rzasa: Renault Laguna 2.0 Turbo Aut. // Clio RN 1990

Gepost door rzasa 
Hoi allemaal!

Mijn naam is Ralph uit Alkmaar en sinds gisteren in het bezit van een Renault 21 GTS Manager uit 1992. De vorige eigenaar heeft hem bijna 20 jaar in bezit gehad en ingeruild op een Suzuki. Met ruim 85.000 kilometer op de klok is ie nu in mijn bezit gekomen. Hij is nog erg netjes op een deukje op het spatbord na. Hij rijdt heerlijk, ouderwets Frans Comfort. Ruim bovendien, wel handig met een kleine meid en al haar spulletjes.
Hopelijk bevalt de auto beter dan mijn vorige blitse bezit, een Galant 6G uit 1993, die flinke automaatbakproblemen kende.
Ik ben voor de 21 gegaan, omdat ik graag in iets aparts rij, iets dat je zelden tegenkomt. Bovendien was de R19 bijna door zijn apk heen en ik had geen zin om er voor een nieuwe apk nog geld tegenaan te gooien.
Ik kan me ook nog goed een autoshow in de Markthal van Doetinchem voor de geest halen, alwaar dealer Eschouzier de 21 hatchback liet zien. Ik wilde graag dat mijn pa hem kocht, maar zover kwam het helaas niet.
Nu heb ik er dan zelf een! Wat moet er gebeuren? De centrale vergrendeling moet nagekeken worden, een schakelaar van het rechtervoorraam, tzt een paar andere achterbanden, er zit nu een merk onder dat ik niet ken. Jammer is ook het brandgaatje in de bestuurdersstoel. De distributieriem zit er al vanaf 2006 in, een beurt moet ook weer eens. De flatblades gaan er af.
Hij zal flink gebruikt worden, maar uiteraard ook zijn reguliere onderhoud krijgen. Zo'n oudje is toch ook een beetje hobby. Ik ben van plan om met deze een aantal jaren vooruit te kunnen.

34 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2018 20:31 door rzasa.
Wel makkelijk, die wieldoppen. Die zijn ook gewoon in veel automaterialenhandels te krijgen.
Anonieme bezoeker
Re: rzasa: Renault 21 GTS Manager
04-03-2012 13:29
Zo makkelijk is het nu om je manager te voelen. big smile smiley

Ik vind het een leuke, bijzondere auto, die grossiert in rijcomfort. De 21 Hatchback doet mij qua belijning van de ruiten altijd een beetje aan de vroegere 16 denken. Wellicht diende die ook als inspiratiebron.

Anonieme bezoeker
04-03-2012 13:36
Gefeliciteerd. De 21 is een mooie een chique verschijning. Volgens de laatste volkstelling zijn er nog erg weinig van over in Nederland. In mijn beleving zijn er in zijn nadagen alleen nog maar Nevada's verkocht.
Leuke auto en zo te zien in een goede staat thumbs up! Een auto die je nog maar weinig ziet. De eerste serie is al bijna uitgestorven. Kwalitatief was het ook geen topper. Ik heb in de tijd dat ik bij Renault Nederland werkte vaak in een 21 TXE van het eerste type gereden, met zo'n digitaal dashboard. Heerlijke auto, goeie herinneringen aan. En ik heb zelf een 21 GTD sedan uit 1987 gehad. Fijne auto maar op een gegeven moment ging er van alles kapot helaas.

Mijn ouders hebben een Rouge Persan metallic R21 GTS HB Alize uit 1993 gehad. Best een fijne auto was dat, en hij heeft het 5 jaar vrij probleemloos gedaan. Alleen het motorgeluid vond ik echt een nadeel, wat een herrie schopt dat ding boven de 120/130!

Veel plezier ermee!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2012 13:43 door BMdoubleyou.
Dit model is in een tijdsbestek van een paar jaar snel van het straattoneel verdwenen (er zijn er ook een hoop naar het oostblok geexporteerd). Jammer, want het is een nette auto (ik zag hem altijd als een soort mini-25).
Leuk vervanger! Ik hoop dat je er veel plezier van zal hebben. Echt een mooie voiture thumbs up
D. Elzinga
(...) Jammer, want het is een nette auto (ik zag hem altijd als een soort mini-25).

Ik vond 'm altijd mooier dan de 25. Net even wat fraaier gelijnd.
Anonieme bezoeker
04-03-2012 17:10
Dat is bij mij toch wel duidelijk andersom. Vooral de 25 van voor de facelift vind ik erg fraai. Daarna werd hij wat te klassiek.
De R21 is erg ondergewaardeerd. Gefeliciteerd in ieder geval Ralph. Je had hem best even mogen komen laten zien als je toch in Uden was. smiling smileywinking smiley
Nee! Ik heb zojuist de eerste kras op de auto gemaakt!

Op het plastic van de drempel aan de binnenkant van de kofferbak.

Ongelooflijk...heeft de vorige eigenaar nou zelf nooit een kratje bier in de auto gezet?

@Renault15.17 Had ik kunnen doen! Maar Uden is groot...
Anonieme bezoeker
04-03-2012 17:53
Mooie aankoop, veel plezier en vooral veilige km's ermee thumbs up.
Gaaf ding rzasa, veel plezier met deze nu al klassieker. thumbs up

Greetzz Renate.
Mooie auto, veel plezier ermee.
Zijn al zeldzaam, zeker in deze hatchback uitvoering.
Ik denk dat na de introductie van de 21 Phase II in 1989 de HB in Nederland beter verkocht dan de sedan. De Nevada was waarschijnlijk het best verkochte model uit de 21 reeks.

Rzasa: zwart op een R21 HB GTS is best bijzonder! De meeste modellen waren metallic zilver, anthraciet, rood, donkerblauw of donkergroen. Volgens mij was zwart zelfs een speciale bestelling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2012 19:49 door BMdoubleyou.
Bijna even mooi als de Mondi!grinning smiley

Geintje hoor, het is een prachtige wagen!thumbs up
Heel mooi, dat Manager-streepje doet het hem! winking smiley
Mooi hoor, renault maakte toch wel mooie dashboards voor die tijd tenminste!

En deze uitvoering (sowieso de 21) zijn toch wel erg zeldzaam aan het worden. Wees er zuinig op thumbs up leuk ding en kwalitatief op wat roest zaken na best goed zover ik weet
Leuke vingt-et-un!

Je ziet ze inderdaad totaal niet meer rijden. De meesten hadden nogal last van roestige subframes, schijnt het.

Ik kan me van die tijd (ik zal een jaar of 10 zijn geweest) nog herinneren dat ik de 21 mooier vond dan opvolger Laguna.
rzasa

@Renault15.17 Had ik kunnen doen! Maar Uden is groot...

Je had me wss niet gevonden nee. big smile smiley
Wat een onwijs gave en mooie auto zeg. Toevallig zag ik een drietal sedans op vakantie onlangs, maar de laatste keer in Nederland is alweer ruim twee jaar geleden, op Pools kenteken. In mijn ogen dus al uitgestorven, maar gelukkig zijn er nog wat beauty's over, zoals de jouwe.

Zeer veel geluk en veilige kilometers gewenst! thumbs up
Bedankt voor de leuke reacties.
Subframes zijn inderdaad een probleem bij deze auto, maar ik heb hem op de brug gezien en het zag er allemaal nog erg netjes uit.

Ik zag vorige week nog een Nevada en vorig jaar een keer een gare sedan. Ze zijn inderdaad erg zeldzaam geworden. Ik ga lief voor hem zijn, hopelijk de buurjongetjes en de lieve mensen bij de Dekamarkt ook.
Mijn pa heeft de GTS manager in sedan gehad, ook een donkergroen metallic. 1700cc injectie. Volgens mij greep de koppeling vrij abrupt aan en ging die vrij zwaar...
Verder werd op den duur de lak op de motorkap slecht, beetje verweren/breken/blanke lak...

Gr Chris
Leuke 21 rzasa! Hij (of is het een zij?) ziet er erg netjes uit op de foto's! thumbs up Grappig trouwens, die Managerstreep lijkt verrekte veel op de Baccarastreep van de 25, beetje creatief knip- en plakwerk van Renault geweest?

Ik kijk met weemoed terug naar de Nevada GTD Phase I die we vroeger thuis hadden, heerlijke wagen hoor!
Gave aankoop, met een bekend interieur. Mijn ouders reden van 1996 tot 2001 een 21 GTL Symphonie, een witte sedan van 1994. Een van de laatste dus, een luxe uitvoering met elektrische ramen voor en achter en het fameuze "Radio Renault". Reed fijn, maar hij werd in 2001 dus afgekeurd op een verrot subframe en is voor 700 ouderwetse guldens ingeruild op een Honda Civic... Waarschijnlijk is hij toen geëxporteerd.
Anonieme bezoeker
05-03-2012 10:16
Een verrot subframe, bij een zeven jaar oude auto. eye popping smiley Dat kunnen we ons bij de huidige modellen toch niet meer voorstellen?!
Hey Ralph!

Gefeliciteerd met je 21, leuke keuze, een zwarte hatchback. Heb zelf een goudkleurige 21 GTS hatchback gehad en, zoals je weet, een bordeauxrode 21 GTS sedan Manager.
Goed te horen dat je toch voor de 21 bent gegaan.

Houd inderdaad het subframe in de gaten, zwak punt van deze auto´s. Bij m'n eerste 21 was die ook doorgerot.
Verder is de GTS een gewoon een lekkere wagen, klopt op de een of andere manier. Ruim, pittig, verbruik 1 op 11-12 en inderdaad lawaaiig boven de 120-130 km/h

Veel plezier ermee, Guus
grensrijder
Een verrot subframe, bij een zeven jaar oude auto. eye popping smiley Dat kunnen we ons bij de huidige modellen toch niet meer voorstellen?!

Ik kon het me toen ook al niet voorstellen. Het is best mogelijk dat mijn pa toen belazerd is door de desbetreffende Renault-dealer om hem een nieuwe(re) Mégane of Laguna aan te smeren. Gelukkig heeft ie toen ergens anders een andere auto gekocht.
§anitarium
Leuke 21 rzasa! Hij (of is het een zij?) ziet er erg netjes uit op de foto's! thumbs up

Een hij!

Misschien is het raadzaam om het subframe preventief te behandelen met iets?
Misschien moet je ook wat mazzel hebben, in Frankrijk rijden er nog duizenden 21's rond.
Ook geen idee wat een subframe vervangen kost. Maar goed, het is niet aan de orde, het ziet er vanonder nog puik uit.
Leuke wagen! Mijn ouders kochten er ook bijna een in de jaren 90. Het werd uiteindelijk een Volvo 440.
Heb je ook naar deze gekeken toevallig? Renault 21 - 29000km - 1950€ Staat al een tijdje te koop met een ongelooflijke kilometerstand..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2012 13:09 door Beros.
Staat al een hele tijd te koop ja. Al 2 jaar. Een GTS is net weer wat luxer en mooier.
Mooie wagen, goed verzorgen! Istie zeker waard!
rzasa
Staat al een hele tijd te koop ja. Al 2 jaar. Een GTS is net weer wat luxer en mooier.

Die 21 uit de advertentie is geen GTL, maar een TL
Een GTL is vrij zeldzaam, heeft de 73 pk 1.7 -L- motor en de uitrusting van de GTS (95 pk)
Anonieme bezoeker
05-03-2012 20:20
Mooi ding hoor. In plaats van een mini-25 vond ik het altijd een grote 19, maar dat zal wel komen doordat mijn ouders 2x een 19 hebben gehad winking smiley
Anonieme bezoeker
05-03-2012 23:02
Doe je goed, zo'n mooie 21. Renault is altijd een favoriet merk bij me geweest, maar heb mijn vader na 2 x een 12 en een keer een -hele fraaie (!)- 18 break niet meer kunnen overtuigen voor weer een Renault.... Terwijl ik ze zo mooi vond.

Geniet er van en veel veilige km gewenst.
Morgen krijgt het dak van de 21 een polijstbeurt, er zitten wat lelijke, bekraste, doffe plekken (ex-vogelpoep) op.
ohlala, quelle belle 21eye popping smiley
en wat weinig kms. Daar kan je nog jààren plezier van hebben. Wel goed geconserveerd houden!
Die hatchback werd pas bij fase 2 geïntroduceerd, dacht ik. Ik heb zelf een antraciete sedan uit 1989 (fase 2) gehad, en later nog eens een Nevada uit 1992 voor de vakantie, allebei GTS, probleemloze auto's, zie reviews. Daar staat er ook een tussen met bijna een half miljoen kms, da's dan wel weer een GTX.
Jammer dat ze bijna allemaal weg zijn, volgens mijn bronnen veel naar Afrika.
Veel plezier , en hou hem heel !
Leuk, zo'n 21! thumbs up. Ik kan me herinneren dat de wielbasis van de 1.7 en 2.0 versies destijds behoorlijk verschilden. Iets met de 1.7 motor overdwars en de 2.0 versies in lengterichting dacht ik zo. Zoiets is tegenwoordig totaal ondenkbaar, maar toen kon het gewoon.

Deze Hatchback doet me, zoals eerder gemeld, denken aan de lijnvoering van de Renault 16. Jouw exemplaar ziet er keurig uit, wees er zuinig op!
Het dak glimt weer zoals de rest van de auto:

De originele radio (bij aanschaf vorige eigenaar ingebouwd, de handleiding zit er nog bij) is een zeer complete Philips, met heel veel knopjes. Erg leuk is ook de cd ingang (feitelijk een aux ingang), waardoor ik mijn mp3 speler kan gebruiken. Het geluid is zeer goed! Geen geklooi met zo'n bandje met een draad eraan. Misschien moet ik mijn discman ook weer eens gaan opzoeken.

Jammer dat de afstandsbediening van de cv het niet doet. Ik dacht dat ik met nieuwe batterijtjes het probleem zou oplossen. Het lampje op de sleutel doet het nu wel, maar de cv doet niks.
rzasa

Jammer dat de afstandsbediening van de cv het niet doet. Ik dacht dat ik met nieuwe batterijtjes het probleem zou oplossen. Het lampje op de sleutel doet het nu wel, maar de cv doet niks.

In het dak, bij de binnenspiegel, zit een zwart ( erg donkerrood ) kapje. Daar zit de ontvanger in. Demonteer deze eens, maak het glasje goed schoon en spuit contacten in met wat contactspray. Bij mij deed ie het dan weer, zowel bij de '91 R21, de '98 Espace als bij de '86 R9.
De CV doet het waarschijnlijk verder wel als je hem via het slot opent of niet? Je moet trouwens wel echt richten met de sleutel.
Werkt het dan nog niet, dan ligt het waarschijnlijk toch aan de sleutel.

Succes !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 20:48 door Guus Leferink.
Ik ga het proberen! Bedankt.
Oh ja, ik gleed lekker door vanmiddag voor het stoplicht....zat gelukkig niemand voor me. Snel die Kormorans (??!!??)achter vervangen voor iets bekenders.
Leuk, gefeliciteerd met je aankoop. Zie je echt nog maar zelden trouwens, een 21.
Aha, toch gekozen voor de 21. Goede keus, in goede handen lijkt mij. thumbs up

Ik zou de hele remmerij even na laten kijken.. banden kunnen van invloed zijn maar dan zou je ook in de bochten last van gripverlies moeten hebben, lijk mij.
Guus Leferink
Je moet trouwens wel echt richten met de sleutel.

Betreft nog een ouderwetse infrarood AB in dit geval, dan krijg je dat idd. Bij mijn 25's moet ik ook de sleutel zo ongeveer tegen een zijruit houden, gericht op de ontvanger boven de achteruitkijkspiegel.

Trouwens goede tip om eens even de ontvanger schoon te maken, moet ik bij de TXE ook maar even doen. Batterijen vervangen, contactjes in de sleutel schoongemaakt, maar toch doet de AB het maar sporadisch.
Durashift
Aha, toch gekozen voor de 21. Goede keus, in goede handen lijkt mij. thumbs up

Ik zou de hele remmerij even na laten kijken.. banden kunnen van invloed zijn maar dan zou je ook in de bochten last van gripverlies moeten hebben, lijk mij.

Er stond een flinke plas voor dat stoplicht moet ik zeggen.
Ben er inmiddels achter dat de Kormorans made in Polen zijn. Kan ik dat ergens melden?
Misschien Michelin maar even een schop onder de kont geven?
De eerste week woon-werkverkeer levert een verbruik van 1 op 13.3 op. Ik ga voor de 1 op 14!
Ach...gooi ik net tot twee maal toe de deur dicht terwijl de gordel niet goed is opgerold. Diepe krassen in de sponning. Ik heb nog een potje zwarte Hamerite staan de schade daar maar mee opvullen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close