Timo's Citroën Xantia 1.8 SX en 2.0 SX 1993, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986.

Gepost door Timo1990 
Oké, duidelijk. Leuke nieuwe velgen trouwens thumbs up.

Xantia-ling:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2013 15:50 door Micha D..
Afgelopen donderdag hebben we met een groepje een Xantia Activa van een vriend ontdaan van onderdelen.

IMG_0683 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0685 by Timo1990NL, on Flickr

Die doet het niet meer. Maar gelukkig worden vele onderdelen hergebruikt, waaronder het interieur in mijn Xantia!

Volle bak richting huis:

IMG_0693 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0695 by Timo1990NL, on Flickr

Dit is m.i. heel wat mooier dan dat saaie besmettelijke lichtgrijs, en het zit ook nog eens veel beter. De stoelen en achterbank waren zo vervangen, maar met de deurpanelen heb ik aardig wat ruzie gehad, wat zat dat tegen zeg. Maar goed, eenmaal gemonteerd zo blij, dat ik het zo weer vergeten was. drinking smiley

IMG_0698 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0697 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0700 by Timo1990NL, on Flickr

De Xantia, ja ook ik heb er een gehad voor ik verpest werd door BMW.............grinning smiley
Wat een heerlijke auto kan niet anders zeggen zeker nadat ik bij Chyparse was geweest voor verversing van de hydrauliek dan zweef je met recht over de weg.Hobbels lijken niet meer te bestaan big smile smiley, het enige wat ik hier aan gedaan heb voor verfraaiing waren de Activa velgen of een afgeleide daarvan dat stond net even mooier dan de standaard doppen
Enige nadeel is dat dit de auto is waar ik het meeste geld aan onderhoud heb besteed maar dat deed niks af aan de Xantia je moet ooit eens van het franse Comfort hebben geproefd...........winking smiley

Afgelopen donderdag hebben we met een groepje een Xantia Activa van een vriend ontdaan van onderdelen

Hee is dat die Activia met de foute 2.0 zonder turbo? Wat is daarmee gebeurd dan?
die stoelen zien er heerlijk comfortabel uit zeg!
Dat zijn ze zeker!

Harm78

Afgelopen donderdag hebben we met een groepje een Xantia Activa van een vriend ontdaan van onderdelen

Hee is dat die Activia met de foute 2.0 zonder turbo? Wat is daarmee gebeurd dan?

Inderdaad die, die ooit uit Spanje is geimporteerd. Die was gewoon op. Bob heeft nu een Activa in dezelfde kleur gekocht, maar dan V6. winking smiley

De Xantia heeft nu ook mooie gele lampen. Eenmaal gewend kan ik echt niet meer met wit rijden!
De gele lampen:

Yellow light in the Xantia by Timo1990NL, on Flickr

Ook afgelopen zondag deze stand gepasseerd:

IMG_0719 by Timo1990NL, on Flickr

En nog een foto van afgelopen zondag bij onze sleutelloods:

IMG_0712 by Timo1990NL, on Flickr
Na aanleiding van een FAQ op het Xantiaclub forum (dank aan japv) ben ik vanmiddag lekker aan het prutsen geweest. In die FAQ staat een stappenplan om gele H4 kapjes in je koplampen te plaatsen, waardoor je hele mooie gele lampen krijgt én die mooie gele gloed in je koplampen, die je met 'normale' gele H1 pitjes niet hebt. Zowel groot- als dimlicht is voorzien van kapje. De kapjes zitten dus vast in de koplamp en kan je dus ook gewoon je witte H1 lampjes blijven gebruiken. Maar ik heb nu dus mijn gele H1 pitjes achter deze gele kapjes zitten, nou dat is echt schitterend geel nu!

IMG_0743 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0740 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0742 by Timo1990NL, on Flickr
Weer een paar kleine dingetjes.

Ik heb gisteren van de sloop een lange antennespriet meegenomen van een 306, ik vind die korte Xantiaspriet maar niks. Ook zat die van mij muurvast, en deze lange is wel los te draaien.

Ook heb ik vandaag 2 luxe kentekenplaten aangeschaft. De vorige was nogal lelijk aan de voorkant, en dit type kentekenplaat ziet er gewoon mooi uit.

IMG_0776 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0775 by Timo1990NL, on Flickr

Ik heb de vrij standaard plastic zonnekleppen vervangen voor stoffen zonnekleppen, mét verlichting. (..die nog even een keer werkend gemaakt moet worden). Ziet er m.i. erg mooi uit. Er komen ook nog stoffen C-stijl panelen in, i.p.v. die plastic panelen. thumbs up

Links plastic, rechts stof:

IMG_0749 by Timo1990NL, on Flickr

En hier links stof, en rechts plastic:

IMG_0750 by Timo1990NL, on Flickr

Overigens ook wel apart, gisteren suisde opeens m'n spiegelglas me voorbij. smiling bouncing smiley

Citroen Xantia by Timo1990NL, on Flickr

Ook heb ik nog wat foto's gemaakt.

Hoi Timo. Knappe Xantia. Begreep dat we op dezelfde XM hebben geaasd. Helaas net als jij naast de auto gegrepen.
Was nooit zo'n Citroen man. Zeker niet ten tijde van de BX en ZX. Maar de XM en Xantia heb ik altijd een mooi model gevonden.
Hé, wat leuk. Jouw Xantia is precies een week jonger dan mijn 155. smiling smiley
Dan doel je op het kenteken neem ik aan? Hij is nogal laat op kenteken gezet namelijk.. via het ORGA nummer kan je exact vinden wanneer die uit de fabriek is gerolt, en dat is 9 juli 1993 geweest. Hij is echter pas 3 maart 1994 op kenteken gezet.

Overigens aan de ene kant zie ik wel vergelijking tussen jouw 155 en mijn Xantia, ze hebben allebei een lage neus en een hoge kont. Maar de 155 is vrij hoekig, en de Xantia ronder.
Gaat lekker met die updates van jou! Wel zonde van dat lelijke deukje aan de achterkant. Die gele lampen staan trouwens mooi!
Ik heb pas de Xantia voorzien van RVS Xantia dorpelstrips:

IMG_0866 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0865 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0864 by Timo1990NL, on Flickr

Super chic, al zeg ik het zelf.

En, jawel, we kunnen weer binnenspiegelen dankzij supermegavastklevendetop lijm. Wel weer wennen, nu opeens weer een binnenspiegel te hebben. drinking smiley

IMG_0880 by Timo1990NL, on Flickr

Verder gisteren nog wat kleine dingen aan de Xantia gedaan. Eerst het benzinefilter vervangen.

IMG_1052 by Timo1990NL, on Flickr

Daarna de remblokken voor vervangen. Dat ging zo gemakkelijk en snel, dat ik vergeten ben een foto te maken van de oude blokken.

IMG_1054 by Timo1990NL, on Flickr

Ook heb ik afgelopen weekend op Citromobile originele spatlappen voor de voorkant gevonden. Achter had ik deze spatlappen al zitten, en voor zat nog 1 spatlap van een ander type, die je veel vaker ziet. Die er nu op zitten zie je zelden en is vrij moeilijk te vinden. Wel leuk om te vinden dus!
Overigens wel bijzonder, zaterdag vroeg die er op Citromobile 30 euro voor. Toen bood ik 20 en dat deed die niet, 25 ook niet. Zondag weer langs gegaan bij de kraam, en gevraagd wat ze kosten. 20 euro. Mooi, inpakken wegwezen. nut smiley

IMG_1055 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1056 by Timo1990NL, on Flickr
mooi, die spatlappen.

Maar je hebt natuurlijk wel 22 euro entree betaald, zijn ze als nog duur grinning smiley
Correctie, 11 euro. Ik had een gratis kaartje, dus één dag gratis entree. big smile smiley

spatlappen voor de voorkant gevonden

crying smilie
Harm78

spatlappen voor de voorkant gevonden

crying smilie

Die zaten ook op mijn lichtgroene bij aankoop, 3x raden wat ermee is gebeurd toen ik de Xantia ophaalde...........................big smile smiley
Anonieme bezoeker
Re: Timo's Xantia 18 SX 1994
08-05-2013 23:18
Ze zouden spatlappen juist verplicht moeten maken, dat zou de veiligheid op nat wegdek veel goeds doen.
Spatlappen zijn heel lang geleden schijnbaar ooit eens verplicht geweest. Daarom hebben veel bejaarden nu nog steeds spatlappen, zelfs onder nieuwe auto's. Ik denk eigenlijk niet dat ze helpen voor de veiligheid, het opspattende water wordt echt niet tegengehouden door die kleine flapjes. Wel houden ze je eigen auto iets schoner.

Los daarvan vind ik ze op iedere auto afschuwelijk tongue sticking out smiley.
Ik heb ze ook gekocht voor m'n Panda, prachtig vind ik het!
Anonieme bezoeker
10-05-2013 16:23
Harm78
Los daarvan vind ik ze op iedere auto afschuwelijk tongue sticking out smiley.

Ook mijn Xantia begon een beetje last van een Xantia kwaaltje te krijgen: doffe achterlichten. Áls dat eenmaal begint, dan gaat het snel. De randen waren ook al aardig wit geworden. Als je het gewoon laat gaan, kan het dus zoiets worden:

Wat dat proces precies is, ik heb geen idee. Ze lijken aan de binnenkant gewoon dof te worden.

In mijn huidige Xantia zaten alleen Valeo lampen (grijs getint), en de 'nieuwe' lampen zijn van het merk Axo (bruin getint). Ik vind het grijs eigenlijk mooier, maar dit is beter dan die dof wordende lampen.

Links de oude, rechts de vervangende lampen:

IMAG0082 by Timo1990NL, on Flickr

Links de vervangende lampen:

IMAG0083 by Timo1990NL, on Flickr

En het totaalplaatje:

IMAG0084 by Timo1990NL, on Flickr

Verder heb ik de bakolie gewisseld. De oude olie was goed zwart, de nieuwe olie is honingkleur.. En mijn hemel, wat een verschil! Hij schakelde de laatste tijd vooral hakerig en wat stroef. Nu glijdt die echt weer in alle versnellingen, heerlijk!

IMG_1192 by Timo1990NL, on Flickr

Verder had ik een sloop Xantia gekocht, omdat ik ook graag zo'n Twingo schuifdak in mijn auto wil. Het lijkt wel een hype te worden, want ik zie dat project steeds meer opduiken.

Ik durfde echter niet zomaar de zaag in mijn Xantia te zetten, daar heb ik het lef niet voor. :lol:

Afgelopen weekend dat Twingo dak in de donor gezet, het zit er in, maar het gaat allemaal ook maar nét. Persoonlijk vind ik het ontzettend gaaf, maar het is wel een gigantische klus. Ook ben ik blij dat ik eerst een donor Xantia had en niet gelijk mijn eigen Xantia heb gebruikt, want nu weet ik hoe het wel moet en ook vooral hoe het niet moet.

IMG_1157 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1164 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1168 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1169 by Timo1990NL, on Flickr

Het windspoilertje aan de voorkant ontbreekt nog:

IMG_1179 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1180 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1183 by Timo1990NL, on Flickr
Anonieme bezoeker
04-06-2013 19:04
Haha gaaf zeg, vriend van me had zo'n dak in een volvo 850. Geniaal zo'n dakje!
Je ziet dat ook veel in Golfjes mk2. Leuk! thumbs up
Maar ik zou het dak in je andere Xantia lekker heel laten!
Bassen
Haha gaaf zeg, vriend van me had zo'n dak in een volvo 850. Geniaal zo'n dakje!

Deze toevallig?

Overigens, RIP grijze Xantia.

Welke gek gaat er nou met 34 graden LHM verversen en remmen doorspoelen? ...Eehm, ik? Maar wat was dat nodig, de oude LHM was gewoon zwart! LHM is de hydraulische olie de de remmen, vering en stuurbekrachtiging voed. Dat hoort doorzichtig lichtgroen te zijn..

IMG_1370 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1371 by Timo1990NL, on Flickr

De filters waren wel aardig vuil, maar ik heb ze wel eens erger gezien.

IMG_1372 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1373 by Timo1990NL, on Flickr

En na er verse LHM in gestopt te hebben, moesten de remmen natuurlijk ook doorgespoeld worden. De remleidingen zijn 'doodlopende' uiteinden. Dus ook al heb je de LHM ververst, blijft de oude LHM in je remleidingen zitten. Daarom worden die ook doorgespoeld, zodat er ook verse LHM in de remleidingen zit. De remnippels waren recent al los geweest, omdat ik laatst ook al m'n remmen doorgespoeld/ontlucht heb. Hij remde wat vertraagd, en m'n pedaal liet wat scheetjes af en toe.

IMG_1376 by Timo1990NL, on Flickr

En omdat ik alleen was, een mooie remassistent gevonden, werkte perfect!

IMG_1378 by Timo1990NL, on Flickr

En wat veert, stuurt en remt dat dan uiteindelijk allemaal toch weer lekker! Echt genieten weer. smiling bouncing smiley Ben benieuwd hoe lang die nu omhoog blijft staan. Meestal na zo'n LHM wissel wil dat wel een aardige poos duren! Om dan na een paar dagen weer in het oude 'inzak patroon' terug te vallen. Ik heb geen idee hoe dat nou komt dat die na een LHM wissel een stuk langer omhoog blijft staan..

Nog een foto'tje om het af te leren:

IMG_1368 by Timo1990NL, on Flickr
Ik ben met een groepje vrienden 2 weken op vakantie geweest naar de Bretagne in Frankrijk. De Xantia mocht ook mee als vakantiebak! En dat heeft die naar volle tevredenheid gedaan! Zonder problemen. We hebben 3498 km gereden. En wat is het toch genieten op die Franse wegen. Het Franse land was alleen niet zo goed voor het verbruik, dat was wel wat meer dan in Nederland. Ik zat elke keer zo tussen de 1 op 10 en de 1:11, in Nederland is dat altijd rond de 1:13. Verder ben ik ook nog de 2 ton gepasseerd, dus hij is weer flink gekelderd in dagwaarde. drinking smiley

Wat foto's.

Eerst vakantie-klaar gemaakt:

IMG_1424 by Timo1990NL, on Flickr

De 2 ton gepasseerd:

IMG_1689 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1691 by Timo1990NL, on Flickr

De Franse wasbox:

IMG_1506 by Timo1990NL, on Flickr

Bij het huisje zat een mooie garage :wink:

IMG_1546 by Timo1990NL, on Flickr

Nog wat Franse plaatjes:

IMG_1631 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1627 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1455 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1477 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1672 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1450 by Timo1990NL, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2013 22:03 door Timo1990.
Ik had af en toe wel eens last van een typische kachelradiateur geurtje in de auto. Met name als ik de kachel aanzette, daarna verdween het na enkele minuten weer. Maanden geleden heb ik ook één keer uit het niets opeens compleet beslagen ramen gehad. Kortom, de kachelradiateur zat er aan te komen. Ik denk toch wel dé nachtmerrie van elke Xantia rijder, aangezien het complete dashboard eruit moet. Ik wilde de kachelradiateur graag vóór de winter vervangen hebben, want je zal net zien dat die met -10 opeens gaat, en de stoom uit je roosters komt. Nee bedankt. Afgelopen 2 weken heb ik lekker met het kacheltje aan gereden, en natuurlijk is er dan niks te ruiken. Dus ik begon al te twijfelen, zal ik al dat werk nou wel doen? Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt, donderdag gaat die vervangen worden. Ik had mooi een paar dagen vrij van mijn werk, dat kwam mooi uit.

Allereerst woensdagavond de koelvloeistof afgetapt. Dat ging prima, al blijft het bij een Xantia een zooitje worden als je dat doet, omdat het 'fijne' kraantje boven de balk zit, waardoor de koelvloeistof via de balk en allerlei motorplaten werkelijk alle kanten op stroomt. Gelukkig een zeil gekocht hiervoor, om het zo veel mogelijk op te vangen. Daarna het koelsysteem gelijk lekker doorgespoeld met water. Wat een zooi komt er dan nog uit! De koelvloeistof die er uit kwam was nog mooi helder, maar met het water kwam nog een hoop meuk mee.

IMG_1808 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1812 by Timo1990NL, on Flickr

Donderdagochtend zouden Jochem en Bob rond 10 uur deze kant op komen om mij te helpen. Het is nogal veel werk door het complete dashboard wat er uit moet, dus extra hulp is nooit verkeerd! Ik was alvast begonnen met de paravanplaat die vastgekit zit los te halen en het ruitenwismechaniek los te halen. Gelukkig is de paravanplaat heel gebleven, jeeeeh! thumbs up (Die breekt 9 van de 10 keer).

IMG_1816 by Timo1990NL, on Flickr

Daarna zijn we begonnen met het dashboard en alles wat daaromheen zit los te halen. Niet moeilijk, wel veel werk!

IMG_1814 by Timo1990NL, on Flickr

Na toch wel 1,5 a 2 uur loshalen etc, kwam die daar!

IMG_1817 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1818 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1819 by Timo1990NL, on Flickr

Daarna moet de stang losgehaald worden, en de kabelgoot van de kabelboom losgehaald worden. Om de kachelradiateur eruit te krijgen, moet het kachelhuis namelijk losgehaald worden.

IMG_1825 by Timo1990NL, on Flickr

Toen kwam er een tegenslag. De kachelradiateur zat zó ongelooflijk vast op het koppelstuk van de koelslang, dat na wat wrikken om het koppelstuk van de kachelradiateur te krijgen het complete koppelstuk in stukken sprong. Dit koppelstuk is één geheel met een koelslangset. Die had ik natuurlijk niet liggen, grrrr. Goddank had Jochem voor het geval-dat zijn oude koelvloeistofslangen met koppelstuk meegenomen. Daar hebben we het koppelstuk tussenuit geknipt en er in mijn koelvloeistofslangenset tussen gezet, toppie!

IMG_1821 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1822 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1826 by Timo1990NL, on Flickr

Toen kon de oude kachelradiateur eruit gehaald worden. Het was nog de originele, uit juni 1993. Duidelijke zaak dat die (beginnend) lek was:

IMG_1823 by Timo1990NL, on Flickr

Toen de nieuwe kachelradiateur in het kachelhuis geschoven en we konden weer inbouwen. Het kachelhuis zit weer op z'n plek:

IMG_1827 by Timo1990NL, on Flickr

En het dashboard kon er ook weer in:

IMG_1828 by Timo1990NL, on Flickr

En na alle vakjes, klepjes, ditjes en datjes weer terug gezet te hebben, zat alles weer in elkaar! Ook meteen alle dashboardlampjes + lampje van de aansteker vervangen! Van het dashboard begonnen ze achter elkaar kapot te gaan.

IMG_1829 by Timo1990NL, on Flickr

Toen begon het testdraaien. Afvullen, en laten lopen om te ontluchten. Én daar was tegenslag nummer 2, ondanks de nieuwe o-ringen zéék de koelvloeistof tussen de aansluiting kachelradiateur - koppelstuk vandaan. Neeee! Maar plots stopte het ook weer. Wij hadden stille hoop dat het zich gewoon even moest 'zetten'. Maar helaas, elke keer als er gas gegeven werd, zeek er een straal koelvloeistof tussenuit. En nu? Het was inmiddels kwart voor 6 's avonds, de Brezan en andere automaterialenzaken waren al dicht om iets van vloeibare pakking te halen. Wij gelijk bellen naar wat andere Citroënvrienden om te vragen of zij toevallig een tube vloeibare pakking in huis hebben. De ene nee na de andere, verdomme dit schiet niet op. En gelukkig één van de laatste die we belde had nog wel een tube liggen. Wij 's avonds nog even op en neer van Zeist naar Capelle om de vloeibare pakking op te halen. Inmiddels was het al tegen 10 uur toen we weer in Zeist waren en een klein beetje vloeibare pakking tussen de aansluitingen smeerden. Ik heb het de hele nacht laten drogen en vanochtend het zaakje weer afgevuld en ontlucht. En gelukkig kon ik tegen de middag een lekvrije en heerlijk warm wordende Xantia naar buiten rijden!! smileys with beer

IMG_1831 by Timo1990NL, on Flickr

Ik weet niet of ik het snel nog een keer zelf zou doen. Het loshalen van alles en weer vast zetten viel me alles mee, maar die tegenslagen van dat koppelstuk en dat de boel daarna nog lekt was gewoon even jammer. Nu ga ik genieten van mijn reukvrije kacheltje. nut smiley
Hé ik zie dit topic nu pas. nut smiley

Leuk bezig hoor met jou wagen.

En dit soort fotoverslagen lees ik altijd graag.

De kachelradiator vervangen is bijna bij elke auto een crime, maar goed gedaan hoor.
De stress van tegenslagen komen mij ook héél bekend voor. big smile smiley

Veel rijplezier (weer) met de Xant.

Greetzz Renate.
Knap gedaan.

Heb het zelf destijds met de ZX gehad, inderdaad midden in de winter.
Heb het laten doen, was ruim 600 euro aan kosten als ik mij goed herinner..
Anonieme bezoeker
21-09-2013 14:30
Mooie auto, en netjes dat je de kachelradiateur zelf hebt vervangen. ( wat een klus man! )
Heb het 2 weken terug bij m'n Volvo 850 gedaan, en wat had ik geluk zeg, hoefde maar 2 dashboard kapjes los te maken en ik kon er al bijtongue sticking out smiley
En sinds vrijdag ben ik eigenaar van een tweede Xantia! En die is vooral..... Beige! Ik zelf vind het geweldig. De Xantia heeft 126.000 kilometer gedraaid, dat is naar mijn mening een erg lage stand voor een Xantia, net ingereden dus! APK tot juli 2014.

Bij deze Xantia ben ik al eerder geweest. In mei 2013 stond die bij een andere handelaar. Toen ben ik er wezen kijken met een Citroenvriend, maar dan zou die voor hem worden. Echter kwam die handelaar de afspraken niet bepaald na, waardoor hij er van af zag. Nu een half jaar later, heb ik hem opgehaald, maar bij een andere handelaar.

Wat foto's:

Het interieur is voorzien van een armsteun en een redelijk zeldzaam lederen 3-spaaks stuur.

Wat er vooral moet gebeuren is een grote beurt (vloeistoffen, alle), de veerbollen, andere achterlichten, vreselijke stickers er af. Verder kon ik zo 1, 2, 3 niets vinden.

Zaterdag lekker de hele dag op pad geweest met deze beige Xantia, o.a. naar een BX Club/GS/A Club meeting. Hoe meer ik reed, hoe lekkerder die ging rijden, hoe groter mijn glimlach werd. thumbs up

Gisteravond heb ik de Xantia in onze sleutelloods gezet. Nu wordt die geschorst en ga ik daar lekker op mijn gemak aan de Xantia werken.

Enige 'mankement' wat ik nog heb kunnen vinden is de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel die kapot is. Zet ik hem omhoog, 2 hobbels later zit die weer op z'n laagst. Maar dat is niet zo moeilijk te fixen gelukkig.

Nog even wat foto's:

HV-GX-72 by punaxio, on Flickr

HV-GX-72 by punaxio, on Flickr

IMG_1862 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_0557 by punaxio, on Flickr

IMG_0562 by punaxio, on Flickr
Timo
Schitterend topic, leuke foto's!. Roept gelijk herinneringen in me op. De eerste nieuwe auto die ik kocht was een rode BX 16 RE op Lpg. Tjonge wat was ik blij met deze wagen. Nu nog heb ik warme gevoelens als je weer zo mooie BX ziet.

De Xantia ziet er ook al zo top uit. Ik wens je nog veel plezier met deze mooie hobby thumbs up
Afgelopen zondag lekker bezig geweest met de Xantia. Voornamelijk uitmesten & schoonmaken. Wat knapt dat dan toch altijd op! Verder zijn de doffe achterlichten vervangen voor een mooi setje, is de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel gerepareerd, de rechter buitenspiegel vervangen.
Van de hoogteverstelling van de stoel was dat steeltje afgebroken om de hoogte te verstellen én boutjes van de verstelling ontbraken waardoor de tandwieltjes geen grip meer hadden. Van de rechter buitenspiegel was de bediening afgebroken van binnen. Nu met een andere spiegel en wat ontbrekende onderdelen weer toegevoegd te hebben werkt het weer naar behoren!

Wat foto's:

Het verschil zal duidelijk zijn:

Ziet er weer keurig uit!
Inmiddels weer lekker bezig geweest met de blauwe Xantia. Ik heb o.a. de olie vervangen. Tijdens de vakantie deze zomer in Frankrijk een 5 liter fles Total Activa 7000 gekocht, olie is in Frankrijk aanzienlijk goedkoper als in Nederland. De olie was altijd nog honingkleurig, tot na de vakantie. Na in die 2 weken bijna 4000 kilometer gereden te hebben was het goed zwart geworden. Hoog tijd om vervangen te worden dus! Voordat ik de olie aftapte nog even het peil bekeken, nog steeds max. Gewoon 0,0 olieverbruik, geweldig!

IMG_1913 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_1914 by Timo1990NL, on Flickr

Zo'n deurkruk uit huis voldoet uitstekend om een carterplug los te halen. drinking smiley

Verder ben ik nog bij een veerbollen-specialist geweest om de veerbollen op druk na te laten kijken! Ik vond hem aardig goed veren, kreeg ook af en toe complimentjes over de vering, maar toch had ik het idee dat het iets soepeler kon. En dat kon ook, want de bollen waren tot mijn verbazing best wat druk kwijt! Aan de voorkant zat nog rond de 30 bar van de 70, achter op 25 van de 55. Voorraadbol kon ook iets bij. De rit naar huis zat ik met één grote glimlach, wát een zwevend tapijt is het nu weer, zaaaaalig!!

Verder ben ik een maand geleden ook naar de Citroën-veiligheidsdag geweest vandaag. Het was goed druk. Die ochtend al een poging gedaan, maar toen was het mij té druk. In de middag kon ik wel terecht. Sleutels afgegeven, Xantia werd ondersteboven gekeerd en 20 minuten laten kreeg ik de sleutels + rapport weer terug. 1 opmerking: voorste remschijven zijn bijna op de minimale maat en moeten binnen 10.000 - 15.000 kilometer vervangen worden. Verder de complimenten dat de auto er zeer goed bij staat voor zijn leeftijd en kilometerstand. Ik word er zo blij van. cool smiley

Wat herfstfoto's van toen om het af te leren.

Tenslotte nog een velgenwissel gedaan. De Citroën ZX Volcane velgen die op de blauwe Xantia zaten zijn in een half jaar érg achteruit gegaan. Toen ik ze kocht waren ze nog redelijk netjes. Maar nu begonnen ze rond het hart en langs de randen behoorlijk te bobbelen en af te bladeren. Nu zijn ze vorig jaar niet in de winter gebruikt, maar ik had zo'n vermoeden dat als ik er nu een winter mee door ging rijden er helemaal niks meer van over bleef. Dus ik wilde ze voor de winter eigenlijk een beetje sparen, misschien opknappen, ben er nog niet uit. Nu had ik nog een beige Xantia staan met lichtmetalen velgen en redelijke banden.. Even gewisseld. Ze hadden een maatje groter mogen zijn, maar ik vind het nog best grappig staan. Deze velgen zijn nog in heel nette staat.

Inmiddels is er met de beige Xantia weer van alles gebeurt. Enkele weken geleden heb ik eerst de koelvloeistof vervangen.

IMG_2013 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_2022 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_2014 by Timo1990NL, on Flickr

Omdat het koelsysteem nu toch al leeg was, gelijk de thermostaat en de thermoschakelaar vervangen.

IMG_2015 by Timo1990NL, on Flickr

Dat ging allemaal zeer voorspoedig! Ze hadden alleen rond de oude thermostaat en het thermostaathuis rijkelijk met vloeibare pakking gekwakt, dus dat moest allemaal even fijn weggehaald worden. Daarna vullen en ontluchten. Ook dat ging allemaal zonder problemen.

Toen was de olie en het oliefilter aan de beurt. Wederom, een zwarte meuk. Nieuw filter er op, carterplug met nieuw ringetje er weer op en vullen maar! Na het starten liep die al gelijk een stuk rustiger en soepeler. Daar doen we het voor!

IMG_2037 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_2038 by Timo1990NL, on Flickr

Verder had ik nog wat kleine dingetjes gedaan. De paravanbak leeggeschept en uitgezogen. Die zat tot de paravanplaat aan toe gevuld met bladeren en zooi. Dus dat was hard nodig. De ruitenwissermotor gedemonteerd om daarachter ook maar schoon te maken. Die zat ook verstopt tussen de bladeren.. De paravanplaat was toch al gebroken, dat maakte het demonteren van de vastgekitte paravanplaat een stuk makkelijker. :lol:

IMG_2036 by Timo1990NL, on Flickr

Toen nog de bougies en het luchtfilter vervangen.

IMG_2041 by Timo1990NL, on Flickr

IMG_2040 by Timo1990NL, on Flickr

Toen, 2 weken geleden, eigenlijk eerder dan in eerste instantie verwacht, is de beige Xantia weer op de weg te vinden. Mijn ouders hebben hun VW Touareg moeten verkopen en rijden tijdelijk even in deze Xantia rond. Het leuke is nog.. Ze vinden het nog verrassend goed rijden ook.

Eerst nog even wat laatste dingen doen, nieuwe kentekenplaten monteren, ruiterwisserarmen weer terug zetten, etc.

IMG_2061 by Timo1990NL, on Flickr

Dan richting huis!

IMG_2065 by Timo1990NL, on Flickr

Maar het rijdt nou niet bepaald comfortabel, met 4 lege veerbollen. Ook al zijn mijn ouders stugge auto's wel gewend, het kan veel beter. Dus dat betekend veerbollen vervangen. Dat heb ik afgelopen maandag gedaan. Mijn keuze was gevallen op comfortveerbollen. Ik heb die al eerder op mijn ex-Gris Gabion Xantia gezet en ik kon mij nog herinneren dat die za-lig veerde.

Eerst de achterkant. Dat was eerst wel even een gekloot. Ik kon niet lekker liggen om een beetje kracht te zetten. Maar na eindelijk de juiste houding gevonden te hebben, met een mokertje en een beitel een goede ram op beide bollen, en ze bewogen. Mooi! Toen de auto drukloos gemaakt en kon de achterste bollen er gelijk met de hand verder vanaf draaien. Nieuwe bollen met nieuw ringetje er op, en die kant is klaar.
Toen voor. Één veerbol kreeg ik met mijn hand los, de andere moest ik weer de moker met beitel weer te hand nemen. Ook nieuwe bollen er op met nieuw ringetje, en die kant is ook klaar! Auto weer op druk, beetje LHM bijvullen en dan de proefrit.. Nou, die was fan-tas-tisch! Wát een zwevend tapijt is het nu geworden.

IMG_2078 by Timo1990NL, on Flickr

Gek dat hier niemand op reageert, want persoonlijk vind ik dit een erg leuk topic. Ik heb persoonlijk niks met Citroën, maar ik vind het erg leuk om te zien hoe jij met zoveel passie met je auto's bezig bent. thumbs up
Schitterende auto, meer kan ik er niet over zeggen smiling smiley
Heel fraai! Het zijn mooie auto's, die Xantia's. En als ze zo goed onderhouden worden als deze exemplaren, blijven ze dat vast en zeker ook.
Mooie auto's in mooie kleuren! thumbs up
Mooi wat je zo allemaal doet thumbs up
Comfortbollen? Die mogen wat mij betreft op hetzelfde lijstje als spatlappen... smiling smiley
Ook ik moet het even kwijt, maar wat een geweldige goed onderhouden wagensthumbs up
Mooi frisse kleuren ook.
Kun je wel zeggen! Gaat wel veel werk in zitten, maar het resultaat mag er dan ook zijn.

Vraagje over die 'lampekapjes'; ik heb recentelijk een paar gele (H7) pitten in mijn Skoda gemonteerd. Zag er prachtig uit, maar de lichtopbrengst was letterlijk om te janken. Wat is jouw ervaring met de gele kapjes, Timo?
Bedankt voor de reacties!

Boet, als je gaat voor lichtopbrengst zou ik sowieso geen geel nemen. Behalve bij Xenon, gaat de opbrengt met zowel gele lampjes als gele kapjes wat achteruit. Persoonlijk vind ik geel veel 'rustiger' kijken, dat is de voornaamste reden dat ik het heb. Én de reacties zijn ook wel grappig op gele lampen. Wijzende kinderen, duimen die omhoog gaan. Haha. drinking smiley
Hey, heb je de beige verkocht? Had best willen proefrijden als ik had geweten dat je hem kwijt wilde!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2014 21:18 door rzasa.
volgens mij niet verkocht. Tijdelijk uitgeleend aan zijn ouders..

Mooi topic.. Jammer dat je, in de haast? om auto klaar te maken voor je ouders.. de kentekenplaat achter iets scheef gemonteerd hebt.
Die vroege Xantia's zijn eigenlijk best mooi! Leuk topic ook!

Mijn buurman heeft twee Xantia's gehad, twee breaks. De eerste was een prachtige unieke kleur: groen, maar in bepaald licht werd ie blauw/paars. Toevallig heb ik een Giant-fiets in exact die kleur. Ik heb nooit een andere Xantia gezien in die kleur!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close