Timo's Citroën Xantia 1.8 SX en 2.0 SX 1993, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986.

Gepost door Timo1990 
Timo1990
Barri
Timo, ken jij die groenige kleur die ik noemde? Hoeveel zijn er daarvan geproduceerd en hoeveel zijn er nog over?

Moeilijk, er zijn twee kleuren groen die onder ander licht een andere kleur kunnen aannemen, allebei een zeldzame kleur. Ik denk dat je deze:

Citroen Xantia Turbo CT Break by Timo1990NL, on Flickr

Vandaag deze Xantia Break gespot in bovenstaande, inderdaad erg mooie, groene kleur:

Moest onmiddellijk aan jou denken winking smiley

-- edit -- Kan onmiddellijk als Xantia-ling dienen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2014 19:19 door Escher.
Dat is die kleur inderdaad. Zeldzame spot!
Afgelopen zondag de lekkende waterpomp vervangen van de CX! Allemachtig wat kunnen die bouten vast zitten daarvan, dat was een aardig gemartel. Maar uiteindelijk met zweet tussen de billen de laatste twee die het meest tegen zaten ook ongeschonden tevoorschijn gekomen!

Citroen CX by Timo1990NL, on Flickr

De oude waterpomp:

IMG_2696 by Timo1990NL, on Flickr

Toen die eenmaal na wat gewrik van het motorblok los kwam begint het tijdrovenste klusje, oude pakkingresten wegkrabben. Dat die lekte op de oude pakking was niet heel gek, die was linksonder helemaal vergaan. Na een hele tijd krabbel met een pakkingkrabber uiteindelijk de resten weg gekregen:

IMG_2701 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_2704 by Timo1990NL, on Flickr

Oud & nieuw:

IMG_2700 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_2705 by Timo1990NL, on Flickr

Het hele zaakje met een nieuw riempje weer teruggebouwd:

IMG_2706 by Timo1990NL, on Flickr

Dan het spannendste.. Is het lek vrij? De voldoening was groot toen alles zonder lekkage weer lekker stond te draaien. thumbs up

Verder ook nog wat kleins aan de Xantia gedaan.. Om het grijs van het dashboard een klein beetje te doorbreken.. Een plastichout stripje cool smiley

20140630_141110 by Timo1990NL, on Flickr
Mooi klusjethumbs up

Netjes, die strip in het dash.
Gisteren heb ik de kleppen gesteld van de CX. En wat een leuk klusje om te doen! Ik had de 'Rubrique technique' naast mij liggen van het clubblad waar het haarfijn stap voor stap uitgelegd in stond, ging perfect! Alle kleppen stonden te ruim. Het was niet veel, maar toch.

IMG_3075 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_3076 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_3079 by Timo1990NL, on Flickr

Het genoegen was ook groot toen na het monteren van een nieuwe klepdekselpakking en het monteren van alle onderdelen de CX beduidend mooier loopt als voorheen!

Verder ook nog een partij blauw kunststof interieurdelen op de kop kunnen tikken. Met name mijn deurpanelen hadden aardig wat last van verkleuring.

20140728_141345 by Timo1990NL, on Flickr
Leuk. thumbs up Ik moet van mijn 155 ook de kleppendekselpakking vernieuwen en kleppen stellen, maar ik ben toch een beetje huiverig. tongue sticking out smiley
Nieuwe wieltjes voor mijn voiture, blij! Van de velgen die ik eerst op de Xantia had waren de voorbanden op. Maar omdat ik niet zo happy was met die velgen, vond ik het zonde om andere banden op die velgen te monteren. Dus al een poos aan het zoeken naar geschikte velgen en toen werden mij opeens deze aangeboden, originele Belfast Xantia velgen. Persoonlijk vind ik het de mooiste velgen voor een type 1 Xantia. Eerst:

Citroen Xantia by Timo1990NL, on Flickr

En nu:

Grappig, ik kwam gisteren toevallig een Xantia tegen in exact dezelfde kleur, met die velgen! Ik dacht nog aan de jouwe en kon me niet meer precies herinneren welke jij dan had. Dezelfde dus. big smile smiley
Waar was dat? Want ik rij al een paar daagjes met deze velgen. grinning smiley
Timo1990
Waar was dat? Want ik rij al een paar daagjes met deze velgen. grinning smiley

Antwerpen. smiling smiley

Het was een Belg, maar ook zijn exemplaar stond er snaarstrak bij. thumbs up
En de velgen hebben 2 weken geleden plaats gemaakt voor de winterbanden. Voor het eerst heb ik ook eens winterbanden. Ik heb sinds kort een nieuw huisje waar ik nu dan ook druk mee aan het klussen ben, maar dat ligt vrij afgelegen. Daarom maar besloten voor het geval dat maar eens winterbanden te nemen. Kijken hoe het bevalt.

Als het huisje een beetje op orde is, is de Xantia weer aan de beurt. Daar moeten ook nog wat kleine dingen aan gebeuren.

Eerst alleen de winterbanden met de kijk-ik-heb-winterbanden-look:

..maar dat vond ik toch wel erg armoedig staan. Daarom maar even vrij duffe Xantia type 2 wieldoppen er op gedrukt. Beter dan alleen de stalen velgen, maar vind het persoonlijk echt niks.

Verder was mijn veerbol linksachter gaan hemelen, dag vering. Afgelopen weekend even voor nood een setje achterbollen gemonteerd die ik nog op de plank had liggen van een CX, nou dat veert en deint weer! De Xantia had alleen wat moeite met drukloos worden op deze oprijsteunen, dat maakt het loshalen van de bollen erg moeilijk. Na de kont even op assteunen gezet te hebben ging het gelukkig wel.

20150104_135855 by Timo1990NL, on Flickr
Ik woonde in maart net een paar dagen in m'n nieuwe huisje, toen ik 's nachts tijdens het rijden opeens merkte dat de kachel niet meer warm werd. De volgende dag het koelvloeistofpeil eens nagekeken, oei, echoput. Na het bijvullen had ik de volgende dag opeens hetzelfde, weer een koude kachel. Weer het reservoir leeg. Lekkage! Op een koppelstuk aan de achterkant van het motorblok, zo'n fijne plaats waar je amper bij komt. Na verschillende mislukte pogingen het lek te repareren, brak het zweet mij wel uit, het is namelijk ook mijn dagelijkse auto die mij naar mijn werk moet brengen. Gelukkig had ik een vriend tevens medeforummer Twan die nog een Xantia bij onze sleutelloods had staan die niet gebruikt werd die ik wel even mocht lenen. Omdat de APK in maart ook afliep van mijn blauwe Xantia in maart, daarom besloten de Xantia maar te schorsen en bij de sleutelloods te zetten en even in die andere Xantia te sturen.

20150308_161303 by Timo1990NL, on Flickr

Stiekem wilde ik toch ook wel weer wat anders, heel graag een automaat. Ik denk met regelmaat nog met veel plezier terug aan mijn BX GTi Automaat, wat reed dat zalig. Terwijl ik dus rondstuurde in de rode leen Xantia, bleef ik mijn ogen open houden op de bekende verkoopsites en fora's. Soms komt het ook opeens op je pad. De afgelopen weken al bij een paar Xantia automaten wezen kijken (o.a. klik en klik), maar het was het eigenlijk allemaal net niet. Maar er kwam opeens een wat summiere advertentie op Xantia-Club voorbij, alleen met een wat minder leuke reden, de eigenaar was overleden. Maar het klonk opzich goed, ik ben er achterna gegaan. En gekocht!

Adv. by Timo1990NL, on Flickr

Na wat mailcontact kreeg ik een foto, een schitterende blauwe kleur waarvan ik eerst dacht dat het zelfde was als die ik al had, maar later toch een andere (zaldzame) kleur bleek te zijn. Dit is een 2.0 SX automaat uit 1996 die vanaf 1998 van de vorige eigenaar is geweest, die nu dus helaas overleden is. Deze meneer had een handicap, waardoor de auto ook voorzien is van handbediening naast het stuur en een rollatorlift in de kofferbak. Kan er gelukkig uit. Hele mooie kilometerstand, altijd in de garage gestaan. De dementerende eigenaresse had het er wel heel zwaar mee dat de auto verkocht moest worden, maar wilde heel graag dat de Xantia weer bij een Xantia liefhebber kwam. Ik durf mezelf wel onder die categorie te plaatsen. drinking smiley

Wat foto's:

De Xantia, uit de garage gereden. De dochter durfde niet in een automaat te rijden:

PL-HG-66 by Timo1990NL, on Flickr

Daarna na het overschrijven nog wat plaatjes gemaakt.

Met fabrieks cruisecontrol, wat ook nog eens werkt, prettig!

De elektrische rollatorlift in de kofferbak:

En de kofferklep, zo mooi op een type 1 zie je ze echt zo goed als nooit! 90% zijn allemaal dof en gescheurd op de lak. Net als de hoedenplank, ook vrijwel altijd verkleurd, hier ook nog niet. Ook zijn alle naadjes en kieren nog gewoon super schoon, en de glimmende strips in de flanken en op de bumpers nog helemaal in tact en niet 'verbloemkoold'

Naar mijn mening is dit echt een lot uit de loterij, zo zie je ze bijna niet meer. Het enige wat ik zo weet wat er moet gebeuren zijn de veerbollen, dat kan veel beter veren. Verder is die zeer goed bijgehouden met het onderhoud, de distributieriem is nog geen 2000 kilometer oud.

Afgelopen weekend de rollatorlift ook even geprobeerd, nou die doet het nog. nut smiley

20150426_175513 by Timo1990NL, on Flickr

20150426_175459 by Timo1990NL, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2015 00:22 door Timo1990.
Wat een leuke update! Mooi exemplaar heb je gekocht zeg thumbs up
Dank!

Ik heb de gele lampen met kapjes overgezet uit mijn andere Xantia:

20150428_132745 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0740 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0742 by Timo1990NL, on Flickr

En m'n fabrieksradio cool smiley

20150428_153204 by Timo1990NL, on Flickr

Ook heb ik er velgen onder gezet:

20150506_134816 by Timo1990NL, on Flickr

Citroen Xantia by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder bevalt de auto super, vooral de cruise control is erg prettig.

Binnenkort nog de handbediening naast het stuur uitbouwen, het zit behoorlijk in de weg dus blij als het er uit is.
Ik heb de handbediening uitgebouwd, wat een verademing!

20150507_145519 by Timo van Vuurde, on Flickr

20150507_145545 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder stapte ik laatst in de Xantia, had ik opeens de hemel op m'n hoofd liggen. Die is uit het niets gaan hangen na de hete dagen een poosje geleden, nog nooit gezien bij een Xantia.

20150507_145608 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder heb ik ook nog een derde remlicht ingebouwd. Die 2 lampjes op de uiterste hoeken is wel erg matig als remlicht. Het is een origineel Xantia derde remlicht, wat erg fijn was dat die gewoon tussen de bestaande kabelboom geklikt kon worden. Alleen het doorvoeren door de kabelslurf, wat een werk wat dat. Maar, het functioneert!

20150531_151438 by Timo van Vuurde, on Flickr

20150531_164128 by Timo van Vuurde, on Flickr

Nog even een laatste foto van de Xantia cool smiley

Blijft een mooi ding man, toffe klusjes weer thumbs up.
Die laatste Xantia heb ik helemaal gemist. Leuk ding zeg! Heb je geprobeerd om te rijden met die handbediening? En leuke updates weer, op die gele lampjes na dan. De kleur staat 'm ook erg mooi. Niet opvallend, maar wel anders. Goed gedaan ook van dat derde remlicht. Gisteren reed ik achter een busje met kapot derde remlicht, en een blik de andere kant op en je denkt dat de auto voor je alleen z'n verlichting aan heeft. Bij m'n auto's zonder derde remlicht rem ik dan ook een paar keer, zodat de remlichten knipperen.
Mooie auto! Lijkt wel een takelwagen met die lift... grinning smiley Heb je die er ook uitgehaald?
Micha D.
Blijft een mooi ding man, toffe klusjes weer thumbs up.
Oh haha ik zie nu pas dat het een andere is.

Dit is ook een mooi ding man drinking smiley!
Dank voor de reacties!

Rob0032
Heb je geprobeerd om te rijden met die handbediening?

Jep, Heul apart. Gas geven zoals je bij een brommer doet, draaien aan de handel. Remmen is de staaf van je af duwen. Het was even wennen, maar wel grappig. Met het gas geven gebruikte je bij vol gas alleen zo ongeveer 75% als wat je met je pedaal bereikt, de motor was dus nogal lui en traag op deze manier. Die is inmiddels wel weer aardig los gekomen.

Rob0032
En leuke updates weer, op die gele lampjes na dan.

Niet zo'n fan van gele lampjes? drinking smiley

Mechanix
Mooie auto! Lijkt wel een takelwagen met die lift... grinning smiley Heb je die er ook uitgehaald?

tongue sticking out smiley De lift zit er nog in, vind ik wel leuk voor het verhaal.

Micha D.
Oh haha ik zie nu pas dat het een andere is.

Dit is ook een mooi ding man drinking smiley!

Haha, het is wellicht wat verwarrend, maar ik heb nu twee blauwe Xantia's inderdaad. De andere heb ik in maart weggezet met een hardnekkige koelvloeistof lekkage. Laatst nog wel een foto'tje gemaakt waar ze allebei op staan:

20150830_162933 by Timo van Vuurde, on Flickr
Leuke aanwinst. Mooie kleur inderdaad. Erg verzorgt.
Die had ik ook gemist volgens mij... blijft toch een fraaie auto, zo'n Xantia. En ik zie ze weinig meer. Gelukkig dat ook daar een liefhebber voor is thumbs up
Timo1990
Rob0032
Heb je geprobeerd om te rijden met die handbediening?

Jep, Heul apart. Gas geven zoals je bij een brommer doet, draaien aan de handel. Remmen is de staaf van je af duwen. Het was even wennen, maar wel grappig. Met het gas geven gebruikte je bij vol gas alleen zo ongeveer 75% als wat je met je pedaal bereikt, de motor was dus nogal lui en traag op deze manier. Die is inmiddels wel weer aardig los gekomen.

Rob0032
En leuke updates weer, op die gele lampjes na dan.

Niet zo'n fan van gele lampjes? drinking smiley

Lijkt me heel raar om een auto zo te besturen. Wel goed dat er dergelijke oplossingen zijn voor mensen die het nodig hebben.

Bij tegenliggers vind ik gele verlichting wel prettig, maar verder kan het me weinig bekoren. Ik snap waarom mensen het doen, maar het verminderde lichtbeeld vind ik belangrijker. Bovendien vind ik het een beetje afgezaagd om gele lampen in een Franse auto te doen. Net als de eeuwige vossenstaart bij een Manta, dat hoeft van mij niet zo. Wel herken je er liefhebbers van Franse auto's door, en minder vaak een toevallige Fransrijder.
Ook hetzelfde met die dobbelstenen in Amerikaanse auto's, ook zo afgezaagd en voorspelbaar. Dan toch liever gele lampen in een Fransoos smiling smiley
Ik heb een maand of 2 geleden alweer de hemel vervangen van de Xantia voor een andere. De oude was best wel op zeg maar..

20151025_134120 by Timo van Vuurde, on Flickr

Hij hing eigenlijk alleen nog maar voornamelijk vast aan de holy-shit handels, de zonnekleppen en in de rubbers langs de rand. Toen ik dat allemaal loshaalde dwarrelde die eigenlijk al naar beneden, met bruine sneeuw van de vergane lijm erachteraan. Daarna de nadere hemel er in, veel beter dan de vorige punaise hemel!

20151025_145321(0) by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen heb ik de LHM vloeistof en de veerbollen nog even vervangen. Dat was wel nodig, daar was zoals eigenlijk altijd als je een Citroën koopt, de laatste jaren niks aan gedaan.

20150712_131930 by Timo van Vuurde, on Flickr

20150712_134833 by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen vond ik in september een nieuwe baan. Bij die baan kreeg ik ook een huur-leaseauto die ik privé mocht rijden. Dat was een zwarte Peugeot 208 1.2 Style VTi. Geen Citroën, maar wel Frans, en vond het persoonlijk echt een leuk en goed rijdend auto'tje.

Peugeot 208 by Timo van Vuurde, on Flickr

Peugeot 208 by Timo van Vuurde, on Flickr

Het kleine stuurtje en de tellers bóven het stuur in plaats van erachter was eerst heel erg wennen, maar eenmaal gewend erg fijn!

De Xantia stond sinds dien eigenlijk bijna alleen maar stil. Eerst dacht ik nog die hou ik er wel bij omdat het zo'n fijne auto is, maar de praktijk is toch echt anders. Ik heb in 3 maanden tijd misschien 2 keer op een zondag een ritje gemaakt. Ik vond dat gewoon erg zonde en onnodig, daarom de knoop maar doorgehakt en de Xantia te koop gezet. Die is gisteren opgehaald door de nieuwe eigenaar:

Bye bye PL-HG-66 by Timo van Vuurde, on Flickr

Afgelopen vrijdag stond er ook een verassing op mij te wachten, de Peugeot kon weer ingeleverd worden bij het verhuur bedrijf, er stond nu een Clio Estate op mij te wachten op mijn werk. Een 0.9 TCe met turbo'tje. Toen ik dat las dacht ik echt dat het grasmaaier werk was. Maar zolang je de ECO stand maar uit heb staan gaat dat best leuk mee. Persoonlijk vond ik de Peugeot degelijker en leuker in elkaar zitten, maar alsnog is zo'n Clio ook een fraaie auto.

HJ-618-J by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik heb nog de CX en de andere Xantia in de stalling staan. De CX wil ik komend voorjaar/zomer rijdend hebben, dat lijkt me wel leuk om in de weekenden mee te toeren. De andere Xantia weet ik nog niet wat ik ermee ga doen.

20150621_175136 by Timo van Vuurde, on Flickr

20151122_171905 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook hebben we nog een nieuw gezamenlijk klusproject, ik denk voor sommige wel bekend. Een blauwe BX 14.

XK-65-YK by Timo van Vuurde, on Flickr

Mooi dat de Xantia een nieuw thuis gevonden heeft.
Even een update weer. De Clio is na 1,5 maand alweer ingeleverd. Ik rij sinds 1 februari in het grotere broertje, een Mégane Estate 1.5 Dci 'Bose'. Een collega had ontslag genomen waardoor zijn Mégane vrij was gekomen. Of ik misschien interesse had om daar mee te gaan rijden. Nou, graag! Je wordt met dit type Mégane echt dood gegooid zo vaak je ze ziet rijden, maar ik vind het persoonlijk ook heel fijn leaseblik.

Renault Megane Estate by Timo van Vuurde, on Flickr

78-ZJG-1 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder heb ik vorig weekend de CX weer tot leven gewekt, die moet toch wel binnenkort de weg op vind ik.

Citroen CX by Timo van Vuurde, on Flickr

Allereerst de HD-regelaar vervangen. die 'regelt' eigenlijk de druk in het veer- en remsysteem tesamen met de veerbol zie weer zorgt voor restdruk als de motor uit valt. Bij de oude kwam zo'n beetje overal LHM uit zetten. Alles kwam boven verwachting prima los, dat viel weer mee.

20160221_144850 by Timo van Vuurde, on Flickr

20160221_165259 by Timo van Vuurde, on Flickr

Na de eerste test bleek de HD regelaar helaas te lekken op één wartel. Na nogmaals losgedraaid te hebben en een nieuwe o-ring geplaatst te hebben en nog wat tandjes strakker aan te draaien (ik was te voorzichtig) is het geheel lek vrij! Dat scheelt een boel.

Gisteren een andere zijspiegel geplaatst, wat een rot klus om die bedieningskabels door de deur te voeren. Ik had met het er uit halen van de oude spiegel een kabel er aan vast gemaakt om bij de vervangende spiegel de kabels weer juist door de deur te voeren maar zelfs dan was het een gemartel, ze moeten in de deur een vrij haakse bocht maken rond de raamgeleider waar je amper bij komt met je vingers. Met wat bloed op de knokkels en een hoop gewurg met de kabel was die daar dan eindelijk!

IMG_20160319_152019 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20160319_154430 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20160319_162941 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20160319_163034 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik nog wil doen en wat ik reeds heb gedaan. Niet alles wat ik nog wel doen is noodzakelijk voor de APK en het op de weg hebben van de CX.

- Distributieriem vervangen
- LHM lekkage octopus oplossen
- Diverse motorolie lekkages oplossen
- VEP in koelsysteem
- VEP in ruitensproeier en interval
- VEP in centrale vergrendeling
- Dimlichtrelais inbouwen
- Motorolie + filter vervangen
- Velgen spuiten
- Langzaam leeglopende achterband verhelpen

Reeds gedaan:
- Linker zijspiegel vervangen
- Lekkende HD-regelaar vervangen
- Koelvloeistof, thermoschakelaar en thermostaat vervangen
- Bougies en bougiekabels, rotor + verdelerkap en luchtfilter vervangen
- Lekkende waterpomp vervangen
- Bumpers opknappen
- Koplampen met verstralers vinden en opknappen
- Knipperlichtglaasjes vinden
- Trekhaak verwijderen
- Veerbollen vervangen
- Kentekenplaten vervangen
- Kleppen stellen
Eerder had ik de waterpomp al vervangen i.v.m. lekkage, vandaag heb ik ook de distributieriem en spanrol vervangen. Mijn eerste distributiewissel die ik zelf uitgevoerd heb. :lol:

Ik had er een recente 'CX en Route' (Clubblad CX Club) bij waar heel mooi uitgeschreven stond hoe bij een CX 22 TRS een distributieriem te vervangen, dus dat maakte het al een heel stuk simpeler. :wink:

IMG_20160326_131752 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20160326_125818 by Timo van Vuurde, on Flickr

Eerst markeringen gemaakt:

IMG_20160326_130601 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20160326_130556 by Timo van Vuurde, on Flickr

Spanrol er af, oud & nieuw:

IMG_20160326_131918 by Timo van Vuurde, on Flickr

En dan het nieuwe spul er op:

IMG_20160326_142539 by Timo van Vuurde, on Flickr

Eerst met de hand door middel van een schroevendraaier in de koelingsgleuf van de remschijf de motor een paar keer rond laten gaan of alles mooi rond ging. Daarna de eerste keer starten, dat was toch wel een beetje spannend. :lol:

IMG_20160326_170127 by Timo van Vuurde, on Flickr

- LHM lekkage octopus oplossen
- Diverse motorolie lekkages oplossen
- VEP in koelsysteem
- VEP in centrale vergrendeling
- Dimlichtrelais inbouwen
- Motorolie + filter vervangen
- Velgen spuiten
- Langzaam leeglopende achterband verhelpen

Reeds gedaan:
- VEP in ruitensproeier en interval
- Distributieriem vervangen
- Linker zijspiegel vervangen
- Lekkende HD-regelaar vervangen
- Koelvloeistof, thermoschakelaar en thermostaat vervangen
- Bougies en bougiekabels, rotor + verdelerkap en luchtfilter vervangen
- Lekkende waterpomp vervangen
- Bumpers opknappen
- Koplampen met verstralers vinden en opknappen
- Knipperlichtglaasjes vinden
- Trekhaak verwijderen
- Veerbollen vervangen
- Kentekenplaten vervangen
- Kleppen stellen
Wat een werk! Maar gaaf dat je zoveel zelf doet. Dat zal een hoop voldoening geven als de auto straks rijdt.
Timo1990

(..)

Verder heb ik vorig weekend de CX weer tot leven gewekt, die moet toch wel binnenkort de weg op vind ik.

(..)

Oef, ook leuke Saxo's op de foto thumbs up

Verder, goed bezig met de CX. thumbs up
Eind april was het zo ver, ik vond het tijd de CX weg te brengen naar de specialist om hem nog even helemaal na te lopen en APK te keuren. Eerst heb ik zelf nog een rondje om de CX gelopen om wat dingen na te lopen en wat puntjes op de i te zetten. Ook is de langzaam leeglopende achterband opgelost, het ventiel was lek dus daar is een nieuw ventiel in gezet.

by Timo van Vuurde, on Flickr

Eerst de CX nog even wassen in de wasbox, de dikke laag stof die er inmiddels op lag er af spoelen. Daarna uiteraard nog even tanken.

Toen kon de reis van een uur beginnen, gelijk een goede rit met de CX. De enige echte rit die ik gereden heb was na aankoop naar de stalling en verder af en toe een rondje over privé terrein. En ik denk dat ik de hele rit met een gigantische glimlach gereden heb, wat was dat zalig!

Er brak helaas wel aardig noodweer uit met hagel en harde wind, maar dat mocht de pret niet drukken.

Na ruim 2 weken krijg ik eindelijk het verlossende telefoontje, 2 jaar APK gekeurd en klaar om opgehaald te worden! spinning smiley sticking its tongue out

APK 2018 by Timo van Vuurde, on Flickr

Nu genieten! cool smiley
Prachtig Timo. Schitterende auto is het ook. Type 1 is in basis 'mooier', maar deze doet mij veel meer. Lekker jaren 80 smiling smiley.
Dank Micha!

Verder heb ik nog een update. Zoals ook in dit onderwerp op pagina 2, het bericht van 29-09-2013 te lezen is, heb ik toen een beige Xantia gekocht die ik destijds zo'n beetje een half jaar gehad heb naast mijn andere Xantia. Echter kwam ik er toen in de praktijk achter dat ik het niet vond werken om 2 Xantia's naast elkaar te hebben, misschien toen ook nog niet bijzonder genoeg. Echter is die Xantia nooit echt uit het oog geweest sinds dat ik hem in 2014 had verkocht. Toen reed die een poosje hier in de buurt rond, toen heeft die bijna een jaar bij een verlaten restaurant/hotel op de parkeerplaats gestaan, toen was die weer via een omweg binnen ons 'sleutelgroepje' bij iemand, maar die was er eigenlijk vrij snel klaar mee, geen klik mee, veel gezeur, moest snel weg voor heel weinig. Toen heb ik samen met een maatje toegehapt, die moest binnen de groep blijven, want stiekem wordt die beige met beige uitvoering steeds leuker en zeldzamer!

De Xantia deed het niet toen we hem ophaalde, viel op willekeurige momenten uit, áls die überhaupt al wilde starten. Sloeg moeilijk of niet aan. Doordat die vlak voor het uitvallen de toerenteller omlaag gooide, hadden wij heel sterk het idee dat de BDP sensor of ECU niet lekker was. Dus eerst naar onze sleutelloods om daar de BDP en ECU uit mijn blauwe Xantia (zelfde motorblok) te halen. En toen naar het Noorden proberen om de beige Xantia weer aan de gang te krijgen. Eerst BDP er in en na een poos doorstarten sloeg die uiteindelijk rommelig aan. Liep een tijdje op 3 poten, maar uiteindelijk op 4, voelde verder goed. Meerdere proefrondjes gereden, ging perfect! Toen mee naar mijn huis genomen en de volgende dag naar onze sleutelloods gebracht, alles zonder problemen. Wij blij! Loopt alleen na het starten nog wel een paar seconde op 3 poten, dus maar even een grote onderhoudsbeurt geven, kijken hoe het dan gaat.

Foto's!

Door al het starten was de accu ook helemaal dood, startkabels er bij.

HV-GX-72 by Tim Visser, on Flickr

HV-GX-72 by Timo van Vuurde, on Flickr

Poosje stationair laten draaien en proefrijden, naar tevredenheid!

Bij mij thuis:

Nog wat plaatjes onderweg naar de sleutelloods de volgende dag:

Toen het leukste, al het vuil er af wassen, de auto poetsen, strips oppoetsen, stofzuigen, interieur schoon maken. Daar komt een hele knappe auto tevoorschijn!

Ook hebben we de trekhaak eronderuit gehaald:

Wat zijn de plannen?
- de niet-originele wieldoppen en 15" wielen vervangen voor óf Belfasts velgen óf de originele 14" wieldopjes op stalen velgen;
- De auto een grote onderhoudsbeurt geven;
- Kofferklep spuiten;
- Einddemper vervangen;
- Vloermatten zoeken/bestellen.

Ik had de auto in 2014 verkocht met ongeveer 128.000 kilometer op de teller, nu zijn het er 141.000. Nog steeds een zeer nette stand voor de leeftijd van de auto.
Ik zag het op facebook al voorbij komen. Echt een prachtig auto, mooie uitvoering ook. Tof dat je hem weer helemaal perfect gaat maken!
Belfast velgen thumbs up

Mooie auto blijft het. Succes met het weer knap maken van deze Xantia.
Leuk om een oude vlam weer te bezitten. Weet er alles van. Succes!
Ik heb nog een nieuw Xantia-project gevonden, een Xantia Turbo CT VSX Break, knalgeel. Was zo bespottelijk goedkoop dat het zonde was om te laten staan. Mijn eerste break, dat is wel even wennen als je in de achteruitkijkspiegel kijkt. drinking smiley

Is een ex-Eendenwacht auto en ooit de productiehal verlaten in het zilvergrijs. Op technisch gebied lijkt het nog aardig mee te vallen, al is de octopus (de retourbundel slangen van het veersysteem) aardig bij elkaar geknipt, net als de bedrading. Dat laatste gaat nog een leuke zoektocht worden. Alles wat er ooit aan extra elektronica op is gezet en er af is gehaald is er gewoon vanaf geknipt. Verder wat achterstallig onderhoud weg werken. En uitmesten, al heb ik dat voor een groot deel afgelopen weekend al gedaan.

275.000 kilometer op de teller, APK tot oktober 2016. We kunnen dus nog even rijden. :wink: Rijdt echt voortreffelijk, helemaal voor die kilometerstand. En die power, geweldig!

PP-RX-13 by Timo van Vuurde, on Flickr

Hoe die was:

Eendenwacht assistance by CitroenAZU, on Flickr
Wat een tof ding! Weer lampen erop, of juist wat normaler maken?
Idd een heel vet ding! Benieuwd wat er allemaal mee gaat gebeuren winking smiley
Mooi om de aanwinsten weer te lezen. Xantia zonder trekhaak blijft een genot om te zien, vind ik.
Wat een leuk ding! thumbs up Weer origineel maken met de lampen erop? Of wordt hij weer zilvergrijs.
Dank voor de reacties! Het plan is om er wel weer wat opvallends van te maken met een zwaailicht o.i.d., ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat precies. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close