Timo / Peugeot 306 Cabriolet (2001)

Gepost door Timo 
Mooi zo! Heeft 'ie inmiddels weer een leenauto?
Geen idee. Mijn ouders wonen daar in de buurt en m'n ma wilde wel voor taxi spelen grinning smiley
J@sper
Mooi zo! Heeft 'ie inmiddels weer een leenauto?

Afgelopen maart iig niet.

Binnenkort ga ik er ook weer even langs.

Zoals u ziet, vandaag heb ik de S16 alweer 6 maanden in bezit. De tijd gaat snel. Even zitten graven: bij aanschaf stond er 214034km op de teller. Inmiddels is dat opgelopen tot 221518, dus bijna 7500km. Iets meer dan ik van tevoren had ingeschat, oeps grinning smiley

Wordt het al tijd voor wat anders? Absoluut niet, hij bevalt me echt uitstekend. Heel veel leuker ga je ze voor dit geld niet vinden. En na eea aan onderhoud gedaan te hebben rijdt hij weer als nieuw. Nouja, bijna nieuw. Het blijft natuurlijk een auto van 19 jaar oud. Maar hj zal zeker nog een tijdje bij me blijven thumbs up

Edit: Een pagina zonder foto kan natuurlijk niet.

smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2013 14:29 door .Timo.
Prachtige auto met prachtige kleur!

Deze maand moet de XSI van mij naar huis komen smiling smiley

Op een phase 1 zijn de lasers echt de mooiste velgen i.m.o. Ik heb ze nu ook op mijn GTI (was nl. de winterset van de XSI en heb 3 sets Lasers spinning smiley sticking its tongue out )
Tijdloos mooi model, is niet aan te zien dat deze 19 jaar oud. is. De S16 is toch die motor met dat variabele inlaat spruitstuk?
Wat is eigenlijk (motorisch) het verschil tussen een S16 en een XSi?
XSi: 2.0 8v 122pk

S16: 2.0 16v 155pk

GTI6: 2.0 16v 163pk
Merci. En nu ik zo mijmer, S16 betekent natuurlijk 16 kleppen, 16 Soupapes. Dat ik daar niet eerder aan dacht.
Precies smiling smiley

De 106 GTI en 306 GTI heten in Frankrijk ook S16.
He kijk, weer wat geleerd grinning smiley
Joep83

GTI6: 2.0 16v 163pk

Volgens mij had de GTI 167 PK, heb er zelf destijds mee mogen rijden!
Ja, dat is lekker onduidelijk bij Peugeot. Er zijn GTI's met 177pk, 167pk en 163pk. En volgens mij heet de GTI in Frankrijk zelfs S16 180 (van 180 pk).
Een tijdje terug heb ik voor het kapitale bedrag van 1,30 een rolletje geel folie op eBay besteld, om op de mistlampen te plakken. Eigenlijk voor de grap, maar ik vind het nog best goed staan. Zeker voor dit geld grinning smiley

Edit: betere foto!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2013 16:29 door .Timo.
Wat is dat toch met geel folie? Ik kan het mooie er nog niet echt aan ontdekken - net als bij de Clio van Bossinkje vind ik 't een beetje misstaan op dit soort auto's.
mooie 306! luxe snel voor weinig geld!
Een goed begin van het nieuwe jaar:

Nu zie ik bij mijn XSI dat de oliedrukmeter ook het niveau aan zou moeten geven. Volgens mij doet die van mij dat niet... (of kan ik me niet herinneren). Doet die van jou dat wel?
Ah, nu zie ik het verschil tussen de klokken. Jouw 306 heeft de 8/27/A1-24 k6 VD en mijn XSI de 8/27/A2-24 k6 VD

Beetje andere indeling ook.
Mijn metertje geeft het niveau wel aan, bij het aanzetten van 't contact zwiept ie naar achteren. Pas na het starten wordt het een oliedrukmeter.

Wel zie ik nu pas dat er links van de snelheidsmeter een lampje voor je koplampen hoort, die doet het bij mij niet nut smiley
Anonieme bezoeker
Re: Timo / Peugeot 306 S16 (1995)
06-01-2014 23:31
Ik zag je vandaag rijden rond winkelcentrum hoge vught! leuke bak!
Tijd om dit topic een goeie schop omhoog te geven: vandaag heb ik de S16 precies een jaar in bezit smiling smiley Heb er in die tijd ruim 11.000 kilometer mee gereden, meer dan ik van tevoren had verwacht. Plan is om het komende jaar iets rustiger aan te doen, niet alleen omdat de kilometerstand inmiddels de 225.000 gepasseerd is, maar ook omdat zoveel rijden met gemiddeld nog geen 1:10 geen pretje is nut smiley

Overzicht van wat er in het jaar aan onderhoud en reparatie moest gebeuren:
- Remschijven achter
- Remblokken rondom
- Twee nieuwe voorbanden
- Nieuwe koppeling

Met het meerekenen van klein grut als batterijtjes, lampjes en de logo's achterop zit ik hiermee qua kosten waarschijnlijk over de aanschafprijs heen nut smiley maar sinds het vervangen van de koppeling vorig jaar november heeft de S16 me overal probleemloos heengebracht. Over een maand of 2 gaat 'ie op voor een nieuwe APK en ik verwacht dat daar ook weinig extra kosten uitkomen. Het enige wat ik voorzie zijn twee nieuwe achterbandjes, maar dat kost ook de wereld niet.

Verder geeft de auto me bij een mooie rit nog altijd een grote lach op m'n gezicht, dus voorlopig blijft 'ie zeker hier voor de deur staan! smiling smiley Binnenkort maar weer eens goed wassen en een nieuw fotoshootje houden. En bedenken of ik zondag naar Ulft afreis voor Forever Young.

Daarnaast, niet 306-gerelateerd: tijdens mijn laatste stage ben ik fan geworden van de Clio IV. Heb de afgelopen maanden zo'n 2500 kilometer in een Clio-dienstauto rond mogen tuffen en hoewel het met z'n kleine driecylindertje een gigantisch contrast is met de S16 rijdt het wel heel fijn. Geen moment het gevoel gehad dat het blok iets tekort kwam en zelfs met mijn rijstijl bleek een gemiddelde van 1:16 haalbaar. Ik snap ineens veel meer waarom mensen zo'n downsizeding kopen grinning smiley
Ach, 11.000 km... Voor een 306 is het in ieder geval peanuts! smiling smiley Gelukkig bevalt de auto goed en gedraagt hij zich betrouwbaar. En de Clio IV is inderdaad een heel mooi ding. Niet alleen om te zien!
Ben net de 220000km met de GTI6 gepasseerd. Die haalt straks mijn XSI (to be XSI6) nog in...

Carbio zal wat minder km's maken, verwacht ik.

Blijft een toffe wagen zo'n M0NQ phase 1!
Prachtige wagen nog steeds cool smiley

Ben altijd al liefhebber geweest van de 306 S16/GTI.
11.000 km is nog best binnen de perken, vind ik zelf. Wordt natuurlijk steeds minder evident naarmate de km-stand en leeftijd oploopt, maar met het gepaste onderhoud zou dat geen probleem mogen zijn. Ik kan me overigens niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een 306 S16 of GTi heb gezien!
Vandaag binnengekregen, omdat het eigenlijk niet mag ontbreken:

Ik ben een blij man. Jammer van het stickertje, maar daar kan ik wel mee leven winking smiley Na het weekend ga ik tijd maken voor een lekker uitgebreide poetssessie, de vogels zijn flink bezig geweest deze week angry smily
Italiaan. Het klinkt als heel wat, maar dat valt eigenlijk wel mee: met het oog op de vakantie heb ik mijn 306 tijdelijk 'geruild' voor de Fiat Panda van m'n moeder smiling smiley De reden laat zich waarschijnlijk raden: mijn 306 rijdt gemiddeld 1:10, terwijl ik de Panda met wat moeite naar 1:18 kan krijgen (en hopelijk zelfs nog wat zuiniger). En dat scheelt flink in de kosten, zeker als er in drie weken zo'n 2400 kilometer weggetikt gaan worden. Daarnaast is ie ook een stuk luxer: onder andere airbags, abs, electrisch verstelbare spiegels. En het meest onverwachte: er zit zelfs een heuse climate control in grinning smiley

Regenachtig plaatje bij het praatje:

Grootste nadeel: het blokje heeft slechts 60pk, en ik mis het vermogen van de 306 nu al. Aan de ene kant kan ik niet wachten tot de 306 terug is, aan de andere kant is het een kwestie van even wennen want verder is de Panda absoluut een goed rijdende auto.

Zondag gaan we op pad, kom maar op met die vakantiekilometers smiling smiley
Tsja, een Panda 100HP is vast meer jouw ding, maar dan heb je ook weer dat je minder zuinig rijdt waarschijnlijk.
Terug van vakantie! Gedurende een maand bijna 3000 kilometer in de Panda weggetikt. Auto hield zich perfect, en gemiddeld 1:16,5 gereden thumbs up Sinds dinsdag staat de 306 weer voor de deur, die ik toch wel een beetje gemist heb. Hoewel de Panda een fijne auto is, is de 306 aanzienlijk leuker! Maar....

....ik heb er welgeteld twee dagen van kunnen genieten sad smiley Toen ik net naar huis reed is er ergens in de versnellingsbak iets in de soep gelopen waardoor ik alleen nog een derde en vierde versnelling heb. En wanneer ie daarin staat kan ik de pook over de hele breedte van de bak van links naar rechts bewegen zonder enige weerstand te voelen. Een snelle Google-sessie leerde me iets over schakelkabels of -stangen, dus ik hoop dat er daar iets losgeschoten is ofzo en dat het geen al te duur grapje wordt. Morgenochtend maar even langs de dealer om wat informatie in te winnen sad smiley
edit: Met de bak zelf is, denk ik, niets mis. In 3 en 4 kan ik wel gewoon wegrijden en opschakelen, het gaat alleen een stuk minder soepel dan wanneer ik een 1 en 2 had gehad...

Eigenlijk zou de 306 morgen als Lowlands-vervoer dienen, maar dat gaat 'm dus ook niet worden. Ik hoop dat iemand anders van onze groep een auto heeft tongue sticking out smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2014 20:32 door .Timo.
Oehf, dat is zuur. Ben benieuwd wat het is. Sterkte!

Wel een goede vakantie gehad? winking smiley
Waarschijnlijk inderdaad iets relatief simpels, niet iets waardoor je afscheid van de auto hoeft te nemen. Volgend jaar 2/3 van een Lowlandskaartje investeren in de 306, van 1/3 van dat bedrag lekker hip naar Welcome tot the Village! smiling smiley
Onverwachte update: het probleem is (hopelijk) opgelost! Ik wilde me niet te makkelijk laten verslaan en weten wat er aan de hand was. En gelijk kijken of het te fixen viel. Het bleek inderdaad dat een van de schakelstangen was losgesprongen, toen ik die eenmaal gelokaliseerd had. Het grootste probleem was daarna om er ook bij te komen, want dat tweeliterblok neemt nogal wat achterlijk veel ruimte in beslag. En vervolgens uitvogelen hoe ik dat in godsnaam vast moet zetten, als je er nauwelijks bij kan. Maar na een beetje bijna een uur prutsen, wrikken en wroeten is het uiteindelijk gelukt. Testritje gemaakt, en de 306 leeft weer big smile smiley En morgen dus gelijk een lange-afstands-vuurdoop, waarbij ik hoop dat het allemaal vast blijft zitten. Franse auto's, pffff.

Enne... welk Lowlandskaartje? Overpriced festival tongue sticking out smiley Ik ga er zaterdag als vrijwilliger aan de slag, en in ruil daarvoor laten ze me de andere twee dagen op het terrein los. Goeie deal, lijkt me winking smiley Welcome to the Villiage, dat is bij Leeuwarden toch? Wie weet, eentje voor het lijstje voor volgend jaar!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-08-2014 00:10 door .Timo.
Heb je de schakelstangen van bovenaf vast gemaakt?

Ik moet die van mijn XSI nl. weg halen i.v.m. inbouwen RFS blok + 6bak...
Oh oeps, compleet vergeten te reageren. Ik ben er inderdaad van bovenaf bijgekomen, maar het was écht krap. Overigens hielp het niet: de volgende dag schoot de boel onderweg naar Lowlands weer los. Tijdelijke oplossing: ducttape.

Uiteindelijk bleek dat een stuk tijdelijker dan verwacht, want wat volgt is een onverwachte topicwending:

De APK
Een paar dagen geleden heb ik de 306 voor een nieuwe APK laten keuren. Ik verwachtte dat er niets geks uit zou komen omdat de auto eigenlijk probleemloos reed... of moet ik zeggen, leek te rijden. Niets bleek namelijk minder waar en de garage wist me een behoorlijke waslijst aan afkeur- en adviespunten te presenteren. Achterbanden, handremkabel, roest op de hulpdwarsbalk, zichtbaar canvas op de brandstofleidingen, nog een aantal kleine dingetjes, en als dieptepunt een veel te hoge CO-uitstoot waar ze de oorzaak niet van aan konden wijzen. Daar zou dus waarschijnlijk eerst een flink bedrag arbeidsloon in gaan zitten om de oorzaak te vinden, en dan moest het nog gerepareerd worden. Alleen het zoeken van de oorzaak en vervolgens het fixen van de afkeurpunten zou al naar een viercijferig bedrag gaan. En dan waren er nog de aankomende adviespunten én was er natuurlijk het probleem met de wederom losgeklapte schakelstangen.

Oftewel: potentieel een bodemloze put. En een kutgevoel, ik zag het totaal niet aankomen.

De advertentie
Nee, voor ik daarover begin eerst een stukje geschiedenis. Zoals in de OP van dit topic al beschreven staat was mijn eerste auto een Rover 200, die helaas tijdens de vakantie in 2012 is overleden. Toch is het altijd blijven kriebelen om weer een Rover terug te kopen aangezien de auto me écht goed beviel, en dus ben ik blijven zoeken. Zo kwam ik niet al te lang geleden een advertentie tegen van een 200 in een prachtige uitvoering. Mijn aandacht was gewekt, maar aangezien de 306 toen nog niet op de exit-nominatie stond heb ik er verder niets mee gedaan. Tot het dramatische APK-bericht kwam. Toen kwam de advertentie weer in m'n achterhoofd naar boven.

Dilemma ende ernstige twijfel: de Peugeot oplappen of inruilen?

Lang verhaal kort: de 306 is ingeruild en ik heb weer een Rover gekocht! Eerder vandaag heb ik hem op kunnen halen smiling smiley Het is een in januari 2000 op kenteken gezette 216 in Docklands-uitvoering (Carbase-linkje) wat eigenlijk een shitload aan opties inhoudt. Airbags, airco, elektrische ramen, elektrisch verstelbare zijspiegels, cv met afstandsbediening, halfleren bekleding, en dan vergeet ik ongetwijfeld nog het een en ander. Een wereld van verschil naast de 306. En verder, afgezien van de luxe bespaar ik een behoorlijk bedrag aan vaste kosten en loopt 'ie naar verwachting veel zuiniger, terwijl het toch nog een behoorlijk fel motorblok is.

Toch zijn er wel wat issues, maar daar was de prijs ook naar. Motorisch is er weinig tot niks aan de hand, het ding loopt als een zonnetje en rijdt snaarstrak, maar optisch valt er wel wat op aan te merken. Rondom zitten er flink wat krasjes op en op sommige plekken komt de roestduivel opzetten, met name langs de dakrand. Gelukkig niet op dragende delen, dat heb ik wel gelijk gecheckt. De airco schijnt ook niet te werken, maar ja wie heeft die met dit weer nou nodig tongue sticking out smiley Daarnaast zijn er nog een aantal kleine dingetjes die ik aan wil pakken. Al met al was inruilen fors goedkoper dan de 306 laten oplappen, al ga ik het rijgedrag daarvan wel missen.

Oh ja, foto's! Deze twee komen uit de advertentie weg, binnenkort zal ik zelf een paar leuke plaatjes schieten:

De eerste kilometers voelden wel een beetje als thuiskomen. Ik heb het Rover rijden oprecht gemist.

Updates volgen ongetwijfeld! smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2014 00:46 door .Timo.
Leuk man, die Roverthumbs up. Ondanks de nare smaak over de 306.

Eén van de laatste bouwjaren, 2000, als ik mij niet vergis.
Succes ermee.
thumbs up Toffe Rover zeg! Ik heb dit model altijd heel erg fraai gevonden, en inderdaad zo rond/in 2000 is de 200 opgevolgd door de 25, die volgens mij alleen cosmetisch anders is. Qua formaat is het toch ook zo, dat de auto kleiner is dan de 306 maar bijvoorbeeld groter is dan een Polo?

Ik hoop dat je de defecten allemaal mee zullen vallen! Mijn vader heeft een 45, en deze auto is in onderhoud gewoon goedkoper dan zijn voorgaande Volkswagens, dat houdt in dat of de VW's mega-slecht waren OF zijn Rover goed. (ik neig toch echt naar het laatste).

Veel veilige Kilometers, met een smile op je gezicht!smileys with beer
Balen van je 306! Dat was een mooie en strakke auto.

Maar die rover, netjes!! Leer, airco, walnoot (?) Dat is een mooie volledige auto! smiling smiley Hoeveel km heeft de dame gereden?
Thanks!
De eerste 25 is in 1999 geleverd, dus dit is inderdaad één van de laatste 200's. Persoonlijk vind ik de 200 overigens ook leuker om te zien.

Pjötr
Qua formaat is het toch ook zo, dat de auto kleiner is dan de 306 maar bijvoorbeeld groter is dan een Polo?
Dat dacht ik ook altijd, maar volgens Carbase is de Rover slechts 2cm korter dan de 306, alleen wel aanzienlijk lichter. Hij lijkt door het ontwerp wel een stuk kleiner te zijn.

Edit:
106XS phase1
Balen van je 306! Dat was een mooie en strakke auto.

Maar die rover, netjes!! Leer, airco, walnoot (?) Dat is een mooie volledige auto! smiling smiley Hoeveel km heeft de dame gereden?
Inderdaad balen, maar de laatste maand was het probleem op probleem... dus ik vreesde een beetje dat het niet op zou houden. En ook mijn portemonnee is eindig.
De dame zit op iets meer dan 2 ton. Een stand die ik met het oog op mijn vorige Rover wel aandurfde, die heeft zich tot ver daarna staande gehouden.

En ja, walnotenhout! grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2014 11:53 door .Timo.
Jammer zeg, van de 306! Jij hebt wel steeds pech met je auto's. Gelukkig slaag je er wel steeds in om leuke opvolger na leuke opvolger te scoren, zo ook deze. Ik vind het wel wat, zo'n chique kleine Rover thumbs up. Nu maar hopen dat dit verhaal wat minder snel 'over' is smiling smiley
Zonde van de Peugeot, erg vervelend inderdaad als er ineens zoveel problemen aan het licht komen wat je totaal niet had verwacht.
Maar de Rover is zeker een erg leuk wagentje! Hoe zit het met de betrouwbaarheid met die auto's? Zou voor mij namelijk ook een leuke opvolger zijn.
Heel jammer van je blauwe bommetje. Deze Rover maakt het qua opties wel goed, lijkt me.
En je zegt zelf al dat het rijden als thuiskomen voelt, dus dan heb je een goede keus gemaakt, toch? thumbs up
Fijne auto! Ik had hetzelfde blok liggen in mijn 416Si, en die bracht me op LPG tot 296.000 km's, waarna de versnellingsbak het begaf (het blok voelde aan alsof het nog wel een tonnetje verder kon...)
Veel veilige km's gewenst!
Balen van je 306 man! Zag er zo goed uit!

Weet je waar jouw 306 nu staat? Ik heb mogelijk interesse in de auto.
Oi, had ik dat geweten, dan had ik 't eerder aan je doorgegeven. Al moet ik je wel vertellen dat hij motorisch blijkbaar vrij afgetakeld is, en hij er op de foto's beter uitziet dan in 't echt.

Ik heb 'm ingeruild bij [www.autovandermeer.com] en volgens de rdw staat 'ie daar nog steeds op naam. De verkoper zei dat hij 'm gelijk naar de sloop door wilde stoten, dus mocht je echt interesse hebben: ik vrees dat je snel moet zijn, kijken of je 'm voor een absolute bodemprijs mee kan krijgen tongue sticking out smiley

Zevens
Hoe zit het met de betrouwbaarheid met die auto's? Zou voor mij namelijk ook een leuke opvolger zijn.
In tegenstelling tot wat sommige verhalen beweren zit het met de betrouwbaarheid best goed! Bij mijn vorige Rover althans. Die is uiteindelijk door de gevolgen van een lekke koppakking overleden, een beruchte kwaal van deze serie motoren, en tegelijk ook het enige grote motorische probleem.

Ik houd je op de hoogte hoe het met deze gaat smiling smiley
Mij gaat het om het interieur, dashboard, deuren en bumpers...

Heb ze gemaild. kan nu nl. niet telefoneren...

Hopelijk hebben ze 'm nog.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close