Elco: Peugeot 306 Cabriolet (1998) | Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 (2005)

Gepost door Elco 
Elco, zouden heldere koplampen geen idee zijn? Maakt de auto echt af i.m.o.

Ik heb van mijn cabrio het front vervangen van fase 1 naar 3. Staat net wat strakker.
Het onderwerp heldere lampen is al vaker ter sprake gekomen, ik ga het niet doen! Er rijden al bijna geen Phase 2's meer rond met de originele lampen, dus ik vind het wel mooi om het juist zo te houden.
Elco
Volgens mij heb ik je een PB gestuurd, maar hij staat niet bij verzonden items. Voor mijn gevoel werkt de PB-functie bij mij al jaren niet meer.

Evengoed ontvangen en beantwoord!
Het is 30 januari geweest, en dat betekent dat de 306 Cabriolet alweer vier jaar in mijn bezit is! In die tijd ging de teller van 116.000 naar 242.000, een toename van 126.000 km!

Hij bevalt me nog steeds, en ook al rijd ik er de laatste tijd wat minder mee blijven de kilometers díe ik rijd genieten. Natuurlijk kan het - gesloten - stiller op de snelweg, maar het algehele comfort blijft behoorlijk goed. Met een verbruik van rond de 1 op 13 mag ik ook tevreden zijn, al zit ik niet te wachten op een berekening van de brandstofkosten over de afgelopen vier jaar.

Als je denkt dat de 306 nu z'n pensioen bereikt heeft, denk dan nog eens! Vorig weekend nog huurde ik met een paar vrienden het Test Track Thedinga in Emmen af. We lieten de baan natspuiten voor extra rijplezier, en zo kon ik eindelijk verantwoord ontdekken wat de 306 op de grens doet. En dat viel niet tegen! Hij is zoals ik al wist erg neutraal, en als je hem forceert krijg je een vermakelijke portie overstuur die zich redelijk laat corrigeren. Ik heb het wel rustig gehouden, met maximaal vier rondjes achter elkaar en niet meer dan 5.200 tpm om remmen en motor niet teveel te belasten. Hij gaf geen krimp en liep gevoelsmatig juist steeds fijner...

Het verhaal is niet compleet zonder plaatjes, dat begrijp ik:

Dat pionnetje lag al om.

Een gemêleerd gezelschap
Proficiat zeg! He, dat lijkt me leuk, zo'n middag een baan afhuren!

Mooi gezelschap ook, zo'n MX-5jes en twee andere Leeuwen thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2017 18:33 door BleuZ NL.
Leuke foto's , Elco !

Je hebt veel kilometers gereden in die vier jaar, maar het is voor jou wel je daily, toch?
Geweldig om op die manier de verjaardag van je auto te vieren! Blijft de gele lak over de jaren trouwens mooi? Of is het een metallic?
Gaaf om zo met vrienden een baan af te huren, misschien wel eens leuk als meeting met het forum!
Gefeliciteerd met het vier jarig huwelijk, dat er nog maar een aantal mooie jaren mogen volgen. smileys with beer
Dat moet me wel een leuk dagje geweest zijn Elco! En wat Tomolino zegt, misschien leuk om met het forum te doen. Of met het forum een dagje een circuit afhuren, als dat niet te ver in de papieren gaat lopen...
Gefeliciteerd met je leuke jubileum! Ook heerlijke foto's erbij!
Ik zal het hier weer eens updaten, dat blijft er steeds maar een beetje bij. Erg veel is er ook niet te melden, ik heb wat onderhoud gedaan en laten doen. Zo zijn de brandstofleidingen onder de kap vervangen doordat ze wat poreus werden. Dat leidde tot een lichte benzinegeur bij stilstaan voor het stoplicht, en dat mag van mij beslist niet. Ook wilde hij laatst maar amper lopen nadat hij in de regen en mist had gestaan. Oorzaak: bougiekabels, denk ik dan. Een paar nieuwe besteld en geplaatst, waarschijnlijk is dat probleem nu voorbij. Wat ik wel direct merk is dat de motor nu iets beter oppakt en net wat rustiger loopt. Toch een goede upgrade, en dat voor 35 euro.

Nu ik - na bijna een maand - de 306 weer bij huis heb, heb ik 'm maar gelijk goed gewassen en de strips weer netjes zwart gemaakt. Het was nodig, want 'n goede handwas is al bijna 1,5 maand geleden. Helaas ontdekte ik dat de kleine puntjes roest onder aan de voorschermen toch weer teruggekomen is, dat moet ik dus snel weer bijwerken. Verder valt er niks op af te dingen en staat 'ie er weer geweldig bij. Hopelijk is het dit weekend mooi weer voor een open rit (en wat nieuwe, échte foto's).

En zomerbanden big smile smiley? Staat er lekker bij hoor Elco!
Ohja, dat was ik vergeten toe te voegen. Zin in de zomerwielen! Die staan alleen nog in een dorpje vlak bij Groningen, het moet dus nog even wachten. Gelukkig is de winterset 'all-season'.
Klopt, en zeker niet alleen op de foto's. Ik ben er nog steeds net zo blij mee als op de dag dat ik 'm kocht.

Enne, qua open rijden: zowel gisteravond als net even een rondje wezen touren zonder dak. Met een graad of 9 en het windscherm omhoog bij hogere snelheden is het niet prima vol te houden, maar gewoon lekker.

Heerlijk Elco thumbs up

Nog eventjes geduld en dan kunnen we weer heerlijk dakloos toeren, ben er zo aan toe !!!
Wat een schitterende foto zeg, om het een brochure-waardige foto te noemen vind ik bijna een belediging. De auto staat er zeker zeer netjes bij. Ik ben hier nog een Taiwanese evenknie tegengekomen, die echter wel dringend behoefte heeft aan een goede poetsbeurt en aandacht voor de zwarte strips. Ook de aftermarket velgen staan lang niet zo mooi als de originele exemplaren.
Dank D-C! Ik had nog wel wat dingen beter willen doen, maar na tot 2x toe praktisch van m'n sokken te zijn gereden door flauwe scooterjügend heb ik het maar opgegeven.

En... wat gaaf dat de 306 Cabriolets het zelfs tot Taiwan hebben geschopt! Een beetje TLC en nette wielen zouden 'm inderdaad goed doen. In dat klimaat hebben de strips waarschijnlijk een stuk meer te lijden dan hier.

Geen nieuwe foto's van eigen hand trouwens, wel kreeg ik tot mijn grote vreugde een foto opgestuurd van iemand anders! Ik moest 'm nog wel zelf inkleuren, wat tegenvalt voor de 100 euro die hij moest kosten:

Anonieme bezoeker
Re: Elco: Peugeot 306 1.6 Cabriolet (1998)
20-03-2017 22:18
16km/u te snel gereden? Mooie Peugeot trouwens, vooral in het geel smiling smiley
Lullig, zoiets. 100 euro voor 16 km, slaat nergens op.

Voor de heren dames mooraalridders: foei, Elco!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-03-2017 19:53 door uwbuurman.
Klopt, en zeker daar niet. Maar goed, volgende keer ervoor zorgen dat Blitzmaestro met geluid áán staat. Ik kreeg de melding nu pas te laat en tsja... dan krijg je dit. En de grap is nog wel: ik rijd eigenlijk nooit echt (te) hard maar het ging nu wel lekker.
Helemaal terecht, zo leren wegpiraten als jij er tenminste van!
Is dat op de A2? Zo'n kl*te stuk vind ik dat altijd om te rijden he... vooral Utr - A'dam met z'n allen lekker geforceerd precies 100 kruipen rijden.
Dolle pret eye rolling smiley

En idd dit zal je leren om niet zo'n belachelijk gevaar op de weg te zijn!!! winking smiley
Blijft erg mooi, zo'n 306 Cabriolet. Stiekem ben ik er steeds zekerder van dat ik er ooit ook ééntje wil hebben, misschien zelfs wel als volgende auto na de 206 XS Quiksilver die voor deze zomer op de planning staat. Blijf er wel bij dat ik de 1.6 8-klepper wat onderbemeten vindt voor de auto, een door Pininfarina getekende sportauto mag best wat rapper naar de 100, nu is eigenlijk het meeste moderne spul wat geen a-segmenter is sneller. De 2.0 16v is de variant waar ik dan naar op zoek zou gaan. Zou ook leuk rijtje opleveren: 106 1.4 75pk van nu, 206 1.6 110pk straks, 306 2.0 138pk later smiling smiley

Ben er alleen nog steeds niet uit of ik de Phase I nu mooier vindt of de Phase II.. Ze hebben namelijk allebei wel wat. Het origineel is wat stoerder vind ik, maar de facelift oogt gewoon een stuk moderner. Lastig! Weet ook niet of er verder grote verschillen in uitrusting zitten eigenlijk..

Blijf er wel bij dat ik de 1.6 8-klepper wat onderbemeten vindt voor de auto, een door Pininfarina getekende sportauto mag best wat rapper naar de 100, nu is eigenlijk het meeste moderne spul wat geen a-segmenter is sneller.

Het zit 'm in het motorkarakter! De 1.6 8v is niet snel, maar wel relatief koppelrijk. Ik heb bijna nooit meer dan 3.000 tpm nodig om lekker met het verkeer mee te rijden terwijl een 16v juist vraagt om doorhalen. Snelheid vind ik één van de minder interessante aspecten van het normale autorijden, bochten en rijbeleving staan veel hoger op het lijstje. En dan zit je ook met zo'n 1.6 goed.

Mocht dit blok nu ploffen, dan overweeg ik wel om 'm te wisselen voor een 2.0. Dat blok doet de auto vooral wat lichter aanvoelen bij accelereren en je hebt net even wat meer 'luxe' vermogen. Als je wil loopt het ding zó naar 200 km/u, en daar is de 306 Cabriolet dan weer niet helemaal voor gemaakt...
Goed nieuws! Sinds vorig weekend staat 'ie weer op de Cyclones. Wat doet dat toch veel voor de uitstraling, ik kijk er nu nog veel liever naar. Het rijgedrag is er ook weer wat op vooruit gegaan, hij is net weer wat gretiger in bochtjes. Helaas trilt de set nog altijd lichtjes bij bepaalde snelheden, maar dat heb ik er wel voor over.

Ook maar wat verse plaatjes, het blijft gewoon mooi:

Anonieme bezoeker
14-04-2017 22:14
Prachtig Elco!! jammer dat het met Pasen zo slecht weer is.
Afgelopen zondag nog getoerd?? ik heb dik 150 km gemaakt open.
Zeker OEM! Een heel tankje leeggereden dat weekend. Van hier naar 't noorden, van daaruit helemaal naar het zuiden. Tijdens die rit werd het weer steeds beter, en ja... dan gaat op 'n gegeven moment het dak eraf thumbs up.

Maar toeren in het noorden is wel een stuk fijner dan hier!
Anonieme bezoeker
15-04-2017 12:13
Ja hier in het Noorden is het veel rustiger, al was in het sommige mooie dorpjes ook erg druk hoor, maar dat vind ik juist wel gezellig!
Ja omgeving Haarlem/Amsterdam is niet echt spannend toeren, dat mis ik wel eens. Aan de andere kant wel voordelig voor de portemonnee, scheelt een boel benzine drinking smiley.
Dat maakt het juist duurder: je moet uitwijken naar andere plekken.

Mooie foto's weer Elco! En inderdaad, gisteren kon je prima open rijden hier in het zuiden. Ik ben ok heel de dag buiten bezig geweest in het zonnetje, heerlijk!
Zo, afgelopen weekend even tijd gevonden om 'wondersponsjes' te halen en het leer daarmee te reinigen. Het resultaat is verbluffend: eindelijk mooi, mat leer en dat in een paar minuten. It's amazing, Mike!

De stoelen lijken nu ook meer op elkaar qua glans en structuur, eerder weken ze meer af. Ik ben er blij mee zo, binnenkort nog even voeden.

Iets waar ik minder gelukkig mee ben is met het volgende:

Het lijkt vrij recent ontstaan en voor mijn comfortabele gevoel iets te dicht bij de koppakking. De koelvloeistof en temperatuurontwikkeling zijn normaal, vinger aan de pols dus de komende tijd.
Anonieme bezoeker
19-04-2017 22:19
Heb je die sponsjes ook op het plastic van het dashboard uitgeprobeerd?! Daar wil ik ze wellicht voor gebruiken, vraag mij alleen af of het geen schurende werking heeft.
mooier leer en olie, dat neemt toch bepaalde associaties met zich mee... grinning smiley

Maar die foto bij dat oude tankstationnetje, is dat in Vught?
s.velthuis
mooier leer en olie, dat neemt toch bepaalde associaties met zich mee...

Ach, een cabrio wekt die associaties ook al op bij bepaalde typen mensch smiling smiley.

Dat tankstation is inderdaad in Vught, echt nét buiten Den Bosch.

Goku106
Heb je die sponsjes ook op het plastic van het dashboard uitgeprobeerd?! Daar wil ik ze wellicht voor gebruiken, vraag mij alleen af of het geen schurende werking heeft.

Nee, dat vond ik niet nodig. Doe het dashboard altijd met Glassex, en daar wordt het wel mooi van. De sponsjes schuren zeker, je moet ook niet ruig te werk gaan. Ze werken in ieder geval goed op stootstrips:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2017 22:28 door Elco.
Ah ook aan de wondersponsjes al, doe je goed big smile smileythumbs up
Voeden moet je niet mee wachten!!! deze sponsjes trekken echt alles uit je leer, dus ook de essentiële vetten/oliën die nodig zijn voor de bescherming en hydratatie van het leer.
Nu zal het zeer snel gaan uitdrogen wat scheuren tot gevolg kan hebben.

[www.carclean.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2017 22:38 door Bofkont.
Anonieme bezoeker
19-04-2017 22:45

Nee, dat vond ik niet nodig. Doe het dashboard altijd met Glassex, en daar wordt het wel mooi van. De sponsjes schuren zeker, je moet ook niet ruig te werk gaan. Ze werken in ieder geval goed op stootstrips:
Glassex heb ik vanmiddag ook gebruikt voor het dashboard, dat heb ik met een oude theedoek en dat werkte inderdaad goed om het dashboard schoon te maken. Alleen die witte strepen ( verf? ) die op de klep van het dashboard kastje zitten kreeg ik niet weg met de glassex, dus dat heb ik verder zo gelaten.
Bofkont
Voeden moet je niet mee wachten!!! deze sponsjes trekken echt alles uit je leer, dus ook de essentiële vetten/oliën die nodig zijn voor de bescherming en hydratatie van het leer.

Ach, ik maak me daar niet zo druk om. Het is al bijna 19 jaar oud en scheuren doet het nog niet, dan kan het vast nog wel een paar dagen lijden. De auto staat netjes uit de zon en vanaf morgen rijdt 'ie weer een week niet. Ik slinger er wel Gliptone overheen als 'ie weer terug is.
Elco
s.velthuis
mooier leer en olie, dat neemt toch bepaalde associaties met zich mee...

Ach, een cabrio wekt die associaties ook al op bij bepaalde typen mensch smiling smiley.

smiling bouncing smiley

Elco
Dat tankstation is inderdaad in Vught, echt nét buiten Den Bosch.

Ach, dan had ik het toch goed gezien. Is dus inderdaad dat mooie gebouwtje op weg van Den Bosch naar Vught. Tijdje geleden een keertje langs gekomen met de ATB, even stak ik daar ergens in de buurt met een trekpontje over. Mooi plaatje.
Wauw, je stoelen zijn ook erg opgeknapt van de wondersponsjes! Die heb ik daar nog niet op gebruikt, maar wellicht is dat wel eens goed om te doen. En op de stootstrips zijn ze dus ook erg goed te gebruiken, mooi!

Hopelijk is het niet je koppakking die lekt, inderdaad... hou 't maar goed in de gaten! eye popping smiley
Zolang je er geen maanden mee wacht valt het idd wel mee Elco thumbs up
Zo'n 306 cabrio blijft toch wel een erg mooie verschijning... We hebben er de afgelopen weken meerdere bekeken, maar helaas is een mooi exemplaar vinden niet meer zo gemakkelijk. Dat maken de foto's in dit topic toch extra duidelijk, het kán dus wel. Wees er zuinig op, in deze staat worden ze heel hard zeldzaam.
Ik heb inderdaad even op Marktplaats gekeken, en afgezien van een paar nette exemplaren lijkt het aanbod inderdaad best slecht. Zelfs bij eentje van 4000+ euro kan ik al wat dingen zien die niet helemaal kloppen. Maar ik ben ervan overtuigd dat er nog mooie exemplaren zijn, al staan die waarschijnlijk in garages en zijn niet te koop.

Nu is mijn auto ook niet perfect en de km-stand (inmiddels 246.000) zal velen wel afschrikken, maar als ik 'm even netjes was is hij in 't echt nagenoeg zo mooi als op de foto's.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.