Elco: Peugeot 306 Cabriolet (1998) | Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 (2005)

Gepost door Elco 
Top hoor Elco!!

Ik had de eer om als eerste na Elco uiteraard mogen rijden in de vernieuwde versie, hij rijdt echt bijzonder mooi en strak.
Stiller en soepeler ookthumbs up

Ach, en het geld.....we zijn liefhebbers en van deze auto geniet je enorm!
Zo dan Elco wat een prachtige operatie en mooie grondige aanpak.
Heel verstandig om al die rubbers mee te vervangen.
Dus eigenlijk een compleet nieuwe auto qua beleving, maar toch de oude vertrouwde eigen auto.
Het beste van 2 werelden kun je wel stellen.
Het blijft een bijzonder mooie verschijning thumbs up
Heel gaaf! Even de puntjes op de i zetten, laten keuren en cruisen maar!
De operatie is inderdaad erg goed gelukt en ik geniet er elk moment van. Het afgelopen weekend heb ik dan ook bijna 500 km (open) gereden, zonder een enkele misse slag. Hij bevalt zelfs steeds beter en ik moet zeggen dat ik 't extra vermogen niet vaak aanspreek. Het zijn vooral de extra stilte en souplesse die de ingreep de moeite waard maken. Met zo'n 1 op 13 is het verbruik over de eerste tank bemoedigend en slechts marginaal minder zuinig dan de 1.6-8v.

Ook heb ik vandaag eindelijk eens kunnen rijden met zijn grote concurrent, de Volkswagen Golf III Cabrio. Vooral vanwege zijn looks was het voor mij nooit een serieuze optie, toch is het leuk om er even mee te sturen. Benieuwd? Hier vind je mijn rij-impressie.
Fantastisch dat je deze ombouw hebt gedaan, en dat ie zo goed is gelukt. Blijft een heel fraaie auto, een Golf 3 cabrio kan er niet bij in de schaduw staan...
Gaaf dat je zo'n transplantatie gewoon doet! thumbs up
Ook mooi te vernemen dat de auto je na al die tijd nog steeds zo goed bevalt. Je 'voelt je duidelijk lekkerder in een Peugeot'.
De golf als cabrio vind ik ronduit lelijk, het model klopt gewoon niet, enkel de MK1 heeft nog wel zijn charme.
De 306 is zoveel mooier thumbs up
Gave upgrade Elco! Snel gegaan inderdaad en goed dat het zo bevalt. En natuurlijk weer heerlijke plaatjes, zoals we van je gewend zijn drinking smiley.
Leuk tekstje over de Golf. Ik heb met beide auto's gereden en ik vind de Golf 3 cabrio echt een klap beter en fijner dan de 306 cabrio. Die laatste tocht en kraakt. Kan ook aan het exemplaar liggen, maar ik vind het helemaal niks. De Golf klopt gewoon als geheel. Die rolbeugel is lelijk maar geeft ook wel een gevoel van veiligheid.
Barri
ik vind de Golf 3 cabrio echt een klap beter en fijner dan de 306 cabrio.

Het is altijd een persoonlijke beleving. Ik vond zelf de 306 Cabrio fijner rijden dan de Golf cabrio uit die tijd, maar zoals gezegd het is persoonlijk.
Zeker, dat is ook het leuke. Ik denk dat de verschillen een stuk groter waren dan een vergelijkbare Peugeot en Volkswagen vandaag (zoals een 308 en Golf).
Het is persoonlijk, maar nu ook zeer sterk afhankelijk van het exemplaar dat je rijdt. Ik heb 'n 306 Cabriolet gereden die niet zo fijn aanvoelde qua interieur, maar ook drie Phase 2's die eigenlijk stuk voor stuk goed zijn.

Bij de mijne zitten er een paar kleine rammeltjes in, die ik binnenkort verhelp met andere zonnekleppen. Ook het windscherm is bij mij een bron van irritatie, want als je dicht rijdt met het scherm gemonteerd klappert en rammelt het als de ziekte. Zonder windscherm zijn er - op die zonnekleppen na - geen bijgeluiden en dat is over het algemeen mijn ervaring met de 306. Je hebt dus waarschijnlijk een matig exemplaar getroffen.
Dat kan zeker kloppen. Ik rij wel eens in een blauwe prefacelifter, met beige leer, en een automaat. RNZD24 dacht ik. Oud dingetje, die ooit wel mooi was. En die Golf 3 voelde juist weer heel strak aan.
Is er bij de 306 met de Phase 2 nog veel veranderd? Ook aan de stijfheid, of dakconstructie bijvoorbeeld?
Zoals ik al eerder gezegd heb ''stoer project''. Nog stoerder dat alles goed gegaan is. Echt bruut om een dikke 2.0 in zo'n sportieve cabrio te hebben nu. Geniet ervan!
Dank Marc! Ik ben nog elke dag blij met de ingreep, zelfs al rijd ik 'm momenteel niet eens dagelijks. Hij voelt zoveel strakker aan, hij kon wel nieuw zijn! Wel merk ik dat de 2.0 voor Nederlands gebruik vooral een luxe is, want om de (Randstedelijke) snelheidslimieten te behalen heb ik nooit meer dan 3.000 tpm nodig.

Verder houd ik de standaard achteras er tot na de vakantie onder. Enerzijds om de geldboom enige rust te gunnen, anderzijds omdat hij ook nu al prima remt. Het zijn vooral de soms aanwezige trillingen die ervoor zorgen dat de as nog eens omgezet gaat worden, met de remkracht zit het wel snor.

En eentje van vandaag:
Mooie swap hoor, top dat de 306 in de vaart blijft. thumbs up

Weet niet of je al op roadtrip bent geweest.. maar is het, qua risicobeheersing, misschien niet verstandig toch eerst bij de RDW langs te gaan? (als d'r nog plek plek is).. Ongelukje zit in een klein hoekje.. en als naderhand blijkt dat dit project de schroothoop op kan doordat verzekering niet uitkeert op basis van polisvoorwaarden... zou toch uitermate zonde zijn..??

Andersom geredeneerd: als de roadtrip met goed gevolg is doorstaan, zonder RDW aanpassing.. waarom zou elke kilometer daarna dat ook niet kunnen? winking smiley
De auto is sowieso niet op die manier verzekerd - misschien komt dat ooit nog eens. Ik bied hem alleen aan bij de RDW als ook de achteras eronder zit, dan is 'ie immers zoals hij moet zijn. Om ongelukjes in kleine hoekjes maak ik me verder niet zo druk - zo'n roadtrip beschouw ik niet als extra risicovol.
Gisteravond parkeerde ik mijn 306 weer in zijn vertrouwde garage, na een week lang genoten te hebben van de Franse en Italiaanse Alpen. Ruim 3.000 kilometer aan snelwegen, binnenwegen en Alpenpassen zijn er deze week onder de banden door gerold. In vergelijking met de andere tien deelnemers ben ik zowel qua rij-eigenschappen van de auto als qua rijderskwaliteiten in het nadeel, maar dit heeft de pret geenszins gedrukt. Even voor het beeld: de groep bestaat grotendeels uit mensen die echt goed kunnen rijden en die navenante tools hebben meegenomen.

Dankzij de 2.0 onder de kap kon ik redelijk bijblijven als we in groepsverband reden en op bochtige weggetjes of nat wegdek liet ik mij gewoon iets terugzakken. De grens opzoeken met een relatief zware 306 Cabriolet zonder ABS is nu eenmaal niet erg prettig. Ook een standaard MX-5 1.8 rijdt je met zijn honderden kilo's lichtere gewicht en betere balans gewoon zoek. Daarvoor geeft de 306 een hoop comfort terug, wat vooral op slechter wegdek zeer welkom is.

Eén dag heb ik mij laten chauffeuren in een Focus ST, de dag dat we de hoogste bergpassen gingen beklimmen. In verband met m'n vrij hevig de kop opstekende hoogtevrees de vorige dag leek me dat wel zo fijn, en dat was het ook. In ieder geval kan ik een ieder zo'n trip door de Alpen aanraden. Intensief, maar wondermooi. En omdat de laatste overnachting op slechts een uurtje rijden van het Peugeot-museum in Sochaux lag ben ik gelijk maar op bedevaart gegaan...

Leuk hè, zo'n verhaal.

Kijken blijft toch altijd mooier.

Fraaie Megane RS maar geloof niet dat die in het machtige Jaune Sirius is gespoten maar in de non metallic evenknie....tongue sticking out smiley

Doet er verder niet toe! Mooie foto's!
Zo dan , wat een geweldige reis, genieten het hoofdletters!! thumbs up
Wauw! En vooral die foto waar je achter de MX-5 rijdt, wát een gave omgeving!! thumbs up
Wat een geweldige omgeving, wat een heerlijke trip! Zelfs met de minst vermogende auto moet dit toch een super trip zijn geweest. Wel wat vervelend van die hoogtevrees, kwam je daar midden op de bergpassen achter?
Gewoon Dirk
....hoogtevrees, kwam je daar midden op de bergpassen achter?

In het dal had hij waarschijnlijk geen last.
drinking smiley

Toch een geweldige trip Elco. thumbs up
Heel fraai om te zien en de omgeving is zeer indrukwekkend! Wanneer je last hebt van hoogtevrees, dan snap ik dat er dan momenten zijn die niet als prettig worden ervaren.

Wat ik wel bijzonder vindt, is dat je met zo'n cabriolet, wat toch meer als cruiser gemaakt is, dan wel op stap gaat met een groep van zulke 'racers'. Ik zou me dan denk ik wat al te opgejaagd voelen en lekker mijn eigen (langzamere) tempo gaan rijden, om ook nog goed van de omgeving te kunnen genieten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2018 18:41 door AlbertsH.
Bedankt voor dit fraaie verslag, zowel het verhaal als de foto's! Mooie toer, heerlijke stuurmanswegen en gave deelnemers. Dit moet echt genieten met hoofdletter 'G' zijn geweest. En iedere auto heeft zo zijn eigen grens, maar nu zie je ook dat iedere berijder zijn eigen grens heeft.
Tsja, die hoogtevrees, ik weet dat ik 't heb maar heb er in de praktijk nooit veel last van. Ook niet van vliegangst of van achtbanen, niet meer dan gezonde spanning. Dat het anders wordt op dergelijke bergpassen heb ik nog nooit eerder ervaren. Ik rijd vrij regelmatig in de bergen, maar dan toch vaak op wegen van een ander kaliber. De afgronden hier waren dikwijls van het niveau 'gewond raken bestaat niet' en als ik me dat eenmaal gerealiseerd heb is de lol er blijkbaar wel vanaf. Gelukkig kwam het weer goed toen de passen iets minder extreem werden!

AlbertsH
Wat ik wel bijzonder vindt, is dat je met zo'n cabriolet, wat toch meer als cruiser gemaakt is, dan wel op stap gaat met een groep van zulke 'racers'. Ik zou me dan denk ik wat al te opgejaagd voelen en lekker mijn eigen (langzamere) tempo gaan rijden, om ook nog goed van de omgeving te kunnen genieten.

Is het ook! Maar ik heb nu eenmaal een paar vrienden met bovengemiddeld benzine in hun aderen, dan is dit wat je krijgt. Heel even heb ik met het idee rondgelopen om zo'n fijne 308 GTi mee te nemen, maar naast dat het dan op werk begint te lijken vind ik het ook mooi om zulke dingen juist met mijn eigen auto te ondernemen. Al vantevoren heb ik aangegeven genoegen te nemen met een plekje als hekkensluiter en dankzij de twee dagelijkse tussenstops was ik nooit meer dan een kwartier later dan de rest op de eindbestemming. Via portofoons hielden we onderling contact, zodat het nooit ongezellig wordt.
Leuk verslag van een mooie reis. Mooi dat hij het zo goed doet. thumbs up
Mooie trip inderdaad! De bergen blijven toch geweldig, ook om te rijden.
Grappig, mijn broer en ik zijn vorige week maandag (de 4e) ook in het Peugeot museum geweest. Erg leuk museum, aanrader, ook al ben je niet specifiek Peugeot liefhebber. thumbs up
Sowieso is het doodzonde om in zo'n prachtige omgeving te racen lijkt me, je wilt toch ook wat zien denk ik dan.
Ik was in de Eiffel/Ardennen echt de toerist tot frustratie van vele ernstige bumperklevers grinning smiley
Gave roadtrip hoor! Ik moet zeggen dat de angst voor een ravijn en dergelijke wel slijt. Vooral als je in je eigen tempo rijdt. Niet verbaasd kijken naar hoe de locals je soms om de oren vliegen. Het stereotype omatjes in de stereotype FIAT Panda ben ik in de Dolomieten (met de 164) ook ooit tegengekomen. Het is dat de 164 net wat meer power had om te klimmen maar verder bleven we ver achter.
Ik heb sindsdien ook nog weleens testritten (met prototypes) in verschillende bergen gereden en als je dan een week lang de hele dag heen en weer rijdt ben je er echt al heel snel aan gewend.

Maar terug naar jouw trip. De foto's zijn echt geweldig. Mooi ook met de sneeuw.
Mooi verslag! Fantastische omgeving zeg. Moet heerlijk zijn om daar lekker met het cabriootje te rijden.
Tussen nieuwer/duurder spul staat zo'n frisse 306 ook nog steeds zijn mannetje.
"Elco: Ik fietste gisteren naar de Peugeot garage Breda en daar zag ik een als nieuw uitziende, gele 306 cabriolet, ik dacht eerst, goh, Elco hier op bezoek, maar toen zag ik dat de auto mistlampen had en die heb jij niet. De auto was als nieuw.
Ik zag gisteren in Haarlem nog een gele 306 carbio rijden. Maar die had booskijkers drinking smiley.
Lekker gezelschap, mooie auto's ook! De megane RS lijkt mij ook heerlijk daar cool smiley En zoals altijd; fantastische foto's weer! Blijft mooi om naar de gele 307 te kijken
AsconaGT
Blijft mooi om naar de gele 307 te kijken
Je bedoelt natuurlijk 306....
inderdaad, 306 natuurlijk! thumbs up

De 307, zeker de cabrio (en 407, en 607) waren ze in mijn ogen een beetje de weg kwijt qua design in vergelijking met de voorgangers.
speedtouch
"Elco: Ik fietste gisteren naar de Peugeot garage Breda en daar zag ik een als nieuw uitziende, gele 306 cabriolet, ik dacht eerst, goh, Elco hier op bezoek, maar toen zag ik dat de auto mistlampen had en die heb jij niet. De auto was als nieuw.
Ze zijn er gelukkig! Heel benieuwd naar deze auto, heb je toevallig een kenteken of misschien zelfs een foto? smiling smiley

Joël D
Gaaf hoor. Mooie foto's ook! thumbs up
Het was zeker gaaf, dank! smiling smiley

Micha D.
Ik zag gisteren in Haarlem nog een gele 306 carbio rijden. Maar die had booskijkers drinking smiley.
Er rijdt hier ook eentje rond met zwarte wielen... een beetje jammer.

AsconaGT
Lekker gezelschap, mooie auto's ook! De megane RS lijkt mij ook heerlijk daar cool smiley En zoals altijd; fantastische foto's weer! Blijft mooi om naar de gele 307 te kijken
Zeker een mooi en divers gezelschap, iedereen heeft het erg naar z'n zin gehad met z'n eigen auto. De Mégane is fantastisch en levert zo'n 300 pk, ook 't onderstel is aangepakt om hem nóg beter te maken.

Vandaag ging m'n 306 door de 270.000 km heen. Op naar de 306.000 dus!

Er is weinig over te zeggen de laatste tijd. Er worden amper kilometers bijgezet en de kilometers die er gemaakt worden zijn dak- en zinloos, maar juist daardoor erg leuk. Ik hoor een uitlaatrammeltje dat moet worden opgelost en deze week gaat 'ie voor de APK. Toch een beetje spannend.

Nóg leuker is dat mijn auto in de jongste editie van het À Propos Peugeot-magazine staat. Dit magazine wordt uitgegeven door Peugeot Nederland en is verkrijgbaar bij Peugeot-dealers door het hele land.

Klik op onderstaande preview voor een .pdf van het magazine. Je vindt mijn auto op de 'middenspread'.

Dat artikel bewaar ik zeker, in meervoud!

Afgelopen weekend heb ik het Nationaal Oldtimer Festival in Zandvoort bezocht, op de stand van Elk Merk Waardig kon je de 306 treffen. Zelf ben ik vergeten er foto's van te maken, maar gelukkig was daar forummer Pjötr!

Ook mocht ik vandaag een blanco keuringsrapport in ontvangst nemen, hij mag er dus weer een jaartje tegenaan! Misschien ga ik 'm zaterdag ook eindelijk eens polijsten, al laat ik het weer daarin leidend zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.