Timo's CitroŽn Xantia 1.8 SX en 2.0 SX 1993, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986.

Gepost door Timo1990 
Tsja, plausibel is het wel inderdaad. Motor steunen en adviezen worden ook ouder. En niet vergeten dat 2005 ook alweer 12 jaar geleden is.

Maar ja. Op de komende 10 jaar smileys with beer
Nou, ik heb best veel mazzel gehad met de gele Break denk ik. Het viel me laatst op dat de multiriem 2 tandjes was opgeschoven. Afgelopen zondag maar eens gekeken waarom.

Citroen Xantia Break by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen ik met een lamp naar beneden keek, zag ik dat de spanrol scheef stond. Dat is niet goed. Nu de auto geschorst stond bij de sleutelloods, had ik eens mooi tijd om er naar te kijken. Wiel er af, wielkuipen er uit. Ik kon de spanrol met de hand heen en weer bewegen. Toen ik de bevestigingsbouten nakeek, zat er ťťntje los (!) en de ander op half 7. Van de onderste was het complete schroefgat vergaan, er zaten geen groeven meer in waardoor die bout gewoon geen grip meer had.(groene cirkel)

IMG_20170129_155825 by Timo van Vuurde, on Flickr

Er zat ook meuk om die bout heen, ik vermoed dat er al eens een poging is gewaagd om die bout weer vast te laten zitten. De bovenste pakte nog wel het schroefdraad, maar toen die eenmaal wat zwaarder ging op het eind sloeg die ook door. Beide schroefgaten dus gewoon weg! Heel bijzonder.

Tja, daar stond ik dan met twee boutjes die niet meer pakte en een losse spanrol. Toen kwam er iemand op het idee om bouten te zoeken die een slag langer waren, misschien zat er aan het eind nog wel schroefdraad. Na wat bakjes omgegooid te hebben 2 bouten gevonden die ongeveer 1 centimeter langer zijn. Geprobeerd, en het paste! Spanrol zat weer muurvast. Voor het mooie moet ik dus op zoek naar een vervangende carterpan waarvan de schroefgaten nog in tact zijn.

De multiriem er weer opnieuw opgelegd. Wat een rotklus met die automatische spanner. Helemaal terug spannen en nog een hoop vloeken om die riem er op te krijgen, maar uiteindelijk wel gelukt.

Toen die eenmaal stond te draaien, begon er opeens ook nog LHM te lekken onder de auto. Ik was er wel weer even klaar mee, komt de volgende keer wel weer. drinking smiley

PP-XR-13 by Timo van Vuurde, on Flickr
Blij te lezen dat ik niet de enige ben die soms staat/zit/ligt te vloeken bij sleutelwerk, en dan denkt 'de rest komt later wel weer'. Als iets dan lukt, is de voldoening wel heel groot. Goed bezig.
Toch, ondanks dat je er wat pech mee hebt, staat die gele kleur die Xantia wel goed hoor thumbs up
Lekker bezig geweest weer. Ik heb ook wel eens lopen vloeken bij het sleutelen, laatst nog om iets los te krijgen... Dan ben je blij dat je hem even kan laten staan en iets anders kunt gaan doen.

Staat alles nu geschorst of rij je wel ergens mee (behalve de Megane)?
Inderdaad de Mťgane en de witte BX staat ook voor de deur.

ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr

De beide Xantia's staan geschorst. De CX staat niet geschorst maar zit in de oldtimerregeling/het kwarttarief, dus moet verplicht op stal. Maar, mag over 2 weekjes theoretisch weer van stal smiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2017 21:07 door Timo1990.
Afgelopen weekend heb ik Zweedse verstralers op de Xantia gezet, heel gaaf al zeg ik het zelf! Zitten op het grootlicht geschakeld. Ook zitten er stadslichtjes in die op het stadslicht geschakeld zitten.

Ook een zwaailamp bemachtigd! Die moet ik alleen nog even aansluiten.

Verder is de BX vandaag weer voor een jaartje goedgekeurd, zonder opmerkingen! "Tot onze verbazing hebben we niks kunnen vinden". spinning smiley sticking its tongue out Ik vind mooi!

APK by Timo van Vuurde, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2017 20:48 door Timo1990.
Vorige week werd ik gebeld, de inmiddels lang verwachte Clio was binnen gekomen! Dus gelijk de volgende dag langs gereden om eens te kijken. Dat vond ik er goed uit zien, de facelift is naar mijn mening erg geslaagd.

Renault Clio Estate 2017 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik moest nog een week wachten op de aflevering. Maar afgelopen maandag was het zo ver, de Mťgane omwisselen voor de Clio. Ik kreeg de Mťgane 1 februari 2016 van een collega die ontslag had genomen met 108.000 km. Ik heb hem afgelopen maandag ingeleverd met 176.000 km, in een jaar en een maand dus bijna 70.000 kilometer gereden. Ik kon er mee lezen en schrijven, echt een geweldige auto. Ik ben benieuwd wat er mee gaat gebeuren, ik had een beetje begrepen dat de meeste allemaal de export in gaan.

78-ZJG-1 by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen was het tijd voor de aflevering van de nieuwe leaseauto, ze hadden er wel wat werk van gemaakt wat ik persoonlijk erg leuk vond. Een bordje met de naam van de nieuwe bestuurder en het bedrijf waar ik werk, ze vroegen of ze een foto mochten maken voor hun op de FB pagina. nut smiley

NK-146-V by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik hoop dat die net zo goed gaat bevallen als de Mťgane. Eerste indruk is goed in elk geval. cool smiley
Je rijdt aardig wat kilometers weg dus. Veel plezier met de Clio. De facelift is inderdaad erg geslaagd, met name de voorkant vind ik mooier geworden.
Ah, ook gelijk maar een Intens met die mooie led-koplampen. Ik was bang dat we ze in de praktijk niet zoveel zouden gaan zien, maar dat kan dus nog best eens meevallen. Fijn ding, veel plezier ermee! thumbs up
Ik ben niet echt fan van de Clio, maar hier staat toch wel een strakke bak! Ook wit vind ik niet altijd even mooi, maar de Clio kan het (door de zwarte accenten) heel goed hebben. Een Break vind ik ook een stuk mooier. Geslaagde velgen ook.
Ja, er zijn dus toch mooie Clio's! Veel veilige kilometers gewenst.
Ben ook wel benieuwd naar het blokje. Een 90 pk diesel klinkt natuurlijk niet als een strepentrekker, maar het schijnt dat die dCi's heerlijk soepel lopen. Veel veilige km's gewenst!
Timo1990
(..)

Toen was het tijd voor de aflevering van de nieuwe leaseauto, ze hadden er wel wat werk van gemaakt wat ik persoonlijk erg leuk vond. Een bordje met de naam van de nieuwe bestuurder en het bedrijf waar ik werk, ze vroegen of ze een foto mochten maken voor hun op de FB pagina. nut smiley

(..)

Mooi man, gefeliciteerd. Mooie werkplek winking smiley

Leuk, zo'n afleveringsfoto. Zijn er op de FB pagina van de dealer (VKV d8 ik?) al grappen gemaakt over die openstaande motorkap in de achtergrond? winking smiley

En, heb jij ze nog ingelicht dat jouw werkgever vanaf begin dit jaar een andere naam draagt? (Kiwa Compliance, als ik het juist heb).
Altijd leuk, die administratieve veranderingen tussen bestelopdracht en daadwerkelijke levering. moody smiley
Bedankt voor de superleuke reacties! thumbs up

Durashift
En, heb jij ze nog ingelicht dat jouw werkgever vanaf begin dit jaar een andere naam draagt? (Kiwa Compliance, als ik het juist heb).
Altijd leuk, die administratieve veranderingen tussen bestelopdracht en daadwerkelijke levering. moody smiley

Jeutje, nu wordt ik toch wel heel nieuwsgierig, hoe weet jij dat? nut smiley Inderdaad wat jij al zegt, vanaf 1 januari 2017 een nieuwe naam haha! Het heeft veel gezeik gehad dus breek me de bek niet open. drinking smiley

Elco
Ah, ook gelijk maar een Intens met die mooie led-koplampen. Ik was bang dat we ze in de praktijk niet zoveel zouden gaan zien, maar dat kan dus nog best eens meevallen. Fijn ding, veel plezier ermee! thumbs up

Heel fraai inderdaad, jij bent verkoper of zo? Je bent goed op de hoogte! Ik lette sinds ik de Clio besteld had altijd op als ik een facelift model zag rijden. Maar ik zag alleen maar de versie met het LED stripje onderin de vuurbumper. nog geen ťťn andere Clio gezien met de strip in de koplamp. Maar wie weet komt dat nog inderdaad!
Heerlijk blok, veel plezier erin, hopelijk valt de overgang van een Megane naar deze niet al te erg tegen.
Timo1990
Bedankt voor de superleuke reacties! thumbs up

Durashift

Jeutje, nu wordt ik toch wel heel nieuwsgierig, hoe weet jij dat? nut smiley (..)

Och, ik was nieuwsgierig naar welke naam op dat bordje staat en wat de activiteiten zijn wat maakt dat jij al die kilometers maakt. Dus, ik klik op de foto.. en via flicker kon het net groot genoeg uitvergroot worden om de naam te lezen. Internet doet dan de rest. winking smiley
grinning smiley Hou rekening met nieuwsgierige forummers. Ik had de bedrijfsnaam ook al even gegoogeld.

Ontopic:
Erg mooie IV Estate, wat ik wel jammer blijf vinden is dat ze de achterlichten niet hebben aangepakt om daar ook een led-randje in te brengen zoals bij de Scťnic IV of de aankomende Captur facelift.
Veel plezier er van in ieder geval, rijdt prima zo'n IV Estate en met de diesel denk ik ook beter dan de TCe90 welke wij als tweede auto hebben.
Blijft altijd even wennen als ik vanuit mijn Mťgane III in de Clio IV van de wederhelft stap.
Bedankt voor de reacties weer! thumbs up

Durashift
Och, ik was nieuwsgierig naar welke naam op dat bordje staat en wat de activiteiten zijn wat maakt dat jij al die kilometers maakt. Dus, ik klik op de foto.. en via flicker kon het net groot genoeg uitvergroot worden om de naam te lezen. Internet doet dan de rest. winking smiley

Aah, zo. Nou, dan hebben jullie wel je best gedaan haha, want ook als ik de foto vergroot op Flickr kan ik de naam nog amper lezen. drinking smiley thumbs up Maar geen probleem!

adinsx
Erg mooie IV Estate, wat ik wel jammer blijf vinden is dat ze de achterlichten niet hebben aangepakt om daar ook een led-randje in te brengen zoals bij de Scťnic IV of de aankomende Captur facelift.

Het bijzondere is dat ze bij de kleinere Clio de achterlichten wel aangepakt hebben door een LED strip er doorheen te verwerken, maar bij de Estate zijn ze dat even vergeten.. Zonde inderdaad.

adinsx
Veel plezier er van in ieder geval, rijdt prima zo'n IV Estate en met de diesel denk ik ook beter dan de TCe90 welke wij als tweede auto hebben.
Blijft altijd even wennen als ik vanuit mijn Mťgane III in de Clio IV van de wederhelft stap.

Ik heb 2 jaar terug ook een shortlease Clio Estate TCe90 gereden en dat is qua motor een hele andere beleving, maar ook de kwaliteit is bij dit nieuwe model Clio er echt op vooruit gegaan. Dat was ook voornamelijk het 'doel' als ik de verhalen een beetje lees en hoor. Eerst was het interieur veel hard plastic en er zijn nu echt wel mooiere materialen gebruikt. Wat denk ik ook wel uitmaakt is dat die Shortlease Clio die ik tijdelijk had een basismodel was.

De overgang van de Megane naar de Clio valt mij heel erg mee. Ja het is wat kleiner, maar ik heb de ruimte van een Megane niet nodig en ik mis het daardoor ook niet. Ik mis wel 2 andere dingen. Dat is de automatische handrem die de Megane had. Dat klinkt misschien een beetje decadent, maar aan dat soort dingen ga je wennen. Die handrem ging er vanzelf op als je de auto uit zette en ging er weer af als je weg wilde rijden. Hoe vaak ik nu al heb gehad dat ik de auto parkeer en wil uitstappen en dat ding opeens begint te rollen. Of dat je wilt wegrijden terwijl die handrem er nog op staat. Een kwestie van nog even wennen denk ik. nut smiley

Verder het TomTom navigatie systeem uit de Megane was wel een heel stuk fijner. Je kan bij de Clio voor R-link kiezen, dan krijg je ook een TomTom navigatiesysteem, maar die optie heb ik niet genomen. Voor alles wat je extra wilt betaal je immers ook weer extra voor per maand. Maar dat standaard Renault navigatiesysteem is niet heel denderend.

Overigens zijn de opties die ik gekozen heb op de Clio een achteruitrijcamera met parkeersensoren voor, een middenarmsteun(tje) en kaart Europa.
Haha, die elektrische handrem. Inderdaad ťrg fijn en voor mij (naast de keyless, minimaal xenon, stoelverwarming en panoramadak) een musthave op de opvolger.
Ik heb de IV Estate ook al eens het parkeervak uit zien rollen op mijn werk nadat ik uitstapte en wegliep.
Het went nou eenmaal snel...

Veel plezier van je prachtige Clio IV phase2 Estate thumbs up
HAHA, goed te lezen dat ik niet de enige ben die dat overkomt spinning smiley sticking its tongue out

Keyless entry heeft de Clio nu ook inderaad, dat is echt een top uitvinding wat mij betreft! Veel andere merken hebben dat (nog) niet. Soms voel ik aan het eind van de dag wel eens in m'n zag of ik de sleutel (of pasje eigenlijk) nog wel in m'n zak heb, je denkt erg gewoon niet meer aan.

Bedankt! thumbs up
Ik ga met Rob mee, normaal niet zo'n fan van de Clio, zeker niet die versies met die verschrikkelijke gekleurde details overal. Maar zoals jij hem hebt neergezet (inclusief de facelift) is hij wel erg netjes! Veel plezier ermee thumbs up.
Timo1990
Heel fraai inderdaad, jij bent verkoper of zo? Je bent goed op de hoogte!

Nouja, testredacteur, en daardoor ben ik vrij aardig op de hoogte. Laatst reed ik ook een weekje Clio (hatchback) en zoals vaak met persauto's was het ook de volste uitvoering. Eigenlijk de auto die je moet hebben, maar niet degene die veel besteld wordt. Daarom waardeer ik 't als iemand dat toch doet.
Aah, zo, top. Bedankt voor je reactie! thumbs up

-----------

Vanmiddag was het rustig op het werk ťn mooi weer. Dus samen met een andere collega de Clio's naar de wasstraat gebracht. Daarna even een paar plaatjes geschoten. Zoek de verschillen drinking smiley

NK-146-V & GV-691-F by Timo van Vuurde, on Flickr

Timo1990
De beide Xantia's staan geschorst. De CX staat niet geschorst maar zit in de oldtimerregeling/het kwarttarief, dus moet verplicht op stal. Maar, mag over 2 weekjes theoretisch weer van stal smiling bouncing smiley

Dusss.. Dat was enorm de bedoeling met dat mooie weer! Dus afgelopen weekend naar de loods gegaan. Eenmaal gestart vond ik het wel erg lang duren voordat die omhoog kwam. Nou ja, lang stil gestaan, kan best. Op een gegeven moment hoor ik een geluid wat niet hoort, gesis.

[www.youtube.com]

Op het bovenstaand filmpje hoorde ik dat die eigenlijk gelijk na het starten al begon te sissen, maar dat had ik (in mijn enthousiasme?) toen niet geregistreerd. drinking smiley Ik zag ook stoom onder de auto vandaan komen en 2 maatjes zwaaide dat ik moest stoppen. In 20 seconde tijd is de complete inhoud van het LHM vat onder hoge druk onder de auto gespoten. Het reservewiel heeft een groot deel tegen gehouden waardoor niet de hele motorruimte groen was. Ik heb met een hoop gedoe de auto uiteindelijk op assteunen gekregen maar (nog) niet kunnen ontdekken wat er nou gesneuveld is van het veersysteem. Via Facebook heb ik al wel enkele suggesties gekregen. Lijkt in elk geval enorm een hoge druk toevoer-leiding, boven de aandrijfas bestuurderskant leek het vandaan te komen, slecht te zien. Na eerst even in een hoekje gehuild te hebben (ik had er zo naar uitgekeken!) gaat CX rijden het hem even niet meer worden. sad smiley Maarja, ernaar kijken kan ik ook gelukkig van worden, om het toch een beetje positief af te sluiten.

IMG_20170312_141531 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170312_145713 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170312_162335 by Timo van Vuurde, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2017 17:10 door Timo1990.
Oei, erg balen lijkt mij.

Timo1990
(..)

- LHM lekkage octopus oplossen
- Diverse motorolie lekkages oplossen
- VEP in koelsysteem
- VEP in centrale vergrendeling
- Dimlichtrelais inbouwen
- Motorolie + filter vervangen
- Velgen spuiten
- Langzaam leeglopende achterband verhelpen

Reeds gedaan:
- VEP in ruitensproeier en interval
- Distributieriem vervangen
- Linker zijspiegel vervangen
- Lekkende HD-regelaar vervangen
- Koelvloeistof, thermoschakelaar en thermostaat vervangen
- Bougies en bougiekabels, rotor + verdelerkap en luchtfilter vervangen
- Lekkende waterpomp vervangen
- Bumpers opknappen
- Koplampen met verstralers vinden en opknappen
- Knipperlichtglaasjes vinden
- Trekhaak verwijderen
- Veerbollen vervangen
- Kentekenplaten vervangen
- Kleppen stellen

Hoe is het met de status van de TO DO list?

Kan het de ocotopus zijn?

Tja, dames op leeftijd moeten gewoon met regelmaat bewegen.. dan gaat het niet lekken. drinking smiley
Nee niet de octopus, de octopus is een bundel rubberen leidingen waar een lage retourstroom doorheen gaan, stel dat zo'n leiding stuk gaat dan druppelt het iets en geeft een kleine vlek op de grond. Nu is de stalen aanvoer leiding gesprongen, de toevoerleiding van het systeem. Daar gaat vťťl vloeistof onder hoge druk doorheen, dat kan meters ver spuiten bij een lekkage. Dat was nu een beetje het geval zeg maar. drinking smiley
Omdat het vinden van een andere witte TZI voorbumper voor de BX maar niet wilde slagen, had ik besloten er zelf maar ťťn te spuiten. Een tijd geleden van de sloop een witte voorbumper meegenomen. Onder een enorme laag vuil zat een hele nette bumper.

IMG_20161229_154315 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170128_150633 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170128_152519 by Timo van Vuurde, on Flickr

Nu de temperatuur eindelijk wat beter waren, konden we eindelijk gaan spuiten. Ontvetten, schuren, ontvetten, 2 lagen kunststof primer en daarna 3 lagen lak.

IMG_20170314_150309 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170311_125223 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170314_150318 by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen het er op zetten, ik ben redelijk tevreden met het resultaat, het is in elk geval wel veel beter als wat het was. Nu hopen dat het een beetje blijft zitten!

Bij de vorige eigenaresse van de BX was er een paar jaar geleden tijdens een heftige hagelbui een barst in de ruit ontstaan:

IMG_20170402_120916 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170402_120932 by Timo van Vuurde, on Flickr

Geen APK afkeur en niet in het gezichtsveld, maar ik vond het wel storend. Ook werd de ruit lelijk door een witte rand. Daarom wilde ik er graag een nieuwe ruit in. Via een maatje kon dat geregeld worden. Ik wilde heel erg graag met een groene zonneband. Dat is voor mij enorm nostalgisch! Ik herinner mij dat mijn ouders dat in de jaren 90 ook hadden. Verder ben ik heel gezond hoor drinking smiley Ik had de laatste ruit met zonneband van heel Nederland, naar wat ik begreep, deze zijn nog zeldzamer dan brons getinte voorruiten. Zuinig op zijn dus smiling bouncing smiley

IMG_20170402_143002 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170402_145013 by Timo van Vuurde, on Flickr

Daar ligt die dan!

IMG_20170402_145227 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170402_151046 by Timo van Vuurde, on Flickr

Gelukkig was het voorruit frame nog roestvrij. Dat was bij mijn vorige BX'en wel anders!

IMG_20170402_151651 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170402_153542 by Timo van Vuurde, on Flickr

En daar gaat die dan!

IMG-20170402-WA0007 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG-20170402-WA0002 by Timo van Vuurde, on Flickr

En wat voel je je dan een enorme rijdende vitrinekast onderweg naar huis, mijn god wat een zicht opeens :lol: Dat eerste stukje vogelpoep op de ruit deed ook wel een beetje pijn... Binnen zetten en niet meer mee rijden, lekker naar kijken :lol:

IMG_20170402_170627 by Timo van Vuurde, on Flickr

Groen! grinning smiley

IMG_20170402_160518 by Timo van Vuurde, on Flickr
Oh ja die groene zonneband! Gaaf is dat toch. Opa had dat ook in de Laguna.

Toch handig een dergelijk maatje. Wellicht die van mij ook maar eens aan zijn mouw trekken. big smile smiley
Toen ik de BX kocht had die ongeveer een jaar lang buiten stil gestaan onder een boom. Dat had de lak geen goed gedaan, erg vervuild en dof. Afgelopen weekend dus maar eens de poetsmiddelen tevoorschijn gehaald, ik wilde dat graag voor Citromobile gedaan hebben. Ik ben echt gesloopt, spierpijn, maar wat is die auto opgeknapt! De lak was echt heel erg ruw waardoor er behoorlijk wat kracht gezet moest worden.

Je kan het poetsen van een auto zo gek maken als je wilt natuurlijkn maar ik heb eerst de BX gewassen, daarna helemaal behandeld met Commandant 4. Daarna de auto nog eens in de wax gezet om het resultaat te behouden.
Ik stond maandagochtend brood te smeren, ik zet kracht om het door de snijden opeens sta ik in een ťťn of andere ninja houding naast de keuken uit reflex van een pijnscheut van een spier waarvan in niet eens wist dat die bestond smiling bouncing smiley

Foto's!

IMG_20170409_130214 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verschil tussen de 2 helften is goed te zien!

IMG_20170409_133726 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170409_202051 by Timo van Vuurde, on Flickr

Voorscherm klaar, deur nog dof;

IMG_20170409_142045 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170409_164532 by Timo van Vuurde, on Flickr

cool smiley

IMG_20170409_202036 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170411_201106 by Timo van Vuurde, on Flickr
Nadat ik 14 maart een bericht had geplaatst dat er een hogedruk leiding was gescheurd van de CX, ben ik zaterdag maar eens opzoek gegaan naar de boosdoener..

IMG_20170415_150848 by Timo van Vuurde, on Flickr

Geen wonder dat de leiding doorgerot is. Er lopen twee leidingen vanaf de motorruimte over het subframe naar achteren. Die zaten ter hoogte van het subframe onder een laag drap van meerdere centimeters yawning smiley

IMG_20170415_144523 by Timo van Vuurde, on Flickr

Dus eerst maar eens heel therapeutisch dat weg staan krabben..

IMG_20170415_150603 by Timo van Vuurde, on Flickr

En daar kwam die tevoorschijn!

IMG_20170415_150006 by Timo van Vuurde, on Flickr

Zit in de motorruimte op het blok van de veerbol die de buffer van de remmen op slaat en boven het subframe op een koppelstuk.

IMG_20170415_145557 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170415_150043 by Timo van Vuurde, on Flickr

Alles nu blank gezet van de kruipolie, volgende keer nog een keer en dan eens kijken of de wartel een beetje los wilt.. eye rolling smiley
De laatste tijd weer wat werkzaamheden aan de BX gedaan.

De driehoekjes bij de achterwielen weer wit gespoten en de dorpels weer zwart gemaakt. Het zijn de kleine dingen die het soms doen. smiling bouncing smiley

IMG_20170430_123816 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170430_143511 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170430_145419 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170430_145636 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170430_151602 by Timo van Vuurde, on Flickr

Totaalplaatje:

IMG_20170430_152516 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder afgelopen weekend afscheid genomen van de trekhaak, dat knapt op al zeg ik het zelf. Tevens het benzinefilter vervangen, daar kon ik nu mooi bij komen.

IMG_20170521_172912 by Timo van Vuurde, on Flickr

Gelijktijdig werd ook een Xantia ontdaan van de trekhaak drinking smiley

IMG_20170521_172851 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20170521_174503 by Timo van Vuurde, on Flickr

Stuk beter inderdaad, staat een stuk strakker. Blijft een mooie uitvoering voor een type 3 thumbs up.
Allereerst een toffe foto van het Youngtimer Event op 11 juni waar ik met mijn BX het podium op mocht rijden cool smiley

Na het Youngtimer Event is de BX weggebracht voor een verse koppeling. Het pedaal ging de laatste tijd wel ťrg zwaar. Tesamen met nog wat bijkomende zaken (zoals o.a. een slechte koelslang en een versleten motorsteun) is de BX nu voorzien van een verse Valeo koppeling. En wat is dat toch fijn om dan opeens een zalig licht koppelingspedaal te hebben! grinning smiley

19141962_10213199414530389_930750145_n by Timo van Vuurde, on Flickr
Oeps, ik loop alweer een beetje achter hier.

In verband met een verhuizing enkele weken geleden heb ik de gele Xantia opgehaald uit de loods, daar kan je lekker veel zooi in kwijt.

78-DZ-ZN & PP-XR-13 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar, de Xantia is sinds gisteren verkocht. Wel een beetje met pijn in het hart want zoiets unieks vind je niet meer. Maar ik wil graag een andere wens vervullen waardoor het aantal hobby auto's even omlaag moet. Eerst heb ik de Xantia dus nog even gebruikt voor een verhuizing.

Deze week nog een paar leuke plaatjes gemaakt.

Maar gisteren het stokje overgedragen aan de nieuwe eigenaar drinking smiley Eigenlijk een beetje via dit forum verkocht. Hij was voorbij gekomen in 'Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic' - had ik niet eens gezien. Aan de hand daarvan heeft de huidige eigenaar contact met mij opgenomen. Wellicht lezen we nog eens wat. thumbs up

Ik zag m al staan, voor weinig geld vind ik. Hoop dat ie goed is terecht gekomen! thumbs up

Maar waarvoor moest ie nou weg? smiling smiley
Omdat ik een huis gekocht heb waar ook nog het e.e.a. aan moest gebeuren. Alle beetjes helpen, dan maar een beetje inkrimpen met de hobby-auto's. winking smiley

Verder weinig nieuws, de Renault heeft inmiddels de 30.000 kilometer gepasseerd en is voor de eerste onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. Bevalt prima! Volgens sommige draai ik alleen wel een beetje door met het begrip 'nieuwe auto'. Kleedje op de achterbank als ik er iets op leg om te vervoeren, elke week wassen en van binnen even fatsoeneren, niet met de stofzuiger over het dashboard want dat geeft krassen, niet eten in de auto want die kruimels vallen overal tussen. Achja. nut smiley

Renault Clio Estate by Timo van Vuurde, on Flickr
Inmiddels is wit wel een geliefde kleur bij jou. Zeker de BX staat het erg goed. Eigenlijk opvallend hoe vaak je een BX zag en ziet in het wit terwijl het jarenlang helemaal geen populaire kleur was.
Haha scherp inderdaad, 3 witte auto's en 2 blauwe auto's. Niet heel afwisselend inderdaad. Uniek is wel dat mijn CX en BX allebei wit van buiten zijn en een blauw dashboard met blauw interieur binnenin hebben. Bij het bestellen van de Clio had ik het nog in m'n bol om ook een blauw interieur in de Clio te nemen. 3 keer hetzelfde!

Toen stonden in de folder 4 interieur kleuren. Eenmaal met bestellen bleek dit met de facelift Clio niet meer mogelijk omdat die een nieuw dashboard en nieuw interieur kreeg. Achteraf blij toe ook, ik zag later een Clio op Marktplaats te koop staan met dit blauw van binnen maar dat oogde wel een beetje als een kermisattractie.
Maar weer even een kleine update over de BX.

Ik was een tijdje terug op mijn Flickr pagina op zoek naar een foto uit ca. 2007 van een BX. Tijdens het scrollen kom ik een foto tegen van een witte TZI. Ik klik hem een beetje gedachteloos aan en verdomd.. Dat is mijn huidige BX! Bij het maken van deze foto was ik 17, had nog geen rijbewijs, maar was al wel druk met CitroŽns op de foto te zetten en die op internet te plaatsen. Ik weet nog dat dit was op Rotterdam airport, ik ging toen op vakantie naar Menorca. Foto is geŁpload op 4 juli 2007, toen nog totaal niet wetend dat die BX 10 jaar later van mij zou zijn nut smiley

Citroen BX by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder had ik in verband met een verhuizing de BX afgelopen september geschorst en in de stalling gezet. Toen ik hem enkele weken geleden weer eens tevoorschijn wilde halen wilde die opeens niet meer aanslaan.

[www.youtube.com]

Ik verdacht eigenlijk gelijk de bobine, maar na die gewisseld te hebben wilde die nog steeds niet aanslaan. Toen even wat testjes gaan doen. Ik hoorde de benzinepomp en er kwam ook peut uit de aanvoerslang bij het injectiehuis. Maar er was geen vonk ťn hij spoot ook niet in ondanks dat er wel peut was. Na wat zoeken en rondvragen op internet bleek dit wel erg op een defecte BDP-sensor. Deze heb ik toen gewisseld en dat was inderdaad de boosdoener.

smileys with beer

Citroen BX BDP by Timo van Vuurde, on Flickr
Sinds begin deze maand rij ik de Clio alweer een jaar! Net iets meer dan 50.000 kilometer gereden in een jaar tijd. Bevalt nog steeds prima! Laatst in Amsterdam nog wel een onaangename verassing gehad, ik bleek de voorste kentekenplaat te missen. Het enige probleem was.. Ik had geen idee hoe lang! Het had net gebeurd kunnen zijn of een dag eerder.. Ik had in elk geval een paar rondjes gereden maar kon hem niet vinden. Balen, want dan krijg je een 1'tje op je kenteken en als ik iets lelijk vind.. Grappig ook dat verschillende autoliefhebbers dat gelijk riepen en de rest had geen idee waarover je het had. drinking smiley

IMG_20180226_131707 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar, de volgende dag werd ik opeens gebeld door de politie van Amsterdam, ze hadden mijn kentekenplaat gevonden. Hoera! Direct de garage weer gebeld en gelukkig was ik nog op tijd om de nieuw aangevraagde kentekenplaten te annuleren.

IMG_20180227_151853 by Timo van Vuurde, on Flickr

Geen 1'tje op het kenteken dus, gelukkig!

Gisteren, op een paar dagen na een jaar later, maar eens aan de gang gegaan met de CX. Die had vorig jaar na het uit de winterstalling halen een lekke hogedrukleiding gekregen.

IMG_20180310_182622 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar afgelopen zaterdag was het eindelijk weer eens aangenaam weer dus moest het er maar eens van komen. De stukke HD leiding eronderuit peuteren. Dan de op maat bestelde cunifer leiding in dezelfde vorm vouwen en er onder zien te krijgen. Dat was zoals ik al verwachte een aardig gepruts, deze leiding legt via het voorste subframe nogal een kringelroute af en deels ook nauwelijks meer te zien waardoor het ook een deel op de tast moest. Ik voel nu een dag later m'n nek aardig van het op de rug liggen onder de CX. grinning smiley

IMG_20180310_182645 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar, na een aardig tijdje prutsen, zit die! Dan starten, dat had wel enige tijd nodig. Eenmaal aangeslagen even laten draaien en de LHM voorraad op peil gebracht. Na een paar minuten de ontlastschroef dicht gedraaid en gelijk begon de pomp de ratelen. De schakelaar in de rijstand gezet en voordat ik de schakelaar los had kwam die al direct in de benen, zonder lekkages! smileys with beer

IMG_20180310_151822 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20180310_182831 by Timo van Vuurde, on Flickr

Even de bandjes op druk brengen en een paar rondjes rijden. Dat ging eerst allemaal een beetje stroef en moeizaam maar na elk rondje kwam het steeds losser. Heerlijk!

IMG_20180310_161708 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20180310_182902 by Timo van Vuurde, on Flickr

Helaas was afgelopen winter het zeil een paar keer (half) van de auto gewaaid en ook een keer de touwtjes los gescheurd waardoor het zeil er helemaal vanaf gewaaid was. Mijn schuifdak had ik een keer opnieuw dicht gekit maar was weer gaan lekken. Dan wordt de binnenkant er niet frisser op van een jaartje (helaas noodgedwongen door de lekkage) buiten staan.. Nog wel wat schoonmaakwerk te verrichten dus.

IMG_20180310_182725 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20180310_182739 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder de dynamo nog vervangen, een olielekkage oplossen en nog wat kleine dingen fixen en dan hopelijk weer even genieten. Citromobile 2018 is het streven!
De CX voor een groot deel alweer ont-schimmeld. Eerst de CX enkele uren met alles open in de zon gezet zodat het goed kon drogen. Toen was de fungi eigenlijk zo droog geworden dat je het er al zo af kon vegen. Dus met een borstel en een oude stofzuiger alles te lijf gegaan, daarna met een sopje d'r doorheen. Niks meer van te zien! Heerlijk een enorme voorjaarsschoonmaak gehouden. smiling bouncing smiley

IMG_20180408_155851 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20180408_180747 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20180408_155337 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20180408_163344 by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna de dynamo vervangen.

Citroen CX by Timo van Vuurde, on Flickr

Fijn dat ze op de nieuwe dynamo de pluskabel opeens naar de andere kant hebben verhuisd. Wat een vonkenregen was dat bij het weer aankoppelen van de accu. eye popping smiley

Gelijk een stukje getoerd, voor het eerst sinds bijna 1,5 jaar weer op de openbare weg. smileys with beer

En ja, het is een ťchte CX. Bij terugkomst opeens een plasje LHM onder de auto, 'octopus' (rubberen leidingbundel) ingescheurd. drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close