ginkelvanmichiel's wagenpark. Marbella weer terug.

Gepost door ginkelvanmichiel 
Je kunt ook cruise control achteraf inbouwen, John Gold heeft mooie systemen die in nieuwe en ook in hele oude wagens ingebouwd kunnen worden. Anders had ik het naar Italië met 1300km op 1 dag ook niet volgehouden.

En veiligheid....... Als je een wrak ziet (net gebeurd cq op transport), dan wordt je idd met je neus op de feiten gedrukt dat een (elke) auto slechts blik is. Een 141 Panda is natuurlijk zwaar in nadeel tov een nieuwere auto als het om botsen gaat. Ik heb ook wel eens om mij heen gekeken, maar in de 141 Panda voel ik mij het prettigst en vind het dan ook leuk om te rijden. Vooral in buitenland is het nog leuker. Nederlanders zijn een gehaast volk, veel bumperkleven als het hen niet zint. Dat maakt het autorijden niet leuker van, sterker nog gevaarlijker.

Als je voor de veiligheid een auto moet uitzoeken, wellicht kun je beter dan geen auto meer gaan rijden. Wat voor voertuig je ook rijdt, zelfs een vrachtwagen (daar zit je pas veilig in), ongelukken blijven voor elke partij gewoon k*t.

Suc6 met je zoektocht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2018 13:26 door BillytheKid.
Die Civic van Arosa en Meike was dan wel wat geweest. Of anders een Insight?
Anonieme bezoeker
Re: ginkelvanmichiel's wagenpark. Nieuwe start.
02-07-2018 13:28
Ja zoiets heb je op een 50 weg al, kan je nagaan wat er met 120 gebeurd
Moet wel eerlijk bekennen dat ik me nooit verdiept heb in veiligheidstests en sterren weet ook niet of je daar blind op af kan gaan.
Wel veel jaartjes op de weg gezeten voor werk en veel platgereden auto`s gezien, ik vind die hogere kosten wel een goede investering voor je veiligheid, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten
Sterren worden tegenwoordig ook gegeven voor actieve veiligheidssystemen, dus een auto met 3 sterren kan net zo goed 5 sterren krijgen op botsveiligheid maar ontbeert de ESP, anti-roll over beveiligingen en weet ik wat niet allemaal.

Hoeft niet te betekenen dat de auto onveilig is, een Up! kan prima zonder ESP.

Tegelijkertijd begint veilig rijden ook bij jezelf, geduld hebben levert minder gevaarlijke situaties op dan als je altijd als snelste wilt rijden. Dus ik denk dat de Kadett nog heel lang heel veilig kan zijn. En anders kun je altijd nog een rolkooi erin laten zetten. winking smiley
Al gedacht aan een nieuwere, vijfdeurs Fiat Panda?
Net terug uit Apeldoorn alwaar ik een Fiesta MK6 automaat heb bekeken en getest. Bleek een importauto met hier en daar wat plekjes, maar over het algemeen best een nette auto. Automaat schakelde goed en de auto heeft recent nog onderhoud gehad volgens de sticker onder de motorkap.
Overduidelijk geen nieuwe auto, want van 2005, maar verder oke. Arico deed het niet, dus die zal wel leeg zijn, maar volgens zeggen wordt die gerepareerd en zit er ook nog een maand garantie op de auto. Klinkt niet slecht.

Belangrijkste: géén last van m'n been, zelfs zonder cruisecontrol en in de stad.

Wat ik er jammer aan vond: flinke kras op de zijkant en een brandgaatje in de bestuurdersstoel.

Prijs was, op basis van de ANWB koerslijst, ook gunstig.

Het enige waar ik een beetje mee zit is dus dat het een import is.
import hoeft niet slecht te zijn hoor. Als je hem laat nakijken en er komen geen gekke dingen uit, zou ik het wel aandurven. Dit zijn wel sterke auto's.
overigens: niet op de sleutelbloemstraat geweest. Bedrijf heeft positieve reviews. (met dank aan Micha voor de opmerking over handelaren in apeldoorn!)
Maar dan ga je nog steeds voor een versie met de instapstoelen. Geen optie voor een sportievere versie?

Of een Ghia.
Die Ghia is 1,5x de prijs van deze Futura. Maar goed, dit model stoel zit in mijn geval oke. Ik heb nog niets besloten, eerst rondkijken.
aha! maar eens even informeren naar die C3. Klinkt ook wel aantrekkelijk!
Is dat niet allemaal een stap terug tov de Corsa?
qua leeftijd wel, maar voor de rest niet. De Corsa was namelijk kaler dan kaal.
Ja, dat is waar.
Een gekke outsider: een Audi A2?
Ook al ben ik zelf een Ford fan, deze generatie Fiesta doet mij echt helemaal niets. Ik zou echt gaan voor een leuk Japans automaatje. Leuke Sirion
Andere mogelijkheid: Renault Modus of Nissan Note met automaat?
sirion is wel leuk inderdaad! maar minder veilig. (maar 3 sterren, en het poppetje van euroncap is bruin, dus niet zo oké zeg maar)
Als je naar een Fiesta kijkt kan dit ook wel toch? Rijdt heel niet slecht en zo'n late Futura is niet zo heel duf: [www.marktplaats.nl]
Alleen hadden ze zo te zien geen cruise control, bij enkele exemplaren zie ik wel een aftermarket-exemplaar.
Een B-segmenter of kleine MPV met automaat moet wel goed te vinden zijn lijkt me.
Zorg dat je koopt bij een zaak die je vertrouwt. Beter een goede aanbieder waar je iets meer betaalt dan een aanbieder waar je alleen maat sh*t over je heen krijgt of in je maag gesplitst krijgt.

Je hebt genoeg ellende met de Corso gehad. Dat wil je geen tweede keer.
Die Fusion vind ik erg leuk, natuurlijk wel wat zwaarder en minder zuinig. Maar de getoonde Fiesta lijkt me ook geen zuinigheidswonder.
Niet om reclame te maken, maar ik bedacht me ineens dat ik zelf op de zaak deze Focus automaat in de rij heb staan. Niet de jongste en ook niet de minste kilometers, maar wel een auto waarvan ik je alles kan laten zien qua onderhoud door de jaren heen.
verlichting2
Zorg dat je koopt bij een zaak die je vertrouwt. Beter een goede aanbieder waar je iets meer betaalt dan een aanbieder waar je alleen maat sh*t over je heen krijgt of in je maag gesplitst krijgt.

Je hebt genoeg ellende met de Corso gehad. Dat wil je geen tweede keer.

Exact. Bij de Fiesta hierboven krijg ik sws een maand garantie. Iig al netjes. Maar ik overhaast niet.
Anonieme bezoeker
Re: ginkelvanmichiel's wagenpark. Fiesta bekeken
03-07-2018 01:10
Prijs en anwb koerslijst zijn in deze denk niet relevant, het is een import dus zowiezo al minder waard
Als het onderhoudsboekje volledig ingevuld is zou je de gok kunnen wagen, en is de teller ws niet teruggedraaid, maar ook die worden vervalst al zal dit niet echt in het goedkope segment gebeuren

Maar deze Fiesta`s zijn toch genoeg te vinden? kwam trouwens pas ook een leuke Mitsubishi Colt automaat tegen bij een garage waar ik was, dat is ook wel een leuke goede auto en betaalbaar
Deze generatie Fiesta is heel veel verkocht met durashift gerobotiseerde handbak. Ik weet niet, maar ik ken dat spul van Opel, en dat moet je niet willen. Deze Fiesta heeft een ouderwetse koppelomvormer.
Zo zie je maar hoe mensen verschillen. Ik heb een keer een ritje Brussel moeten doen met heel veel file in zo'n type. Wel een handbak. Totale nachtmerrie en echt dagen last van gehad. Maar ik merkte al toen ik instapte dat het niet klopte qua zit. Ik kan dus in ieder geval bevestigen dat dit type Fiesta net wat afwijkend is. Helaas heb ik in het A segment ook weer niet met heel veel auto's gezegd anders zou ik je op pad sturen naar alle auto's waar ik beroerd in zit. big smile smiley Die moeten dan wel perfect zijn voor jou.
Een Focus uit die tijd ben ik ook niet kapot van trouwens maar die ken ik alleen van de bijrijderskant.

Tja, goed gevoel, maand garantie.. Het blijft natuurlijk altijd wel een beetje een gok maar de pech die je had met de Corsa is ook wel echt uitzonderlijk. Dat zou je niet snel weer gebeuren. Kijk er nog eens een of twee, desnoods met zo'n robot automaat. Maar dan kan je wat beter motor geluid en staat van het interieur etc vergelijken. Krijg je sneller een indruk van de staat van dit exemplaar.
Vandaag een Honda Jazz cvt bekeken. Met name die CVT leek me een uitkomst.
Helaas. Dus niet. Stoelen waren helaas veel te vlak, en de betreffende auto kwam helaas niet vooruit toen ik de snelweg op ging...
Jazz valt dus helaas af. Maar weer verder kijken.
Te vlakke stoelen? En die in de Corsa hellen toch juist te veel? Of kreeg je in de Jazz geen last van je been? Ik probeer een beetje uit te vinden waar het in zit.
voorkant van de stoel moet omhoog wijzen zodat ik genoeg steun heb aan m'n bovenbeen. Het zit voornamelijk in mn Iliopsoas (heup-liesspier) knie. Bij de Jazz was de steun er niet waardoor ik dus continue belasting heb op die heup-liesspier. Het wordt nog erger als ik m'n been moet optillen bij het wisselen van het pedaal.
Ik dacht juist dat de Corsa dat wel had, zo'n naar achteren hellend zitvlak?
Het lijkt me dat je zo'n zit vooral vindt bij een wat sportiever model (al had de Golf 2 met in hoogte verstelbare stoelen dit ook, daarbij wat de voorzijde namelijk gefixeerd en het scharnierpunt: bij verstellen zakte alleen de achterkant). Is het overigens mogelijk om bij de Corsa de stoel aan de voorkant iets hoger te monteren, bijvoorbeeld ophogen met langere bouten en wat ringen eronder? Dat doet men bij een Focus ook wel eens.
Dat is op wat duurdere auto's wel een optie. Dat je de voorkant van de stoel naar boven kan kantelen om zo meer steun voor je been te hebben, heeft onze V40 ook.

Is een op maat gemaakte stoel niets? Of een AGR stoel van Opel? Volledig ergonomisch verstelbaar. Ik zou de eis van gewicht wat laten vallen, en vooral met jou kilometers gaan voor een wat volwassener auto met goede stoelen. Is ook vaak een stuk veiliger, levert minder stress op met je blessure.

Ik zie geen budget.. 7k is vast teveel?
[www.autotrack.nl]
Corsa heeft ook een vlakke stoel, hoewel minder erg dan de Jazz.
Maar goed, de Corsa is ondertussen ook verkocht, dus ik heb nu de ruimte te kijken.

ter helpende hand:
Budget: 3k
max. gewicht: 1050 kilo
automaat
cruise control gewenst, maar dat is evt. nog in te bouwen.
minimaal 4 sterren veiligheid
bouwjaar vanaf 2003.

Dus dat maakt het niet zo gemakkelijk winking smiley
Autotrack geeft deze, in het noorden van het land. Aantal sterren weet ik niet van de Lancia, Mazda heeft er 4.

[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]
Lastig inderdaad!
Ik wou een Kia Rio voorstellen (rond 2007) maar die is net te zwaar (de gewone 1.4, de automaat is nog zwaarder).
Ik vond zelf dit een fijne ruime auto met (voor mij) goede stoelen, vlak maar met een lichte helling.
Als tegenhanger … is een Getz (1) of (2) misschien wel wat, in het algemeen een betrouwbare auto, maar niet spannend... Helaas zijn uitvoering met cruise control zeldzaam...
Er rijden er hier op het forum meerdere rond - misschien kunnen zij wat over de stoelen zeggen?

Een Ford Fiesta zit ook best goed, maar zoals je eerder al aangaf, is dat ook erg persoonlijk.
Ga je voor nog meer degelijkheid is een oma Duck mobiel, eh … Nissan Micra ook nog wel wat.
Degelijk, betrouwbaar, maar helaas ook de CVT volgens mij waar je bij de Jazz niet zo van onder de indruk was...

Succes met je zoektocht!
ginkelvanmichiel
Corsa heeft ook een vlakke stoel, hoewel minder erg dan de Jazz.
Maar goed, de Corsa is ondertussen ook verkocht, dus ik heb nu de ruimte te kijken.

ter helpende hand:
Budget: 3k
max. gewicht: 1050 kilo
automaat
cruise control gewenst, maar dat is evt. nog in te bouwen.
minimaal 4 sterren veiligheid
bouwjaar vanaf 2003.

Dus dat maakt het niet zo gemakkelijk winking smiley

Dat maakt het idd heel lastig. Temeer ook omdat je heel specifiek bent qua zitten. Ik denk dat je toch ergens moet inleveren; bouwjaar, budget, gewicht. Eerder genoemde V40 vind ik wel een goede. Of S60, een vroege. Dan teer je alleen in op gewicht.
P. Klieder

Dat maakt het idd heel lastig. Temeer ook omdat je heel specifiek bent qua zitten. Ik denk dat je toch ergens moet inleveren; bouwjaar, budget, gewicht. Eerder genoemde V40 vind ik wel een goede. Of S60, een vroege. Dan teer je alleen in op gewicht.

Een orginele S40 (nog iets lichter dan een V) lijkt mij ook een goede. Vanaf 1200 kilo (slechts 50 kilo /1 belastingsklasse te hoog). Maar de aanschafprijs compenseert dat ruimschoots. De stoelen hierin zijn onafhankelijk van elkaar aan de voor- en achterkant te verstellen. Daarnaast zijn ze voorzien van van een lendesteun, dit kan de zithouding natuurlijk ook sterk verbeteren. Daarnaast hebben ze bijna allemaal cruise control en zit je ook qua veiligheid behoorlijk goed. Wel even goed kijken naar roest op de wielkasten.
Barri
Het lijkt me dat je zo'n zit vooral vindt bij een wat sportiever model (al had de Golf 2 met in hoogte verstelbare stoelen dit ook, daarbij wat de voorzijde namelijk gefixeerd en het scharnierpunt: bij verstellen zakte alleen de achterkant).

Ik zat ook aan de zitpositie van een Golf 2 te denken, daar stond de stoel zoals je beschrijft ook wat naar achter gekanteld. Zat inderdaad erg prettig.

Wellicht moet ts eens wat Volkswagens proberen?
Een Colt is al meer genoemd, maar lijkt me een goede optie. 950 kg en 4 sterren voor de veiligheid. Stoelen lijken, op de foto iig, wel hellend.
Hyuandai Getzzz (4 sterren):
[www.autoscout24.nl]

Peugeot 206:
[www.autoscout24.nl]

Degelijke Toyota Yaris:
[www.autoscout24.nl]

Offf een Skoda Fabia, wel iets meer auto:
[www.autoscout24.nl]
Dank voor alle tips weer. Die Colt ziet er idd ook goed uit!
Hoor ik Hyundai? smileys with beer

Uit ervaring weet ik dat een Ypsilon erg fijn zit, en zeker dit model is net wat comfortabeler als de concurrentie. Luxe uitgevoerd, en deze generatie is ook vrij degelijk. (cruise-control en automaat af-fabriek)

Ik heb zelf een Getz, en op de 1.3 sowieso, kan je ook de zitting verstellen, zelfs zo dat je voor hoger zit dan achter. (tenminste zo lijkt mijn beleving)
Ik weet dat de Getz ook met automaat is geleverd, volgens mij niet of nauwelijks met Cruise Control, maar dat is dus wel in te bouwen. Automat in Assen kon het me leveren voor (nu weet ik het niet helemaal meer) 300-500 euro.

Qua degelijkheid en kosten is een Getz erg fijn, er gaat amper wat stuk en dan is het vaak ook nog goedkoop op te lossen. (daarom ben ik voor een Getz en niet voor een Yaris gegaan, de Getz doet volgens de ANWB niet onder)
Een Mercedes A-klasse?
[link.marktplaats.nl]
[link.marktplaats.nl]
[link.marktplaats.nl]
[www.autotrack.nl]

met autotrack kun je ook zoeken op het gewicht van de auto, misschien wel handig.
zo'n a is ook wel leuk! Maar ik meen te herinneren dat ze nogal storingsgevoelig waren. Dat nog maar nazoeken.
Fusion 1.6, 1055 kg: [www.autowereld.nl]
Een 1.4 zal wat lichter zijn en is ook onder de 3 mille te vinden.
Ik ben benieuwd wat je van de zitpositie en rijervaring van zo'n A vindt. Bij mij hoort-ie bij de beroerdste auto's die ik heb gereden.
Goed waardeloos als je lichamelijke klachten krijgt van de standaard autostoelen. Zou me persoonlijk niet zo druk maken bij het zoeken naar een auto om de bestuurdersstoel. Eenmalig een investering doen in een aangepaste stoel en je hoeft je de eerste 10 jaar je niet mee druk te maken over je zitpositie. Ken zelfs een bedrijf die gebruikte stoelen aanbiedt en deze ook nog naar jouw eisen kan aanpassen.
haarr
Autotrack geeft deze, in het noorden van het land. Aantal sterren weet ik niet van de Lancia, Mazda heeft er 4.

[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]

Helaas kan ik uit ervaring vertellen dat het met de veiligheid van de Lancia wel goed zit. Deze zal ook wel rondom in de airbags zitten. Persoonlijk gezien zou ik als ik TS was zeker bij deze auto gaan kijken.
wel leuk, die Lancia. Maar die bak is volgens mij een dualogic bak van Fiat. Die staan niet bekend als bepaald betrouwbaar helaas crying smilie
We hebben net een aangepaste stoel weggegooid. Natuurlijk zijn die op maat gemaakt, maar wellicht paste ie je. Mijn vader heeft altijd een aangepaste stoel gehad en dat is hem uitstekend bevallen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close