Elco: Peugeot 306 Cabriolet (1998) | (L)eerherstel

Gepost door Elco 
Nou, de video heeft zijn uitwerking niet gemist. De geïnteresseerden die zich aandienden hebben hem allemaal gezien, met als resultaat dat de auto nu betaald is en morgen wordt opgehaald door z'n nieuwe eigenaar. Een Volvo-liefhebber, daar ben ik wel blij mee. Want ook al is het niet 'mijn' auto, ik zou het zonde vinden als-ie terecht komt bij iemand die er niets om geeft.

Net heb ik er nog een stukje mee gereden, een rondje dat ik vaker 's avonds rijd. Het is een fijne auto, maar met de 306 heb ik elke kilometer zóveel meer schik dat de verkoop van de Volvo ook echt goed voelt. Nog even gewassen voor de nieuwe trotse eigenaar en het verhaal is klaar.

Een laatste plaatje dan maar:

Ook nog maar een foto van zo'n mooie avondrit met de Peugeot, dan:

Prachtige foto!

Altijd fijn als je auto waar je altijd voorzichtig mee bent geweest naar iemand gaat die er goed voor gaat zorgen. Heb ooit mijn Focus verkocht aan iemand waar ik wist dat hij er niet beter van ging worden, geen fijn gevoel.
Goed te horen Elco! thumbs up nu tijd voor de final touch op de 306.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2020 23:37 door Nico GTR.
Mooi Elco!!

En nu klikken en kwijlen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2020 23:32 door uwbuurman.
Ja, die is mooi! Maar niet zo bijzonder als de 406 Coupé die ik had. De kans dat er ooit nog een auto van dat type komt is dan ook wel erg klein.
Gefeliciteerd met de verkoop! Ondanks dat de kleur van die 406 coupe hierboven misschien wat "saai" is voor jouw doen, wat een heerlijke combinatie met dat lichte leer. cool smiley
Precies dat, Brent. Mooie combi en een verrekt lekkere motor.
Stiekem kijkt ie gewoon naar zo'n kekke Avantime drinking smiley

[www.autotrack.nl]
adinsx
Stiekem kijkt ie gewoon naar zo'n kekke Avantime drinking smiley

[www.autotrack.nl]

Valt me wel op he, voor de "slechte" auto die het is....een conceptcar die in productie is genomen, een echte "renault"...en meer van die dooddoeners.
Ze hebben toch allemaal een bak kilometers!
Graag zou ik een update plaatsen over de 306, maar eigenlijk valt er weinig te updaten. Sinds de motorwissel ben ik al bijna 8.000 probleemloze kilometers verder. Recent rolde ie zonder issues door de APK en is alleen preventief de accu vervangen. Sindsdien blijft de auto ook gewoon op slot. Soms sprong de centrale vergrendeling spontaan los, wat ik een tikkie onhandig vond.

Ook heb ik het dak, en dan met name de raamrubbers, weer waterdicht gemaakt. Een en ander verbuigen en een beetje siliconenspray, en na een half uurtje arbeid blijft het water zelfs bij de hevigste stortregens buiten. Helaas is de achterruit iets verder ingescheurd, waardoor ik opnieuw met Tear-Aid (topspul!) aan de slag moest. De enige serieuze oplossing voor dit probleem is een nieuwe kap. Ik laat het dus nog maar even.

En het verbruik? Bij de hoge temperaturen van afgelopen tijd reed ik gemakkelijk 1 op 14. Gunstige waarden die ik met de 1.6 nooit haalde.

'n Nieuwe foto dan? Nee, zelfs die heb ik niet...

Scheelt dat ik binnenkort het lederen interieur ga restaureren!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2020 22:11 door Elco.
He wat saai! Tijd voor een klusproject erbij zou ik zeggen!
Wel fijn dat ie nu wel lekker probleemloos loopt. Dat was het uitbesteden van die hele klus dus wel waard.
Zelfs geen foto, nou Elco dit is wel heel karig hoor! Wel goede berichten dan weer, dus dat is dan wel weer positief! tongue sticking out smiley
8000 km al weer gereden thumbs up schiet op inderdaad
Ah, ik heb hier momenteel ook twee leren interieurs van de 2 325i cabrio's onderhanden. 1x beige en 1x zwart. Het zwarte is echt verdroogd. Wat voor product ga jij gebruiken?
Vandaag heb ik mijn Colourlock Leder Fresh opgehaald. Eerst de boel gereinigd met een APC en vanmiddag een proefstukje gedaan. De kleur klopt perfect! Helaas kon ik vanwege de regen niet verder gaan, want werken met Colourlock is verslavend. Nadien zet ik er Gyeon Q2 Leather Coat op. Dat lijkt mij goed spul, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe goed het echt is.

Dat het nodig was, zie je op onderstaande foto's. Zo is er toch nog een foto-update!

De afgelopen jaren heb ik vaker met Colourlock gewerkt, altijd met indrukwekkend resultaat. Alleen... nooit bij m'n eigen auto. Daarvan vond ik het leer altijd wel in prima staat. Een goed voorbeeld van hoe je met de auto mee-slijt, want pas toen ik er laatst echt naar keek zag ik hoe ver de instapschade inmiddels is gevorderd. Het uitgelezen moment dus om de boel eens stevig aan te pakken.
Ik kijk even mee. Bij de Focus kan de wang ook iets van liefde gebruiken.
Op 306-gebied is er nog niet zoveel nieuws, maar ik kan je al wel laten zien wat ik in het verleden heb gedaan.

S80 T6 met 'soft-leder', wat wel erg soft was geworden.

En een Porsche Boxster waarbij de versnellingshendel en pook wat liefde konden gebruiken. Voor de pook was ik wat huiverig, maar zo'n 10.000 km, een paar roadtrips en enkele trackdays later ziet hij er nog steeds precies zo uit.

Op de foto's is er wel verschil qua lichtomstandigheden tussen 'voor' en 'na', maar je mag van me aannemen dat het verschil in beide gevallen als dag en nacht is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2020 22:54 door Elco.
Volgens mij zag ik je vorige week vrijdag rijden op -ik meen- de A28. grinning smiley Althans, nog zo'n gele 306 cabrio zou wel heel toevallig zijn. Zat goed gang in!thumbs up
Zo die stoelen bij de Volvo en die pook van de Porsche, wat een fantastisch resultaat! cool smiley

Mechanix
Volgens mij zag ik je vorige week vrijdag rijden op -ik meen- de A28. grinning smiley Althans, nog zo'n gele 306 cabrio zou wel heel toevallig zijn. Zat goed gang in!thumbs up

Laat ze je niet in de maling nemen hoor. Ik dacht bij Elco in zijn woonplaats zijn auto te zien staan, blijkt er gewoon nog eentje te staan daar. nut smiley
Mechanix
Althans, nog zo'n gele 306 cabrio zou wel heel toevallig zijn. Zat goed gang in!thumbs up

Zeg dat maar niet te hard drinking smiley

grinning smiley

bizar die 3 bij elkaar. Toevallige spot of een mini meet?

Ik had het destijds met mijn calibra DTM edition in het paars. 3 identieke exemplaren bij elkaar toen. terwijl er maar een handje vol geleverd waren. Wel bewust zo afgesproken
Dit is schijnbaar bij een huis in Zeeland ergens. De PR-man van Volvo plaatste het via social media en Elco werd al snel getagd daarbij grinning smiley

Ik verbaasde me er vooral over dat er schijnbaar nog een stuk meer gele 306 cabrio's rondrijden. Straks eens snuffelen in de RDW Database drinking smiley
uwbuurman
Mijn e30 stoelen:

Dat is er ook enorm van opgeknapt zeg, mooi werk! Heb je toevallig nog een oplossing voor de verkleurde gordelklikkers? Daar heb ik ook last van.

Mechanix

Als het dak eraf was, best kans dat ik het was. En dat ik op dat moment even klaar was met het 100-per-uur-kluitjesvoetbal smiling smiley. Laatst even opgezocht: er rijden nog 80 gele 306 Cabriolets in Nederland rond. In ieder geval, auto's die op dit moment verzekerd zijn. De meesten daarvan zullen 'mijn' Jaune Genêt zijn, maar exemplaren in het zeldzamere goud-oranje Jaune Vermeer staan ook als 'geel' op kenteken.

Best veel geel dus, zeker als je weet dat er nog 1.054 306 Cabriolets in de verzekering zitten en er 230 op stok zitten.
Mooi werk, die voorgaande klussen. Lijkt me inderdaad een fijn product, hoor er veel goede verhalen over!

Ik moet overigens zeggen dat ik ook nog vrij regelmatig gele 306'jes zie rijden, waarschijnlijk ook omdat je er extra op let en omdat je vaak dezelfde tegenkomt, maar helemaal uitgestorven zijn ze nog niet big smile smiley.
”Fabrieksnieuw” zou Stipt zeggen drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2020 12:22 door Niseko.
Niseko
”Fabrieksnieuw” zou Stipt zeggen drinking smiley

'Doet even lachen'

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Zou ongetwijfeld goedkomen als ik de stoelen van de S80 zo zie thumbs up
Gordelklikkers, ik ga andere plaatsen. Bij BMW heeft men 2 merken bij de e30 toegepast. Deze zijn van Autoflug eneorden lelijk. Later is er eenander merk geplaatst, doe blijven mooi. Helaas geen trucje.
Ja, daar was ik al bang voor. Toch maar eens op zoek naar frissere exemplaren dus. Spuiten lijkt me niet duurzaam genoeg.

Inmiddels heb ik de voorstoelen en het stuur gecolourlockt. Het resultaat is mooi, maar in mijn beleving niet zo mooi als bij eerdere projecten. Da's vooral omdat mijn leer zwart is. Bij licht leder krijg je, alleen al door het goed te reinigen, gelijk al een veel frisser effect. Toch ben ik zeker niet ontevreden. Over de combinatie van Gyeon-coat en Colourlock kan ik nog niet veel zeggen. Het leer voelt na coating wat gladder aan dan bij Colourlock Verzegeling, maar nog steeds wel aangenaam. Minder fijn: bij het opbrengen van het product wordt de doek toch wat zwart. Dat gebeurt bij de producten van Colourlock zelf niet. Hoe de coating zich op termijn houdt moet zich bewijzen.

Verder vanmorgen afgesproken met een paar andere Peugeots en hun bestuurders, voor een next-gen meeting. 2x 2.0, 2x 0.0. Wen er maar aan!

Lekkere kleurtjes zo, jammer dat die 206 niet blauw is smiling smiley

Interieur is mooi opgeknapt! Ik zat eens te zoeken naar die colourlock setjes, voor de Focus en Fiesta, maar ik vind ze vrij prijzig.
Wat is het interieur weer netjes geworden. Veel fijner gevoel om zo in te stappen lijkt me. Ben benieuwd hoe duurzaam het is, in de zin, of het (lang) mooi blijft.
Barri
Interieur is mooi opgeknapt! Ik zat eens te zoeken naar die colourlock setjes, voor de Focus en Fiesta, maar ik vind ze vrij prijzig.

Is het ook, maar in dit geval is er niet echt een alternatief en heeft kwaliteit zijn prijs. Het is wel de reden dat ik alleen de leerverf heb besteld en de overige stappen met andere producten doe.

V70man
Veel fijner gevoel om zo in te stappen lijkt me. Ben benieuwd hoe duurzaam het is, in de zin, of het (lang) mooi blijft.

Dat is het ook, hoewel het snel went. Mijn ervaringen met Colourlock qua duurzaamheid zijn vrij goed. Ben wel benieuwd naar de combi Colourlock-leerverf en Gyeon-coating. Een experiment dat ik alleen met m'n eigen auto aandurf.
Wel opvallend,ik werd ook blijer van het colourlocken van het beige interieur, dan van het zwarte. Precies wat je zegt, het zwart kleuren is lang niet zo bevredigend dan het luchte, want daar zie je echt veel meer verschil. Evengoed ishet flink opgeknapthoor! Mooi werk.
Ik vind zwart leer er vaak in perfecte staat al wat gehavend uit zien, je ziet er echt elke vouw in/op. Maar het moet gezegd worden, resultaat is keurig, het interieur past ook gewoon heel goed bij de auto. Het stuur heb je gespoten zo te zien?
Ook op het zwart zie je de verbetering!
Kun je de gebruikte items hier vermelden. Ik heb eveneens een zwart lederen interieur op de planning staan, in dit geval van een BMW cabrio.
Mooie verbetering die ik ook al op Insta had gezien. Zelf hou ik erg van mat leer, dat glimmende is niet zo mijn ding.
Ik vind het toch heel netjes hoor, een duidelijke verbetering tegenover de oorspronkelijke situatie! Voor de km-stand zag het niet-aangepakte interieur er naar mijn mening trouwens ook nog bovengemiddeld goed uit.
R J G Ruiters
Kun je de gebruikte items hier vermelden. Ik heb eveneens een zwart lederen interieur op de planning staan, in dit geval van een BMW cabrio.

Yep!

• Poorboy's APC (1:8) voor reiniging en ontvetten
  • Colourlock Leder Fresh (in mijn geval Mistralschwarz)
  • Gyeon Q2M Leather Coat

Mocht je geen andere producten in huis hebben, dan raad ik het complete setje van Colourlock zelf aan. Dat verwerkt veiliger en gemakkelijker. Heb je ook scheuren te herstellen, dan heb je ook Colourlock Lederplamuur nodig. Briljant spul is dat! Verder is werken met Colourlock helemaal niet moeilijk, 't kost vooral wat tijd.

Micha D
Ik vind zwart leer er vaak in perfecte staat al wat gehavend uit zien, je ziet er echt elke vouw in/op. Maar het moet gezegd worden, resultaat is keurig, het interieur past ook gewoon heel goed bij de auto. Het stuur heb je gespoten zo te zien?

Eens. Voor het mooie wil je eigenlijk Sensatec of Artico-achtig materiaal, maar daar wil je dan weer niet op zitten. Het stuur heb ik ook gewoon met 'n sponsje geverfd. Dit was het stuur uit de donorauto, wat ik laatst in mijn auto heb gezet omdat het originele kunststof stuurwiel wel erg aan het ontbinden was. Het donorstuur was eigenlijk gewoon vies, plakkerig, af en versleten, zoals je op de eerste foto hieronder ziet.

De nieuwe verf maakt 't een stuk frisser om te zien en fijn om aan te pakken, maar kan niet verhullen dat het stuur eigenlijk af is. De leerstructuur is er goeddeels uit, die tover je niet meer terug. Eigenlijk wil ik 'm op termijn opnieuw laten bekleden, of kijken of ik nog ergens een NOS-stuur kan vinden. Ben vooral wel benieuwd naar hoe lang de Colourlock het hier houdt!

Vandaag heb ik de achterbank eruit geschroefd en dezelfde behandeling gegeven. Morgen nog even coaten, dan gaat-ie er weer in. En omdat ik toch bezig was, gelijk maar de 'winterset' met Quatrac 3's gemonteerd. De Toyo T1-R's voelen op nat en vochtig wegdek niet meer vertrouwd, en de Quatracs zijn inmiddels al zo'n 6 jaar oud. Rijden nog prima, maar hoog tijd om ook die 'op' te maken. En zeg nou zelf, op 14 inch is-ie eigenlijk best charmant.

Goed bezig hoor. Interieur van de Z4 moet ik ook eens aanpakken. Het glimt me allemaal wat te veel.
Die durf je straks wel weer op de nieuwe ruime parkeerplaats op kantoor te parkeren Elco winking smiley. Lekker bezig thumbs up
Joe met trema l D met punt
Goed bezig hoor. Interieur van de Z4 moet ik ook eens aanpakken. Het glimt me allemaal wat te veel.

Op de meeting zag ik inderdaad behoorlijk glimmende stoelen. Reinigen met een goede APC kan al veel helpen.

Voor de matleerfetisjisten is de volgende quote, van de website van Colourlock, misschien nuttig:

Colourlock
Klanten hebben soms de wens, dat het leder altijd zo mat blijft, als op het moment toen hun de auto werd overgedragen. Helaas is deze wens niet uitvoerbaar. Matteren gaat goed, maar absoluut onveranderbaar maken gaat niet. Leder is mat, omdat het oppervlak, onder een microscoop bekeken, er als een Alpenlandschap uitziet. De reflectie van zo''n ruw oppervlak veroorzaakt de matheid. Door elke keer op het leder te zitten en te bewegen drukt u deze toppen vlak en polijst deze als het ware glad. Door elke huidcontact brengt u steeds een beetje huidvet op (zoals een vingerafdruk op een brillenglas) en vult daarmee de dalen op. Dáárdoor wordt een leder oppervlak glad en verandert de reflectie.
Dank je voor je antwoord. Ik heb gelukkig wel al wat ervaring met detailing en interieurs netjes krijgen. Maar met Colourlock nog geen ervaring.
Joe met trema l D met punt

Glimmend leder is vooral vervuiling/huidvet.
Vrij simpel weer mat te krijgen, zachte borstel en ossegalzeep doet al wonderen.
Beschermlaagje van colourlock protector als het droog is.
Daarna maandelijks afnemen met een licht vochtige doek.

Goed bezig Elco, staat er nog steeds fraai bij de 306 thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.