Elco: Peugeot 306 Cabriolet (1998) | Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 (2005)

Gepost door Elco 
Na ruim twee maanden even een update, en er is ook daadwerkelijk weer iets te melden en (dus) kapot. Een week of drie geleden merkte ik een bijzonder smerige geur op in de auto. Het duurde niet lang voor ik de geur determineerde als die van koelvloeistof, en dat de geur verdween als ik de verwarming uitschakelde. Shit. Kachelradiateur stuk. Dat is een dure grap, niet vanwege het onderdeel maar vanwege de benodigde arbeid. Voor de vervanging moet namelijk het hele dashboard worden uitgebouwd.

Een vriend van mij wil het graag samen oppakken, maar dat kan niet hier en nu gebeuren. En toen ik gisteravond door de dichte mist terug naar huis moest rijden met een telkens weer aanvriezende voorruit... lijkt het mij verstandig om dit probleem maar snel te láten verhelpen, ook al rijd ik m'n eigen auto gezien de aard van mijn werk niet vaak. Wordt dus vervolgd.

Dat betekent trouwens niet dat er geen daken open zijn gegaan de afgelopen tijd, integendeel. Met Aircap, Airscarf, stoelverwarming en de nodige semi-autonome rijhulpen aan boord heb ik ook vorige week nog van ontspannen open rijden kunnen genieten. Het slechte weer ten spijt.

Ik vind de gele cabrio toch het mooist!winking smiley
Kachelradiateur is een aardig klusje ja. Maar met dit weer ook niet echt fijn om even op straat te doen.
speedtouch
Ik vind de gele cabrio toch het mooist!winking smiley

Wat een geslijm!drinking smiley Doe mij die Mercedes maar!grinning smiley
Die Mercedes is écht een indrukwekkend goede auto, zelfs met basismotor. Een prachtig interieur en een onderstel zoals ik dat graag zie. Maar als ik puur naar de vormgeving van 't exterieur kijk, dan prefereer ik mijn Peugeot.
Zonder twijfel de witte!!
Mijn hemel wat een geweldige auto.
Ze zouden het design van de gele wel mogen combineren met de rest van de witte, dan heb je waarschijnlijk de beste cabrio ooit gemaakt.

Over gemaakt gesproken: de vrees was een kapotte kachelradiateur. Mijn monteur heeft er eens goed onderzoek naar gedaan en dat probleem uitgesloten. Wel vertoonde de radiateurdop een lek, hierdoor is waarschijnlijk koelvloeistof(geur) ontsnapt en in het ventilatiesysteem terechtgekomen. Na het vervangen van de dop vergas ik mezelf niet meer in de auto en lijkt de geur elke dag verder af te nemen. In plaats van 4 - 500 euro voor iets meer dan een tientje klaar. Een goede monteur is goud waard, dat blijkt maar weer.

Om de quick fix te vieren vandaag eind-de-lijk de grauwe waas eens van de auto gewassen en 'm voor het eerst sinds lange tijd goed in de was gezet. Had 'ie verdiend! Vlak daarna kwam de 259.000 km voorbij. Ook dat loopt dus door, zij het langzamer dan voorheen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2017 20:54 door Elco.
Dat is goed om te horen Elco! En hij ziet er nog steeds keurig uit!
Vorig jaar reed ik, met een paar vrienden, de Elfstedentocht per auto. Zo'n rit lijkt een traditie te worden, zo reden we deze keer een havezatentour in Drenthe. Iets minder tot de verbeelding sprekend, niets minder leuk. Wel was het weer bijzonder slecht, waardoor de daken in tegenstelling tot vorig jaar gesloten moesten blijven. Ook voor de foto's is het natuurlijk minder mooi en voelde ik me ook nog eens te goed om in de regen te staan voor het perfecte plaatje...

Omdat kijken altijd leuker is:

Leuk Elco!
Zo te zien ook nog in Dwingeloo voor dat landhuis.
Mijn regio dit, hier toer ik zomers bijna wekelijk, heerlijk!

Leuk die Z4, ook heel herkenbaar een voorbumper met kleurverschil.
Maar is op te lossen hoor spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-12-2017 13:47 door Bofkont.
Klopt inderdaad Bofkont, we zijn in Dwingeloo begonnen. En deze Z4 heeft inderdaad ook een kleurverschil, maar daar kan deze eigenaar niet mee zitten. Dit is trouwens een Z4 M-bumper, de originele is er ook nog bij.

Inmiddels weer een kleine update, want op oudjaarsdag toonde de teller eindelijk een waarde waarbij je van 'ingereden' kunt spreken. Ik heb inmiddels al bijna 145.000 eigen kilometers met deze auto afgelegd sinds 30 januari 2013, dus je kunt nu al zien aankomen wat het volgende jubileum is...

Het is het begin van het jaar, dus weer tijd voor het doorgeven van de meterstanden! Mooie stand, Elco! Leuk dat je 'm alweer 5 jaar hebt, deed je met eerdere auto's ook zo lang?
De 306 is de eerste auto die ik lang heb. met de vorige deed ik respectievelijk 1, 1,5 en 0,5 jaar, al was die laatste er naast de 306. Ook was er nog twee weken lang een falende 406 Coupé. Deze gele Cabriolet is wel een blijvertje.
Ik zie het Elco, zonder de mistlampen thumbs up
Ben er persoonlijk niet wild van, die M bumper.
Moet gezegd worden dat de hoek van de de bumper het ook wel bijzonder moeilijk maakt hoor, het licht valt er compleet anders op vanuit elke hoek waardoor het ook snel lijkt dat er kleurverschil is.
Mooie route!!
Dat Engelse thee huis kende ik nog niet, ga ik deze zomer ook doen, top tip!

Respectabele kmstand inmiddels, en leuk dat de wagen nog zo goed bevalt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2018 21:13 door Bofkont.
Netjes gedaan!

En ongemerkt tikt de tijd door. Wat maakt deze 306 tot een blijvertje?
Omdat ik na het parkeren nog altijd even omkijk als ik wegloop. Omdat ik er nog steeds als een idioot vier langzame rondjes omheen kan lopen om te kijken naar die fraaie lijnen. Omdat 'ie nog steeds voor een glimlach zorgt, zowel in bochten als bij open ritten. Ook zijn er geen praktische redenen waarom de auto niet zou voldoen. Vier personen kunnen mee, er kan genoeg bagage in en in elke situatie anders dan veel tegenwind is 'ie erg comfortabel. En tot slot omdat er inmiddels zoveel aan gedaan is dat hij betrouwbaar is en blijft.

Dat betekent niet dat er nooit iets naast zal komen, want stiekem ben ik mij daar wel een beetje op aan het oriënteren. De belangrijkste eisen: het mag niet concurreren met de 306 en ik moet er vrolijk van worden.
Beter kan niet toch!thumbs up Gewoon tevreden zijn met wat je hebt.
Elco
Omdat ik na het parkeren nog altijd even omkijk als ik wegloop. Omdat ik er nog steeds als een idioot vier langzame rondjes omheen kan lopen om te kijken naar die fraaie lijnen. Omdat 'ie nog steeds voor een glimlach zorgt, zowel in bochten als bij open ritten. Ook zijn er geen praktische redenen waarom de auto niet zou voldoen. Vier personen kunnen mee, er kan genoeg bagage in en in elke situatie anders dan veel tegenwind is 'ie erg comfortabel. En tot slot omdat er inmiddels zoveel aan gedaan is dat hij betrouwbaar is en blijft.

Dat betekent niet dat er nooit iets naast zal komen, want stiekem ben ik mij daar wel een beetje op aan het oriënteren. De belangrijkste eisen: het mag niet concurreren met de 306 en ik moet er vrolijk van worden.

Klinkt plausibel. De 306 (in al zijn vormen) blijft ook een fraaie auto om te zien. Iets waar de 307 niet aan kan tippen. De 308 is als hatchback ook wel weer fraai.

Wat is het budget voor de tweede auto?
En dan tussen neus en lippen door lees je ineens in dit fraaie topic dat er ruimte is voor een tweede auto.... Ik ben alvast benieuwd, moet het ook maar op een manier praktisch zijn of mag het wat dat betreft alles zijn?
Er komt dit jaar, als het een beetje meezit, ruimte voor een tweede auto ja! Ik ben me er nu al op aan het oriënteren maar weet eigenlijk precies wat ik wil. Het zal geen youngtimer zijn en geen Franse auto zijn. Hij zal ook vooral praktisch zijn, maar tegelijkertijd weer zo onhandig als maar kan. Vooralsnog lekker door met (alleen) de 306!
Elco
Er komt dit jaar, als het een beetje meezit, ruimte voor een tweede auto ja! Ik ben me er nu al op aan het oriënteren maar weet eigenlijk precies wat ik wil. Het zal geen youngtimer zijn en geen Franse auto zijn. Hij zal ook vooral praktisch zijn, maar tegelijkertijd weer zo onhandig als maar kan. Vooralsnog lekker door met (alleen) de 306!

Hallo zeg wat een beschrijving.... maar je hebt al iets in gedachten denk ik dan. Ik gok op een terreinwagen (een echte, geen SUV). Maar goed te lezen dat je de 306 blijft houden. Nog altijd een mooie verschijning, vooral in cabriolet vorm.
Ik ben wel benieuwd wat die tweede auto uiteindelijk gaat worden!

Was jij gisteren trouwens in Haarlem? Ik zag daar namelijk een gele 306 cabrio staan.
Ik weet wel ongeveer wat het moet worden, maar ben nog geen zoektocht gestart. De urgentie is er simpelweg niet. Eerst maar weer eens op vakantie, die is al wel gepland. Het worden aardig wat stevige (open) kilometers met de 306, die daarvoor in absolute topconditie moet verkeren.

Enzo Ferrari
Was jij gisteren trouwens in Haarlem? Ik zag daar namelijk een gele 306 cabrio staan.

Haarlem is mijn woon- en werkplaats, dus de kans dat je mijn auto daar aantreft is vrij groot. Was 't in de Waarderpolder? Dan is het met 99,75 procent zekerheid de mijne.

Vandaag kwam ook een langverwacht 'cadeautje' binnen, een 1:18 Peugeot 306 Cabriolet Roland Garros van OttOmobile. Uiteraard is het de bedoeling dat dit model, een van de 999 stuks, uiteindelijk van kleur verschiet. Het wordt nog een uitdaging om dit netjes te doen, maar ik heb er vertrouwen in.

De Waarderpolder inderdaad! Rond 17:30 uur reed ik daar in de rondte. Ik moest bij de Tappersweg zijn voor mijn afspraak. De auto staat mooi in de wax! Het water parelde er vanaf. thumbs up
Dan is 't hem zeker geweest, kan niet missen. Een paar weken geleden heb ik 'm inderdaad in de wax gezet, die nog steeds bijzonder goed werkt big smile smiley.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2018 22:48 door Elco.
Lijkt me wel zonde om de Roland Garros aan te passen aan je eigen, vanwege de unieke uitvoering en de kleur van het interieur.

Dan zou ik eentje als deze aanschaffen en aanpassen om het jezelf niet te moeilijk te maken...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2018 23:02 door Jay DoubleYou.
Dat maakt me echt niet uit, zo'n Roland Garros-uitvoering vind ik eigenlijk niet eens zo mooi. Het is de bedoeling dat het mijn auto blijft, de markt- of collectiewaarde maakt me daarom niet zoveel uit. Van die eerste, rode serie zijn er trouwens ook maar 999 gemaakt. Deze zijn tweedehands duurder dan mijn nieuwe Roland Garros.
Elco
Dat maakt me echt niet uit, zo'n Roland Garros-uitvoering vind ik eigenlijk niet eens zo mooi. Het is de bedoeling dat het mijn auto blijft, de markt- of collectiewaarde maakt me daarom niet zoveel uit. Van die eerste, rode serie zijn er trouwens ook maar 999 gemaakt. Deze zijn tweedehands duurder dan mijn nieuwe Roland Garros.

Dat wist ik niet... smiling smiley
Zo, op de valreep vieren we vandaag een lustrum. Ondanks het jubileum heeft ondergetekende hem vanmorgen met gezwinde spoed richting het zuiden des lands gereden, al kan het de 306 niet deren. Vandaag is 't precies vijf jaar geleden dat ik 'm ophaalde bij zijn vorige eigenaar. Instagram doet de rest van het verhaal!

Op naar de sterren, en er voorbij!
Gefeliciteerd! Dat moeten 145.350 heerlijke kilometers zijn geweest. Heb je een schatting van het aantal kilometers wat open is afgelegd? In tegenstelling tot de meeste cabrio rijders is dat in jouw geval volgens mij wel meer dan de helft.
Gefeliciteerd met 't lustrum! Op naar de volgende vijf? smiling smiley
Gefeliciteerd Elco, dat zijn al mooi wat kilometers.
Maar 5 jaar alweer joh, ik kan me de 306, met plastidip wieldoppen, en de Mondeo nog wel herinneren thumbs up
Dank heren, we zetten de verdubbelaar in!

@ Dirk, eerlijk gezegd weet ik het niet! Ik heb inderdaad veel open gereden, sowieso bovengemiddeld veel. Maar 's winters reed ik ook veel en behoorlijk vaak met gesloten kap. Misschien is het half-om-half, maar waarschijnlijk toch wel minder dan de helft. In ieder geval is 'ie al behoorlijk vaak vanbinnen natgeregen, dat is ook wat waard.

@ Gehaktstaaf, het verbaast mij ook! De Mondeo is inmiddels geëxporteerd, de rode 306 helaas gesloopt. De Mondeo Wagon kocht ik in augustus 2009, dus inmiddels al ruim 8 jaar geleden. De 306 had op een gegeven moment inderdaad blauw gedipte wielen, eenzelfde Topaze-set als nu in de winter onder de Cabriolet prijkt.

Voor wie denkt: waar heeft die gehaktstaaf het over?

De Mondeo 1.8 Wagon

en de 306

Gefeliciteerd met het jubileum Elco! smileys with beer

Op naar de volgende 5 jaar zou ik zeggen.
Jay DoubleYou
Als dit blok het begeeft een HDi inbouwen? big smile smiley

Jaren 90 auto's schrijf je niet af omdat de motor het niet meer doet, maar omdat de verpakking eromheen op is winking smiley
Gefeliciteerd met de mijlpaal Elco! Die blauwe Topaze-velgen zullen vast ook goed staan onder de Cabriolet! drinking smiley
s velthuis
Jaren 90 auto's schrijf je niet af omdat de motor het niet meer doet, maar omdat de verpakking eromheen op is

Bij deze vraag ik 't me af, de verpakking is nog zo goed dat de motor wel als eerste móet ophouden.

Wat de auto betreft: er is maar weinig te melden, die draait zijn rondjes op benzine en zo nu en dan een busje olie. De afgelopen dagen nam ik vrij voor Carnaval en afgelopen middag reed ik, een deel van de tijd dakloos, via een mooie omweg terug naar huis. Heerlijk!

Blijft een toffe verschijning, zo in het geel thumbs up Je foto's zijn een goede herinnering dat ik iemand naar mijn kap moet laten kijken, ik wil ook open rijden moody smiley
Gefeliciteerd met je mijlpaal! Zo'n knalgele 306 zal je niet snel kwijtraken op een gemiddelde parkeerplaats. Erg leuke combi.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2018 14:22 door Marc-827-vitesse.
Klopt, nog steeds helemaal blij met het geel! Iets minder met het nieuws dat ik vandaag kreeg: koppakking lek. Dat de auto blijft staat natuurlijk buiten kijf, maar ik ga wel enkele opties afwegen...
3 dagen sleutelen. thumbs up kan in 2...tongue sticking out smiley

Maar ehm....optie 2. winking smiley
s velthuis
Jay DoubleYou
Als dit blok het begeeft een HDi inbouwen? big smile smiley

Jaren 90 auto's schrijf je niet af omdat de motor het niet meer doet, maar omdat de verpakking eromheen op is winking smiley

Begreep dat hij best wel wat km’s maakte, dan is diesel goedkoper. winking smiley

Maar zolang het kan mooi doorrijden. thumbs up
Lekt de koppakking aan de bijrijderskant vooraan? Dat is een bekende plaats en niet direct iets om je zorgen om te maken... Vervangen schijnt simpel klusje te zijn bij een 1.6
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.