smarter: BMW E60 523i, Daihatsu Copen, Hyundai Veloster en smart forfour

Gepost door smarter 
Niks moeilijk. Je bent er al uit, je zoekt alleen de rechtvaardiging nog. Nou, die heb je niet nodig, als volwassen man. Dus: -je kunt het betalen, -jullie willen het, - jullie hebben er zin in.

Ik adviseer je gewoon dat ding te kopen en er wat lol mee te hebben, up tot date te brengen en dan eens kijken waar dit schip strandt.
Waarom zou je dat ding kopen?
Voor de bijzondere gevoelswaarde?
Als belegging in een youngtimer?

Had je nu die knappe coupé destijds geschorst en gestald, dan had ik het nog begrepen.
Of mocht je die Golf 1 cabrio kunnen terugkopen en willen stallen voor je dochter, daar zou ik nog kunnen inkomen.
Maar kom even terug met beide voeten op de aarde, 't is verdorie een gewoon Smartje!!!

Ik denk niet dat je dochter over 6 jaar zal staan trappelen om zich met een dan 18 jaar oude Smart zonder airco in het verkeer te komen.
De wagenmarkt evolueert snel, de houding van jongeren tegenover de individuele auto wijzigt enorm, het standpunt van de politiek tegen over relatief oude wagens wordt steeds negatiever...

Objectief gezien is er geen enkele valabele reden om dat oude tuig terug te kopen.
En eens het weer uit je zicht verdwenen is, dan ben je het net zo vlug weer vergeten.
Neen, het is vandaag een opportuniteit,
maar ik kan begot geen enkele reden verzinnen weten waarom je zou toehappen.
Altijd prima om verschillende meningen te lezen. Ikzelf ben altijd erg enthousiast geweest over de smart forfour. Ik ben 1 van de weinigen die er eentje nieuw gekocht hebben destijds. Bovendien kan ik erg genieten van een auto die op het eerste gezicht erg eenvoudig en doelmatig opgezet is, maar welke toch echt heel knap in elkaar blijkt te zitten en met liefde ontworpen en bedacht is. Vandaag is de auto gekeurd in onze werkplaats. Geen enkele bijzonderheid te vinden op een wiellager rechtsvoor na. Vorig jaar heeft de smart nog een hele grote beurt gehad incl. bougies, remvloeistof e.d. Voor nu volstaat het vervangen van het wiellager en een olieverversing. Wiellager is inmiddels besteld. Qua vaste lasten is het verder tientjeswerk per maand, dus stallen voegt weinig toe op dit moment. Gewoon af en toe lekker mee rondkarren. Paar plaatjes van vandaag, helemaal ongepoetst nog:

Thanks Berry! thumbs up

Wat ik zo leuk vind aan de forfour is het unieke ontwerp met overal bijzondere details, desondanks is het een consistent geheel om te zien. Echt een auto die qua design niet uitwisselbaar is. In een tijd dat auto's steeds meer op elkaar gaan lijken vind ik dat heel verfrissend. Ook de combinatie van laag gewicht (940 kg) i.c.m. veel binnenruimte (verschuifbare achterbank) en een zuinige 'downsize' 3-pitter was 14 jaar geleden echt nog geen gemeengoed. In mijn ogen was de forfour eigenlijk zijn tijd vooruit en ziet deze er van buiten en binnen nog steeds fris en actueel uit. Erg knap en heel zichtbaar als je hier een nu bijvoorbeeld een Clio of Fiesta uit 2004 naast zet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2018 22:33 door smarter.
Leuke wagen Smarter, ziet er goed uit op de foto'sthumbs up. Ook ik ben fan van deze forfour. Qua design niet te vergelijken met een ander model, lekker eigenwijs en eigenzinnig. Veel plezier met deze oude liefde.
Leuk dat 'ie weer terug is! De auto ziet er nog altijd netjes uit. De vorige eigenaar heeft er kennelijk ook goed voor gezorgd.
Mijn moeder heeft destijds ook een smart forfour nieuw gekocht, vlak nadat de prijzen fors werden verlaagd. De auto is nog altijd in handen van mijn zus en heeft meer dan 270.000 km gereden inmiddels. Met de kwaliteit van de auto is dus niets mis! Helaas is de forfour niet vrij van deukjes (op plastic en Tridion-kooi) en ook daar zijn er de doffe koplampglazen. Bovendien zit er dikwijls een golden retriever achterin, dus je kunt de auto het beste met een wasknijper op je neus betreden smiling smiley De auto rijdt en schakelt ook gewoon lekker, behoorlijk sportief. Minpuntje vind ik de spoorvorming met de 16 inch velgen.
Over 6 jaar is die EV ellende waarschijnlijk realiteit, een brandstof auto wordt je gewoon uit gepest is mijn idee.
Denk niet dat het verstandig is om de auto te gaan bewaren, waar zet je hem neer? ook voor het huis?
Ik zou hem ieder geval wel ergens droog stallen als je toch besluit de wagen te bewaren, en elke 6 maanden even een flinke afstand rijden zodat alles mooi in beweging blijft.
6 jaar is inderdaad wel erg ver weg. Voorlopig nieuwe APK erop, klein beurtje en de auto weer netjes maken en gewoon af en toe mee rijden. Ik speel voorzichtig met de gedachte om mijn auto van de zaak in te leveren en dus te stoppen met bijtelling te betalen. Mijn Kuga van de zaak is nu 6 maanden oud en er staat net 7.000km op. Netto bijtelling is ruim € 300,- per maand. Ik woon 11 kilometer van werk en met de combi Veloster, Copen en forfour zijn we als gezin prima voorzien. Ik ga daar de komende tijd even serieus over nadenken.
Ik zeg een e-bike. Ik moet nog een kilometer verder en doe er nog geen half uur over.

Forfour lijkt me een mooi poetsobject. Ik denk dat je hem weer heel strak kunt krijgen. Bekleding even met de extractor....
Wat goed dat je toch gewoon houdt thumbs up En ja, ook ik ben fan van het ontwerp. Sterker nog, ik vind het met afstand de meest geslaagde Smart.
Inderdaad een erg geslaagde Smart. Het was een beetje uit mijn herinnering verdwenen maar ze zijn een stuk ouder dan ze eruit zien.
Ik vind persoonlijk dat een Clio uit 2004 net zo goed en bij de tijd eruit ziet als de Smart. Maar het blijft inderdaad een geinige auto.

Ziet er verder nog serieus netjes uit ook! thumbs up
Met 4 auto’s en 2 rijbewijzen zou ik zeker overwegen om de Kuga weg te doen.
De smart roadster vind ik een bijzonder leuk en kek wagentje, met deze four four heb ik dan weer helemaal niets.
Maar ik begrijp het stukje sentiment/herinneringen wat er aanhangt wel thumbs up
Vandaag alvast een paar dingen gedaan:

-Nieuwe luxe kentekenplaten gemonteerd incl. nieuwe blanco plaathouders. De oude platen waren verkleurd en gehavend.
-Afspraak gemaakt voor volgende week maandag bij poetsbedrijf voor volledige behandeling incl. shamponeren bekleding, diep polijsten rondom en koplamp renovatie + poging tot renovatie van plastic ruitjes in achterportieren. Volgende week woensdag weer klaar, begreep ik.
-Verzekering geregeld.

Als er deze week tijd is in onze werkplaats, dan wiellager vervangen, kleine beurt en nieuwe APK erop.
Je hebt wel gelijk, deze auto was zijn tijd ver vooruit. Wat mij betreft geldt dat voor de Smart Forfour en voor de Audi A2, beide zijn modellen die ik nu erg leuk vind!
Idd genieten thumbs up
Ben zelf vanmiddag ook nog op pad geweest met de cabrio.
Na vervanging van het wiellager rechtsvoor heeft de 44 weer en verse APK gekregen vandaag. Kleine beurt is ook gedaan, dus technisch klaar nu. Maandagochtend naar de poetser en dan dinsdag of woensdag weer klaar en karren maar.
Vandaag zelf 44 geworden, maar de andere 44 staat nog bij de poetser. Achja: Beter goed dan snel. Gelukkig heb ik een prijsafspraak gemaakt. Ik begreep dat interieur en motorruimte inmiddels klaar waren. Nu nog de buitenkant. Morgen of overmorgen haal ik hem op. Ben benieuwd.
Ook via hier gefeliciteerd! smiling smiley
Je hebt geen haast met de Forfour, dat scheelt. Ben wel benieuwd hoe ie wordt!
smarter
M,S en XS op een rij vandaag in de straat smiling smiley :

En dan nog een Smart erbij... je bent wellicht heel populair bij de overige parkeerders in de buurt.
Toegegeven, heb thuis ook 4 wagens te stallen, maar 3 daarvan kunnen op eigen terrein (eigenlijk allemaal, maar de facto gebeurt dat vrijwel niet).
British Racing Green
En dan nog een Smart erbij... je bent wellicht heel populair bij de overige parkeerders in de buurt.
Toegegeven, heb thuis ook 4 wagens te stallen, maar 3 daarvan kunnen op eigen terrein (eigenlijk allemaal, maar de facto gebeurt dat vrijwel niet).

Ik ga een stallingsplek regelen voor het hele jaar. Dan denk ik erover om de Smart te stallen van maart t/m september en dan om te wisselen met de Daihatsu, zodat deze 's winters binnen staat. Op deze manier blijft de smart rijdend de komende jaren en heb ik er in de wintermaanden plezier van als ik weer eens zin heb om in iets anders te rijden dan de auto van de zaak.

Vandaag de smart opgehaald bij de poetser en thuis gebracht. Poetser heeft topwerk geleverd. Natuurlijk her en der een ingevreten vogelpoepje en ook de plastic zijruitjes in de achterportieren zijn nog steeds aangetast, maar verder echt petje af voor het resultaat:

Ziet er goed uit. thumbs up Jammer dat het een 1.0 is, anders had ik hem nog wel een tijdje onder mijn hoede willen nemen. winking smiley
Leuk dat 'ie weer 'thuis' is en wat ziet 'ie er nog goed uit! De stallingsconstructie lijkt me een goede, die zou ik zeker doorzetten.

Wel jammer dat het geen fortwo is, anders had ik hem nog wel een tijdje onder mijn hoede willen nemen... smiling smiley
Die ziet er gewoon weer als nieuw uit zeg! Wat een leuk model is het toch!
Schitterend! Jammer dat ik onlangs een Up! heb gekocht, anders had ik hem nog wel een tijdje onder mijn hoede willen nemenbig smile smiley
Leuke reacties, thanks! Ik ben er blij mee. Ergens vind ik het juist wel leuk dat het de kaalste en de schraalste is. Daar blijven er vaak de minste van over.

Pyjamaatje besteld voor als ie straks uit logeren gaat.
De smart is weer als nieuw! eye popping smiley
Wat mensen ook zeggen, je kunt niet zeggen dat de smart een saaie auto is. Hij heeft wat en dat is genoeg voor mij om hem leuk te vinden. thumbs up

Ja met dit weer geniet je dubbel van zo'n leuke cabrio als de Copen. Leuke foto's. big smile smiley
Geweldig dat je besloten hebt om het toch te doen! Is uiteraard een keuze van hart boven hoofd, maar daar kan ik over meespreken en zolang het geen gigantische financiële gevolgen heeft, kan ik het alleen maar toejuichen.

Een forfour Brabus van deze generatie staat hoog op mijn lijstje van auto's die ik nog wel eens wil bezitten. Het grappige en originele ontwerp heeft de tand des tijds inderdaad goed doorstaan.

De poetser heeft goed werk afgeleverd, petje af. Dat van die achterruitjes in (slijtagegevoelig) plastic was me eigenlijk nog nooit opgevallen tot jij het aanhaalde. De twee Zuid-Franse exemplaren die ik afgelopen weken op vakantie spotte, hadden inderdaad last van hetzelfde euvel.
Die ruitjes zijn denk ik wel te verwijderen zodat je ze vervolgens kunt polijsten, zoals ook met vale en gele koplampen gedaan wordt.
Alweer een poos niets gepost hier zie ik... Vrouwlief is nog steeds heel blij met haar Veloster, de smart staat inmiddels in de stalling tot nader order.

Vandaag weer genoten van lekker 2 uurtjes uitwaaien in de Copen door de omgeving. Dit gaat echt nooit vervelen denk ik:

Tijd voor een korte samenvatting:

Vele maanden later, na een zeer uitdagende en intensieve sollicitatieprocedure ben ik eruit gekomen voor als het aan mij ligt de 2e helft van mijn loopbaan. Ik heb weinig gepost hier, maar ondertussen veel meegelezen. Vanaf 1 maart a.s. een super interessante nieuwe baan, deze keer zonder auto van de zaak. Veloster blijft, Copen blijft, smart staat in de stalling. Daarnaast wil ik een fijne comfortabele sedan met minimaal 6 cilinders voor max. 5k om comfortabel tegen redelijke kosten 20k per jaar mee af te leggen.

Leuke zoektocht, die wellicht a.s. zondag al beëindigd is...
smarter
Vanaf 1 maart a.s. een super interessante nieuwe baan, deze keer zonder auto van de zaak. Veloster blijft, Copen blijft, smart staat in de stalling. Daarnaast wil ik een fijne comfortabele sedan met minimaal 6 cilinders voor max. 5k om comfortabel tegen redelijke kosten 20k per jaar mee af te leggen.

Spannend! Wel weer in de autobranche?
Jay DoubleYou
smarter
Vanaf 1 maart a.s. een super interessante nieuwe baan, deze keer zonder auto van de zaak. Veloster blijft, Copen blijft, smart staat in de stalling. Daarnaast wil ik een fijne comfortabele sedan met minimaal 6 cilinders voor max. 5k om comfortabel tegen redelijke kosten 20k per jaar mee af te leggen.

Spannend! Wel weer in de autobranche?

Jazeker, maar bedrijf met een heel andere blik op de business, heel verfrissend en ben ineens weer helemaal wakker. Superveel zin in!
Gullwing
Gefeliciteerd thumbs up

en qua nieuwe auto? Ik heb hem voor je gevonden, alstu

[www.autowereld.nl]

Thanks! thumbs up Topwagen, die Maxima. Ik vind deze zelf ook zeer fraai. Kleurstelling komt er thuis helaas niet door bij vrouw en dochters. Geen beige, zilver of zwart...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2019 23:30 door smarter.
Caspian
Gefeliciteerd met de nieuwe baan!

Thanks! Vandaag wel serieus met pijn in mijn buik gesprek gehad met huidige werkgever waar ik de afgelopen 10 jaar met veel plezier gewerkt heb. Ik begin het nu een beetje los te laten, maar heb een zware dag gehad...
smarter
Vanaf 1 maart a.s. een super interessante nieuwe baan, deze keer zonder auto van de zaak.

Gaaf dat het gelukt is, gefeliciteerd!

smarter
Daarnaast wil ik een fijne comfortabele sedan met minimaal 6 cilinders voor max. 5k om comfortabel tegen redelijke kosten 20k per jaar mee af te leggen.

[link.marktplaats.nl]
Die zijn ook mooi thumbs up

[www.autowereld.nl]

[www.autowereld.nl]

Je hebt nog budget over om te wrappen:

[link.marktplaats.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2019 00:24 door Wouter82.
Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd wat je gaat doen.
Mooi als je zoiets met pijn in je buik aan je huidige wg moet vertellen, want dan blijkt dat je opzich nog steeds goed zit! Beter dan overstappen dan wanneer je echt niet meer naar je zin zit. Succes!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close