ginkelvanmichiel's wagenpark. Met de Dyane op stap

Gepost door ginkelvanmichiel 
nee, er hebben flink wat adders onder het gras op een nieuwe koper gewacht...
Vreemd hoor, een Corsa D staat nou ook weer niet echt bekend als een vreselijk slechte auto. Maandagochtendexemplaar of een auto met een slechte jeugd?
Balen zeg, zeker als je de auto toch wil verkopen...
Na twee maanden de koppakking al overleden? Geen belletje naar de oude verkoper?
Terence
Na twee maanden de koppakking al overleden? Geen belletje naar de oude verkoper?

dat ga ik inderdaad doen. Hij nam vandaag alleen niet op. Echter: auto gekocht zonder garantie, dus ja...
Zo, das zuur.... zit niet mee met de Corsa; je zult wel heimwee hebben naar de Kadett?
De Kadett heb ik gelukkig nog. Dus die is vandaag mee naar het werk. Maar... die moet morgen voor de APK. En aangezien er sinds de vorige weer zo'n 20.000 km op zit kan daar natuurlijk ook wat aan mankeren.
Verder had hij er vanochtend absoluut geen zin in. Snel even de verdeelkap schoongemaakt en toen met wat doorstarten hem aan de praat gekregen.
ginkelvanmichiel
Terence

dat ga ik inderdaad doen. Hij nam vandaag alleen niet op. Echter: auto gekocht zonder garantie, dus ja...

Garantie of niet, binnen 6 maanden ligt de bewijslast dat het aan jou te wijten is bij de verkoper. Gaat m niet echt lukken. Auto voldoet domweg niet, auto door verkoper laten herstellen.
Even teruggebladerd: ah, Corsa is wel bedoeld als opvolger, maar de Kadett is nog niet weg. Nou, dan wist ik 't wel winking smiley
Terence

Garantie of niet, binnen 6 maanden ligt de bewijslast dat het aan jou te wijten is bij de verkoper. Gaat m niet echt lukken. Auto voldoet domweg niet, auto door verkoper laten herstellen.

ah, kijk, is dat ergens wettelijk vastgelegd? Want stel dat hij niet wilt meewerken...
Spannende dag: vanochtend de Kadett naar de APK gebracht (moet 1 april gekeurd zijn) en de garage gebeld waar ik de Corsa heb gekocht. De eigenaar van de garage gaat kijken hoe het probleem kan worden opgelost en belt me vandaag terug.
ginkelvanmichiel
Terence

ah, kijk, is dat ergens wettelijk vastgelegd? Want stel dat hij niet wilt meewerken...

T is wel een koppakking, en alhoewel ik hoop en ervan uitga dat de garage de rekening wil delen is het onweerlegbaar dat de auto na reparatie beter is dan voorheen.

Afhankelijk van de schade die de koppakking laat zien had je die gewoon niet kunnen zien aankomen. Dus ja ben het ermee eens dat het de garage zou sieren om een coulance regeling met je af te spreken.
Maar ik vind niet dat het 100% op hun verantwoording is af te schuiven.
We gaan het zien. Afspraak is nu dat de garagist de auto komt ophalen en vervolgens gaat kijken wat er precies aan de hand is. Daarna afwachten wat de kosten zijn. Hij heeft in ieder geval al aangegeven dat we dan de kosten zullen verdelen, dus dat klinkt in ieder geval positief.
Goed. Kadett afgekeurd. Gelukkig niets ernstigs: - kleur koplampen verschilt (al opgelost met een nieuw peertje)
- ashoes lek
- stuurkogelhoes gescheurd
- scheurtje in branstofleiding bij het filter.

Slijtageonderdelen dus. Morgen wordt hij gerepareerd en goedgekeurd. smiling smiley
Dat valt reuze mee dan, alles repareren voor een fractie van die Corsa.thumbs up

Met dank aan m'n vader die even de sleutel heeft overhandigd (en foto heeft gemaakt):
Corsa is opgehaald door de verkopend garagist, en die gaat ermee aan de slag. Waarschijnlijk zullen de kosten 50/50 verdeeld worden, dat is in ieder geval vooralsnog de afspraak. Ik ben benieuwd...
Ik vind dat persoonlijk wel keurige service Michiel. Hopelijk houd die zich er inderdaad aan. winking smiley

Let wel op dat de kop even gevlakt word, evenals (niet wetende wat voor distributie erop zit) een nieuwe distributieriem (mocht die erop zitten, als het een ketting is heb ik niks gezegd)
kop moet zeker gevlakt gezien de mate van het lek... Hij heeft verder een d-ketting, en die is bij 133.000 km al vervangen, dus dat zit wel goed.

edit: overigens is de Kadett nog niet goedgekeurd, het bleek dat de brandstofslang zo slecht was dat hij vervangen moest worden, maar het is een of andere slang die over gaat van diameter 1 in diameter 2, en die moest worden besteld. Wordt het nog volgende week...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2018 22:04 door ginkelvanmichiel.
Goed.
De Kadett was gisteren eindelijk klaar. Nieuwe ashoes, stuurkogelhoes en brandstofslang gemonteerd.

Ik vanochtend op goed geluk lekker naar m'n werk, *poef* Kadett uit, gestrand op de A27... Dynamo vastgelopen (en dat is wel opmerkelijk, want hij maakte nooit echt herrie).
Gelukkig was de ANWB er in 10 minuten en nog geen uur later was ik, met gerepareerde Kadett en wel, op m'n werk. Wel een kostbaar onderdeel... Maar ik was al blij dat ze bij de ANWB op steunpunt Naarden nog een nieuwe Kadett-dynamo op voorraad hadden!

Overigens van de Corsa nog helemaal niets gehoord. Ik ga dus vanmiddag bellen. Ben wel benieuwd naar een indicatie.
Garages en communiceren. Het blijft een bijzondere combinatie. Hopelijk heb je hem snel weer terug. thumbs up
Heb je het overschrijvingsbewijs soms meegegeven bij de Corsa? winking smiley
Ben wel benieuwd naar hoe en wat!
1 keer pech en een nieuwe dynamo maakt hem alsnog betrouwbaarder en goedkoper dan de Corsatongue sticking out smiley
Dat laatste is zeker waar. Hoewel de koppakking van de Kadett ook vervangen is in 2015. Maar dat was niet zo'n ingrijpende klus.

Ik hoop wel dat het hier bij blijft. Wordt nogal een kostbare geschiedenis zo.
Vanochtend even gebeld naar de garage m.b.t. de Corsa, en ze zijn er mee bezig. Hij hoopt hem in de loop van volgende week af te hebben... Koppakking was inderdaad door. Ben wel benieuwd naar de kosten!

Dan iets anders:
Omdat ik de Marbella wil opknappen vanwege ondermeer afbladderende bumperverf ben ik vandaag maar eens begonnen. Eerst de oude bumper eraf zien te halen. Dat ging, voor het eerst sinds 1987, niet van harte... Ofwel: bouten afgebroken. Ik dacht vervolgens aan nieuwe steunen maar die zijn net zo zeldzaam als de auto zelf (onvindbaar) en dus heb ik ze maar gerepareerd. Nieuwe bouten erin gelast, en ook nog e.e.a. gerepareerd. Toen nieuwe spatlappen geplaatst (die niet tegen de banden lopen) en was stap 1 klaar. Nu de voorkant nog! (gelukkig heb ik daarvoor wel nieuwe steunen)

bumper eraf:

steunen opgeknapt:

nieuwe bumper er op:

en de nieuwe spatlappen:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-04-2018 21:28 door ginkelvanmichiel.
Ik werd getipt door een vriend dat er in Oldeberkoop een Marbella ligt op een sloop, sterker nog er liggen daar 2, en de ene is een oude(oranje knipperlichten)! De andere weet ik niet.

Balen trouwens van de Corsa, dat verwacht je niet van zo'n nieuwe auto! Netjes hoe de garage zich opstelt tot nu toe!!
Netjes Michiel, ziet er weer keurig uit!

En die historie is zeker leuk. Wouter heeft ook ooit een foto gemaakt van mijn auto in Amsterdam, ver voordat ik hem had!
Vanmiddag maar weer eens gebeld hoe het met de Corsa staat. Uit het (korte) gesprek kon ik wel afleiden dat er nog niet zoveel gebeurt was. Meer dat vastgesteld was dat de koppakking lek was... (ja, dat had ik ook wel door). Deze week is hij dus nog niet klaar... a.s. zaterdag maar weer bellen, en dan aangeven dat ik hem de woensdag erop, 18 april, kom ophalen. Beetje tempo maken...
Auto kost me een vermogen terwijl ik er niet mee kan rijden. Dát bevalt me niets.
Hoe bedoel je dat je Corsa een vermogen kost? De wegenbelasting en verzekering?

Koppakking vervangen, mits goed gebeurt kan een in kleine week klaar zijn. Kop moet gevlakt worden, wat door een ander bedrijf gedaan wordt. Dit kan weer verzenddagen kosten als ze het zelf niet brengen. Er zullen ook onderdelen besteld moeten worden, nieuwe rekbouten en ander materiaal. Mooier is om de cil.kop te reviseren. Kost iets meer, maar dan is motor gewoon weer als nieuw.

Persoonlijk zou ik niet teveel pushen, niet zodanig dan MOET de auto klaar zijn. Je hebt de luxe dat je meer auto's hebt. Anders heb je kans dat het afgerafeld wordt en ben nog verder van huis.
Leuk dat ze 'm zelf willen herstellen, maar dat mag wel met een klein beetje prio, of anders erg goedkoop.
BillytheKid
Koppakking vervangen, mits goed gebeurt kan een in kleine week klaar zijn. Kop moet gevlakt worden, wat door een ander bedrijf gedaan wordt. Dit kan weer verzenddagen kosten als ze het zelf niet brengen. Er zullen ook onderdelen besteld moeten worden, nieuwe rekbouten en ander materiaal. Mooier is om de cil.kop te reviseren. Kost iets meer, maar dan is motor gewoon weer als nieuw.

Persoonlijk zou ik niet teveel pushen, niet zodanig dan MOET de auto klaar zijn. Je hebt de luxe dat je meer auto's hebt. Anders heb je kans dat het afgerafeld wordt en ben nog verder van huis.

Een beetje garage heeft wel een revisiebedrijf vlakbij zitten waar ze een contract mee hebben dat ze dit soort werk makkelijk en snel kunnen uitbesteden. Deze hebben ook alle pakkingen op voorraad, zeker voor een courant model zoals de Corsa. Mijn kop heb ik daar op maandagmiddag om 16:30 heen gebracht en is op dinsdag om 15:00 weer bij de auto gekomen, inclusief een heleboel gloednieuwe onderdelen om hem weer even volledig 100% te krijgen, Dit was ook een volledige revisie. Dat de motor als nieuw is klopt niet, het onderblok is niet als nieuw en ik ben met je eens dat dit niet extreem hard slijt bij een 1.2 en het gevoel na een koprevisie stukken beter is. Maar met deze km-stand zou dat allemaal niet nodig moeten zijn. Hij loopt ook niet op LPG dus hij zal niet zo hard slijten als bij jouw Panda.

Qua afraffelen denk ik best dat je de termijn gewoon op woensdag kunt zetten. 3 werkdagen moet ruim voldoende zijn! Als het mij lukt in die tijd, dan een garagebedrijf met geschoolde mensen helemaal.
daarom.
En wat betreft: ik heb 2 auto's die in de belasting zitten en een dure verzekering hebben. Dat maakt het erg kostbaar. De Corsa moest de Kadett vervangen. Het was niet de bedoeling ze naast elkaar te hebben...

Kadett doet het gelukkig weer goed na het euvel met de Dynamo, en heeft me weer van- en naar mijn werk mogen brengen.
Als de hele boel terug is maar eens wat advertenties gaan plaatsen.

Verder was ik bezig met het opknappen van de Marbella, en nu is Hoek Transmission mijn bumper in het verzendtraject kwijtgeraakt! Geprobeerd via WinParts (de verkopende partij) een andere te regelen, maar dat kan pas als ik deze retour stuur... Lekker als je hem niet hebt ontvangen. Dat was dus ook de laatste keer dat ik iets daar bestel eye rolling smiley
ginkelvanmichiel
Als de hele boel terug is maar eens wat advertenties gaan plaatsen.
Voor de Corsa neem ik aan?
ja dat denk ik wel...
En misschien dat ik het wagenpark verder ook wat ga uitdunnen. Nog niet helemaal zeker hoor, maar ik heb gewoon geen tijd en ruimte om ze allemaal in tip top staat te houden... Daarnaast is de Kadett nu nog zo goed dat ik hem nog kan verkopen. Ik ben bang dat hij op een gegeven moment toch de typische trekjes gaat vertonen, en dan is dat ook afgelopen. Zeker nu zaken als spatbordranden, dorpels en de bodem vooraan nog heel redelijk zijn.
Zo'n Kadett heb ik ook wel een zwak voor. Was mijn eerste auto, een witte 1.3NB S6 Club uit 1988.
Maar ik weet ook dat wanneer dorpels en wielkastranden er nog redelijk uit zien, dat het onderhuids vaak al een heel ander verhaal is.
dat klopt. Gelukkig is de mijne een paar keer flink volgestort met ML. Dat is nu nog wel terug te zien.
Maar, het blijft natuurlijk een auto van 27 jaar oud, waarvan bekend is dat het metaal niet het beste was smiling smiley
Vandaag ook begonnen met de voorkant van de Marbella.
Alleen moet de bumper daar geleverd worden door Koopman TransMission... een tip: koop NOOIT een bumper bij winparts als je weet dat hij door Koopman TransMission geleverd moet worden... De vrachtwagen is al kapot geweest, de bumper is kwijtgeraakt, en vandaag zijn ze hem vergeten in te laden... Stelletje imbecielen daar confused smiley.

maar goed. Ik heb het voorfront onder handen genomen. Zat wat oude schade aan en wat roestpuntjes, dus de boel kaal gehaald, gemenied en in de industrielak gezet. Heb voor zwart gekozen omdat het toch achter de bumper zit, en ook omdat ik de pot nog had staan...

Goed bezig! Ik neem aan dat je de Kadett nog wel even houdt tot je een andere dagelijkse auto hebt die het ook goed doet? Wat denk je dat je gaat zoeken?
Ja, de Kadett is net weer door de APK, dus ook daar zal ik wat plekjes bijwerken (in de meivakantie denk ik) en dan kijk ik wel weer verder. In Spanje heb ik gereden met een Panda van het nieuwe type. Misschien dat ik daar eens mee ga proefrijden. Of iets heel anders. Ik zie wel smiling smiley Eerst de Corsa maar 'ns terug zien te krijgen grinning smiley
Nico GTR
Dat de motor als nieuw is klopt niet, het onderblok is niet als nieuw en ik ben met je eens dat dit niet extreem hard slijt bij een 1.2 en het gevoel na een koprevisie stukken beter is.
Je controleert de zuigerveren of ze nog goed zijn, door op de cil. diesel te doen en nachtje laten staan. Als niveau hetzelfde is volgende ochtend, dan zijn de zuigerveren nog goed. En als de revisie goed is, dan is de cil.kop nog beter als nieuw. Alles wordt op maat ingeslepen, hetgeen in een fabriek niet gebeurt ivm tijdsdruk.

Nico GTR
Hij loopt ook niet op LPG dus hij zal niet zo hard slijten als bij jouw Panda.
Dit klopt niet. Het hangt wel v/d type motor af, maar een FIRE-motor kan heel goed tegen lpg en zal net zo hard slijten als wanneer deze op benzine zou draaien. Anders waren mijn beide Panda's allang in de soep gelopen na 50.000km winking smiley . Kleppen met zin 2x tussentijds laten controleren, alles stond nog precies zoals fabrikant voorschrijft. Hoezo lpg slijt sneller? Het hangt van type motor af en daar kom je met trail en error achter. Ook de 1.2 4cil. benzinemotor van Renault kan zeer goed tegen lpg weet ik uit eigen ervaring.

Ben ook zeer benieuwd hoe de Corsa nu zal rijden, als de cil.kop gereviseerd wordt. En teveel auto's kost idd teveel tijd om ze allemaal netjes te onderhouden, naast 6dgn in de week werken............. Ik heb ook 3, waarvan 1 gestald is. Heb nu al moeite om 2 netjes te onderhouden. Daarom wissel ik ze ook om, de een schoon en dan de ander als 'daily driver'. Ik hou de groene nu even schoon voor de reis naar Italië en om kleine dingetjes nog even te doen.
nieuwe aflevering van de Soap Koopman-Transmission... De bumper, die achtereenvolgens in een defecte vrachtwagen, kwijt in een loods, niet in de vrachtwagen, vergeten was, bleek nu te zijn beschadigd, en is dus niet geleverd... Nu WinParts maar weer gebeld, met wat geluk sturen ze vandaag dan nog een andere bumper op, die dan zaterdag wordt geleverd...
nut smiley pff, tot zover weer de klantenservice van Winparts.
dat gaat nog redelijk, alleen koopman-transmission maakt er echt een zooi van hier tot timboektoe van.
Eindelijk is de bumper dan geleverd!

En hij past nog ook :P
Ik moest wel zelf de bevestigingspunten maken waarmee de bumper aan de steunen vast moet en waarmee de zijkanten aan het spatbord gemonteerd moeten worden. Ben ik even blij dat ik m'n lasapparaat nog niet had verkocht eye popping smiley

edit..
Vanmorgen nog gebeld over de Corsa, kop blijkt nog bij de revisieboer te liggen. Waarschijnlijk maandag klaar. Dan moet de auto nog terug in elkaar gezet worden... Ik hoop het maar. Duurt allemaal veel te lang.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2018 22:05 door ginkelvanmichiel.
Kijk met de Marbella wel een goede vooruitgang ten opzichte van de Corsa. thumbs up

Maar ik heb nog niets gelezen van de OEM politzei......
Dit is toch een voorbumper van de concollega? winking smiley

Zo was het:

En in het topic van BillytheKid zag ik:

drinking smiley
Niet helemaal het geval; ik heb een Marbella 1e type:

en daar zit de kentekenplaat op een andere plek. Alleen is er aan die bumpers nauwelijks te komen. Dus voorlopig heb ik er deze Pandabumper opgezet, omdat die het meeste lijkt op het oude type bumper.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close