j.ko: CitroŽn XM 2.0i-16v (1998) | Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010)

Gepost door j ko 
Zoals gebruikelijk in dit topic, beginnen we bovenaan de nieuwe pagina met een overzichtje van hetgeen vooraf ging.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1 en vanaf 19
Nieuw gekocht in 2004, economisch total loss weg moeten doen in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2020 weer herenigd, kilometerstand was toen opgelopen tot 274.000. Naar aanleiding van die hereniging is er een Klokje Rond verhaal van gemaakt!
Deze Mini werd na het total loss opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto. Dient momenteel als hobbyauto en gaat wat mij betreft nooit meer weg. Huidige kilometerstand 277.000.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geŽxporteerd naar Benghazi, LibiŽ.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt volgens de RDW-data. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), topicpagina 2 t/m 20
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323. In 2021 ingeruild op een Toyota Verso, de teller van de Mazda stond toen op 237.000 km. Zou gedemonteerd worden, maar is ťťn dag na inruil geŽxporteerd (bestemming onbekend).

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. De auto is nog bij de persoon aan wie ik hem verkocht, maar heeft sinds 2018 geen geldige APK en geen verzekering meer, dus die zal niet meer op de weg te vinden zijn. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).

CitroŽn XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), vanaf topicpagina 15
In maart 2017 gekocht na het total loss van de Alfa en nog steeds in bezit. Doet dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 227.000.

Toyota Verso 1.8 VVTi Business, 41-LNT-1 (bj. 2010), vanaf topicpagina 20
Gekocht in 2021 als vervanger voor de Mazda 6. Belangrijkste aankoopargument zijn de drie volwaardige zitplaatsen achterin. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privť-ritten van ons gezin (met drie opgroeiende kinderen). Huidige kilometerstand 121.000.

Ben of ken je ťťn van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!
Barri
Ik kwam dat in Boxtel een keer tegen. Ik wist niet wat ik zag! nut smiley

Hoeven ligt twee dorpen bij mij vandaan, zelfde gemeente. Dus hier is het wel bekend. Maar in het verleden liep het hele dorp vast vanwege de grote belangstelling, tegenwoordig is er van een rij nauwelijks sprake. Toch heeft het wel iets. Zoals ik al zei maakt het je bewust van de dagelijkse risico's in het verkeer, en wat jouw rol daarin is.
j ko
Barri
Ik kwam dat in Boxtel een keer tegen. Ik wist niet wat ik zag! nut smiley

Hoeven ligt twee dorpen bij mij vandaan, zelfde gemeente. Dus hier is het wel bekend. Maar in het verleden liep het hele dorp vast vanwege de grote belangstelling, tegenwoordig is er van een rij nauwelijks sprake. Toch heeft het wel iets. Zoals ik al zei maakt het je bewust van de dagelijkse risico's in het verkeer, en wat jouw rol daarin is.

De Katholieke kerken hier in Texas doen dit ook. Soms voor huisdieren, soms voor auto's en aan het begin van het schooljaar de rugtassen.
Ja, laat dat maar aan katholieken over inderdaad, er is overal wel een heilige voor. Al is Sint Christoffel, de beschermheilige voor reizigers en verbonden aan de autozegeningen, officieel van de heiligenkalender geschrapt volgens mij. Enkele plaatselijke kerken doen het nog uit traditie.
Afgelopen week waren twee van onze kinderen op zomerkamp. Omdat we verder geen vakantieplannen hebben dit jaar, besloten we om met onze jongste een paar nachtjes in Middelburg te verblijven, om daarvandaan Walcheren te verkennen. Maar met zo'n kleiner gezin is het een uitgelezen moment om dat per cabriolet te doen natuurlijk, dus via SnappCar een leuke Peugeot 306 Cabriolet gehuurd. Ondanks het niet heel erg fantastische weer, heerlijk van kunnen genieten; vrijwel alles met open dak kunnen rijden. Uiteindelijk ook de cabrio nog gebruikt om mijn twee andere kinderen op te halen van het zomerkamp, op de Veluwe. Op 4 dagen tijd dus toch nog ruim 800 kilometer getoerd. Minimaal 700 daarvan met het dak open.

Wat een fijne auto is zo'n 306 toch... comfortabel, stuurt verrassend fijn, zuinig (we hadden de basis-1.6, daarmee niks tekort gekomen), ruim... echt heerlijk! Ook SnappCar (nooit eerder gebruikt) is een fijne app; je checkt de auto in en uit, de eigenaar doet dat ook. Je wordt dan stap voor stap door de procedure geleid; foto's rondom, kilometerstand, brandstofmeter. Geen gedoe met betalingen, dat regelt de app. Zoiets moeten we vaker doen!
He wat leuk zeg! Ik heb ook wel eens op die site gekeken, maar nog nooit de stap gewaagd. Ik zie nu een leuke Beetle cabrio van 2013 op Snappcar, hier in de buurt. Toch leuk om op die manier eens te ervaren!
Wat een leuke ervaring! Ik heb ook wel eens van Snappcar gehoord maar er verder ook niets mee gedaan; dit is natuurlijk wel de perfecte manier om eens een keer een dag er op uit te trekken. Mooie 306 Cabriolet ook; ik vind de wieldoppen iets te modern voor het model auto, volgens mij horen die onder een 208 thuis of zo.

Maar goed, jouw auto is het niet, en die zie je toch niet van de binnenkant drinking smiley Klink alsof je geluk hebt gehad met 't weer! Zou de eigenaar jaloers binnen gezeten hebben? spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2021 23:23 door BleuZ NL.
Barri
He wat leuk zeg! Ik heb ook wel eens op die site gekeken, maar nog nooit de stap gewaagd. Ik zie nu een leuke Beetle cabrio van 2013 op Snappcar, hier in de buurt. Toch leuk om op die manier eens te ervaren!

Het is wel een stap inderdaad, want je moet je eerst aanmelden als deelnemer bij SnappCar, en daar rekenen ze 5 euro administratiekosten voor. Dat voorkomt trollen-huurders denk ik, maar zorgde bij mij wel voor een aarzeling. Maar uiteindelijk dus toch gedaan, geen spijt van. Die Beetle cabrio: gewoon een keer doen inderdaad!
BleuZ NL
Wat een leuke ervaring! Ik heb ook wel eens van Snappcar gehoord maar er verder ook niets mee gedaan; dit is natuurlijk wel de perfecte manier om eens een keer een dag er op uit te trekken. Mooie 306 Cabriolet ook; ik vind de wieldoppen iets te modern voor het model auto, volgens mij horen die onder een 208 thuis of zo.

Maar goed, jouw auto is het niet, en die zie je toch niet van de binnenkant drinking smiley Klink alsof je geluk hebt gehad met 't weer! Zou de eigenaar jaloers binnen gezeten hebben? spinning smiley sticking its tongue out

Die wieldoppen horen niet op een 306 inderdaad, was me ook opgevallen. Maar daar rijdt het niet minder om.

Qua weer zou ik niet zeggen dat we geluk hadden, maar je moet het benaderen zoals Eelco met z'n cabrio elders op deze site ook doet. Niet alleen open rijden bij mooi weer maar juist alleen dicht rijden bij echt slecht weer (harde regen). Dan blijk je verrassend vaak open te kunnen rijden. Warme trui of vest hebben we zodoende wel nodig gehad, en ook de zijruiten zijn meestal omhoog gebleven. Anderzijds: dertig graden in de volle zon is volgens mij ook geen pretje. We klagen niet, het was al bij al toch heerlijk!

Rijd jij vaak open?
Leuk verhaal en leuk om eens open te kunnen rijden!

Ik heb zelf een tijdje mijn auto op zo'n platform gezet, maar als verhuurder werd ik er niet heel enthousiast van: de mensen die geÔnteresseerd waren hadden allemaal nog nul reviews (je moet ergens beginnen, natuurlijk, maar ik geef m'n auto ook liever niet zomaar mee) en het platform rekende serieus hoge commissiekosten. Zo kon ik mijn auto voor nog geen Ä20/dag verhuren. Voor dat geld is het me het risico op gezeur en de extra slijtage eerlijk gezegd niet waard.
j ko
Qua weer zou ik niet zeggen dat we geluk hadden, maar je moet het benaderen zoals Eelco met z'n cabrio elders op deze site ook doet. Niet alleen open rijden bij mooi weer maar juist alleen dicht rijden bij echt slecht weer (harde regen). Dan blijk je verrassend vaak open te kunnen rijden. Warme trui of vest hebben we zodoende wel nodig gehad, en ook de zijruiten zijn meestal omhoog gebleven. Anderzijds: dertig graden in de volle zon is volgens mij ook geen pretje. We klagen niet, het was al bij al toch heerlijk!

Rijd jij vaak open?

Precies, vanaf een graad of 12 kan bij droog weer het dak wel omlaag vind ik. Dan komt het wel eens voor dat ik een bui inrij, of zoals afgelopen week een ware hoosbui, maar zelfs dan merk je daar weinig van mits je de vaart er een beetje inhoudt. Het is niet dat ik dat soort situaties echt opzoek, maar als het me een keer gebeurt draai ik er mín hand niet voor om, die paar druppels die me dan weten te vinden.

Als iemand met me meerijdt gebeurt het wel wat minder vaak dat het dak omlaag gaat, dan vindt mijn vader bijvoorbeeld het vaak toch te fris om in de buitenlucht te zitten.
Laatst zei mijn vader tussen neus en lippen door dat hij nog een doos oude SIKU-vrachtwagens naar de kringloopwinkel zou brengen, die had hij nog op zolder gevonden. Gelukkig had hij het nog niet gedaan, want die doos wilde ik eerst even zien natuurlijk, nostalgie! Er zijn een hoop wagens al eerder weg gedaan, maar de voor mij belangrijkste was er gelukkig nog: de Mercedes autotransporter met (hoera!) alle 6 de Matchbox Sierraatjes er nog bij! Hier is mijn autoliefde zo'n beetje mee ontstaan, hij heeft een ereplekje in de woonkamer gekregen!

Na een periode van ruim 6 weken stilstand, bleek de Mini niet meer te willen starten. De accu was volledig leeg. Het bleek een ding van onbestemd merk te zijn, te klein bovendien (44 Ah, er moet 60 Ah in), en ik weet niet hoelang die er al in zit. Bijladen lukte niet meer, de lader gaf de indicatie 'accu defect'. Dus, een nieuwe. Lengte en breedte opgemeten, maar niet de hoogte. Dat bleek een vergissing, want hoewel de 44 Ah-accu te klein is en daarom met een stuk hout op zijn plaats geklemd zat, was de nieuwe Bosch juist te hoog. De afdekkap paste er niet meer overheen en, erger nog, de motorkap paste niet meer dicht. Gelukkig nog wel om kunnen ruilen voor een 60Ah Bosch die wel past.

Ook de laadspanning gemeten, die blijkt een tikje onder 14V te liggen. Aan de lage kant volgens mij, maar niet te laag. Deze waarde blijkt wel precies overeen te komen met de spanningsmeter in het dashboard, dus die kan ik mooi in de gaten houden. Als het verder terugloopt, is de dynamo aan de beurt.

Omdat de Mini toch vaker gedurende langere perioden stil zal staan, heb ik de druppellader semi-vast aan de muur geÔnstalleerd, zodat ik hem vanaf nu altijd aan de lader heb hangen. Die houdt de accu in goede conditie en zorgt ervoor dat die altijd startklaar is, ook na lange tijd stilstaan.

Netjes, een nieuwe accu kost niet al teveel en voorkomt een hoop gezeur!
Berga is overigens het huismerk van de Brezan, als ik me niet vergis.
Heb er wel goeie ervaringen mee, ruim 4 jaar mee rondgereden zonder problemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.