Voiture: Alfa MiTo 1.3 JTDm ECO Distinctive - De laatste uren

Gepost door voiture 
Gisteren was het dan zover: de 307 heeft plaats gemaakt voor de eind november bestelde MiTo.

De 307, voluit 1.6-16V Griffe, was van november 2006. Ik kreeg hem op 1 april 2007 met 12.000 km. Gisteren bij het inleveren stond er circa 208.000 km op de teller. Kan niet anders zeggen dan dat de 307 een uiterst prettige én erg betrouwbare auto is geweest. Zal er met veel plezier aan terugdenken, in ieder geval.

En dan nu een MiTo. Vanwege diverse redenen (milieuaspect, beperkingen autoregeling en een tweede huis wat maar niet verkocht wordt) besloot ik een auto in de 14% bijtellingscategorie te nemen. Ik vond eigenlijk slechts twee modellen interessant: de DS3 en de MiTo. Met beiden gereden en uiteindelijk viel de keuze op de laatste. Waarom? Hoewel de DS3 fijn reed, meer opbergmogelijkheden en een fijnere motor heeft, had de MiTo toch een aantal voor mij belangrijke pluspunten (dus heel persoonlijk):
- zowel van binnen als van buiten mooier
- mooiere kleuren leverbaar
- lichtmetaal legaal

En: in de DS3 zitten veel componenten die ik al ken uit de 307. Qua interieur vond ik een DS3 daarom even wat teveel van hetzelfde. Prima componenten, maar die kende ik inmiddels wel.

Zo werd het dus een MiTo. Een 1.3 JTDm ECO Distinctive in de kleur Biancospino met een Frau naturel leder interieur. De spiegels in carrosseriekleur, de lichtunitomlijstingen chroom.

Natuurlijk moest de auto opgeleukt worden. Minder luxe dan de voorganger wilde ik niet (en weet dat een Griffe van Peugeot altijd erg goed is uitgerust). Onderstaande pakketten zijn aangevinkt:
Pack Premium Plus
- armsteun voor met opbergvak
- automatische dualzone climate control
- cruise control
- parkeersensoren achter met grafische weergave
- lendesteunverstelling bestuurder en passagier
- 12V-aansluiting in kofferruimte
- lederen bekleding
Pack Instant Nav
- geïntegreerd navigatiesysteem met 6,5" kleurenscherm (Europa)
- radio/CD/MP3-speler met RDS, 4 speakers, 4 tweeters en dubbele tuner
- Blue&Me
- Multifunctioneel stuurwiel met audio- en telefoonbediening
Pack Sport 1
- achterbumper met diffusor
- aluminium sportpedalen
- instrumentarium met witte verlichting
- lichtmetaal Sport Plus 17" (banden 215/45)
- mistlampen voor
- remklauwen gespoten in Rossa Alfa
Pack Visibility
- regensensor (met instelbare snelheid)
- lichtsensor
- automatisch dimmende binnenspiegel
- verwarmde ruitensproeiers

En nog een paar opties: verwarmbare voorstoelen, buitenspiegels electrisch inklapbaar (helaas niet automatisch bij het afsluiten) en een afneembare trekhaak (i.v.m. kleine kofferruimte). Wel aardig, zo, dacht ik. Totaal kost dit dan circa € 23.000,-. Best veel geld, maar dan heb je ook wel wat.

Gisteren van kantoor naar huis gereden en vanmorgen even in de omgeving getourd. Met dit weer wordt de auto niet echt schoner, dus helaas geen blinkende foto's. Maar die houden jullie tegoed.

20 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2016 22:26 door voiture.
Anonieme bezoeker
Re: Voiture: Alfa MiTo 1.3 JTDm ECO Distinctive
04-02-2012 13:56
Gaaf! Gefeliciteerd thumbs up

Hoop dat de MiTo je de komende jaren blijft bevallen.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het navigatiesysteem onder Windows blijft draaien.. Maar dat zal de toekomst uitwijzen!
Anonieme bezoeker
04-02-2012 14:13
Fraaie bolide met een mooi interieur Rthumbs up. Veel veilige en probleemloze km's gewenst!
Erg fraai ding in een supergeslaagde uitvoering, voiture. Ik denk dat ik dezelfde configuratie besteld zou hebben. Met een schuifdak, dat dan weer wel smiling smiley.
Geniet ervan!

Foto's in Noord Holland genomen?
Schitterende MiTo, voiture! Ik denk niet dat ik 'm heel anders samengesteld had, al vind ik donkerblauw ook heel chique bij deze kleur leer staan.

Geniet er van!
Mooi samengesteld. thumbs up Ik begin ze steeds leuker te vinden.
Anonieme bezoeker
04-02-2012 14:57
Ziet er goed uit, Voiture! Gefeliciteerd en veel plezierige kilometers gewenst.
Als je nog eens een serie foto's maakt als het weer beter is, wil je dan ook het interieur en dash er eens mooi opzetten? Ik ben wel benieuwd naar de bijzondere Alfadingetjes.
Gefeliciteerd, goed uitziende bolide!

Veel veilige km's gewenst!
Mooie auto! Je ziet ze ook niet heel erg veel en dat is wel een voordeel.
Ziet er prima uit! Veel succes ermee en op naar de 200.000km (of daar overheen)!thumbs up
Oehf, dat interieur! thumbs upthumbs upthumbs up Echt een heel mooie kleur! Persoonlijk vind ik de witte lak minder geslaagd, maar het oogt zeker niet verkeerd. En het prachtige interieur compenseert het ruimschoots. Verder gewoon een mooie auto met nog enigszins redelijke motor, vergeleken met de alternatieven.

Gefeliciteerd in ieder geval!
Interieur = thumbs up
Exterieur = thumbs up

En dat maakt de auto -> thumbs upthumbs up

In mijn ogen zeker een stap vooruit vergeleken de 307. Qua ruimte en rijeigenschappen weet ik niet, maar qua looks zeker!
Dank jullie voor de positieve reacties smiling smiley.

Davidoff
Hoop dat de MiTo je de komende jaren blijft bevallen.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het navigatiesysteem onder Windows blijft draaien.. Maar dat zal de toekomst uitwijzen!

Het blijft altijd tot op zekere hoogte een gok. maar we zullen zien. Het navigatiesysteem vanmorgen getest, en afgezien van de suffe stem geen opmerkingen. Alleen is het scherm slecht afleesbaar met zon van achteren.

BMdoubleyou
Met een schuifdak, dat dan weer wel .
Geniet ervan!

Foto's in Noord Holland genomen?

Haha, ik wilde toch liever mijn haar houden. Dan maar gee schuifdak grinning smiley.
Foto's zijn genomen bij Kinderdijk. Om de hoek voor ons.

@ Poekoek: donkerblauw is ook mooi, maar meer voor de hand liggend m.i. En op de MiTo vind ik dit de mooiste kleur.

Citroviér
Als je nog eens een serie foto's maakt als het weer beter is, wil je dan ook het interieur en dash er eens mooi opzetten? Ik ben wel benieuwd naar de bijzondere Alfadingetjes.

Doe ik.

Kristian
Je ziet ze ook niet heel erg veel en dat is wel een voordeel.

Vind ik ook wel erg leuk, eigenlijk.

Rob076
Verder gewoon een mooie auto met nog enigszins redelijke motor, vergeleken met de alternatieven.

Nou, de e-HDi van PSA staat wel een stapje hoger hoor. Maar verder is de motor voor mij prima. Hard rijden is aan mij niet besteed, en hij is vlot genoeg vind ik.
Voiture, sorry dat ik het zeg, maar dit is 10x mooier dan die 307, maar laat dat maar aan de Italianen over iets moois te maken!
Jij geeft precies aan waarom ik nog een keer een Alfa wil rijden! Schitterend.
Heb je gekozen voor zomer- en winterbanden + velgen of zitten deze er het hele jaar onder?
Edit: Blijft het "voiture" of wordt het "bella macchina" ? "Monsieur MiTo" klinkt ook nog wel leuk. tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2012 17:07 door JW01 (vanaf een Appel).
S-RS
Interieur = thumbs up
Exterieur = thumbs up

En dat maakt de auto -> thumbs upthumbs up

In mijn ogen zeker een stap vooruit vergeleken de 307. Qua ruimte en rijeigenschappen weet ik niet, maar qua looks zeker!

FD
Voiture, sorry dat ik het zeg, maar dit is 10x mooier dan die 307, maar laat dat maar aan de Italianen over iets moois te maken!
Jij geeft precies aan waarom ik nog een keer een Alfa wil rijden! Schitterend.

Haha, dit is zeker mooier dan een 307. Helemaal mee eens. De 307 was veel meer een standaard auto qua concept e.d. Alleen gaf een bijzondere uitvoering zoals de Griffe de auto net dat beetje extra wat hem interessant maakte.

Qua ruimte is het natuurlijk een heel stuk terug. Maar daar kom ik nog wel op terug als ik wat gebruikservaringen zal posten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2012 17:08 door voiture.
JW01 (vanaf een Appel)
Heb je gekozen voor zomer- en winterbanden + velgen of zitten deze er het hele jaar onder?

Ik doe nooit aan winterbanden en -velgen. Dus gewoon 4-seizoens schoeisel smiling smiley.
Mooie auto!

Voor mijn werk moet ik deze auto (en nog veel meer) vaak afleveren bij klanten, heb dus heel wat km in deze auto gereden. Wat mij opvalt is dat het navigatiesysteem erg traag is, en verder vind ik het systeem heel onduidelijk afgebeeld, dus welke afslag je nou precies moet hebben (tom tom ect doet dit beter) voor de rest rij ik de auto altijd in de D stand, de N is gewoonweg erg traag.

Verder dan dit zijn het super auto's! heel veel plezier ermee!
Hele mooie auto Voiture. thumbs up Zowel qua design, kleuren en uitrusting.
Veel plezierige kilometers toegewenst!
@ Comas:
Ik ben een VDO Dayton gewend en die vond ik altijd prima werken. Vanmorgen heb ik het navigatiesysteem even kort getest. Zal er eens op letten. Moet ook nog even kijken of ik het scherm anders kan instellen qua weergave.

Ik heb nu alleen in de A-stand gereden. Tijdens de proefrit wel D en N geprobeerd, maar bij de JTDm ECO is het verschil bij D en N alleen het gevoel in het stuur.

@ Gilletti: dank je!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2012 17:24 door voiture.
Prachtig Voiture!
Mooie combi, gedurfd en gelukkig niet saai. En dat is niet negatief, want veel Mito's/DS3 worden net iets te suf gehouden.
Dit had mijn keus kunnen zijn. big smile smiley

2 dingen die me opvallen.
- instaplijstje, mooi!
- ik mag legaal één persoon meer vervoeren als ik het goed zie. Niet dat je vrijwillig zou doen, maar toch. winking smiley

Hoe is bevalt het 17"? Ik ben blij dat ik "maar" 16 inch heb. Stuitert net goed zo.

Tijd voor een fotoshootmeeting winking smiley
Kek wagentje, Voiturethumbs up
Veel plezier ermee!
@ voiture:
Het zijn eigenlijk maar kleine dingetjes met het navigatiesysteem, maar vergelken met de concurrentie kunnen de graphics beter. Dit is hetzelfde in de Giulietta hoor!

Weet je zeker dat het gasrespons ook niet pittiger is in de D stand ? Let er eigenlijk nooit echt op of ik in een ECO model rij. Dus weet het ook niet precies.
Ton.
Prachtig Voiture!
Mooie combi, gedurfd en gelukkig niet saai. En dat is niet negatief, want veel Mito's/DS3 worden net iets te suf gehouden.
Dit had mijn keus kunnen zijn. big smile smiley

2 dingen die me opvallen.
- instaplijstje, mooi!
- ik mag legaal één persoon meer vervoeren als ik het goed zie. Niet dat je vrijwillig zou doen, maar toch. winking smiley

Hoe is bevalt het 17"? Ik ben blij dat ik "maar" 16 inch heb. Stuitert net goed zo.

Tijd voor een fotoshootmeeting winking smiley

Instaplijstjes vind ik altijd een vereiste. Hadden m'n 406 en 307 ook. Ik houd van die details.

Standaard wordt de MiTo met 2 zitplaatsen achter geleverd. Een derde zitplaats (dus extra gordel en hoofdsteun) is een optie. Echter, dan is de bank tevens deelbaar. En dat ziet er erg lelijk uit qua afwerking van het leer vond ik. En die gordel is ook niet fraai. Verder kan je nu tenminste nog iets zien door dat kleine ruitje cool smiley. Tot slot: er rijden zelden mensen met ons mee, en als dat zo is, eigenlijk nooit drie personen.

Ik had op de 307 ook 17". Maar zowel de 307 als de MiTo waren/zijn op dat punt prettiger dan de DS3 met 16" waarmee ik destijd heb proefgereden. Maar er staat nu 120 km op de teller, dus te weinig om iets zinnigs te zeggen.

Lijkt me leuk om eens een meet te houden. Kunnen we best eens afspreken.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2012 17:36 door voiture.
-Comas-,

De graphics van de navi in de DS3 zijn ook niet best hoor.

@Voiture,
Oh, ik wist niet dat de optie er was! Grappig. smiling smiley
Maar wel begrijpelijk dat je het zo hebt gedaan qua zitplaatsen/gordels. Ik lette er toevallig op, omdat mijn neef ook een Mito rijdt, en ook 4 zitplaatsen heeft.
Ik weet niet waar de Mito op stond waarmee ik heb gereden, maar je hebt wel gelijk; meer comfort in de Mito volgens mij.

Maar eens kijken of het een keer te plannen valt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2012 17:39 door Ton..
Dat neem ik direct van je aan winking smiley nog nooit in een DS3 gereden namelijk.
@ Ton: dan zet ik die van mij voor het beeld ook nog even naast, met jullie goedkeuring natuurlijk winking smiley Kunnen jullie ook beide eens ervaren hoe een DS3 met 17 inch rijdt, ik vind het nog prima.
Prachtig wagentje, excellente kleurstelling!

Staat die stoel nu zo hoog, of zie ik dat verkeerd? In een Alfaatje moet je toch met je kont op de bodem kunnen zitten, trek het stuur lekker naar je toe en geniet!
Gefeliciteerd!! Leuke, dikke uitvoering zo!! ( Afgezien van de motor dan natuurlijk winking smiley )
Poekoek
@ Ton: dan zet ik die van mij voor het beeld ook nog even naast, met jullie goedkeuring natuurlijk winking smiley Kunnen jullie ook beide eens ervaren hoe een DS3 met 17 inch rijdt, ik vind het nog prima.

Prima, wat mij betreft.
Magikeven
Prachtig wagentje, excellente kleurstelling!

Staat die stoel nu zo hoog, of zie ik dat verkeerd? In een Alfaatje moet je toch met je kont op de bodem kunnen zitten, trek het stuur lekker naar je toe en geniet!

Ik geniet ook als de stoel net even wat hoger staat smiling smiley. En ik wil ook graag normaal uit kunnen stappen.
Het is nogal wennen namelijk: in vergelijking met een 307 zit je ook op de hoogste stand erg laag en lijkt het of je door een schietgat kijkt in plaats van door een voorruit grinning smiley.
BMW Power
Gefeliciteerd!! Leuke, dikke uitvoering zo!! ( Afgezien van de motor dan natuurlijk winking smiley )

Nee, de motor is allerminst dik. Maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Ik rijd voornamelijk op filegevoelige tijden, en eigenlijk nooit harder dan de toegestane snelheid.
O, ik zie nu op een van de foto's dat er een bakje/vakje links onder het stuur zit. Dat is mooi, want de auto is werkelijk minimalistisch uitgerust qua opbergmogelijkheden:
- een minuscuul portiervakje li+re
- een dashboardkastje waar alleen de boekjes van de auto in passen
- een bekerhouder in de middentunnel
- een vakje in de middenarmsteun
En ook in de kofferbak geen bakjes, alleen onder de vloer (waar normaal een reservewiel ligt; maar helaas past de trekhaak daar net niet in).

Even ter vergelijking met de 307:
- kolossale dasboardkast waar zelf frisdankflessen van 1,5 liter in passen
- grote portiervakken
- lades onder de stoelen,
- vak voor de pook
- vakken in de tunnel
- zonnebrilvak in het dak
- en li en re een vak in de bagageruimte

Tja, even wennen...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2012 19:17 door voiture.
Gefeliciteerd, veel fijne kilometers met de Mito!

Ik geniet ook als de stoel net even wat hoger staat . En ik wil ook graag normaal uit kunnen stappen.
Het is nogal wennen namelijk: in vergelijking met een 307 zit je ook op de hoogste stand erg laag en lijkt het of je door een schietgat kijkt in plaats van door een voorruit .

Hahaha, inderdaad het is nogal een verschil! Toch durf ik erom te wedden dat je binnen een paar maandjes toch een aantal tandjes lager zit. Hoe dan ook, enjoy!
Anonieme bezoeker
04-02-2012 21:32
voiture
Het blijft altijd tot op zekere hoogte een gok. maar we zullen zien. Het navigatiesysteem vanmorgen getest, en afgezien van de suffe stem geen opmerkingen. Alleen is het scherm slecht afleesbaar met zon van achteren.

Nou, zo dramatisch wil ik het ook weer niet voorspiegelen.
Toen AW de MiTo testte tegen de DS3 en Corsa bleef het systeem in de Alfa 2x hangen en functioneerde ook de radio niet meer. Vandaar dat ik benieuwd ben of Alfa/Microsoft dat probleem inmiddels verholpen heeft.
Alleen maar een pluim als je nergens last van hebt.
JW01 (vanaf een Appel)
Edit: Blijft het "voiture" of wordt het "bella macchina" ? "Monsieur MiTo" klinkt ook nog wel leuk. tongue sticking out smiley

Zie nu pas je edit. Nee, ik houd mijn naam, want naamsveranderingen vind ik verwarrend. En ik blijf nog steeds een zwak voor Peugeot houden tongue sticking out smiley.
Erg mooie Alfa zeg. Vooral de keuze voor de interieurkleur is werkelijk prachtig! thumbs up
sodenondeju, wat een schitterende auto en nog mooiere uitvoering. eye popping smiley

WOF
Mooie bak.thumbs up
Prachtige combinatie van velgen, kleur en interieur. Veel plezier ermee!

(Enige jammere is die joekel van een nummerplaat op de neus. Zou je bijna een boete voor riskeren en er een klein "Amerikaans" plaatje op zetten)
Wat een bella, voiture. Zoals je zelf al aangaf blijft het een hoop geld, maar daar krijg je ook wel wat voor terug. thumbs up
Dank voor de reacties. Ben nog niemand tegen gekomen die de auto niet prachtig vindt. Dat is grappig.

@ Rembrandt: er is iets wat nog erger is: de bedrijfssticker op de kont... Maar qua kentekenplaat had ik geen zin om een boete te riskeren. Ben allang blij dat ik op mijn verzoek luxe platen heb gekregen.
Naja zeg, zie ik dit topic nu pas!

Mooie auto, voiture thumbs up Erg mooi interieur, vooral dat leer is echt prachtig en in combinatie met de buitenkant (kleur en velgen) is het echt af!

Veel fijne/veilige kilometers gewenst!
Anonieme bezoeker
06-02-2012 18:57
Gelukkig is jouw bedrijfssticker niet al te opvallend, maar ik kan me voorstellen dat je daar, op zo'n mooie nieuwe auto, iets anders over denktwinking smiley.
U zegt? Op dat kleine MiTo-kontje beslaat die sticker minstens 1/4 deel! yawning smiley
Dan skip je dat visje toch?drinking smiley

Heb je geen magnetische plaat? Uberhaupt snap ik reclame ( tenzij van een A-merk fabrikant in de FMCG) op zo'n auto niet, maar dat terzijde...
Visje zit er nog niet op. Als dat er op gaat, gaat eerst de typeaanduiding er af.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close