306-ling



Quote
Elco
Ochja, ook maar gelijk een S16..
Doe eens gek winking smiley

Quote
Elco
De Megane gaat naar de sloop?
Geen idee wat 't bedrijf waar ik 'm heb ingeruild ermee gaat doen, maar het lijkt me wel het meest voor de hand liggende lot. Repareren gaat veel geld in zitten.

Over repareren gesproken: de 306 staat nu bij de bandenboer voor een nieuwe set rondom. Gekozen voor het huismerk van Profile, die schijnen goed te zijn en niet al te duur. Ik werd net wel gebeld dat ook de remschijven achter en de -blokken vóór hun beste tijd gehad hebben... dus nu de wielen eraf liggen laat ik de remmerij ook maar gelijk vervangen. Ze hebben de auto nog verder bekeken en afgezien van een klein olielekje en een uitlaatklem is dit het enige wat eraan mankeert. Het lek en de klem kan ik zelf naar kijken en (als ik Profile mag geloven) kan ik dan in principe voorlopig zorgeloos op pad smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2013 13:58 door .Timo.
3x is scheepsrecht na de Delta en Megane?
Heb je de 306 wel met een nieuwe APK gekocht?
thumbs up

Edit: Ouders... nut smiley Omdat ik zelf op stage zit had ik m'n pa gevraagd of hij naar Profile wilde rijden voor de banden. M'n ouders hadden mij dus gebeld dat ook de remmen gedaan moesten worden, waarop ik zei dat dat dan maar moest.

Belt m'n ma net met het vervolg van het verhaal: ze hebben een (gratis meegekregen) tweedehands band op de plaats van de lekke band gelegd en verder niks. Geen nieuwe banden of andere remmen (maar ook geen kosten, hoera). Ze wilden de remmen zelf nog beter bekijken omdat ze dachten dat het wel meeviel met de slijtage. Ik was er zelf niet bij dus weet niet hoe het precies ging, maar het is een raar verhaal. Later vanmiddag willen ze voor een 'second opinion' over de remmen naar een andere garage, kijken wat die ervan zeggen. Maar mooi dat ik nu wél zelf ga, ben benieuwd wat er gezegd wordt.

Groot voordeel is wel dat ik door de gratis replacement nu maar twee nieuwe banden hoef te kopen in plaats van vier. Scheelt toch 150 euro.

Edit2: Zelf net dus naar een andere garage geweest. Remschijf linksachter is inderdaad aan vervanging toe (en rechts dus automatisch ook), en de blokken aan de voorkant komen er ook aan. Binnenkort maar een afspraak inplannen. Ben in ieder geval blij dat ik het nu zelf heb kunnen zien in plaats van alles telefonisch te doen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2013 18:13 door .Timo.
Eerste cosmetische aanpassingen zijn gedaan: de detonerende garage-propaganda-kentekenhouder is eraf drinking smiley


Zoveel beter. Hij lijkt op de foto scheef te hangen, maar dat is niet zo. En die afwijkende kleur kentekenverlichting-dinges valt me nu pas op nut smiley

De ontbrekende logo's ben ik ook mee bezig, als het goed is komt er binnenkort een setje deze kant op.

Maar als we dan toch met kentekens bezig zijn, dan gelijk de voorkant maar doen. Die hing scheef, te hoog en uit het midden. Hangt nu nog steeds niet optimaal, hij hangt nog net iets hoger dan waar ie eigenlijk hoort te hangen. Opplaksnorretje. Maar ik durf 'm niet op de goede hoogte te hangen omdat de vorige eigenaar met de luchttoevoer heeft lopen prutsen. Ben bang dat ik dat die toevoer dan blokkeer. En als ik 'm wel op de goede hoogte hang zitten er lelijke gaatjes in het plastic...



Nou deze platen nog een keer vervangen door een setje met opgelegde letters, en tegen die tijd ook kijken hoe we het toevoer-en-gaatjes-in-het-plastic-probleem oplossen big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2013 16:44 door .Timo.
Tijd voor een update!

– Vorige week zijn de voorbanden, de remschijven achter en allevier de remblokken vervangen, aanslag op m'n portemonnnee maar hij kan er weer even tegenaan.
– Vorige week kwamen ook de logo's voor achterop binnen, die ga ik er straks opplakken
– Vandaag van medeforummer Joep83 twee spiegelkapjes binnengekregen, bedankt! Eén wil er echter niet helemaal lekker op, die gaat gelijmd worden. Ga er namelijk niet vanuit dat het er ooit nog af moet.
– Ook vandaag: de APK keuring. Met als resultaat:

big smile smiley

Er kwamen wel wat puntjes uit. De linker achterband is een adviespunt, achterbanden gaan volgend jaar dus vervangen worden. Verder viel het de monteur op dat de koppeling slipt en dus ook aan vervanging toe is. En misschien wel het raarste: het is stiekem geen S16 meer, maar er hangt een 2.0 16V blok van een 405 in nut smiley Beetje research wees uit dat het waarschijnlijk een blok uit een MI16 (155pk) is. Vandaar dat ik m'n blok nooit herkende op foto's nut smiley Qua vermogen is het in ieder geval wel vergelijkbaar met de S16.

En ja, foto's volgen...
Een Mi16 is nooit een 2.0 16V, maar een 1.9 16V. De latere 306 GTi had de RFS motor, een naar 2-liter opgeboorde variant van de 1.9 16V Mi16. Het zou dus ook deze kunnen zijn. Kun je eens een foto maken van je motorblok?

Volgens mij moet de S16 vrij eenvoudig te herkennen zijn aan de 4 gaskleppen die zo'n ding heeft (kenners, verbeter me als ik het fout heb).
Dan kan ik de motorinhoud verkeerd hebben. De auto is bij een Peugeot-dealer geweest voor de apk, de monteur daar vertelde me dat het blok zeer waarschijnlijk uit een 405 komt.

Zal straks een foto maken!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2013 13:25 door .Timo.
Quote
.Timo
Dan kan ik de motorinhoud verkeerd hebben. De auto is bij een Peugeot-dealer geweest voor de apk, de monteur daar vertelde me dat het blok zeer waarschijnlijk uit een 405 komt.

Zal straks een foto maken!

Peugeot dealer in de buurt dacht dat er een 1.8je in m'n GTi ligt... Dealers weten het zelfs soms ook niet tongue sticking out smiley
@Poekoek: Volgens Carbase kan een Mi16 wel een 2.0 zijn: [www.autoweek.nl] maar dat neemt niet weg dat ik nog niet weet wat het precies is grinning smiley

Fotootje:

Even navraag gedaan bij een jongen met een 205 Cabriolet met een S16 er in: dit is absoluut een S16. Aanvulling: S16 kop is vrijwel identiek aan de Mi16, dus het is ook weer niet heel vreemd dat de dealer in ze door elkaar haalt.
Overigens heeft ie wel maar 1 gasklep en 1 of ander storingsgevoelig ACAV systeem.
Nog een toevoeging: in die 405 van Carbase die jij er bij haalt ligt exact hetzelfde blok als in de 306 S16. Het zou dus kunnen dat het een blok uit een 405 2.0 Mi16 is, maar net zo goed je originele blok.
Ah, bedankt voor de verduidelijking!

Dat betekent wel dat ik hem met een gerust geweten z'n identiteit terug kan geven grinning smiley



Staat toch een stuk beter, zo'n kont met opdruk.

Edit, de rode 'S16' lijkt scheef te zitten, maar dat komt door de foto. Zit hier wel mooi recht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2013 15:11 door .Timo.
Mooie kleur grinning smiley

Maar nee, eerlijk gezegd... zonder logo's vond ik het toch iets te kaal.
In navolging van Elco staat ook deze 306 voorlopig stil.

Gisteren begon de auto ineens heel erg te stinken naar benzine en het metertje liep wel héél snel terug, dus maar even langs de kant gezet om te kijken. Blok was aan de onderkant behoorlijk nat, maar er was niets te zien.... tot ik de motor weer startte. Hij begon flink wat benzine uit te spugen aan de voorkant van het blok. Niet helemaal zoals het hoort, zeg maar.

Het was nog 2km tot m'n huis dus ik ben voorzichtig doorgereden. De auto staat nu op een plek waar ik alle ruimte heb, dus als het iets minder warm is maar eens opkrikken en eronder kruipen, kijken of ik kan zien wat er mis is. Hopelijk valt het een beetje mee...
Balen!

Hopelijk is het gewoon een benzineslangetje en niks ernstigs!
Hopelijk is het inderdaad iets eenvoudigs, maar 't feit dat je het gewoon kunt zien is in principe al wel fijn. Het probleem met mijn auto zit hem in de Gemini-startonderbreker die het brandstofpomprelais doet doorslaan. Dat systeem is grondig ingebouwd, dus moet ook grondig uitgebouwd worden. Ik vrees voor de rekening...
Wat een pech met je auto`s laatste maanden, hopelijk blijft het bij deze beter.

Kom je uit omgeving Prinsenbeek/Breda ?

Gezien de foto`s van de Renault bij die uitkijktoren winking smiley
Ennnn we rijden weer. De schade bleek mee te vallen: één van de bobines injectoren zat niet goed in z'n klem, was deels losgeschoten en spuwde daardoor benzine.

De bloederige bende die ik onder de auto aantrof:



En het lek, dat blijkbaar toch niet aan de onder- of voorkant van het blok zat maar er bovenop:



Toen ik toch bezig was gelijk maar alle vier de bobines injectoren losgehaald. Behalve deze lekkende bleek er nog één niet helemaal goed vast te zitten, dus het was geen overbodige luxe om het te checken. Maar het lek bleek heel erg mee te vallen, gelukkig!

Quote
GranaDavey
Kom je uit omgeving Prinsenbeek/Breda ?

Gezien de foto`s van de Renault bij die uitkijktoren winking smiley

Herkenbare toren grinning smiley Ik woon inderdaad in Breda, kom je ook uit de buurt?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2013 14:12 door .Timo.
De injectoren bedoel je denk ik?
Ik zie in ieder geval een sproeiende injector op het plaatje winking smiley
Mag ook, dan ben ik in de war winking smiley Ik geef de schuld aan de warmte. Stiekeme edit gedaan, belangrijkste is dat het weer werkt!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2013 14:16 door .Timo.
Mooi dat ie het weer doet.
Maar zaten ze zomaar los, of zijn de rubbers waarmee ze in de gallerij zitten niet verduurd?

Ja, ik kom uit Prinsenbeek smiling smiley
Ah dat verklaart wat. Volgende keer dat ik in Prinsenbeek ben houd ik m'n ogen open voor een Scorpio grinning smiley

De rubbers waren in orde maar..... de injectoren zitten met een soort metalen klem/schuif dingen vast aan de gallerij, bij deze lekkende en een andere zaten die schuifjes er scheef op waardoor de injector maar aan één kant vastgeklemd zat. Andere kant was los en open, daardoor kon het gaan sproeien.

Als de boel weer een keer los moet (hopelijk nooit winking smiley) zal ik er een foto van maken.


EDIT je ziet ze op deze foto ook een beetje. Metalen dingetje rondom hoort om het zwarte bovenaan te klemmen, en dat was bij deze alleen aan de linkerkant zo. Vandaag de douche rechts.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2013 20:04 door .Timo.
Zo, eindelijk tijd gehad om een setje foto's te maken. Nu ooit nog een paar foto's waar de kleur goed uitkomt... nut smiley










Die telefoonhouder moet ik er nog een keer uithalen. M'n eigen telefoon past er niet in en hij zit vooral in de weg... maar ik heb ook geen zin in gaten in m'n dashboard eye rolling smiley
Ohja, een achterlampje wisselen gaat een stuk minder snel dan bij de 'één, twee, klik'-Lancia... Die Italianen zijn zo gek nog niet nut smiley

Bij mijn hatchback was het heel eenvoudig, en hoefde niet de hele achterlichtunit eruit! Bij de Cabriolet hoef ik ook alleen maar een stoffen afwerkingskapje aan de binnenkant los te halen, en ik kan erbij.

Wat die gaten in het dash betreft: voor zover ik kan zien zit 'ie geschroefd in het onderste gedeelte van de middenconsole. Dat is een plaatje wat je er met één flinke ruk vanaf trekt, en wat je voor een paar euro wel van de sloop zult kunnen halen.
Wazig dat 't bij jouw hatch wel van binnen kon en niet alles eruit moest... dat was ook een phase 1 toch? Bij mij moest dus de hele unit eruit, achterkant eraf halen en toen waren de lampjes pas bereikbaar. Zal binnenkort wel een fotootje maken hoe het er bij mij aan de binnenkant uit ziet.

Plaatje gaat er inderdaad vrij eenvoudig af merkte ik al, zeker als je die houder als handvat kan gebruiken. Binnenkort maar eens een sloop met een 306 in de buurt zoeken en er gelijk wat ander klein spul vanaf halen.
Bij een cabrio gaat het wisselen van lampjes idd wat makkelijker.

Wees blij dat je een phase 1 hebt... daar kun je wat meer grip op de unit ("glas"winking smiley zetten dan bij de phase 2 en 3. Ik heb echt met moeite de unit los gekregen.
Dat hoef je bij Toyota niet te proberen. Alleen een lampje vervangen is al een klus.
Mooie auto Timo. Ik zal hem wel zien bij een volgende puzzelrit.thumbs up
Quote

Wazig dat 't bij jouw hatch wel van binnen kon en niet alles eruit moest... dat was ook een phase 1 toch? Bij mij moest dus de hele unit eruit, achterkant eraf halen en toen waren de lampjes pas bereikbaar. Zal binnenkort wel een fotootje maken hoe het er bij mij aan de binnenkant uit ziet.

Hmm, misschien verbeeld ik me dan wat... Het staat me in ieder geval niet bij als een bijzonder lastige exercitie, dat zal het wel zijn.
Om je geheugen op te frissen winking smiley Je staat toch raar te kijken als je verwacht dat het gewoon van achteraf kan.



Quote
soloman
Ik zal hem wel zien bij een volgende puzzelrit.thumbs up
Zeker weten!
Mooie auto!
En lekker wat vermogen ook met zo'n S16 onder de kap smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Timo / Peugeot 306 S16 (1995) - eindelijk foto's
08-09-2013 19:18
waar ergens zijn die fotos in t bos gemaakt ik kom ook uit omgeving breda!
Ik moet je teleurstellen, de bosfoto's zijn niet in Breda gemaakt maar in de buurt van Lage Vuursche. Ergens langs deze weg om precies te zijn smiling smiley
Het moest er toch een keer van komen: gele koplampen

Anonieme bezoeker
Re: Timo / Peugeot 306 S16 (1995)
20-10-2013 22:04
Gaaf die gele lampen. Dat had ik ook in mijn Citroën AX cool smiley

Leuke reviews van deze drie auto's. Alle drie karakter bakken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2013 22:05 door R.R..
Vandaag de eerste mijlpaal...



...wat betekent dat ik alweer bijna 6000km in de 306 heb afgelegd, in iets meer dan 4 maanden. Gaat best snel zo. Wel jammer van het verbruik: gemiddeld 1:9,7 nut smiley Had ik kunnen verwachten.
Leuke wagen thumbs up
Mooi origineel exemplaar.
Volgens mij begint, zoals de monteur bij de APK al aangaf, de koppeling(splaten) het inderdaad te begeven. Gisteren reed ik op de snelweg en vanaf 120/130 km/u in 5 (4000 toeren) wilde de 306 niet fatsoenlijk meer versnellen. Toerental sprong ineens richting de 6000 terwijl de snelheid nauwelijks toenam.

Deze week maar eens langs de garage voor een prijsopgave. Ik vrees een beetje voor de kosten sad smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-11-2013 14:14 door .Timo.
Kan nooit duurder zijn dan die van een 456. drinking smiley

Ik heb het laatst opgevraagd voor mijn auto, ik geloof dat hij 500 Euro zei. Zal voor jou ook wel zoiets zijn.
Vraag het eens aan Ivo de Bhuddymahn, hij heeft zijn 306 Cabriolet destijds zeer voordelig van een nieuwe koppeling laten voorzien.
Thanks Elco en Joep smiling smiley Binnenkort maar eens contact opnemen.
Geen dank smiling smiley

Zie PM voor meer info winking smiley
Over drie weken gaat de 306 (na de tip van Joep) naar LeeuwenService in Nijkerk voor de operatie. Redelijk ver weg, maar het klinkt als een erg goed adres én hij is ruim 100 euro goedkoper minder duur dan de Bredase Peugeotspecialist.
Leeuwenservice is inderdaad een goed adres. Nuchtere vent die weet wat hij doet. Hij heeft ook o.a. mijn koppeling vervangenwinking smiley
Voor mij zit hij ook uit de buurt, anders had ik er wel meer werkzaamheden laten doen.

Blijvertje dit?
De 306 is zeker een blijvertje! Tovert bij elke mooie bocht weer een big smile op m'n gezicht big smile smiley
Leuk ding! Ik heb trouwens mijn koppeling vervangen bij Pugfix, was ik ook over te spreken. Kostte 325 euro.
Vandaag is de koppeling bij Leeuwenservice vervangen, en behalve dat heeft hij de auto nagelopen en nog wat andere kleine dingetjes opgelost. Topadres. Ik ben tevreden. Nu weer lekker kilometers maken big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close