ginkelvanmichiel's wagenpark. Uit de oude doos?

Gepost door ginkelvanmichiel 
Alsof er niet al genoeg aan de Marbella gedaan is... Vandaag afgekeurd op de achterremmen. 44% is wel een beetje veel.
Wielremcilinder is lek.

Dus fijn dat ook maar nog gaan vervangen. Als ik volgende week terug kom hoef ik niet nog een keer te betalen. Dat is dan wel weer netjes.
ginkelvanmichiel
Alsof er niet al genoeg aan de Marbella gedaan is... Vandaag afgekeurd op de achterremmen. 44% is wel een beetje veel.
Wielremcilinder is lek.

Dus fijn dat ook maar nog gaan vervangen. Als ik volgende week terug kom hoef ik niet nog een keer te betalen. Dat is dan wel weer netjes.

Weet je heel zeker dat de wielremcilinder lek is?

Mijn Seicento remde achter met 200 N - een kracht waarmee je 20 kg tilt. De remmenbank gaf voor ijking ook erg veel verschil aan (met APK afkeur als gevolg), na vervangen van de remvloeistof, beide remcilinders, remschoenen en opkuisen van de trommels zat hij tegen de grens van wat hij mag hebben.

Ik heb wel eens gehoord dat iets zwaars achterin leggen de remkracht van de achterrem vergroot waardoor de remmenbank nauwkeuriger meet.
Stoeptegels, bijvoorbeeld.
er lag redelijk wat gewicht in de kofferbak. En gezien de staat van de remankerplaat verwacht ik wel enige lekkage. En op de testbank zag je ook wel dat de rechterrem veel beter remde dan links.

Overigens de onderdelen al gevonden, die worden morgen opgestuurd:
rke

Ik heb wel eens gehoord dat iets zwaars achterin leggen de remkracht van de achterrem vergroot waardoor de remmenbank nauwkeuriger meet.

Kan zeker, veel auto's, zeker zonder abs, hadden een lastafhankelijke remkrachtverdeler op de achteras.
Maar zo'n groot remverschil links/rechts met trommelremmen duidt meestal wel op een lekke cilinder. Door remvloeistof werkt het frictie materiaal niet meer.
s velthuis
rke

Kan zeker, veel auto's, zeker zonder abs, hadden een lastafhankelijke remkrachtverdeler op de achteras.
Maar zo'n groot remverschil links/rechts met trommelremmen duidt meestal wel op een lekke cilinder. Door remvloeistof werkt het frictie materiaal niet meer.

Helemaal mee eens. Links/Rechts verschil duid altijd op een remmen probleem. En er hoeft inderdaad maar iets te lekken om remvertraging te verliezen.
Engineer2
s velthuis
rke

Helemaal mee eens. Links/Rechts verschil duid altijd op een remmen probleem. En er hoeft inderdaad maar iets te lekken om remvertraging te verliezen.

Een kracht van 200 N nauwkeurig meten met een apparaat wat ook 20.000 N moet kunnen meten en in een vuile, vochtige omgeving moet staan (remmenbank), dat valt niet mee.

Ik heb bij de Seicento alles in de achterremmen vervangen, hoewel de remmen nauwelijks slijtage of lekkage vertoonden. Die remmenbank moet de kracht van de voorwielen van een vol remmende Hummer kunnen meten, hij is gemonteerd op de vloer van een werkplaats en je laat een 600 kg doosje met 20 kg remmen.....
Is het nu 20 kg of 26 kg....

Er is een grens aan het meetbereik.
Weer werk erbij...
vandaag vond iemand het nodig om mijn geparkeerde Dyane over het hoofd te zien en het achterspatbord her vorm te geven... Uiteraard reed deze persoon door. Nu maar hopen op het waarborgfonds crying smilie

spatbord is overigens behoorlijk naar binnen gedrukt. ZIe je niet op de foto. Daar waar een steuntje zit waaraan de spatlap hangt is het metaal afgescheurd. Moet dus flink hard gegaan zijn.
Vervelendangry smily Wat is er toch een hoop tuig dat een gebrek aan rijvaardigheden combineert met het niet nemen van verantwoordelijkheid...
He bah wat sneu dit. Schade is al vervelend, maar dan nog zo sad smiley
Wat een domme hufters rijden er toch rond.... Balen hoor.
Waardeloze figuren die zoiets doen!

Wat me aan de schade opvalt is dat het net lijkt alsof de wielkast een flinke laag plamuur heeft. Ter hoogte van de spatlap is de scheur ook al wat bruin gekleurd. Zo op het eerste gezicht zou ik denken dat onder de plamuur het roestproces verder gaat.
Da's wel jammer. De vraag is altijd wel of een tegenpartij het ook gemerkt heeft. Is dat spatbord al een keer geplamuurd? Gezien de losse chip die eruit steekt?

Edit; ik zie dat Kristian me voor was met dezelfde conclusie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2019 22:45 door s velthuis.
Spatbord is inderdaad toen ik de auto in 2004 kocht strakgemaakt en opnieuw gespoten.

in 2004: (nog in Frankrijk!)

nu:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-08-2019 10:29 door ginkelvanmichiel.
Ik zie dat er zelfs polyester schermen voor een Dyane leverbaar zijn...…

[www.eendekooi.nl]
Klopt. Die hebben wel wat aanpassing nodig, maar dat idee heb ik wel.
Als een scherm al een keer beschadigd is geweest. Zal de beschadiging die er op volgt altijd erger zijn dan de vorige. Ookal gebeurt het precies op dezelfde manier.
Door vervorming verzwakt het metaal en zorgt voor interne spanningen.
Daarom kun je een gedeukt scherm ook nooit meer 100% in oude vorm krijgen. Zelfs niet als je het in de originele pers zou leggen.

Erg jammer dat er nog altijd mensen zijn die vol tegen een andre auto aan kunnen rijden en dan wegrijden alsof er niks gebeurt is...
Zelf ook al meermaals meegemaakt. Waarborgfonds krijg je niet snel iets van helaas.
Ik heb er helaas ook wel ervaring mee. Gelukkig nooit dusdanige schade. Echt balen.
En inderdaad zal een paneel waar ooit al schade in zat (en in dit geval ook nog aardig plamuur) al heel snel vervormen. Die spanning is er nauwelijks uit te krijgen. Ik heb ooit geleerd dat sommige deuken bij bijvoorbeeld sterke warm-koud wisseling ook weleens terug kunnen springen als het verkeerd hersteld is.

Glasvezel is een optie met een aantal mitsen en maren: Het zet anders uit dan metaal dus moet je goed kijken hoe je het bevestigd. Ook kan je het beste een eventuele naad niet dichtplamuren en spuiten maar eerder als naad laten bestaan met eventueel een stukje rubber ertussen in kleur. Glasvezel zal bij schade breken en versplinteren. Glasvezel is lastiger te spuiten. Het gebeurd nogal eens dat er nog uitharding en uitgassing plaatsvind en dan kan dit effect hebben op de lak erboven op.
Dat is flink balen. Blikschade is duurste schade die je kan hebben op een auto.

Je krijgt niks van waarborgfonds, er moeten getuigen bij zijn geweest........zelf ook al eens meegemaakt. Men vond het grappig om mijn auto eens te bekrassen, €500,- schade.

Dit wordt zoeken naar ander achterscherm of info inwinnen bij schadehersteller. Die kunnen een hoop.
tsja. Wat betreft waarborgfonds: ik heb een getuige die heeft gezien dat de auto voordat ik aankwam schade vrij was en toen ik weg ging er ineens krassen op zaten... dus wie weet?
ginkelvanmichiel
tsja. Wat betreft waarborgfonds: ik heb een getuige die heeft gezien dat de auto voordat ik aankwam schade vrij was en toen ik weg ging er ineens krassen op zaten... dus wie weet?

Dan moet de schade wel zijn ontstaan door een ander motorvoertuig en bv niet door spelende kinderen. En dan heb je nog een eigen risico van 250 euro. Blijft balen en hoop dat je het vergoed krijgt! Ik heb het zelf een keer gehad op een parkeerplaats bij de supermarkt waar een aso met een grote SUV tegen mijn achterscherm was gereden. Er was wel een getuige maar de eigenaar van de SUV beweerde bij hoog en laag dat hij mijn auto niet heeft geraakt. Uiteindelijk na een paar maanden toch opeens een bedrag op mijn rekening van het waarborgfonds.
Vandaag is de Marbella goedgekeurd. Eindelijk, na al het werk. Hij mag er weer twee jaar tegenaan.

Waarborgfonds heeft ook gereageerd: helaas, te weinig getuigen... heb het spatbord dus maar uitgedeukt en zal tzt de onderste helft wel strakmaken.
Voordat ik mijn huidige Dyane kocht had ik een witte uit 1971. Deze werd afgekeurd voor de APK en vervolgens (helaas) ingeruild op de huidige.
Bij knaagde dat: in 2005 kocht ik hem terug met een vriend en hebben we e.e.a. geïnvesteerd om hem weer op de weg te krijgen. In 2009 werd hij alsnog voor demontage afgemeld. Veel van de originele onderdelen (bumpers, stuur, grille etc) te zien op de foto's in de tijd dat hij van mij was heb ik echter wél nog bewaard.

Bij toeval kwam ik er net een filmpje van tegen:
[youtu.be]
een 435cc Dyane. Toen we hem gingen ophalen was er westerstorm en gingen we terug niet veel harder dan 70 km/h...

toen ik de auto had (en hem aan het tectylleren was)

nieuwe stoeltjes:

vloerbedekking

en op z'n mooist:

zielig ingeruild, gered, en weer klaar voor de keuring:

einde?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.