j.ko: Citroën XM 2.0i-16v (1998) | Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004)

Gepost door j.ko 
Oei, j.ko toch! Is dat ff flink K U T...eye popping smileycrying smilie

Hopelijk geen verder persoonlijk leed. De schrik zal er ook wel goed inzitten!
Wat is er exact gebeurd?
Met mij (en de andere betrokkenen) gaat het gelukkig goed, al is er nog één persoon die voor de zekerheid de huisarts nog even moet opzoeken vandaag. Ik heb wat last van spierpijn, blauwe plekken, een grote bult (bloeduitstorting) op m’n scheenbeen en een pijnlijk borstbeen (van de gordelspanner). De bestelauto met open bak op de foto’s raakte om nog steeds onduidelijke reden in een slip en stond ineens haaks op de linker rijstrook stil. De auto achter de bestelauto (VW Golf) klapte daar dus bovenop, en ik reed al remmend achter bij die Golf binnen. Afstand hadden we voldoende, er was geen file of filevorming. Dit was gewoon niet aan te remmen of te voorzien. Als er een bestelbus op een volle, maar goed doorstromende snelweg ineens dwars staat, houdt het gewoon op. We begrijpen nog steeds niet waarom die ineens in een slip raakte.
Het moet wel heel raar lopen wil de Alfa dit overleven trouwens. De schade is flink: de hele voorkant ligt in puin, koelvloeistof en olie lekten eruit, dashboard geeft dynamostoring, airbag en gordelspanners zijn geactiveerd en tussen het staande en liggende deel van de middenconsole zit een rare scheve kier nu. De linker zijkant is langs de bestelbus geschaafd en zelfs aan de achterkant is er schade: de kofferbakverlichting is uit z'n behuizing gevallen nut smiley.
Dan heb je nog veel snelheid kunnen verliezen, de schade bij de golf was niet zo groot zeker niet als je bedenkt dat die afstand al sowieso te weinig is om te kunnen reageren op een stilstaande auto!

Dat moet heel erg schrikken zijn geweest.
De Golf heeft de bestelbus op de zijkant geraakt en hem verder rond geduwd; de bus gaf daardoor nog vrij veel mee. Daarom is de voorschade wat minder, maar vergis je niet: ook de Golf heeft achter de voorbumper meer schade dan op het eerste zicht lijkt. Moest ook afgesleept worden.
Jeezzzzz dit is even heftig zeg eye popping smiley

Zal idd flink schrikken geweest zijn! En ontzettend jammer van de GTV... gelukkig dat jij zelf er relatief zonder heftige verwondingen vanaf bent gekomen.
Ben inderdaad ook benieuwd waarom die bus dan opeens dwars op de weg stond. Was uitwijken ook geen optie meer?
Uitwijken ging ook niet nee, rechterbaan zat ook vol. Of ik door de klap of door een intuïtieve reactie toch nog om die bus heen gegaan ben weet ik niet eens meer, het gaat zo ontzettend snel.
Wat een nare gebeurtenis, gelukkig gaat het met alle omstanders oke! Wat een ontzettend bedroevend gezicht op deze grijze maandag. Puur omdat ik het niet weet, maar wat gebeurt er eigenlijk met de auto's na zo'n ongeval? En neem je er meteen afstand van of staan ze nog op naam van de eigenaren?
De auto gaat naar een bergingsbedrijf op kosten van de verzekeraar (ook als je alleen WA hebt). Een taxi naar huis wordt ook betaald en het transport van de auto vanuit de berger naar een reparateur of opkoper ook. Al die tijd staat de auto nog op naam. Je doet pas afstand als er een koper is die er genoeg voor geeft. Die koper betaalt dan aan de verzekeringsmaatschappij, en die keert de dagwaarde uit (in het geval de tegenpartij aansprakelijk is). Pas dan is de auto niet meer van mij. Of ik besluit de auto te houden, dan mag ik ermee doen wat ik wil (in onderdelen verkopen, repareren in eigen beheer, zelf een opkoper zoeken).
Duidelijk! Succes met de afwikkeling en ben benieuwd wat je keuze zal worden, sowieso een verschrikkelijke ervaring.
Dat wordt nog uitgezocht door mijn rechtsbijstandverzekering. In principe is degene die achterop rijdt aansprakelijk. Dus ik voor mijn schade en de achterschade aan de Golf, de Golf-man voor zijn voorschade en de schade aan de bus. Maar als je je bus dwars op de snelweg zet, veroorzaak je een gevaarlijke situatie en in dit geval een aanrijding, en is de busjesman dus mogelijk aansprakelijk. Ik laat het aan de verzekeraar, hopelijk hoor ik het snel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2017 20:14 door j.ko.
j.ko
Dat wordt nog uitgezocht door mijn rechtsbijstandverzekering. In principe is degene die achterop rijdt aansprakelijk. Dus ik voor mijn schade en de achterschade aan de Golf, de Golf-man voor zijn voorschade en de schade aan de bus. Maar als je je bus dwars op de snelweg zet, veroorzaak je een gevaarlijke situatie en in dit geval een aanrijding, en is de busjesman dus mogelijk aansprakelijk. Ik laat het aan de verzekeraar, hopelijk hoor ik het snel.

Precies het scenario wat ik in gedachten had.

Hoop voor je dat een redelijk bedrag uitgekeerd krijgt als de bestuurder van de bestelauto aansprakelijk is.
Kans dat de Alfa gemaakt wordt acht ik ook zeer klein, zie dan maar een vergelijkbare te vinden. Zo te zien op de foto's in dit topic was de jouwe wel in zeer mooie staat.

Op dit soort dingen zit niemand te wachten, hoop gedoe achteraf waar niemand wijzer van wordt...
Sjonge, wat ontzettend balen. Maar om het cliché nog maar eens aan te halen: gelukkig ben je zelf redelijk okay.
Morgen gaat er een schade-expert bij de auto kijken. Ik neem aan om officieel vast te stellen dat 'ie total-loss is. Van een andere conclusie zou ik vreemd opkijken. Dus, wat dan? Of hij gaat naar een opkoper voor een paar honderd euro, of ik hou hem zelf en haal er de waardevolle onderdelen vanaf voor verkoop en doe het restant dan zelf van de hand aan een sloper. Het eerste is gemakkelijk, het tweede financieel gunstiger. Ik denk dat het optie twee zal worden. Heb al een geïnteresseerde voor de velgen.

En er moet natuurlijk weer een andere auto komen. Het budget daarvoor is uiterst beperkt: maximaal 2 mille, bij voorkeur minder. Gebruikskosten moeten ook niet de pan uit rijzen, maar op Alto-niveau hoeven die niet te liggen; wat de Alfa me kostte is wel het maximum. Ik voel een lichte 'urgentie' om met uitsterven bedreigde stukken techniek te rijden, voordat ze er nauwelijks meer zijn. Hydropneumatische Citroëns, BMW's met ongeblazen zes-in-lijn, dat soort dingen.

De auto waar ik zelf naar kijk nu: een Citroën XM. Wat een ontzettend mooi, eigenwijs, uitgesproken ding. Wel moet ik mezelf i.v.m. de gebruikskosten echt beperken tot een 2.0-16v. Die verbruikt precies evenveel als de Alfa, is een klasse zwaarder in de belasting, maar goedkoper in de verzekering. Qua onderhoud schat ik ze even duur (uitgaand van een XM type 2) en afschrijving is bij een XM van 1900 euro ook minder hoog (afwezig?) dan bij de Alfa van 3400. De prestaties vallen me mee (waarom gaat een zware XM met dezelfde aandrijflijn harder dan een lichtere Xantia)?

Ik vond deze (plaatjes zijn klikbaar):

€ 1.999, 234.575 km. Lijkt wat plaatwerkschade op het linker achterpaneel te hebben, maar ziet er verder goed uit (ook interieur) en heeft een stapel onderhoudsbonnen, waar ik o.m. een reeks nieuwe uitlaatdelen en nieuwe veerbollen op zie staan. Auto is tevens lang in bezit geweest bij de vorige eigenaar. Lijkt me iemand die er goed voor gezorgd heeft. De plaatschade lijkt ook mee te vallen, vind ik op zich niet storend nu.

€ 1.850, 164.149 km. Vage foto's i.c.m. de tekst 'heeft wat gebruikssporen' geven niet veel vertrouwen. Interieur lijkt wel netjes. Aanbieder is een autobedrijf dat zich lijkt voor te doen als particulier?? Als de omschrijving klopt, zitten er goede banden en nieuwe veebollen op de auto.

€ 1.100, 305.704 km. Ziet er eigenlijk best goed uit, schuifdakje erin is ook leuk. Wel een nogal hoge kilometerstand (is dat een probleem bij XM'men?) en de kentekenplaathouder is van Van der Ven auto's uit Roosendaal. Die handelt toch alleen in opkoop-auto's??
Een XM is een prachtige auto, dat even voorop gesteld.
Ik denk echter dat je voor twee mille heel voorzichtig moet zijn dat je geen kat in de zak koopt.
Mijn gevoel zegt dat je voor dit geld best wat rotzooi tegen kan komen. Let wel, dit is enkel mijn gevoel!
Het kan goed zijn dat ik het totaal mis heb, genoeg citrofielen hier op het forum die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Wel heb ik een tip, ga eens kijken bij Ton van der Soest, parallel aan de A58 ter hoogte van Bosschenhoofd. Deze handelaar heeft altijd wel meerdere XMen op voorraad en zit niet gek ver van je vandaan. Wellicht kan je daar al eens een XM aan de tand voelen.
Citroen BX 1.4 palais LPG

Mocht je nog 2k vinden ergens....

Renault Safrane 2.5 RXE

En als we nu eens verder klikken in de advertentie.

Tevens Citroën XM V6-24 op G3 te koop.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-03-2017 15:19 door Nico GTR.
Gewoon Dirk
Een XM is een prachtige auto, dat even voorop gesteld.
Ik denk echter dat je voor twee mille heel voorzichtig moet zijn dat je geen kat in de zak koopt.
Mijn gevoel zegt dat je voor dit geld best wat rotzooi tegen kan komen. Let wel, dit is enkel mijn gevoel!
Het kan goed zijn dat ik het totaal mis heb, genoeg citrofielen hier op het forum die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Wel heb ik een tip, ga eens kijken bij Ton van der Soest, parallel aan de A58 ter hoogte van Bosschenhoofd. Deze handelaar heeft altijd wel meerdere XMen op voorraad en zit niet gek ver van je vandaan. Wellicht kan je daar al eens een XM aan de tand voelen.

Met twee mille is voorzichtigheid zeker op z'n plaats. Een V6 of Turbo CT is voor dat geld zelfs vrijwel onvindbaar, maar juist omdat ik beperkt ben tot het basismotortje, kan het misschien toch. De meeste vraag is toch naar zo'n dikkere versie. Terwijl ik de basismotor op papier niet tegen vind vallen. Komt binnen de 10 seconden op 100 en loopt hard zat. En volgens mij is dat niet eens het belangrijkste, in een XM kun je het best ontspannen cruisen denk ik. Ton van Soest heeft vrij veel staan ja, maar ik hoor er wisselende geluiden over. Hoge kilometerstanden, lang stilstaande exemplaren en vraagprijzen waarin dat niet helemaal tot uitdrukking komt. Maar ook dat het een fijn bedrijf met goede service is.
Nico GTR
Citroen BX 1.4 palais LPG

Mocht je nog 2k vinden ergens....

Renault Safrane 2.5 RXE

En als we nu eens verder klikken in de advertentie.

Tevens Citroën XM V6-24 op G3 te koop.

Dank je voor je suggesties. Ik koop liever geen LPG-auto tweedehands, bouw het er liever zelf in. Na een paar ton op LPG zijn grote kosten aan een motor helemaal zo gek niet (koprevisie), maar wel wrang als het LPG-voordeel bij de vorige eigenaar ligt en de kosten bij mij.

BX en CX zijn prachtig, maar in mijn ogen meer voor de hobby dan voor dagelijks gebruik. Een BX is vrij 'iel', zou dan liever een Xantia hebben. En een CX durf ik niet meer door pekelwinters te sturen, zonde. Daar zijn ze te duur voor, ze kosten twee keer zoveel dan opvolger XM. Echt een klassieker al.

Een Xantia lijkt me ook leuk (net als vorige keer), maar ik vind ze (op papier) zo traag. Trager dan een XM met dezelfde motor. En een 2.0 Xantia Berline met handbak is nog dun gezaaid, veruit de meeste hebben een (nog tragere) 1.8. Vandaar dat ik voor een hydropneumaat nu dus bij de XM belandde.

Dat de Safrane met 5-cilinder Volvoblok geleverd is, wist ik trouwens niet! Leuk weetje. Maar een vijfcilinder Volvo zie ik liever in een C70 eigenlijk, en die gaan het budget wel te boven volgens mij.
Over het bedrijf waar de onderste XM uit mijn rijtje te koop staat, lees ik ook mindere reviews. In combinatie met de kentekenplaat van Van de Ven en de hoge kilometerstand, laat ik die maar staan. De bovenste, uit Beilen, lijkt me toch wel wat. Juist vanwege dat beschadigde achterpaneel is 'ie betaalbaar genoeg, verder heb ik er echt een goed gevoel bij. Hij staat alleen zo'n eind weg, beetje zonde van de reis als het toch niks blijkt. Maar misschien dat ik komend weekend toch eens ga kijken.
j.ko
Dat de Safrane met 5-cilinder Volvoblok geleverd is, wist ik trouwens niet! Leuk weetje. Maar een vijfcilinder Volvo zie ik liever in een C70 eigenlijk, en die gaan het budget wel te boven volgens mij.

Jazeker! In die tijd deden Renault en Volvo heel erg veel aan motorenruil, denk maar aan de 1.7 Renault motor in de Volvo 400 serie. Maar ja was wellicht ook nog een leuke optie.
Ik snap het standpunt van LPG, heb je ook gelijk in want dat is wel een groot risico bij dit soort auto's. En om nu geld te steken in een onderzoek voor aankoop die de gezondheid van het blok moet aantonen is ook zondegeld als dat negatief is.

2500 met een 2.0

2500 met 550.000 km 2.3 T5

Die staat er echter al een flinke tijd te koop. Ik durf te wedden dat je die wel voor 2k of nog minder moet kunnen meenemen mocht je dat uiteraard willen. Want mits goed onderhouden kunnen die blokken dat prima aan maar wat komt er op korte termijn nog aan? Ook aan onderstel, remmen, banden en dat soort dingen.
Bestuurdersstoel is te redden met wat colourlock en een lederrepareerset en een goede poetsbeurt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-03-2017 17:45 door Nico GTR.
Toch erg verleidelijk hoor, zo'n C70. Maar de eerste uit jouw post doet op jaarbasis bijna 300 euro meer verzekering dan de XM (WA met SVI bij ZLM, met 0 schadevrije jaren en 8% pakketkorting). Verbruik ligt ook een fractie hoger, dus die wordt dan toch te kostbaar in 't gebruik.
Ah nee, wat ontzettend klote zeg... Gelukkig ben je zelf nog heel, dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Heel veel sterkte met de afhandeling sad smiley.
Wat zonde van die GTV zeg!

Aangezien je zelf een zes-in-lijn noemde; wat vind je hiervan? Zal voor deze prijs allicht wat gebruiksporen hebben, maar hij heeft veel mee: kleur, sportinterieur, ONK en geen tjoening.
Zonde van de GTV inderdaad, ik denk ook dat ie niet meer te redden is. Misschien niet netjes, maar ik ben wel blij dat dit niet met de 480 is gebeurd smiling smiley
En sja, dan wat anders zoeken. Ik weet niet wat je zoekt, maar een zoektocht is heerlijk. Voor 2k heb je echt van alles. Een nette S40 bijvoorbeeld, of een X-type. En wat saaier, maar ik vind een nette Toledo V5 erg leuk.
Is de 2.0 JTS uit de Alfa GT trouwens een wezenlijk ander blok dan jouw 2.0 TwinSpark? Heb wel eens gelezen dat die 2.0 JTS niet zo'n best blok is, maar het aanbod GT's met zo'n blok is mega.
Barri
Heb wel eens gelezen dat die 2.0 JTS niet zo'n best blok is, maar het aanbod GT's met zo'n blok is mega.

1+1=2, zou ik zeggen. grinning smiley

Was dat V5-blok van VAG niet een van hun minder betrouwbare blokken?
Die S40 T4 is wel erg leuk voor dat geld.
Het is zwart op zwart maar een V6 Ford is dat wat?

Alleen die lelijke gele NL sticker op de achterbumper zit daar nog iets achter?
Ford Cougar.
[www.autotrader.nl]
€1944 uit 2001 met automaat en 159 dkm.
Altai

Ford Cougar.
[www.autotrader.nl]

Zeker weten dat er sowieso niet iets achter t hele bedrijf zit Altai? drinking smiley
[quote="Nico GTR]
....dat er sowieso niet iets achter t hele bedrijf zit Altai? drinking smiley[/quote]

Ik ken het bedrijf niet en de Cougar was ook maar een voorbeeld.
Maar de oude eigenaar op die postcode stond niet best aangeschreven. De huidige heeft in ieder geval een goede score bij googl@:
[url]https://mobiliteit.klantenvertellen.nl/beoordelingen/autobedrijf-de-groot-bv/1213/19[/url]
te weten 673 beoordelingen met gemiddelde een 8.4.
smileys with beer
Wat een drama zeg met de GTV, echt heel erg jammer!

Wanneer krijg je uitsluitsel mbt welke partij schuldig wordt bevonden? Het klinkt bijna als een slechte grap wanneer jij als schuldige aangewezen zou worden in deze situatie.

Maar gelukkig is het allemaal slechts blik en staat er straks weer een mooie nieuwe bolide voor de deur. Ik zal voor je duimen dat de financiële kant van het verhaal nog enigszins positief uit zal pakken.
Au... crying smilie Zonde! Gelukkig ben je er zelf goed uit gekomen.

Ik snap je zoektocht naar een opvolger, want de Alfa is duidelijk niet meer te redden. Gezien de Mazda 6 die al op de stoep staat thuis, zie ik zelf de meerwaarde niet echt van een ruime reisauto als een XM. Is het niet een keer tijd voor een leuke cabrio?

Peugeot 306 Cabriolet € 2.250,-

Bedankt voor de sterkte-wensen allemaal. En voor de suggesties. Erg leuk.

TYN
Aangezien je zelf een zes-in-lijn noemde; wat vind je hiervan? Zal voor deze prijs allicht wat gebruiksporen hebben, maar hij heeft veel mee: kleur, sportinterieur, ONK en geen tjoening.

Die kwam ik ook al tegen inderdaad. Heeft inderdaad veel mee, precies de zaken die jij noemt. Nadat ik hem gezien had, ben ik toch doorgegaan, kan niet goed zeggen waarom. Ziet er om een of andere reden niet goed verzorgd uit ofzo, ik kan er de vinger niet op leggen.

Barri
Zonde van de GTV inderdaad, ik denk ook dat ie niet meer te redden is. Misschien niet netjes, maar ik ben wel blij dat dit niet met de 480 is gebeurd smiling smiley
En sja, dan wat anders zoeken. Ik weet niet wat je zoekt, maar een zoektocht is heerlijk. Voor 2k heb je echt van alles. Een nette S40 bijvoorbeeld, of een X-type. En wat saaier, maar ik vind een nette Toledo V5 erg leuk.
Is de 2.0 JTS uit de Alfa GT trouwens een wezenlijk ander blok dan jouw 2.0 TwinSpark? Heb wel eens gelezen dat die 2.0 JTS niet zo'n best blok is, maar het aanbod GT's met zo'n blok is mega.

Of ik het er met de 480 ook zonder kleerscheuren vanaf gebracht had, zal ik (gelukkig) nooit weten. Feit is wel dat de airbag van de Alfa me opgevangen heeft, de Volvo had geen airbag. De passagiersairbag van da Alfa is trouwens niet afgegaan, weet niet of dat komt omdat de stoel leeg was (sensor, toen al?), of defect na al die jaren.

Uit jouw suggesties vind ik die Toledo juist het leukst. Van een S40 (ook de T4) wordt ik niet echt warm. De X-Type is wat te belegen in mijn ogen, nog teveel de klassieke heren-met-sigaar auto.

De GT van Alfa is een beauty, maar in mijn vorige zoektocht kwam ik er al achter dat die te duur zijn in aanschaf, en toen had ik zelfs een hoger budget. En de motorkeuze is wel een issue bij een GT. De 1.8 TS is gevoelig voor olieverbruik, de JTS kan rampzalig zijn, de V6 zou dan de enige keuze zijn. Maar die is echt te duur nog. Een JTD kan ook, maar ik ben geen dieselaar.

D. Elzinga
[www.autowereld.nl] Best bijzonder, en een gewichtsklasse lager dan een XM. (Saab 9000)

Dat is een uitstervend merk, geen uitstervend stuk techniek. Wel een mooi merk en zo'n 9000 rijdt verrasssend goed (las ik in de AW Classics laatst, vanwege z'n Italiaanse roots). Toch vind ik een XM mooier gelijnd, en eigenwijzer.

Altai

Ford Cougar.
[www.autotrader.nl]

Mwaoh, een Cougar vind ik niet veel bijzonders, er zijn mooiere D-segment coupés (C70 en 406 bijvoorbeeld). Ook heb ik liever een handbak. En De Groot is (of was??) toch niet zo'n betrouwbaar adres?

smarter
Ik snap je zoektocht naar een opvolger, want de Alfa is duidelijk niet meer te redden. Gezien de Mazda 6 die al op de stoep staat thuis, zie ik zelf de meerwaarde niet echt van een ruime reisauto als een XM. Is het niet een keer tijd voor een leuke cabrio?

Peugeot 306 Cabriolet € 2.250,-

De meerwaarde van die ruimte is er ook niet, ik kan met een Smart ook uit de voeten (qua ruimte dan). Hydropneumatische Citroëns zijn alleen nogal groot, op de kleinere modellen werd het nooit geleverd. Het lijkt me gewoon de ultieme cruiser, wil dat nog een keer hebben voordat het niet meer gaat. Een CX ga je nu ook niet meer voor dagelijks gebruik inzetten, de XM zal binnen 10 jaar dezelfde status hebben. Duur en zonde om dagelijks te gebruiken. Dan zijn er de C5 en C6 nog als youngtiimers tzt, maar daar heb ik minder mee dan met een XM. Een C6 is wel erg gaaf hoor, maar ook super complex.

Een cabrio is zeker ook een wens om ooit nog eens te hebben. En de 306 is een plaatje, erg stijlvolle auto. Maar kan altijd later nog. Misschien als vervanger voor de 6, als de kinderen uit hun stoeltjes gegroeid zijn. Kan de XM als reisauto dienen :-).
Zadelsnuiver
Wat een drama zeg met de GTV, echt heel erg jammer!

Wanneer krijg je uitsluitsel mbt welke partij schuldig wordt bevonden? Het klinkt bijna als een slechte grap wanneer jij als schuldige aangewezen zou worden in deze situatie.

Maar gelukkig is het allemaal slechts blik en staat er straks weer een mooie nieuwe bolide voor de deur. Ik zal voor je duimen dat de financiële kant van het verhaal nog enigszins positief uit zal pakken.

Vandaag gaat een expert de schade vaststellen. Gisteren heb ik al gehoord dat mijn rechtbijstandverzekering dit gaat verhalen op de verzekeraar van het busje. Of dat succes heeft is pas na een paar weken duidelijk. Maar als die partij geen aansprakelijkheid accepteert maak ik er een zaak van, want het is van de zotte dat iemand zo'n niet anticipeerbare situatie veroorzaakt en vervolgens niet aansprakelijk is.
Net gebeld door de schade expert: oordeel total loss. Dat is geen verrassing, maar nu in elk geval zeker. Het financiële plaatje krijg ik over 4 werkdagen: dagwaarde en hoogste opkoopbod. Of het dan verhaald kan worden op de bestelbus, is pas enkele weken daarna bekend. Zo ja, keert die de dagwaarde uit (of dagwaarde minus hoogste opkoopbod als ik de auto wil houden), zo nee, krijg ik de opkoopwaarde en ben ik de auto kwijt, of krijg ik niks en mag de auto houden.

To be continued...
Hier nog wat foto's van het hele gebeuren:

De koelvloeistofdampen zijn goed zichtbaar in het schijnsel van de koplampen:

De bus waarmee het begon, die slipte en raakte met z'n linkervoorzijde de middengeleider:

De laatste keer dat ik uit m'n Alfaatje gestapt ben...

Hier kun je zien aan het zand op de weg dat die bus in de berm heeft gezeten:

Die doet het niet meer...

De Golf die tussen mij en die bus reed (foto onderaan de afrit, nadat we de snelweg vrij gemaakt hadden):

Interieur van de Alfa, met uitgevouwen airbag en een spleet tussen staand en liggend deel van de middenconsole die daar eerst niet zat. Ik kan zo niet bedenken hoe die daar nou komt, of de pook moet met paneel en al naar achter gedrukt zijn. Weet niet of die met kabels of stangen aan de bak vastzit.

Bij de berger. Hier kun je zien hoe ver de hele zaak naar binnen gedrukt is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 12:30 door j.ko.
sad smiley Dat zijn pijnlijke foto's.

Lijkt me overigens goed mogelijk dat inderdaad door de klap op motor + versnellingsbak de middenconsole uit het lood staat.
Goed, niet te lang meer bij stil staan. Laten we vooral hopen op een financieel gunstige afwikkeling zodat je je snel kan richten op een opvolger!
Blijft echt jammer zeg sad smiley
Maar goed, je bent al druk aan t kijken naar een opvolger zag ik. Dus ben benieuwd wat dat uiteindelijk zal gaan worden.
Ik zit hier echt even stil te kijken, is toch echt een grote klap geweest. Je mag je gelukkig prijzen dat je er heelhuids uit bent gestapt denk ik. Ook dood en dood zonde van die prachtige auto. Ik kan me inderdaad voorstellen dat in onderdelen verkopen nog best wat kan opleveren...
Wat triest, dat is een serieus ongeluk geweest. Zonde dat het zo kan aflopen sad smiley

j.ko
De X-Type is wat te belegen in mijn ogen, nog teveel de klassieke heren-met-sigaar auto.

Ahum, kuch angry smily

winking smiley
Oei, wat een pijnlijk einde voor je zeg! Houd even je eigen kneuzingen in de gaten. Door adrenaline na een ongeval lijkt het soms mee te vallen, maar komt het later terug. Daar kunnen sommige forummers hier over meepraten.

Verder is het maar blik. Mooi blik, maar vervangbaar blik.
Bedankt allemaal voor de reacties weer.

@ Wouter: oeps... tja, ik hoop dat ik je niet beledigd heb, ik vind het een schitterende auto, maar niet echt iets voor mij momenteel. Meer iets voor mijn vader. oeps, olie op het vuur?

@ Rob: helemaal waar wat je zegt. De letselschade wordt vergoed door mijn eigen SVI, die contacteren me over twee weken om na te vragen hoe het dan is, pas dan wordt bepaald of alles echt over is, of niet.
Ik zie het nu pas maar teringjantje, dat is schrikken en balen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2017 16:51 door De Schaduw.
Man wat schrikken zeg, zonde van de auto maar gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen, dit soort klappers op de snelweg kunnen heel naar aflopen.
Succes met de afwikkeling en de zoektocht naar een leuke en goede vervanger, stiekem hoop ik op weer een Alfa.
Wat zonde zeg! Succes met de afhandeling en met het zoeken naar een opvolger.
Gisteren ben ik met mijn pa gaan kijken naar een XM. Stukje mee gereden en... meteen meegenomen!

De auto was de week ervoor pas ingeruild (op een Kia Sportage) en de handelaar was er nog niet aan toe gekomen om hem te wassen, stofzuigen, of zelfs maar foto's op z'n site te zetten. Ik heb dus geen mooie plaatjes van de auto, alleen een paar telefoon-shots. Maar da's beter dan niks, toch?

Het is de basisversie van destijds met als extra een automatisch klimaatsysteem met airco. Ook de 'dertiende ruit' zit erop, maar daarvan weet ik niet of dat standaard was, of extra. Dat is de ruit achter de achterbank die dicht blijft als je de kofferbak opent, om tocht uit de nek van meneer directeur te houden als de chauffeur de bagage inlaadt. Er zijn voor mij slechts twee eigenaars geweest. De laatste heeft de auto echt gebruikt als vervoermiddel, niet als liefhebber. Maar wel altijd netjes z'n beurten en onderhoud gekregen bij een Citroën-dealer. Technisch is de auto prima, remmen, schakelen, veren, motor, allemaal prima. Optisch heeft de auto nog wel wat aandacht nodig; ik geloof niet dat de auto de afgelopen jaren gewassen is. Het chroom is verweerd, in elke wielkast (roestvrij!) hangt ongeveer een ton zand, het interieur is stoffig, de kofferbak is gebruikt voor vervoer van hooi of zo. Kortom: er moet dringnd een stofzuiger door en een wasbeurt kan ook geen kwaad. Maar: daar rijdt de auto niet minder om.

De eerste storing heb ik ook te pakken: tijdens de proefrit was dat OK, maar 30 kilometer nadat ik huiswaarts was vertrokken, vielen snelheidsmeter, dag- en kilometerteller uit. Tikje op het dash en ze deden het weer. Gaandeweg moest ik echter steeds vaker tikken, op het eind hielp dat ook niet meer. Maar verder: heerlijk naar huis gezweefd. Ik ben er blij mee!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 12:37 door j.ko.
Oh, gaaf! Gefeliciteerdthumbs up

vielen snelheidsmeter, dag- en kilometerteller uit.

Als je jaren 480 heb gereden zou je daar toch gewend aan moeten zijn.winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close