j.ko: CitroŽn XM 2.0i-16v (1998) | Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004)

Gepost door j.ko 
Daar moest ik ook meteen aan denken ja. Frappant trouwens, zowel mijn dochter van 6 als mijn vrouw vonden, zonder dat ze dat van elkaar gehoord hadden, dat de XM-neus wel wat op die van de 480 lijkt. Daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Hoekig en spits.
Ook maar even bovenaan de nieuwe pagina:

Gisteren ben ik met mijn pa gaan kijken naar een XM. Stukje mee gereden en... meteen meegenomen!

De auto was de week ervoor pas ingeruild (op een Kia Sportage) en de handelaar was er nog niet aan toe gekomen om hem te wassen, stofzuigen, of zelfs maar foto's op z'n site te zetten. Ik heb dus geen mooie plaatjes van de auto, alleen een paar telefoon-shots. Maar da's beter dan niks, toch?

Het is de basisversie van destijds met als extra een automatisch klimaatsysteem met airco. Ook de 'dertiende ruit' zit erop, maar daarvan weet ik niet of dat standaard was, of extra. Dat is de ruit achter de achterbank die dicht blijft als je de kofferbak opent, om tocht uit de nek van meneer directeur te houden als de chauffeur de bagage inlaadt. Er zijn voor mij slechts twee eigenaars geweest. De laatste heeft de auto echt gebruikt als vervoermiddel, niet als liefhebber. Maar wel altijd netjes z'n beurten en onderhoud gekregen bij een CitroŽn-dealer. Technisch is de auto prima, remmen, schakelen, veren, motor, allemaal prima. Optisch heeft de auto nog wel wat aandacht nodig; ik geloof niet dat de auto de afgelopen jaren gewassen is. Het chroom is verweerd, in elke wielkast (roestvrij!) hangt ongeveer een ton zand, het interieur is stoffig, de kofferbak is gebruikt voor vervoer van hooi of zo. Kortom: er moet dringend een stofzuiger door en een wasbeurt kan ook geen kwaad. Maar: daar rijdt de auto niet minder om.

De eerste storing heb ik ook te pakken: tijdens de proefrit was dat OK, maar 30 kilometer nadat ik huiswaarts was vertrokken, vielen snelheidsmeter, dag- en kilometerteller uit. Tikje op het dash en ze deden het weer. Gaandeweg moest ik echter steeds vaker tikken, op het eind hielp dat ook niet meer. Maar verder: heerlijk naar huis gezweefd. Ik ben er blij mee!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 12:41 door j.ko.
Kijk, dat is mooi doorpakken! Erg gaaf zo'n XM, ik ben benieuwd hoe hij in het echt is. Binnenkort maar even een bakkie komen doen. winking smiley
Zo, dat is wel een auto van een heel ander kaliber na zo'n Alfa GTV, maar wel weer een bijzondere. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen!thumbs up
Ziet er goed uit! Gelukkig heb je heel de zondag om hem even lekker te verwennen big smile smiley heb je al enig idee wat de storing in het instrumentenpaneel zou kunnen veroorzaken?
Doorpakken is ook het woord waar ik aan dacht smiling smiley Mooi dat je zo snel een opvolger hebt. Met een Xantia heb ik helemaal niks, maar een XM heb ik altijd een erg mooi model gevonden. Hopelijk heb je er veel plezier van!
Dat is snel gedaan! Prima exemplaar met potentie, lijkt me zo! Veel plezier en succes ermee!
Zo hey dat is weer helemaal de andere kant van het spectrum autorijden, van een sport auto naar een heerlijk comfortabele XM.
Ik mag ze graag zien op een of ander manier, bakken karakter en met geen enkele auto zo te vergelijken als ik erover nadenk thumbs up

Heb je ook een pb gestuurd!
Jeetje, wat een klap inderdaad; zowel de 'echte klap' als de gevolgen. Ook namens mij sterkte met het herstel, de aanschaf van de opvolger verzacht de wonden wellicht een beetje.

Verder volg je best een grappig, vergelijkbaar traject als ik! Ik twijfelde alvorens ik een XM aanschafte heel erg tussen een GTV en een XM, maar met tweedehandsauto's en een beperkt budget moet je geluk hebben met het vinden van het juiste exemplaar. Een GTV vond ik uiteindelijk niet en mijn XM, och, dat is al lang en uitgebreid in mijn topic besproken. smiling smiley Hopelijk heb jij meer, en vooral langer, plezier van je XM. Inderdaad een heerlijk comfortabele auto. Ik denk wel dat mijn ervaringen iets anders zijn, die 2.0 CT vond ik vrij rap. Maar och, nu ik weer een tijdje in de Regata rondtuf is eigenlijk alles best snel...Dus ik kan me wel voorstellen dat de reguliere 2.0 voldoende is. Veel geluk met je nieuwe voiture!
Ontzettend kl*te en zonde van de Alfa! De opvolger is wel een heerlijke auto trouwens, comfortabeler kun je het haast niet krijgen !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2017 15:48 door Bossinkje.
Mooie wagen j.ko, hopelijk heb je er lang plezier van. Kunnen sowieso nog een paar mooie upgrades op. thumbs up
Nou, zonde van die mooie GTV zeg. sad smiley

Wat betreft de schuldvraag.. tja, als die VW LT met het de linkerkant (denk het achterwiel?) de berm opzocht... en dan een overcorrectie van de bestuurder.. dan kan het op zo'n natte belijning en (relatief) weinig gewicht op de achteras hard gaan..
Zo te zien weinig schade aan die LT tenzij de achteras krom is? Want dat lijkt mij dan wel het raakpunt voor die Golf?

Maar goed, hoeveel afstand hadden jullie nu werkelijk? Als het 100 kilometer per uur reed.. zo'n 70 meter zat er vast niet tussen denk?

[www.om.nl]

j.ko
(..) De prestaties vallen me mee (waarom gaat een zware XM met dezelfde aandrijflijn harder dan een lichtere Xantia)?

(..)

Nou ja, de topsnelheid is maar 2 km/h verschil.. allebei nťt over de 200.. Maar goed, zou je dat ooit nog willen rijden met zo'n dame?

Verschil in acceleratie is ruim een seconde. Zoals ik het hier in de AW Carbase bekijk.. zit het 'm in een andere overbrengingsverhouding van de versnellingsbakken. Zowel de 3e als 4e en een andere eindoverbrenging. Xm maakt bij 120 km/h ook 400 toeren minder dan een Xantia.
Het blijft wel 'gek' in combinatie met een motorblok dat relatief hoogtoerig is (max. koppel bij 4000 tpm) dat een zwaardere XM dat verschil maakt.. In luchtweerstand lijkt het mij niet te kunnen zitten..

Veel plezier met de XM.. Op het CitroŽn forum ťn de type specifieke flora kan je wel genoeg advies/ hulp / weetjes vinden, denk ik. thumbs up
Leuke keuze, zo'n XM.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2017 19:30 door Durashift.
Wat een gek parkeerplekje overigens! Vervelend muurtje op de hoek en een hekje voor de garagedeur!
Gewoon Dirk
Kijk, dat is mooi doorpakken! Erg gaaf zo'n XM, ik ben benieuwd hoe hij in het echt is. Binnenkort maar even een bakkie komen doen. winking smiley

Altijd welkom!
Zadelsnuiver
Ziet er goed uit! Gelukkig heb je heel de zondag om hem even lekker te verwennen big smile smiley heb je al enig idee wat de storing in het instrumentenpaneel zou kunnen veroorzaken?

De tellerbak wordt langs elektronische weg voorzien van informatie. Er zit een sensor op de versnellingsbak, die zit in elk geval goed vast. Aan de achterkant van de tellerbak zit ook een stekker, daar heb ik nog niet bij gekund. Maar die kan lostrillen geloof ik, dus da's een kwestie van een keer kijken of ik er bij kan komen.
der Magistrat
Verder volg je best een grappig, vergelijkbaar traject als ik! Ik twijfelde alvorens ik een XM aanschafte heel erg tussen een GTV en een XM, maar met tweedehandsauto's en een beperkt budget moet je geluk hebben met het vinden van het juiste exemplaar. Een GTV vond ik uiteindelijk niet en mijn XM, och, dat is al lang en uitgebreid in mijn topic besproken. smiling smiley

Wat grappig, twee auto's die zo ver uit elkaar liggen... ik dacht ik de enige malloot was die in beide uitersten wel wat zag thumbs up.
Durashift
Nou, zonde van die mooie GTV zeg. sad smiley

Wat betreft de schuldvraag.. tja, als die VW LT met het de linkerkant (denk het achterwiel?) de berm opzocht... en dan een overcorrectie van de bestuurder.. dan kan het op zo'n natte belijning en (relatief) weinig gewicht op de achteras hard gaan..
Zo te zien weinig schade aan die LT tenzij de achteras krom is? Want dat lijkt mij dan wel het raakpunt voor die Golf?

Maar goed, hoeveel afstand hadden jullie nu werkelijk? Als het 100 kilometer per uur reed.. zo'n 70 meter zat er vast niet tussen denk?

[www.om.nl]

j.ko
(..) De prestaties vallen me mee (waarom gaat een zware XM met dezelfde aandrijflijn harder dan een lichtere Xantia)?

(..)

Nou ja, de topsnelheid is maar 2 km/h verschil.. allebei nťt over de 200.. Maar goed, zou je dat ooit nog willen rijden met zo'n dame?

Verschil in acceleratie is ruim een seconde. Zoals ik het hier in de AW Carbase bekijk.. zit het 'm in een andere overbrengingsverhouding van de versnellingsbakken. Zowel de 3e als 4e en een andere eindoverbrenging. Xm maakt bij 120 km/h ook 400 toeren minder dan een Xantia.
Het blijft wel 'gek' in combinatie met een motorblok dat relatief hoogtoerig is (max. koppel bij 4000 tpm) dat een zwaardere XM dat verschil maakt.. In luchtweerstand lijkt het mij niet te kunnen zitten..

Veel plezier met de XM.. Op het CitroŽn forum ťn de type specifieke flora kan je wel genoeg advies/ hulp / weetjes vinden, denk ik. thumbs up
Leuke keuze, zo'n XM.

Over de schuldvraag begint zoetjes aan discussie te ontstaan, daar was ik ook al voor gewaarschuwd. Ik ben er vrij stellig van overtuigd dat de bus aansprakelijk te stellen is, als het moet laat ik dat voorkomen bij de rechter. Ik hoop dat dat niet nodig zal zijn, maar in dit licht bezien ga ik er alleen nog via mijn rechtsbijstand wat over zeggen.

Topsnelheid is niet zo relevant nee, al probeer ik het altijd wel een keer. Gewoon om te zien of ze het nog halen. Maar dan moet ik de auto eerst beter kennen, ook qua staat, en de omstandigheden moeten zich er voor lenen. Van groter belang vind ik de respons, ik moet het gevoel hebben dat een auto gŠŠt als ik het gas in trap. Niet in de zin van strepentrekken of asfaltvergruizen, maar gewoon, dat er 'iets' gebeurt. De XM valt me reuze mee, voor een basismotor is 'ie lekker kwiek.

Lid van de XM-club met bijbehorend forum ben ik inmiddels thumbs up.
Barri
Wat een gek parkeerplekje overigens! Vervelend muurtje op de hoek en een hekje voor de garagedeur!

Ja, dat is historisch zo gegroeid. Dit was een oprit naar de garage, gebouwd in de jaren '60. Een Fiatje 500 past er gemakkelijk in, maar auto's van tegenwoordig zijn te breed. De oprit, voortuin en achtertuin zijn beperkt van oppervlakte en vormen ťťn geheel. Om te voorkomen dat mijn kinderen de straat op zouden kruipen / lopen, heb ik er een jaar of drie geleden dat hekje rond gezet en de oprit iets breder gemaakt. Portieren moeten nu immers binnen dat hekje open kunnen, voorheen stapte je op het gazon uit. Door die verbreding staan die muurtjes nu eigenlijk in de weg ja, want die doorgang is behoorlijk smal. De XM past er net tussen. Het is een tijdelijke situatie, want inmiddels heb ik een garagebox voor de auto. Alleen om een auto te wassen gebruik ik dit nog. Op termijn komt er een mooie poort aan de voorkant en trek ik de oprit bij de tuin.
Zo, alle berichten weer beantwoord (dank voor alle complimenten). Tijd voor de eerste update over de XM.

Afgelopen zondag heb ik de XM eens helemaal gewassen en gestofzuigd. Hij weegt 100 kilo minder nou, tsjonge wat een zooi kwam er uit. En het is natuurlijk een prima manier om alle hoeken en gaatjes van de auto te ontdekken. Het interieur bijvoorbeeld, ziet er nog heel goed uit. Geen slijtplekken of verkleuringen in de bekleding, een krasvrij dashboard, heel mooi allemaal. Alleen het klepje van de startblokkering is er af en in het rechter voorportier ontbreekt een (loze?) schakelaar; naast de raamschakelaar zit een gat. En de mattenset voorin ontbreekt.

Van buiten kun je wel zien dat de auto gebruikt is. Vooral de rechter zijkant heeft wat te verduren gehad. De voorbumper zit aan die kant los op de punt bij de wielkast, de chroomstrip in de stootlijst op het voorportier is gebarsten en het achterscherm heeft een deuk en wat krassen. Verder zijn er uit de lak van de achterspoiler wat chipjes, zitten er rondom vettige vlekken op die er met gewone autoshampoo (Valma) niet vanaf gaan en ontbreekt aan bestuurderskant de afdekkap in de voorbumper waarlangs je bij de stekkers van de mistlampen kunt.

Daarna foto's gaan maken (die hou je nog tegoed, camera nog niet uitgelezen) en gaan tanken. Ik tank altijd in BelgiŽ, maar omdat de XM geen E10 lust, gaat er dus Super 98 in, net als bij de Alfa. De XM daarna in de garagebox gestald, klaar voor de eerste woon-werk rit van vandaag. Dat liep echter anders...

Vanochtend wil ik starten, en er gebeurt helemaal niks. Alle lampen in het interieur doen het en ook de startblokkering gaat er netjes af. En toch... niks. De accu lijkt me goed, maar toch probeer ik met onze Mazda en een setje startkabels of het wel lukt. Helaas, mevrouw laat me ijskoud staan. Gelukkig was m'n pa vandaag bij ons, dus ik kon met zijn auto naar m'n werk, terwijl hij de ANWB belde. Die probeerde ook nog een keer startkabels (zonder resultaat natuurlijk) en ging de boel daarna doormeten. Er kwam spanning tot bij de startmotor, dus dat moest de boosdoener zijn. Ferme tik met een stuk ijzer erop, nog eens proberen: starten en lopen. Advies was wel om de startmotor te vervangen. Dus de XM staat nu bij de garage, er komt een gereviseerde startmotor op. Morgen is 'ie klaar.
Kijk aan, gelijk wat karakter.. winking smiley .

Hopelijk is het hiermee voor ff klaar en mag je gaan genieten van de dame.
Aha, ik snap 'm mbt de tuin! Is het wel jouw garage? Zonde dat er niet fatsoenlijk een auto in past.

Wel jammer dat je op de eerste twee (hier beschreven) ritjes al twee keer een probleem met de XM hebt gehad. sad smiley
Verdomme zeg, wat eeuwig zonde van je Alfa! crying smilie Ik hoop dat de verzekeringskwestie snel afgerond is, zodat je het hele gebeuren achter je kan laten. Dat je je wagen kwijt bent is al erg genoeg, maar door al dat gedoe blijf je daar mee bezig.

Ik vind het wel tof om te zien dat je alweer voor een leuke, unieke en karaktervolle auto bent gegaan. Netjes onderhouden, dus over de techniek hoef je je niet al te veel zorgen te maken en zo is het optisch verbeteren van de auto iets waar je lekker mee aan de slag kan gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2017 11:52 door BleuZ NL.
j.ko
Daarna foto's gaan maken (die hou je nog tegoed, camera nog niet uitgelezen).

Hier dan de beloofde plaatjes. Ik had eigenlijk naar een villa met mooie trappen ervoor willen rijden, maar daar stond teveel ander blik in het zicht geparkeerd. Veel tijd had ik ook niet, dus toen de nabije CitroŽn-garage maar als decor gebruikt. Het zonlicht is ook storend, dus er komt vast nog eens een betere shoot. Voor nu is dit het:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 12:59 door j.ko.
Die extra ruit is tof! En die irritante startcode, grappig.
Kentekenplaathouders moeten er wel echt snel af, wat afzichtelijk. Veel te opvallend, dat een handelaar dat doet verbaast me.
Ja, die kentekenplaathouders zijn wel erg lelijk inderdaad. Komen op het lijstje. Daar staat ook het weer werkend krijgen van de afstandsbediening op. Als die het doet, hoef je de startcode niet telkens in te toetsen. Scheelt weer. Ook moet er een klepje op dat codekastje, en een mattenset ontbreekt ook. Komt allemaal wel.

Eerst de Alfa slopen. Die heb ik (nadat de expert biedingen had laten doen) zelf gehouden. Vanochtend is 'ie afgeleverd. Meteen geschorst, en nog wat foto's gemaakt. Onderdelen in de verkoop gezet op het Alfa 916 Forum, dat loopt goed. Zaterdag gaan we demonteren. Weer eens een andere ervaring, heb er eigenlijk wel zin in.

Ook de motorkap eens opengetrokken vandaag. Daar had ik nog niet onder gekeken:

De motor is tot tegen het schutbord geduwd. Zelfs beide dorpels wijken een beetje naar buiten; de auto is tot achter de voorwielen krom. Behalve financieel is dit ook een technisch total-loss; daar is niks (veilig) meer van te maken volgens mij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 13:03 door j.ko.
Wat een verschrikkelijk aanzicht. Afgezien van natuurlijk het potentieel fysieke leed doet het mij pijn aan 'mijn autohart' zo (snel) iemands auto afgeschreven zien worden. Maar goed, het is maar een stuk blik dus het vergt waarschijnlijk (voor mij) nog wat om die knop om te draaien.
Laat ik het maar proberen dan: veel sloopplezier!
j.ko
(..) werkend krijgen van de afstandsbediening op. Als die het doet, hoef je de startcode niet telkens in te toetsen. Scheelt weer. (..)

Is dat dan een speciale ab?
Kan mij dat niet herinneren van vroeger.
Lijkt mij ook wel vreemd.. want dan zou je met een gestolen sleutel zo weg kunnen rijden.. DŠt was nou juist het idee van de pincode.. een extra beveiliging voor als de sleutel in bezit van een kwaadwillend persoon zou zijn..
der Magistrat
Wat een verschrikkelijk aanzicht. Afgezien van natuurlijk het potentieel fysieke leed doet het mij pijn aan 'mijn autohart' zo (snel) iemands auto afgeschreven zien worden. Maar goed, het is maar een stuk blik dus het vergt waarschijnlijk (voor mij) nog wat om die knop om te draaien.

Vooropgesteld: ik baal er enorm van dat ik de Alfa op deze manier kwijt raak. En dat het al zo snel is: ik heb de auto zes maanden gehad, daarvan de eerste twee weken niet gereden omdat de distributie vervangen moest worden, en bijna een maand in de garage gestaan voor de problemen met lekstroom en frottende stationairloop. Ik had er veel langer van willen genieten.

Maar nu het dan toch zo loopt, kan ik er maar beter het beste van maken. Zo'n gecrashte auto heeft ook wel wat, dat is een oude fascinatie van me. Ik heb als kind vaak geroepen dat ik 'crashtest-ingenieur' wilde worden, en versleten speelgoedauto's crashte ik door ze 'nose-first' uit het zolderraam te gooien, of ze tegen de poten van m'n bed te crashen (de deuken in de bedpoot waren tot mijn teleurstelling altijd groter dan in de auto's). En het kost ook niks, want het bod van de opkopers was zo laag, dat ik dat er gegarandeerd zelf uit haal aan onderdelen. Dus daarom dat ik zeg: ik heb er eigenlijk wel zin in.
Durashift
j.ko
(..) werkend krijgen van de afstandsbediening op. Als die het doet, hoef je de startcode niet telkens in te toetsen. Scheelt weer. (..)

Is dat dan een speciale ab?
Kan mij dat niet herinneren van vroeger.
Lijkt mij ook wel vreemd.. want dan zou je met een gestolen sleutel zo weg kunnen rijden.. DŠt was nou juist het idee van de pincode.. een extra beveiliging voor als de sleutel in bezit van een kwaadwillend persoon zou zijn..

Nee, dat is geen speciale afstandsbediening. Volgens het instructieboekje kun je, als je de portieren met de afstandsbediening ontgrendelt, binnen een bepaalde tijd zo starten en wegrijden. Maar mijn auto reageert niet op de ab. Batterijtjes lijken nog goed (er gaat een lampje branden op de sleutel), maar misschien toch te zwak. Anders verder zoeken. Op het XM-forum kreeg ik al wat suggesties, dus daar moet ik eens mee aan de slag.

Kleppendeksel van de Alfa bewaren vind ik een goed idee. Ik dacht zelf aan het grilletje, maar dat heeft de crash niet overleefd.
j.ko
der Magistrat

Vooropgesteld: ik baal er enorm van dat ik de Alfa op deze manier kwijt raak. En dat het al zo snel is: ik heb de auto zes maanden gehad, daarvan de eerste twee weken niet gereden omdat de distributie vervangen moest worden, en bijna een maand in de garage gestaan voor de problemen met lekstroom en frottende stationairloop. Ik had er veel langer van willen genieten.

Maar nu het dan toch zo loopt, kan ik er maar beter het beste van maken. Zo'n gecrashte auto heeft ook wel wat, dat is een oude fascinatie van me. Ik heb als kind vaak geroepen dat ik 'crashtest-ingenieur' wilde worden, en versleten speelgoedauto's crashte ik door ze 'nose-first' uit het zolderraam te gooien, of ze tegen de poten van m'n bed te crashen (de deuken in de bedpoot waren tot mijn teleurstelling altijd groter dan in de auto's). En het kost ook niks, want het bod van de opkopers was zo laag, dat ik dat er gegarandeerd zelf uit haal aan onderdelen. Dus daarom dat ik zeg: ik heb er eigenlijk wel zin in.

Die morbide fascinatie komt me erg bekend voor, ergens is het ontzettend interessant hoe al die krachten inwerken op zo'n stuk staal. Ik vind het ook erg interessant om crashtests te bekijken, en mocht je er nog niet bekend mee zijn is BeamNG.drive een geweldig spel om je daarin uit te leven big smile smiley
Tsja, het heeft wel goed gewerkt moet je maar denken! Dat was nog een goede klap en alles is qua krachtgolven rondom de bestuurder uitgegeven en verspreid.

Veel plezier met uit elkaar halen, hopelijk zijn de bevestigingspunten van de onderdelen nog redelijk in orde. winking smiley
Nou, gisteren dus een dagje op het gemak wat spulletjes van de Alfa gehaald, en de eerste 'klant' al meteen kunnen helpen. Die kwam o.a. voor mijn velgen, en liet de zijne achter (ik moet later die auto toch weer uit de tuin kunnen rollen). De demontage van mijn wielen was nog even spannend, want daar zaten slotbouten in. Verrek, daar heb ik helemaal geen dop van!

Nabije garage gevraagd om hulp (hoe doen jullie dat als zo'n auto binnen komt voor onderhoud en het wiel moet eraf?). Maar helaas, als zij de dop niet van de eigenaar krijgen, kunnen ze zonder schade ook niet veel uithalen. Ik had wel de code van de benodigde dop tussen de autopapieren zitten, maar ja, bestellen zou wel even duren. Onverrichter zaken dus weer naar huis.

Eenmaal daar kreeg m'n pa een briljante ingeving: 'Zit die dop niet bij je boordgereedschap?' Ehh, niet aan gedacht, gauw kijken. En ja hoor, daar was 'ie. Opluchting alom spinning smiley sticking its tongue out.

Alle onderdelen en het restant van de auto staan inmiddels te koop op [www.marktplaats.nl]. En er zijn al wat delen weg of gereserveerd, die staan dus niet eens op MP. Ik ben benieuwd naar het verloop...

Nog wat plaatjes van gisteren:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 13:10 door j.ko.
j.ko
der Magistrat

Ja, precies. Ik snap het wel hoor. Zulke dingen gebeuren ook nu eenmaal als je ze gebruikt.
Lekker bezig ook. thumbs up
Begrijp ik nou goed dat je die velgen van de andere Alfa hebt mogen houden? Die vijfgaats lijken me nog best gewild, niet alleen voor GTV rijders maar zeker ook voor de 145/146.

Veel succes met de verdere ontmanteling en verkopen en natuurlijk ook met het zweven in de XM.

Ietwat offtopic, vergeet je niet een nieuwe fotowedstrijd te lanceren?
Ja, die velgen mocht ik houden inderdaad. Hij vond ze niet mooi, maar de staat is nog prima. Nou zijn het geen 'Teledials', die zijn buitengewoon gewild. Dit zijn de velgen die standaard op een V6 geleverd werden. Als iemand ze wil overnemen, mag dat natuurlijk, als ik maar weer 4 andere wielen krijg.

Die XM is erg fijn hoor, heerlijk ontspannen rijden. En qua verbruik ben ik positief verrast: de tank wil maar niet leeg. Volgens de boordcomputer (ik weet nog niet hoe accuraat die is) doe ik 7,1 liter op 100 km. Dat is 1:14! En dan rijd ik echt gewoon normaal door. Ik heb met deze tank al 550 kilometer gereden, en de meter staat nog steeds ergens tussen 3/4 en 1/2 vol. Range (volgens diezelfde boordcomputer) is nog 700 kilometer.

Fotowedstrijd.... oeps, daar heb ik geen erg in. Ik ga gauw even kijken...
Gisterenavond nog wat laatste spullen van de Alfa gehaald (voorstoelen, achterlichten en 50 liter benzine), morgen wordt 'ie opgehaald door een sloper. De verkoop van onderdelen loopt goed, nu al is de opbrengst drie keer hoger dan het opkoopbod dat ik via de expert kreeg. En dan heb ik nog een hoop onverkocht liggen.
Haha, ik ook niet big smile smiley. Anders had ik die nog wel even gewisseld. Maar goed, deze waren ook gratis, dus ze mogen zo weg. Het bod van de sloper is inclusief de velgen, dus ze gaan er nu ook niet meer af. Prima ook, zo'n sloopbedrijf moet ook verdienen.
Daar gaat 'ie...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 13:15 door j.ko.
Vandaag de XM eens wat broodnodige aandacht geschonken; die was de eerste weken toch vooral naar de Alfa uitgegaan namelijk. Eerst bij het tankstation om een H1 lamp, m'n dimlicht rechts was vrijdag stuk gegaan. Vervangen is simpel, maar toch zat het lampje de eerste keer niet helemaal lekker, want ik scheen de sterren van de hemel. Net nog even goed gezet en het is weer prima.

Vervolgens naar het XM Clubmagazijn geweest. Even kennis maken, de dame showen en wat in het magazijn neuzen. Altijd mooi hoor, een hok op een guur industrieterrein, barstensvol onderdelen en bestierd door liefhebbers. Ik heb een afdekkap voor het sleepoog meegenomen (helaas niet in mijn kleur, dus moet ik nog een keer spuiten) en een blinde knop in het bijrijdersportier. Beide ontbraken op mijn auto.

De 'nieuwe' kap (omdat ik toch nog moet spuiten, het exemplaar met de slechtste lak meegenomen):

De blinde knop:

Terwijl ik de kap in de voorbumper monteer, zie ik een vette bende bij het voorwiel, en er ligt wat olie op de bestrating. LHM. Het blijkt een losgeschoten retourslangetje te zijn. In no-time ligt er twee man naast de auto om het te fixen. Super.

De boosdoener:

Weer thuis heb ik het dashboard eens uit elkaar geschroefd om de tellerbak eruit te kunnen halen. Die stilstaande tellers zijn toch niet handig. Al is het maar omdat ik m'n verbruik niet kan bijhouden zo. Alles schoongemaakt en weer opnieuw gemonteerd. Net een stuk gereden en de tellers werken weer. Hopelijk blijft dat zo. Wel moet ik de hele oefening nog eens opnieuw doen, want sinds ik de boel teruggezet heb, is de halve klokkenwinkel donker.

Tellerbak eruit:

Ventilatieroosters 'uitgebaggerd':

En alles weer terug. Een prettiger dashboard om uit elkaar te halen dan dat van de 480.

Vervolgens alle stickers eens van de ruiten gehaald. Vooral die van Carglass, rond de kentekengravures in de achterruiten, waren een ramp, die moest ik er met een mesje schilfertje voor schilfertje afsteken.

Voor:

Tijdens:

Na:

Ook de lelijke documentenclip naast de pook weggehaald:

Nog even gaan tanken (bijna 82 liter...), de range gaat de boordcomputer te boven:

En ten slotte de kentekens van de Alfa en de CitroŽn aan het rijtje toegevoegd:

Een dagje lekker bezig geweest, geeft voldoening.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 13:27 door j.ko.
Heerlijk gerommeld zoals ik dat altijd noem als ik veel relatief kleine dingetjes aanpak.
Goed bezig geweest hoor! Heb je van de Alfa overigens nog het kleppendeksel gehouden of niet?
Welke (optionele) functie gaat er eigenlijk schuil achter de blinde knop in het bijrijdersportier?

Mooie XM heb je, ik heb goede herinneringen aan het model, voor een vakantiejob 20 jaar geleden was ik geregeld op pad met een 2.1 turbodiesel. En uiteraard leuk dat je je wagen stap voor stap zelf opknapt thumbs up
Gewoon Dirk
Goed bezig geweest hoor! Heb je van de Alfa overigens nog het kleppendeksel gehouden of niet?

Ja, tenminste, het deel dat over de bougies heen zit. Het kleppendeksel zelf heb ik laten zitten, dat werd een te vette bende op de oprit. Dus 'Alfa Romeo' is op de auto blijven zitten, '2.0 Twin Spark' heb ik gehouden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close