Michel1975: Van SEC naar Range Rover tot 626 en weer terug naar Benz

Gepost door michel1975 
Lekkere combinatie hoor. big smile smiley Perfecte trekauto, lijkt me. Zuipt natuurlijk wel als een tierelier dan?
Valt wel mee hoor dat MEERverbruik. Solo 1 op 3 en met caravan ook 1 op 3grinning smiley
JW01 (vanaf een Appel)
Geen Tabbert? drinking smiley
Nope de Tabbert heeft plaats gemaakt voor een Kip, Deze is wat warmer in de wintercool smiley
michel1975
Valt wel mee hoor dat MEERverbruik. Solo 1 op 3 en met caravan ook 1 op 3grinning smiley

Hier moest ik wel even hartelijk om lachen!..big smile smiley

De Range Rover is haast nog meer een gebouw op wielen, dan de caravan..tongue sticking out smiley
Nog even speciaal voor GW de foto's met caravan even terugplaatsengrinning smiley

En zo staan er weer 3 auto's voor de deur.
Er is een vervanger voor de 626 gevonden. De 626 krijgt nog even een verse apk en de airco moet afgeperst worden en dan gaat die de verkoop in. Dus als er liefhebbers zijn??grinning smiley

Mooie combi. Zo'n Kip is toch altijd een keurige verschijning.
Oef, wat een lekkere Benz! Mooi man!

Echt een prachtige uitvoering. Gefeliciteerd daarmee.
520d
Vergelijking Benz en Kip is ook redelijk te maken. Het zijn beiden eigenzinnige merken maar wel tijdloos en kwalitatief boven het meeste verheven.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2014 23:18 door michel1975.
Benz heb ik niets mee maar die RR wordt iedere keer mooier. Ik sluit zelfs niet uit dat je me op een goed idee gebracht hebt! smileys with beer
Zo hey prachtig nette originele verschijning, kleur staat hem goed thumbs up
Geweldige motor ook deze zes in lijn.
michel1975
520d
Vergelijking Benz en Kip is ook redelijk te maken. Het zijn beiden eigenzinnige merken maar wel tijdloos en kwalitatief boven het meeste verheven.

Ik zie vooral overeenkomsten tussen het fenomeen Mercedes-Benz en caravans. winking smiley

Waarin is een Benz overigens eigenzinnig?!

Nogmaals, gefeliciteerd. Ik heb niets met de (normale) W124, maar dit is een schitterend, zeer bijzonder exemplaar. Een fantastische aanwinst en een betere opvolger van de 626 had ik niet kunnen bedenken. thumbs up
michel1975

Dit is toch wel een mooie velg.

Hoe zat het nou ook alweer?
Als de gaten ovaal zijn is het nep. En zijn de gaten recht is het origineel.
Of net andersom.
Fraaie W124. Ik zag hem voorbij komen in het bewuste topic en vond hem gelijk indrukwekkend netjes ogen, zeker voor dat geld. Goeie kleur, karo, fijne 6-pitter. Lijkt me een uitstekende koop.
michel1975
Nog even speciaal voor GW de foto's met caravan even terugplaatsengrinning smiley

Thanks, echt.

grinning smiley
Zemelaar
michel1975

Dit is toch wel een mooie velg.

Hoe zat het nou ook alweer?
Als de gaten ovaal zijn is het nep. En zijn de gaten recht is het origineel.
Of net andersom.

Net andersom, ovaal is origineel.

Maar volgens mij zijn die van Michel ook origineel, echter een latere versie. Er zijn er ook waarbij de gaten nog hoekiger zijn en die zijn imitatie.
In 'goed' gezelschap.

Hij was al erg netjes maar na een goeie klei en waxbeurt staat die er helemaal glanzend bij.

Fijn. De foto's zijn kennelijk dermate groot dat ik hier allemaal halve foto's heb. Alleen ik kan de berichten niet meer wijzigen omdat ik niet meer bij de wijzig knop kanconfused smiley
Echt een prachtige combinatie. 2 totaal verschillende auto's zonder direct te weten welke ik leuker vind, zo hoort het. thumbs up
Man man man, echt prachtig! Zo mag je die van mij ook wel eens poetsen. grinning smiley

Onbegrijpelijk toch, dat zoiets prachtigs al voor een paar mille op de stoep staat? En de rest van Nederland maar voor het driedubbele kleine, sullige A-segmentertjes kopen..

Wat voor ouderwetse browser heb je dan trouwens, die plaatjes niet automatisch 'resized'..?
IE eye rolling smiley

Voor wat betreft het poetsen. De basis was al goed.
Ik was met die landbouwtrekker langer bezig.
Ik vind poetsen best leuk maar de RaRo wassen en poetsen is echt een opgave. Dan kom je er pas achter dat ding wel heeeeeel groot is.
Rob0118
michel1975
520d

Ik zie vooral overeenkomsten tussen het fenomeen Mercedes-Benz en caravans. winking smiley

Waarin is een Benz overigens eigenzinnig?!

Nogmaals, gefeliciteerd. Ik heb niets met de (normale) W124, maar dit is een schitterend, zeer bijzonder exemplaar. Een fantastische aanwinst en een betere opvolger van de 626 had ik niet kunnen bedenken. thumbs up
Eigenzinnig als in zijn tijd ver vooruit in die tijd. Mercedes heeft een historie waarin veel auto's hun tijd ver vooruit waren maar wel tegen een prijs. De w140 als voorbeeld was qua design en techniek zijn tijd ver vooruit. Sterker nog men was er na de w126 nog helemaal niet klaar voor. De w126 was immers ruim 12 jaar de benchmark en na alle elegantie ineens staat er zo'n kathedraal. Die naarmate de jaren vorderen steeds mooier wordt.
Wat een mooie 24 Klepper. ( had de E hem uit de SL of de SL uit de E? ) . Kleur doet het hem echt bij deze auto . Erg frisse verschijning. Deze kleur zouden ze wel weer in het moderne pallet mogen opnemen. Chapeau. Ook voor die te gekke RR uiteraard.
Bofkont
Zo hey zeer netjes gepoetst, superstrak hoor thumbs up
Je hebt gezien in welke staat de SEC was. Op een heel klein roestvlekken na staat de E er net zo netjes bij alleen jammer dat die buiten staat. Misschien toch maar groter gaan wonen omwille van de auto's?
Keuzes, keuzes, keuzes......

Ben er nog niet helemaal uit. De lpg installatie heeft vanaf dag 1 problemen gegeven. Met als voorlopig dieptepunt afgelopen week. Namelijk de dag voor de apk er mee te stoppen dus niet te keuren. Ik snap die lui niet. Je koopt een auto met veel cubic inches qua inhoud en toch niet heel erg goedkoop maar toch donder je er een lpg installatie van een Astra onder? Het mag weer niets kosten. Uitleg? De installatie die erin ligt is veels te klein voor de RaRo. De venturi knijpt het blok met alle nadelige gevolgen tot gevolg. Hierdoor mis ik minimaal 30% vermogen. Komt nog eens bij dat een beetje fatsoenlijk terrein rijden er niet meer bij is. Want tanks hangen onder de auto. Nu sta ik voor de keus. Sloop ik de tank er onder vandaan of laat ik hem voor een kleine €1500 aanpassen zodat het wel een fatsoenlijke installatie wordt? Ik ben er nog niet helemaal over uit. Voor de kilometers hoef ik de tank niet te houden maar kan me zo voorstellen dat de volgende eigenaar wel wat meer problemen heeft met een LPG loze RaRo.

Voordelen eronder vandaan slopen
- HSB gaat naar €100 per maand ipv €200 per maand
- Problemen met LPG behoren tot het verleden
Nadelen eronder vandaan slopen:
- Volle tank €120 ipv. €42
- Naar de RDW en verwijderingskosten €350+ opgeblazen LPG computer van vanmorgen grinning smiley dus om en nabij de €600 incl RDW

Voordelen LPG behouden en ombouwen naar goed systeem:
- Lagere kilometerkosten en weer volledig vermogen
- Eventuele restwaardeproblemen niet (het blijft toch een gasbak)
Nadelen LPG behouden:
- Even morgen €1500 aftikken
- HSB blijft €200 per maand

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben er nog niet uit.
Gezien jouw jaarkilometrage zou ik 'm er lekker uit slopen. Ik denk dat die lagere restwaarde erg meevalt (of juist tegen), aangezien die vrijstelling voor LPG-auto's die ouder zijn is vervallen. Daardoor zijn er genoeg andere LPG-auto's op de markt, voor een appel en een ei. En als je auto nu niet goed kan wat jij wel zou willen (meer vermogen, terrein) dan geniet je er toch minder van. Voor die 100 euro die je per maand bespaart, kun je ook weer anderhalf keer extra voor tanken per maand.

Nee, ik zou het wel weten!
Als je er weinig mee rijdt zou ik het er onder uit slopen!

Prachtige Benz hierboven trouwens! Heel gaaf!
Rob0032
Gezien jouw jaarkilometrage zou ik 'm er lekker uit slopen. Ik denk dat die lagere restwaarde erg meevalt (of juist tegen), aangezien die vrijstelling voor LPG-auto's die ouder zijn is vervallen. Daardoor zijn er genoeg andere LPG-auto's op de markt, voor een appel en een ei. En als je auto nu niet goed kan wat jij wel zou willen (meer vermogen, terrein) dan geniet je er toch minder van. Voor die 100 euro die je per maand bespaart, kun je ook weer anderhalf keer extra voor tanken per maand.

Nee, ik zou het wel weten!
LPG in deRaRo heeft meer met het exorbitante verbruik van 1op 3/4/5 te maken dan met de HSB. Er staan er vrij weinig te koop, eigenlijk niet, zonder LPG.

Barri
Als je er weinig mee rijdt zou ik het er onder uit slopen!

Prachtige Benz hierboven trouwens! Heel gaaf!
Thx en het rijdt zoals die er uit ziet winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2014 22:21 door michel1975.
Is er geen goeie gebruikte LPG installatie te koop ter vervanging ipv aanpassen?
Hoeveel km rijdt je per jaar? Ik heb vanaf januari nog geen 7000km gereden, dan is 1 op 5 nog te doen. Elke tankbeurt vraag ik mij weer af waarom ik jou geen PM stuurwinking smiley. Maar als je dat fijne V8 geluid weer hoort...

Voor het geld wat ik moet bijleggen voor een knappe gebruikte Prius, daar kan ik 5 jaar voor tanken. All risk klassieker verzekering dekt het verschil weer in MRB. Onderaan de streep maakt het allemaal niet zoveel uit.
Eruit slopen, enige nadeel dat je over houdt is het tanken maar dat is bij weinig kms te overzien.Restwaarde hoger door lpg is maar de vraag, ik zou er liever een zonder hebben bijv.
Ik heb even, met de gegeven getallen, gerekend (heb je zelf ook wel gedaan, vermoedelijk). en Aras heeft gelijk met zijn zinsnede dat het 'onderaan de streep niet zoveel uitmaakt'.

IK heb de HSB, de (des)investering plus 10 duizend kilometer rijden met een verbruik van 1 op 4 gerekend, voor het jaar 2015.
Euro prijs € 1,70, LPG € 0,75 (ongeveer actuele, 'advies' waarden van deze week).

Dan kom ik voor LPG vervanging op € 5.775,- aan kosten en voor LPG verwijdering € 6.050,-
Een aardig omslagpunt, op basis van deze cijfers..
Berekening is natuurlijk niet compleet door eventuele verzekering / onderhoud invloeden.

Echter, feit is wel dat de brandstofkosten dik 2x zoveel bedragen voor E95 dan LPG.

Vraag is meer of je komend jaar, psychologisch, elke keer geconfronteerd wil worden met een cijferbedrag van 3 cijfers voor de komma op de borden.. en dat je dan gelijk ff je bank-app checkt om de lage HSB incasso ernaast te leggenwinking smiley..
of je tankt een keer vaker maar het zijn nog geen 5 tientjes per keer.. wat je al gewend bent.

Stel dat je een keer extra lang of ver weg gaat met de caravan.. Met de goede LPG installatie erin kan dat nu makkelijk op LPG en als je dan een keer paar duizend extra kilometers maakt in een jaar.. verdien je dat toch een beetje terug op de LPG prijs..

Daarbij, gezien het karakter en de leeftijd van de auto.. ben je op een bepaalde manier duurzaam bezig. Naar mijn mening draagt de LPG installatie daaraan bij.. het blijft een schonere brandstof dan E95.

Ik zou hem ombouwen naar de juiste LPG installatie, zeker ook met de onkosten in gedachten die je er nu al aan gehad hebt..
Om een beetje naar je toe te rekenen zou je kunnen redeneren dat de ombouw niet 1500 euro kost (en dat hoef je toch niet direct vandaag af te tikken.. je kan nog ff doorrijden op E95? en er is ander vervoer beschikbaar).. maar slechts € 900,- (de RDW kosten voor desinvestering ben je ook kwijt als je de andere optie kiest.. )

Succes met de keuze.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2014 10:21 door Durashift.
Misschien is het verbruik op benzine ook wel iets beter?

Ik zou de installatie denk ik verwijderen, maar daar zou ik geen €600,- voor neertikken.

Met een beetje mazzel kun je het huidige systeem nog verkopen misschien?
Mwah, met een moderne LPG installatie is dat tegenwoordig nihil.. Daarbij, als je de stelregel + 10% meerverbruik toepast... wordt benzine 1 op 4,5?
Nou, dat zet ook zoden aan de dijk..winking smiley
Ik bedoelde meer tov het huidige systeem dat kennelijk niet optimaal werkt. Die 1:4 leek mij vrij fors namelijk, hoewel dat bij korte ritjes of een zware rechtervoet kennelijk goed haalbaar moet zijn...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2014 12:53 door Dakloos.
Nee hoor, 1:4 is normaal verbruik voor lpg, benzine zal beter zijn. Je vergeet in je berekeningen het extra onderhoud voor gas en de evt nadelen van onderbouw of flinke tank in de auto. Ringtankje gaat het niet worden. Bij weinig kms zou ik er niet aan beginnen, ga je meer rijden, is het wel een overweging (en dan nog alleen als er een bewezen goed systeem te koop is). Ik heb er bij de jeep destijds van afgezien, teveel gezeik mee en daar had ik geen behoefte aan.
Dank voor alle reacties. Met name de uitgebreide reactie van Durashiftthumbs up
De keus is een tussenstap geworden. Overigens op aangeven van ABK. Waarvoor tot op heden alle lof.
Op het eerste oog liefhebbers die daarnaast ook nog eens weten waar ze over praten.

Grote probleem van deze installatie is dat deze door middel van zowel de elektronica als de venturi wordt geknepen.
Hierdoor verbruikt de RaRo exorbitant (1 op 3). Doordat het blok geknepen wordt moet die veel harder werken om zijn prestaties te leveren. Vergelijk het met ademen door een rietje. Nu wordt de elektronica aangepast. Als het goed is geeft dit al meteen resultaat. De kosten hier voor zijn €350,-. Als ik dus besluit om de LPG er toch nog onder vandaan te slopen dan ben ik dit wel kwijt maar ik vond het zeker de moeite waard om te proberen. Dan kan de auto deze week nog goedgekeurd worden en de rest aanpassen (mixer, venturi en open lucht filter) kan dan op een later tijdstip voor de resterende €1000. Hier kwamen ze zelf mee zonder dat ze wisten van mijn twijfels. Ik was er echt nog niet over uit en hier mee kan ik beslissing wat verder naar voren schuiven. Dus wordt vervolgd.

R-W
Nee hoor, 1:4 is normaal verbruik voor lpg, benzine zal beter zijn. Je vergeet in je berekeningen het extra onderhoud voor gas en de evt nadelen van onderbouw of flinke tank in de auto. Ringtankje gaat het niet worden. Bij weinig kms zou ik er niet aan beginnen, ga je meer rijden, is het wel een overweging (en dan nog alleen als er een bewezen goed systeem te koop is). Ik heb er bij de jeep destijds van afgezien, teveel gezeik mee en daar had ik geen behoefte aan.
Er hangen al twee tanks onder de auto dus dat is het probleem niet. Het is de installatie die er achter hangt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2014 17:30 door michel1975.
Mooi, goed meegedacht met de garage.

APK keuring was dus de 'noodzaak om snel te handelen'. winking smiley

Hopelijk levert dit al een beter resultaat op.

@R-W. Zoals ik al schreef, mijn berekening is gebaseerd op de cijfers in dit topic én dat de onderhoudskosten buiten beschouwing zijn gelaten..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overigens, je zou de berekening ook vanuit historisch perspectief kunnen maken..

Wat heeft x-aantal jaren op LPG rijden jou gekost en wat zouden de kosten geweest zijn als die kilometers op benzine verreden zouden zijn?..
Feitelijk is dat een nog 'eerlijke' vergelijking omdat je dan met 'bekende kosten' rekent en niet met een 'verwachte besparing'..

Verdeel alle LPG gerelateerde kosten in een standaard en een exces gedeelte zodat je het 'standaard' bedrag mee kan nemen voor de berekening naar de toekomst.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-11-2014 14:09 door Durashift.
Durashift
Mooi, goed meegedacht met de garage.

APK keuring was dus de 'noodzaak om snel te handelen'. winking smiley

Hopelijk levert dit al een beter resultaat op.

@R-W. Zoals ik al schreef, mijn berekening is gebaseerd op de cijfers in dit topic én dat de onderhoudskosten buiten beschouwing zijn gelaten..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Overigens, je zou de berekening ook vanuit historisch perspectief kunnen maken..

Wat heeft x-aantal jaren op LPG rijden jou gekost en wat zouden de kosten geweest zijn als die kilometers op benzine verreden zouden zijn?..
Feitelijk is dat een nog 'eerlijke' vergelijking omdat je dan met 'bekende kosten' rekent en niet met een 'verwachte besparing'..

Verdeel alle LPG gerelateerde kosten in een standaard en een exces gedeelte zodat je het 'standaard' bedrag mee kan nemen voor de berekening naar de toekomst.
Klopt de noodzaak lag er in dat de auto op zijn hoofdbrandstof gekeurd dient te worden. Dat is in deze LPG. De kosten baten analyse had ik zelf ook al een paar keer doorgenomen. Alleen op basis daarvan kwam ik er zelf niet uit. Het zal qua kosten om het even zijn. Maar het is niet voor niets dat er eigenlijk geen RaRo zonder lpg wordt aangeboden. In het verleden ook ervaring gehad met LPG. Los van het vele tanken en de beperkte verkrijgbaarheid in het buitenland eigenlijk altijd goede ervaringen en nagenoeg geen (extra) onderhoudskosten. In dit geval heeft de RaRo de twijfelachtige eer qua betrouwbaarheid maar zijn alle problemen op iets niet Rover gerelateerd terug te voeren. Waar het bij de Omega precies andersom was. Hier ging alles stuk en soms zelfs meerdere keren maar het enige dat het altijd deed was de LPG installatie. Zo zie je maar dat het kan verkeren.

En passant ook nog even mijn after market Xenon set er uit gesloopt. Gezien het lichtbeeld (of ontbreken er van) had die zo niet door de keuring heen gekomen. Daarnaast was het me al een doorn in het oog. Het past gewoon niet op een RaRo classic

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-11-2014 19:03 door michel1975.
michel1975

En passant ook nog even mijn after market Xenon set er uit gesloopt. Gezien het lichtbeeld (of ontbreken er van) had die zo niet door de keuring heen gekomen. Daarnaast was het me al een doorn in het oog. Het past gewoon niet op een RaRo classic

thumbs upthumbs up
En weer een nieuw hoofdstuk. Vanaf woensdag staan er weer twee Benzen voor de deur......
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.