Timo / Peugeot 306 Cabriolet (2001)

Gepost door Timo 
ziet er goed uit.

ik zou je bumpers inderdaad gewoon overspuiten, want gekookte slaolie helpt niet altijd.
en is meestal gewoon een truc van de garage die er na een paar maanden weer af is.
Die grille staat een stuk beter zo. thumbs up

Mijn bumpers zijn na meer dan een jaar nog steeds zwart. Ik heb geen idee wat Daniel erop heeft gesmeerd, maar het werkt wel. nut smiley
haha vast geen gekookte slaolie.

mischien speciaal bumpervet, anders moet je Adinxs even vragen, die weet wel hoe hij zijn bumpers zwart moet houden,

BAM.

Starten ging wel weer zuur, mevrouw Delta wilde stationair op 500 toeren gaan zitten. Kan natuurlijk niet, afslaan gegarandeerd. Las dit in het werkplaatshandboek:

Lijkt me dat het niet aan de afstelling van het gasmechanisme kan liggen, aangezien ze soms bij het starten 500 toeren draait en andere keren tussen de 1500 en 2000... dus binnenkort maar een keer laten uitlezen. Dan kijken wat het probleem is en of ik dat zelf kan repareren, of dat 't te moeilijk wordt en het beter aan de dealer/garage over kan laten. Ik vrees voor het laatste... nut smiley

Daewoo-Chevrolet
Heb je al (gekookte) lijnolie voor de bumpers geprobeerd?
Nee, nog niet. Had het plastic shine spul nog staan, dus eerst dat er maar op gesmeerd, maar dan blijf ik bezig nut smiley Ben ik met lijnolie niet alsnog elke maand bezig met insmeren of is 't net zo "permanent" als overspuiten?
.Timo
Ben ik met lijnolie niet alsnog elke maand bezig met insmeren of is 't net zo "permanent" als overspuiten?

Ik heb het een paar weken terug op de Iveco Daily van mijn zus gebruikt (voorbumper, wielkastranden, buitenspiegels), geen idee hoe lang het blijft zitten. Ik heb een flesje gekookte lijnolie bij de verfhandel gehaald voor 7,5 euro. Je hebt slechts een bodempje nodig, dat vervolgens met terpentine verdunnen (1:1), dat inwrijven met een oude lap en de bumpers ogen weer als nieuw. Voor hoe lang is dus de vraag smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Timo - Lancia Delta HPE / zondag knutseldag
08-10-2012 20:32
.Timo

Nee, nog niet. Had het plastic shine spul nog staan, dus eerst dat er maar op gesmeerd, maar dan blijf ik bezig nut smiley Ben ik met lijnolie niet alsnog elke maand bezig met insmeren of is 't net zo "permanent" als overspuiten?

Volgens mij blijft het wel zo'n maand of drie best netjes, met veel pekel wordt het snel minder.
Wasbeurt achter de rug, tijd voor een paar betere foto's!

Het viel me laatst op dat het rechter knipperlicht donkerder glas heeft dan het linker nut smiley

Vind het nog steeds een prachtig interieur. En geen zorgen, de smerige vlekken op de bekleding is maar water tongue sticking out smiley

Hele rare verdeling van de achterbank. Dat rechterstuk is wel heel smal... maar wat wel fijn is is dat de vloer met neergeklapte bank helemaal vlak is.

De irritante tik van 't knipperlicht is ook weer teruggekomen, het lag dus toch niet aan het water in de lamp. Binnenkort de stekkertjes een keer ECHT goed schoonmaken/ontvetten/..., misschien helpt dat. En er is vandaag nog een probleem bij gekomen, bij 't wassen vanmiddag had ik ineens een stuk blanke lak in m'n handen nut smiley De lak was op dat punt al wel beschadigd, maar de "kale" plek is ineens zes keer zo groot. En ik kom ook steeds meer krassen, roestige plekjes en andere niet al te frisse dingen tegen. Maar nogmaals, wat wil je voor zo'n lage prijs... we kunnen in ieder geval rijden.

De keuze om niet al te veel (lees: bijna niks) meer in deze Delta te investeren is inmiddels vrij definitief. Uiterlijk afgeleefd, technisch behoorlijk problematisch, ik steek mijn studentenbudget dan liever een beter exemplaar. De apk van deze is nog tot 10-2013 geldig, dus heb nog een jaar om geld apart te zetten en een goede Delta te zoeken. Inderdaad wel weer een Delta, want ondanks de problemen van deze heeft het model m'n hart wel een beetje gestolen big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2012 17:23 door .Timo.
De bagageruimte is echt behoorlijk met de bank geheel plat.
De verdeling is op zich niet raar. Als het goed is, heb je ook 3 gordels achterin. In het midden zit het nogal vervelend als je precies die naad daar hebt lopen.

Edit: en misschien wat speakers in de hoedenplank schroeven? Komt het geluid wel ten goede.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2012 08:31 door Paulus0013.
Die velgen hebben echt wat aandacht nodig, is trouwens goed zelf te doen als je maar tijd hebt.
Bofkont
Die velgen hebben echt wat aandacht nodig, is trouwens goed zelf te doen als je maar tijd hebt.

Lekker op schuren en wat laagjes Action eroverheen thumbs up
Tja als Timo aangeeft niet zo veel te willen investeren, dan zou ik me de moeite van die velgen opknappen besparen.
Maarrrrr, als hij hierna toch zeker een knappere Delta overweegt, dan zou het de moeite wel eens waard kunnen zijn. Hij zou de velgen dan immers nog steeds kunnen gebruiken.

En het kleurverschil tussen de knipperlichten is een bekend iets. Als er 1 stuk is, is het altijd maar de vraag of je net de juiste vervanger vindt.
Zijn aftermarket gewoon nog te koop (zowel smoked als licht), kost je dan wel iets van 5 tientjes voor een set. Ik heb laatst mijn oude nog aan iemand weggegeven.
De stadslichten is ook zoiets, die passen ook niet altijd lekker. Zit nog een klein verschil tussen de Bosch en Valeo variant schijnbaar.
Kleine vervelende dingen waar je in eerste instantie geen rekening mee houdt.
Paulus0013
Tja als Timo aangeeft niet zo veel te willen investeren, dan zou ik me de moeite van die velgen opknappen besparen.
Maarrrrr, als hij hierna toch zeker een knappere Delta overweegt, dan zou het de moeite wel eens waard kunnen zijn. Hij zou de velgen dan immers nog steeds kunnen gebruiken.

Ik heb er inderdaad aan zitten denken om de velgen op te knappen en ze voor een volgende Delta te gebruiken, maar dat zou ik dan pas doen als ik die volgende ook echt heb. Misschien heeft die al een knappe set velgen, dan ga ik me de moeite inderdaad besparen. En 't is ook een beetje afhankelijk van wat er met deze gaat gebeuren. Als ik die voor een acceptabele prijs kan inruilen kan ik 'm moeilijk zonder velgen wegdoen, maar 't is iets anders als ik alles wat goed is eraf kan halen en de rest aan de oud ijzerboer meegeef tongue sticking out smiley
Zal deze weer eens naar boven schoppen. Reden: vandaag kwam ik, na bijna een half jaar zelf Delta te rijden, voor het eerst een andere HPE tegen grinning smiley Een metallic blauwe, kenteken 00-FJ-xx, waarschijnlijk uit 2000 dus een van de jongste van dit model. Helaas geen foto, daar ga ik tijdens een sneeuwbui op de snelweg niet aan beginnen nut smiley Wel opgestoken duimen. Ook mooi.

Verder... eigenlijk weinig nieuws. Na een paar dagen stilstaan heeft ze soms wel wat moeite met de kou, maar daar kijk ik niet van op. Ook begint de v-snaar het volgens mij te begeven, het gepiep bij het wegrijden is soms niet te harden. Voel me ook altijd erg asociaal als ik met zoveel geluid de wijk uitrijd nut smiley

Het stationair onregelmatig draaien is wel weg! Een van de luchtslangen zat een laag ducttape omheen, die slang heb ik onlangs van een nieuwe laag tape voorzien (lekker beunen) maar dat heeft het probleem wel opgelost. Waarschijnlijk trok ze dus ergens valse lucht aan maar nu loopt alles weer als een zonnetje. Een nieuwe slang ga ik, net als de v-snaar, niet aan beginnen, dat geld kan beter bij een andere auto. Maar eerst... op naar de 200.000-km-mijlpaal!

Sneeuwfoto ter afsluiting. Handig afdakje achterop grinning smiley

Toch, Timo, zou ik die velgen van een laagje Actionverf voorzien. Niet eens schuren, maar gewoon ontvetten en daarna zo'n twee-eurospuitbus erover leegknallen. Geeft je auto een zoveel frisser aangezicht!
Broeders op de parking! Blijft toch ook een mooie verschijning, zo'n Lybra.

Inhoudelijke update: still going strong. Vandaag de 201.000 gepasseerd (eerder deze maand 200k, helaas geen duidelijke foto). Ik rijd tegenwoordig zo'n 1500+ km per maand en dat gaat allemaal vrij soepel en probleemloos. Bijna saai voor een 16 jaar oude Lancia tongue sticking out smiley
En weer vroeg ik me af waarom het kenteken mij zo bekend voorkomt.
Dat komt dus omdat ik zelf een LV-BF-.. heb gehad.

Helaas geen foto met kenteken paraat, maar het ging om deze auto. Inmiddels al een jaar of 3,5 terug naar de sloop gegaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-04-2013 21:58 door Paulus0013.
Het kan snel gaan. Bij m'n vorige post ging alles nog redelijk zoals het moet, maar in de afgelopen maand kwamen er steeds meer problemen bij. Afgelopen week besloot ook de versnellingsbak op het randje van overlijden te gaan hangen en heb ik besloten dat het wel goed was. Tijd voor wat anders!

Advertenties kijken dus. Al snel kwam ik een advertentie tegen van een auto, niet ver bij mij vandaan, die er op de foto's best wel prima uitzag. Afijn, gebeld, afspraak gemaakt, gisterochtend gaan kijken. Ik verwachtte er niet veel van, maar het viel me alles mee. Wel flink wat plekken waar de blanke lak eraf is, paar parkeerdeukjes etc maar verder niet heel verkeerd. En hij reed goed, dus gistermiddag gelijk opgehaald.

Wat het is?

Een Megane Coupé (carbase pagina) uit '97. Heeft 225xxx gedraaid, best veel, maar ik durfde de gok wel te nemen. Ook heeft ie maar een apk tot juni, maar ik heb de indruk dat ie zonder al te veel kosten goedgekeurd kan worden. En ook al kost een nieuwe apk wel wat meer, ik moest 300 euro bij de Delta bijleggen dus dan valt het totaal alsnog mee nut smiley Maar er zijn sowieso wel wat punten die aandacht nodig hebben, kan ik de komende tijd weer lekker gaan knutselen big smile smiley

Binnenkort een keer een goeie poetsbeurt om te kijken in wat voor staat de lak echt nog is, en dan volgt ook wel een reeks betere foto's. En dan nu... kilometers maken!
Ook een zeer fraai model. Hoop dat je er nog veel km.'s mee kunt rijden.
Nette wagen zo te zien, en mooi origineelthumbs up
1.6 ?

Mijn broer heeft vroeger ook eentje gehad, rijdt erg leuk deze coupe en ze zien er mooi uit.
Maar mijn broer heeft nogal wat problemen ermee gehad, en had nog geen 70k op de teller.
Die wielen zijn volgens mij bepaald niet origineel, maar misstaan ook niet. Het blijft wel een leuk ding, maar een origineel exemplaar zie je nog maar zelden.

Hopelijk geniet je langer en probleemlozer van deze auto dan van de Lancia en valt het mee met de blanke lak! Ik weet nog dat Bhuddymahn's Cabriolet daar ook veel last van had. Tot ziens op de meeting van 2 juni?

edit: enorm oplopende taillelijn? Geschreven met de Cabrio in m'n hoofd en zelfs daarbij valt het wel mee nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2013 22:34 door Elco.
Anonieme bezoeker
Re: Timo / Lancia Delta HPE / ingeruild!
07-05-2013 15:31
Leuke auto!. De 1.6e is een erg goed blok, is nog een Renault blok van de oude stempel. Onze Megane Scenic had het zelfde blok, betrouwbaar en best zuinig. De Megane van de eerste serie van voor de facelift vind ik ook de mooiste. Mooie sportieve neus (niet de achterlijke grote koplampen) en de afwerking is completer dan na de faselift (bijvoorbeeld de twee lampen naast de kentekenplaat).
@Bofkont: Jup, 1.6e. Rijdt inderdaad erg leuk!
@Elco: Klopt, velgen zijn niet origineel, maar twee van de velgen hebben wel een Renault naafkapje nut smiley Verder is ie wel origineel, en ik ben ook van plan om dat zo te houden. Er rijden al meer dan genoeg verprutste exempraten rond... De blanke lak heeft wel flink wat plekken, de bumpers zijn nagenoeg kaal en ook achter het achterwiel zit een flinke strook zonder blanke lak. Denk dat je dat 2 juni wel zal zien, want in principe ben ik erbij smiling smiley
@Kreidler, ik vind de pre-facelift ook duidelijk mooier dan de latere versies, deze neus is veel sprekender. Of eigenlijk het hele model, de facelift is veel te gladgestreken...

Maargoed. Sinds ik 'm zaterdagmiddag heb opgehaald heb ik zo'n 400km gereden, wat een ding joh. Het is net een kart. Laag, stuiterig, snel. Ik ben om. Nooit gedacht dat ik dat van een Renault zou zeggen grinning smiley

Wel dus een aantal probleempjes die ik aan wil pakken de komende tijd, gelukkig is het meeste niet heel ellendig:
- Slotmechanisme van de kofferbak is kapot. De klep kan nu niet van buiten open, er moet een nieuw slotje in.
- Motorkap opende ook niet, alleen als iemand anders de hendel openhield kon ik de kap openen. Vandaag de oorzaak daarvan gevonden toen de kabel vooraan bij het slot definitief losknapte nut smiley Gelukkig toen de kap openstond. Nu even een beun oplossing gemaakt zodat ik de kap toch weer kan openen, maar echt de bedoeling is het niet... Kijken of zo'n kabel zelf te vervangen is, en anders laat ik dat tijdens de APK doen.
- Een van de banden heeft een afwijkende maat (3x 195/50/15, 1x 185/55/15 nut smiley ). Sowieso een apk-afkeurpunt, dus binnenkort ergens een band scoren en ook die tijdens de keuring erop laten zetten, daar ga ik zelf niet aan beginnen.
- De bedrading van de radio is een drama. Draadjes zijn met plakband aan elkaar geplakt, slechts twee van de zes speakers werken nu. Kijken of dat er wat meer kunnen worden als 't beter aan elkaar zit.
- Dashboardverlichting werkt niet naar behoren. De snelheidsmeter is gelukkig verlicht (ook het enige wat verplicht is voor de apk), maar de rest maar half.
- Klein roestgaatje in de bodem, ook daar binnenkort maar even naar kijken. En sowieso de hele bodem in de tectyl zetten.

Verder nog wat kleine dingetjes binnen en buiten maar dat heeft geen haast. Vrijdag ga ik naar de sloop om het een en ander te zoeken zodat ik kan beginnen om 'm apk-proof te maken. En dan maar hopen dat ie er daarna in 1x doorheen komt smiling smiley Maar goed, nog genoeg te klussen dus. Ik houd u allen op de hoogte!

(jaja, worthless without pics, maar die komen. echt tongue sticking out smiley)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2013 23:19 door .Timo.
Volgens mij is die band geen APK-afkeur: pas als je een radiaal- en diagonaalband aan dezelfde as plaatst wordt je auto afgekeurd. Maar of je 't moet willen is een andere!
Gefeliciteerd met de aankoop, het is nog steeds een erg mooi model! Succes met het aanpakken van de 'problemen' winking smiley
Elco
Volgens mij is die band geen APK-afkeur: pas als je een radiaal- en diagonaalband aan dezelfde as plaatst wordt je auto afgekeurd. Maar of je 't moet willen is een andere!

De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit.
sad smiley [www.apkkeuringseisen.nl]

Dus ik ga 't zekere maar voor het onzekere nemen en er toch eentje halen. Dat zijn de kosten ook niet.
Ik dacht dat je weer een Delta of Rover 200 wilde, maar zo'n Mégane Coupé is zeker niet minder karakteristiek. Heerlijke jaren '90 lijnen smiling smiley
Ik ben benieuwd naar meer foto's en vorderingen met de Renault.
veel plezier met de Megané Coupe....ik heb er ook eentje gehad...en is toch wel 1 van mijn leukste auto's geweest....
wel had ik een ( vind ik persoonlijk) leukere kleur...in het geel....uit 1996...helaas is deze bij diegene die de auto na mij gekocht heeft beland op de sloperij, nadat diegene er een jaar ongeveer in heeft gereden....

ben benieuwd naar je veranderingen en reparatiepunten....

Die wielen zijn volgens mij bepaald niet origineel, maar misstaan ook niet.
Ik ken nog een Megane (een groene 5-deurs) met exact zulke wielen. Toeval, of niet?
D-C
Ik dacht dat je weer een Delta of Rover 200 wilde
Haha dat dacht ik ook grinning smiley Helaas kon ik voor dit geld geen acceptabele 200 bij mij in de buurt vinden, en was ik wel een beetje klaar met Delta's na alle problemen die die van mij de afgelopen maand had... Maar wie weet, ooit smiling smiley

Radar
wel had ik een ( vind ik persoonlijk) leukere kleur...in het geel....
Mmmm, ik zie af en toe een gele rijden, maar hoewel ik vind dat auto's kleur horen te hebben (en deze dus geheel tegen mijn filosofie ingaat nut smiley) is geel een kleur waar ik weinig mee heb. Het misstaat absoluut niet, maar ik zou het zelf niet snel kopen.
Klaar zijn met een Delta komt bijna áltijd achteraf, terwijl men het op voorhand al kan zien aankomen. Ja helaas niet de best in elkaar gezette auto van die tijd.
Dat is precies het jammere van dat type auto. Allemaal leuk tot het geld gaat kosten, ook al wéét men het van tevoren (begin er dan niet aan, of vervang eea preventief!!).
Exact de reden dat ze spontaan op de sloop kunnen belanden (dagwaarde vs sloopgeld). Daarom ben ik altijd zo bang dat een liefhebber een goed onderhouden HF wil verkopen. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat die na 2 jaar ook hetzelfde lot ondergaat. De eerste 2 dure reparaties worden opgevangen en daarna is men er klaar mee. Mijn mening hierover lijkt mij inmiddels duidelijk.

Wat betreft de Megane kan je exact hetzelfde lot treffen. Zeker de eerste generatie ligt in de lijn der betrouwbaarheid van de Delta. En die zou ik niet als uitmuntend beschrijven. Elektronica is een issue bij beide type auto's.
Een goede maat van me heeft ook een Megane Coupe 1.6 gehad uit de eerste serie. Die heeft hij destijds met allerlei gebreken van de hand gedaan.

Verder heb ik de Megane altijd een leuke auto gevonden vanwege zijn uiterlijk. En in tegenstelling tot een Delta is ie nog redelijk laag in gewicht te noemen. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een gele of blauwe 2.0 16v. De eerste serie vond ik mooier, van de 2e serie vond ik de neus verschrikkelijk en minder sportief ogen.

Ik vond de 1.6 van mijn maat ook wat stuiterig, best wel straf geveerd. Hoe het zich verhoudt met een Delta 1.6 weet ik niet, ik heb geen ervaring met de Delta 1.6, ook niet als bijrijder. Ten opzichte van een HF in sportstand was ie toch minder straf. Wat ik me verder kan herinneren was dat die 1.6 nog best wel gretig was. Relatief gezien dan.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind een Delta nog steeds hartstikke leuk en zou er graag nog een willen hebben, maar niet op dit moment. Een goede Delta is voor mij nu niet alleen te duur om aan te schaffen, maar vooral te duur om 'm ook goed te houden. Wat er gebeurt als ik een goedkope koop heb ik kunnen ervaren nut smiley dus dat wilde ik niet nog een keer doen, en ik vind het oprecht zonde als een goed exemplaar op de sloop eindigt. Als er ooit een goede in bezit komt ga ik ervoor zorgen dat ie ook goed blijft. Zoveel rijden ze niet meer rond, ze moeten gekoesterd worden. En dat kan ik nu gewoon niet.

Een eerlijke vergelijking tussen de vering van de Megane en de Delta kan ik niet maken. Bij mijn Delta waren ook de schokdempers aan vervanging toe, dus dat heeft natuurlijk sowieso heel veel invloed op het rijgedrag. Ik kan wel een vergelijk maken met m'n Rover, maar dat schiet natuurlijk niet op als je daar maar weinig van weet tongue sticking out smiley Ik heb dan weer geen vergelijkingsmateriaal met een HF. En tja, met 90 pk is het natuurlijk geen snelheidswonder, maar je kan toch nog behoorlijk goed meekomen met het verkeer. Wel even terugschakelen, maar dan wil ie wel. En je merkt bij het rijden wel vrij duidelijk dat ie 150kg lichter is dan een Delta (en sowieso een lager zwaartepunt heeft).
Elco
Die wielen zijn volgens mij bepaald niet origineel, maar misstaan ook niet. Het blijft wel een leuk ding, maar een origineel exemplaar zie je nog maar zelden.

Hopelijk geniet je langer en probleemlozer van deze auto dan van de Lancia en valt het mee met de blanke lak! Ik weet nog dat Bhuddymahn's Cabriolet daar ook veel last van had. Tot ziens op de meeting van 2 juni?

edit: enorm oplopende taillelijn? Geschreven met de Cabrio in m'n hoofd en zelfs daarbij valt het wel mee nut smiley

Op de velgen na geheel origiineel, ik twijfelde over de velgen.
Ben niet zo thuis in de modellen van renault.
Fototijd!

De oplettende lezer heeft natuurlijk al in de gaten dat het kenteken niet klopt bij een auto uit '97... goed opmerkt. De auto is in 2001 geimporteerd vanuit, ik vermoed, Frankrijk. Normaal heb ik niks met importauto's en niet-passende kentekens, maar in dit geval vind ik het niet storend (véél beter dan zo'n drieletterig kenteken...). En daardoor is er wél iets waar deze Mégane zich van de massa onderscheid: het is eigenlijk helemaal geen coupé grinning smiley

kijk...ziet er goed uit !

ja zo heeft gelukkig maar ieder zijn eigen persoonlijke kleur .......houdt het straatbeeld lekker divers....

veel plezier met deze wagen!
De benaming Coach komt uit Duitsland als ik me niet vergis.
Ik heb zelf 7 jaar met eenzelfde Coupé gereden. Echt een erg fijne auto.

Mvg VVincent
Coach is inderdaad de Duitse benaming, als ik zo kijk op Wikipedia.
Met (simpele) veerpootbrug nog wel. Dat moet ook wel merkbaar zijn bij het insturen van bochten. Bij mijn Delta viel me dat meteen op, iets minder vervorming van de voorzijde bij het inzetten van een bocht.

Overigens laat de achterlichten lekker origineel, ik vind die aftermarket Lexuslookalike dingen echt verschrikkelijk!
Ik ook, die Lexusdingen zijn wanstaltig. Ik laat 'm sowieso origineel. Nouja, misschien hang ik er gele koplampen in, in een Franse auto mag dat grinning smiley

Kleine update over wat knutselwerk. Wat zooi gehaald:

80km naar Zeeland gereden, ik lijk wel gek. Maar als ik er dan toch ben... dan maar de creatieve route terug! Telefoonplaatjes:

Maargoed. Knutselen dus.

Ten eerste... een kofferbakslot! Inbouwen viel me alles mee, en driewerf hoera, hij kan weer open. Rottig klein klepje, maar groot genoeg voor dagelijks gebruik (en hopelijk ook voor vakantie). Alleen mijn sleutel past er nu niet meer in (logisch) en ik had geen zin om het allemaal uit elkaar te halen om het oude slotje over te zetten naar deze. Er zit wel centrale vergrendeling op dus op slot gaat ie sowieso smiling smiley

Al goed gebruik van gemaakt, vorige week met een vriend bier ingekocht voor z'n feestje. Er passen precies vier kratten op de bodem, en dan was er potentieel nog ruimte voor drie kratten erbovenop. Het verbaasde me, groter dan het lijkt dus.

Puntje twee... de motorkap. Gebroken kabel gefixt. Wat een hondenklus om zo'n kabel eruit te trekken, en nog erger om de andere precies op de goede manier terug te leiden. Maar het is gelukt.

En de dashboardverlichting. Dit was het beeld wat ik had en ik begon me er steeds meer aan te ergeren...

Dus dan maar open! Ziet er raar uit, een auto met een half dashboard. En het rijdt ERG irritant als je geen zonnescherm boven je tellers hebt.

Heerlijk fris daaronder.

En als ik dan toch aan het schroeven ben, gelijk de rest ook maar open maar want deze unit gaf ook geen licht.

Et voila, twaalf lampjes later...

Veel, veel beter. Maar niet alles is mooi. Vorige week wilde ik de auto opkrikken om te kijken of de winterbanden die ik nog van de Rover had liggen eronder passen.... en toen KRAK. Krik door de dorpel heen. Er zat al een roestgaatje maar die is nu iets groter crying smilie

Vorige week naar de garage gegaan om een afspraak te maken om het te laten lassen. Zo is 't niet goed te zien natuurlijk ('t ding ligt helemaaaal niet laag bij de grond ofzo grinning smiley) dus de auto werd op de brug gezet en gelijk maar de hele bodem maar bekeken. Als ie er toch is.... Maar dit gat is gelukkig het enige, verder is de bodem wel geheel roestvrij. Maargoed, de afspraak staat. Volgende week dinsdag wordt er een nieuw stuk ingelast. Mijn portemonnee huilt.

Die dag ook gelijk maar voor de apk, precies de vervaldatum. Gouden planning. Wordt al een duur grapje met het lassen, maar ik vrees dat 't nog wat duurder kan worden. Ook de remblokken en/of -schijven zijn aan vervanging toe, het schurende geluid van metaal op metaal is niet fijn nut smiley

Overigens, iemand nog een Delta kopen? [www.autowereld.nl]
Ik denk dat de beste man van de beundealer niet meer dan drie meter met het ding gereden heeft. "Rijd prima", oh de leugens. Het kreng donderde bijna uit elkaar toen ik 'm daar achterliet nut smiley Ik hoop dat ie nooit verkocht raakt.
Jammer dat jij vanmiddag een beetje laat was op de meeting, jouw auto heeft daardoor niet de aandacht van iedereen gehad die eigenlijk wel gebruikelijk is.
Ohja, vergeet ik bijna mijn blijheid over het verbruik te delen.

1 op 13 over de eerste 1500km, en ik heb me niet ingehouden qua rijgedrag... dus dat kan alleen nog maar beter worden grinning smiley Scheelt me nu al bijna 3 cent per km vergeleken met de Delta.
@Isla, ik vond 't ook jammer, slechte planning mijnerzijds. Helaas heb ik ook het rondje bij de andere auto's gemist... maar dan bewaren we dat toch voor de volgende keer! smiling smiley

Gisteren heb ik de Mégane volgens afspraak voor laswerk en de apk-keurig weggebracht. Van de garage een pracht van een leenauto meegekregen:

Spontaan ernstig depressief, ik snap niet dat mensen dit serieus aanschaffen. Er zit NIKS op, geen toerenteller, geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen. Niks. En dan zou deze bewuste Cuore ook nog eens 5000 euro moeten kosten. Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het motortje nog best gretig was, het kreng zat binnen no time op de 80. Maar toch, mijn auto is het absoluut niet.

En toen kwam er bericht over de Mégane. Behalve het laswerk aan de dorpel zat er wat meer aan te komen. De bonuspunten: remblokken- en schijven aan de voorkant, nieuwe band linksachter, stuurkogel rechtsvoor vervangen, katalysator vervangen (en vanwege geknutsel aan de constructie gelijk ook de middendemper), lichtbeeld linkerkoplamp. Allemaal iets meer dan verwacht. Totale kosten: 1250 euro.

Even denken. Doe maar niet, dat is ie niet waard. Maar wat doe je dan wel? Internet afstruinen! grinning smiley En daarna is het allemaal wat sneller gegaan dan ik had gepland en ben ik nu al thuisgekomen met wat anders. Snelle lo-fi telefoonfoto:

Een 306 S16 uit '95 met een fantastische kleur en interieur. Ook al een hogere prijscategorie dan m'n vorige twee auto's: hij stond voor 1250 te koop, en heb na een goed gesprek uiteindelijk 1000 bij de Mégane bij moeten leggen. Perfect is ie niet: op de rechterzijkant zitten een aantal lelijke krassen van een aanrijding en linksonder op de voorbumper zit een deukje. Maar het was wel de enige onverprutste S16 die op het moment te koop staat.

Technische staat: er moeten twee nieuwe voorbanden op (die er nu op liggen zijn bijna slicks nut smiley ), de hoedenplank is door de vorige eigenaar vakkundig verziekt met grote gaten voor speakers, er zijn wat details die aandacht verdienen, en de accu moet eens goed opgeladen worden (in het beste geval, in het ergste geval moet ik 'm vervangen). En aangezien het een 18 jaar oude Fransman is kom ik vast nog wel wat meer tegen grinning smiley

Maar hoewel ik er nu al erg blij mee ben is het lot me weinig gunstig gezind. Zojuist heb ik één van de banden lekgereden op een spijker op de weg, wat dan precies één van de goede banden moet zijn... dus een setje nieuwe banden komt er iets sneller onder dan gepland.

Verder kan ik er nog het een en ander aan doen om 'm zo origineel mogelijk te maken, maar dat is voor later. Eerst maar eens kijken hoe ie zich houdt.

Betere foto's volgen!
Anonieme bezoeker
Re: Timo / Renault Mégane Coupé 1.6e (1997)
12-06-2013 23:19
Oei, balen dat je alweer zo snel afscheid van de Megane hebt moeten nemen.
Ik hoop dat je aan de 306 meer plezier gaat beleven. Ik wens jou veel veilige km's toe.
Anonieme bezoeker
Re: Timo / over APK-ellende en een andere Fransman
12-06-2013 23:40
Het zit je niet mee, erg jammer je hebt wel leuke auto's gehad. Ik hoop alleen dat je niet al te veel geld verliest door het continu moeten vervangen van je auto. Hopelijk brengt de 306 je meer geluk!!!
Dank aan u beiden!

Geld verliezen valt bij deze overstap op zich wel mee, de Mégane stond voor een spotprijs te koop dus kostte me vrij weinig, en ik heb er nu nog 250 euro voor 'teruggehad'. Maar ik hoop inderdaad ook dat ik met de S16 iets langer doe grinning smiley
Ook een leuke auto Timo, net als de vorige.

Succes ermee.drinking smiley
Je blijft wel lekker bezig zo! Leuke auto hoor thumbs up
Je bent in ieder geval lekker aan het slopen geweest. Dat was toch ook een boel lol?
Volgende keer wil ik wel meedoen.grinning smiley
Ochja, ook maar gelijk een S16.. Toe maar weer! thumbs up. Hopelijk zit 't je met deze auto meer mee. De Megane gaat naar de sloop?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close