Timo / Peugeot 306 Cabriolet (2001)

Gepost door Timo 
Dat is inderdaad verdomd zuinig...

Ben benieuwd of ik dat met onze 1.8 16v haal...
Eind maart verloopt de APK van de cabrio, dus vandaag heb ik de auto binnengebracht voor een keuring. Korte samenvatting: oei. De keurmeester kwam terug met een mooi lijstje afkeurpunten. Een aantal kleine dingetjes, een aantal iets grotere dingetjes.

Grootste kostenpost: de remleiding is verroest. Er moet een nieuwe leiding getrokken worden van voor naar achter, dat schijnt een dure grap te zijn. Alle punten bij elkaar genomen kwam hij uit op zo'n 6 à 700 euro reparatiekosten. En dan heb ik daarna natuurlijk nog de kosten voor de kap-afdekplaat-reparatie.

Au. Even nadenken wat hierin verstandig is. Iemand zin om te beunen? grinning smiley
Met het mooie weer van vandaag kon ik 't niet laten om de kap (voor 't eerst dit jaar) even open te gooien smiling bouncing smiley



Ontzettend smerige auto, I know. Ik hoop dit weekend tijd te hebben voor een poetsbeurtje.
Tsja het is vooral die remleiding die het duur maakt natuurlijk. Jammer....maar helaas.

Idd wel een vieze auto. tongue sticking out smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2018 18:09 door Nico GTR.
Quote
.Timo


Ontzettend smerige auto, I know. Ik hoop dit weekend tijd te hebben voor een poetsbeurtje.

Inderdaad, een mooie dag, zoals vandaag en dan een paar uurtjes er tegen aan en hij is weer 'als nieuw'!winking smiley
Quote
Nico GTR
Tsja het is vooral die remleiding die het duur maakt natuurlijk. Jammer....maar helaas.

Idd, maar als die andere, kleinere apk-puntjes makkelijk zelf aan te pakken zijn kan de totale rekening waarschijnlijk evengoed wel wat omlaag gebracht worden.
Bijna zonde om een reactie te schrijven want je stond zo mooi op 306 reacties in totaal...
Voor wat betreft de kleine puntjes, zijn dit relatief eenvoudige zaken? Overigens kan je de remleidingen, mits de roest oppervlakkig is, nog wel licht opschuren en spuiten. dan zijn ze niet meer geroest en kom je er gewoon mee door de APK.
Zo, dit ziet er beter uit:





Re: apk. Ik ben al begonnen met het aanpakken van een aantal punten, er zijn ook een paar dingen die ik zelf niet kan doen, of me niet aan durf te wagen. Behalve de remleiding (Thanks voor de tip Dirk! Moeite waard om te kijken) is dat een rem die niet vrij loopt en een stuurkogelhoes die gescheurd is.

De punten die ik zelf wil gaan aanpakken: een brandstoffilter dat niet goed vast zit, twee handremkabels die beschadigd zijn en een ruitensproeier die deels verstopt zit. Dat moet ik zelf kunnen fixen. En dan vallen de kosten wel te overzien smileys with beer
Hopla.



Donderdag 220k voorbij zien komen, wat betekent dat ik zelf al 10.000km gereden heb met de Cabriolet. Edit even zitten rekenen, donderdag had ik de auto ook precies 100 dagen in bezit, mooi uitgemeten grinning smiley

Gisteren een afspraak gemaakt om de afkeurpunten te laten repareren en de auto opnieuw te laten keuren. De 23e zal hij geopereerd worden. Uiteindelijk ervoor gekozen om alles te laten doen, ik heb er zelf geen tijd voor. En eerlijk gezegd ook geen zin in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2018 12:19 door .Timo.
Is het allemaal gelukt met de reparaties en de keuring? Ziet er lekker uit hoor, zo op de foto. Ik mis het al!
Prachtige cabrio, tijdloos model. In tegenstelling tot de Astra of Escort cabrio uit die tijd wordt de 306 cabriolet met de jaren steeds mooier, het begint echt al een klassiekertje te worden. Nooit meer wegdoen, wordt alleen maar meer geld waard!
Quote
Elco
Is het allemaal gelukt met de reparaties en de keuring?
Nou...

Met name de remleiding vervangen schijnt wat problemen te geven. Als ik goed herinner wat m'n monteur zei: alle bevestigingen, die natuurlijk al 17 jaar onder de auto zitten, zijn redelijk vergaan en breken allemaal af. Daardoor gaat er veel meer tijd in zitten dan gepland, en het schema van de beste man is nogal vol. Hij heeft dus nog geen tijd gehad om ermee verder te gaan omdat er andere afspraken gepland stonden.

Ik rijd nu dus niet in de Cabriolet, maar in een leenauto van de garage. Hoef alleen de diesel daarvan te betalen, dus dat is wel een goede service thumbs up Ben dus gelukkig niet van het OV afhankelijk, maar toch hoop ik dat ik snel weer in m'n cabriootje kan rijden.
Eind van de middag werd ik gebeld door de garage, en "hopelijk snel" is nu iets specifieker.

Hij verwacht zaterdag klaar te zijn met alles, maar ivm het paasweekend kan de auto dan pas dinsdag gekeurd worden. Misschien ben ik dan niet in Breda en kan ik 'm pas woensdag ophalen, maar als 't goed is kan ik dus ten laatste woensdag weer rondrijden met de Leeuw big smile smiley

Quote
Gewoon Dirk
Overigens kan je de remleidingen, mits de roest oppervlakkig is, nog wel licht opschuren en spuiten. dan zijn ze niet meer geroest en kom je er gewoon mee door de APK.
Dit is wat m'n monteur nu ook gedaan heeft, zei hij net. Een deel is vervangen, maar niet alles: de rest is opgeschuurd en in de tectyl gezet. Dus dat valt mee. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de totale kosten worden.
Nou goed, dat duurde allemaal iets langer dan gepland, er was nogal wat tegenslag. Met name de wiellager/trommelrem linksachter zorgde voor problemen: deze schijnt op een enorm beunhazige (en gevaarlijke) manier vastgezeten te hebben. Of eigenlijk juist helemaal niet goed vast.

Anyway, de bewuste onderdelen zijn vervangen, de afkeurpunten zijn allemaal aangepakt, en de auto is goedgekeurd! Ik kan dus ook eindelijk van de zon gaan genieten met 't dak open. Kom maar op met dat lenteweer big smile smiley
Kijk, ik heb iets leuks gekocht:



Origineel Peugeot, dus geen namaakspul. Net een stukje proefgereden, wat een verademing op de snelweg!
Gefeliciteerd met de verse APK, gelukkig zijn de weergoden je meteen gunstig gezind!
Zo'n windbreker is inderdaad een verademing. Ik had er ook eentje gekocht voor mijn Saab 9-3 Cabrio en op de snelweg kon je met het dak open ineens comfortabel 160 rijden big smile smiley
Fijn om te horen dat de 306 is goedgekeurd! Kun je lekker van dit heerlijke weer genieten.

Zo'n windscherm is inderdaad onwijs fijn, met name op de snelweg kan ik 'm niet meer missen smileys with beer
Fijn dat hij door de keuring isthumbs up

Mooi interieur heb je zeg, staat erg mooi bij het blauw.

O, ja!! Dat windscherm is zo ontzettend fijn!
Grappig trouwens. ..net of ik naar die van mijzelf kijkbig smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2018 18:46 door Blue Knightrider.
Leuk om deze Cabriolet ook eens in het echt gezien te hebben, volgens mij ken ik nu alle forum-cabrio's ook in 't echt! Mooi ook, dat 'ie er binnenkort nog frisser bij staat met een setje Cyclones thumbs up.
Vorige week ben ik inderdaad bij Elco langs geweest om een setje Cyclones te halen. Erg blij mee!

De dag daarna direct naar de garage gegaan voor een wissel. Twee van de banden op die set velgen waren namelijk wel goed, de twee andere banden waren in mindere staat. Gelukkig had ik nog twee goede banden onder de auto liggen dus die konden over, maar door een miscommunicatie hebben ze de twee goede Cyclone-banden op m'n huidige velgen gezet nut smiley Goed, kan gebeuren.

Voor vandaag stond er een nieuwe afspraak ingepland om de boel te wisselen, dus de vier goede banden (deels weer terug) overzetten naar de Cyclones. Wat blijkt... de wielbouten van mijn huidige velgen zijn, schijnbaar, te lang voor de nieuwe velgen. Wist ik veel. Ik moet dus ook achter een setje andere bouten aan.

Volgens mij is dit hele plan vervloekt grinning smiley
Poe wat een gedoe met de velgen... Gelukkig is een setje velgen niet mieters duur en ook vrij goed te verkrijgen dus dat moet wel goed komen.
Quote
.Timo
Vorige week ben ik inderdaad bij Elco langs geweest om een setje Cyclones te halen. Erg blij mee!

De dag daarna direct naar de garage gegaan voor een wissel. Twee van de banden op die set velgen waren namelijk wel goed, de twee andere banden waren in mindere staat. Gelukkig had ik nog twee goede banden onder de auto liggen dus die konden over, maar door een miscommunicatie hebben ze de twee goede Cyclone-banden op m'n huidige velgen gezet nut smiley Goed, kan gebeuren.

Voor vandaag stond er een nieuwe afspraak ingepland om de boel te wisselen, dus de vier goede banden (deels weer terug) overzetten naar de Cyclones. Wat blijkt... de wielbouten van mijn huidige velgen zijn, schijnbaar, te lang voor de nieuwe velgen. Wist ik veel. Ik moet dus ook achter een setje andere bouten aan.

Volgens mij is dit hele plan vervloekt grinning smiley

Als je even de lengte van de totale bout, de lengte van het schroefdraad, en even een foto stuurt, dan kunnen we miss. ruilen. Op de 206 hebben we nl. scirocco velgen waarbij de bouten wel erg diep vallen (standaard Peugeot bouten die ook op de cyclones passen). Miss. dat de bouten van lasers wel mooi uit komen.
Ruilen klinkt ergens als een goed idee, maar ik wil de Lasers graag houden om winterbanden omheen te leggen... en dan wil ik ook graag de huidige bouten erbij houden. Ben namelijk bang dat de kortere bouten icm Lasers ook niet mooi/goed passend is.

Denk dat ik hier even een mailtje aan ga wagen, dit lijkt het juiste te zijn.
Vandaag heb ik de Cabriolet precies 6 maanden in bezit, dus tijd voor een overzichtje! Kilometerstand vandaag: 225.132. Dat betekent dat ik er, sinds ik de auto heb, 15.178 kilometer mee gereden. Wat me tijdens die kilometers is opgevallen...

In positieve zin: Mijn gemiddeld verbruik is 1:14,4 dus daar ben ik tevreden over. Ook de prijs per km valt me mee: 21 cent per gereden kilometer (brandstof, verzekering, belasting, onderhoud en uitgaande van 50% afschrijving). En natuurlijk het grootste pluspunt: het cabriodak. Heerlijk. Zeker nu ik het windscherm heb is 't genieten, en tijdens woon-werkverkeer een beetje bijbruinen big smile smiley De ruimte in de auto is trouwens ook goed te doen. Achterin zit je iets krapper, maar als praktisch, dagelijks vervoer voor 2500+km/mnd is de auto goed te gebruiken.

Zijn er ook dingen die me tegenvallen? Ja, eigenlijk wel. De auto produceert met open, maar ook met dichte kap enórm veel windgeruis. En het lijkt erop dat het volgende stukje onderhoud/reparatie eraan zit te komen: het ding zuipt de laatste weken veel koelvloeistof. Liters bijna. Een deel daarvan vind ik terug als plas onder de auto, het andere deel lijkt te verdwijnen. Gaat ongetwijfeld een bak geld kosten. Verder heeft hij nogal wat karaktertrekjes af en toe, maar daar kan ik op zich mee leven.

Voorlopig blijft hij iig nog wel. Sowieso tot na de zomer - er staat een prachtige roadtrip door Schotland op de planning, hopelijk met goed genoeg weer om veel open te rijden. Maar stiekem zit ik ook van een 406 Coupé te dromen grinning smiley
Vreemd van die koelvloeistof! Ik vermoed eigenlijk, gezien de lekkage, dat er verder niets aan de hand is. Wel snel laten fixen natuurlijk, want anders krijgt de motor het binnenkort misschien te warm...

Dat windgeruis herken ik wel, maar enorm wil ik 't bij de mijne niet noemen. Ligt ook erg aan hoe de wind staat: met wind mee is 'ie soms fluisterstil, met flinke tegenwind ronduit rumoerig.

En zitten de wielen er al onder? smiling smiley
De Cyclones liggen -helaas- nog in m'n berging sad smiley Maar ik heb de juiste bouten inmiddels besteld, die zouden binnenkort binnen moeten komen!
Quote
Elco
Vreemd van die koelvloeistof! Ik vermoed eigenlijk, gezien de lekkage, dat er verder niets aan de hand is. Wel snel laten fixen natuurlijk, want anders krijgt de motor het binnenkort misschien te warm...

Auto staat inmiddels bij de garage. Het leek er op het eerste gezicht op dat één van de slangen is doorgebrand nut smiley door de warmte van de uitlaat nut smiley en dat de boel daarom lekt. Hoe dat kan? Geen idee. Maar de sleutels liggen daar en ze gaan er vanmiddag in detail naar kijken. Ik ben benieuwd. Ben al lang blij dat het niet de koppakking of zo is.
Ha, helemaal vergeten te melden dat de auto alweer een week terug thuis is. Inderdaad was één van de slangen gescheurd en daar stroomde de koelvloeistof enthousiast uit. Die is dus vervangen. Gelijk ook de radiateur meegepakt, die zag er ook niet al te florissant meer uit en de oude slang zat deels vastgeroest. Hele koelsysteem is dus weer up-to-date.

Volgende week heeft de cabrio een weekje rust, dan zit ik voor werk in het buitenland. Maar daarna komt er een vakantie met 3200+ km en mag hij weer aan de bak. Er is alleen wel een gat in mn vakantiebudget geslagen door de onverwachte reparatie, maar ik heb nu wel alle vertrouwen dat het een zorgeloze trip wordt smiling smiley
Jammer van de extra kosten, maar fijn dat het verder niets ernstigs bleek te zijn! thumbs up
En en en… zitten de Cyclones er al onder?
Die... zitten er nog niet onder sad smiley Wel heb ik begin juli de juiste wielbouten binnen gekregen, maar vlak daarna ging ik op vakantie. Plan is om deze maand alsnog de wissel te doen.

Over die vakantie gesproken... afgelopen 2,5 week heb ik deze reis gemaakt:



Met alle extra kilometers (kleine toertochtjes etc) meegerekend is de roadtrip uitgekomen op ongeveer 4400 kilometer. In 16 dagen. De cabriolet heeft geen krimp gegeven, en heeft ons heel de reis perfect verplaatst. Gemiddeld verbruik een verrassende 1:15, en dat met veel hoogteverschillen en ook veel stoppen en weer wegrijden op de smalle Schotse wegen.

Gelukkig is het typisch Schotse weer ons grotendeels bespaard gebleven en hebben we ook geregeld open kunnen rijden en daarmee extra van de natuur kunnen genieten smileys with beer Een paar plaatjes:


In Calais, fris gepoetst en wachtend om...


... de ferry naar Dover op te mogen rijden.



Vanaf de hoofdweg een willekeurig klein weggetje indraaien bracht ons op mooie, uitgestorven plekken.


Edinburgh







Kiekeboe


Uitzicht op de Atlantische Oceaan. Voor het eerst dat ik met regen open heb gereden. Gaat verrassend goed - zolang je boven de 30 km/u blijft!




De bergpas naar Applecross, de steilste weg in Schotland. Natuurlijk hebben we de alternatieve route niet genomen winking smiley


Ergens op the Isle of Mull. Van de goed gepoetste wagen op de eerste foto is weinig over grinning smiley


De laatste dagen in Glasgow weinig gereden. Wel een berg beklommen.


En that's it. 4400 kilometer. Ondanks zijn karaktertrekken begin ik steeds meer van deze auto te houden.
Zooo, wat een machtig mooie trip! Ziet er gaaf uit en 1 op 15 klinkt goed! smileys with beer
Schotland is erg mooi!; nog bij de Falkirk Wheel geweest?
Wat een geweldige toer zeg, Schotland staat ook nog hoog op mijn lijstje. Mooie beelden ook! thumbs up

Die auto oogt daar ook helemaal op z'n plek en fijn dat hij zich zo goed gehouden heeft, met een keurig verbruik. Zo heurt 't.
Quote
.Timo
De bergpas naar Applecross, de steilste weg in Schotland

Daar heb ik vorig jaar ook een paar keer overheen gereden, wat een onbehoorlijk prachtige weg is me dat! Dat het hier en daar serieus stijl is wist ik - en anders liet ons dieseltje me dat wel merken - maar dat dit de steilste van Schotland is wist ik niet, weer wat geleerd.
Wat een leuke roadtrip en veel mooie plaatjes ook! thumbs up
@A3-White: Die moest ik even Googlen, had er nog nooit van gehoord. Ziet er wel heel indrukwekkend uit! Gaat op het lijstje voor een eventuele volgende keer.

@Elco: Absoluut een aanrader! Schotland heeft mij oprecht positief verrast (al hielp het weer daar ook goed bij mee grinning smiley )

@afentoe: "Onbehoorlijk prachtig" vat het wel goed samen, ja! Van alle wegen die ik in Schotland gehad heb, staat deze duidelijk op één. Met een eervolle vermelding voor dit stuk weg, dat was ook gaaf om te rijden. Niet zo zeer heel spannend om te rijden, maar wel een heel mooie, gevarieerde omgeving.
Ontzettend gaaf! Schotland staat hier ook nog op het verlanglijstje.
We hebben weer wat leuks, één van de vier ramen gaat niet meer open. Na een ferme PANG wilde het achterste zijruitje rechts niet meer naar boven. Met veel moeite de boel toch dicht weten te krijgen, maar het systeem doet niks meer.

Heb de boel een beetje opengemaakt om het te bekijken en het lijkt alsof de kabel in het mechanisme geknapt is. Mechanisme moet dus vervangen worden. Echt lekker kan je er echter niet bij (en dat is nog een understatement). Wordt een flinke operatie om dit te fixen...
Quote
.Timo
Wordt een flinke operatie om dit te fixen...

Misschien kun je iets vinden op Youtube om jou verder te helpen?
Geweldige foto's. Zelf zou ik ook naar Schotland gaan dit jaar maar helaas laat werk het niet toe. Nu ben ik er toch een beetje geweest grinning smiley
Wauw mooie reis! Het nieuwe probleem is dan weer wel erg jammer, gelukkig heb je tot die tijd de ruit dicht weten te krijgen
Raampje is eenvoudig te wisselen:

Bank er uit (alleen zitting is voldoende),
Schroeven afdekkappen los halen (bij rugleuning, onder klepje arm dak, en nog ergens een), drukpennen in deuropening los trekken van rubber, kap optillen,
Achterpaneel weg pakken,
Rubber dopjes uit plaatwerk aan binnenzijde weghalen,
Bouten paar slagen los,
Stekkers los,
Raampje omhoog tillen.

Klinkt als meer werk dan het is.
Dank voor de heldere uitleg! thumbs up Binnenkort de boel maar eens opentrekken om te kijken hoe en wat.
Zo, dat is alweer even geleden, tijd om de boel af te stoffen!

Gisteren is het precies een jaar geleden dat ik de Cabriolet heb opgehaald. In dat jaar heb ik iets meer dan 30.000km weggetikt, een stuk meer dan ik had verwacht. En de auto heeft zich tijdens die kilometers veel beter gehouden dan ik van tevoren had verwacht. Kilometerstand nu: 240.282.

Kleine recap wat dit jaar me gekost heeft:
Aanschaf: 999 euro. Eerste APK-keuring en het wegwerken van wat achterstallig onderhoud: 656 euro. Een gebroken koelslang en gelijk een nieuwe radiateur: 295 euro. Een grote onderhoudsbeurt: 286 euro. Bij elkaar dus iets meer dan 2200 euro, ik denk dat ik tevreden mag zijn. Niet alles in die prijsklasse doet het zo goed bij dit aantal kms grinning smiley Gemiddeld verbruik over die 30k+ kilometers: 1:14,7. Ook niet verkeerd, lijkt me.

Eind deze maand komen er vier nieuwe banden onder de auto, ik heb gekozen voor Vredestein Quatrac 5 vierseizoenenbanden. Wordt tijd, de voorbanden gaan richting hun einde. Vandaag slipte de boel lekker door op een nat wegdek. De nieuwe banden komen om de Cyclone velgen heen, die al sinds mei nut smiley in m'n berging liggen. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Tot zover de samenvatting. De komende maanden zullen er minder kilometers bijkomen omdat ik deze winter met het ov naar m'n werk wil gaan. Van de zomer kan het dan weer oplopen. Anyway - deze wagen blijft voorlopig. Op naar het volgende jaar drinking smiley
Leuk om te horen dat hij zo goed bevalt en ik denk inderdaad dat je het hebt getroffen thumbs up.
Deze generatie Peugeot is ongeveer zo bullet-proof als een auto kan zijn. Roesten doen ze eigenlijk niet en de techniek blijft doorgaans wel heel. Het zijn meer de randzaken (raammechanismen, kapmechaniek) die verstek laten gaan, maar als je dat oplost of ermee leert leven kun je er nog jaren plezier van hebben. 30.000 km/jaar is een mooie score, dat doe ik je niet (meer) na!
Mooie cijfers. thumbs up

Quote
.Timo
(..) omdat ik deze winter met het ov naar m'n werk wil gaan. Van de zomer kan het dan weer oplopen. Anyway - deze wagen blijft voorlopig. Op naar het volgende jaar drinking smiley

Ehm.. doe dat ook in de zomer (op de (school)vakantieperiode na).. scheelt weer een auto in de file. drinking smiley
Aanschaf maar 999 euro?? Dan mag je beslist niet klagen!
Zo, op het randje van het jaar nog even een update. Afgelopen donderdag zijn de allseason banden eronder gekomen, en daarmee ook gelijk de Cyclone velgen die al maanden in opslag lagen. Nogmaals dank richting Elco voor de Cyclones smiling smiley

Snelle snapshot op de parking van Decathlon erbij:



Smoelt een stuk beter zo thumbs up Half februari volgt een rit naar Oostenrijk, dan gaan we meemaken hoe wintersport-proof een cabriolet is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close