j.ko: Citroën XM 2.0i-16v (1998) | Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004)

Gepost door j.ko 
Das lekker zo in de laatste meters geflitst woren. Ik deed 't andersom. Had de Xantia net tien minuten op naam staan en werd al geflitst. drinking smiley
Ik heb nog steeds geen boete gehad in de 3,5 jaar dat ik nu een rijbewijs heb en de 10.000 km met een eigen auto.....ben ik nu slecht of goed? eye rolling smiley
Nico GTR
Ik heb nog steeds geen boete gehad in de 3,5 jaar dat ik nu een rijbewijs heb en de 10.000 km met een eigen auto.....ben ik nu slecht of goed? eye rolling smiley

Ik ontving in 7,5 jaar tijd twee boetes, en allebei onterecht/ongedaan gemaaktthumbs up

j.ko: nu heb je wel nog een extra afscheidsfoto.winking smiley
Ik beschouw het ook maar als een afscheidsfoto inderdaad, en het is een mooi verhaal.
En de wat vertraagde, maar daarmee niet minder traditionele pagina-opener. Een overzichtje van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 158.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. Rijdt nog gewoon rond en ik kom hem nog wel eens tegen op het Volvo480Forum, waar de nieuwe eigenaar ook lid van is. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996)
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen. Gaat hopelijk nog een hele poos mee. Doet dienst als mijn dagelijkse woon-werk auto. Kilometerstand bedraagt nu 145.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 10:22 door j.ko.
Om nog even op je squadra tuning vraag terug te komen, ik heb 2 auto's gehad die daar ''aangepast'' zijn, qua verbruik heb ik nooit een groot verschil gemerkt.
Stephan(de eigenaar van squadra) is een zeer kundige man met een echte passie voor Alfa's, hij kijkt verder dan alleen een mapje aanpassen en neemt het chippen zeer serieus.

Overigens kan je voor het zithouding probleem misschien eens kijken naar wat ringetjes of busjes onder de voorste bouten van de stoelen, bij mijn 156 hielp het door de voorkant van de stoel iets op te hogen, zo lijk je misschien iets lager te zitten en iets meer in de stoel ipv erop.
Dat van die busjes / ringetjes vind ik een goed idee, daar ga ik eens mee aan de slag (als ik een keer tijd heb...), bedankt voor de suggestie!

Dat van het verbruik vroeg ik me af omdat hij, ondanks de ongunstige omstandigheden (veel files en na de file juist een wat pittiger rijstijl), toch vrij fors zuiniger is dan de opgave van Alfa. Kon er op de site van Squadra niks over vinden (alleen over vermogen en koppel). Voor die pittiger rijstijl leent de auto zich trouwens ook prima. Ik ben binnendoor van Zevenbergen naar Standdaarbuiten gevlogen, over de dijkweg die daar ligt. Wat een fijn stuurgevoel, wat een wegligging, en die motor... vanaf 6.000 toeren gaat 'ie zingen, zo mooi! Overigens is dat ook de dijk waar ik de Mini - 9 jaar geleden alweer - total loss reed...
Ik moet zeggen dat ik met mijn Alfa's ook altijd wel de fabrieksopgave haalde, ze waren volgens mij bewust extreem eerlijk over de verbruikscijfers, dit omdat de motoren nou eenmaal vrij veel drinken.
Voor mijn laatste 2.5 v6 geven ze gemiddeld volgens mij 8,9 km de liter, ik haalde makkelijk 1 op 10.5, zo heb ik dit met meerdere modellen meegemaakt.
Na chiptuning ga je over het algemeen wel iets vaker het vermogen aanspreken, al is een squadra chip vooral bedoeld om de driveability(?) te verbeter, meer koppel onderin en gewoon net iets lekkerder oppakken.
Tomolino

Overigens kan je voor het zithouding probleem misschien eens kijken naar wat ringetjes of busjes onder de voorste bouten van de stoelen, bij mijn 156 hielp het door de voorkant van de stoel iets op te hogen, zo lijk je misschien iets lager te zitten en iets meer in de stoel ipv erop.

Heb ik bij mijn Lancia Kappa destijds ook gedaan, zat echt een stuk beter.
De aanslag die de Alfa op het budget doet wordt binnenkort groter: [www.omroepbrabant.nl]

De Belgen stoppen met Euro95 benzine en gaan over op E10 per 1 januari 2017. Net de check gedaan: daar kan mijn Alfaatje niet tegen. De Mazda wel, dat scheelt. Ik tank met onze auto's al jaren in België. Alternatief voor E10 is Super98, maar die is flink duurder (momenteel 1,272 voor Euro95 vs. 1,442 voor Super98). In Nederland blijft Euro95 wel verkrijgbaar (hoe lang nog?), maar kost 1,479 nu. Het komt onderling kostenneutraal uit of ik Euro95 in NL ga tanken of Super98 in BE. Met de Squadra-chip wordt 98 aanbevolen bij warme omstandigheden / zware belasting, dus het zal uitdraaien op Belgische 98... à 17 cent per liter meer dan ik nu uitgeef. Jammer, maar helaas. Ik heb al jaren kunnen profiteren van deze accijnsontduiking, mag dus eigenlijk niet klagen.
Dat is wel even balen voor je. Ik heb ook even gekeken en de Cactus mag het gelukkig wel drinken.
Ligt het bij de Alfa aan het aluminium blok of aan bepaalde slangen en pakkingen? In het laatste geval is het op de lange termijn wellicht voordelig om die dan te vervangen zodat je wel E10 kan tanken.
Ik denk dat het in de eerste plaats aan de brandstofpomp ligt. Bepaalde hogedruk pompen kunnen niet goed tegen Ethanol. Over langere tijd slaat er een gat in de pomp.

Eindoordeel is dat je die pomp moet vervangen samen met een nieuw filter. En rekening houden dat je brandstofslangen steeds harder worden. En meenemen dat de huidige Euro95 al E5 is....
j.ko
Ik heb al jaren kunnen profiteren van deze accijnsontduiking, mag dus eigenlijk niet klagen.

Bedankt vanuit België voor uw bijdrage aan onze staatskas thumbs upwinking smiley
Nico GTR
Ik denk dat het in de eerste plaats aan de brandstofpomp ligt. Bepaalde hogedruk pompen kunnen niet goed tegen Ethanol. Over langere tijd slaat er een gat in de pomp.

Eindoordeel is dat je die pomp moet vervangen samen met een nieuw filter. En rekening houden dat je brandstofslangen steeds harder worden. En meenemen dat de huidige Euro95 al E5 is....

Ik kan eigenlijk nergens vinden waaróm de TS-blokken niet tegen ethanol kunnen. Ik ga het risico niet nemen, 't is al erg genoeg dat er standaard sowieso al 5% van die rommel in zit.
j.ko
Nico GTR

Ik kan eigenlijk nergens vinden waaróm de TS-blokken niet tegen ethanol kunnen. Ik ga het risico niet nemen, 't is al erg genoeg dat er standaard sowieso al 5% van die rommel in zit.

Het heeft een aantal slechte eigenschappen, te weten: het aantrekken van water dus niet raadzaam te tanken met een auto die vaak langere tijd stilstaat en het droogt rubber uit. Echter zitten er ook goede kanten aan. Naast het milieueffect waarmee we CO2 neutrale brandstof produceren in de vorm van deze Ethanol is E10 ongeveer 1,75% minder zuinig dan wanneer we volledige benzine zouden hebben. De flow van de brandstof moet dus ietsje hoger liggen. Maar daar tegenover staat dan wel weer dat de pingelgrens of de klopgrens van Ethanol een stuk hoger ligt. Wat dan ook weer tot gevolg heeft dat Euro95 (E5) een minder goede fossiele brandstofcomponent heeft dan wanneer de Ethanol niet zou worden bijgemengd.
Afgelopen week waren we er even tussenuit. Omdat ik vanuit m'n werk kwam en mijn vrouw vanuit huis, hadden we twee auto's op het vakantiepark staan. Altijd leuk voor een plaatje (of twee):

<< die plaatjes houden jullie tegoed, PhotoBucket wil niet meewerken op dit moment.... >>

De Alfa wilde na vier dagen ongebruikt stilstaan trouwens niet meer starten, de accu was bijna leeg. Daar moesten startkabels aan te pas komen. Een 'nieuw' euvel, want eerder (toen ik de Volvo nog dagelijks gebruikte) heeft 'ie ook zulke periodes stilgestaan en startte hij altijd meteen. Geen idee waar ik het zoeken moet ook, er brandt nergens licht in ieder geval. Wel had ik de lichtschakelaar ingeschakeld laten staan, de lampen gaan toch meteen uit als je de motor afzet (bij mijn Grande Punto werkte dat ook zo). Nu voor alle zekerheid uitgezet, morgen eens kijken wat 'ie (na twee dagen stilstand) doet.
En anders even controleren op welke zekering de lekstroom zit als het contact uit staat.
De emmer doet het ook weer ondertussenVerhuisd naar Flickr inmiddels, dus hier de beloofde plaatjes:

"even controleren op welke zekering de lekstroom zit" is simpel opgeschreven, maar moeilijk uitvoerbaar als je geen meetapparatuur hebt... Eigenlijk hoop ik gewoon dat het in die lichtschakelaar zit... sowieso is dat een raar geval, want de grootlicht- en seinfuncties werken ook ineens weer, daar kregen we bij de aankoop nog niks mee gedaan...

Ik ga er binnenkort weer eens mee naar de garage, dan laat ik meteen alle verlichting doen (er moet ook een nieuwe mistlampunit in en de stadslampjes zien er niet uit met die blauwige gloed). Dan vraag ik hen ook meteen om de auto op lekstromen te meten. Ondertussen houd ik de startkabels paraat winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 10:37 door j.ko.
Gisteren weer de startkabels nodig gehad... deze keer gelukkig om iemand anders te helpen. Collega had de verlichting van z'n Saxo laten branden, dus die deed het niet meer na de werkdag.

De Alfa heeft sindsdien geen vier dagen rust meer gehad, dus die start gewoon. Hoewel... na twee dagen stilstaan (weekend) slaat 'ie moeilijk aan, het lijkt alsof hij dan maar op drie cilinders begint. Moet dan echt met het gas erop zorgen dat 'ie niet terug afslaat. Starten klinkt wel goed, maar wellicht draait de startmotor dan toch al fractioneel te langzaam...? Anyway, na een goeie maand dagelijks gebruik heb ik m'n to-do-lijstje voor de Alfa wel klaar nu:

- Nakijken kachelradiateur en -kraan --> het interieur wordt vochtig na een lange rit en het ruikt af en toe naar koelvloeistof
- Nalopen lekstroom
- Stuurkolom bekleding bekijken --> lijkt verkeerd gemonteerd te zitten, wellicht ook oorzaak van niet automatisch uitgaan knipperlicht na een bocht
- Vervangen mistlamp(unit) linksvoor --> al twee keer een zoekopdracht bij onderdelenlijn uitgezet, zonder resultaat --> Alfa forum eens proberen
- Blauwige stadslampen vervangen door origineel
- Na paar dagen stilstand start 'ie op drie (of twee?) cilinders --> startmotor niet krachtig genoeg? --> lekstroom?
- Krakend koppelingspedaal verhelpen
- Bestuurdersstoel goed bekijken (is 'ie nou scheef of niet) en eventueel vooraan ophogen met ringetjes / bussen
- Oprolmechanisme bestuurdersgordel bekijken (rolt slecht terug)
- Draad onder dashboardkastje checken (waar is die voor)
- Startonderbreker verwijderen (onhandig ding, werkt wel gewoon)
- Lekkage / zweten motorolie opsporen
- Alle vloeistoffen verversen, motor eerst spoelen? (advies garagist)
- Aandrijfashoes bakzijde rechts vervangen
- DAB+ radio met gebruik van bestaande elektrische antenne (kan dat?)
- Dashboard 'verbouwen': analoge klok vervangen door olietemperatuurmeter, losse buitentemperatuurmeter met klok en accuspanningsmeter plaatsen (niet op aansteker, maar met vaste aansluiting) --> ik vond deze: [www.conrad.nl], maar vind die eigenlijk niet mooi, misschien is het display los in te bouwen?
- Speling wiel linksachter (valt nog binnen APK-toleranties)

Sommige dingen zijn echt niet direct noodzakelijk, dus het zal allemaal niet binnen no-time klaar zijn, maar dat hoeft ook niet. Je moet wat te doen houden tenslotte...
Zo blijf je lekker bezig met deze heerlijke wagen!! blijft een genot voor het oog zo'n 916 GTV cool smileythumbs up
Ik zou schoonmaken van de smoor/gasklep er ook even bij zetten.
Kan zijn dat daar veel vuil zit en als er olie zit niet bang worden schoonmaken en bijhouden.

En opzich met de antenne moet kunnen. Maar het kan ook zomaar niet.
Dat DAB in combinatie met de standaard FM-antenne moet kunnen is ook mijn gedachte, maar wat zoekwerk op internet leert mij dat het inderdaad ook zomaar niet kan. Echt duidelijke informatie heb ik er nog niet over gevonden. Heeft ook geen prioriteit, 't is meer een wens.
Van DAB+ heb ik geen kaas gegeten. Iets wat me wel te binnen schoot. Ik las dat je de lampen aan kunnen laten functie erg prettig vind. Nu had mijn 145 dit ook maar wat ik me er van kan herinneren is dat de lampen op de een of andere manier hier vrij snel stuk van gingen. Door ze handmatig aan te zetten hoefde ik ze niet meer om de maand te verwisselen.
Da's gek... misschien bij het starten een kortstondige piekspanning? Bij mijn Fiat heb ik nooit een lampje hoeven vervangen, daar deed ik het ook zo.
Da's een flinke to do-lijst! Maar het leuke van dat soort dingen is dat je de auto zo steeds beter leert kennen, vooral als je zo'n kleine dingetjes zelf kunt doen smileys with beer
Ik heb dat ook eens gehoord van die piekspanning bij het starten, dit naar aanleiding van mijn klacht dat de stadslichten steeds kapot gingen. Op zich niet zo erg, ware het niet dat het een k*tklus is om ze te vervangen bij een GT. Nu had ik er eerst ook ledjes van ebay in zitten en daarna van die "blauwe" lampjes die goed bij xenon kleuren, nu weer gewoon fatsoenlijke Philipsjes die dan maar een beetje gelig zijn. Of het daardoor komt of doordat ik ernaar streef om de auto met uitgeschakelde verlichting te starten weet ik niet, maar feit is dat ik nu al anderhalf jaar dezelfde lampjes erin heb, terwijl ik daarvoor elk half jaar aan de gang kon om ze te vervangen. Wat er dan op neerkwam (zolang het geen flakkerende ledjes waren) dat ik een half jaar zonder werkende stadslichten reed en ze vlak voor de APK verving.
Vandaag gastvrij ontvangen door medeforummers Gewoon Dirk en Samantifest. Uiteraard 'even' hun complete wagenpark bewonderd. De Cactus blijft een fantastisch ontwerp, en die stoelen zitten heerlijk, lekker zacht. En hij was minder blauw (en meer mintgroen) dan ik verwacht had vanaf de foto's. Gaaf ding! De Honda ziet er ook nog erg goed uit voor z'n leeftijd en zit vol met plaatjes ('niet roken s.v.p.') en stickers (zo'n keuringssticker met een krul erop) die acuut nostalgische gevoelens oproepen. Hopelijk meldt zich snel een liefhebber voor deze Jap.

Maar het pièce de resistance... de Cadillac natuurlijk! Wat een apparaat joh. Als je die V8 start, komt er volautomatisch een brede grijns op je gezicht. Ik ben ook een stukje met Dirk meegereden... wat een comfort en luxe, maar ook, wat een brute kracht. Gas op de plank en de bak schakelt twee verzetten terug, alle krachten worden op de arme voorbandjes losgelaten... weg is 'ie. Niet normaal gewoon. Zelfs als bijrijder voel je de auto schaatsend zoeken naar grip bij volgas acceleratie vanuit stilstand. Wat een machtige machine. En wat ziet 'ie er nog goed uit, zeker als je bedenkt dat er al ruim meer dan 3 ton mee gereden is. Complimenten hoor, voor de gedurfde aanschaf en voor de auto zelf. Uiteraard ook wat foto's gemaakt, met mijn Alfa ernaast. Twee coupé's van halverwege de jaren '90, maar daar houden de gelijkenissen wel mee op big smile smiley.

Al bij al een super leuke middag gehad, waarvoor dank!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 10:42 door j.ko.
Het was Samantifest en mij dan ook een waar genoegen om je op de koffie te hebben, het was reuze gezellig! Heerlijk kunnen babbelen over auto's, huizen en vele andere koetjes en kalfjes. Het is ook altijd leuk om een andere liefhebber enthousiast te horen over je auto, zelfs al is het maar een Cactus.

Ik snap overigens meer dan 100% dat je zo vrolijk werd van de Eldorado. Voorheen dacht ik dat die volautomatische glimlach een persoonlijke afwijking was maar nadat ik hem bij jou zag verschijnen voel ik me weer een stuk normaler. Aan de andere kant, het is natuurlijk ook gewoon een geweldenaar die bol staat van de superlatieven.

En dan de GTV. Wat een bak! Ik werd er direct nostalgisch van. In gedachte kroop ik weer achter het stuur van mijn 145. Wat zit je heerlijk diep in de vol lederen kuipstoelen. Het uitzicht op het dashboard is prachtig en het kleine stuur ligt goed in de hand. Je vergeet direct dat het interieur qua opbergruimte ongeveer even praktisch is als een broek met dichtgenaaide zakken en dat je af en toe onbedoeld het gaspedaal beroert tijdens het remmen. Het design klopt van voor tot achter en de ontbrekende middendemper geeft hem een sportieve brom zonder in een sjonniebak te veranderen. De volgende keer moeten we zeker een blokje om met de Alfa!

Ook ik heb nog een aantal plaatjes geschoten maar die hou je van mij tegoed! (oftewel die liggen onderop de berg foto's die ik nog te bewerken en uploaden heb)
Ja, stukje sturen met de Alfa is er bij ingeschoten inderdaad, niet eens aan gedacht om eerlijk te zijn. En de foto's zie ik graag verschijnen!
Het bestuurdersportier van de Volvo bleef in z'n eerste 'open-stand' precies een centimetertje van de binnenmuur van de garage vandaan, het Alfa-portier is groter en valt, als je niet oppast, tegen die muur aan. Dat is me nou twee keer overkomen (verdorie), dus maatregelen genomen:

Stukje geluidsisolatiemateriaal dat ik ooit nog eens bij een klus in huis overgehouden had. Dik, stevig, maar zacht. Opgelost.

De garagebox heeft geen elektriciteitsaansluiting, vorig jaar had ik daarom een LED-bouwlamp met bewegingssensor en accu gekocht. Afrader, want die ging bij het opladen van de accu aan, om daarna niet meer uit te gaan. Ja, als de accu weer leeg was. Die sensor kon je niet uitzetten. Nu dus iets anders: LED-spotjes op batterijen, met afstandsbediening. Die laatste zit aan de muur geschroefd, vlak bij de deur, dus het werkt nu gewoon als een normale verlichting met schakelaar. Bovendien is met die spotjes de lichtverdeling stukken beter:

Intussen ook een voorraadje motorolie aangelegd, het verbruik van de Alfa ligt nu op ongeveer 1:4000. Kan ik er even tegen nut smiley :

Morgen komen er nieuwe steeklampjes voor de stadsverlichting binnen en aanstaande zaterdag kan ik een nieuwe (gebruikte) mistlamp-unit ophalen bij een 916-Forumgenoot. Kan ik daar ook een keer mee aan de slag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 10:47 door j.ko.
Zou je daar nou werkelijk een fijn gevoel van krijgen? Als je stiekem, in het holst van de nacht, de auto’s uit een halve straat bekrast? Ga je dan tevreden slapen? Sta je daarna weer op, kijk je jezelf in de spiegel aan, en denk je ‘wat ben ik toch een held’? Ik hoop het, want anders snap ik er geen reet van.

Zo trof ik onze Mazda dus vanochtend aan (nadat ik de buren al auto's-checkend door de straat zag lopen):

Klein stukje linker voorportier, linker achterportier en linker achterscherm bekrast. angry smily angry smily angry smily

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 10:57 door j.ko.
G#dv@r is dat me een partij zuur!
Dat soort mensen die zouden ze moeten...
Nee wacht, ik hoef het niet te zeggen dat is al voor me gezegd...

Klik
Jeetje, dat zijn die dingen die je op het nieuws hoort, je afvraagt waarom. En dan hoopt dat het jezelf niet overkomt. Werkelijk waar onbegrijpelijk. Zitten ze erg diep? Of kun je ze nog eruit krijgen met de meest enge manier om dat te doen?
Treffend stukje film inderdaad. Al moet ik wel zeggen dat het gevoel van onbegrip groter is dan dat van woede. De krassen gaan tot op de grondlak, maar er is geen metaal zichtbaar. Ik weet nog niet eens of ik het wel laat maken; eruit polijsten zal niet gaan, lakstiftjes zijn net zo lelijk als de kras zelf en drie panelen laten spuiten kost ook zomaar 600 euro. Schat ik. En de dader zal wel nooit gevonden worden, politie komt niet eens. Zelfs de wijkagent niet, terwijl er in meerdere straten auto's bekrast zijn. Alleen bij ons in de straat zijn het er al tien. Sommige gezinnen kunnen met allebei hun auto's naar de spuiter... diep triest dit.
Dat is zuur zeg!
En bizar dat de politie het verdomt om voor zo'n massale vorm van vandalisme van z'n luie reet af te komen.
@PM
En bizar dat de politie het verdomt om voor zo'n massale vorm van vandalisme van z'n luie reet af te komen.

Tsja, tenzij een toevallige getuige zich meldt gaan die er natuurlijk toch nooit achter komen welke parel hiervoor verantwoordelijk is.drinking smiley

Maar erg triest dit. Hopelijk is het nog een beetje (betaalbaar) te herstellen.
Dat de politie niet ter plekke meteen de zaak oplost is me ook duidelijk ja, maar toch. Stuur de wijkagent, laat die de aangiftes ter plekke opnemen, stuur hem naar de paar kroegen die het dorp rijk is om na te vragen of er opvallende gasten waren (baldadigheid, misschien iets horen zeggen), maak een kaartje met alle gevallen erop (dan heb je de looproute van de dader in beeld), inventariseer camera's langs die route, kortom: doe iets! Nu moet ieder individueel een digitaal aangifteformulier invullen en vervolgens blijft het stil.

Anyway: ik heb niet genoeg vertrouwen in mijn skills om die krassen zelf aan te pakken, bovendien moet ik dan een hoop materialen aanschaffen die ik daarna ook nooit meer gebruik (maar toch, bedankt voor de links Nico!). Al zoekend kwam ik wel deze jongens tegen: autokrassen.nl/krassen. Is iemand hier toevallig bekend mee? Dat het niet compleet onzichtbaar wordt is me duidelijk, maar voor een 13 jaar oude gebruiks-auto lijkt het me meer dan acceptabel en beter dan niks doen. Bovendien is Schiedam nog wel te doen qua afstand.
Niet bekend mee, maar qua techniek ziet het er best wel goed uit. Zal waarschijnlijk wel wat kleurverschil ontstaan van dichtbij. Maar ja....
Ben nu bij die krassenfirma, hij is er aan begonnen. Het is een moeilijke kleur, maar hij gaat zijn best doen. Ik ben benieuwd!
Nou, hij is klaar. Ik ben tevreden. Het is niet als nieuw (dan moet je echt naar een spuiter), maar wel zoals vooraf beloofd: alleen zichtbaar als je er met je neus bovenop staat, vanaf een meter zie je er niks van en als je 't niet weet ook niet van een halve meter.

Eigenlijk is het proces gelijk aan hetgeen je zelf met een lakstift zou doen: schoonmaken, kras opvullen, drogen, weer schoonmaken, nog eens opvullen, drogen, heel fijn schuren, polijsten, schoonmaken en... klaar. Voor de helft à 1/3 van de spuitkosten (ik was 336 euro kwijt voor een kras van ongeveer 80 centimeter lang op 3 plaatdelen).

Plaatjes:

Kras opvullen met lak op kleur:

Drogen:

Schuren:

Polijsten:

Het resultaat is goed genoeg om moeite te hebben de kras op foto te krijgen. Ik weet waar die zit, dus kan hem op dit plaatje terugvinden, maar als je 't niet weet, zie je er niks van:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2017 11:12 door j.ko.
Ik dacht dat die lak veel platter was zeg, eigenlijk best wel een heel mooie kleur rood.

Maar ik kan wel zeggen ik denk dat ik hem zie maar ik heb geen idee. Ziet er goed uit!
Zonde dat het is gebeurd, maar gelukkig toch nog redelijk op kunnen lossen. Wel weer zonde van het geld en tijd die je dan weer kwijt bent.
Pfoe dat valt dan mee. Direct een goede korting gekregen door de rest van je straat er ook heen te sturen? smiling smiley
Godsamme wat lijkt me dat vervelend! thumbs downangry smily Gelukkig dat 't wel goed is opgelost zo.
Barri
Pfoe dat valt dan mee. Direct een goede korting gekregen door de rest van je straat er ook heen te sturen? smiling smiley

Wel verteld dat er met mij nog meer dan tien auto's gedupeerd waren. En om korting gevraagd, er konden wel een paar tientjes af. Of het één met het ander te maken heeft weet ik niet, heb op Facebook (waar een aantal gedupeerde buurtgenoten het kunnen lezen) wel de naam van het bedrijf genoemd.
BleuZ NL
Godsamme wat lijkt me dat vervelend! thumbs downangry smily Gelukkig dat 't wel goed is opgelost zo.

Technisch is het goed opgelost ja, maar juridisch... het zou mooi zijn als de politie wat deed, maar ik kreeg vandaag (net als alle andere gedupeerden) bericht dat de politie geen onderzoek doet omdat andere misdrijven voorrang hebben en dit zo is afgesproken met het OM. Echt... ik ontplof van zo'n houding. Ben er kwaaier van dan van de krasser zelf... angry smily
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close