j.ko: CitroŽn XM 2.0i-16v (1998) | Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004)

Gepost door j.ko 
En hop! naar de volgende pagina. Weer eens beginnen met een overzichtje van hetgeen vooraf ging. Meteen een excuus om wat verder met Flickr aan de slag te gaan.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.


Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geŽxporteerd naar Benghazi, LibiŽ.


Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW, de laatste tenaamstelling is van oktober 2012. Werd opgevolgd door de Volvo 480.


Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privť-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 171.000.


Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. Rijdt nog gewoon rond en ik kom hem nog wel eens tegen op het Volvo480Forum, waar de nieuwe eigenaar ook lid van is. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.


Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996)
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total-loss gereden. De verzekeringszaak loopt nog en ook de verkoop van onderdelen is nog in volle gang. De auto zelf is gesloopt inmiddels (km-stand 156.000).


CitroŽn Xm 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998)
In maart 2017 gekocht na het total-loss van de Alfa. Ik hoop er een stuk langer mee te rijden. Doet dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 155.000.


Ben of ken je ťťn van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!
Quote
Barri
Ik zag het ergens anders ook al. Ik zal wel hetzelfde probleem hebben. Snel weg bij Photobucket dus. Ga ik vanavond eens regelen.

Yep, alle foto's zijn ook uit jouw topic verdwenen. Ik heb inmiddels een Flickr-account. Werkt aardig, al moet ik nog uitvinden hoe ik gemakkelijk alleen de foto hier plaats zonder allerlei links eronder (en mijn naam). Als ik via de BBCode een foto deel, zet Flickr dat er standaard onder, dat wil ik niet.

Wordt nog een helse klus om ze terug te zetten in dit topic. Noem mij gek, maar ik vind het zo leuk om er af en toe nog eens terug doorheen te bladeren. Ik ga dus toch een poging wagen om dat voor elkaar te krijgen.
Dat is wel een beetje inherent aan Flickr, die BB Code kopieert dat automatisch mee. Een andere wijze is om bij Flickr op downloaden te drukken, daar het juiste formaat te kiezen en dan van het downloadvoorbeeld het adres van de afbeelding te kopiŽren en die vervolgens hier tussen de [ img ] te plaatsen. Ik heb echter het gevoel dat dat iets omslachtiger is dan gewoon de BB Code kopiŽren en plakken en daar vervolgens de overbodige tekst uit te verwijderen. winking smiley

Verder handig aan Flickr, door tags toe te voegen aan foto's (bijvoorbeeld het kenteken van de auto) kan je gemakkelijk via de zoekfunctie de juiste foto vinden. Ook kan je gemakkelijk al je afbeeldingen in verschillende albums bewaren. Zo heb ik o.a. per automerk een album maar ook eentje met mijn auto's, bezienswaardigheden enzovoorts.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2017 14:39 door Gewoon Dirk.
Op zich maakt dat lijntje met je naam enzo toch niet zoveel uit? Maar dat zit er inderdaad standaard bij bij flickr, zul je met de hand weg moeten halen.
De XM heeft vandaag en gisteren z'n eerste beurt gehad. Ik ben ermee bij Gerard Sprenkels geweest, CitroŽn-specialist in Breda. Die vond ik via het CitroŽn Forum, daar las ik een paar positieve berichten over dit bedrijf. En het zit vrij dicht in de buurt. Het is een mooi bedrijfje, kleinschalig, rustig, een beetje verscholen in een woonwijk. Hartelijk ontvangen en samen de mankementen even besproken (en bekeken). Hij zou de auto verder nog nalopen en dan een prijsopgaaf doen. Daar kon ik dan nog ja of nee tegen zeggen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerlijk, volledig, netjes en gepassioneerd. Mooi bedrijf dus.



De airco doet het weer (van de benodigde 780 gram koelmiddel zat nog slechts 40 gram in het systeem), motor- en bakolie en LHM zijn ververst (de LHM was gitzwart en de filters erg smerig, dus dat werd tijd), de tussen- en einddemper van de uitlaat zijn vervangen (dure grap, maar nodig, ik had al gehoord dat 'ie lekte en gezien dat er een gat in de tussendemper zat. De einddemper was nog dicht, maar ook niet veel soeps meer). Tel er nog een lampje, bougies, wisserbladen en wat additieven bij op en het was inderdaad... een grote beurt. Hij is het waard, rijdt weer heerlijk. Hij veert lekkerder, de airco wordt weer koud en hij klinkt weer beschaafd. Fijne auto, fijn bedrijf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2017 20:05 door j.ko.
Inmiddels ook twee nieuwe kentekenplaathouders besteld, zonder letters erop. Op de foto hierboven viel me ook op dat de achterste plaat niet in het midden zit. De houders waren gisteren binnen, dus meteen maar werk van gemaakt. Ter herinnering: zo zag het er uit:





En nu zo:





Een stuk beter. Wel bleek dat de plaathouder achter vastgezet was met anti-diefstal schroeven met een vierkante uitsparing in de kop, daar paste natuurlijk niks van mijn gereedschap in. Uiteindelijk met een platte schroevendraaier diagonaal in het vierkantje (te ruim, maar met het draaien ging het horizontaal vastzitten) lukte het. Erger is dat de schroeven in de achterplaat op de hoeken van de houder zaten, en er dus nu twee gaten naast de plaat zitten (omdat ik hem in het midden gehangen heb).



Is hier een elegante maar simpele oplossing voor? Ik ben bang dat hier - als ik er niks mee doe - op den duur problemen mee ontstaan (vuil in de klep en roest).
Als je de precieze kleur kan vinden, kan je er 2 ronde stickertjes van laten maken. De vraag is hoe elegant jij dat vindt...
Of je wrapt bijvoorbeeld heel het deel achter de kentekenplaat.
Dat van die stickertjes vind ik wel een goed idee, daar was ik zelf niet op gekomen. Hoe elegant het is... dat zullen we zien, ik heb een velletje besteld. Benieuwd hoe goed / slecht de kleur zal matchen. Maar bedankt voor de tip in elk geval!
Tijd voor aflevering 4 in de 'teller-valt-uit-soap'.

Nog even wat vooraf ging: de km-tellers vielen kort na aankoop van de XM uit en ook de snelheidsmeter valt dan naar 0. Stekkers schoonmaken hielp niet (afl. 1), soldeerpuntjes achter op de teller printplaat zelf opnieuw aanstippen ook niet (afl. 2), soldeerpuntjes door een kundig persoon opnieuw laten aanstippen leek te hebben gewerkt (afl. 3), maar ruim 3.000 km na die reparatie is het weer bal. Nu dus aflevering 4. Hopelijk is dat het slot.

Na wat dieper graafwerk op internet vond ik op het CitroŽn Forum een lotgenoot, die beschreef dat bij hem het probleem opgelost was door de aansluiting van de bedrading in de stekker opnieuw aan te brengen. Die draadjes zijn door CitroŽn compleet met isolatie in het stekkerblokje aangebracht en met een rij dopjes onderin een V gedrukt, waarbij die V de isolatie doorsnijdt en zodoende contact maakt. Het contact is daarmee nogal minimaal en na verloop van jaren drukt dat dopje de draad niet meer zo stevig onderin de V, waardoor het contact dus regelmatig onderbroken wordt en de tellers uitvallen.

Oplossing is om de draad te strippen en een stukje isolatie tussen de draad en het dopje te doen. Daarmee klemt dat dopje beter en is het contactoppervlak tussen draad en stekker groter.

Zo gezegd, zo gedaan. Hier de stekker, deels met dopjes (zwarte strip), deels al zonder dopjes (had ik er al uit gehaald). Onderin de draden, met hun isolatie, in de V-vormige aansluitpunten. De meest linkse draad is van het snelheidssignaal en zorgt dat de snelheidsmeter en kilometertellers het doen.


Hier de snelheidsdraad uit de stekker, je snapt meteen dat het nogal onbetrouwbaar contact geeft op die manier:


Die blauwe draad dus gestript (3 mm ongeveer), terug in z'n V-vormige aansluiting gelegd, stukje isolatie van standaard elektra-draad geknipt en tussen het draadje en de zwarte dopjes gestopt. Erg fijn werk, zonder pincet kreeg ik het niet voor elkaar. Hier het stukje isolatie (het kleinste van de twee), dat nog te groot bleek en nog eens in de lengte in tweeŽn geknipt moest.


De boel weer aangesloten, proefritje gemaakt en het werkt allemaal weer. Nou afwachten of het ook blijft werken, de vorige reparaties hadden (waarschijnlijk door het los- en vastmaken van die stekker) ook allemaal tijdelijk effect. Ik ben benieuwd, maar hoop dat het hiermee definitief is opgelost.
En anders kun je nog altijd de draden rechtstreeks op de printplaat solderen.

Maar ik denk dat dit het wel was. Goed gevonden!
Twee maanden stil geweest hier, tijd voor wat plaatjes! Hoewel... ik kan haast geen plaatjes meer zien. Alle PhotoBucket-links in het hele topic heb ik inmiddels vervangen door Flickr-linkjes. Wat een werk zeg...nut smiley

Maar goed... we zijn deze zomer op vakantie geweest in Denemarken, omgeving Limfjord (Noord-Jutland). De Mazda heeft zich van z'n meest veelzijdige kant moeten laten zien en deed dat zonder problemen. Gek is dat toch, hoe je je tijdens zo'n vakantie meer 'bindt' aan een auto. Met volle bepakking (5 personen en de kofferbak tot het dak vol) meer dan 1.000 kilometer op een dag vooral snelweg, of stapvoets over onverharde wegen hobbelen, het kan allemaal. Ik vond dat er opvallend veel onverharde wegen waren, maar misschien komt dat ook omdat we af en toe i.p.v. 'snelste route' juist 'kortste route' instellen op de TomTom. Dan kom je nog eens ergens buiten het hoofdwegennet. Altijd leuk. Heel veel plekken zijn gemakkelijk per auto bereikbaar, je rijdt zů een rustig (kiezel)strand op met je auto bijvoorbeeld. Omdat we overal nogal ver vandaan zaten, hebben we op 2 weken tijd 3.300 kilometers gemaakt. Het is ons goed bevallen.

Wat plaatjes nog:


Na een paar dagen strand en duinen was het interieur ook veranderd in een duinlandschap, compleet met zand, zand, gras, schelpen en... zand. Gelukkig hadden we een goede stofzuiger in het vakantieverblijf.


En de kinderen vermaken zich ook wel terwijl ik bezig ben big smile smiley




Je rijdt zo de kliffen af...


... of het strand op.


De kofferbak is ook meer dan eens gebruikt als picknickplaats.


Veer over het Limfjord.


De zonsondergang gaan fotograferen op het strand, samen met mijn oudste dochter. Het was wat fris en ze had moeite de camera stil te houden. Dus de 6 achteruit het strand op gereden en gebruikt als windscherm en statief in ťťn.


Zo dus.




Mooie landschappen daar.


En je rijdt zů de steengroeve in.


Volle bak.


We hebben genoten. Het olieverbruik van de Mazda lijkt iets minder nu, ik heb bewust Super98 getankt in plaats van E10. Misschien dat dat scheelt.
Mooie fotoserie! Ziet eruit als een hele leuke vakantie. thumbs up
Geweldige samenvatting van de vakantie. Zo te zien hebben jullie het erg naar je zin gehad.
De foto's van de zonsondergang (zowel die van dochterlief die de foto neemt als die van de zonsondergang zelf) vind ik de leukste van de serie.
Ziet eruit als een mooie vakantie. Mooie foto's. Leuk ook om eens een (zij het heel klein) stukje van Limfjord te zien in zomerse sferen. Ik ben er een paar keer geweest, maar in december en vanwege een toernooi waar ik een paar keer aan mee deed. Het binden met de auto herken ik ook wel, heb ik zelf ook.
Op vakantie had ik ook de AutoWeek Classics mee. Daarin was de rubriek 'Klassieker van de toekomst' (over youngtimers die het in zich hebben om uit te groeien tot klassieker) dit keer gewijd aan de Mazda 121 die tussen 1991 en 1996 werd geleverd. Beter bekend als 'het bolhoedje'. Ik vind het een nogal vrouwelijk, maar zeer sympathiek model. In het stukje stond dat de prijzen 'extreem laag' zijn momenteel. Dus wat doe je dan... je gaat eens zitten surfen op occasionsites. En verdraaid, ik vond een heel leuk exemplaar waar ik hebberig van werd:



Nog geen 75.000 NAP-km op de teller, met het o-zo-leuke grote roldak, originele, lichtmetalen velgen (niet van die gekke beren-doppen), origineel Nederlands kenteken en APK tot mei 2018, voor een luttele Ä 895! Het enige vreemde was dat de auto pas sinds maart dit jaar op naam van de particulier stond die hem te koop aanbood. En het toppunt van alles: toen ik (min of meer gekscherend) tegen mijn vrouw zei 'dit is wel een leuk ding' en haar de advertentie onder haar neus duwde, was haar reactie 'ja, eigenlijk wel ja'. Het is dat we ver weg in Denemarken zaten, anders hadden we 'm meteen gekocht, puur impulsief.

Nu hadden we dus bezinningstijd, en toen kwamen al snel de praktische bezwaren. We hebben simpelweg geen derde auto nodig, stallen gaat niet (of ik moet de XM buiten zetten, maar dat wil ik liever niet), vaste lasten zijn niet hoog, maar toch minimaal 50 euro per maand... toch maar niet.

Of toch wel...? Het blijft een leuk ding. Eenmaal thuis heb ik een mailtje gestuurd met de vraag waarom hij er zo snel na de tenaamstelling in maart weer vanaf wil. Geen reactie op gehad, en daarom hebben we het maar laten zitten. Toch maar beter zo. Het autootje zou werkloos langs de weg geld staan kosten waarschijnlijk.

Hoewel... het bloed kruipt waar het niet gaan kan. In de advertentie stond een postcode (geen adres). Die lag in Ermelo. We waren daar laatst erg vlak bij, dus toen zijn we toch even door die straat gereden, gewoon om te kijken of 'ie daar ergens buiten stond. En jahoor, we vonden hem. Stond buiten op een oprit bij een huis, en zag er echt netjes uit. Toch hebben we wederom het verstand maar even voorrang gegeven op de emotie. Als ik stallingsruimte gehad zou hebben, hadden we aangebeld en waren we met twee auto's naar huis gekomen.

Al met al heeft dat gekke Mazdaatje dus een week of vier door onze gedachten gespookt. Inmiddels is het 'probleem' opgelost, de advertentie is verwijderd (en de tenaamstellingsdatum is niet gewijzigd). Niet meer te koop dus vermoed ik. Toch was het leuk fantaseren zo, ik ben nog nooit zo dicht bij een derde auto geweest. Vooral ook omdat vrouwlief er ook open voor stond.
Dan waren we deze zomer ook nog een dag te gast bij Vintage Road Trips in Amersfoort, voor een dag sturen met een 2CV. Het was een cadeau van mij aan mijn vrouw, dus zij stuurde die dag, ik navigeerde. Het was erg leuk. Nette Eend, lekkere picknick mee, mooie route door de Betuwe en de enige dag van de week met een zonnetje, dus het roldakje lekker open gehad. Heerlijk!

Bij Vintage Road Trips:


Onderweg:




Knus interieurtje:


Terug naar huis met de eigen CitroŽn... wat is die dan ineens stil! Kreeg er voor vertrek nog complimenten voor van Rien Tilstra, de eigenaar van Vintage en met enige regelmaat te zien in AutoWeek Classics. Dat doet goed. Onderweg nog gestopt voor een hapje, stonden we nog naast een verre voorganger van de XM:


Over de XM zelf is trouwens weinig te melden, die heeft vooral stil gestaan tijdens onze vakantie. Drie weken aan een stuk niet gebruikt, dus ik was wat huiverig of 'ie nog zou starten. Maar geen centje pijn, starten, lopen en heerlijk rijden. Dat viel reuze mee. Een verademing na het gedoe met de Alfa eerder dit jaar. Die was na drie dagen al niet meer in staat op eigen kracht te starten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2017 16:09 door j.ko.
Ja, als je een skippybal meeneemt op vakantie raakt die auto wel vol drinking smiley.

Leuke plaatjes! Ziet eruit als een geslaagde vakantie thumbs up. Zo'n 323 is inderdaad een grappige auto, maar je hebt al een prachtige auto als gebruiksauto! Dan heb je dat toch niet meer nodig (al snap ik dat het leuk is....). Een dagje sturen in zo'n Eend moet ook een leuke bezigheid zijn, en aan het einde van de dag waardeer je je eigen auto nog meer winking smiley.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2017 17:22 door Micha D..
Haha, na het inpakken hadden we nog precies een gaatje over waardoor de boel net niet mooi vast lag. Die skippybal was de oplossing. Bovendien handig bij de tussenstops, konden ze zich even lekker uitleven.

De 121 zou echt voor de lol, voor 'de heb' zijn. Ik geloof niet dat we er vaker dan twee keer per jaar mee zouden rijden. En als ťťn van de andere auto's voor onderhoud staat misschien. Schorsen en stallen zou leuk zijn, het begin van een nineties-collectie. Maar ja, dan moet er eerst een loods komen... dromen blijft leuk...
Gisteren weer eens wat aan de XM gedaan, dus tijd om mezelf hier ook weer eens te laten horen. Het is erg druk geweest de laatste tijd, veel overwerk. Tel daarbij op dat de XM (net als de 6, maar daar verwacht je dat van) probleemloos functioneert, en voor je het weet is er een week of zes niks te melden hier winking smiley.

Maar deze week was het 's ochtends voor het eerst zodanig fris, dat de kachel eraan te pas moest komen om het interieur op temperatuur te krijgen. En die liet helaas verstek gaan. Ik kwam met ijskoude handen en voeten op m'n werk. Een bekertje koffie bracht uitkomst voor de handen, maar om nou met m'n voeten in de warme koffie te gaan zitten... daar had ik dus de hele ochtend last van.

Enfin, de aansturing van de climate control leek in orde, op het display kon ik zien dat het systeem wel reageerde en bijvoorbeeld ook de aanjagersnelheid opvoerde als ik de temperatuur omhoog deed. Zoals het hoort. Maar er kwam dus alleen maar meer koude lucht binnen. Bij de XM Club was de waarschijnlijke kwaal snel gevonden: een kapotte servo die de warm/koud-klep in het kachelhuis bedient. Bij Bart Ebben een 'nieuwe' gebruikte met garantie gekocht en gisteren zelf gemonteerd. En jawel: de dame wordt weer behaaglijk warm van binnen!

Het was wel een hele toer om erbij te komen trouwens. Het aanvankelijke idee was dat je er net bij zou kunnen als het zijpaneel van de console af is. Maar dat werd erg lastig. Onderstaand is de servo net te zien (de streepjescode helemaal bovenaan):


Dus de onderkant van het dashboard moest er ook uit:


Even vreesde ik dat ik er nog altijd niet bij zou kunnen, omdat dat witte stekkerblok (op een massa-plaat volgens mij) gruwelijk in de weg zat:


Gelukkig kon dat op zijn plaats blijven en kon ik met veel gepruts (lange en korte schroevendraaiers, pincet, spiegeltje en onmisbaar: een hoofdlamp) de boel vervangen. Hier zit de vervanger (met groene sticker) op zijn plaats:


Daarna de temperatuursensor in de plafondconsole nog gereinigd (dat is ook een verdachte, het ventilatortje dat interieurlucht langs de sensor blaast wil na verloop van jaren door vuil nog wel eens vastlopen, waardoor het systeem een foute temperatuurwaarde leest). De boel was wel smerig, maar werkte nog. Helaas ben ik vergeten daar een foto van te maken.

Toen de boel getest, het werd al snel lekker warm. Alles weer terug dicht gebouwd en begonnen aan de volgende (bescheiden) klus. Het verhogen van de middenarmsteun. Daarmee wordt het in plaats van een bekleed deksel van een opbergvak, daadwerkelijk een armsteun, op de juiste hoogte. Een simpele klus: opbergvakje inclusief deksel met drie torx-schroeven losmaken, verhoger monteren en daar dat bakje weer terug in bevestigen.

Helaas kwam ik tot de ontdekking dat van de drie bevestigingspunten, er twee zijn afgebroken. Dat maakt deel uit van de hele console. Voorlopig de boel dus met ťťn moertje vast gezet, ik maak binnenkort een houten latje op maat, waarmee ik de achterkant dan ook kan bevestigen. Omdat het al donker werd, is dat voor later.

Het bakje uit de console. In de twee achterste hoeken (rechts op de foto) horen bevestigingspunten te zitten:


Die hingen in mij geval los aan de schroefjes:


Toch de boel voorlopig gemonteerd. De zwarte rand is de verhoger. Het zit buitengewoon heerlijk, ik wil niet meer zonder!




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2017 12:02 door j.ko.
Stond ik vanochtend naast een New Mini van de eerste generatie, in dezelfde kleur als mijn eerste auto. Het deed me realiseren wat een totaal verschillende auto's het zijn! 'Mijn' Mini is alweer tien jaar geleden vertrokken...



En ja, de XM heeft een halve akker aan het bodywork hangen. Morgen een meeting van de XM Club, dus tijd voor een wasbeurt. Voor snel en gemakkelijk gekozen deze keer.

Veel plezier met de XM rit! Knap werk ook weer met het kapotte servo en de armsteun.
Verder fijn dat alles het zo lekker goed blijft doen. thumbs up
Afgelopen zondag was de omgeving Marken - Purmerend het toneel van een toerrit van de XM Club. Een paar plaatjes ter impressie:













't Was een mooie rit!

Verder stond de APK op het programma deze week. De eerste keer met deze auto. Er was een kentekenlampje defect, maar verder zonder moeite door de APK. Steekproef erop, eveneens moeiteloos. De RDW-keurmeester complimenteerde me met de auto, kreeg een duim omhoog van hem smiling smiley.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2017 20:58 door j.ko.
Lekker bezig zo!
En wat een mooie oplossing, die armsteun!
Leuke foto's. thumbs up
Trouwens, komt elke CitroŽn standaard met een trekhaak uit de fabriek?

big smile smiley
@Barri: simpeler dan dit kan niet, een gegoten plastic rand met drie stukjes schroefdraad erin. Tegenwoordig zou je daar bij een autofabrikant niet mee aan moeten komen, maar destijds kon dat nog. Het ziet eruit alsof een medewerker het op een zaterdag in zijn schuurtje bedacht heeft. Geniaal, ik hou wel van dit soort oplossingen.

@Altai: je zou het haast denken ja. Er zijn een paar leden die hem ook echt gebruiken (met de sleurheut achter de V6 de Alpen over), maar bij het gros zit 'ie er ongebruikt onder. Zo ook bij mij, nog nooit gebruikt. Toch laat ik hem ook maar zitten, je weet nooit wanneer het eens handig kan zijn (volgend jaar de tuin aanpakken bijvoorbeeld).
Uiteraard ook in de weer geweest met de camera met al die sneeuw van deze week. Maandag ben ik voor de sneeuw uit naar huis gekomen (#thuiswerken). Ik kies er bewust voor om geen winterbanden te kopen, gevolg is dus wel dat ik de sneeuw moet mijden. Gaat gelukkig prima. Dat geldt ook voor mijn vrouw. Allebei de auto's thuis dus:


's Avonds nog een plaatje, met alleen de 6 erop (de XM stond inmiddels binnen):
Sinterklaas had trouwens een mooi 1:18-schaalmodel van 'mijn' CitroŽn XM bij zich. Hij had hem helemaal uit Nieuw-Zeeland laten komen winking smiley. Mooie gelegenheid om mijn autohistorie eens in 1:18 bij elkaar te zetten. Alleen van de Mazda 323 heb ik geen model, nergens te vinden. En van de GTV ook niet trouwens, maar daar heb ik dan een Spider van (die had ik al voordat ik mijn 1:1 Alfa kocht, heb hem net weer van zolder gehaald).

Mijn eigen auto's (op mijn naam):


En ons huidige setje (XM van mij, 6 van mijn vrouw), met op de achtergrond ook onze trouwauto, de gele RX-8. Die was dus niet van ons, maar is wel belangrijk (en leuk):


Het beeldje erbij ben ik zelf met mijn oudste dochter. Niet precies 1:18, maar close enough. Laten maken in de 3D-scanner van Madurodam.
Leuk!
Dat zou ik ook wel willen, maar van mijn auto is nooit een schaalmodel gemaakt.
De Mazda 323 is trouwens wel te vinden als schaalmodel.
De BJ Fastbreak? In 1:18? Ik heb er (jaren terug, dat wel) uren naar gezocht, op de meest vage Aziatische sites, maar vond hem niet.
Ha wat leuk al die modellen zo bij elkaar! Dat geeft wel een mooi overzicht.
Ook leuk dat je jezelf er bij hebt ookal klopt de schaal niet helemaal.
Op koude en donkere dagen gebeurt er niet zo veel op auto-gebied, vandaar de lange rust hier. Maar het voorjaar komt eraan, dus het kriebelt weer langzaam maar zeker. Als de pekel-periode achter de rug is, wil ik wat zaken aan de XM gaan aanpakken:
- Stalen velgen vervangen door lichtmetaal;
- Chromen sierstrips rondom vervangen;
- Verlichting geel maken (brengt een beetje kleur in de grijze auto);
- De aanjager repareren (hoeft niet te wachten tot het einde van de pekel-tijd).

De voorbereiding voor die klussen is al een verhaal op zichzelf...:

De velgen
Voor de XM heb ik een setje lichtmetaal gevonden, ze staat nu nog op staal-met-doppen. Die velgen (Etoiles) heb ik laten opknappen (randschades hersteld, stralen en coaten), maar van de vier naafkapjes waren er twee stuk. Voor 25 euro vond ik nog een set van die Etoiles, met drie goede naafkapjes en nog redelijke winterbanden. Daar doe ik allemaal niks mee, het gaat mij om die naafkapjes. Nu heb ik dus vijf goede, genoeg om er ťťn op reserve te houden. Die kapjes moet ik nog spuiten, en dan kunnen dit voorjaar (na de pekel-tijd) de velgen onder de auto. Simpel zat zou je denken, maar schijn bedriegt... De lichtmetalen velgen moeten namelijk met andere bouten vast dan de stalen. Ik dacht een setje juiste bouten te hebben, maar die blijken 4 mm te kort. CitroŽn heeft de velgen (en bouten) tegen het einde van de productie nog gewijzigd. De velg werd iets platter en de boutlengte nam af van 46 naar 42 mm. Ik heb velgen van voor die wijziging en heb dus ook de bouten met 46 mm lengte nodig. Het setje bouten dat ik heb is 42 mm en hoort bij het nieuwe type velg. Dat is veel minder geleverd, dus die 42 mm bouten zijn redelijk zeldzaam. De 46 mm inmiddels ook, zo blijkt.

Puntje bij paaltje: ik ben al een week bezig om de goede bouten te pakken te krijgen. CitroŽn dealer Ossenblok in Etten-Leur heeft bij de CitroŽn organisatie (fabrikant, importeurs en dealers) gezocht. Wereldwijd (!) zijn er nog welgeteld 22 nieuwe bouten op voorraad. Verspreid over 6 dealers in Portugal en Nederland. Bovendien kosten ze meer dan 10 euro per stuk. Ik heb er 20 nodig, dus dat is een dure grap...

Googlen op onderdeelnummer: niks, behalve wat vage sites uit Rusland, RoemeniŽ en OekraÔne, waar ik echt geen centen naar ga overmaken. AliExpress: ook niks.

Dan maar gebruikte bouten zoeken. Meestal zijn die nogal roestig, maar daar kunnen dopjes overheen. Het clubmagazijn van de XM-club had er echter slechts 3. Bart Ebben in Malden, Van Gompel in Eindhoven, TrŤs Beau in Leerdam, Sprenkels in Breda: of ze namen de telefoon niet op, of ze hadden het niet. Nou dus via het XM-forum iemand gevonden die ze wel heeft. HŤ-hŤ... nooit gedacht dat zoiets simpels als een setje bouten zo moeilijk te vinden zou zijn.

De sierstrips
De verchroomde sierstrips worden na verloop van tijd op elke XM lelijk: dof-wit en bobbelig (bloemkolen). Die dingen zijn nergens meer leverbaar en de RVS reproductie is alleen beschikbaar voor de ongebogen flankstukken, niet voor de gebogen voor- en achterbumper. Groot was mijn vreugde dus toen ik een setje NOS sierstrips tegenkwam op Marktplaats. Flanken en bumperstukken. Godzijdank was ik de eerste die reageerde. Ik ben ze direct gaan halen in Belgisch Limburg. De beste man (een liefhebber, hij had ook nog een CX en een C6 staan) had nog tal van biedingen en vragen gehad, maar was zo eerlijk om ze niet achter mijn rug te verkopen nadat we een deal hadden. Ik ben helemaal blij met die strips, die gaan er komend voorjaar ook op.

De aanjager
Verder moet ik dus met de blower aan de slag, die kent alleen nog standje 'orkaan'. Ook weer een mooi verhaal... Die storing komt waarschijnlijk door defecte transistoren op de elektronische module van de aanjager. Die transistoren kun je los kopen en vervangen. Ik had ze dus al besteld bij Conrad, inclusief een tubetje koelpasta en verzendkosten was ik daar 18 euro voor kwijt. En dan moest ik nog op zoek naar kleine boutjes en moertjes ter vervanging van de popnageltjes waarmee de transistoren af-fabriek zijn bevestigd. Pas na mijn bestelling zag ik dat Conrad de transistoren kon leveren na... 21 weken! Dus maar gauw geannuleerd. Op het XM-forum kreeg ik een linkje naar een complete elektronische aanjagermodule. Te koop voor 17 euro inclusief verzendkosten (!) via AliExpress. Uit China. Vandaag lag het op de mat, ik ben benieuwd... het kost minder, is de halve wereld over gestuurd, scheelt gepiel met een soldeerbout, boutjes/moertjes en popnageltjes... waar zit de adder? Waarom maken ze die dingen Łberhaupt in China? Dat ze wielbouten reproduceren verdorie, die kunnen ze met 20 tegelijk verkopen... spinning smiley sticking its tongue out We gaan het zien. Morgen eens kijken of ik die aanjagermodule erin krijg.

Dus... nog niks gedaan feitelijk en toch al een hoop te vertellen... dat onderdelen-jagen is eigenlijk best leuk!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-02-2018 20:27 door j.ko.
42 mm gaat ook prima! Zolang je 6 windingen hebt die de velg vasthouden is het goed. thumbs up

Ben benieuwd naar hoe het staat.
Ik vind dat toch geen fijn gevoel... met 46 mm weet ik in elk geval zeker dat het klopt, met 42 mm knaagt er toch altijd iets van 'zou het toch echt allemaal heel blijven'. In gedachten zie je al een wiel voorbij komen op de snelweg... moet er niet aan denken.
Ik heb een 5 mm spacer tussen het wiel en de naaf gemonteerd. Met een originele wielbout. Daar zitten er 7 windingen in de naaf. Dat gevoel had ik in het begin ook hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het gaat prima! Heb ze voor de zekerheid 2 keer nagetrokken, maar er gebeurt niks mee.

Zolang het aangrijpingspunt van de bout in de velg maar gelijk is. Anders krijg je het koppel dat je op de wielbout zet niet over op de naaf en dan heb je er niks aan. Maar dat zal wel gelijk zijn.
Gewoon de stalen velgen met de wieldoppen houden. Zo heeft CitroŽn het origineel bedoelt voor de 2 liter 16 klapper. winking smiley
Die hou ik ook... in de garage grinning smiley
De Etoiles zijn ook op de 2.0 geleverd, als optie. De late wieldoppen, zoals op de mijne, vind ik niet zo passen bij de XM, te modern, te Xsara. De eerste wel, die dichte, vlakke doppen. Maar die horen dan weer niet bij een fase-2 neus. Dus daarom voor de Etoile velgen gekozen.

Edit: plaatjes toegevoegd voor degene die de verschillende XM-wielen niet uit z'n hoofd kent...

Etoile lichtmetalen velg, die komen er dus onder:


Type-2 wieldop, zit er nu onder, die vind ik dus te modern:


Type-1 wieldop, wel mooi, maar hoort niet onder een type-2:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2018 11:23 door j.ko.
Gisteren dus met de aanjagermotor aan de slag geweest. Het euvel is verholpen, de aanjager blaast niet meer continu op volle kracht. Maar goed is het nog niet, want nu draait hij rustig, maar reageert niet op input via de climate-control. Dus hoewel het nu in elk geval weer rustig is binnen (van zo'n blower op volle kracht wordt je ook moe na anderhalf uur rijden), is het nog niet OK. Eens nagaan waar het aan kan liggen, alles zit in elk geval goed terug op zijn plaats. Toch jammer...

Verder is de centrale vergendeling al sinds de aankoop niet op afstand bedienbaar. Gisteren eindelijk eens gekeken of dat niet gewoon aan de batterijen van de sleutel ligt: ik had de goede knoopcellen eindelijk eens in huis. Een erg hoge prioriteit had het niet zeg maar... Conclusie: nieuwe batterijen helpen niet. Dan zit het waarschijnlijk in de ontvanger, daar hebben meer XM's last van naar het schijnt. Ook al jammer.

Anyway: ze rijdt er niet minder om, vanochtend na de spits weer heerlijk naar mijn werk gezweefd.
De Etoiles zijn mooie velgen inderdaad, die zitten ook onder de V6 van mijn ouders.

De Monte Carlo's zoals ze onder de mijne zitten vind ik ťťn van de minst mooie velgen, al staan ze onder zilvergrijs niet gek.

Het liefst heb ik een setje velgen van de serie 1 eronder, het liefst de blokjesvelgen. Maar of dat staat..


Deze zijn ook erg gaaf trouwens..
Dat zijn Speedlines, die zijn ook mooi inderdaad. Die blokjesvelgen zijn volgens mij best gewild en dus moeilijk te vinden? En let op dat je de goede bouten erbij hebt hŤ, daar heb ik me dus een beetje op verkeken...
Ik heb het verhaal gelezen inderdaad. Voorlopig staan er echter nog belangrijke zaken op het to-do lijstje.

Blokjesvelgen zijn moeilijk te vinden inderdaad, helemaal in nette staat.
j.ko, wil je anders niet even proberen hoeveel windingen je hebt?

Het beste tel je die bij de 5e bout die je erin draait. Uiteraard voegt het op moment zetten ook nog een halve tot een hele winding toe. Ik ben wel benieuwd hoeveel die 4mm bij jou gaat uitmaken.
Ik heb inmiddels 20 goede gebruikte bouten van 46 mm te pakken via het XM forum, dus dat hoeft niet meer.
ZoÖ de laatste post in dit topic is van februari dit jaarÖ zo lang ben ik nog nooit eerder weggebleven hier. Some catching up to doÖ

Het laatste half jaar is mijn tijd in andere dingen gaan zitten dan in de autoís. Ik ben van baan veranderd, mijn vrouw ook (op een minder prettige manier, waardoor mijn tijd en aandacht bij haar waren) en het gezinsleven wordt ook almaar drukker. Ook nog bezig geweest met het herinrichten van de tuin en achter een loods aangejaagd (om wat autoís weg te kunnen zetten). Dat werd helaas toch niks, maar heeft wel wat tijd gekost.

De loods, bij mij om de hoek, 16 bij 12 meter groot. Helaas werden we het niet eens over de prijs (een projectontwikkelaar gaat er nu huizen zetten, daar kon ik financieel niet tegenop):


Vanaf mijn vorige baan had ik regelmatig even tijd om wat te forummen, in mijn nieuwe baan is dat er absoluut niet meer bij. Dat is ťťn van de redenen dat het een leukere baan is (meer actie), maar draagt dus ook bij aan mijn lange afwezigheid hier. En tot slot is de Mazda 6 als vanouds betrouwbaar, maar mankeert ook de XM eigenlijk vrijwel nooit iets. Niet bijster veel te melden dus op regelmatige basis. Maar na een half jaartje wel hoor:

De laatste keer schreef ik dat ik de aanjagermotor van de XM (die alleen nog standje orkaan kende) had gerepareerd door de elektrische module daarvan te vervangen. Daarna blies hij alleen nog maar heel zachtjes. Daar heb ik nog eens naar gekeken, ik bleek een stekker niet goed vast geklikt te hebben. Werkt feilloos nu. De Etoile-velgen liggen er nog niet onder, ik rijd eerst de voorbanden op. Eind deze maand is het dan wel zover. De naafkapjes heb ik inmiddels ook gespoten op kleur van de gepoedercoate velgen. Verder rijd ik nog altijd met het dashboard open, zodat ik af en toe een tikje tegen de stekker van de klokkenbak kan geven als de snelheidsmeter en kilometerteller weer uitvallen. Tot zo ver niks nieuws dus eigenlijk. Wel heb ik deze zomer de radio vervangen, het afneembare frontje van de oude viel er spontaan uit en bleef niet meer zitten (afgebroken plastic nokje). De nieuwe:


Eind deze maand gaat de XM voor groot onderhoud weg, dan wordt ook gekeken naar de wat nukkige gasrespons van de auto, en worden de veerpootretourslangen van het hydraulisch systeem vervangen. Deze zijn bros en breken regelmatig, waardoor ik al een paar keer groene vlekken onder de auto gehad heb. Gelukkig zijn het de retourslangetjes, daar staat geen druk op.

De Mazda 6 gaat intussen onvermoeibaar door, een paar weken terug ging die naar de 200.000 km:


Technisch mankeert er niks aan, wel worden de dorpeluiteinden en de spatbordranden steeds krokanter. Ik heb er anti-roest zooi op gedaan, hopelijk kunnen we het daarmee nog een paar jaar rekken. Liefst koop ik pas wat anders als ook onze jongste uit de kinderzitjes is. Dat duurt nog een jaar of vier / vijf.










Vorige maand hadden we een terugroepactie van Mazda Nederland voor onze 6. Die is 14 jaar oud, dus dat is toch wel netjes, om na zo lange tijd nog een terugroepactie te doen. De ontstekingsmodule van de bestuurdersairbag moest worden vervangen, dat is dus netjes en kosteloos gedaan. Bij wijze van service is meteen een kapot stadslampje vervangen.

Vorig jaar augustus hebben we nog best een poosje getwijfeld over de aankoop van een Mazda 121 CabriYes!, het model bolhoed. Deze:


Toen niet gedaan, maar het ding heeft ons dit jaar weer bezig gehouden: dit exemplaar stond wederom te koop. Nu zouden we hem wel gekocht hebben, ware het niet dat er in de tussenliggende winter een deuk in het achterscherm gereden was, dat het roldakje stuk gegaan was en dat er laswerk aan moest gebeuren voordat er een APK op kon. Daar was de verkoper gelukkig eerlijk over aan de telefoon, dat scheelde een retourtje Ermelo. Als we nog eens een mooie vinden, komt die er nog wel eens denk ik...

Nog een auto-ervaring die natuurlijk niet mag ontbreken hier: ik heb afgelopen zomer voor de allereerste keer in een Ferrari gereden. Het was een cadeau van mijn vrouw, 20 minuten in een F430 F1. Fantastisch, wat een geweld. Gek genoeg (of juist niet?) moest ik erg aan mijn ex Alfa GTV denken, qua geluid. Natuurlijk klinkt de Ferrari V8 luider en heftiger, maar qua timbre leek het (tot 4.000 toeren) erg op de TwinSpark uit mijn GTV. Maar het was een hele ervaring hoor, het geluid, dat steigerend paard voor je neus, de enorm felle acceleratie en de klappen van de bak daarbij, het bekijks. Super!













Tot slot ook de kinderen wat autoliefhebberij bijgebracht, door op onze vakantie in de Ardennen het circuit van Spa-Francorchamps te bezoeken en de 24-Uurs autoís te gaan bekijken in Spa. En we hebben de oldtimerdag in Dongen bezocht, ook erg leuk.

Foto's Spa:












Foto's Vaartse Oldtimerdag Dongen:










Ik had de verhalen over vooral de XM al gemist! Leuke foto's van de evenementen! 24h van Spa is zeker een aanrader. Zelf ook een keer gedaan toen een Amerikaanse kennis op bezoek was. Wat verderweg van de pit. Zit je in de avondschemer tussen de vuurtjes en BBQ terwijl de auto's voorbij komen flitsen. Leuk sfeertje de helemotor dag
Zo, dat is lang geleden!

Jammer dat de loods niet meer doorgegaan is, dat had toch leuk geweest. Verder goed om te horen dat de XM lekker gaat, wel balen van de krokante 6. Miischien is het een idee om alle roest weg te schuren, vervolgens het blank metaal behandelen met zinkspray, grondlak en lak zodat het hopelijk wat langer vrij van roest kan blijven. Ik vrees dat in je huidige oplossing het vrij snel weer door gaat met roesten en dat zou zonde zijn.

Leuke evenement foto's, goed om te zien dat die drie meiden er ook plezier in hebben. En dan dat ritje in die Ferrari, daar ben ik wel een beetje jaloers op!
De stap met schuren, zinkspray en lak had ik al eens gedaan, een jaar of vijf geleden. Toen was er nog een wielkastrand, die is nu gewoon helemaal weg. Dat aniroest-spul schijnt wel redelijk vertragend te werken, mits regelmatig aangebracht (houdt vocht en zuurstof weg, maar hecht niet / hardt niet uit, dus is na verloop van tijd weg). Het is vergelijkbaar met de aloude truc om je roestende auto regelmatig met wat afgewerkte olie in te smeren. Alleen kun je dit spul spuiten en kom je er ook mee in smalle naden, kieren en holle ruimtes. Ik zal wel zien hoe lang het goed gaat zo. Als er laswerk aan moet gebeuren, zien we dan wel of dat nog de moeite is, of dat er dan alsnog een andere auto komt.
Leuke update! Het lijkt erop dat die mooie dochters van je ook al interesse voor auto's beginnen te krijgen. Daar zorgt papa wel voor smiling smiley

Vervelend dat de 6 langzaam wordt opgegeten door het roestmonster. Staat dit type ook wel bekend om helaas. En over 10 jaar zal die van mij ook al wel ten prooi zijn gevallen. De spuitbusjes AS-R komen me in ieder geval bekend voor. Ik hoop dat ik het voor kan zijn.

Wat is zo'n bolhoedje toch leuk! Ze zijn bijna uitgestorven volgens mij. Roest zal ook bij die auto's wel een groot probleem aan het worden zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close