Golf VI what's next

Gepost door Dune 
Golf VI what's next
09-01-2013 23:04
Na veel meelezen en af en toe posten in modelspecfieke discussies de tijd genomen om een eigen topic te starten. In eerste instantie bedoeld om mijn afwegingen wat betreft de keuze van mijn nieuwe auto met jullie te delen. Omdat we nog naar volle tevredenheid rondrijden in de huidige eerst een korte introductie van deze auto.

Sinds juni 2009 rij ik een Golf VI 1.4 TSI 160 pk Highline DSG. Deze Golf is / was voorzien van een aantal leuke opties waaronder een RNS 510 / Winterpakket / Dymanic pakket met 18" Vancouver velgen / Licht en zichtpakket. Nu bijna een ton op de teller en ondanks wat mankementen volop genoten van deze auto. Vooral de combinatie motor en versnellingsbak zijn erg goed bevallen. Foto's zeggen meer dan woorden daarom een paar plaatjes.

en de wintertrim

Op dit moment ben ik volop aan het nadenken over een opvolger voor deze Golf.

Shortlist op dit moment

- Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Pro-line S
- BMW 320i EDE
- Volvo V60 T3 R-design
- Audi A4 1.8 TFSI Business Edition
- Outsider: Peugeot 508 SW 1.6 THP (collega is helemaal lyrisch van deze auto)

V40 is reeds afgevallen vanwege de beperkte ruimte. Vanwege gezinsuitbreiding zou ik eigenlijk een grote station moeten kiezen, maar iets weerhoudt me daarvan. De Audi A3 is qua ruimte dan wel het minimale wat ik graag aan ruimte zou willen hebben.

Vanwege voorliefde voor achterwielaandrijving heeft de BMW lange tijd de voorkeur genoten. Het niet kunnen monteren van een trekhaak (op de 20% bijtelling versies) en het ontbreken van een goed actiepakket verdringen de BMW op dit moment naar een tweede plek. Audi A3 is eigenlijk lange tijd niet in beeld geweest. Met name omdat ik een wat grotere auto dan de Golf wil gaan rijden. De eerste foto's de nieuwe sportback hebben echter indruk gemaakt. Ik vind deze auto gewoon erg mooi, het model spreek me gewoon aan (dat vond ik ook al van de vorige sportback maar die was destijds te duur voor mij). Zeker met het Pro-line S pakket kan je een mooie auto samenstellen. Teller loopt wel hard richting 40k maar ten opzicht van de hierboven genoemde andere auto's is de auto dan wel goed compleet uitgerust.

We gaan het de komende maand zien. Tot nu toe alleen met de V40 proefgereden dus dat gaan we eerst maar even doen met de andere opties. Audi A3 levertijden lopen echter snel op dus wellicht toch wat eerder bestellen dan gepland.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2019 14:00 door Dune.
Audi al even aan het configureren geweest:

Pro Line S Ambition 1.4 TFSI S tronic 90(122) kw(pk)

- Scubablauw metallic
- Aluminiumoptiek in het interieur
- Bandenspanningcontrolesysteem
- Blanke sierlijsten
- Dakreling, blank
- Glazen panoramadak
- MMI® navigatie plus met MMI touch
- Omkeerbare mat
- Verwarmbare voorstoelen
- Wegrijassistent
- Wielbouten, diefstalbeveiligd

Mogelijke aanvullingen:

- ABT kuurtje naar 160 pk
- Parkeersensoren / adaptieve cruisecontrole
Dat is een erg smaakvolle uitvoering! Blijf het een mooie auto vinden, zeker in deze uitvoering. Heb je toevallig last gehad van de beruchte TSI-problemen?
Golf VI 240 NM 2000 TPM
Deze Golf is / was voorzien van een aantal leuke opties

Je RNS-je is eruit gesloopt?
Wou je een V60? of een V40?
Ga eens proefrijden in de bmw en er gaat een nieuwe wereld voor je open kwa rijden.
Tsja, qua value for money scoort de 508SW wat mij betreft het hoogst. Maar je bent blijkbaar nog in de oriëntatiefase, dus ik zou zeggen ga eens proefrijden en zie dan wat bij je past. Je zou qua ruimte overigens ook nog kunnen denken aan de Cee'd Sportswagon of de vergelijkbare i30 Wagon.
@ Audi liefde roest niet! Ik heb inderdaad wel wat last gehad van TSI problemen. Met name van bougies en bobines. De laatste 50.000 echter nergens meer last van.

@ Rob076 Was voorzien duidt inderdaad op de RNS. Drie jaar lang goed gegaan maar afgelopen jaar twee keer gestolen. Maar geen nieuwe RNS terug laten plaatsen al wilde de verzekering dat vrolijk nog een keer doen.

@ Nissan GT-R, awesome Liefst een V60, vind alleen de extra ruimte van een V60 zo tegenvallen tov van een V40. De golf zit achterin gewoon ruimer dan een V60.

@Bofkont Binnenkort is doen idd, ben erg benieuwd hoe de F30 rijd. E90 vaak genoeg mee gestuurd.

@ der Magistrat 508SW scoort wat dat betreft idd hoog. Nadeel is alleen de 25% bijtelling, dat doet een deel van het voordeel teniet.
Ik weet niet hoe lang je nog hebt voor de uiteindelijke keuze? In juni komt de Octavia III in combi versie in Nederland op de markt. In de jongste uitvoering heeft de auto wat Audi trekjes qua vormgeving. Voor foto's van de combi zou je in het scoop topic over de Octavia III kunnen kijken. Op dit moment wordt de hatchback aan de pers voorgesteld in Portugal. Als ik naar de eerste publicaties kijk moet het een verdomd goed rijdende auto zijn. Autobild schreef in de conclusie (vrij vertaald): Pas op Golf, hier is je grootste concurrent!

Qua ruimte voldoet deze auto volledig aan je wens groter te rijden en technologisch kun je waarschijnlijk alles terugvinden wat je ook op de Audi A3 Sportback kunt vinden. Als het een leaseauto betreft scheelt het ook nog eens flink in de bijtelling. Denk dat je deze auto moet toevoegen aan je shortlist!
Octavia kan zeker ook op het lijstje. Nog weinig specs gezien van deze auto vandaar nog niet in beeld. Ben benieuwd wat prijzen zullen doen van de Octavia. Mijn voorliefde voor BMW of Audi is groter maar wellicht kan een interessant aanbod me over de streep trekken.
Golf VI 240 NM 2000 TPM
@ Audi liefde roest niet! Ik heb inderdaad wel wat last gehad van TSI problemen. Met name van bougies en bobines. De laatste 50.000 echter nergens meer last van.

@ Rob076 Was voorzien duidt inderdaad op de RNS. Drie jaar lang goed gegaan maar afgelopen jaar twee keer gestolen. Maar geen nieuwe RNS terug laten plaatsen al wilde de verzekering dat vrolijk nog een keer doen.

@ Nissan GT-R, awesome Liefst een V60, vind alleen de extra ruimte van een V60 zo tegenvallen tov van een V40. De golf zit achterin gewoon ruimer dan een V60.

@Bofkont Binnenkort is doen idd, ben erg benieuwd hoe de F30 rijd. E90 vaak genoeg mee gestuurd.

@ der Magistrat 508SW scoort wat dat betreft idd hoog. Nadeel is alleen de 25% bijtelling, dat doet een deel van het voordeel teniet.

Wij hebben een V60 voor de deur staan, als je er meer dan 5 mensen mee wilt vervoeren is het voor een persoon niet comfortabel.
en de ruimte wordt ook grotendeels opgeslokt door de dubbele laadvloer, als die er niet in zou zitten was het gelijk een veel grotere ruimte.

Maar ja, het hangt ervan af wat je er mee wilt doen, de V60 is lease van mijn vader, en privé rijden wij een Kangoo Family, ik ben niet op de hoogte van jouw gezinssituatie, maar weet wel wat er ongeveer in de achterbak past, en het is ook optisch.
En ruimte is iets waar de golf best goed in is.
Mijn schoonouders rijden in een V60 en de ruimte achterin viel me ook tegen. Voor zijn klasse is het gewoon een krappe auto. Vind ik toch wel een beetje gemiste kans. Je kan natuurlijk bij Volvo daarvoor naar de V70. Daklijn bij de V60 loopt snel af en daarom heb je vanaf de achterpassagiers al weinig ruimte.

Begin juni verwachten we een kleine, ruimte in de kofferuimte gaat dus iets meer meespelen. Past in principe prima in alle genoemde auto's. Met name voor de kampeervakanties zou ik een grotere auto willen. Gros van de tijd rijd ik echter alleen.

Vandaag benut voor een drietal proefritten. Begonnen bij BMW en een uurtje rondgereden met de 320i EDE. Ten opzicht van de normale 320i is deze voorzien van de 1.6 turbo uit de 118i. Deze auto is alleen leverbaar met handbak maar valt daardoor wel mooi in de 20% bijtellingcategorie.

Zit is perfect in deze BMW, lekker diep in de stoelen en de middenconsole is mooi hoog en breed. Interieur van deze 3 is toch wel erg mooi. Dan het rijden onderstel en wegligging natuurlijk zoals we gewend zijn van BMW. Auto ligt erg mooi op de weg en rijdt zeer solide. Dan de motor. Vermogen is prima, verglijkbaar met de huidige Golf die ik rij. Je merkt wel dat de BMW toch wel wat kilo’s moet voortslepen dus wat mij betreft wel het minimum voor deze auto. De motor hoor je wel nadrukkelijk ook bij constante snelheid op de snelweg, dat viel me wel een beetje tegen. Deze auto had nog maar 400 km op de teller, wellicht dat het daar aan licht..maar toch.

Daarna even met de verkoper gesproken over de prijzen en pakketten 2013. Komt er op neer dat er in 2013 een uitgeklede Business line, een uitgebreidere Executive en een volle High Executive komen. Ziet er niet verkeerd uit. Excutive-uitvoering kost dan ongeveer € 3.800 en bevat alle nodige opties (Cruise controle, navigatie business, Xenon, Automatische airco etc.)

Groot nadeel blijft voor mij de noodzaak om te kiezen voor een sedan en het ontbreken van een trekhaak, je mag er zelfs geen fietsendrager achter hangen.

Op naar de A3. Eerst gereden met een 2.0 tdi later bij een andere dealer met een 1.4 TFSI. Gezien het prijsverschil is het jammer dat je aardig wat km moet rijden voordat diesel voordelig is anders had ik wel geweten. Zo’n 2 liter diesel trekt toch wel erg lekker hoor. Wat langer gereden met de 1.4 TFSI. Viel mij alles mee. Ben zelf 160 pk versie gewend maar de 122 pk trekt er ook lekker aan. Boven de 120 km/h mis je pas wat extra trekkracht. Blijven toch heerlijke blokken die 1.4 TSI-motoren. Wat verder opviel. Auto is mooi geïsoleerd en ligt goed op de weg. Je kunt heerlijk dynamisch rijden al is de BMW 3 van ander niveau (maar dat mag je ook niet helemaal vergelijken). Wat tegenviel was de zit, komt denk ik met name door de Attraction stoelen. Die zaten wat hoog en voelde klein aan. Later in de showroom in de Ambition stoelen gezeten, dat zit al een stuk lekkerder. Verder had ik iets meer verwacht van het interieur. Dit was natuurlijk geen S-line uitvoering maar in het onderste deel van het dashboard zit wel minder mooi plastic. Merk verder dat ik qua breedte van het interieur toch graag een stap zou willen maken naar een BMW 3 of Audi A4.

Vandaag ook even goed gekeken naar het verschil tussen de mmi en mmi plus. Dat verschil is helaas echt wel groot. Pixel van de standaard mmi zijn eigenlijk niet van deze tijd. Dat had toch iets beter gekund. Toch jammer anders had ik prima kunnen volstaan met dit systeem. Spotify stuur ik toch via bluetooth door.

Verder kan ik nog één audi kandidaat toevoegen aan de lijst. De A4 Business Edition. Een prijslijst meegekregen van de dealer. Audi A4 avant 1.8 TFSI 170 pk met alle belangrijke opties (incl MMI / Xenon / 17 / Metallic lak en nog veel opties) voor een totaalprijs van € 35.330. Is een scherpe aanbieding, helaas wel 25% bijtelling.

Genoeg stof tot nadenken. Volgende week ga ik op pad met de Peugeot 508 SW. Ik ben benieuwd.
Peugeot zou ik je opzich ook wel kunnen aanraden, ware het dat ik die persoonlijk niet echt fantastisch vindt smoelen.
Maar ja dat is persoonlijk, dus jij kan dat ook best anders voelen.
Qua techniek is het best wel een heel overtuigende auto
En nou ja de BMW is ook niet het beste werk ooit geleverd, maar wel een hele strakke stoere auto.
Audi A3 zou ik ook niet doen, een A4 zou ik best wel overwegen. een A3 niet.
Dan zou ik voor een V40 gaan, die toch wel de tegenhanger daarvan is, omdat je de V60 tegenover de A4 moet zetten.
De V70 weer tegenover de A6, maar die wordt misschien wel wat duur.

Als je compleet vrij zit in je keuze, zou je een Mondeo ook overwegen. Had mijn vader ook kunnen nemen, maar niet gedaan vanwege de Kangoo.
De bagageruimte is echter qua liters volkomen gelijk, en een lekker aangeklede volvo heb je ook al voor 35.000 euro.
En dan zit deze goed in de opties.

En ik durf het niet te zeggen maar als Renault-fan zijnde, doe ik het toch, de megane station? blijf een mooie auto, en met een aantal leuke pakketten te verkrijgen, of misschien een Laguna, is ook een erg fijne auto, ook qua rijgedrag (heb erin gereden, zelf) tippie, 4-wielbesturing, en GT-line, absolute aanrader, weet alleen de prijs niet. big smile smiley

En wat ik zei, de V60 heeft vooral last van die dubbele laadvloer, misschien eens een tip om daar naar te kijken, het neemt namelijk flink wat ruimte op.
Maar als het moet past er veel in, ik ben eens meegeweest samen met mijn vader en 2 van zijn collega's naar een afspraak die hij had.
En ik ben daar vervolgens naar mijn eigen afspraak gegaan om te onderzoeken hoe slim het was in Duitsland te gaan studeren.
Met overnachting, 4 personen, elk 2 weekendtassen, en het paste prima, zelfs de flexibele hoedenplank kon er nog overheen.
Het is deels optisch, en de auto ziet er zo ook wel erg goed uit natuurlijk.
Re: Golf VI what's next
13-01-2013 13:01
[www.autoweek.nl]
[www.volvocars.com]

Is dit geen goede mogelijkheid? 180 PK, veel ruimte en erg dik aangekleed voor 43000 euro. Ziet er als R-design met 18 inch, en allerlei andere sportieve accenten ook gewoon goed uit. De R-design is daarnaast ook veel prettiger om mee te rijden (sportonderstel). Wel 25% bijtelling maar dat geldt voor de A4 ook.

V70 Nordic zou ook nog kunnen, die is iets goedkoper (maar wel wat minder dik):

[www.volvocars.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2013 13:10 door Basjc.
Peugeot 508 SW vind ik niet moeders mooiste maar is wel een ruime auto voor weinig geld. Ford Mondeo loopt al een tijd mee en het nieuwe model wil niet echt vlotten. Ik rij graag wel in een model dat een paar jaar meegaat.

Golf VII ben ik gisteren ook even wezen bekijken. Van binnen echt weer een stuk mooier. Een 1.4 TSI in combinatie met een DSG bak zou weer een prachtige aandrijflijn zijn. Buitenkant spreekt me echter minder aan. Weet dat dit een perfecte auto is maar ga graag weer eens voor wat anders (dat is het nadeel als je al een keer Golf gereden hebt).

V70 is idd ook nog een optie. Bij Volvo zijn ze aardig aan het stunten met prijzen. Als ik voor een V70 ga dan wel de R-design, me vader rijd in een gewone dus moet me wel onderscheiden. Bijtelling tikt met 42k tegen 25% wel lekker door.
Vorige week zaterdag en vandaag gebruikt voor wat proefritten en verder onderzoek. Hierbij een update.

Vorige week bij Peugeot op bezoek geweest en gereden met een 508 1.6 THP SW. Een van mijn collega's rijdt deze auto nu en jaar dus ik was al een klein beetje bekend met deze auto. Auto rijdt over het algemeen prima, motor en bak vormen prima combinatie. Door het hogere gewicht natuurlijk wel wat langzamer dan de golf. Besturing vond ik wel erg licht, van mij mag dat wel iets zwaarder. Al met al een prima auto met echt veel ruimte.

Vervolgens viel mij oog in de showroom toch even op de Hybrid4. Door de 14% bijtelling scheelt dat een hoop centjes in de bijtelling. De kofferruimte maar even geopend. Wel een stuk minder hoog dan de SW en normale Berline. Door de diepte kan er toch nog flink wat in, viel mij eigenlijk mee. Niet ideaal maar de ruimte zou kunnen volstaan. Vandaar voor vandaag maar even een proefrit ingepland. Door de sneeuw van vanmiddag een uurtje gereden met de Hybrid4. Rijdt eigenlijk erg goed. Ik was bang voor het schakelen van de 2tronic bak maar dat viel me erg mee. Wel remt de auto wel erg hard op de dynamo om de accu op te laden. Dat maakt dat je af en toe niet lekker uit kan rollen. Daarnaast is de 200pk echt een papieren werkelijkheid. Auto is lekker vlot maar niet snel. Al met al wel een mooi luxe bak waar je eigenlijk alleen een concessie moet doen op het gebied van kofferruimte om in de 14% bijtelling te rijden.

Gelijk ook maar even doorgereden naar Citroen voor de DS5 Hybrid. Mooi bak, maar stuk kleiner dan de 508. Kofferruimte is wel wat hoger maar veel smaller en minder diep.

Afgelopen weken ook flink aan het rekenen geweest met de Audi A4 Business Edition. Daarom maar een proefrit ingepland. Al zo vaak naar gekeken maar eigenlijk nog nooit mee gereden. Uurtje rond gereden in een S-edition met een 1.8 TFSI 170 pk. Deze motor maakt mij erg enthousiast, heerlijk blok en echt snel. Verder is de zit heerlijk, lekker diep met een brede middenconsole. Verder viel op hoe goed het interieur van deze auto in elkaar zit. Met deze auto wel het gevoel dat ik echt een stap maak ten opzichte van de Golf. Een offerte laten maken voor een Business Edition met sportstoelen, 18 inch, sportonderstel en sportstuur. Komt totaal op € 38. Prijs ligt eigenlijk nog onder de prijs van de A3 Sportback die ik zou willen. Voor wat de leaseprijs zal wel het omgekeerde gelden. Verder blijft een nadeel de 25% bijtelling.

Maar even goed nadenken de komende tijd en de leasemaatschappij laten reken. Adviezen blijven welkom
De afgelopen maanden heb aardig stil gehouden in dit topic. In tussentijd echter genoeg gebeurd.

* Offerte voor de A4 Business Edition ontvangen > erg duur en nog niet voorzien van alle opties die ik graag wilde
* Vervolgens op zoek gegaan naar goedkopere alternatieven zoals:
> Mazda 6 2.0 TS+ lease pack met 19 inch
> Skoda Superb Combi Arctic 1.4 TSI
> Nieuwe Skoda Octavia Combi 1.4 TSI met Business Elegance

Bij deze alternatieven kreeg ik niet echt een heel warm gevoel. Met name de Octavia was nog wel interessant door de 20% bijtelling. Kwam er dus voor mezelf niet helemaal uit.

De BMW 3 serie was in eerste instantie afgevallen vanwege het ontbreken van mooie actiepakketten, het niet kunnen monteren van een trekhaak onder de 20% bijtelling modellen en het feit dat de 320i EDE alleen als sedan leverbaar is.

Drie weken geleden bij het afstruinen van het autoweb viel mij oog echter op het Executive sport pakket op de 316i en 320i. Precies de pakketten die ik zou kiezen maar dan met een mooie korting …..dit om de 25% bijtelling te compenseren. En ook heel belangrijk in de lease toch € 40 euro goedkoper dan de Audi A4.

De afgelopen weken flink aan het stoeien geweest met de kleur en finetuning van de configuratie. Het lijkt er zomaar op dat ik volgende week de volgende auto ga bestellen.

BMW 316i Touring Executive Sport

Kleur: Mineralgrau metallic

Executive
4AE Middenarmsteun voor, verschuifbaar
520 Mistlampen voor
521 Regen- en lichtsensor
502 Koplampsproeiers
534 Airconditioning, automatisch
544 Dynamic Cruise Control (DCC)
5DA Deactivering Passagiers Airbag
6WA Uitbreiding instrumentenpaneel
522 Xenon lampen voor dim- en grootlicht
606 Navigatiesysteem Business

Sportline met de volgende keuze's
2FL Lichtmetalen wielen V-spaak 17" (395)
481 Sportstoelen met grijze accenten
4AD Interieurlijsten Aluminium 'Laengsschliff'
4DL Accentlijsten schwarz hochglanzend
710 M Sportstuurwiel

Extra opties
420 Extra getint glas achter
775 Individual hemelbekleding Anthrazit
508 Park Distance Control (PDC)
3AA Dakdraagsysteem zwart
2PA Slotbouten voor LM wielen
320 Levering zonder typeaanduiding

Al met al een mooie auto denk ik. Ik ga wel terug in vermogen en moet weer zelf schakelen maar krijg daar een veel mooiere auto voor terug. Ik twijfel nog over één optie. Dat is stoelverwarming. In al mijn vorige auto’s hiervoor gekozen. Ik heb mezelf echter een budgetgrens gesteld dus kijk nog even of ik daar een andere optie voor laat vallen. Suggesties en aanvullingen zijn harte welkom.
Zo moet dat er ongeveer uit gaan zien:

[www.bmw.nl]
23-03-2013 12:17
Lekker hoor! Vanaf de F30 lijkt de 316i me ook een prima blok. 0-100 in 9,4 seconden zijn niet echt meer cijfers die bij de instapmodelletjes passen. Ik heb er zelf nog niet in gereden, maar 136pk en 220nm icm een turbo lijkt me ook een lekkere soepele combinatiethumbs up
Inderdaad met de komst van de turbo volstaan dit soort instapmotoren wel. Zolang het onder de 10 seconden is vind ik het prima. Bij de vorige 316i had ik wel wat twijfels gehad. Natuurlijk nu had ik ook liever voor een 320i gekozen maar het prijsverschil van € 4.000 steek ik liever in wat mooie opties.
Nette configuratie. thumbs up

Als ik de stoelverwarming zou kiezen (zelf gebruik ik het zelden, zou eerder een verwarmd stuur kiezen) en ik zou iets moeten laten vallen zou het de hemelbekleding en het getinte glas achter zijn.

Altijd weer leuk, die configurator. big smile smiley Als je niet oppast zit je zo aan de 20 a 25k aan pakketten, lines en opties... nut smiley

Edit: De kleur zou ook een tikje spannender mogen... winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2013 13:09 door De Schaduw.
Ah kijk aan, u heeft mijn advies opgevolgd grinning smiley

Maar zonder gekkigheid, mooie wagen kiest u voorthumbs up
Eruit:
502 Koplampsproeiers (ik lees nu dat het in het pakket zit, dan is het niet anders).
420 Extra getint glas achter

Genoeg ruimte voor stoelverwarming?

Gave bak hoor thumbs up
Dank voor alle reacties.

Op de BMW optielijst kan je inderdaad helemaal los gaan. Inderdaad een optie om getint glas te laten vallen. Geeft de auto echter wel een mooi uitstraling zeker vanaf de achterzijde gezien. Verder houdt het straks de warmte wat uit de auto voor de kleine.

Zou ook nog kunnen gaan voor de standaard sportline velgen ipv sytling 395 die ik nu heb gekozen. Blijf echter het zelfde dilemma houden; alle uiterlijke opties juist bewust aangeklikt om de auto om de auto te verfraaien > stoelverwarming ziet niemand maar ik heb dit altijd een heerlijke optie gevonden in mijn huidige en vorige auto's. De laatste maanden staat deze toch dagelijks aan. Zal me niets verbazen als ik bij de uiteindelijke bestelling de optie stoelverwarming toch nog even selecteer.
25-03-2013 20:06
Top auto, vind hem persoonlijk erg fijn rijden.

Maar gaat het voor 50 euro in de maand meer niet jeuken om de 320 te nemen?
Valt wel mee met die jeuk spinning smiley sticking its tongue out Vroeger kon ik me niet voorstellen dat ik voor een basismotor zou kiezen maar alles afwegende kan ik daar nu prima mee leven. Met de Golf rij ik eigenlijk veel te vaak veel te hard dus kan geen kwaad een paar pk minder voor mij. Met name op de autobahn zal ik de power wel gaan missen. Maarja zo blijft er nog wat te wensen voor de toekomst..nog jong zat.
25-03-2013 21:04
Golf VI 240 NM 2000 TPM
Valt wel mee met die jeuk spinning smiley sticking its tongue out Vroeger kon ik me niet voorstellen dat ik voor een basismotor zou kiezen maar alles afwegende kan ik daar nu prima mee leven. Met de Golf rij ik eigenlijk veel te vaak veel te hard dus kan geen kwaad een paar pk minder voor mij. Met name op de autobahn zal ik de power wel gaan missen. Maarja zo blijft er nog wat te wensen voor de toekomst..nog jong zat.

Van een Golf naar een nieuwe 3-er. Die stap wil ik ook wel maken hoor!

Maar een basismotor die in minder dan 10 sec op de 100 zit is natuurlijk ook niet slecht!
Anonieme bezoeker
25-03-2013 22:22
Golf VI 240 NM 2000 TPM
De motor hoor je wel nadrukkelijk ook bij constante snelheid op de snelweg, dat viel me wel een beetje tegen. Deze auto had nog maar 400 km op de teller, wellicht dat het daar aan licht..maar toch.

Op naar de A3. Eerst gereden met een 2.0 tdi later bij een andere dealer met een 1.4 TFSI. Gezien het prijsverschil is het jammer dat je aardig wat km moet rijden voordat diesel voordelig is anders had ik wel geweten. Zo’n 2 liter diesel trekt toch wel erg lekker hoor. Wat langer gereden met de 1.4 TFSI. Viel mij alles mee. Ben zelf 160 pk versie gewend maar de 122 pk trekt er ook lekker aan. Boven de 120 km/h mis je pas wat extra trekkracht. Blijven toch heerlijke blokken die 1.4 TSI-motoren. Wat verder opviel. Auto is mooi geïsoleerd en ligt goed op de weg.

Gefeliciteerd met je keuze. De 3-serie heeft inderdaad een indrukwekkend interieur.

Wat mij wel opvalt is je commentaar over de isolatie. Vondt jij de isolatie van de A3 beter dan in de 3-serie? Overigens vind ik het wel een riskante zet om van een automaat terug te gaan naar een handbak. Daar zou je nog eens spijt van kunnen krijgen.
Isolatie ontloopt elkaar niet zo heel veel denk (alweer even geleden dat ik met deze auto's proef reed) was met name dat de 1.6 van BMW meer bromde als de 1.4 TSI uit de Audi. Die TSI blokken draaien gewoon erg verfijnd (behalve bij koude start). Lees nu ook terug dat ik 320i het minimale vind voor een BMW 3 en toch ga ik voor een 316i spinning smiley sticking its tongue out. Zo zie je maar dat het gewoon een keuze is op basis van emotie.

Automaat ga ik op sommige momenten zeker missen (file). Keuze voor automaat was vorig keer met name ingegeven vanuit 20% bijtelling. Veel genoten maar af toe mis ik ook het schakelen. Ik rij 25-30k per jaar waarvan niet super veel file dus handbak moet zeker te doen zijn. Verder best wel wat problemen met de DSG ondervonden (van 30.000 - 60.000 km een paar software updates en uiteindelijk nieuwe koppeling en op dit moment schakelt de bak ook niet zo fris meer als in het begin). Als ik weer automaat zou willen zou ik moeten kiezen voor de A3 Sportback daar is de automaat super geprijsd. Maar ja ga dit keer liever voor een wat minder luxe uitgevoerde BMW 3 serie in plaats van een dikke Golf of A3 sportback.
Ook hier een fan van stoelverwarming. Ik kan/wil niet meer zonder. Zeker nu NL een provincie van Siberië aan het worden is!
Laat het privacy glass vallen en kies voor Sonnyboys achteraf. Geen bijtelling over een stuk donker glas en toch genoeg zonwering. De Sonnyboys geven trouwens bijna de uitstraling van privacy glass. Donkere hemel en wielen kan ik me ook wel in vinden. Dat maakt hem wat spannender voor jezelf.

Qua kleur zou ik toch voor wat lichters gaan, maar de keuze is wel erg beperkt. Dan komen de lijnen er beter uit, en krijg je meer contrast met de donkere delen zoals de zwarte roofrails. Als ik in de configurator kijk, dan is wit nog de beste combi met de zwarte accenten. Hier gaat het verhaal van die lijnen overigens niet zo op. Moeilijk (misschien maar zo laten)

Ik kom uit een GTI V en rij nu een A4 Pro Line S. Inmiddels al in de nieuwe 3 gereden en ik vond het echt weer een stap hoger aanvoelen dan de A4. Ik denk dat je voor jezelf een aardig kadootje hebt uitgezocht.
Denk wel aan winterbanden! Bij de eerste vlokken sneeuw sta je helaas echt stil met de achterwielaandrijving.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2013 11:02 door VroemTFSI.
Het weer van de laatste dagen stuur de keuze inderdaad richting stoelverwarming. Kon sonnyboys voor de F31 nog niet heel makkelijk vinden maar die zullen tegen de tijd dat de auto geleverd wordt wel leverbaar zijn. Vraag me alleen af of de apart te openen achterruit haar functie verliest.

Keuze wat standaardkleuren is wat beperkt vind ik bij de 3 serie. De lichtere kleuren behalve zilvergrijs vind ik niet heel fraai. Omdat ik geen zwart wil toch bij deze grijze kleur uitgekomen. Wit vind ik ook wel stoer maar weet niet of ik dat over vier jaar nog zo mooi vind. Vandaar deze veilige keuze.

Ben zelf ook erg blij met de keuze (en dat voor € 35 meer per maand dan de Golf in de lease). Winterbanden komen er zeker op al mijn auto's mee gereden. Wordt alleen een aparte set omdat ik geen voorstander ben van wisselen op velg. In Duitsland staat genoeg te koop.
BMW geariveerd
24-06-2013 21:11
Afgelopen vrijdag was het zover. Mijn BMW 316i Touring opgehaald. Auto was toch wat sneller binnen en omdat de LM meewerkt mocht ik ook de golf eerder inleveren.

Hier nog een foto van de Golf als afscheid. Veel plezier mee gehad maar ook wel wat storingen. Vlak voor het inleveren nog laten voorzien van nieuwe bougies omdat ik alweer een paar weken pruttelend rond reed.

En dan de BMW. Super tevreden over de looks. Uiteindelijk gegaan voor chrome dakreling / chrome raamomlijsting en getinte ruiten.. Erg blij met mijn keuze. Wat rijden betreft heb ik er pas 250 km op zitten. Een uitgebreide review volgt. Wat opvalt:

* 16i pakt goed en soepel op, mis wel wat power t.o.v. de Golf maar hier is zeer goed mee te leven.
* Wat een rust aan boord. Veel minder geluid als de Golf (die had ook flink last van cuppende achterdbanden) echt een klasse hoger
* Veercomfort: stuk comfortabeler dan de Golf, geen gebonk meer op drempels

En dan natuurlijk de eerste foto's, nog weinig tijd gehad maar direct na het ophalen wat geschoten met mijn iphone.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2019 14:02 door Dune.
Gefeliciteerd, nette uitvoering zo. thumbs up
Afgelopen maand de 10.000 km gepasseerd. Inmiddels ook met de auto naar Italië geweest. Tijd om jullie op de hoogte te brengen van mijn ervaringen met deze auto.

Tot nu toe erg blij met deze auto. Ik was voorheen verwend met een Golf 6 1.4 (160pk) en DSG bak dus op het gebied van schakelen en vermogen deed ik een stap terug.

Om maar even met dat laatste te beginnen, de automaat mis ik echt zelden. Doordat de BMW bak subliem schakelt heb ik er eigenlijk weer een hoop lol in om te schakelen. Nadeel is natuurlijk het file en stadsrijden en zeker van 1 naar 2 moet je daar echt wat rust in de schakelmoment brengen. In het begin was dat weer even wennen maar inmiddels gaat dat ook soepel.

Wat betreft de 16i. Het vermogen valt me echt alles mee, mijn (ietwat snelle) rijstijl heb ik eigenlijks nauwelijks aan hoeven passen. Doordat het koppel en het vermogen een stuk eerder beschikbaar zijn als bij de Golf ( vermogen bij 4350 tpm en koppel bij 1350 tpm) merk ik tot 4.000 toeren maar weinig verschil. Doortrekken tot 5-6-7 duizend tpm heeft zeer weinig zin en doe ik dus ook maar heel beperkt. Nadeel van deze motor is het geluid, koud is het echt een drama (lijkt wel een diesel of een auto van 20 jaar oud), warm verbetert het geluid maar blijft het een beetje rauw. De TSI liep toch wel een stuk fraaier. Terugschakelen op de snelweg hoeft nauwelijks, de motor draait 2.400 tpm bij 120 dus dat rijdt heerlijk rustig. Boven de 120 km/h loopt het geluidsniveau wel wat sneller op, dat valt me een beetje tegen.

Gemiddeld verbruik staat nu op 8.4l gemiddeld. Voor anderen wellicht wat hoog voor mijn doen prima (Golf was een liter per 100 km onzuiniger!) . Woon in Amsterdam dus relatief veel stadsverkeer en ook de vakantie met Skibox en fiets bovenop leidde tot 15% meerverbruik).

Al met al geen spijt dat ik dit keer voor de basis motor ben gegaan. Op die manier de auto leuk kunnen aankleden ( of anders gezegd werd het rijden in een 3 touring mogelijk, moet veel mensen uitleggen dat het met een budget van € 40k ook kan). Volgende keer wil ik natuurlijk wel weer wat meer power (maar dan wordt het waarschijnlijk een tweedehands auto).

Het rijden bevalt erg goed. De auto is eigenlijk best comfortabel voor een BMW. Bochten neemt hij ook zonder enkele moeite en heerlijk strak (maar dat hoef ik BMW rijders niet uit te leggen). Koersvastheid op snelweg is ook een genot. Naar Italië twee keer 's nachts gereden. Vanwege de skibox kon ik niet veel harder dan 145 km/h maar ook toen lag deze auto heerlijk op de weg.

Van buitenstaanders krijgen ik veel reacties op de looks (niet BMW rijders vragen eerst of dit nou een 5 of een 3 serie is 001 ). Erg blij dat ik gekozen heb voor alu dakreling / alu raamomlijsting en zwarte ramen. Verder oogt de breedset van achteren erg dik. Compenseert voor mijn in voldoende mate mijn behoefte om er eigenlijk 18 inch er onder te schroeven. De buitenkant heb ik in de eerste weken in de Cquartz gezet. Dat is echt mooi spul (wacht alleen niet te lang met uitpoetsen), buitenkant blijft maar glimmen! Binnenkort ook maar eens proberen voor de velgen.

Wat betreft het interieur. Stoelen zitten prima maar de Highline stoelen van de Golf zaten eigenlijk nog iets beter. Daar kan BMW wat mij betreft nog wel een stapje zetten. Erg blij ben ik met de Alu interieurlijsten, die voelen echt een stuk fraaier aan dan de standaard plasticlijsten. Ook de kleurstelling bevalt met goed. Ben nog wel aan het sparen voor leren bekleding. Dat laat ik er wellicht nog wel in zetten op termijn. De ruimte valt mee ook alles mee, volwassen zitten goed achterin en ook de kofferruimte voldoet prima voor een gezin met een baby van 4 maanden (moet dat allemaal mee, ja dat moet allemaal mee 006 ).

Wat betreft de uitrusting. Er staat natuurlijk nog genoeg op het verlanglijstje, de belangrijkste zaken zijn naar mijn mening gelukkig aanwezig. Bij de keuze erg lang getwijfeld over de navigatie Professional. Die uiteindelijk niet genomen. Lastig te zeggen of dat een goede keuze was achteraf (kan daar natuurlijk niet goed over oordelen) maar ik kan wel zeggen dat het Business systeem al prima voldoet. De grafische weergave is erg mooi en het systeem werkt erg fijn. De Idrive is echt een genot na 4 jaar pielen met een touchscreen. Op mijn iphone kabel heb voor 20 een bluetooth audioreceiver aangesloten, Spotify stream ik daardoor ook over de speakers.

Nog wat vrijblijvende aanbevelingen voor mensen die nog een keuze moeten maken:

- M Sportstuur: altijd meebestellen, ligt heerlijk in de hand en een genot voor het oog, meerprijs is beperkt
- Alu interieurlijsten: kleine investering maar looks zijn een stuk fijner.
- PDC voor: auto is toch wel groot > erg veel plezier van.
- Automatisch dimmende binnenspiegel, niet meebesteld ivm geblindeerde ramen > Nog geen moment gemist.
- 16i motor: je komt echt niks tekort en je kan zeker BMW waardig met het verkeer meekomen.
- Touring: al is het maar voor de elektrische achterklep :lol:
- Xenon: van voren gezien alleen al voor de looks een pre
- Audio upgrade: die heb ik zelf niet genomen > veel spijt van > standaard geluid is onder de maat
- Lichtpakket: als het even kan meebestellen > Niet meebesteld en ik mis toch wat lampjes
Lang geleden dat ik hier een update heb gegeven. Hoog tijd voor wat ontwikkelingen. De BMW 316i eind 2014 omgeruild voor een Skoda Ocatavia Combi 1.6tdi Greenline. Geheel vanuit zakelijke overwegingen. De BMW beviel uitstekend maar ik kon een hoop geld besparen met de switch naar deze bijtellingsvriendelijke diesel.

Inmiddels 60.000 kilometer verder met deze Octavia, geheel naar tevredenheid.

[Toch knaagde er iets aan mij en kon deze auto mijn liefhebberij niet helemaal invullen. Daarom sinds vorige maand een youngtimer erbij. Twingo van de vrouw gaat eruit ( 2010 28k gelopen) en BMW 530i touring met 280k op de teller uit Duitsland er voor terug. Meer info zal ik binnenkort even posten. Maar hierbij alvast een plaatje.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2016 17:55 door Dune530i.
Prachtig mooi origineel exemplaar zeg, heerlijke 3.0 zes lijn cool smiley
Skoda ook een mooi goede no nonsens wagen.
Dank! Inderdaad een heerlijke 6 in lijn. Dat was ook één van de belangrijkste overwegingen. Voordat het electrogeweld echt los barst wilde ik heel graag nog een keer een 6 cilinder bezitten. De combi met automaat en luchtvering maakt dit een heerlijke reisauto. Ondanks de 280k die op de teller staat. Eigenlijk nog nooit zoveel pk's gehad en zo rustig gereden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2016 18:14 door Dune530i.
Tijd voor een update. Afgelopen donderdag een Volvo V90 T5 90th Anniversary Edition opgehaald.

Na 3 jaar mijn autoliefde aan de kant geschoven te hebben en rondgereden te hebben in een 14% bijtelling Skoda Octiva Combi afgelopen zomer vroegtijdig de oriëntatie voor een nieuwe auto gestart.

Mijn zoektocht naar een opvolger van de Skoda gestart met het rijden in de nieuwe 520i Touring. Hele mooie en fijne auto maar toen stond er tegenover mij op de camping een Zweed met een gloednieuwe V90 D5. Snel even de Volvo configurator gestart en toen zag ik de 90th Anniversary aanbieding. Thuis een proefrit gemaakt en daarna alles in recordtempo rond gemaakt. Nog wel een R-Design versie overwegen maar deze aanbieding was te goed. De dealer had een annulering op een V90 waarvan de kleur al klopte en de kleur leer nog aangepast kon worden. De knoop toen maar snel doorgehakt. 70 pk meer dan de BMW, € 15k goedkoper en meer opties, waaronder de auto pilot. Maar belangrijker eigenlijk een mooiere auto. Natuurlijk blijft BMW ook heel gaaf maar je moet voor een goed gemotoriseerde en uitgeruste 5 serie de portemonnee nog serieuzer opentrekken.

Aan een 90th Anniversary Edition valt niet veel te kiezen maar de nieuwe kleur Pine Grey gekozen in combinatie met een Amber kleurig leder interieur. Groot voordeel daarvan vind ik de zwarte hemel. Achteraf nog voorzien van een Exterieur Styling pakket en 8-spaak 20 inch wielen.

Het grote genieten kan nu beginnen. Zal jullie hier op de hoogte houden van mijn ervaringen maar eerste maar eens wat foto's.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2019 14:30 door Dune.
Aanpassing titel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2017 21:03 door Dune530i.
Schitterende auto! thumbs up

Erg goede keuze. Ik vind de S/V90 zo’n enorme road presence hebben. Maakt veel meer indruk dan een 5 ofzo.
Wat een schitterende auto staat daar! Erg mooie uitvoering met deze kleur, interieurkleur en velgen. Veel plezier ermee!
Succes met je aanwinst!thumbs up
Ga je nou ook nog je nickname wijzigen?big smile smiley
Wat een schitterende Volvo zeg! Veel plezier ermee thumbs up
Zo dan wat een dikke wagen!!
Het anonieme brave Volvo design van weleer is compleet geen sprake meer van, wat een smoelwerk.
Ik vind hem echt prachtig, schijnt ook een geweldig goede wagen te zijn wat ik er van heb gelezen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-11-2017 10:56 door Bofkont.
Bofkont
Zo dan wat een dikke wagen!!
Het anonieme bravo Volvo design van weleer is compleet geen sprake meer van, wat een smoelwerk.
Ik vind hem echt prachtig, schijnt ook een geweldig goede wagen te zijn wat ik er van heb gelezen.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, gefeliciteerd! De T5 is geen uitvoering die ik vaak zie, meestal zijn het diesels of de T8.

Gezien de capaciteiten van de huidige andere grotere Volvo's ben ik ervan overtuigd dat ook deze V90 bijzonder prettig zal rijden.
Dat is een mooie en vooral imposante auto. Volvo's bescheidenheid is wel definitief bij het grofvuil gezet.
Anonieme bezoeker
Re: Volvo V90 T5 90th Anniversary Edition
12-11-2017 11:56
Pracht bak thumbs up met name ook dat interieur!!

zeurmodus: 20" alleen iets te groot misschien?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close