j.ko: CitroŽn XM 2.0i-16v (1998) | Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004)

Gepost door j.ko 
En weer een nieuwe pagina, het rijtje weer eens als opener neerzetten. Altijd leuk om weer eens naar te kijken vind ik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 14:38 door j.ko.
Niseko
Welke (optionele) functie gaat er eigenlijk schuil achter de blinde knop in het bijrijdersportier?

Ik heb geen idee. Ook op de achterportieren zit naast elke raamschakelaar zo'n blinde knop. Alleen op het bestuurdersportier zit een dubbele schakelaar (voor de eigen ruit en voor die aan passagierskant).
Soms waren de deurkaarten voor de versie met het stuur rechts gelijk aan die met t stuur links. De Laguna had dat ook bijvoorbeeld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2017 15:50 door Nico GTR.
Nico GTR
de versie met het stuur rechts gelijk aan die met t stuur rechts.

Je verwacht het niet hŤ spinning smiley sticking its tongue out
@PM
Nico GTR
de versie met het stuur rechts gelijk aan die met t stuur rechts.

Je verwacht het niet hŤ spinning smiley sticking its tongue out

Bij een Citroen eigenlijk niet nee... winking smiley
Nacht was iets zwaarder dan gedacht....links natuurlijk. winking smiley
Zo, ik ben weer bij. Had al even niet meegelezen.

Leuke XM. Blijft een bijzondere auto. Ik vond de versie met dubbele achterruit altijd erg gaaf.
Ik zit het topic nog eens terug te lezen, erg zonde van de Alfa, maar dat is tot daar aan toe, hopelijk hou je niets over aan dat ongeluk! De XM is een mooie vervanger, wel van een heel ander kaliber, maar op zijn eigen manier net zo bijzonder. Fijne en vooral veilige kilometers gewenst!
De XM is zeker van een ander kaliber, volledig het andere uiterste van wat er aan auto's te koop is. Gek genoeg zit de XM dichter bij de 480 dan de GTV. De CitroŽn en de Volvo zijn behaaglijk, wel elk op hun eigen manier, maar toch merk je dat ze met aandacht voor de bestuurder gemaakt zijn. De Alfa is gemaakt om mooi te zijn, om lekker toeren te draaien. Dat daar een bestuurder voor nodig is, lijkt bijzaak. Zitpositie was maar zo-zo, info over je machine of omgeving op het dashboard was minimaal, zicht rondom uiterst belabberd... het reed echter fantastisch. Toch passen 480 en XM beter bij mij dan de GTV, zo ontdek ik nu langzamerhand.
Vorig weekend dus wederom het dashboard van de XM gedemonteerd, om de lampjes te vervangen en om nog een poging te doen de snelheidsmeter en kilometertellers te repareren.

Het hele dashboard weer open: blijft fascinerend hoe zoín dradenkluwen ooit bedacht is.

De boel naar binnen en lampjes zoeken en vervangen.

In de schakelaars blijken geen lampjes te zitten, maar LEDjes. Niet vervangen dus.

In de climate control unit zaten twee verschillende typen lampjes, ik had alleen het linker type. Gelukkig bleek het in dit geval uitwisselbaar.

Afval.

Een grote keukentafel is toch handigÖ

De tellerbak ook nog verder gedemonteerd om bij de soldeerpunten achterop de kilometerteller te kunnen. Ineens een hele hoge kilometerstand, kan zo naar Klokje RondÖ

De verdachte soldeerpunten (de vier grotere, midden op de printplaat) nagelopen met een soldeerbout en wat tin. Dat is toch niet mijn vak hoor, de tin wilde niet smelten en te lang met de bout erop durfde ik ook niet, bang voor smeltende componenten. Gepruts is het, op hoop van zegen.

Alles weer in elkaar gezet en toen terug de auto in. Daar had ik bij demontage al een mysterieuze gele stekker gevonden, achter een loze schakelaar naast de knop voor de binnenverlichting. Voorbereiding voor het een of ander, maar geen idee welke optie daar kan zitten. Nog eens uitzoeken.

Ik was bijna klaar (alleen het onderste dashpaneel moest nog vast) toen Dirk langs kwam om de dame eens te bekijken. Samen ook een stukje gereden, waarbij ik opgewekt kon vaststellen dat de meters en tellers het weer deden, dat er een controlelampje voor ingeschakelde dimlichten op zit (deed het dus blijkbaar voorheen niet) en dat het display van klok en boordcomputer ook weer helemaal afleesbaar was. ís Avonds nog even in het donker gekeken of ook alle achtergrondverlichting het doet, en ja hoor: alles werkt. Helemaal happy.

(fotoís met lange sluitertijd uit de losse hand genomen)

Ook maandag werkte alles prima, 250 kilometer gereden met werkende tellers, nog nooit meegemaakt met deze auto. Maar dinsdagÖ geen snelheidsmeter en geen draaiende kilometertellersÖ verdorie, om narrig van te worden. De hele boel moet dus nog eens uit elkaar, dan maar laten solderen door iemand die dat wel kanÖ

Nog meer belevenis afgelopen dinsdag: ontdekt dat als de boordcomputer zegt dat de tank leeg is, het dan ook kloptÖ Ik was in Amersfoort toen het lampje van de benzinemeter aanging. Dan zit er nog ongeveer 8 liter in. De boordcomputer gaf een resterende actieradius van 140 km. Naar huis was 106 en naar de pomp in BelgiŽ vanuit huis nog 18, dus dat moest wel lukken volgens mij. Naar huis ging prima inderdaad, al sprong bij Dordrecht de actieradius van 51 naar ---. Nou ja, 50 kmÖ moet nog wel lukken, die computers staan meestal met enige marge afgesteld. Thuis gegeten en daarna naar de pomp in Essen, BelgiŽ. Heuveltje af na een viaduct in de A17 bij Roosendaal voelde ik een heel licht hikje, maar toen wist ik het al: Essen haal ik hier niet mee. De eerste afrit was Roosendaal West, daar zit ook een Shell-station weet ik, dus dan daar maar heen. De hikjes werden duidelijker, het motorstoringslampje ging aan en onder aan de afrit (remmend voor een rood stoplicht) viel de motor stil. Groen licht terwijl ik nog rolde, dus rem los, starten, en hij deed het weer. Hikkend en stotterend naar het tankstation gekomen en met wederom uitgevallen motor haalde ik precies het pompeilandÖ voortaan niet meer doen dus. Afstand op een tank: 1.121 kilometer nut smiley.

Inmiddels is de XM een ruime maand in bezit, en heb ik dus ook de tijd gehad om de auto te leren kennen en een to-do-lijstje te maken. Dat ziet er zo uit:
- Tellerbak repareren.
- Afstandsbediening centrale vergrendeling repareren (of vervangen).
- Nulbeurt; alle vloeistoffen, filters, bougies en ruitenwissers vervangen, airco-service, veerbollen nalopen en evt. op druk brengen.
- Afdekkap sleepoog spuiten.
- Nieuwe mattenset.
- Zwarte delen van stootstrips en bumpers weer zwart maken.
- Chromen sierstrips vervangen.
- Radio vervangen (afneembaar frontje heeft geen contact meer met de radio zelf). Weet nog niet of ik een originele CitroŽn-Philips opsnor, of een moderne DAB+.
- Lichtmetalen velgen Etoile zoeken.
- Middenarmsteunverhoger zoeken.
- Lederen stuurwiel zou fijn zijn, weet niet eens of dat er wel is voor een XM.
- De double chevron op het airbagdeksel met chroomverf schilderen (breekt het zwarte een beetje).
- Gele verlichting voorzijde (stads-, dim-, groot- en mistlicht)? Ben er nog niet uit, het kleurt mooi bij donkergrijs, maar ik weet niet wat het met de lichtopbrengst doet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 14:57 door j.ko.
Een lederen stuurwiel zal vast wel beschikbaar zijn voor een XM... Mooie auto!

Die chroomstrips, er waren voor de Xantia op marktplaats aluminium vervangers te vinden, volgens mij zijn die er ook voor de XM. Het verweren van die chroomdelen is helaas normaal, zie je bij veruit de meeste Xantia's en XM's.
j.ko
(..)
Ook maandag werkte alles prima, 250 kilometer gereden met werkende tellers, nog nooit meegemaakt met deze auto. Maar dinsdagÖ geen snelheidsmeter en geen draaiende kilometertellersÖ verdorie, om narrig van te worden. De hele boel moet dus nog eens uit elkaar, dan maar laten solderen door iemand die dat wel kanÖ

Blijft de naald echt op 0 staan?

Bij de ZX die ik nu gebruik schiet e.e.a naar de 80 km/h en blijft daar staan tijdens het rijden.. kilometers/dagteller werken gewoon. Is ook een tellerbak zonder kabel. Is het het soldeer of toch ergens een storing in de signaalgever / opnemer?

j.ko
Nog meer belevenis afgelopen dinsdag: ontdekt dat als de boordcomputer zegt dat de tank leeg is, het dan ook kloptÖ

grinning smiley

j.ko
Ö voortaan niet meer doen dus. Afstand op een tank: 1.121 kilometer nut smiley.

Zů, mooie score voor dik 80 liter. Lange afstanden met, relatief, lage snelheid (denk ik?) maakt zelfs een XM, relatief, zuinig. thumbs up

j.ko
Inmiddels is de XM een ruime maand in bezit, en heb ik dus ook de tijd gehad om de auto te leren kennen en een to-do-lijstje te maken. Dat ziet er zo uit:
(..)
(..).

Exclusive uitvoering had wel een lederen stuurwiel, volgens mij. Of het nog te vinden is.. is een andere vraag..
Soloman
J.Ko, jij hebt een XM gescored????
Wat gaaf!

Ja, leuk hŤ! Ik ben er dolgelukkig mee, het rijdt heerlijk. Voel me er ook erg in thuis, de XM past bij me. Ik hoop er lang van te genieten.
JaluMSX
Een lederen stuurwiel zal vast wel beschikbaar zijn voor een XM... Mooie auto!

Die chroomstrips, er waren voor de Xantia op marktplaats aluminium vervangers te vinden, volgens mij zijn die er ook voor de XM. Het verweren van die chroomdelen is helaas normaal, zie je bij veruit de meeste Xantia's en XM's.

Dank je. Van die aluminium strips heb ik ook al gehoord ja, dat klinkt interessant.
Durashift
j.ko
(..)

Blijft de naald echt op 0 staan?

Bij de ZX die ik nu gebruik schiet e.e.a naar de 80 km/h en blijft daar staan tijdens het rijden.. kilometers/dagteller werken gewoon. Is ook een tellerbak zonder kabel. Is het het soldeer of toch ergens een storing in de signaalgever / opnemer?

j.ko
Nog meer belevenis afgelopen dinsdag: ontdekt dat als de boordcomputer zegt dat de tank leeg is, het dan ook kloptÖ

grinning smiley

j.ko
Ö voortaan niet meer doen dus. Afstand op een tank: 1.121 kilometer nut smiley.

Zů, mooie score voor dik 80 liter. Lange afstanden met, relatief, lage snelheid (denk ik?) maakt zelfs een XM, relatief, zuinig. thumbs up

j.ko
(..)
(..).

Exclusive uitvoering had wel een lederen stuurwiel, volgens mij. Of het nog te vinden is.. is een andere vraag..

Ja, de naald blijft op 0 staan inderdaad. De boordcomputer gebruikt hetzelfde signaal om het actuele verbruik weer te geven, en die werkt wel gewoon dan. Dus het signaal is wel goed blijkbaar.

Qua verbruik ben ik positief verrast inderdaad, gemiddeld ca. 1:13. Ik rijd dan overal de maximum snelheid, behalve op 130-wegen, daar rijd ik 120. Ook met optrekken ontzie ik hem niet, maar ik rijd wel veel snelweg, weinig stadsverkeer. De grote range komt omdat de tank groot genoeg is om ook een dorstige V6 van een fatsoenlijke actieradius te voorzien. Er ging 87 liter in...

Lederen stuur moet dan wel te vinden zijn via de XM Club.

- Middenarmsteunverhoger zoeken.

Ik weet nog wel zo'n plastic armsteunverhoger liggen, laat maar weten of ik erachteraan moet gaan.

Lederen stuurwielen waren er gewoon, inderdaad op de luxere versies. Dit weekend is het Citromobile, daar heb je grote kans er een tegen te komen. Ik heb er niet op gelet dit jaar smiling smiley
Oh en die mysterieuze gele stekker zou wel eens van de cruise control kunnen zijn, als ik me goed herinner zit op die positie normaal de aan/uit knop van het systeem.
Ik heb inmiddels contact met iemand die zowel een set Etoile velgen als zo'n armsteunverhoger heeft liggen, moet alleen nog even kijken of de staat goed genoeg is (hij maakt foto's, die moet ik nog krijgen). Dat wacht ik dus even af, mocht het niks worden, dan kom ik misschien nog bij je terug. Bedankt in elk geval.

Loze stekker is voor de cruise control, zo blijkt inderdaad. Nou ben ik dus wel benieuwd of dat er allemaal al inzit (schakelaars inpluggen en het werkt), of dat alleen de bedrading is voorbereid. Zal het laatste wel zijn.
Gisteren op bezoek geweest bij een medelid van de XM-club bij me in de buurt. Hij heeft een Lexia (uitleescomputer voor CitroŽns) en we hebben mijn dame daar eens aan gehangen. Er stonden twee storingen in het geheugen; eentje van een fout mengsel (injectie), dat komt omdat ik m'n tank heb leeggereden vorige week, en eentje van het ABS:

Die ABS-storing was nieuw voor mij, want het lampje ervan brandt niet tijdens rijden (en wel bij het starten; zoals het hoort dus). We hebben de storingen gewist. Voor de zekerheid zal ik wel een keer een leeg stuk asfalt opzoeken en daar eens een noodstop maken. Kijken wat 'ie doet.

Daarna de tellerbak nog een keer gedemonteerd, de soldeerpuntjes nog eens bekeken en opnieuw aangestipt. De tellers doen het weer, dus dat is alvast goed nieuws. Nou nog even afwachten of ze het ook blijven doen... vorige keer, toen ik zelf met de soldeerbout aan de slag was geweest, hield het 247 km stand.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 15:24 door j.ko.
Laten we hopen dat die ABS storing weg blijft. Het zijn immers niet de meest goedkope sensoren als ze vervangen moeten worden...
O nee, de ABS-storing. Een typisch XM-probleem en inderdaad, zoals Gewoon Dirk al zegt, geen pretje om op te lossen. Hopelijk valt het bij jou wat mee.
Zal wel een foutieve meting zijn van een van de sensoren. winking smiley

Verder ben je al weer lekker bezig J.ko thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-05-2017 19:42 door Nico GTR.

Laten we hopen dat die ABS storing weg blijft. Het zijn immers niet de meest goedkope sensoren als ze vervangen moeten worden...

Ach... de meeste ABS storingen die ik bij XM's ken, zijn van de sensor linksachter. Die is dan niet stuk, maar de kabel is verrot doordat ie dicht langs de uitlaat loopt. Kabeltje vervangen en het werkt weer.
Als de ABS sensoren (of de draden daarvan) niet goed zijn, zou het lampje moeten branden. Dat is niet het geval. Misschien was het een oude storing die nog in het geheugen stond. Bij gelegenheid zal ik het ABS eens testen.

Afgelopen weekend nog deze foto gemaakt:

Beide auto's bij elkaar gebeurt niet vaak, nu wel een keer, dus leuk voor een plaatje. Al was de aanleiding niet echt iets om over naar huis te schrijven...

Zolang we de Mazda hebben (bijna 5 jaar) hebben we nog nooit echt veel olie bij hoeven vullen. Half litertje soms, net voor een beurt, gewoon voor de zekerheid omdat het peil het minimum nadert. Gevaar daarvan is dat je dus niet zo vaak meer naar het oliepeil kijkt. Nu moest ik de ruitensproeiervloeistof bijvullen, dus meteen maar even olie gepeild (ook omdat 'ie begin juni weer voor een beurt moet). Tot mijn grote schrik was de peilstok droog eye popping smiley. Anderhalve liter olie bijgevuld (de olie staat in de garagebox waar ook de XM staat, vandaar de foto). Het peil staat weer halverwege min. en max. Ik denk dat we goed wegkomen, de motor klinkt prima en op het dash was ook nog geen waarschuwing voor te lage oliedruk gekomen. Maar wel een stevige reminder om het peil eens wat vaker te checken. Nu was het bijna 20.000 km geleden... thumbs down.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 15:30 door j.ko.
Ja, goede wake-up call. Auto is natuurlijk ook 5 jaar ouder .. kan wel iets meer zijn gaan verbruiken/lekken?
Er lekt geen druppel, maar verbruik kan natuurlijk wel wat oplopen. Er staat 170.000 km op inmiddels, een verbruik van 1:10.000 is dan niet iets waar ik van schrik in elk geval. De GTV deed ongeveer 1:4.000 nut smiley. Maar ik neem het mezelf vooral kwalijk dat ik het niet eerder / vaker gecontroleerd heb.
j.ko
... Ik heb een afdekkap voor het sleepoog meegenomen (helaas niet in mijn kleur, dus moet ik nog een keer spuiten) ...

Inmiddels tussen de bedrijven door die afdekkap onder handen genomen.

Zo was het:

Van de auto:

Alle oude lak eraf geschuurd. Iets te enthousiast trouwens, er zijn krasjes in de kunststof gekomen, en die zie je nu ook in de lak (van dichtbij). Ik had wel kunststof primer, maar geen filler.

In de lak (totaal twee lagen primer, vijf lagen kleur-lak en drie lagen blanke lak gebruikt).

En het resultaat:

Er is nauwelijks kleurverschil, het verschil op de foto komt door vuil vs. schoon en glad vs. ietsje ruw (van het schuren). Al met al best tevreden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 15:48 door j.ko.
Lekker resultaat, dat ziet er weer netjes uit zo. thumbs up
Wat ik me afvraag, heb je tussendoor ook de nieuwe lagen licht opgeschuurd? Dat kan namelijk er wel voor zorgen dat je een egaler resultaat krijgt.
Ik heb tussendoor wel licht opgeschuurd ja, maar met korrel 600. De krasjes komen van het 120-papier waarmee ik de oude lak heb weggeschuurd, dat is iets te diep om met 600 weg te schuren . Eigenlijk had ik filler moeten gebruiken, maar die had ik niet. Of fijner papier en meer geduld bij het kaal maken.
Ah, begrepen. Goed om te weten, als ik de dorpel van de Lybra aan ga pakken kan ik dus maar beter geen al te grove korrel gebruiken.
Ondanks het misschien niet-perfecte resultaat, ziet het er toch puik uit hoor, een stuk beter dan ervoor! thumbs up
Zeker, bedankt. De krasjes zie je alleen van heel dichtbij, en zo vaak lig je niet met je neus onder de bumper hŤ. Van ver is het mooi, ik ben er tevreden mee. Niet slecht voor een amateur zeg ik altijd.

en zo vaak lig je niet met je neus onder de bumper hŤ.

ach het blijft wel een franse auto grinning smiley
Ik moest even goed kijken, ik dacht even "whut?", maar het is de spiegeling van het grint big smile smiley

haha, en voor de taalneuzelaars, toen ik het woordje grint/grind typte begon ik ernstig te twijfelen. Ik heb het direct opgezocht, het mag allebei!
Deze week ook weer lekker wat aandacht aan de XM kunnen besteden. Eerst de achterbanden vernieuwd, de exemplaren die erop zaten waren 7 jaar oud, verdroogd en rechtsachter verloor langzaam spanning. Op internet de goedkoopste Pirelli Cinturato P1 Verde gezocht, achterwielen gedemonteerd en achterin de Mazda gegooid en bij de DHZ-garage de banden laten wisselen en balanceren. Thuis de wielen weer gemonteerd, et voilŠ.

De oude Michelins:

De XM op stenen:

En de nieuwe Pirelli's op hun plaats:

Verder heb ik een nieuwe mattenset laten maken, antraciet velours met donkergroene bies. Daar knapt een interieur van op!

Achterin had ik nog lichtgroene matten liggen:

Maar voorin lag niks:

De nieuwe set past vooral aan passagierszijde maar net, maar ziet er fraai uit:

Nog een sticker van de XM Club Nederland geplakt:

En dat was het weer voor deze keer. De volgende klus dient zich al aan: aan de herrie te horen is de uitlaat lek. Het begon deze week met een bescheiden brom, maar intussen is het erg duidelijk dat er ergens een gat zit.

Plaatje om deze post mooi mee af te sluiten (een beetje kleur erin kan geen kwaad):

Edit: Oh, en dan sta ik ook nog in het AutoWeek magazine deze week, in de rubriek 'Diagnose'. Ik had begin dit jaar eens een vraag ingestuurd over de stationairloop van mijn Alfa, maar niks vernomen. Bij verrassing kwam ik het nu tegen, toch leuk. Al heb ik er niks meer aan helaas...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 16:07 door j.ko.
Mooie matten!

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Cinturato, of heb je die al eerder onder een auto gehad?
Ik weet niet zeker of er onder de Mazda Cinturato's zitten eigenlijk. Ik heb van oudsher een voorkeur voor Pirelli of Michelin. Dat zijn bewezen goede banden, maar die zijn er uiteraard meer. Noem het merkvoorkeur, zoals jij naar Renault en Volvo neigt. Maar de laatste jaren lijkt Michelin een beetje weg te zakken uit de top in bandentests. Dus kwam ik bij Pirelli uit. Sportbanden zijn voor mij niet nodig, ik kwam eigenlijk vanzelf op de Cinturato uit, volgens mij momenteel Pirelli's main stream band. Er was nog keuze uit P1 en P5 o.i.d., maar de P1 was goedkoper, zuiniger, stiller, en beter op natte wegen. Dus de P1 gekozen. Ik heb niet de illusie dat ik het verschil zou voelen of horen, ik ga eigenlijk puur af op de testresultaten en het label.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2017 15:45 door j.ko.
HŤ, wat mis ik mijn XM als ik dit zo lees. Wat een heerlijke auto's blijven het toch en wat fijn om te lezen hoe je ermee bezig bent. Keep it up. thumbs up
Gek hŤ, hoe je een auto kunt missen? Ik kreeg laatst via Facebook een foto van mijn ex-Volvo 480, die was gespot. Toen miste ik hem ook wel even ja, en nog soms. Met de Alfa heb ik dat veel minder (eigenlijk niet), maar dat komt misschien omdat ik die maar kort gehad heb. Van de zes maanden dat ik die had, heeft 'ie ook nog eens bijna een maand in de garage gestaan.

Over garages gesproken: de Mazda is gisteren ook weer voor z'n jaarlijkse beurt + APK geweest. Niks bijzonders, behalve de voorremmen. Die moesten vervangen worden, omdat de schijven zo krom als een hoepel waren. Dat hadden we ook zelf al aangegeven, remmen op de snelweg betekende dat het stuur zowat uit je handen trilde, en rustig bijremmend voor een stoplicht voelde je de auto 'hupsen'. Het begint wel op te vallen dat er vaak wat met de remmen scheelt aan deze 6. Ik heb het eens op een rijtje gezet:
- Juli 2013 - 94.000 km - remblokken achter en remtang linksachter vervangen
- Juni 2014 - 108.000 km - remmen rondom gereinigd
- Juni 2015 - 128.000 km - remblokken en -schijven voorzijde vervangen, geleidebussen handrem linksachter gereinigd
- Juni 2016 - 149.000 km - remklauw linksachter vervangen
- Januari 2017 - 163.000 km - rem linksachter vastgelopen; remtang gangbaar gemaakt en remblokken achter vervangen
- Juni 2017 - 171.000 km - remblokken en -schijven voorzijde vervangen (want kromme schijven)

Dat een set schijven maar twee jaar / 43.000 km mee gaat vind ik nogal weinig. Vooral omdat vervanging dus niet preventief is, maar omdat er wat mee scheelt. Zo alles op een rijtje zettend valt me ook op dat de rem linksachter nogal een probleemgeval is. Als dit het patroon blijft, is die volgend jaar weer aan de beurt... nut smiley
Die nieuwe matten staan wel lekker fris in de XM, ik moet ze voor de Lybra ook nog hebben.
Verder balen van het remeuvel bij de 6. Zijn er voor zover jij weet meer zessen die hier problemen mee hebben?
Bron

Lijkt wel een probleem te zijn inderdaad.

Brake discs re-skimmed (23,000 miles: again seems to be a common problem)

Recalls zijn ook te triest.....

2008: Mazda TSB to rectify rust problems on sills and rear wheelarches.

Waarom doe je dat niet in de fabriek dan? nut smiley

Wel balen, je zou kunnen overwegen om ze zelf elk jaar even te demonteren en schoon te maken, als dat natuurlijk het probleem is.....remmen zijn niet zo moeilijk als je ze ff begrijpt namelijk. Wil ik ook wel eens een keertje bij helpen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-06-2017 10:36 door Nico GTR.
Lekker dan, alle foto's uit het topic weg... Photobucket vraagt of ik even 400 dollar wil betalen om ze terug te zetten. En dat ieder jaar. Dat gaat niet gebeuren... vaarwel Photobucket. Hiervoor had ik Imageshack, dat was ook niks. Veel van jullie gebruiken Flickr toch? Is dat wat?
Flickr werkt prima. Wel even een Yahoo-account aanmaken.
Als gratis Flickr gebruiker krijg je een Terabyte aan opslagruimte, dat krijg je echt niet zomaar vol.
Verder zit er nog een sociaal aspect aan ook, je kan er gemakkelijk andere mensen volgen en hun foto's bekijken als je dat leuk vind. Bij je eigen uploads kan je er voor kiezen of ze wel of niet publiekelijk in te zien zijn. Je kan er dus een back up plaatsen van je complete set familiefoto's zonder dat iemand anders dat ooit kan zien.

Ik wil je best verder wegwijs maken in Flickr indien nodig, je hebt mijn nummer. winking smiley
Ik gebruik Tinypic, maar dat is verre van perfect. De reclames zijn er in het kwadraat en als je niet snel genoeg reageert (lees 1 minuut), dan knalt het hele scherm weg en vult zich helemaal met reclame. Na een tijdje verdwijnen tinypics ook.
De mensen die er achter zitten, achter dit soort sites, ruiken geld.
Gewoon Dirk
Als gratis Flickr gebruiker krijg je een Terabyte aan opslagruimte, dat krijg je echt niet zomaar vol.

Mijn emmer zit ook nog lang niet vol, maar Photobucket heeft blijkbaar ergens een voorwaarde dat 3rd party hosting niet vanaf een gratis account mag (het via de [ img]-codes plaatsen van foto's op andere sites, zoals dit forum). Volgens mij is dat recent gewijzigd, want ik gebruik PB al jaren, alleen voor foto's op fora.

Het PB-account waarmee je wel aan 3rd party hosting kunt doen, kost 400 dollar per jaar. Een paar euro per maand ben ik best bereid te betalen (voor niks gaat immers de zon op), maar dit vind ik wel erg gortig. Maar vanaf Flickr kun je dus wel 3rd party hosting doen?
Als je geen Flickr wilt is Imgur nog een goede. Maar ik zou lekker Flickr pakken en alle voorgaan de foto's er ook meteen op gooien, dan heb je alles weer bij elkaar big smile smiley.
Ik zag het ergens anders ook al. Ik zal wel hetzelfde probleem hebben. Snel weg bij Photobucket dus. Ga ik vanavond eens regelen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close