandacht sinds de introductie en nu heb ik er eentje gekocht, nieuw in doos. Het is een vouwstep met elektro-ondersteuning, bedoeld voor 'the last mile' van je reis. Zo gebruik ik hem nu ook wanneer ik met het OV reis.

De intelligente techniek herkent het afzetten op de grond en versterkt je beweging met een flinke dosis elektro-kracht. Step je niet, dan doet de motor ook niets tenzij je een step-beweging simuleert. Zo kun je tot 25 km/u ondersteuning krijgen: serieus hard voor zo'n klein apparaat.

Rijden met de e-Kick vond ik in eerste instantie doodeng, maar naarmate ik er vaker mee op pad ga krijg ik er steeds meer gevoel voor. Het is niet alleen minstens zo snel als fietsen, ik vind het ook leuker en als klap op de vuurpijl minder inspannend.

Ook is het voor mij een experiment. Peugeot is niet het enige automerk met een step in het programma, Seat introduceerde de afgelopen maand eveneens zo'n voertuig. Willen autofabrikanten ons massaal aan de step en zo ja, is het dan echt een goede oplossing? Ik zoek het uit! smiling smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2018 21:38 door Elco.
Leuk! Collega van me heeft ook zoiets, die heb ik even binnen in kantoor geprobeerd big smile smiley Erg leuk en ideaal als jouw 'last mile' een mooi vlak stukje weg is. Ik zou bijvoorbeeld best een kilometer van kantoor willen parkeren als dat makkelijk is en dan zo'n stepje gebruiken voor dat stukje.
Mij iets t guitig zo'n step, maar absoluut wel een slimme manier van reizen natuurlijk. Wanneer gaat de 306 over de 3 ton?
Hey Elco!

Wat een cool ding die step!
Die zou ik ook wel eens willen uitproberenwinking smiley
Daar zijn hier in de buurt wel mooie vlakke paden voor.

Hoe lang is de range?

Fijn dat de 306 het nog zo goed doet.
De mijne heeft nu zijn winterslaapwinking smiley
Zie zeer regelmatig wat voorbij komen op instagram, maar die step heb ik even gemist. Wat een briljant ding, alleen wat ik mij van een step van vroeger herinner is dat het alleen goed werkt op een mooie gladde ondergrond, deze werkt beter?
Doet me een beetje denken aan dat opvouwbare Honda-brommertje dat achter in een 80's Jazz paste.

Leuke gimmick.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.