Timo / Peugeot 306 Cabriolet (2001)

Gepost door Timo 
Nieuwe pagina dus plaatje:

Durashift
*idee*

Dan is het wel zo dat jouw Duitse kentekenplaten en bewijs wordt ingenomen door de RDW.

Heb ik ook over nagedacht, want dat zou zoveel makkelijker (en goedkoper) zijn. Maar de kentekens zijn hier persoonsgebonden, niet aan de auto. Dus als ik de auto hier van mijn naam af wil krijgen moet ik de kentekenplaten en -bewijs inleveren, en dat wordt lastig als de RDW die al heeft ingenomen sad smiley

Ik denk dat het import kenteken nog wel eens mee kan vallen.. In de zomer zitten we ergens in de P serie, denk ik. Misschien al R..
Qua 'periode' wel gelijk aan '96 / '97.. dus een snelle lezer kan er, qua modelgeneratie, best een authentieke combinatie in zien,. winking smiley
Ik heb m'n zinnen nu gezet op een kenteken beginnend met PG. Kijken of ik dat zo kan timen, want het lijkt me wel passen bij het merk big smile smiley
Als je de hand kunt leggen op PG-306-X ben je er helemaal! thumbs up
Elco
Als je de hand kunt leggen op PG-306-X ben je er helemaal! thumbs up
Dit is helaas niet gelukt grinning smiley

Wel wat andere dingetjes. Om te beginnen met een mijlpaal eind mei:

De 125.000 aangetikt!

Inmiddels is de kilometerstand al opgelopen tot ruim 132.000. En dat probleemloos. Saai topic zo. Wie had dat gedacht met een oud Frans ding...

Een van de redenen dat de kilometerstand best rap oploopt was een roadtrip naar Litouwen deze zomer. Lange rit, maar wat een land joh. Supervriendelijke mensen, bijna iedereen spreekt Engels, en alles is er spotgoedkoop voor Nederlandse begrippen. Ik ga er zeker nog een keer terug naartoe.

Supervriendelijk, ja? Een warm welkom na de eerste nacht in Litouwen

Vilnius. Een erg mooie stad!

Ergens in een bos in Litouwen

Was een tijdje erg mooi, zo'n Berlijns kenteken, maar sinds vandaag staat de auto eindelijk officieel op Nederlands kenteken. En dat ziet er zo uit:

Wel even wennen hoor, gele platen. En een nieuwe combinatie op een oude wagen. Overleven we ook wel. Wat wel heel fijn is, is dat de auto sinds een paar maanden binnen kan slapen. Er zit namelijk een parkeerplaats bij m'n appartement. Nooit meer vogelkak schrapen big smile smiley

Is alles dan positief voor de 306? Nou, nee. De toekomst is onzeker. In oktober begin ik bij een nieuwe werkgever, waarvoor ik zo'n 40.000km per jaar woon/werkverkeer ga rijden. En dat wordt een dure grap met een niet al te zuinige benzinemotor. Op niet al te lange termijn wil ik daarom een dieseltje kopen (iemand ervaring met Alfa's JTD motoren?), maar ik weet nog niet wat ik dan met de 306 ga doen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Lelijk, zo'n nieuwe gele plaat. Maar daar kan je ook niks aan doen! Zou zonde zijn als ie weg moet.
Barri
Lelijk, zo'n nieuwe gele plaat. Maar daar kan je ook niks aan doen! Zou zonde zijn als ie weg moet.

Je hebt ze zelf ook he. winking smiley

@Timo,
Veel succes met je nieuwe job! Beetje vergelijkbaar met wat je deed in Berlijn? Ik kwam vorige week nog langs je appartement, maar nu snap ik waarom daar nergens een 306 stond te blinken op de parkeerplaats! Was het moeilijk/makkelijk om 'm te importeren?
Leuk topic. Was me eerder nooit opgevallen.
Gaaf hoor zo'n luxe 306. Wel jammer als je hem weg zou moeten doen.

Ik heb ervaring met de gewelddadige 1.3 JTDm.
Bouw er een lpgtank in, rij je goedkoper dan diesel winking smiley . Kun je ook blijven genieten van je wagen en hoef je deze niet te stallen.
Heb nog wel een dieseltje te koop voor je trouwens winking smiley
LPG inbouwen is ook wel een goede inderdaad.
Shit, alweer bijna een maand verder. Ik vergeet de hele tijd te reageren. Sorry smiling smiley

Was het moeilijk/makkelijk om 'm te importeren?
Dat viel uiteindelijk wel mee. Vooral veel papierwerk (Ja jij, Belastingdienst, met je debiele BPM-formulieren angry smily ) en een ochtend wachten bij de RDW, maar op zich was 't prima te doen.

RobEU
Beetje vergelijkbaar met wat je deed in Berlijn?
Werd door m'n oude Berlijnse werkgever benaderd dat ze een project in Nederland begonnen, met een functie die misschien wat voor mij was. En dat was het inderdaad big smile smiley Daar ben ik gisteren begonnen. Heb sinds gisterochtend al ruim 500km weggetikt met de 306, ik mag hopen dat het niet in dit tempo doorgaat...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2017 20:52 door .Timo.
Vandaag heeft de grijze vriend de 135.000km gepasseerd smiling smiley De kilometers tikken lekker door, maar helaas kan ik het niet meer probleemloos noemen.

Om te beginnen... Sinds eind vorige week maakte de auto nogal herrie. Heel veel herrie. Volume heel-de-buurt-wakker. De middendemper had er geen zin meer in en is doorgerot. Goed, daar valt mee te leven. Dat kan ik zelf wel vervangen, en een nieuwe uitlaat kost me ook niet de kop.

Maar dan. Al voor de uitlaat er de brui aan gaf had ik een APK-afspraak staan voor vandaag. Ondanks de lekke uitlaat en dus gegarandeerde afkeur, toch de auto langs gebracht omdat ik wilde weten wat er eventueel nog meer mis mee is.

En meer mis, dat is er. Om te beginnen is de rem linksachter niet helemaal best meer. "Komt natte stof uit", aldus de garage. Ze denken aan een lekkende remcilinder, geen idee wat het moet kosten om dat te vervangen maar ik houd m'n hart vast. Daarnaast is ook de kentekenverlichting kapot. Kwestie van lampjes vervangen, zou je denken. Ja, mooi niet dus, want het werkt nog steeds niet.

Leuk hoor, Franse auto's. grinning smiley
Remcilinder is een 306-dingetje, kosten vallen best wel mee. Tenminste... als je nog langer dan een maandje wilt blijven rijden smiling smiley.
Haha, langer doorrijden was wel m'n plan. Volgende week maar even rondbellen daarvoor.
Lekke remcilinder.... Nou ja 200 euro is t hele spul weer vers.

Komt wel goed, succes met de fix.
.Timo
Haha, langer doorrijden was wel m'n plan. Volgende week maar even rondbellen daarvoor.

Soms he... Soms lopen dingen niet zoals je het wil. Of zoals je het in gedachten had.

Anderhalve week geleden ben ik helaas betrokken geraakt bij een ongeluk op de A2. Botsing in de file. Gelukkig had ik alleen blikschade en geen lichamelijk letsel, maar de 306 heeft de klap niet overleefd angry smily Echt zonde, qua kilometers had hij nog makkelijk heel erg lang meegekund. Dagwaarde: nihil. Gelukkig had ik de APK-reparatiepunten grotendeels nog niet uitgevoerd en dat geld dus nog niet in de auto gestoken. Maar ja, toch mooi kut. En wat moet je dan...

Ik schreef eerder dat ik misschien een diesel wilde aanschaffen, maar na verder doorrekenen scheelde dat per maand niet meer dan een paar tientjes. Al het leuks binnen mijn budget had bovendien kilometerstanden van tussen de 250-300k, en dat vond ik iets te gortig. Daarom ben ik verder gaan zoeken. Benzine in plaats van diesel. En ook naar auto's waar ik in een normale (inruil)situatie nooit aan gedacht zou hebben.

En dus wordt de opvolger van mijn 306.... een andere 306. Soms lopen dingen niet zoals je ze in gedachten had winking smiley

Juist, een cabrio. Uit 2001, rijdt sinds 2011 in Nederland rond. Onder de kap een 1.6, qua uitrusting voorzien van... nou ja, van ongeveer alles. Elektrische ramen, elektrisch verstelbare spiegels, elektrisch dak. Airco. ABS. Leren interieur, vier airbags. En natuurlijk een bloedmooi ontwerp. Rondom wat plekjes (geen deuken, voornamelijk krassen), maar motorisch in orde. Er zijn een aantal dingetjes waar ik naar moet kijken, maar ik vertrouw erop dat dat meevalt. En dat valt, met het stukje budget dat ik overhoud, vast te fixen.

Bovenstaande foto is de enige die ik zelf gemaakt heb, maar hier ook nog wat foto's van de advertentie:

Volgende week ga ik hem (of haar?) ophalen. Ergens heel erg zuur, en een aanschaf die ik normaal niet had willen doen. Aan de andere kant kijk ik wel uit naar het cabrio rijden. Want ja, als je oude auto zo bruut uit je leven wordt gehaald, kun je 't maar beter door iets leuks vervangen grinning smiley
Nou, dat is dan geluk bij een ongeluk, wat een mooie 306 heb je daar! De kleurencombinatie vind ik erg fraai, het leder kan vast wat worden opgeknapt, maar ziet er toch nog goed uit. Mooie kilometers gewenst! Vraagt wel om duo-foto's met die gele 306 cabriolet van het forum smiling smiley
Oei, jammer dat je Duitse Fransoos op die manier het leven heeft gelaten, maar als ik zo de opvolger zie dan ben ik toch iets minder rouwig. Wat een prachtig ding zeg! Schitterende kleurcombinatie ook. En dat cabrio-rijden is echt heerlijk, erg verslavend. Zelfs in de winter!
Jammer van je ongeluk, maar de opvolger is wel erg mooi!
Zeer mooi, de over het algemeen meest gewaardeerde kleurstelling bij deze auto. Ik heb de advertentie gevonden en het lijkt me dat je een nette prijs hebt betaald voor een prima auto. Voor dit geld vind je geen andere voiture waarmee je zoveel plezier gaat beleven.

Misschien inderdaad eens een serie foto's schieten van de beide uitersten op 306 Cabriolet-gebied: geel-zwart versus blauw-beige.
Leuk! thumbs up Gefeliciteerd. Mooie uitvoering ook, alleen nog de Cyclone velgen eronder. Deze zijn volgens mij van een oudere 306 (?).
Dit blijft echt een hele mooi combinatie op deze auto! En om de voorganger te vervangen door deze is uiteindelijk een mooie stap geweest! smileys with beer
He, wat zonde van de 306! Maar leuk om te zien dat ik niet de enige ben die zijn total losse 306 vervangt door een nieuwe Peugeot cabrio big smile smiley

Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf, en heel veel veilige en zonnige kilometers gewenst!
Prachtig! Gefeliciteerd.

Voor het mooie zou ik er een originele radio inzetten!
Jammer van de hatchback, maar die cabrio: Nice!

Heb sinds een paar maanden ook een Bleu de Chine met blauwe kap uit 2001. Met zwart lederen interieur I.p.v. een apricot lederen interieur.

Hier ga je zeker van genieten! Cabrio rijden is heerlijk!
Balen van de 306 maar van harte gefeliciteerd met de 306!
Ook ik kan alleen maar beamen dat cabrio rijden genieten is maar daar zal je zelf inmiddels misschien ook al achter zijn.
Kom je deze zaterdag ook naar Oud-Beijerland? dan kan je hem meteen aan het halve forum tonen. big smile smiley
Bedankt allen! De kleurencombinatie is ook een beetje waar ik voor gevallen ben. Steeds meer zin om hem op te gaan halen, en zo vaak mogelijk het dak open te gooien big smile smiley

D-C
Vraagt wel om duo-foto's met die gele 306 cabriolet van het forum smiling smiley
Elco
Misschien inderdaad eens een serie foto's schieten van de beide uitersten op 306 Cabriolet-gebied: geel-zwart versus blauw-beige.
Haha, inderdaad twee uitersten. Maar lijkt me tof om dat een keer te doen! Alleen de afstand is een dingetje... maar dat komt vast goed.

BleuZ NL
Maar leuk om te zien dat ik niet de enige ben die zijn total losse 306 vervangt door een nieuwe Peugeot cabrio big smile smiley
Ik roep al jaren dat ik een cabrio wil, dit vond ik wel een mooie aanleiding. Maar inderdaad ja, al is een 206 CC wel een heel andere categorie. Ook heel erg leuk wel big smile smiley

Joep83
Heb sinds een paar maanden ook een Bleu de Chine met blauwe kap uit 2001. Met zwart lederen interieur I.p.v. een apricot lederen interieur.
Ah, tof! Goede smaak winking smiley En dank voor de naam van de kleur!

Joël D.
Leuk! thumbs up Gefeliciteerd. Mooie uitvoering ook, alleen nog de Cyclone velgen eronder. Deze zijn volgens mij van een oudere 306 (?).
Dat kan goed kloppen, ik had deze Laser velgen ook op m'n S16 (ph1). Cyclones zouden gaaf zijn, maar ik vind dit persoonlijk ook zeker niet misstaan!

voiture
Voor het mooie zou ik er een originele radio inzetten!
Hmm. Voor het originele is dat mooi, maar deze radio heeft een AUX aansluiting. En aangezien ik eigenlijk alleen via Spotify muziek luister en nooit 'normale' radiozenders, vind ik het wel heel fijn om die aansluiting te hebben. Geen gepruts meer met cassette-naar-AUX-dingen grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-11-2017 18:19 door .Timo.
Gewoon Dirk
Kom je deze zaterdag ook naar Oud-Beijerland? dan kan je hem meteen aan het halve forum tonen. big smile smiley
Helaas, ik ga 'm pas na het weekend ophalen sad smiley Volgende keer! big smile smiley
.Timo

Haha, inderdaad twee uitersten. Maar lijkt me tof om dat een keer te doen! Alleen de afstand is een dingetje... maar dat komt vast goed.

Haarlem inmiddels, maar ook behoorlijk vaak in regio Den Bosch thumbs up.
Ha, dat scheelt al de helft. Ik werk zelf in de buurt van Amsterdam, dus daar moet iets te plannen zijn drinking smiley

Net even naar de garage gebeld, woensdag ga ik de auto ophalen. Zin in big smile smiley
Wow. Mooie 306 cabrio. Ik had nooit een klik met de mijne, maar deze ziet er ook stukken beter uit. Geniet ervan!
Goed, daar gaan we. Vorige week heb ik de 306 Cabriolet op kunnen halen. Inmiddels zo'n 600km gereden, waarvan een deel met de kap open. Tot ongeveer 100 km/u gaat het prima, zelfs met deze kou. Al is het met deze temperaturen niet langer dan een half uur uit te houden met open kap grinning smiley

Qua rijden zijn er geen problemen. De auto is vlot, stuurt prima, en rijdt beter dan je met een kilometerstand van 210k zou verwachten. Op m'n eerste tank een verbruik van 1:13. Is het dan helemaal probleemloos? Nee, hoewel er op het rijden zelf geen invloed is, is er wel een klein lijstje dingetjes:

- De elektrische verstelling van de rechter buitenspiegel doet het niet. Ik heb de spiegel nu handmatig goedgezet. Aangezien ik de enige ben die in de auto rijd is het daarmee voor mij opgelost. En schijnbaar is het ook geen APK-punt.

- De kap gaat soms niet elektrisch open, dat moet ik dan handmatig doen. Wanneer de kap eenmaal open is, kan ik hem wel altijd elektrisch sluiten. Iets meer werk, maar ik kan er goed mee leven.

- Achter de achterbank zit de "bak" voor de kap, daar overheen een afsluitklep. De klep sluit niet goed als het dak open is, en trilt tijdens het rijden langzaam verder open. Hinderlijk. Ben bang dat de wind er ooit onder komt en heel de klep opentrekt. Oplossing tot nu toe: af en toe stoppen en de klep terug dichtdoen (elektrisch, dat werkt dan weer wel).

- Het controlelampje van stads- en dimlicht doet het niet. Vind ik niet zo problematisch. Als ik de deur open doe met het licht aan gaat er een tweetonige sirene af, dus ik kan het niet vergeten uit te doen grinning smiley

- Veel windgeruis tussen de twee zijruitjes. De zijruiten sluiten niet helemaal op elkaar aan. Ik weet niet of dit normaal is bij een 306 Cabriolet, of dat er bij die van mij iets niet goed afgesteld staat?

Afgezien van de niet goed sluitende afdekklep voor het dak zijn dit kleine dingetjes waar ik wel mee kan leven. Sowieso kun je voor deze aanschafprijs (<1000€) geen perfecte auto verwachten. Ik ben een tevreden mens smiling smiley

Aan het eind van de maand staat een trip naar Berlijn op het programma, om daar oud en nieuw te vieren. Ik heb er alle vertrouwen in dat die rit probleemloos gaat verlopen. Binnenkort ook wat foto's maken, en hopelijk blijft het verder stil in dit topic winking smiley
Hoi Timo,

Even wat puntjes die van kwaad tot erger zullen gaan, helaas:

- De elektrische verstelling van de rechter buitenspiegel doet het niet. Ik heb de spiegel nu handmatig goedgezet. Aangezien ik de enige ben die in de auto rijd is het daarmee voor mij opgelost. En schijnbaar is het ook geen APK-punt.
Dit is niet zo'n issue, waarschijnlijk kabelbreuk in de stekker van carrosserie naar deur.

- De kap gaat soms niet elektrisch open, dat moet ik dan handmatig doen. Wanneer de kap eenmaal open is, kan ik hem wel altijd elektrisch sluiten. Iets meer werk, maar ik kan er goed mee leven.
Dit is wel een puntje wat steeds erger zal worden. Grote kans dat de elastieken en banden die de middelste stang van het dakframe naar achter moet trekken slap is. Hierdoor komt er veel druk op het systeem en kunnen hydrauliekslangen gaan lekken en kan de sluitplaat dol draaien.

- Achter de achterbank zit de "bak" voor de kap, daar overheen een afsluitklep. De klep sluit niet goed als het dak open is, en trilt tijdens het rijden langzaam verder open. Hinderlijk. Ben bang dat de wind er ooit onder komt en heel de klep opentrekt. Oplossing tot nu toe: af en toe stoppen en de klep terug dichtdoen (elektrisch, dat werkt dan weer wel).
Waarschijnlijk is de sluitplaat al op z'n einde aan het gaan. Waarschijnlijk staat dit in verband met het bovenstaande. Op een gegeven moment kun je de afdekkap niet meer open krijgen en dan ben je ver van huis. Of helemaal niet meer dicht.

- Veel windgeruis tussen de twee zijruitjes. De zijruiten sluiten niet helemaal op elkaar aan. Ik weet niet of dit normaal is bij een 306 Cabriolet, of dat er bij die van mij iets niet goed afgesteld staat?
Ramen staan dan niet goed afgesteld. Er is online een handleiding in het Frans te vinden hoe de ruiten van de deuren afgesteld kunnen worden. Waarschijnlijk staan ze net niet goed waardoor ze niet helemaal dicht aansluiten op de achterste ruitjes.

Als je een adres wilt weten waar je dit snel, goed en tegen een goede prijs kunt laten verhelpen, dan stuur me maar een PM.
Kijk, dat zijn nog eens goede tips van Joep. thumbs up
En super dat 'ie redelijk bevalt, ondanks dat het jammer is van die puntjes. Maar je zegt het zelf al, voor die prijs mag je niet al te veel verwachten. Ik hou m'n ogen op hier of ik 'm een keer zie.
Ah bah wat zonde van je oude vertrouwde 306, maar bijzonder leuke opvolger!
Heb sowieso een enorme zwak voor de 306 cabrio dankzij Elco ontwikkeld, hele pure auto waar gewoon alles aan klopt.
Dat gaan leuke zomers worden, gegarandeerd! cabrio rijden is zo fijn.
Joep83
Dit is wel een puntje wat steeds erger zal worden. Grote kans dat de elastieken en banden die de middelste stang van het dakframe naar achter moet trekken slap is. Hierdoor komt er veel druk op het systeem en kunnen hydrauliekslangen gaan lekken en kan de sluitplaat dol draaien.

Waarschijnlijk is de sluitplaat al op z'n einde aan het gaan. Waarschijnlijk staat dit in verband met het bovenstaande. Op een gegeven moment kun je de afdekkap niet meer open krijgen en dan ben je ver van huis. Of helemaal niet meer dicht.
Thanks Joep! Grote kans dat het inderdaad de sluitplaat is. Ik heb het vandaag nog even getest, en wanneer je de klep elektrisch laat zakken, ‘veert’ deze een stukje terug naar boven. Alsof hij niet helemaal in het slot valt. Handmatig opentrekken kan ik hem dan echter niet.

Die informatie over het verstellen van de ruiten ga ik even opzoeken smiling smiley

Als je een adres wilt weten waar je dit snel, goed en tegen een goede prijs kunt laten verhelpen, dan stuur me maar een PM.
Tof, ik ga je een PM sturen!
Goed, weer 500 km verder. Heel veel geluk is me tot nu toe niet gegund...

De blower doet het sinds een paar dagen niet meer. Als ik stilsta gebeurt er niks, en zit ik dus met beslagen ramen in een koude auto, maar als ik een snelwegtempo rijd komt er wel lucht uit. Heel vreemd.
Ik heb de zekering en relais al nagelopen, maar dit haalde niets uit. De kachelweerstand kan het niet zijn, want dan zou de hoogste stand nog wel moeten blazen. Een snel rondje Google vertelde me dat het dan de ventilator zelf kan zijn, of de schakelaar op het dashboard die het niet meer goed doet. Of zie ik iets over het hoofd hier?

Een lekker begin met deze auto dus. Maar niet heus.

Anyway. Morgenochtend stap ik op het vliegtuig naar Berlijn, dus de cabrio heeft een weekje rust. Maar ik hoop dit toch snel daarna te kunnen fixen, want rijden zonder aanjager is bloedirritant.
Heb je automatische airco? Zo ja, dan is het toch de kachel weerstand i.c.m ventilator. Heb ik bij mijn GTI ook aan de hand gehad... paar jaar terug toen het 40+ graden was.

Dat wordt gehele ventilator unit vervangen:
Onder het handschoenenvakje/dashboardkastje kun je een stuk bekleding weg halen (zit vast geklikt op frame dashboard). Als die weg is, kun je aan de kant van de deur de kachelventilator unit zien zitten. Even slangetje afkoppelen en de stekker los maken. Dan 3 schroefjes (TX20 uit m'n hoofd) loshalen en hij komt naar beneden.

Makkelijkste is om ondersteboven op de bijrijdersstoel te gaan liggen.
Gisteravond thuisgekomen vanuit Berlijn, en vandaag ondersteboven onder het dashboard gaan liggen. Goed nieuws is dat er met de ventilator zelf toch niks mis lijkt te zijn. Een beetje prutsen met de stekkertjes heeft geholpen, de ventilator en verwarming doen het weer. Ik wil 't nog een keer beter nalopen, maar voorlopig doet het weer wat het moet doen big smile smiley

Dus dat viel mee. Nu alleen het sluitmechanisme van de kap nog.
Prima, de problemen worden opgelost! Vergeet niet dat de auto bijna 17 jaar oud is en dus een 'rugzakje' heeft. Dus de tand des tijds, zoals ze dat noemen, doet zijn werk.
Een nieuw jaar, een nieuwe update!

Vanavond heb ik mijn 4000e kilometer met de cabrio gereden in iets meer dan een maand tijd. Hier zit wel een reisje naar Berlijn bij (ja, alweer, maar dit keer niet met het vliegtuig big smile smiley) om daar oud en nieuw te vieren, dus dat helpt zeker mee, maar het zijn meer kilometers dan ik van tevoren had ingeschat. En om eerlijk te zijn was ik bang wat er allemaal nog meer aan verborgen gebreken naar boven zou komen na mijn laatste posts.

Mijn vrees was echter ongegrond - het ding loopt als een tierelier. Het stekkertje van de verwarming is nog een keer losgeschoten, maar dat was een kwestie van terug vastzetten. Voorlopig is dat dus in orde. Tijdens de reis naar Berlijn heb ik geregeld met 150-160 door kunnen knallen en sinds ik de auto heb heeft deze een gemiddeld verbruik van bijna 1:14. Ben ik zeer tevreden mee.

Voor de reis de auto nog even goed gewassen:

Heerlijk asociaal geparkeerd. Mijn plan was namelijk om de fris gewassen velgen eraf te halen, om daarna de winterbanden van m'n vorige 306 onder de cabrio te leggen... maar schijnbaar zijn de schijfremmen van deze cabrio groter dan van de hatchback. De 13" stalen velgen passen er niet omheen grinning smiley Daar sta je dan, met je goeie gedrag. Maar ach, met deze temperaturen heb je aan je winterbanden ook niks, dus dan de mooie velgen er maar onder laten thumbs up

Waar ik me vanaf het begin al aan ergerde is dat er soms wind tussen kap en voorruit door naar binnen blies (dit probleem). Maakte nogal een kabaal. Gelukkig was ook dat makkelijk te verhelpen: het dak vergrendelt met twee haken aan de voorruitstijl, en deze haken kun je vrij gemakkelijk verstellen. Maakt de snelwegkilometers veel relaxter. Nu de zijruitjes nog bijstellen en ik kan windgeruis-vrij door het leven grinning smiley

Daarnaast staat de afdekklep van de kap nog op het programma, daar ga ik binnenkort even over bellen. Dat wil ik voor het voorjaar aangepakt hebben, ik houd jullie op de hoogte. Oh, en natuurlijk allemaal een gelukkig nieuwjaar winking smiley
Ik was stiekem een beetje verliefd op je oude 306, en uiteraard zonde dat hij op deze manier aan z'n einde is gekomen maar wat er nu voor in de plaats terug is gekomen maakt het weer snel goed natuurlijk! Blijft echt een heel fraai model deze Cabriolet en petje af dat je er even 4000 km mee draait in een maand tijd (December nota bene)!
ik mis de oude 306 soms stiekem ook wel een beetje! Wat ik volgens mij nog niet geschreven had, is dat ik het leren interieur (en wat andere hopelijk ooit bruikbare onderdelen) eruit heb kunnen schroeven. Alles staat hier nu veilig in de berging, maar wie weet komt het nog van pas smiling smiley

Heel wat anders: deze Cabriolet is de grootste en zwaarste auto die ik ooit heb gehad. Maar vandaag op 't werk moest ik toch even drie keer kijken of 'ie niet gekrompen was...

Wat zijn zo'n DS5 en (vooral) ix35 gigantisch! Overigens zou ik voor geen van beiden willen ruilen. Wat Elco in zijn topic schreef heb ik met mijn Cabriolet ook: elke keer na het parkeren toch nog even omkijken big smile smiley
En toch, als je een 306 Cabriolet bekijkt vanuit een andere wat lagere auto, is het best wel wel een 'dik' ding. Maar tegen dat moderne middenklasse-spul is het niet meer opgewassen.

Mooi dat je er zo lekker veel kilometers mee maakt! Hoe ervaar je het verschil in (geluids)comfort tussen de hatchback en de Cabriolet?
Elco
En toch, als je een 306 Cabriolet bekijkt vanuit een andere wat lagere auto, is het best wel wel een 'dik' ding. Maar tegen dat moderne middenklasse-spul is het niet meer opgewassen.

Moet dat dan? Het blijft een mooie verschijning, die 306 cabrio, die optisch en technisch nog wel even meekan (kijk maar naar je kilometerstand).
Elco
Mooi dat je er zo lekker veel kilometers mee maakt! Hoe ervaar je het verschil in (geluids)comfort tussen de hatchback en de Cabriolet?
Geluid is wel echt een stapje terug vergeleken met de hatchback! Al kan dat ook aan mijn exemplaar liggen. Deze ving enorm veel wind tussen voorruit en cabriokap (inmiddels opgelost), en ook tussen de twee zijruitjes (moet ik nog bijstellen). Qua rijcomfort merk ik alleen bij harde wind echt een verschil. Normaal gezien rijdt het meer dan prima.

Vandaag heb ik bovendien kunnen ervaren hoe het gaat als het iets minder vlak wordt. Ik had een vergadering in Maastricht, en natuurlijk ga je daarna niet direct naar huis. Nee, eerst even de auto uitlaten in de heuvels grinning smiley Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik met een glimlach van oor tot oor door de bochten reed.

Volgende keer zet ik de lichten aan voor zo'n foto
Vandaag nog een beetje aan het prutsen geweest aan de cabrio. De antenne is helaas ooit geknakt, wat er nogal treurig uit zag. Met versteviging en zwarte tape heb ik geprobeerd er iets van te maken:

Van dichtbij valt er wel wat op aan te merken, het is nog steeds niet 100% recht, maar van een afstandje ziet het er veel beter uit dus voor mij is 't prima. Verder heb ik de oude ruitenwissers vervangen door de Bosch Aerotwins van de hatchback, en heb ik de zijruiten geprobeerd af te stellen zodat deze goed op elkaar aansluiten. Vooral aan de rechterkant is er nu veel minder windgeruis dus volgens mij is 't gelukt smiling smiley

Het probleem met de kap wordt wel steeds erger, de afdekklep wil nu helemaal niet meer dicht. Planning nu: begin februari ga ik voor de APK, ik verwacht dat daar weinig geks uitkomt. Vlak daarna iemand naar het kap-probleem laten kijken, zodat alles voor de lente in orde is en ik dus met lenteweer probleemloos open kan rijden big smile smiley

Hoppa. Ik ga steeds meer van dit ding houden.
Je rijdt flink zuiniger dan ik, gemiddeld is mijn verbruik met de 1.6 achtklepper zo'n 1 op 13,5. Het kan rijstijl zijn of afhangen van de afstanden die je rijdt, maar jouw zestienklepper zou maar zo eens echt efficiënter kunnen zijn.

edit: Ik ben even van 't padje. Is dit wel een zestienklepper? In de hatch is deze zuinigere motor wel geleverd, maar bij de Cabriolet volgens mij niet. Dan doe je iets goed met je rijstijl.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2018 10:29 door Elco.
Ik heb de geupdate 1.6 met 98 pk, wel een achtklepper maar (volgens carbase) in de hatchback wel zuiniger dan de 90 pk-versie.

Verder rijd ik natuurlijk vooral snelwegkilometers, grotendeels beschaafd 115-120. Hoewel ik ook geregeld in de file sta. Ik doe in ieder geval niet overdreven m'n best om zuinig te rijden, maar als het zo blijft ben ik tevreden!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close