Timo's CitroŽn Xantia 1.8 SX en 2.0 SX 1993, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986.

Gepost door Timo1990 
Gave aankoop, de Espace. thumbs up

In mijn jeugdjaren stond er jarenlang een in het blauw (volgens mij iets donkerder qua tint dan jij post) op de weg naar mijn school. big smile smiley
Was een diesel, overigens. Ook phase 1.

Enige in de stad, volgens mij, destijds.

Nico GTR
(..), ik was ook lichtelijk verbaasd over het oude model ANWB bus. (hoeveel km moet die ondertussen niet op de teller hebben?)
(,,).

Ik denk dat dit een onderaannemer was. Lokaal garagebedrijf dat een bepaald postcodegebied voor zijn rekening neemt.

Overigens, pas nog een nieuwe Ford Connect (lange uitvoering) in ANWB wegenwacht trim gespot. Wellicht een testauto..? Of gaat men overstappen op een (deels) Ford wagenpark??
uwbuurman
Gaaf! Begrijp ik uit de kale neus dat er phase 1 neus op komt?? Goed bezig!!

Helaas, dat heb ik nog niet gevonden. Omdat ik de bumpers en grijze rand onderaan de deuren ook nog wil doen en het het handigst is zoveel mogelijk te demonteren had ik de neus er af gehaald. Van de 4 bouten van de achterbumper is er ťťn los gekomen, de andere 3 zitten muurvast. Dus die bumper blijft zitten.

Maar, het is gelukt, het is af. En wat ben ik blij! Het is uiteindelijk dus groen geworden:

RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar, ik zeg er eerlijk bij dat het na een paar slapeloze nachten eerst blauw was geworden. Op naar de verfwinkel om dat te halen. Raak ik een beetje in gesprek met die beste man. Die adviseerde het mij niet te doen, omdat het op de auto een metallic vernis kleur is. Dat is zelf lastig te spuiten, laat staan rollen. Daardoor zou de kleur een stuk 'platter' uitpakken en ik wellicht teleurgesteld zijn na al dat werk. Daar had die opzich wel een goed punt. Toen bleef voor mij groen & rood over. Lang getwijfeld, rood omdat dat de Espace uit mijn jeugd is, of toch het aparte en opvallende groen? Uiteindelijk dus groen gekozen, absoluut geen spijt van! Wat schitterend.

Mijn inspiratie:

Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik ben dinsdag begonnen met het demonteren van onderdelen, verwijderen van stickers en typeplaatjes, het wassen van de auto met st. Marc, daarna alles afgenomen met ammonia. Daarna de gehele auto geschuurd met korrel 240. Toen weer de gehele auto afgenomen met ammonia.

Vervolgens de woensdag begonnen met de hele auto afnemen met pure wasbenzine en alles afplakken.

Toen kon de eerste laag er op! Ik heb de verf iets verdund met Owatrol voor een nog mooiere vloei. Zoals bijvoorbeeld de grille heb ik bijna volledig met de kwast gedaan maar daar is niets van te zien, het vloeide super mooi dicht!

De donderdag heb ik de auto met korrel 400 weer lichtjes opgeschuurd en weer afgenomen met pure wasbenzine.

Daarna kon laklaag 2 er op. Vrijdag heb ik hetzelfde als bovenstaand gedaan en kon de derde, tevens laatste laklaag er op.

Toen heb ik vandaag alles opgeruimd en naar buiten gereden om het in daglicht te aanschouwen..

cool smiley cool smiley Ik ben heel erg trots op het resultaat, het is precies geworden zoals ik het in m'n hoofd had! Het is echt ongelooflijk veel werk geweest, maar het was het waard!

Gaaf hoor!! Maar de deurklinken afgeplakt, dus daaronder nog rood?? Jammer van die neus, hoop dat dat nog lukt.

Ik denk dat dit een onderaannemer was. Lokaal garagebedrijf dat een bepaald postcodegebied voor zijn rekening neemt.
Ik heb het even nagevraagd en dit is het inderdaad. Maar het aantal T4's is wel heel klein. Eentje in Apeldoorn, verder weet ik het niet.

Overigens, pas nog een nieuwe Ford Connect (lange uitvoering) in ANWB wegenwacht trim gespot. Wellicht een testauto..? Of gaat men overstappen op een (deels) Ford wagenpark??
Men rijdt nu ook de Ford Transit Connect inderdaad, al anderhalf jaar ofzo. Die is iets lager en past in meer parkeergarages, daarom reden ze vooral in de grotere steden. Maar je ziet ze wel steeds iets vaker.

Over de Espace: prachtig gedaan, die kleur! En wat een onwijs diepe glans, zelfs na ťťn laklaag al!
thumbs up @ Barri.

Inderdaad een hele grootse prestatie, Timo, wat mij betreft.
Knap gedaan. Hele week 'vakantie' aan besteed, zo te lezen? big smile smiley
Heb je niet ergens nog een grille liggen? Als je die helemaal grijs maakt krijgt ie wellicht meer de Phase 1 look. Leuk om eens te proberen.
Dank allen voor de reacties!

Over die T4 ANWB bus, ik zag hem van de week toevallig weer rijden door de omgeving. Erg leuk!

Durashift
Hele week 'vakantie' aan besteed, zo te lezen? big smile smiley

Klopt, haha. Dit was mijn laatste week en die is er zo goed als volledig mee gevuld geweest. grinning smiley
OOOH! Helaas wel de verkeerde voorbumper, maar wel erg gaaf! Helaas komt mijn Frans niet verder dan bonjour, croissant en trottoir, maar ik ben bang dat ik van dat land afhankelijk ben als ik nog onderdelen wil vinden. drinking smiley
Heel erg gaaf. De kleur is geweldig en het verzette werk al helemaal. En ik zie nu heel graag die eerste type neus erop!
Mooi werk.
Niet moeilijk doen , Google translate mail sturen en als 'ie er nog is, dagje heen en dagje terug.
Ik heb een kort timelaps filmpje gemaakt. Voor wie het leuk vind om te zien:

[www.youtube.com]

5 dagen in 3 minuten. Het doet bijna pijn. grinning smiley
Leuk filmpje zo!
Heb je de binnenranden van de portieren ook meegenomen? Dus nergens meer rood en grijs te vinden?
Klopt, dat is meegenomen en ook groen. Al is dat maar een klein deel, het plaatwerk in kleur dat zijn een soort overzet stukken van kunststof. De deursponningen zijn grijs met een structuur, dat is bij elke Espace hetzelfde. Enige wat nog rood is dat is de onderkant van de motorkap. Vond ik persoonlijk niet zo boeiend en zo'n Renault is toch nooit stuk dus die kap staat nooit open.

drinking smiley
Precies, dergelijke rottigheid heb je nu al 2x gehad. Dat zal niet meer voorkomen na zo'n liefdevolle behandeling/ re-spray. spinning smiley sticking its tongue out
Ik ben momenteel bezig met de bumpers en de donkere rand onderaan de deuren. Vanavond is de tweede laag er op gegaan. winking smiley
Goeie kleur en mooi resultaat tot nog toe thumbs up
Omdat ik nog een beetje twijfelde tussen spuiten of rollen, heb jij mij 't laatste zetje gegeven om m'n aanhanger te rollen. Op advies van de 71-jarige ex-eigenaar in de verfwinkel (toevallig aanwezig en 40+ jaar ervaring: lijkt mij dat die er wel iets vanaf weet haha) ben ik gegaan voor een industrielak met een Ral-code die bijna overeen kwam met de autolak-kleur die ik wilde. Welke verfsoort heb jij gebruikt?
Haha, dan hoop ik niet dat het tegenvalt. grinning smiley

Dan heb jij zeker de lak van Wijzonol?
Ik heb best lang getwijfeld welke lak ik nou moest nemen. Ik heb namelijk ook nagedacht over de Wijzonol industrielak. Had namelijk al eens eerder een auto gezien die gerold was met die lak en dat was erg mooi geworden. Het enige wat mij alleen tegen hield was dat deze lak niet brandstof bestendig is en dat die alleen op metalen ondergronden aangebracht kon worden. Aangezien mijn Espace volledig van kunststof is..

Daarom heb ik gekozen voor Sigma S2U Allure High Gloss. Had op een camperforum gevonden dat die al op meerdere campers was gebruikt, naar tevredenheid. Er was een meneer die had hem 7 jaar geleden op zijn metalen cabine en kunststof opbouw aangebracht en dat zag er nog steeds mooi uit. Dat gaf voor mij de doorslag.

Ik zal even wat foto's plaatsen van de verdere vorderingen. Eerst ook nog wat 'technisch' werk verricht. Toen ik een tijdje terug in de McDrive stond viel het mij op dat de motortemperatuur steeds verder op liep maar dat de ventilator niet aansloeg. Ik zag later toen ik ging kijken waarom niet dat de zekering doorgebrand was. Die had ik vervangen en wilde de ventilator testen door het thermocontact door te verbinden. Hij sloeg even aan, liep na een paar centimeter vast en de zekering sloeg weer door. Die was stuk, zat ook wel erg veel speling op. En ik had nog in de map met historie gezien dat de "moteur de ventilateur occasion" in 2004 was vervangen bij een Franse garage in Le Foll. drinking smiley

Die vervangen voor een ander exemplaar en die draait nu weer als een malle.

Dan de bumpers en onderste rand deuren. De kleur die ik gekozen heb heeft een licht tintje bruin erdoorheen. Ik vind dat persoonlijk erg goed staan bij de brons getinte ruiten en de groene kleur.

Bingo: ik heb die van Wijzonol inderdaad. Op zich vloeide ie goed, eigenlijk al in 1x dekkend, maar bewust toch 2x gerold, om wat dikte te hebben, zodat ik later minder kans heb om erdoorheen te schuren (nat schuren & polijsten heb ik nu geen tijd voor en dat de lak goed uithard is ook niet erg).
Gekke bekentenis: ik heb niks met franse auto's, op de 205 na, maar ik word gewoon zo blij van dit projectje. Krijg elke keer een lach op mijn waffel als ik die groene bus zie. Dus: meer foto's graag!!!
Dank!

uwbuurman
Gekke bekentenis: ik heb niks met franse auto's, op de 205 na, maar ik word gewoon zo blij van dit projectje. Krijg elke keer een lach op mijn waffel als ik die groene bus zie. Dus: meer foto's graag!!!

Dat geeft mij weer een enorme glimlach grinning smiley
Klaar! De buitenkant dan, zo goed als. grinning smiley

Met dank aan 't Letteratelier nu ook weer 2000 TSE stickers, die hebben deze voor mij nagemaakt.

En gele lampjes uiteraard!

Volgende projecten zijn de velgen, de hangende en deels ontbrekende hemel.

Wauw, dat is wel even wat anders dan het hok van om de hoek zoals ik hem herinner. Geweldig hoe je hem zo aanpakt!
Enkele weken geleden heb ik de CX te koop gezet en is die afgelopen weekend verkocht. Met het oog op de komende winter kom ik gewoon stallingsplekken te kort. Nu kan ik al mijn auto's binnen stallen en dat is mij ook wat waard. Ook vond ik het aantal projectauto's gewoon even teveel, dus daarom besloten de CX weg te doen, waar eigenlijk van mijn wagenpark nog het meeste werk aan zat.

Er komt zeker ooit weer een CX, ik vind dit persoonlijk gewoon de mooiste auto ooit. Kan er erg gelukkig van worden door er alleen al naar te kijken.

De huidige eigenaar gaat er de Carbage Run mee rijden.

PS-74-KS by Timo van Vuurde, on Flickr

Altijd jammer als er eentje de deur uit moet. Maar als je er heel veel werk aan hebt en daar eigenlijk niet de tijd voor hebt snap ik het wel. En buiten stallen is het dan toch ook niet echt. De Espace is wel echt heel erg mooi geworden!
Wat mooie ritjes gehad, ook op een groot Renault evenement geweest. Vooral erg veel bekijks en aanspraak met de Espace, super leuk! Maar nu mag die even een paar maanden op stal.

Gaaf! Rijdt hij verder lekker? Ben wel benieuwd hoe zoiets nou rijdt.

Ik hoop wel dat je snel een Type 1 neus vind, want dat zou hem toch wel echt afmaken cool smiley.
Leuke auto man! De foto's spreken boekdelen: leuke roadtrips maken. Ik kom gelijk in de vakantiestemming van zo'n auto.
Fantastisch trouwens, zo'n klassiek jaren '80 Renault-klokkenwinkel. Mijn pa had ooit een 21 Nevada, ook met die 'hoekigheid' in in de cijfers en de metertjes (hoewel die laatste wel rond waren).

[Zeurmodus]Zie ik nou dat er een lampje van de dashboardverlichting kapot is? Je toerenteller is links niet zo goed verlicht.[/Zeurmodus uit]
Gave update en de Espace is een uitblinker nu, vind ik.

Blijft de CX wel een beetje in shape (uiterlijk) met zo'n afvalemmer race? eye popping smiley
Thanks voor de reacties!

Durashift
Blijft de CX wel een beetje in shape (uiterlijk) met zo'n afvalemmer race? eye popping smiley

Nou.. Ik had even gegoogled naar die run, maar met een beetje vakantie zit je ook al aan de afstand. Wellicht dat de omstandigheden wat zwaarder zijn dan een 'normale' autovakantie, maar of dat nou nog te merken is bij een auto van 30+ jaar oud die al van alles heeft meegemaakt..
Wat een geweldig werk zeg, aan die Espace. Op basis van de foto's zou ik denken dat 'ie gespoten is, echt topwerk en een hele mooie kleur thumbs up
Timo1990
Thanks voor de reacties!

Durashift

Nou.. Ik had even gegoogled naar die run, maar met een beetje vakantie zit je ook al aan de afstand. Wellicht dat de omstandigheden wat zwaarder zijn dan een 'normale' autovakantie, maar of dat nou nog te merken is bij een auto van 30+ jaar oud die al van alles heeft meegemaakt..

Oh.. op de technische kant doelde ik niet.

Ik ben bevreesd voor allerlei 'opsmuk' (uitdossing) van zo'n voertuig. Sponsor stickers etc.. veel auto's zien er, in mijn ogen, niet uit die deelnemen aan zo'n afvalrace. Dat heeft zo'n ONK CX toch niet verdiend?

Kijk, dat er LHM gaat lekken tijdens de race.. dat lijkt mij wel een zekerheidje inderdaad. spinning smiley sticking its tongue out
In maart 2015 deze Xantia in de stalling gezet. In september 2015 nog verhuisd van de ene stalling naar de andere, sindsdien is er niks meer mee gebeurd. Nu vond ik het wel weer eens leuk om de Xantia tevoorschijn te halen. Stond helemaal achteraan, dus er moest veel opzij om er Łberhaupt bij te komen..

IMG_20190113_165004 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar daar is die dan!

HP-FH-26 by Timo van Vuurde, on Flickr

Had heel wat pogingen nodig om aan te slaan, de remmen zaten behoorlijk vast, de voorste hoogteregelaar was het even kwijt. Maar na wat rondjes rijden liep die als een zonnetje en reed het weer fantastisch. Wat een geweldige wagens zijn het toch. grinning smiley

Wat ook een reden is dat de Xantia weer tevoorschijn is gekomen is dat ik een nieuwe baan heb. De afgelopen jaren heb ik dagelijks rond gereden in een leaseauto, bij mijn nieuwe baan doen ze daar niet aan. Ik rij nu een tijdje dagelijks BX wat opzich ook erg leuk is, maar ik miste het Xantia rijden toch ook al wel een poosje. Ik ben ook nog bezig met een Xantia automaat, dat zou ik namelijk ook wel weer erg graag willen, automaat rijden. We gaan het binnenkort wel zien wat het wordt.

Gelijk ook maar weer even wat rondjes met de Espace gereden. Is het al bijna voorjaar? grinning smiley

Dus de Xantia nu klaarmaken voor dagelijks gebruik? Prima auto daarvoor! Beter dan in een hoekje staan weg te kwijnen!
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Ik miste de BX al op zín normale parkeerplaats ;-) Staat de Xantia al voor de deur? Of eerst nog wat APK-werkzaamheden?

Succes met je nieuwe baan!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close