ginkelvanmichiel's wagenpark. Dagje poetsen.

Gepost door ginkelvanmichiel 
Die EGR kun je er ook uit laten chippen he. winking smiley
true, maar dat is net zo duur als een hele nieuwe EGR...
Maar dan komt die EGR nooit meer terug.
Precies, als je hem nu dicht krijgt hoef je hem niet te repareren, besteed je dat geld aan het eruit chippen en dan komt die noooooit meer terug.
Dan komt de apk en is de wettelijke uitstoot net iets teveel moody smiley .........
Meten ze dat nog bij jongere wagens? Dacht dat ze uitgelezen werden.
BillytheKid
Dan komt de apk en is de wettelijke uitstoot net iets teveel moody smiley .........

Welnee! Stationair werkt een egr niet.
Uitstoot wordt ook gemeten op toeren winking smiley . Komt zo'n stokje in de uitlaat.
Da's wel zuur Michiel, ik hoop dat-ie na deze ellende net zo betrouwbaar wordt als je klassiekers en youngtimers.
BillytheKid
Uitstoot wordt ook gemeten op toeren winking smiley . Komt zo'n stokje in de uitlaat.

En hierbij blijft de EGR dicht. Daarbij verandert de EGR niks aan de samenstelling van de gassen die naar buiten komt. Die EGR dient voor deellast, 50, 80, 120 km/h om op de rollenbank een verschil te maken. Daarbij gaat het er enkel om dat de cilindervulling gelijk blijft terwijl er minder (schone) buitenlucht aanwezig is, daardoor kun je minder benzine of diesel inspuiten en heb je dus een lager verbruik en een lagere CO2 uitstoot.

Voor de APK maakt het geen verschil, het is geen DPF.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2018 14:05 door Nico GTR.
Ik heb de auto weer opgehaald vandaag, nu maar afwachten wat er gaat gebeuren. Ik hoop dat het 3x=scheepsrecht was...
Nou, zal mijn garage wel een toneelspelletje spelen met een stokje in uitlaat en aandachtig naar bijbehorende kastje met getallen te kijken stationair en op toeren.
moderne auto's worden uitgelezen via de obd-II poort bij de APK. Oudere auto's met het stokje in de uitlaat.
De Corsa is sinds gisteren weer terug op het nest. Hopelijk blijven alle waarschuwingslampjes nu wel uit...
Tot op heden geen rare dingen gezien, dus ik hoop dat het zo blijft. Hierbij eindelijk ook wat plaatjes!

achter:
Opel Corsa 2008 by Michiel van Ginkel, on Flickr

voor:

achter:

zakelijk interieur:

en de naaimachine onder de kap:
Met raamslingers zelfs! big smile smiley
Interieur vind ik nog steeds netjes. Ook goed dat er destijds voor de optionele radio is gekozen. Exterieur is wel bijzonder als driedeurs, die zie je niet vaak.
Inderdaad ben ik blij dat de radio erin zit. Zo'n bak met aftermarket radio past niet zo goed in het ontwerp van het dashboard. En die raamslingers fungeren prima. Buiten de LNA om heb ik nog nooit een auto met elektrische ramen gehad xD
overigens heb ik wel één luxeobject (...) toegevoegd, in de vorm van een uitlaatsierstukje. Er zat zo'n soort brommobiel-pijpje onder de bumper, en oké, het is een 1.0, maar dat was wel heel goedkoop smiling bouncing smiley
Kom ik uit m'n werk, zie ik ineens een koelvloeistofspoor onder de auto vandaan komen... Dus angstgevoelens bekropen mij al, maar het viel mee.
Kennelijk is bij de beurt de dop van het kvs-reservoir niet goed dichtgedraaid. Die was dus losgetrild, met als gevolg dat door de druk de vloeistof uit het reservoir gestort was...
Bijgevuld en even rondgereden, gelukkig niets meer aan de hand! nut smiley
Dan schrik je je ook te pletter.

Gelukkig niks aan de hand.
Vandaag maar eens getankt. Het lampje brandde, dus ja, daar kom ik niet ver meer mee -dacht ik-. Ik vermoedde dat ik er een liter of 40-45 in kwijt kon, maar het was slechts 38,5 liter! Ingevoerd in Spritmonitor, en wat schetst mijn verbazing: met een beetje mijn best doen heb ik gewoon even 1:21,5 gereden! Dát is nog eens leuk autorijden. smiling bouncing smiley
Zo, dat is wel bizar! Nu ben ik je regelmatig voorbijgereden op de A27 en als je met de Corsa net zo rijdt als met de Kadett dan moet dat wel kunnen inderdaad. Gewoon relaxed 100 in plaats van over de 120 cool smiley
Dat is inderdaad heel erg netjes, top!
Wordt moeilijk om dat record nog te overtreffen, maar is leuk om altijd te proberen uiteraard. winking smiley
Barri
Zo, dat is wel bizar! Nu ben ik je regelmatig voorbijgereden op de A27 en als je met de Corsa net zo rijdt als met de Kadett dan moet dat wel kunnen inderdaad. Gewoon relaxed 100 in plaats van over de 120 cool smiley

Deze Corsa is natuurlijk wel wat minder opvallend dan de Kadett winking smiley Maar inderdaad, zelfde rijstijl. Geen haast!
Overigens wilde ik vandaag de accu van de Marbella even bijladen, omdat de winterstop [kwarttarief] er bijna op zit, maar nee, de motorkap zat dichtgevroren... Woensdag even met wat bochten wat wd40 op het slotmechanisme spuiten.

zomers zwart-wit plaatje:
Vanochtend toch maar een nieuwe EGR-klep geplaatst. Motorlampje was er weer. Bij het demonteren kwam k flink wat vloeibare pakking tegen, dus er is al eens aan geprutst. Ipv. ze gewoon twee nieuwe pakkingen hebben gemonteerd...

de EGR zelf zat lekker vol met roet. Hopelijk lost dit het motorlampje op! (overigens rijdt hij er niet minder om)
Eerste upgrade in de Corsa is een feit, ik heb het interieur uit een nieuwe E met transportschade gekocht en gemonteerd!

New Corsa E interior in Corsa D! by Michiel van G., on Flickr
Ziet er goed uit, hebben volgens mij wel genoeg zijdelingse steun thumbs up
Dat is zeker een mooie upgrade. Mooi interieur wat er ook nog eens erg comfortabel uit ziet.
ja, ik was expres bij de dealer gaan proefzitten om te kijken welk interieur het beste zat. En dit uit de Color Edition bleek dat prima te doen. Ik was voornamelijk op zoek naar meer steun in m'n onderrug, dat ontbrak nogal bij de originele stoelen. De bult in de onderrug zat zegmaar voor mij net te hoog. Nu, dat is nu ondervangen door iets mooi nieuws smiling smiley
De Marbella na de winterstop (kwarttarief) maar even aan de lader gezet. Hopelijk doet hij het morgen dan weer! Want de accu was bepaald niet meer startkrachtig...

Dat interieur ziet er goed uit. Fijn dat het goed zit! thumbs up
Ik moet wel wennen aan de deurpanelen in combinatie met de stoel. Maar verder heel sjiek! thumbs up
Het grappige is dat deze stoelen standaard gecombineerd worden met bijna vergelijkbare deurpanelen in de E. Overigens blijken de stoelen de 'ergonomische comfortstoelen' te zijn, leverbaar in de Color edition van de Corsa E.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2018 22:45 door ginkelvanmichiel.
Hele nacht de Marbella aan de lader gehad: vanochtend nog niets... Bleek de zekering van de acculader stuk... Argh!
Nu de accu van de Dyane er maar even ingezet. Laad ik de Marbella-accu later wel opnieuw op.
Vanmiddag de accu van de Dyane geplaatst, en met enig doorstarten kwam de Marbella weer tot leven. Aangezien alles lekker droog was maar meteen even warmgereden, en de remmen ontroest. Na 3 maanden niet gereden te hebben is dat toch altijd leuk!

Seat Marbella GL Eco 1987 by Michiel van G., on Flickr
De Corsa doet het gelukkig weer goed. Alleen ben ik er helaas wel achtergekomen dat ondanks de nieuwe stoelen de zithouding voor mij niet optimaal is, en dat daardoor een oude knieblessure weer opspeelt... crying smilie

Corsa staat dus weer te koop... Misschien dat ik 'm inruil op iets anders, ik zie wel.

Positief nieuws: Vandaag was het zulk mooi weer dat ik het hoog tijd vond m'n dwergauto eens te reanimeren. Hij stond al 1,5 jaar ongebruikt in de stalling, dus ja, tijd was het zeker.
Ik had de accu al bijgeladen, dus die was vol. Het bleek simpel: even vlotteren, starten, lopen! Meteen even een blokje mee gereden. Wat een lol is dat toch. En zoveel bekijks big smile smiley

filmpje van het moment supreme:
video: [youtu.be]
edit... ding blijkt al sinds juli 2015 stilgestaan te hebben...!
Zonde dat de zithouding in de Corsa niet optimaal is. Wat is volgens jou het probleem? Te schuin, te laag?
Ik zag je vorige week al met de Marbella rijden in de ochtend spits!
De afstand stuur-pedalen is niet goed. Ik moet m'n been kunnen strekken zodat mijn bovenbeen voldoende wordt ondersteund. Als ik de stoel daarvoor naar achteren zet kan ik het koppelingspedaal niet meer intrappen... Ik heb er nu dus maar een kussentje tussen liggen, dat scheelt, maar het is niet ideaal. Jammer, maar het is niet anders. Dat ik met de Marbella was lag niet aan de Corsa, gezien het mooie weer en einde van de winterperiode wilde ik de Marbella ook weer eens goed warmrijden.
En met ringen de stoel vooraan hoger zetten? Lastig ding, of denk je het snel te kunnen merken bij het proefzitten in een auto?
ja, het is vrij eenvoudig te zien. Ik dacht dat ik er geen last meer van had, maar goed. helaas. Stoelen vooraan hoger zetten heb ik ook aan gedacht, maar aan de achterzijde zit hij in de tunnel vast en op de bodem, dus daar onder een hoek zetten wordt lastig.
En ja, de Cursed Corsa strikes again! Vanmiddag op de A27 de koppakking eruit geblazen. Het expansievat leek wel een vulkaan. Netjes door de ANWB geholpen en na 40 minuten pogingen doen de auto te reanimeren hem thuisgebracht. Morgen maar eens gaan informeren wat dít nu weer gaat kosten...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close