Wouter82: Chevrolet Corvette Coupe C4 (1986) |

Gepost door Wouter82 
De plaats van de RPO sticker wisselt nogal per bouwjaar volgens mij. Maar de buildsheet geeft er zeker duidelijkheid over.
Enkel lid van de SCARB Alfa Romeo club. Ik kijk een beetje rond bij de Hearthbeat Corvette club op het moment. Maar om nu met alles lid te worden van een club wordt een kostbare aangelegenheid :-)
Update! Zoals vermeld had ik het plan om de auto voorjaar 2016 een grote beurt te laten geven. In overleg met een specialist heb ik dat naar voren gehaald en de auto al half februari naar hem gebracht. Ik had een aardig lijstje meegegeven met vooral cosmetische punten, maar ook een aantal technische zoals de niet werkende koelfan. Uiteindelijk besloten om alleen het technische deel te doen, de rest komt wel een keer. De koelfan bleek gelukkig niet zo spannend, die werkt prima alleen zat die op een te zwakke zekering. Die fan geeft nogal een stroompiek en dus is 25A die er in zat niet voldoende, er is nu een minder gebruikelijke 40A ingezet. Verder bleek de ophanging achter compleet versleten, dus daar zijn nieuwe schokdempers en bijbehorende rubbers geplaatst. Verder nieuwe trekstangen voor en achter (moet nog eens opzoeken wat dat eigenlijk zijn confused smiley ) en nieuwe stutrods achter. Ook zijn achter de remblokken vervangen. De cruisecontrol heeft eindelijk een nieuwe vacuümslang gekregen en functioneert weer, behalve de cancel-functie. Evengoed heel fijn dat het weer werkt! De apk leverde gelukkig niets op. Dus was er nog ruimte voor een leuke verbetering: het monteren van een gasklephuis van een later model dat de motor een stuk meer vrijheid geeft: +50 pk! Althans, dat zou het moeten opleveren ofwel 300 in plaats van 250 pk. Heb tijdens de rit naar huis nog niet mijn best gedaan dat verschil op te zoeken smiling smiley Auto rijdt overigens wel merkbaar beter thumbs up

Wat foto's bij een ander bedrijf waar ik nog wat informatie heb ingewonnen over een andere mogelijke verbetering:








En dan het volgende project: nieuwe uitlaten. Rechts gaat het nog wel...


Maar links is het echt einde oefening met de eindstukken. Ook al lang geleden afgebroken van hun achterste bevestigingspunt.


Tijd voor actie dus. Heb al her en der nagevraagd naar de mogelijkheden en heb inmiddels een redelijk idee wat het moet worden. Knoop is nog niet doorgehakt, wordt vervolgt dus smiling smiley
Een broertje van je Corvette te koop in Canada. Echt géén geld! Eén Canadese dollar is €0,66. Alleen die transportkosten naar NL hè...

[m.kijiji.ca]
Zo, die ziet er inderdaad heel netjes uit. Wel een lichtere tint grijs, maar ook mooi. En inderdaad, dat is welhaast te geef nut smiley

2800i, het wordt iets op maat gemaakt en ik wil geen opvallende eindstukken. Ik overweeg om origineel na te laten maken, maar dan met andere dempers en het weghalen van de katalysatoren en wellicht het aanbrengen van een balanspijp om zo toch een verbetering van de gasafvoer en dus betere prestaties te bereiken smiling smiley
Ik was daar tot eergisteren, maar helaas erg kort en maar één dag een huurauto. Reken zo'n €2000 transportkosten, 25% bovenop de prijs (belasting enzo), en dan nog is ie niet echt duur. Echt gaaf hoor.

Ga je voor de uitlaten naar EPS, of laat je het ergens anders maken?
Waarschijnlijk EPS inderdaad. Heb ook bij twee andere bedrijven geïnformeerd. Eentje gaf niet thuis, de ander was op zich prima maar ik kreeg het idee dat EPS toch de meeste mogelijkheden biedt en het ook in één dag kan doen. Dat moet ook wel want het is voor mij wel heel erg uit de buurt nut smiley

C4's zijn nog altijd geen populaire Corvette, dat verklaart de lage prijs ook wel. Maar je hebt hem dus voor iets van 10.000 euro op Nederlands kenteken, en daarvoor kan je waarschijnlijk ook wel een vergelijkbare auto in NL kopen...
€7500 totaal denk ik. Daarvoor staan er in NL ook een paar. Ik vind de C4 het gaafst. En dan uiteraard het liefst eentje van mijn geboortejaar smiling smiley

EPS is een mooi bedrijf. Ben er tijdens mijn stage eens geweest. Moesten we vanuit Amsterdam een Transit Connect ophalen in Oosterhout en afleveren bij EPS (Hoogezand) en toen weer terug naar Amsterdam. Gelukkig hadden we een fijne S-Max 2.5T mee. 555km gereden nut smiley
Het Corvette-seizoen is ook weer begonnen, vorige week was de "pre-seasonmeeting" bij het Rijdend UNIFIL-museum "Dorstige Types" in Gorinchem. Boeiend museum, vooral door al het rijdende materieel maar ook de vele verhalen over de inzet van Nederlandse militairen in soms verre buitenlanden. Leuke bijkomstigheid was dat we binnen mochten parkeren smiling smiley



























En volgende week donderdag naar EPS in Hoogezand voor een nieuwe uitlaat thumbs up
Fantastische foto's, leuk uitje en prachtige corvettes.

Ben het ff kwijt, was de uitlaat een upgrade of het zelfde dan de huidige uitlaat?
Raadplegen jullie Andre Boer uIt Wezep weleens? Weet ook wel iets van Corvettes....
Gaaf man cool smiley
Ik heb niets met Amerikaanse wagens, maar de corvette vind ik ontzettend mooi.
Een C5 cabrio zou ik zo eens kunnen kopen van dat, die vind ik zo heerlijk.

EPS kan ik je van harte aanbevelen, wat een vaklui zijn dat, en ook nog eens gespecialiseerd in Amerikanen .
Ben er vorig jaar nog geweest om mijn uitlaatsysteem recht te laten zetten.
Echt serieus leuk spul doen ze daar, ferrari etc etc etc

Leuk museum ook.
C7A1 heel wat mee geschoten in mijn beroepstijd winking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2016 09:19 door Bofkont.
Weet niet waar je woont, amar heb een mooi adresje (region Ede) waar zelfs de dempers met de hand gemaakt worden. Alles RVS en nette prijzen.
Heeft ook bij al mijn amerikanen de uitlaten aangepast of vervangen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2016 09:58 door - Quatrelle -.
Ziet er uit als een leuke meeting. Ik had de mijne nog in de stalling toen. Inmiddels zelfs al met het dak eraf gereden.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe uitlaat straks. Dat en met al het onderhoud (niet meer bang zijn voor oververhitting) zal een leuk seizoen opleveren voor je.
Quote
Sketcher
Ben het ff kwijt, was de uitlaat een upgrade of het zelfde dan de huidige uitlaat?

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het plan is dat er een compleet nieuw systeem onder komt. Vanaf het spruitstuk tot en met eindstuk.

Quote
Bofkont
Gaaf man cool smiley
Ik heb niets met Amerikaanse wagens, maar de corvette vind ik ontzettend mooi.
Een C5 cabrio zou ik zo eens kunnen kopen van dat, die vind ik zo heerlijk.

EPS kan ik je van harte aanbevelen, wat een vaklui zijn dat, en ook nog eens gespecialiseerd in Amerikanen .
Ben er vorig jaar nog geweest om mijn uitlaatsysteem recht te laten zetten.
Echt serieus leuk spul doen ze daar, ferrari etc etc etc

Leuk museum ook.
C7A1 heel wat mee geschoten in mijn beroepstijd winking smiley

Dank je! C5 Cabrio is mooi inderdaad, al zal die wel heel anders zijn dan je SLK. Niet alleen qua rijden smiling smiley Ben benieuwd naar EPS, de verwachtingen zijn wel hoog gespannen smiling smiley En geen idee wat een C7A1 is grinning smiley

Quote
- Quatrelle -
Weet niet waar je woont, amar heb een mooi adresje (region Ede) waar zelfs de dempers met de hand gemaakt worden. Alles RVS en nette prijzen.
Heeft ook bij al mijn amerikanen de uitlaten aangepast of vervangen.

Bedankt voor de tip, maar ik heb al een afspraak met EPS in Hoogezand.

Quote
Engineer
Ziet er uit als een leuke meeting. Ik had de mijne nog in de stalling toen. Inmiddels zelfs al met het dak eraf gereden.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe uitlaat straks. Dat en met al het onderhoud (niet meer bang zijn voor oververhitting) zal een leuk seizoen opleveren voor je.

Het was slecht weer die dag dus de opkomst was helaas mager. Ben ook heel benieuwd en het seizoen zal zeker wel slagen! Al met er ook nog een hoop aan het interieur gebeuren, maar ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken.
Ja zo'n C5 cabrio is idd heel wat anders dan een slk grinning smiley
Amerikaan grof geweld tegen geciviliseerd Europees.

De C7A1 Diemaco was/is het standaard dienstwapen van de landmacht.

Maar succes bij EPS, zit trouwens in Kiel windeweer, zit in een oude grote fabriek, eerste keer dat je er komt is het even wennen, je moeten even een stuk naar achteren rijden over een soort van los gravel pad, maar er staan wel bordjes.
Vooral zomers is het bijna een magisch mooi plekje achter die fabriek , zo groen, je zult het wel zien.
Trouwens ook zeer aardige gasten daar en zeer vakkundig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2016 15:21 door Bofkont.
Goed bezig Wouter! thumbs up Nu maar hopen dat de koelproblemen definitief de wereld uit zijn. Die uitlaat komt vast helemaal goed en deze zal ongetwijfeld heerlijk klinken. Ik weet dat de Corvette zeker niet jouw meest EMW auto is, maar ik verheug me ontzettend om deze toch een keer te mogen zien.
Quote
smarter
Goed bezig Wouter! thumbs up Nu maar hopen dat de koelproblemen definitief de wereld uit zijn. Die uitlaat komt vast helemaal goed en deze zal ongetwijfeld heerlijk klinken. Ik weet dat de Corvette zeker niet jouw meest EMW auto is, maar ik verheug me ontzettend om deze toch een keer te mogen zien.

Ja ik ga er wel vanuit! We gaan het meemaken komende zomer. Uitlaat gaat optisch niet opvallen, dat wil ik heel bescheiden houden. Qua geluid moet het echter wel meer aanwezig worden, zonder dat het een asobak wordt of een brulboei op de snelweg. Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat. En wat betreft EMWaardigheid, de C4 heeft de minste status in het Corvette-wereldje volgens mij dus zo beschouwd is die best wel EMW smiling smiley En ik ben voornemens deze auto mee te nemen naar Overijssel winking smiley
Oeps! Had ik mooi de nieuwe uitlaat aangekondigd, heb ik het resultaat nog niet laten zien... Hierbij dan een (foto)verslag van hoe op 24 maart door EPS een nieuw uitlaatsysteem onder mijn auto is geplaatst.

Ik ben zeker wel een jaar bezig geweest met rondkijken naar mooie uitlaateindstukken, maar eigenlijk niks gevonden. Te veel chroom, te groot, te vierkant... ik was niet echt wat tegengekomen dat mij aansprak. Toen ik een keer een reportage tegenkwam over een unieke, nauwelijks gebruikte en tot op de banden in originele staat verkerende auto, viel eigenlijk het kwartje: ik wilde een uitlaat dat zo goed mogelijk lijkt op het origineel. Qua looks tenminste, wat wat betreft geluid en prestaties mocht het wel wat geoptimaliseerd worden. Een lawaaibak wilde ik zeker niet, maar het mocht wel wat minder "stofzuigerachtig" klinken. En door het verwijderen van de katalysatoren en een netter buizenwerk onder de auto wordt ook de gasafvoer verbeterd. Na een lange dag wachten was het dan eindelijk zo ver big smile smiley

Dit was mijn voorbeeld, een hagelnieuwe en volledig originele 86er convertible




Mijn auto op de brug bij EPS


En dit was zoals het er bij mij uit zag... lelijk, versleten, op, passé thumbs down









De middelste katalysator was kapot en dat heeft de gasdoorvoer vast niet geholpen nut smiley


De onderzijde van de uitlaatspruitstukken hadden wat kleine beschadigingen. Dit is met laswerk weer netjes gemaakt.


En de opbouw van het nieuwe systeem thumbs up


Eerste soundcheck met de einddempers nog dichtbij de spruitstukken. Besloten dat er ook een middendemper onder moest.





En dit is dan de middendemper, die hele mooi in de tunnel past.


En de rechter einddemper.




En dan de nieuwe eindstukken! Bescheiden diameter van 57 mm en op een redelijke afstand van elkaar.



En eenmaal zwart gespoten is het helemaal een mooie, moderne interpretatie van het origineel cool smiley







Al met al tevreden met het resultaat thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2016 17:43 door Wouter82.
Erg netjes zo. Ziet er mooi uit zo met dicht bij de originele look te blijven. De uitlaat hangt ook mooi onder de auto. In tegenstelling tot veel andere auto's hoort bij een Corvette de uitlaat niet het laagste punt te zijn en moet strak de ruimte in de bodemplaat volgen. Enkel naast het differentieel spant het erom of de uitlaat het laagste punt is of niet.

En met die overleden katalysator heb je zeker vermogensverlies gehad. Zal nu wel wat vrijer ademen zonder dat je gelijk de gehele tegendruk kwijt bent (dat vindt een motor ook niet fijn).
Mooi mooi, mijn buurman verkoopt zijn '94 Corvette, donkerblauw, en volgens mij aardig origineel, zelfde velgen als jouw grijze. Heb er nooit echt naar gekeken, maar eens doen dit week einde.

Hij wil een Lincoln terugkopen.
Engineer: het schijnt inderdaad best lastig te zijn om een uitlaat netjes onder een C4 te hangen. Volgens mij is het bij heel aardig gelukt. De auto heeft in maart ook een ander gasklephuis gekregen wat ook iets extra vermogen oplevert. Maar het vermogen vind ik niet heel belangrijk, veel belangrijker vind ik dat de motor nu veel makkelijker oppakt en bijvoorbeeld vanuit stilstand soepeler en vlotter op gang komt.

A3: leuk, mooi ook in het blauw. In het laatste Youngtimermagazine stond een vergelijking tussen een blauwe 85er en een Nissan 300 ZX. Ik heb geen ervaring met andere sportauto's, maar wat ik fijn vind aan de Corvette is dat het in de basis een hele ontspannen auto is. Zeker door de automaat kan je rustig toeren. Wil je echter eens serieus een slingerende Ardennenweg afboenderen dan is dat ook geen enkel probleem smiling smiley
Gaaf Wouter. Ik blijf he prachtige auto's vinden. Mooie uitlaat ook geworden. Had mijn keus ook geweest. De tijd van petjes en andere tjoeningmeuk hebben we wel gehad. We worden ouder Wouter.cool smiley
Mooi geworden, dat zijn flinke buizen die er onder zitten. smiling smiley
Een kapotte katalysator geeft prestatieverlies, een hoger benzineverbruik en dempt het geluid veel meer.
Ervaar je dat ook, nu je een nieuwe uitlaat en katalysator hebt?
Sorry ik had de laatste drie berichten gemist moody smiley Dank je Michiel, al ben ik nooit liefhebber geweest van opzichtig spul.
Nissan, sound is naar wens. Alleen bij 70-80 km/u komt er een forse brom het interieur in, maar die snelheid rijd ik niet vaak smiling smiley Hoe het van buiten klinkt weet ik niet precies, stationair lijkt het heel behoorlijk. Ik heb toevallig wel een filmpje waar ik langs rijd en accelereer en dat klonk best aardig. Weet niet of ik dat filmpje hier kan uploaden.
Spyderweb, ja de auto rijdt een stuk prettiger. Maar dat komt ook door een groter gasklephuis. De auto pakt nu veel makkelijker op vanuit stilstand en trekt soepeler door thumbs up Echt een verbetering dus.

Maar ondertussen...



Ik was laatst met een toerrit mee (waar overigens ook dat filmpje is gemaakt). Ik vond er helemaal niks aan, allemaal geshow en stoer doen met Ferrari's, AMG's en dikke Audi's. Maar goed, toch meegereden en na een korte pauze weer starten en... geen remdruk in het rempedaal. Paar keer geprobeerd, maar het pedaal verdween met amper weerstand zo in de vloer. Ook na een paar keer opnieuw starten bleef het probleem. In totaal 6x geen druk, 2x wel. Ik vertrouwde het niet dus de Wegenwacht laten komen (ik had zelf al de remvloeistof gecontroleerd en die zat vol). En helaas, of niet, toen hij er eindelijk was deed het probleem zich niet meer voor. Hij heeft nog wel even de wielen er af gehaald om te kijken of alles goed was. Daarbij geen hele gekke dingen gevonden en dus maar verder gereden en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Navraag in de club leverde op dat de hoofdremcilinder waarschijnlijk een lek heeft en dat de wegenwacht mij nooit had mogen laten verder rijden. Deze week een afspraak gemaakt met een Amerikanen-specialist in Den Haag en die vond het ook niet verantwoord dat ik er heen zou rijden. En dus is vanmorgen de auto opgehaald... tweede keer dat de auto op een sleepwagen staat sad smiley Maar goed, het probleem is duidelijk en zou snel opgelost kunnen worden. Het onderdeel is onderweg uit Duitsland. Beetje haast had het wel, want eind volgende week is het grote Corvette-gebeuren in Valkenburg smiling smiley
Ah das minder inderdaad. Altijd een rotgezicht als je auto op de ambu staat. Maar beter je auto dan jij winking smiley
Poeh, gelukkig is het goed gegaan, dat had blijkbaar heel anders af kunnen lopen. Vervelend om je auto af te moeten laten slepen, maar zoals je zelf zegt, gelukkig is de oorzaak bekend en kan het snel gefikst worden. Op naar Valkenburg!
Oeh! Dat klinkt wel vet op het vliegveld?

En ja rijden met een lekke hoofdremcilinder is niet aan te raden. Het is wel beveiligd om je nog tot stilstand te doen komen. Maar om dat nu meer dan een paar keer te doen.
Ach het is goed gegaan! En straks remt ie weer als nieuw.
Quote
michel1975
Ah das minder inderdaad. Altijd een rotgezicht als je auto op de ambu staat. Maar beter je auto dan jij winking smiley

Zeker waar smiling smiley De pest met deze auto is alleen dat hij vasthoudt aan het ritme "2 dingen laten maken, 1 nieuw ding gaat kapot". Laat ik het maar karakter noemen...

@ Nissan: van die beveiliging wist ik niet, ook al is het natuurlijk wel logisch. Maar in Valkenburg worden er ook toerritten gereden en ik hoop dat weer even lekker een paar stukken alleen te kunnen racen rijden. Door de Ardennen en de Eiffel, niet op het vliegveld. Want het is het Limburgse Valkenburg big smile smiley [www.corvette-fame.com]
Goeie update die uitlaat zo. thumbs up Ben benieuwd naar het geluid!
Ik heb de auto vanmiddag weer opgehaald smiling smiley Rempedaal voelt steviger aan dan voorheen dus het was al langer niet oké thumbs up
Super. Idd behoorlijk gevaarlijk, maar eind goed al goed. Uitlaat ziet er netjes uit. Wat blijft het toch een heerlijke wagen.
Geen nieuws, wel nieuwe foto's smiling smiley

In Friesland rond zonsondergang:
















Begin september meegeholpen voor Stichting Opkikker. Leuke bijkomstigheid was dat het verzamelpunt in het centrum van Den Haag was, dus een mooie gelegenheid om illegaal bij de Grote Kerk te parkeren. Al snel kwam er een motoragent polshoogte nemen maar toen het om een goed doel bleek te gaan was het allemaal prima smiling smiley









En op 25 september was de laatste meeting van het jaar van de Heartbeat Club. In Noord-Holland, en daar was het onverwachts warm. Dus dakkie er af, laatste keer dit seizoen waarschijnlijk smiling smiley



Dus best wat kilometers gemaakt de laatste tijd en dat gaat sinds alle werkzaamheden echt een stuk fijner thumbs up

Tot slot heb ik vanavond van forummer Phaeton W12 de Amerikaanse verkoopbrochure ontvangen! Een prachtig boekwerkje met mooie foto's, heel veel informatie en een geweldig jaren-80-sfeertje. Erg fraai zijn de losse bijlagen, waaronder eentje met de exterieurkleuren en eentje met die van het interieur. Inclusief een echt stukje stof en een stukje leder big smile smiley Met als bonus ook de brochure van de convertible er bij thumbs up Beroerde foto, maar goed smiling smiley

Nu Ik dit lees wil ik ook de auto weer in om een eindje te rijden. Ben j enog naar iets specifieks op zoek?, Hier is over een paar weken the national corvette show,
Anonieme bezoeker
Re: Wouter82: Chevrolet Corvette Coupe C4 (1986) |
09-10-2016 22:48
Blijft een mooie verschijning, Wouter! Ooit...ooit.smiling bouncing smiley
Zeker! Aardig detail is dat brochure is gedrukt in september 1985, dezelfde maand als waarin mijn auto is gebouwd smiling smiley

@ A3-White: interessant, maar ik weet zo gauw even geen belangrijke dingen. Ik denk er nog even over na thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2016 23:27 door Wouter82.
Ah wat een leuke updates cool smiley
EPS is een super vakbekwaam bedrijf op uitlaat gebied, zie dat staartmans je geholpen heeft, aardige vent, rijdt zelf al tientallen jaren dezelfde dikke Amerikaan al!!
Ziet er super uit die nieuwe uitlaat van je.

Staartmans heeft mijn uitsysteem van de SLK ook weer allemaal goed en rechtgezet 2 jaar terug.
Gave foto's van de Corvette! Het is toch een bijzonder futuristisch apparaat voor zijn tijd, aalglad en die eindeloze motorkap ook big smile smiley Ook leuk dat de 'Vettes voor de Grote Kerk mochten staan. Ik mis Den Haag zo wel een beetje, bij de AH om de hoek deed ik vaak mijn boodschappen.
Jazeker! Daar heb ik ook al weer wat kilometers mee gemaakt smiling smiley



Blijft een fijne auto. Was voornemens om dit (voor)jaar het interieur aan te pakken maar ik laat het maar even zo. Technisch is die behoorlijk op orde dus gewoon er lekker mee rijden thumbs up
Quote
D-C
Gave foto's van de Corvette! Het is toch een bijzonder futuristisch apparaat voor zijn tijd, aalglad en die eindeloze motorkap ook big smile smiley

Ik blijf het ontwerp ook schitterend vinden. Ruim 33 jaar oud alweer maar oogt nog behoorlijk modern, al zijn de klapkoplampen natuurlijk wel een relikwie van vervlogen tijden. En het interieur is uiteraard onmiskenbaar eighties smiling smiley
Blijft altijd mooi, op tijd onderhoud en prefentief wat week en dan blijft het op orde. Heb je stalling in je nieuwe woonplaats?
Quote
A3-White
Blijft altijd mooi, op tijd onderhoud en prefentief wat week en dan blijft het op orde. Heb je stalling in je nieuwe woonplaats?

Het beoogde huis heeft een zeer riante eigen stalling winking smiley
Blijft een prachtige wagen, altijd een uitkomst om een eigen stalling te hebben. Das wel een voordeel van ergens anders wonen ten opzichte van de randstad. Grondprijzen zijn flink minder dus krijg je meer ruimte voor hetzelfde geld. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.