Timo's CitroŽn Xantia 1.8 SX en 2.0 SX 1993, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986.

Gepost door Timo1990 
Pfoe, die schimmel gaat toch wel rap zeg! Maar mooi aangepakt, hopelijk komt die niet meer terug thumbs up
Haha, helaas, die is al een tijdje niet meer van mij. Is sinds 2016 van een vriend van mij. Ik loop een beetje achter met de updates maar ik was met mijn witte CX naar Citromobile, beide dagen. We waren wel gezamenlijk dus die stond een paar auto's verder. Die heb je niet op de foto gezet? drinking smiley
Weer wat geleerd! Goed dat 'ie naar een liefhebber is gegaan, want hij sprong er qua staat echt uit. Ik herinner me een aantal witte CX'en op het terrein, maar heb helaas geen foto van de jouwe gemaakt crying smilie
Ik zal voor de volledigheid ook nog de laatste update over de CX plaatsen. Ik heb vorig weekend nog wat laatste dingen gedaan aan de CX, zoals: octopus gefixt, stripje vastgeplakt, interieur plaatselijk nogmaals schoon gemaakt, radio geplaatst etc.

PS-74-KS by Timo van Vuurde, on Flickr

(bestuurderskant de hemel voor de tweede keer schoon gemaakt, passagierskant enkele weken geleden voor de eerste keer)

Toen was het tijd voor de wasbox en de rit naar huis, eindelijk weer! En wat was dat weer genieten. Ik heb spierpijn in m'n kaken van de glimlach die ik had. Had ook een SD-kaartje met wat Franse muziek in de radio zitten dus zat echt heerlijk in mijn kleine stukje Frankrijk.

Daarom was die ook gereed voor Citromobile afgelopen weekend, het grootste jaarlijkse CitroŽn evenement van Nederland, misschien ook wel van Europa?

Citromobile 2018 by Timo van Vuurde, on Flickr
Was je er nou zondag ook? Ik heb je niet gezien.

Staat er wel weer netjes bij ook, waarmee maak je de hemel schoon? Knapt er goed van op eye popping smiley.
Beetje late reactie, maar zondag ook inderdaad! Ik heb je ook helemaal niet gezien. Vorig jaar heb ik nog een rondje in je Pony gedaan. big smile smiley

Ik maak alles schoon met St Marc. Echt een fantastische allesreiniger.

Ik heb ook wat nieuws over de BX.

Nadat in februari de APK was verlopen was de BX weer op stal gegaan. Begin mei er uit gehaald om er een verse APK op te krijgen. Dat liep alleen even anders. Eerst heb ik, voordat ik hem wegbracht, nog even de hardydisc vervangen, want die was wel heel erg ingescheurd. Eenmaal gedemonteerd schrok ik best wel. Ik weet niet of het ooit wel eens is gebeurt of ze volledig doorscheurde, maar dit zat er niet heel ver vandaan..

ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna weggebracht naar de garage. Afkeur op wat kleine dingen, stuurhuishoezen beide gescheurd, maar wat mij het meest verbaasde was de afkeur op de HD-leidingen van het veersysteem onder de auto langs die van voor naar achteren lopen. Er hing zelfs al een druppel LHM aan halverwege, die waren echt kritiek. Ze hebben de leidingen in het verleden ooit eens uit de klem gehaald en weer terug gedrukt waardoor de coating was beschadigd. Exact bij die beschadigingen waren ze nu heel erg op.

Uiteindelijk de BX naar de Snoekfabriek gebracht. Die heeft de leidingen vervangen, de stuurhuishoezen gewisseld hem opnieuw aangeboden voor de APK. Eenmaal op de brug begon de achterste hoogteregelaar opeens te lekken. Maar weer terug. Die vervangen voor een gereviseerde en toen, goedkeur!

smileys with beer

Verder ook nog deurschelpjes gescoord. Eindelijk!

Enkele weken geleden opgehaald en verder klaar gemaakt voor het Youngtimer Event in Amsterdam wat toen was.

PR-80-VV and ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder nog een ander nieuwtje. Ik heb vorig weekend nog een andere projectauto gekocht. Een heuglijk moment, want dat is mijn eerste niet-CitroŽn op naam! Later meer. cool smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2018 00:49 door Timo1990.
Mooi werk weer met die BX. Ziet er goed uit!
Ik geloof dat ik de constructie toch minder goed ken dan verwacht want waar zitten die hardy schijven? Ik ken ze van achterwielaandrijvers aan de cardanas maar heeft de BX ze in de aandrijfassen zitten dan?

Nu ben ik ook wel benieuwd naar het project. Wel weer Frans?
Uiteraard Frans! Een legendarisch moment voor mij. Mijn eerste niet-CitroŽn op naam.. Een Renault Espace uit de eerste serie! Altijd al een zwak voor gehad, ik kan er niks aan doen. Mijn vader had vroeger een CX Break, mijn opa en oma een BX en mijn buren zo'n Renault Espace die ik om de zaterdag voor een klein zakcentje mocht stofzuigen en wassen. Alle 3 deze auto's hebben in mijn jeugd een bijzondere rol voor mij gespeeld.

De vorige eigenaar heeft deze Espace in 1990 gekocht toen die 4 jaar oud was. Sinds dien ook alles bijgehouden, ik heb er een hele dikke map met documenten bij gehad. Van de aankoopbon in 1990 tot en met de startmotor reparatie in 2018 aan toe. Ik weet nog niet precies wat de kilometerstand bij aankoop was, maar nu staat die op 316.000 kilometer.

Het is eigenlijk nog een oer-Espace, maar in 2010 heeft de Espace een kleine aanrijding gehad. Er is toen met een donor Espace van na de facelift de neus uitgewisseld. Later nog meer plaatwerk. Ook is de motor nog gewisseld uit diezelfde donor Espace, er zat opeens een ratel in het oude blok.

Wat foto's:

RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

En ja, we hebben gelijk op de dag van het ophalen de ANWB nodig gehad. :lol: Na een stukje gas geven begon die erg te stotteren en wilde die alleen nog maar stationair of vol gas draaien. De sproeier in de carb bleek verstopt te zitten. De ANWB heeft deze voor mij doorgeblazen en ik kon mijn reis weer vervolgen. thumbs up

Er zat ook een enorme laadruimte reserveonderdelen bij. Altijd handig!

RD-83-KT and PR-80-VV by Timo van Vuurde, on Flickr

Foto van de donor Espace in de map met documenten:

En het mooiste van een Espace, de flexibiliteit van het interieur. Gelijk met z'n zessen door de McDrive gegaan! smileys with beer

De plannen met de Espace zijn voornamelijk het uiterlijk aanpassen, technisch heb ik op wat kleine dingen na nog weinig geks kunnen ontdekken. Ik wil hem zelf een respray geven. Ik ben er alleen nog niet uit welke kleur en of ik weer op zoek ga naar een oer-Espace neus of dat ik er deze facelift neus op laat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-07-2018 00:10 door Timo1990.
Mooi project, die espace. (oer espace)
Laatst op FB zag ik een rode oer te koop, 500eu,-(op de achtergrond stond een blaauw kadetje)
Ja een rode oer alleen de koplampen ontbraken, het was een heel end uit de buurt weet ik nog in brabant ofzo.
Misschien een tip beste Timo.
Geweldige aanschaf! Ik zou zonder twijfel proberen de oerneus te herstellen. Echt een bijzonderheid geworden. De facelift neus past teveel bij de navolgers van de Espace zoals uit de Japanse hoek.
Wat een leuk ding! Geweldig concept, zon Espace. Hier in de buurt reed lange tijd een blauwe.
Zou top zijn als je ook de originele neus weer ziet te krijgen.

En de ANWB met een T4, was dat een speciale youngtimer service? cool smiley
Thanks voor de reacties!

Stif
Laatst op FB zag ik een rode oer te koop, 500eu,-(op de achtergrond stond een blaauw kadetje)
Ja een rode oer alleen de koplampen ontbraken, het was een heel end uit de buurt weet ik nog in brabant ofzo.

Eehm, deze stond vorige week op Facebook te koop voor 500 euro. Ben je daarmee niet in de war? Ik volg veel verkoopgroepen maar verder geen Espace voorbij zien komen. Kan nu ook via zoekfuncties nergens een Espace vinden.

Wat betreft de kleur, beige is inderdaad leuk en ik vind dat bordeaux rode ook erg fraai. Alleen die kleuren zijn ook altijd samen met een bruin dashboard en bruin interieur. En ik heb een grijs dashboard en interieur, dus dan ben ik weer zo'n pietlut die een carosseriekleur wil die bij het interieur past. big smile smiley

Ik heb zelf momenteel eigenlijk 2 opties. Boswachtersgroen of lichtblauw.

Renault Espace (Gen-1, ph-1, 1984-87) by Opron, on Flickr

Renault Espace 2000 GTX 1989 by Wouter Bregman, on Flickr

1987 Renault Espace by Scott Barrett, on Flickr

Waarbij ik het meest naar het laatste neig, alleen lijkt me dat weer een vrij lastige kleur om te spuiten/rollen.
Fijne kar om op te knappen. Je kleurkeuzes kan ik me volledig in vinden! Ben benieuwd waar dat op uit komt.

Toch jammer dat ik deze Espace niet meer langs zal zien komen in Enschede. Voor de lezers (Timo weet het al): Die vorige eigenaar, die hem dus al sinds 1990 had, woont hier om de hoek. En heeft ook nog een Fuego die hij nieuw heeft gekocht.
Timo1990

Stif

Eehm, deze stond vorige week op Facebook te koop voor 500 euro. Ben je daarmee niet in de war? Ik volg veel verkoopgroepen maar verder geen Espace voorbij zien komen. Kan nu ook via zoekfuncties nergens een Espace vinden.

Net weer even opgezocht, de advertentie heet: Renault espace 2000 gts 1986,
Hij is van Hans Bloemers uit Asten n-Br
500 euro zonder motor

Het is een rode met op de voor as dik lichtmetaal kenteken is overigens PS-80-HP

Als je het bij FB onder marcketplace opzoekt met de zoekterm "espace" dan is het de onderste.
speedtouch
Wat is jouw argument om eventueel voor de blauwe te kiezen?
Een keuze voor een kleur lijkt me nogal smaakgebonden, daar zijn toch geen argumenten voor nodig?
Echt een toekomstige klassieker zo'n oer-espace. Ik zie ze nog maar erg weinig. En nog praktisch ook!

Tussen groen en lichtblauw zou ik voor lichtblauw gaan. Met puur uit originaliteitsoogpunt een voorkeur voor pre-facelift (maar ik zou het zonde vinden daarvoor een nog te redden exemplaar op te offeren...)
Geniale aankoop. Wat mij betreft snel terug naar het oerneusje. Veel plezier ermee.
Dat type Espace zie je niet veel meer!thumbs up

Ook opvallend: dat Anwb-busje is ook niet bepaald nieuw meer. Opvallend dat ze die nog in gebruik hebben.
Inmiddels een echte bijzonderheid, zeer sympathiek ding zo'n eerste espace. Succes ermee en ik zou hem rood spuiten
Geweldige aankoop hoor, ook altijd een zwak gehad voor dit type Espace, zeker de echte eerste serie. Zijn er hier nou destijds echt veel van verkocht eigenlijk? Ik zie ze nou niet veel voorbij komen op oude foto's bijvoorbeeld en kan me ook niet herinneren dat je ze veel zag. Of was de betrouwbaarheid op z'n 'Frans'...? Eerder dit jaar wel nog ťťn tegengekomen in Berlijn:

Super bedankt voor de reacties! Leuk ook om te zien dat de kleurkeuzes in de smaak vallen. Ik ben alleen heel erg bang dat de blauwe lastig mooi te krijgen is en daarom tegen gaat vallen. Qua oer-neus heb ik al wel de grille gescoord. Nu nog een bumper en koplampen, dan zijn we er al. Ben er nog steeds niet uit wat ik wil, maar dan kan ik tenminste kiezen en/of afwisselen. big smile smiley

Wat een schitterende Espace om Berlijn! De aantallen die ik heb gezien qua verkoop zijn niet extreem veel of zo, ik denk ook dat de doelgroep niet zo groot was. Maar of je ze vroeger nou heel veel zag staat mij ook niet echt bij.
Wat een geweldige auto! Echt een klassieker-in-wording. Heel goed dat deze gered gaat worden! Fijn motortje ook, die Douvrin-blokjes.
Erg leuke aanwinst, je ziet ze echt nooit meer rijden! Ik zou persoonlijk ook naar een volledige Phase I-neus streven. Qua kleur neig ik het meest naar het 'boswachtergroen'. In ieder geval een project om te volgen winking smiley
Rollen kan ook heel netjes gebeuren, dat hoeft niet direct de treurige matzwarte look te betekenen. winking smiley En als je nog drie andere hobbyauto's bij te houden hebt moet je keuzes maken. Spuiten is echt heel veel duurder om daadwerkelijk een mooier resultaat te bereiken dan netjes gerold.
Geweldige aankoop Timo!

Ik zou qua kleur 1000% zeker voor de groen gaan, wat mij betreft veel karaktervoller en ook zo'n typische kleur die je op een moderne auto niet snel meer zal zien.
MWH
Rollen kan ook heel netjes gebeuren, dat hoeft niet direct de treurige matzwarte look te betekenen. winking smiley En als je nog drie andere hobbyauto's bij te houden hebt moet je keuzes maken. Spuiten is echt heel veel duurder om daadwerkelijk een mooier resultaat te bereiken dan netjes gerold.

Rollen associeer ik inderdaad wel (misschien iets te snel) met matzwart. Vind ik altijd erg zonde, zeker op autoís waarvan er niet veel meer zijn, zoals deze Espace.
Heel erg leuk inderdaad, ik was ook lichtelijk verbaasd over het oude model ANWB bus. (hoeveel km moet die ondertussen niet op de teller hebben?)

Qua kleur, lekker zelf kiezen. Ik vind het rood wel wat hebben, goede vriend van mijn vader had die vroegah.
Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb inderdaad al een paar auto's gezien die gerold zijn en dat is inderdaad best fraai geworden. Het is natuurlijk geen professionele lak laag, maar toch ook niet verkeerd. Mits je een beetje goede lak gebruikt, want ik heb ook gezien dat het met Gamma verf om te huilen is. Mij spreekt rollen meer aan omdat ik met spuiten bang ben een 'wolkerig' effect te krijgen. Ik ga me er nog eens in verdiepen.

Over de kleur, rood spreekt mij ook zeker aan. Daar is het immers mee begonnen voor mij. Zie hier de Espace uit mijn jeugd die ik in mijn inleiding bij het aanschaf bericht omschrijf:

23-DD-PT by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn buren waren geŽmigreerd uit Spanje en hadden de Espace meegenomen, vandaar in import kenteken. Ik zit daar als jochie van een jaar of 10 in die witte jas vooraan. big smile smiley

Ik ben alleen met rood ook erg bang dat dat een lastige kleur is om aan te brengen en vooral ook mooi te houden.. Aangezien rood nogal bekend staat om het verkleuren. confused smiley
Micha D.
Geweldige aankoop Timo!

Ik zou qua kleur 1000% zeker voor de groen gaan, wat mij betreft veel karaktervoller en ook zo'n typische kleur die je op een moderne auto niet snel meer zal zien.

Wat Micha zegt, ik denk dat die groene kleur perfect bij die tijd past! smiling smiley
Wat! Gaaf! Gefeliciteerd, mooi dat je je om zo'n auto ontfermt thumbs up

Groen zou ook mijn voorkeur hebben, al weet ik niet wat het beschikbare palet was. Zilvergrijs zal ook goed staan. Is wrappen niet een optie?
Heerlijke aankoop zeg! En wat ziet zo'n Espace er, gek genoeg, eigenlijk nog wel ergens futuristisch uit?
Tof dat je voor een nieuwe kleur gaat. Ik zou m'n Regata eigenlijk ook wel eens goed onder handen willen nemen, maar aangezien ik dat zelf niet kan ben ik nogal huiverig voor het enorme prijskaartje. Ik blijf dit eens volgen, misschien ben ik te sceptisch. smiling smiley
Er is rollen en rollen. Ook al ben ik met mijn 164 uiteindelijk voor professioneel spuiten gegaan heb ik daar ook weleens na een reparatie een stukje gerold. En daarna zelf spuiten wat ik niet van constante kwaliteit kreeg.

Voordat de spuit techniek bestond werden auto's affabriek met gewoon een kwast geschilderd. Veel lagen met verdunde verf. De duurdere type werden daarna nat geschuurd tot er geen oneffenheid meer te voelen was. Daarna polijsten. Wanneer het met goede verf is gedaan en in het natschuren is genoeg werk gestoken is dit erg mooi te krijgen. Mooier dan met spuitbus in ieder geval. Vergis je alleen niet in de hoeveelheid werk. Ik zou aanraden eerst maar een enkel stuk plaatwerk te doen en dan misschien een voor een.
Een super strakke finish is trouwens ook niet de bedoeling. Omdat alle panelen kunststof zijn (die de kleur hebben althans) en de kwaliteit van kunststof spuiten indertijd was de finish toch net even iets minder strak affabriek.

Zwart is een drama want daar zie je alles op. Rood is goed te doen maar dan moet je wel heel veel lagen erop zetten. Afwerken met blanke lak tegen het verkleuren of juist niet zodat je het ook makkelijker kan bijwerken als er verkleuring komt. De verkleuring is vooral gelinkt aan de kwaliteit verf. Maar mijn voorkeur gaat ook naar groen. Toch al een ondergewaardeerde kleur voor auto's, passend bij de tijd en een lekkere frisse kleur. En niet al te moeilijk en nauwelijks gevoelig voor verkleuren. Hetzelfde geld ook voor grijs maar dat is en erg saai en niet echt een kleur uit die tijd. Beige kan ik wel waarderen ook maar als je die durft dan is lichtblauw ook geen probleem.

Als je de rest (dus boven de raam rand en onder de bumper rand) weer even fris spuitbus zijdeglans zwart maakt erbij dan heb je ook alweer een veel frissere auto staan.

Nou, dat was me weer een avontuur. grinning smiley Ik reed op de A50 op de linkerbaan met ca. 120 km/h toen de Espace opeens begon te schokken en stoten. Ik kijk om mij heen en schrik: vangrail, linkerbaan, rechterbaan, spitsstrook in gebruik en vangrail. Nee, waar moet ik heen?! Opeens komt er vanachter een vrachtwagen een pechstrook tevoorschijn. Ik kijk snel om mij geen en twijfel geen moment, in vrij korte tijd 3 banen opgeschoven en met roodgloeiende remmen sta ik in de pechhaven. Je moet er toch niet aan denken dat je stil komt te staan zonder een mogelijkheid om ergens heen te gaan en vervolgens in je binnenspiegel van alles met 90 km/h+ op je af ziet komen, brr.

Maar goed, we staan.
De ANWB maar (weer) gebeld. Omdat ik aan de snelweg stond kreeg ik voorrang, dus binnen zeer korte tijd stond daar al de bergingsauto! Snel de Espace opladen en weg hier. Ik had eigenlijk verwacht dat die me naar het eerstvolgende tankstation zou brengen en dat daar even gekeken zou worden hoe of wat. Maar hij vroeg waar ik heen moest. In dit geval was het de sleutelloods, nog zo'n kwartier rijden vanaf de locatie waar ik stond. "Dan breng ik je daar toch even heen?" Wauw, wat een goede service!

Het is misschien heel raar om te zeggen, maar wat was dit allemaal gaaf om een keer mee te maken, meerijden met zo'n bergingsauto, rood kruis op de spitsstrook aanvragen zodat hij weer kan invoegen op de snelweg, etc. Ik zei het ook gewoon tegen de beste man, die begon hard te lachen en zei dat die dat ook niet elke dag hoorde, haha.

Ik had het vermoeden dat, net als de vorige keer, weer de carburateur verstopt zat. Hij had namelijk dezelfde symptomen. Dat doorblazen is dus leuk voor even, maar hij moest nou maar een keer goed schoon. En dat was geen overbodige luxe!

Veel prut in de vlotterkamer. De sproeiers er uit gedraaid en de boosdoener is ook gevonden, hier hoor je doorheen te kunnen kijken..

Mooi schoon!

Ik vond het werken aan zo'n carburateur voor de eerste keer best spannend. Een vriend die ook bij de sleutelloods aanwezig was en al wat meer 'ervaring' met carburateurs had hielp af en toe ook even mee en legde over sommige dingen uit hoe het nou precies werkte als ik er niet helemaal uit kwam. Wat een mooi stuk techniek en als je de basis een beetje snapt is het eigenlijk best logisch en simpel!
Daarna hebben we met behulp van de Haynes de carburateur opnieuw afgesteld, de filtertjes gereinigd, het benzinefilter vervangen en alles weer in elkaar gezet en mijn hemel, het is echt een compleet andere auto nu! Wat een power zit er opeens in. Ik en mijn passagiers die meereden tijdens de proefrit waren allemaal verbaasd dat er zo'n gang in zat. Helemaal schitterend! smiling bouncing smiley

Ook de vuiligheid van de originele velgen afgewassen om te kijken of het nog wat was, maar die zullen ook opnieuw gespoten moeten worden.

En wat betreft de nieuwe laklaag op de Espace, wordt zeer binnenkort vervolgd. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2018 23:49 door Timo1990.
Beter, zo zie je maar dat alles zijn onderhoud nodig heeft. Fijn dat je het verschil merkt ook!
Het blijft bijzonder fraaie techniek zo'n carburateur. Ik hoorde laatst dat er nog steeds meer carburateurs worden gemaakt per jaar dan injectie systemen. Voor auto's is het wel afgelopen en met die gevoeligheid voor vuil en afstelling is dat misschien maar beter ook. Maar het wordt bijna een vergeten ambacht.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Al enkele dagen druk bezig met de nieuwe laklaag. Als alles verder volgens planning loopt hoop ik vrijdag of zaterdag het eindresultaat te kunnen laten zien!

Paintjob Renault Espace by Timo van Vuurde, on Flickr
Hey, heel goed bezig! Ik had de aanschaf van de Espace wel meegekregen op IG maar hier nog niet gereageerd. Het blijft een erg leuk model de Espace I die je helaas nauwelijks meer in het wild ziet. Een klein voorproefje van de vorderingen gaf je ook al op ig en dat maakt me zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close