Renate en haar wagentjes.

Gepost door renate 
Dat ziet er weer netjes uit Renate.

Mijn eerste zelfverdiende auto was een Passat Variant. Inmiddels weten wat daaruit voort is gekomen.
Leuk weer, die positieve reacties. thumbs up

Ook leuk is te weten dat zelfs een niet autoliefhebber vol passie over zijn/haar eerste auto weet te vertellen.

Een auto brengt meer emotie naar voren dan je zou denken.

Een kort verhaaltje over mijn "eerste keer".

Ik, als auto gek, moest natuurlijk zo snel mogelijk mijn rijbewijs hebben, en dan ook nog zo "cum laude" mogelijk.
Eenmaal dat roze papiertje in bezit had ik de mogelijkheid om de Kadett B van mijn vader over te nemen.
Een 72'er (het was inmiddels 1979) ik stak er om het weekend een hele dag in om 'm te poetsen.

Ik zal ook nooit meer mijn eerste ritje alleen in deze auto vergeten: Ik reed de polder in en heb de auto aan de kant gezet om zeker 10 minuten naar het sleuteltje in het contact te kijken met de wetenschap dat dit ALLEMAAL van mij is, en dat ik helemaal vrij ben om er mee te doen wat IK wil.

Dit gevoel van (relatieve)vrijheid heb ik daarna eigenlijk nooit meer echt ervaren, dingen worden jammer genoeg zo snel "gewoon".
Je gaat wat meer geld verdienen en, ik was toen nog vrijgezel(lig), had geld om weer eens wat anders te kopen.
Elke ,voor mij, nieuwe auto gaf weer een gevoel van trots/vrijheid/rijkdom.

De jaren verstrijken en alles wordt steeds gewoner, er ontstaat een soort van gewenning. Jammer eigenlijk.
Afijn het leven gaat zoals gezegd door en er komen andere prioriteiten: relatie, eigen woning en een kinderwens. Huisje boompje beestje dus.

Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. (zie pagina één van dit topic)
Ik kan nu weer genieten van onze autootjes als was ik weer 18: dat sleuteltje in het contact zien zitten en weten dat het van mij is.
Nóg geweldiger: ik kan kiezen welke auto ik zal nemen die dag, dat is een rijkdom die niet door iedereen begrepen wordt maar in huize Renate als een super voorrecht gezien wordt.

Maar goed, ik draaf door. Ik en mijn lief zijn nu eenmaal door dit fenomeen gegrepen zoals andere mensen misschien met postzegels of droogbloemen* hebben. Wij ervaren het in ieder geval als iets om voor te leven.
Oftewel: elke gek zijn/haar gebrek".

Greetzz Renate.

*Postzegels en droogbloemen heb ik slechts ter illustratie aangehaald en is niet bedoeld om te ridiculiseren.
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
18-02-2014 23:27
Quote
renate
Ik zal ook nooit meer mijn eerste ritje alleen in deze auto vergeten: Ik reed de polder in en heb de auto aan de kant gezet om zeker 10 minuten naar het sleuteltje in het contact te kijken met de wetenschap dat dit ALLEMAAL van mij is, en dat ik helemaal vrij ben om er mee te doen wat IK wil.

Klinkt bekend grinning smiley

Mijn eerste auto was de grijze Volvo 340 die ik nog steeds heb, zelf als vakkenvuller op zaterdag bij elkaar verdiend. Mijn allereerste ritje was op de achterbank, toen een neef van mijn vader die verstand van auto's heeft, een proefrit ging maken. Mijn 2e rit was op de passagiersstoel, toen mijn vader de auto naar huis reed omdat ik bang was een deuk in zo'n grote auto te rijden.
De eerste rit zelf rijden, dat weet ik ook nog precies, dat was dezelfde avond nog. We hadden de auto gehaald, toen heb ik hem 3 uur staan wassen, en 's avonds ben ik met mijn moeder naar de benzinepomp gereden. Prachtig! De buurvrouw van een paar deuren verder complimenteerde mij nog toen we de straat uit reden, en bij de benzinepomp was het de enige keer dat ik met plezier getankt heb. Ik weet nog dat ik en mijn moeder allebei moeite hadden met de klep van de tank waar je doorheen moet duwen.
Eenmaal thuis gekomen heb ik de auto voor de deur gezet, en er door het raam van mijn slaapkamer nog zo ongeveer een uur naar zitten kijken big smile smiley

Het mooie is, ik herken jou in je verhaal. Deze 340 staat altijd de hele winter stil. Als het dan weer tijd is om hem uit de stalling te halen, dan komt dat eerste auto gevoel weer even terug! Hoewel ik bijna dezelfde het hele jaar voor de deur heb staan, kan ik het niet laten om een keer de flank van de auto te aaien, of een keer zachtjes op het dashboard te kloppen alsof je tegen een hond zegt dat hij braaf op het huis heeft gepast. Prachtig is dat altijd, ik krijg er nu alweer zin in big smile smiley
Maar, het is net als sex, alleen de eerste keer blijft je bij en net zo goed zal het nooit meer worden, maar het blijft geweldig tongue sticking out smiley
Heel herkenbaar hoor! Dat heb ik ook wanneer ik na een half jaar afwezigheid de Dyane weer ga ophalen in de stalling. Dit jaar heb ik 'm al 10 jaar smiling smiley
Na de `reclame`, in het Passat/Audi 80 B1 topic, vanavond even winking smiley de tijd genomen om het hele topic door te lezen en vooral te kijken.
Geweldig wagenpark hebben jullie en het is leuk en leerzaam om te zien hoe jullie te werk gaan met de voitures thumbs upthumbs up Ga vooral zo door !!!
@...niels...: Leuk dat je de moeite hebt genomen om dit topic door te spitten.
Voor mij is niets leuker dan te lezen dat ik mensen inspireer en mogelijk wat leer, daar doe ik dit op AW voor. smileys with beer

@Micha D.: beantwoord. big smile smiley

Greetzz Renate.
Aan mijn eerste auto, een 2cv6 heb iK vooral roestige herinneringen. Mijn 2e auto een triumph tr7 was al van de weg gehaald voordat de apk bestond. Dit was mijn eerste bak en braadproject. Daarna kwam mijn eerste trabant. Ik reed er met de bus langs een fiatdealer in drunen waar die buiten stond. Vervolgens vanuit waalwijk teruggefietst om te horen dat die was verkocht. Twee maanden later stond die weer buiten en nogmaals langsgegaan. Toen bleek hij niet te zijn verkocht. Die twee maanden had die met ramen open buiten gestaan. Voor 750 gld kon ik hem meenemen. Zonder testrit of iets was ik eigenaar. Daar waar de eigenaren in de bovenstaande verhalen hun geluk niet opkonden, heb ik overwogen of ik mijn geld terug zou krijgen als ik terugreed. Aangezien ik die kans niet groot achtte, heb ik hetmaar niet gedaan. Nu meer dan 10 jaar later rij er er nog steeds een paar keer per jaar mee en zou ik hem niet willen missen .
Mooi om de reacties op mijn "eerste ervaring" te lezen.

Ik heb geen plannen om voor elk idee dat bij mij opkomt een nieuw topic te starten.
Maar het is wel leuk om deze nieuwe wendingen in mijn topic te ervaren.

"praktische psychologie" is ook een hobby van mij en daarom stel ik de, tot nu toe, reacties zeer op prijs.


Het is opvallend dat in het rijtje "belangrijkste emoties" de auto in de top 5 staat, en dat staat los van het geslacht.


*Keep the stories coming*

Greetzz Renate.
Ik haalde mijn rijbewijs in1982 in een Jetta mk1. Als student hovenier deed ik al veel tuintjes maar het afval kon ik nooit meenemen. Dat moest een keer over zijn.
Ik had een practische auto nodig met trekhaak en mijn zwager kende iemand die in auto's handelde. Daar stond een Marinogele Passat Variant kenteken 82-PA-28.
Daar paste de kruiwagen, schoffels, harken etc moeiteloos in en kon ik de aanhanger reserveren voor het tuinafval. Na 3 jaar was de auto volledig uitgewoond en heb ik hem ingeruild voor een Escort mk3.
De jaren daarna bleef ik met tussenpozen over de Passat dromen totdat ik in 2005 besloot dat het genoeg was geweest. Toen kocht ik een Passat Variant van net na de facelift bij autobedrijf Reinders jullie allen bekend. Zonder enige kennis besloot ik de auto te gaan restaureren. Ik belde Henk Reinders op om te vragen hoe ik moest beginnen. Die stond me vriendelijk te woord en zei dat ik eerst maar eens de spatborden eraf moest halen.
Inmiddels heb ik er 4 en ik ben trots op mijn collectie.
Hoe belangrijk kan die 1e auto ervaring zijn.
Vandaag weer lekker aan het fröbelen geweest.

Mijn lief heeft staan spelen met de straalkast en heeft het "nieuwe"spruitstuk voor Phientje schoongemaakt.
Ook hebben we een begin gemaakt met de "nieuwe"remklauwen.

Spruitstuk voor:



Tijdens:





Bijna af:



Remklauwen voor:



Bijna schoon:



Nu nog een revisie rubbersetje bij de club halen en dan kunnen ze onder Phientje geschroefd worden.

GReetzz Renate.

P.S. laat de verhalen maar komen hoor. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2014 17:59 door renate.
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
22-02-2014 18:40
ziet er weer als nieuwuit . en een setje verse remmen is wel een fijn gevoel . confused smiley
@Ronald39: En is ook nodig, één van de klauwen die er nu onder zit heeft een groot probleem.
Een vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de ontluchtingsnippel afgedraaid, vervolgens uitgeboord en er een M8 bout ingedraaid.

Oke, hij was daar wel mee dicht maar ontluchten was bijna niet mogelijk.
We hebben Phientje al even dus zou je zeggen waarom heb je dat niet eerder opgelost.

Nou gewoon: andere/nieuwe klauwen waren niet te krijgen, en die er onder zit daar was al zoveel aan verprutst dat er geen redden meer aan was.
Gelukkig heeft die klauw het al die tijd goed uitgehouden en met het nodig kunst en vliegwerk was ie ook nog te ontluchten.

Wij zijn dus heel blij dat we een andere set hebben die nog wel te redden is.


Greetzz Renate.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2014 19:05 door renate.
Vandaag de revisie setjes gehaald, dus de remklauwen konden worden afgemaakt.





De oude zijn al van de auto af. morgen de nieuwe erop en gelijk de remvloeistof verversen.

Greetzz Renate.
Effe denken hoor Renate. Welke auto is Phientje? Ik vind het wel heel aparte remklauwen. Erg mooi trouwens zoals ze er weer uitzien.
Phientje is de Renault Dauphine. Eén van de eerste kleine auto's met schijfremmen rondom.

Die zijn zogenaamde zwevende remklauwen met maar aan één kant een zuiger.
De hele klauw wordt met 2 beugels op zijn plaats gehouden en kan dus heen en weer bewegen.
De werking lijkt een beetje op dat van een waterpomptang.

De werking is eenvoudig en het is een goedkope oplossing.
Er kleven wel nadelen aan. Omdat een achterrem het meestal "niet zo druk" heeft is het risico op vervuiling met als gevolg vastzitten groot.
Zeker als er niet veel mee gereden wordt (dit gaat bij ons niet op overigens).

Het staat allemaal best stoer schijven rondom, maar voor auto's van dit formaat zie ik liever trommelremmen.
Minder storingsgevoelig en minder onderhoud.

Greetzz Renate.
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
01-03-2014 18:35
Als ik voor Renate een antwoord mag geven op de vraag van @Rush. Het is Dauphine, verbasterd tot Phientje (en Renate gebruikt ook de zij-vorm voor haar klassieke wagens net zoals ik dat doe voor mijn Audi 80 B1 en de andere wagens die ik heb gehad in het verleden).
Ik heb grote bewondering voor jouw werk aan de klassieke Franse wagens!
@Rush: en ook voor jouw werk aan de VW Passats B1!
@Rush2112 en Han77: nog bedankt voor de complimenten die ik ook bij andere topic(s) mocht ontvangen. smileys with beer

En Han77 extra bedankt voor de uitleg. thumbs up
Ter aanvulling: de Simca 1000 is een "hij" en heet de "Stoere", die kunnen we onmogelijk tot meisje verklaren. big smile smiley

GReetzz Renate.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2014 18:54 door renate.
Vandaag, terwijl mijn lief ervaring op zat/lag te doen met het terugbouwen van de remklauwen van Phientje:



Heb ik de remklauw die niet meer te ontluchten was vanwege het gemis van de nippel van een eerste stukje revisie voorzien.

Zo was het, zie links zoals het hoort en rechts de bout die er in de plaatst "gemaakt"is:



Een nieuwe bout erin met een gaat van 3mm door en door:



En daarin schroefdraad (M7) getapt om daarin weer een normale ontluchtingsnippel te kunnen schroeven:



Verder ben ik eindelijk weer eens met m'n Jeanne '66 bezig geweest.

De achterruimte leeggemaakt en het laswerk aan de binnenkant nogmaals behandeld tegen roest.







Al het bruine dat je ziet is geen roest maar oude lijmresten en tectiel.

Dus weer lekker aan het fröbelen geweest.


Greetzz Renate.
altijd leuk...zo lekker rommelen! En als alles lekker mee zit...is het extra leuk! Of heb je liever dilemma's die je dan op wilt zien te lossen?
ziet er goed uit.. Die bout voor de nippel heb je zelf gemaakt (dat gat) neem ik aan?
thumbs up

Jeanne '66 is de Citroën bestel 'eend' toch?
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
02-03-2014 19:34
Chapeau! Wat een talent. Overdag was het goed weer dus nu lekker onder het genot van een kopje koffie vermaakt met de update. thumbs up
@ Radar: Als ik eerlijk ben vind ik het wel leuk om problemen op te lossen, hoe moeilijker hoe leuker.

@Durashift: Zie Quatrelle, wel je huiswerk doen hoor. big smile smiley
En ja die nippel oplossing is "eigen werk".


Greetzz Renate.
sorry.. blijkt dus dat een 'eend' niet als enige een afneembare bestelkoets had in die tijd..
Dat van die ontluchtingsnippel vat ik niet zo goed...
Zo'n nippel sluit toch af door de (spitse) punt die er aan zit? En bij deze constructie komt de nippel dan toch lang niet diep genoeg om af te sluiten?

Ben wel benieuwd want de constructie op zich is een goed idee.

Groetjes,
Jan
@Janneman: Ik heb eerst een gat van 3mm door de hele bout heen geboord.

Daarna een gat van 5,5 mm tot halverwege, Dan M7 schroefdraad erin getapt.

Er is dus aan het eind van dat M7 gaat nog een schuine rand naar het 3mm gat.
Die schuine rand is dus de "zadel" waarop de ontluchtingsnippel afsluit.

Ik ben geen beste tekenaar maar ik hoop dat dit plaatje duidelijkheid geeft:




Greetzz Renate.
Quote
renate



En ja die nippel oplossing is "eigen werk".


Knap hoor!thumbs up
Quote
renate
@Janneman: Ik heb eerst een gat van 3mm door de hele bout heen geboord.

Daarna een gat van 5,5 mm tot halverwege, Dan M7 schroefdraad erin getapt.

Er is dus aan het eind van dat M7 gaat nog een schuine rand naar het 3mm gat.
Die schuine rand is dus de "zadel" waarop de ontluchtingsnippel afsluit.

Ik ben geen beste tekenaar maar ik hoop dat dit plaatje duidelijkheid geeft:




Greetzz Renate.

Prima tekening hoor. Helemaal duidelijk hoe je het gedaan hebt.

Groetjes,
Jan
@Janneman: Graag gedaan.

@Rush: wederom bedankt. smileys with beer

Vandaag weer wat knutselspul binnengekregen.

Een nieuw stuk C-stijl voor de Stoere:



Dat moet dit hier vervangen:



Greetzz Renate
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
05-03-2014 07:36
das weer een mooi klusje . en die nippel oplossing helemaal top . jullie kennende komt het er weer als nieuw uit te zien thumbs up
'k Weet niet of ik het mag zeggen, maar ik ben groot fan van dit topic. ;-)

Verbaas me over de simpele maar doeltreffende oplossingen! Zoals bv de ontluchtingsnippel van de remklauw.

'k Heb echter een vraagje. De hefbrug die jullie gebruiken? Wat is het?
@sjoowfeur: Dank voor de complimenten.

Over de "brug" een stukje dat ik eerder in dit topic schreef:

plus=

1. relatief licht (in je eentje te rijden, voor een gezonde rug met 2 personen te tillen. Al heb ik het in mijn eigenwijzigheid en ongeduld ook alleen gedaan)
2. klein, weinig ruimte nodig om op te bergen.
3. eenvoudige bediening, er zit een handslinger bij maar dat is niet te doen. Een (stevige) boormachine gaat goed.
Ik heb een motor van een 200kg takel pas gemaakt, dat gaat helemaal geweldig.
4. laag, is in de laagste stand ongeveer 12cm hoog.
5. kan tot 1 meter hoog.
6. goedkoop en toch degelijk.

min=

1. kan maar 1 meter hoog
2. je kan nooit bij de hele onderkant in één keer.
3. onder sommige auto's past ie niet o.a. door uitlaat systemen die in de weg zitten (heb ik met de R4)

Noot: ik zet er voor de veiligheid altijd extra krik/assteunen onder.

Kortom voor mij voldoet hij.
Het is voor jezelf gewoon eerst nagaan wat wil je er mee en wat verwacht je ervan.
4 wielen in één keer wisselen is zo gedaan, veiliger dan een krik.

Het is beter voor je rug. Als ik wat aan de onderkant van de deur moet doen of iets in een wielkuip moet repareren gaat ie op de brug zodat ik er met een stoel/kruk bij kan zitten zonder mij in de meest onmogelijke houdingen moet gaan manoeuvreren.

Een paar toepassingsvoorbeelden:






Ik hoop dat je wat met deze toelichting kunt.

Over mijn oplossingen voor technische problemen het volgende:

Toen ik begon met oude auto's was ik nog jong en was in het trotse bezit van een hamer, waterpomptang, bahco en een stoeprand.
Armoe alom dus, maar die situatie heeft wel me wel heel creatief gemaakt.
Ik merk, nu ik gereedschap in overvloed heb, dat ik nog steeds van die opgedane creativiteit profiteer en deze kennis kan cultiveren doordat ik nu wél de spullen heb om dingen te maken zoals ik ze altijd al in mijn hoofd heb.

Ik voel mij dan ook erg bevoorrecht met het gegeven dat ik de kennis die ik heb opgedaan nu ook zo goed als optimaal kan toepassen.


Greetzz Renate.
Quote
renate
Ik voel mij dan ook erg bevoorrecht met het gegeven dat ik de kennis die ik heb opgedaan nu ook zo goed als optimaal kan toepassen.
Greetzz Renate.

En vooral ook deelt! Waarvoor dank ;-)

Mijn rug is niet meer in zo'n goede staat dus zo'n hefbrug neem ik zeker in overweging.
Wellicht is het mogelijk om met rubber blokjes of met houten balkjes de hefhoogte iets te vergroten?

Quote
renate
Toen ik begon met oude auto's was ik nog jong en was in het trotse bezit van een hamer, waterpomptang, bahco en een stoeprand.

Dat alles had ik ook wel. ;-) Maar was meer geïnteresseerd in de show & shine en veel minder in techniek. Derhalve had ik veel spuitbussen verf en turtlewax en poetslappen en waterproof schuurpapier en schoensmeer (bandenzwart) en blikjes schooierschroom (ook wel aluminiumverf genoemd) voor de velgen ;-)
Maar auto's van deze tijd zijn nauwelijks meer bij te werken door een doehetzelver. Misschien toch maar weer eens wat "oud ijzer" aanschaffen. ;-)

Keep up the good work!!
Vandaag was ik met Idranor op stap en toen kwamen we vrijwel zeker langs Renates werkplaats, het kon niet anders dan Pipomobiel zijn dat buiten naast een loods stond smiling smiley
En dan rijdt je zomaar voorbij. nut smiley

Greetzz Renate.
Ja sorry, volgende keer zullen we stoppen grinning smiley
Er zijn meerdere fans van dit topic! Niet alleen om het soort auto's, maar ook omde wijze waarop. Daarnaast ook de eerlijkheid van de zaken die niet gingen zoals gewenst. Dat geeft een realistischer beeld dan bij verhalen waarbij alleen de successen worden genoemd.

Met het lezen en bijhouden van deze verhalen compenseer ik dan ook mijn eigen tijdsgebrek om iets aan mijn projecten te doen.
Ja, zo'n poetsbrug is toch wel erg handig. Ik had er altijd mijn bedenkingen over maar nu ik er zelf één gebruik ben ik helemaal om. Net wat je zegt, je kan gewoon lekker op een stoeltje zitten om er bij te kunnen.
@Rush: Ik heb ook lang getwijfeld over die brug hoor.

@eeuwige_student: dank voor het compliment en over tegenvallers heb ik nog wel wat te vertellen.eye rolling smiley

Vorig weekend niets aan de auto's gedaan. Vanwege het mooie weer lekker om het huis aan het prutsen geweest.

Dit weekend was een behoorlijke sof:

We hebben samen gekeken of het Gordini spruitstuk wel zou passen.
Op allerlei manieren gepast en gemeten (het oude spruitstuk zat er nog op).

Los van het gegeven dat de nieuwe iets langer was, dit kon gecompenseerd worden met het inkorten van het pijpje aan de uitlaat, waren wij tot de conclusie gekomen dat deze zou moeten passen.

Mijn lief dus aan de slag om de boel uit te bouwen.
Zelfs toen de 2 spruitstukken op de werkbank naast elkaar lagen hadden wij nog niets door, je voelt 'm al aan komen.

De nieuwe pakkingen er bij gehaald en die wilden wij op de cilinderkop aanbrengen. PAST NIET !!crying smilie
Wtf (mind my language) De boel nog eens goed bekeken, blijkt de cilinderkop helemaal geen Gordini kop te zijn.

Zie de verschillen??



De tapeinden van een normale kop liggen op één lijn en de gordini kop verschillen ze van hoogte.
Na wat verder zoeken in de boeken ging er een lampje branden dat al veel langer geleden had moeten gaan branden.

De standaard motor levert zijn hoogste koppel al bij 2000 t/m en 34pk bij 4500 t/m.
Een Gordiniblok haalt zijn hoogste koppel pas bij 3300 t/m en 40 pk bij 5000 t/m.

Wij weten dat het blokje dat in Phientje zit oersterk is bij heel lage toeren, wij hadden dus eigenlijk al één en één bij elkaar kunnen tellen.
Noem het blond, noem het blind, noem het wat je wilt maar een megablunder is het wel.eye popping smiley

Voor de goede orde: Phientje is wel degelijk een Gordini, alleen is er in het verleden een ander blok in gekomen (dit wisten wij) allen is dat géén Gordini blok. Dus dat wordt opzoek naar een echt Gordini blok. confused smiley

En tja, dan is het dus veel weggegooide tijd (schoonmaak, revisie en ombouw) en verder gewoon ontzettend balen.
Zondag de boel maar weer teruggebouwd, mijn lief kon dat in minder dan anderhalf uur.
Dat is dat weer het positieve.winking smiley

Los van het gegeven dat ik nog een voorremklauw heb gereviseerd, een weinig vruchtbaar weekend.

Maar zoals altijd wil ik toch positief eindigen:
Mijn lief zou hier een paar jaar geleden een paar dagen over van slag zijn, nu was ze "gewoon" teleurgesteld.
Uithuilen en door gaan dus.

Ik had daarentegen wat meer (gezichts)verlies opgelopen en heb dit vandaag gecompenseerd:

Pipomobiel (de Acadina voor Durashift) naar binnen gegooid en de Dame (Citroën CX) naar buiten gehaald.
Een wasbeurtje gegeven en lekker even uitgelaten. Deze week verplaats ik mij dus even in superluxe.

Waarom?
1. Omdat het kan.
2. Omdat ik daar gewoon zin in had.
3. Pipomobiel is een genot om mee te rijden maar ik wil nu even luxe.smiling smiley
4. Omdat ik op geheel eigen wijze met tegenslag omga.drinking smiley

Ik heb ook voor het familiealbum nog een paar plaatjes gemaakt:







Greetzz Renate, die zich heeft voorbereid op ongezouten commentaar. sad smiley
Ach ja Renate, soms 'sta je stil' zoals in jouw geval, maar daar staan al zoveel positieve werkzaamheden van jullie tegenover, dat jullie deze stilstand moeiteloos konden 'slikken'. Succes met de voortzetting.
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
17-03-2014 23:30
Dat is wel balen sad smiley
Anonieme bezoeker
Re: Renate en haar wagentjes (inbel alert)
18-03-2014 06:32
idd uithuilen en het/de goede onderdelen zoeken . maar dat maakt het sleutels ook leuk .toch ? . als alles loopt zoals het moet is er weinig uitdaging .
en wat voor straf is het om de cx ff een week uit te laten cool smiley
Ach ja...

Ik klus elke winter aan mijn oldtimer (Volvo 144) in de hoop er dan 's zomers lekker mee te kunnen toeren.
Deze winter was het de remmerij die ik helemaal nagekeken heb.

Afgelopen zondag was het mooi weer dus lekker een ritje gemaakt. Helaas begon er iets steeds meer een knetterend geluid te maken. Zoals een wijs oldtimer bezitter ooit eens zei "niet stoppen en gaan kijken want dan durf je misschien niet verder". Dus doorgereden en 'gewoon' thuis gekomen.

Gisteravond de 'schade' maar eens opgenomen. Een scheur in het uitlaatspruitstuk. Zal wel een leuk klusje worden denk je dan nog. Meteen even verder gekeken... hmm er zit nieuwe olie op maar het peil staat wel wat laag na slechts 200 km's. Onder de auto... hmm een plasje olie. Dan maar even de overal aan en er onder kruipen... achterste krukas keerring lijkt er uit te liggen. Nou vind ik het langzamerhand niet zo leuk meer want da's toch een hele klus. Zo verdwijnt dus het vooruitzicht op leuke voorjaarsritten.

Om toch positief af te sluiten, de remmen doen het trouwens prima smileys with beer

Groetjes,
Jan
Balen zeg van het spruitstuk. Succes met het vinden van het juiste blok.

Maar de CX zal het helemaal goedmaken, wat een heerlijke limo is dat toch. Op en top Frans, daar konden z'n toenmalige concurrenten 505 en 25 niet aan tippen. Als ik jou was zou ik mij niet alleen deze week maar de komende 7 maanden in de CX verplaatsen. Nou ja, met uitzondering van de vakanties dan, daarvoor is er natuurlijk die prachtige T3.
Briljant dashboard toch ook in die CX.....wow.
Inderdaad Renate, dat zijn van die teleurstellingen... Geen drama maar erg jammer is het wel.

Had het laatst zelf ook. Mijn 403 die origineel een 1500cc blok heeft (ook volgens kenteken) blijkt een 1300 te bevatten.
Nu worden de plannen steeds concreter om hem eens goed aan te pakken, dus een harttransplantatie zit er wel in.

Geniet weer lekker van de CX!
Dank allen voor de positieve reacties. Grappig ook om te lezen dat het herkenbaar blijkt te zijn. thumbs up

Wij gaan inderdaad maar eens sparen voor een origineel blokje, al dat zal los van de kosten niet eenvoudig te vinden zijn.
En het blokje dat er nu in zit is, relatief gezien, oersterk en doet in alle rust zijn werk.
Dat maakt het bijna zonde om dat te veranderen.

Vanaf 1200 t/m is ie al heel levendig en doortrekken boven de 3000 t/m is eigenlijk nooit nodig.
Ik moet hierbij wel melden dat de bestuurster een defensief rijdster is zonder "in de weg" te rijden.

Al kunnen sommigen er niet tegen om achter een oldtimer te rijden en de gekste fratsen uithalen om er voorbij te komen, maar dat maak ik met de CX ook mee en die kan heel goed met het verkeer meekomen.

Over de Dame gesproken: Het is absoluut geen straf om daar mee te rijden, zeker als je langere tijd in een Acadiane gereden hebt. big smile smiley
Die luxe, die power en het gemak.
Gisteren een rondje gereden langs de Rotte en daar reed een Peugeot 205 achter mij, die vond op sommige delen dat ik niet voldoende doorreed.
Zat dicht op mijn bumper, maar als er een verkeersdrempel kwam (met een adviessnelheidsbord van 50 km/u) hield ik gewoon mijn eigen snelheid
(60 km/u) aan, zag ik in mijn spiegel de klever even verdwijnen. big smile smiley

Ook in de bochten die soms best scherp zijn voor 60 km/u hield ik mijn gangetje en die peug moest er een beetje F1 rijstijl op nahouden om mijn snelheid te volgen. Best vermakelijk eigenlijk.

Toch als ik een paar dagen met de Dame heb gereden verlang ik weer naar Pipomobiel.
Goed verklaren kan ik het niet, maar de herrie en het ongecompliceerde van dat ding maakt het rijden ermee zo leuk. Denk ik.

Dus vrijdag moet ik met meer mensen op pad en zaterdag een rit van 200km heen en weer, daar is de Dame uitermate geschikt voor.
Maar zondag gaat ze toch weer naar binnen om het stokje over te geven aan Pipomobiel.

Ik heb voor mijn lezers ook nog een vraag:

Ik heb in de Dame een heel andere rijstijl dan in Pipomobiel.
Niet dat dat voor anderen te merken is (ik heb het weleens aan meerijders gevraagd) maar ik ga in de Dame er echt voor zitten, terwijl ik bij Pipomobiel instap, starten en gas op de plank. Kennen jullie dat?


Voor de vorm nog een paar plaatjes van de Dame in haar natuurlijke habitat:

Zie het bordje: "ursprung" slecht te lezen vandaar mijn "vertaling". cool smiley



Wijn halen in de Elzas:















De toekomst:



Greetzz Renate.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.