ginkelvanmichiel's wagenpark. Tweecilinder Panda-nieuws.

Gepost door ginkelvanmichiel 
Quote
Barri
Je hebt toch wel een mooie verzameling hoor! Heb jij 'm zelf in Frankrijk gekocht, of niet?
En ik weet uit dit topic dat er iets met het dak was; was eerst een roldak en nu een hardtop ofzo?

Wat gaaf ook, die lichtblauwe plaat voor de fietsendrager! big smile smiley

Hij komt bij een handelaar/liefhebber in Beesd vandaan. Ik had op dat moment een witte '71- er Dyane, en vooral mijn vader vond deze blauwe geweldig. Aan de witte zat e.e.a. aan werk, dus toen heft hij eigenlijk gezegd, ruil 'm in! Dus dat is ook gebeurd.

Hij heeft inderdaad een hardtop, dat was een Spaans-iets. En aangezien hij gebouwd is in Vigo vond ik dat wel een leuke accessoire (plus dat die daken nogal snel verouderen en daardoor kostbaar zijn)

Tsja, ik ben lichtblauwe platenfreak... Ik moest en zou in 2004 lichtblauwe platen op de auto hebben, maar eigenlijk mochten die toen al niet meer. Het werd toen een beetje een rare mengelmoes; lichtblauwe plaat met oud lettertype. De plaat vooraan begint echter behoorlijk te slijten, de folie laat los. Dus ik hoop dat die nog APK-waardig is. (en anders lossen we dat ook wel weer op)
Vandaag de Panda maar eens gewassen. Dat was hoog nodig!



Daarna ook nog even een ritje gemaakt.
video: [youtu.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2020 17:33 door ginkelvanmichiel.
De Seat Panda (de blauwe) is te koop. Zag een advertentie op Autoscout24 meende ik. Vanwege einde project? Nette advertentie tekst. Complimenten!

Wat wordt het volgende project?
dat klopt!
En 5 auto's plus een dwergauto is gewoon te veel.
Volgende project: deel van het dak van mijn huis vervangen... big smile smiley
Oke, niet helemaal bijpassend aan het bouwjaar, maar de Panda heeft nu een radio die de accu niet leegtrekt 😉 Het nummer was overigens bij de productie al 15 jaar oud 😛

video: [youtu.be]
Vanmiddag de Marbella eens even gewassen en toen naar een prachtig gerestaureerd station gereden en daar een paar plaatjes gemaakt.



Echter geen trein gezien grinning smiley
Vandaag heb ik m'n dwergauto weer eens opgehaald.
Iets wat me al langer dwars zat was dat de stoel eigenlijk net te hoog zat, waardoor ik met mn hoofd het dak raakte. Gelukkig was dat eenvoudig op te lossen. Ook viel het me op dat de hoekprofielen waarmee het frame aan de bodem vastzaten doorgeroest waren, dus ook die vervangen. Het scheelt een hoop.

Vervolgens ook nog nieuwe bumperhoeken gefabriekt voor aan de achterzijde.





nu nog eens op zoek naar een klein metalen 45-km bordje. Ik wil echt niet zo'n sticker monteren. Maar het plastic hoesje wat ik nu steeds met een elastiek achterop hang is natuurlijk ook geen gezicht.
Blijft een leuk wagentje.
Is dit iets voor achterop?
tsja, het zou kunnen, maar 18 cm op een autootje van nog geen meter breed is best groot grinning smiley
neehoor, z'n op gps gemeten top is 50 km/h. En dat is maar goed ook ivm. het bromfietskenteken!
En harder zou ik ook niet willen. Het is alsof je 150 rijdt xD.
Je mag 58, daarna WOK bij aanhouding.winking smiley
Geen idee of ze daar een rollenbank voor hebben...
haha, dan zouden ze hem erop moeten rijden. Het ding is zo zwaar dat je hem er niet zo op tilt.
het dwergje is ook écht klein. 1,10m breed, en iets van 2,90m lang staat me bij.
nee, het zijn high speed trailerbanden. 8 inch, 4.00x8 smiling smiley
Die dwergauto stond oorspronkelijk toch op een normaal kenteken?
Dus nu is het eigenlijk gewoon een brommobiel?
Heb me altijd afgevraagd hoe eenvoudig/lastig het is om zoiets te kentekenen op bromfietskenteken smiling smiley

(blijft wel een geinig dingetje thumbs up winking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 23:18 door Pobresh.
Omkeuren gaat niet zomaar. In dit geval vond men het vermogen te laag (2pk) om weer als auto door het leven te kunnen blijven gaan, omdat je er dan ook de snelweg/autoweg mee op zou mogen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Vandaar dat hij toen gereanimeerd is als brommobiel.
Quote
ginkelvanmichiel
Omkeuren gaat niet zomaar. In dit geval vond men het vermogen te laag (2pk) om weer als auto door het leven te kunnen blijven gaan, omdat je er dan ook de snelweg/autoweg mee op zou mogen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Vandaar dat hij toen gereanimeerd is als brommobiel.

De andere kant op kan ook hoor. RDW is een vreemde instantie wat dat betreft.
Er is een Simson Duo (2zitter brommer met 50cc) gekeurd als auto omdat het betreffende keurstation niet wist wat het was.
[www.limburger.nl] (betaald artikel)
Misschien dat jullie het je nog herinneren, maar in augustus vorig jaar vond een onverlaat het nodig de Dyane te beschadigen in een onhandige manoeuvre. Natuurlijk geen kaartje achtergelaten.
Vervolgens een lang traject in gegaan tbv. het waarborgfonds, maar helaas, die claim is uiteindelijk afgewezen.

Omdat goede achterspatborden echt schaars beginnen te worden heb ik besloten het scherm op te knappen.
Omdat het plaatwerk maar 0,6mm dik is, was het lassen van de scheuren als gevolg van de botsing geen optie. Allereerst heb ik het scherm heel voorzichtig uitgedeukt en gehermodelleerd, vervolgens een verstevingsstrip in de onderste rand aangebracht aan de binnenzijde van het spatbord. Deze is met carrosseriekit vastgezet aan het spatbord, waardoor de scheurtjes als het ware op z'n plek gehouden worden. Vervolgens de schuurmachine er opgezet en daarmee ook wat brokken plamuur (het scherm had in 2004 schade en dat is toen ook al eens hersteld) verwijderd, en vervolgens alles opnieuw strak gemaakt en gespoten.

Het nadeel is dat de auto in Frankrijk zo'n 25 jaar geleden met een onbekende kleur gespoten is, en die lak eigenlijk héél erg slecht is, waardoor het matchen van de kleur heel moeilijk is. Uiteindelijk dus maar een kleur gekozen die er zo dicht mogelijk bij kwam en daarmee het spatbord weer in één kleur weten te krijgen. Ik ben er best tevreden mee zo!

de schade in 2003:


een hersteld spatbord in 2009:


Een gedeukt en gekrast spatbord in 2019: (lastig te zien, maar het scherm zit tegen de velg aan)


en de gedane arbeid:






Nu nog eens kijken of ik iemand kan vinden die voor niet al te veel geld de rest van de lak nog eens kan reanimeren...
Ziet er weer keurig uit! Kon je de lak niet laten uitlezen? of hoe heb je het kunnen matchen?

0,6mm is overigens (met redelijke ervaring) ook prima te lassen thumbs up
Quote
BartM94
Ziet er weer keurig uit! Kon je de lak niet laten uitlezen? of hoe heb je het kunnen matchen?

0,6mm is overigens (met redelijke ervaring) ook prima te lassen thumbs up

De kleur is inderdaad gematched, maar zelfs dan was het heel moeilijk omdat de nog aanwezige lak nogal vergaan is. Nuja, het komt heel redelijk in de richting.

Het zou inderdaad te lassen zijn, maar ik was heel erg bang dat omdat het precies in een knik zit, er een deuk zou ontstaan, of dat ik er een gat in zou branden. Zoals het nu zit blijft het voorlopig wel weer heel!
Je moet m eens op de foto zetten bij Ordas Diemen, dat past beter bij het tijdsbeeld van de Dyane!
Dit was eigenlijk toeval. Ik reed naar de supermarkt en toen zag ik de oranje Mehari. Toen kon ik het niet laten smiling smiley
Quote
ginkelvanmichiel
Nu nog eens kijken of ik iemand kan vinden die voor niet al te veel geld de rest van de lak nog eens kan reanimeren...
Zelf een polijstmachine aanschaffen; met een excentrische kan er weinig fout gaan, als je in 't begin rustig aan doet (niet direct 't grofste polijstmiddel gebruiken). Ik heb gewoon zo'n simpele Dap machine van Carclean vandaan, in de loop der jaren uitgebreid verschillende pads en polijstmiddel van grof, middel naar fijn.
Nog wat dwergautoplaatjes bij het (voormalig) station Huis ter Heide. Ik kon het niet laten hier en daar wat 'extra' spoor te fotoshoppen, want met de 10 meter die er nu weer neergelegd is is dat qua foto's wat weinig.








2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2020 17:07 door ginkelvanmichiel.
Het is niet bij het photoshoppen van alleen wat spoor gebleven zie ik winking smiley
Quote
Barri
Het is niet bij het photoshoppen van alleen wat spoor gebleven zie ik winking smiley

ik heb relatief weinig aan de andere foto's gedaan hoor smiling smiley
Quote
ginkelvanmichiel
Quote
Barri
Het is niet bij het photoshoppen van alleen wat spoor gebleven zie ik winking smiley

ik heb relatief weinig aan de andere foto's gedaan hoor smiling smiley
Op die ene foto dan alleen smiling smiley
Quote
Barri
Quote
ginkelvanmichiel
Quote
Barri
Het is niet bij het photoshoppen van alleen wat spoor gebleven zie ik winking smiley

ik heb relatief weinig aan de andere foto's gedaan hoor smiling smiley
Op die ene foto dan alleen smiling smiley

dan ben ik wel benieuwd wat je precies bedoelt :P
Dat zal een oude foto zijn toen hij nog als auto ipv brommobiel geregistreerd stond.
Quote
Barri
Het kenteken achterop!

Ah! Maar daar zit normaliter het 45-km bordje overheen. En de bromfietskentekenplaat zit met twee vleugelmoertjes vast op de bumper. Voor bepaalde gelegenheden is die er zo af tongue sticking out smiley

Als je goed kijkt zie je links op de bumper de twee boutjes uitsteken smiling smiley
Erg leuk ding die dwergmobiel. Wat zijn er toch een hoop gemaakt vroeger. Alleen in Nederland stikte het al van de fabriekjes; al deed het vaak meer denken aan serie productie van zeepkist racers. En veel waren hergebruik van bestaande ontwerpen of licenties.
Gisteren de Panda nog maar eens gewassen. Helaas weer een geïnteresseerde minder. Ik had niet verwacht dat er zo weinig vraag zou zijn. Dus ja, dan blijft hij nog maar even. eye rolling smiley
Weten jullie nog de Panda 30 die vorig jaar gered werd in Noord-Holland? In het afgelopen jaar is daar veel aan gedaan.
Zo bleek de reden dat hij was achtergebleven in Nederland dat er een kopbout was dolgedraaid, waardoor de koppakking voor een deel was weggeblazen. Nu is dat voor een luchtgekoelde motor niet zo'n issue, maar wel voor het toch al weinige vermogen! Het afgelopen jaar is de motor er dus uit geweest en is deze opnieuw opgebouwd. Ook is de versnellingsbak schoongemaakt, de remmen vernieuwd en dus eigenlijk alle techniek geheel klaargemaakt. Ondertussen hebben we via de oude Italiaanse eigenaar documentatie verkregen en werd de RDW ingeseind. Die hebben e.e.a. nagekeken, o.a. voor de typegoedkeuring, en dat bleek allemaal correct!
Dus, vandaag is de auto naar de RDW geweest alwaar hij is goedgekeurd! Met als bouwjaar 17-11-1981 is het een van de oudste Panda's van Nederland/België (hij vertoeft net over de grens). Volgende stappen zijn de werkzaamheden aan de carrosserie. Ook daar moet nog flink wat aan gebeuren.

Een testrit vóór de motorombouw:
video: [youtu.be]






Vandaag bij de RDW:
Gaaf dat het allemaal gelukt is! Dat zo'n auto alweer bijna 40 jaar oud is nut smiley

Naar aanleiding van de Wikipagina eens gelezen, leuk! Zo leer je nog eens wat smiling smiley
Quote

carrying the name Panda, after Empanda, Roman goddess and patroness of travelers
Quote
Micha D
Is dat varkensneusje ook van Paul?

voor zover ik weet van de gene die zich nu over de carrosserie gaat ontfermen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.