j.ko: CitroŽn XM 2.0i-16v (1998) | Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004)

Gepost door j.ko 
Een kleine anderhalf jaar na de vorige pagina-opener... weer een overzichtje van hetgeen vooraf ging in dit topic.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd. Ik ben erg benieuwd hoe het met mijn eerste auto gaat eigenlijk, 11 jaar na het afscheid. Een oproep op het MINI-forum heeft niks opgeleverd.
Deze Mini werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geŽxporteerd naar Benghazi, LibiŽ.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt volgens de RDW-data. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), vanaf topicpagina 2
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privť-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 201.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. De auto is nog bij de persoon aan wie ik hem verkocht, maar heeft geen verzekering meer, dus die zal niet meer op de weg te vinden zijn. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total-loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).

CitroŽn XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), vanaf topicpagina 15
In maart 2017 gekocht na het total-loss van de Alfa en nog steeds in bezit. Doet dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 187.000.

Ben of ken je ťťn van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2018 12:37 door j.ko.
Met een Xm onderscheidt je je wel in het dagelijkse verkeer (net als met de Volvo en Alfa trouwens)thumbs up. Hopelijk kun je de dame nog een tijd goed rijdend houden.

Jarenlang zelf een identieke Xm als dagelijkse auto gehad, alleen dan als 2.1 TD. Zeker niet probleemloos maar een heerlijk ontspannen slee om de 40.000 jaarlijkse (veelal snelweg)kilometers mee af te leggen. Vorig jaar met dik 5 ton op de klok verkocht en een bijna full-option C5 Tourer teruggekocht. En hoewel die op veel punten een verbetering is, haalt die niet het veercomfort en karakter van de Xm.
Mijn ex-Xm doet bij de nieuwe eigenaar dienst als Carbagerun-auto en ziet er dus niet meer helemaal uit zoals die uit de fabriek is komen rollenbig smile smiley. Ooit komt er hier ook weer een Xm, maar dan een V6 voor erbij.
Niet te lang wachten met zo'n Xm V6, veel goedkoper dan ze nu zijn zullen ze niet worden denk ik. Een C5 Tourer is wel een hele mooie auto, mooier dan de Break van de eerste C5, al zijn die achterlichten ook wel weer mooi. Heb je hem met bollen of staal?
Wil binnen nu en een jaar toch wel een geschikte Xm hebben gevonden, al heb ik er geen grote haast mee. Moet eentje zijn van de laatste bouwjaren met de ES9J4-motor, bij voorkeur in goede staat, met leer en in Bleu Mauritius (m.i. de mooiste kleur voor een serie 2 Xm). Het feit dat ik een sterke voorkeur voor een handbak heb maakt het er niet makkelijker op. Kortom het plaatje moet kloppen.

De C5 is eentje met bollen ja. Was ook een harde eis, i.c.m. handbak, beige leer en met de 2.0 HDi-motor. In Exclusive-trim zijn deze in NL nieuw niet als handbak geleverd (standaard automaat), dus in buitenland gezocht en in Duitsland eentje gevonden. Tot nu toe erg blij mee: maakt een degelijke indruk en rijdt op de lange afstand erg relaxed, maar mist zoals gezegd de karakteristieke uitstraling van de Xm en het veercomfort ligt een tikje lager. Ligt deels aan de bredere banden, maar ik denk dat de hele onderstel-setup maakt dat auto wat strakker veert.
Inmiddels heb ik de Etoiles op de auto gemonteerd, en ik moet zeggen dat het er erg fraai uitziet. Ik moet nog een keer een foto-sessie doen, maar deze heb ik wel:

Het is nog een hele toer geweest om alles bij elkaar te krijgen hiervoor. De velgen komen uit Maastricht (maar opgehaald in Gouda), maar bleken slechte naafkapjes te hebben. Een tweede set met de naafkapjes intact (maar verder slecht) heb ik inclusief winterbanden in Driebergen gehaald. De Maastrichtse set heb ik laten stralen en poedercoaten in Zeeland (Oost-Brabant). De lak voor de naafkapjes heb ik vervolgens in Rotterdam op kleur laten maken en de benodigde wielbouten komen (na lang zoeken) uit Arkel (3 stuks) en Capelle aan den IJssel (20 stuks, die uit Arkel heb ik nu dus weer over). Nieuwe banden via internet uit Duitsland laten komen en de boel in Breda laten balanceren / monteren. Nu nog een setje wielmoerkapjes laten komen (internet) en dan is het wel netjes en heb je ook wat...

Afgelopen zaterdag was ik met de XM bij de open dag van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), opleiding Automotive in Arnhem. Leden van de CX Club en de XM Club waren uitgenodigd om met hun auto's het campusplein en de bruggen te verfraaien. Als je auto op de brug terecht kon, werd deze tevens gratis en deskundig geÔnspecteerd, onder toeziend oog van mede clubleden en bezoekers van de open dag. Ik heb mijn auto ook laten inspecteren en ben erg tevreden met het resultaat. De krukaskeerring aan bakzijde lekt wat olie, maar (nog) niet ernstig. Het stadium van 'zweten' is wel gepasseerd, dus er moet op niet al te lange termijn wat aan gebeuren. Advies was om, gezien de kilometerstand, de koppeling dan ook meteen mee te vervangen, omdat de bak er toch af moet. Verder komen de remblokken achter binnenkort aan de beurt en is het retourslangetje van de veerpoot rechtsvoor verduurd. Buiten dat kreeg ik complimenten over de nette en goede staat van de auto. 'Wees er zuinig op' was het advies.

Ook op ander gebied was dit een geslaagde dag: gezellig, leerzaam en informatief. Leuk om weer eens een school vanbinnen te zien. Wat plaatjes:

En ja hoor dan neemt meneer uiteraard zijn Panhard mee.....tongue sticking out smiley Is ook altijd hetzelfde. smiling bouncing smiley

Mooi dagje, maar goed bedrijfje in Zeeland? Doen die ook plastic naafkappen op kleur spuiten of zit dat er daar ook niet in?
Ken je die Panhard? Ik zag hem daar voor het eerst...

Dat wielenbedrijf in Zeeland levert prima werk, velgen worden gecheckt en indien nodig uitgedeukt (niet afgeschaafd), en er is vooraf goed overleg over de kelur (180 tinten grijs zijn mogelijk). Maar helaas, naafkapjes doen ze niet inderdaad, daarvoor heb ik (na de coating) lak op kleur laten maken in Rotterdam en zelf gespoten.
Ja die is van een van de docenten daar op HAN Automotive, toevallig iemand die toen ik begon met studeren op 2 Automotive opleidingen les gaf en in het 1e jaar ook mijn studieloopbaanbegeleider was.

Man is een groot DS fanaat maar heeft nog veel meer mooi spul, die Panhard was altijd wel leuk en best behoorlijk betrouwbaar. Ding reed die vaak op en neer mee van zijn woonplaats naar Eindhoven en vice versa.

Ja ik vrees dat ik dat ook maar moet gaan doen, Wel jammer want wilde ik eigenlijk niet zelf moeten doen maar dat is dan maar zo. Heb nu van een paar bedrijven al antwoord. Enkel nog even kiezen welke ik dan mee in zee ga. winking smiley
Men neme: eigen fotootjes van de XM en 6 en een gegoogled typeplaatje van een Evasion... een beetje klooien met Paint en Powerpoint, en tadaa...!

Haha big smile smiley
Bedankt j.ko. Ook zo!

Leuk idee. Maar met mijn letters SCENIC kom ik niet erg ver met een kerstboodschap nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close