Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 Van 2.3D en '92 Combi CLX) en ’90 P100 1.8 TD | XR-tank gespoten

Gepost door Wouter82 
Wat een ongelooflijk mooie score! Jouw wagenpark is ondertussen wel iets om jaloers op te worden.

Edit:

Plaatje bij het praatje. Fordling!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2014 03:14 door Twix.
Werkelijk prachtige auto.
Maar toch niet echt het topmodel vind ik, dat blijft toch de rs500.

Groetjes,
Jan
Janneman
Werkelijk prachtige auto.

Dank je smiling smiley

Janneman
Maar toch niet echt het topmodel vind ik, dat blijft toch de rs500.

Ik had het over de eerste lichting, de RS500 kwam pas in 1987 winking smiley
Gefeli met je aanwinst!

Zit zelf de laatste tijd ook steeds vaker naar XR4I's te kijken... Daar blijft het tot nu toe ook nog bijconfused smiley

Ziet er op de foto's nog netjes uit, ook onder de kunststof kappen geen rottigheid?
Taunusdriver.
Ziet er op de foto's nog netjes uit, ook onder de kunststof kappen geen rottigheid?

Onder het randje van de wielkast linksvoor voelde het niet helemaal fris, bij de andere wel smiling smiley Ik weet echter niet of ik het al aandurf om de wielkapjes er af te schroeven big smile smiley

Ik hoop, en zo lijkt het ook, dat de auto goed genoeg is dat ik er dit jaar niet echt in hoef te investeren behoudens wat klein grut dat ik zelf kan doen. Want aan de andere auto's moet ook nog wel wat gebeuren en dus moet de XR netjes op zijn beurt wachten smiling smiley
Ik had vanavond even gebeld met de verkoper of er al nieuws was over de overschrijving. Dat niet, maar ik wordt vanavond nog teruggebeld. De verkoper had echter wel een mooi verhaal: de vorige eigenaresse was nog even bij de auto komen kijken en had het daar erg moeilijk mee, tot huilens aan toe. Ze zou de spoilers hebben geaaid en over vroeger hebben gemijmerd toen ze samen met haar man deze auto kocht nadat ze hem hadden gezien bij een show en later bij de dealer. Haar man is inmiddels overleden maar ze heeft dus dierbare herinneringen aan de auto. De verkoper wist haar een beetje gerust te stellen door te vertellen dat de auto bij een echte liefhebber en verzamelaar is terechtgekomen die goed voor de auto zal zorgen big smile smiley

Overigens kwam ik zoekende naar onderdelen op Marktplaats opeens een andere XR4i tegen... link. Lijkt bijna aantrekkelijker dan degene die ik nu heb moody smiley confused smiley Leuke kleurstelling ook, lichtgroen metallic met beige interieur. Snel vergeten maar smiling smiley
JW01 (vanaf een Appel)
1:18 XR4i grinning smiley
thumbs up Vind je niet vaak
Betrouwbare aanbieder trouwens (ik weet hoe hij aan de modelletjes komt, Ik kan je verzekeren. Deze zijn splinternieuw)
Leuke aanwinst weer Wouter. Volgende Teutonenmeeting (ondanks dat het een Engelsman is grinning smiley) met de XR4i?cool smiley
@ Wouter: De onderdelen die je via de mail aan me gevraagd hebt, zijn wel terug te vinden in ons systeem qua onderdeelnummer. Helaas niet meer te bestellen. Uitgerekend het mistlampglas ligt nog wel bij een collega dealer op de plank, maar dan de rechterkant...
He, ik lees het weer eens te laat, zie ik... Gefeliciteerd met de aankoop! En welkom bij de XR4i club!
Als je wat nodig mocht hebben, ik heb een en ander aan klein grut liggen, je weet nooit waar het goed voor is...
2800i
He, ik lees het weer eens te laat, zie ik... Gefeliciteerd met de aankoop! En welkom bij de XR4i club!

Dank je smiling smiley

2800i
Als je wat nodig mocht hebben, ik heb een en ander aan klein grut liggen, je weet nooit waar het goed voor is...

Mistlampglaasje linksvoor, interieurlamp, gasdempers achterklep, rubber achterklep zijn wat dingen die ik zo kan bedenken.

En wat is de meest handige aanpak van de niet werkende buitenspiegelverstelling?
Zojuist de eerste onderdelen besteld: een nieuwe set gasdempers voor de achterklep thumbs up

Zoals het er nu voorstaat ga ik zaterdag de auto ophalen. Misschien op de terugweg een nieuwe set velgen ophalen...
Gefeliciteerd met deze aanschaf, Wouter.

Ook voor mij jeugdherinneringen, een buurtbewoner had er jarenlang één, ook wit, eind jaren 80, begin jaren '90.

Veel plezier ermee.
Mooie aanwinst Wouter thumbs up.

Ik zag deze voorbij komen bij college en ik moest meteen aan jou denken grinning smiley.
Een onthoofde Sierra? crying smilie

Ben overigens ook op zoek naar nieuwe achterlichten, al heeft dat helemaal geen prioriteit. Voor de 1.3 heb ik al een nieuwe rechter maar zoek nog een linker want dat is juist degene waar kleine barstjes in zitten. En de lichten van de XR4i hebben een donkere waas. Maar nieuwe zijn niet meer te vinden, echter stuitte ik vandaag op een onderdelenleverancier die nieuwe imitatielampen aanbiedt zonder E-keurmerk voor 26 euro per stuk... Maar goed, geen prioriteit dus smiling smiley
Prachtige Sierra's heb je, die XR4i is er ook een mooie aanvulling op thumbs up

Helaas kan ik je geen tips geven om aan onderdelen te komen

De foto van die bloembak Sierra is inderdaad best jammerlijk crying smilie
Shit, heb je haast? Had nog een nieuwe set liggen. Met de verhoogde kracht voor de spoiler.
Rubber achterklep heb ik nog op de 2.0 zitten, zal eens kijken of die nog mooi genoeg is!
Rubber ben ik zeker wel benieuwd naar! Misschien kan ik zaterdag eind van de middag even langskomen?
Netjes big smile smiley, de XR4 blijft qua model toch de meest mooie uitvoering vind ik persoonlijk.
Jammer dat het bloed niet eerder is gaan kruipen, dan had je een mooie 2.3 Ghia kunnen hebben, inmiddels heb ik ook geen onderdelen meer maar kan je wel tippen ( stuur maar even mail, pb lees ik niet ), daar is het gros van mijn onderdelen heen gegaan namelijk.

Vwb de spiegels, waarschijnlijk zitten deze gewoon "vast", forceer ze voorzichtig in de kappen, waarschijnlijk werken ze dan weer.
Beweeg de schakelaar ook tot de uiterste punten.
Nette aanvulling en veel plezier ermee!
Sierra ghia
Netjes big smile smiley, de XR4 blijft qua model toch de meest mooie uitvoering vind ik persoonlijk.
Jammer dat het bloed niet eerder is gaan kruipen, dan had je een mooie 2.3 Ghia kunnen hebben, inmiddels heb ik ook geen onderdelen meer maar kan je wel tippen ( stuur maar even mail, pb lees ik niet ), daar is het gros van mijn onderdelen heen gegaan namelijk.

Vwb de spiegels, waarschijnlijk zitten deze gewoon "vast", forceer ze voorzichtig in de kappen, waarschijnlijk werken ze dan weer.
Beweeg de schakelaar ook tot de uiterste punten.
Nette aanvulling en veel plezier ermee!

Dank je smiling smiley Volgens mij hadden wij ook even contact via het Sierra-forum big smile smiley Toen jouw fantastische Ghia te koop stond kwam het mij simpelweg niet uit, anders had ik er absoluut interesse in gehad al had ik dan nog steeds voor een XR4i kunnen kiezen. Ik stuur je nog wel een mail, ik kan wel wat tips gebruiken thumbs up Die spiegeltruc ga ik even proberen, het kan inderdaad zo iets simpels zijn want ze zullen waarschijnlijk al jaren niet meer versteld zijn.
Onderweg langs de A2 in Limburg.

Eerste halte: Kaatsheuvel. Velgen opgehaald waar als bonus winterbanden omheen liggen. De velgen die er onder zaten zijn waarschijnlijk een keer iets te enthousiast gepoetst met als gevolg dat de laklaag ernstig is aangetast, enigszins zichtbaar op de vorige foto. Deze nieuwe velgen zien er een stuk beter uit al hebben ze natuurlijk wel een plekje en krasje. In het voorjaar moet ik wel even bedenken wat ik met welke velgen ga doen en waar weer fatsoenlijk rubber op komt. Want de oorspronkelijke bandjes waren prul, amper grip op nat wegdek. Iemand ooit gehoord van Eurotyre? confused smiley De winterbanden zijn van Nankang, ook niet je-van-het, maar die lijken ten minste grip te bieden.

Volgende halte: Grensdorp! Even gezellig langs bij Grensrijder.

Eindstation: de Residentie! The "twin deck" has landed big smile smiley

Zowel voor als achter is er sprake van een o-vaal grinning smiley Ook het type-embleem is vervaagd, maar daar ligt al een nieuwe van in het dashboardkastje net als een nieuw ovaaltje. Misschien nog een keer een tweede nieuwe kopen zodat er ook op de neus een vers Ford-logo kan.

Ik heb jaren terug (wel 8 jaar denk ik) eens op een industrieterrein in Middenmeer NH een foto gemaakt van een bedrijfje met op het veldje daar achter een hele boel sierra's.

Nu ik zo je verhaal lees, heb ik het even zitten googlen, met maps, en wat denl je gevonden...althans ik weet niet hoe oud google streetvieuw is.

Zoek maar eens bij google maps in Noord-Holland, Middenmeer, industrieweg 42.
Ik zie er zo al zeker 25 staan.

Hier de link:
25x

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2014 22:52 door Stif.
Vandaag dus de XR4i opgehaald big smile smiley Weer naar Landgraaf afgereisd en aldaar de auto eindelijk overgeschreven. Het was gelukt om het tijdelijke document uit te printen en dus ging ook het overschrijven probleemloos. Ik heb nu een A4'tje dat dient als overschrijvingsbewijs, een heel belangrijk stuk papier maar het oogt als onbeduidende memo. Hierop staat de code die gekoppeld is aan de plastic kaart die ik binnenkort krijg thuisgestuurd. Dat A4'tje moet dus goed bewaard worden maar ik benieuwd hoeveel mensen daar niet aan denken... Verder ontving ik het Tenaamstellingsverslag, het bewijs dat het mijn auto is. Dit heeft de vorm van een kassabon en vormt het tijdelijke kentekenbewijs totdat mijn plastic kaart binnen is. Dit verslag is overigens niet geldig in het buitenland, maar dat staat er niet op.

Goed, de auto! Zo'n dikke V6 rijdt wel heel fijn grinning smiley Zeker als je al op snelheid bent heeft die een enorme trekkracht. Dat is wel even wennen, wil je op de snelweg even versnellen van zo'n 100 km/u naar 120, rijd je zonder dat je er erg in hebt 150 smiling smiley Verbruik is ongeveer 1:10. Technisch lijkt de auto prima, al is er mogelijk toch net even te lang gereden met een te lege tank zodat er wat troepjes zijn losgekomen. Zo tot de 100 km/u hapert de motor een beetje, iets wat zich pas na zo'n 150 km openbaarde. Even aanzien dus maar, en misschien een nieuw benzinefilter. Verder wat kleinigheidjes, maar dat ga ik gaandeweg wel oplossen. Zoals gezegd krijgt de auto niet te veel prioriteit ten opzichte van de andere vijf nut smiley

Leuk speelgoed dus weer en een mooie aanwinst voor "de collectie" big smile smiley Binnenkort ook even foto's maken samen met de 1.3 Custom smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2014 20:45 door Wouter82.
Stif
Ik heb jaren terug (wel 8 jaar denk ik) eens op een industrieterrein in Middenmeer NH een foto gemaakt van een bedrijfje met op het veldje daar achter een hele boel sierra's.

Nu ik zo je verhaal lees, heb ik het even zitten googlen, met maps, en wat denl je gevonden...althans ik weet niet hoe oud google streetvieuw is.

Zoek maar eens bij google maps in Noord-Holland, Middenmeer, industrieweg 42.
Ik zie er zo al zeker 25 staan.

Hier de link:
25x

1x raden wat daar allemaal mee is gebeurd...
Een jaar, anderhalf terug werd er op een bekende "Ford-site" een foto geplaatst met 25 Sierra's op elkaar gestapeld voor de schredder, deze allemaal dus!
Herkenbaar was de rode 3-drs. ( ik kan het bericht op die site niet meer vinden )
Auto die met warme motor begint te stotteren? Klinkt mij als een bobine...

Ding is verder echt geweldig, super dat je hem hebt gekocht!
x-trailrijder
Auto die met warme motor begint te stotteren? Klinkt mij als een bobine...

Is de werking daarvan op een beetje eenvoudige manier te controleren?

Edit - wat kan het (kwaliteits)verschil zijn tussen nieuwe bobines? Prijzen variëren van 24 euro voor een Valeo tot 60 euro voor een Bosch of Beru confused smiley

x-trailrijder
Ding is verder echt geweldig, super dat je hem hebt gekocht!

Dank smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2014 12:58 door Wouter82.
Zojuist wat foto's gemaakt van de XR4i en de 1.3 Custom naast elkaar smiling smiley Ben alleen vergeten foto's van de motoren te maken sad smiley Maar het is evengoed een leuke serie geworden.

En nog wat foto's van twee erg leuke, officiële Ford-documenten die ik een tijdje geleden heb gekocht.

Links de Produktgids, bedoelt als training voor verkopers. Rechts een Engelstalige persmap, waarin allerlei details worden besproken als ook de totstandkoming van de auto.

Waar komen de kopers vandaan, wat zijn de belangrijkste punten van de Sierra en waarin onderscheidt de auto zich van de konkurrenten.

Van alle uitvoeringen een uitgebreide beschrijving met mooie foto's. Helaas komt de XR4i er niet in voor.

Hier de vergelijking met de Datsun Bluebird big smile smiley

En dan de persmap. Vrijwel alles wordt besproken en toegelicht waarom die keuzes zijn gemaakt. Ook veel vergelijkingen met de Taunus/Cortina, zoals het behouden van de sterke punten van die auto en de verbeteringen ten opzichte ervan.

Een van de leukste fragmenten vind ik de verantwoording voor de achterwielaandrijving. Het is simpelweg de beste aandrijving voor een middenklasser, en zo is het big smile smiley De vermeende nadelen zoals extra gewicht worden onderuitgehaald.
Mooi hoor die twee Sierra's anno 2014 zo bij elkaar.
Die verkopersmap is briljant. Het lijkt wel alsof die door wijlen Jac (isla) is geschreven.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2014 17:31 door Eddy C.
Geweldig koppel, die Sierra's! Wat heeft Ford destijds toch zijn best gedaan om de dashboards onderling te laten verschillen. Die boordcomputer is prachtigthumbs up

Krijgt de volgende trouwens een LL- kenteken?winking smiley
Erg leuk die verkopersmap.

[www.kapaza.be]

( En had je al een Diesel/sedan?
[www.kapaza.be]
[www.2dehands.be] )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2014 21:06 door rzasa.
Prachtige foto's. Ik hoop dat Snipe meeleest, want ik voel een verhaal aankomen dat ik graag zou willen lezen.
Eddy C
Die verkopersmap is briljant. Het lijkt wel alsof die door wijlen Jac (isla) is geschreven.

Het is inderdaad de schrijfwijze die Isla altijd heeft volgehouden.

renate
Enne, die Custom rookt een stuk minder. big smile smiley

Ja hij is ook opeens een stuk zuiniger zo met het contact uit spinning smiley sticking its tongue out

marathon...
Geweldig koppel, die Sierra's! Wat heeft Ford destijds toch zijn best gedaan om de dashboards onderling te laten verschillen. Die boordcomputer is prachtig thumbs up

Grensrijder en ik vonden de verschillen juist wat magertjes. Die boordcomputer was ook verkrijgbaar in de Ghia. Een paar rode randjes is dus het enige onderscheidende van de XR4i, tesamen met sportstoelen.

PascalD
Nice. Leuke wagens. Wat wordt nummer 8? drinking smiley
marathon...
Krijgt de volgende trouwens een LL- kenteken?winking smiley

Ik had er nog niet aan gedacht maar het zou inderdaad een LL moeten worden big smile smiley

@ Rzasa: zo'n 2.3D zou dan ook ooit in de collectie moeten, maar dan wel een MkI winking smiley Een XR4x4 is ook gaaf, Marco Hof heeft een prachtige staan. Maar zoals al eens gezegd, bovenaan het droomlijstje staan de XR8 en de XR4Ti smiling smiley

@ Dionysus: dan ben ik ook wel benieuwd smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2014 21:18 door Wouter82.
Prachtige Sierra's, Wouter. Altijd mooie auto's gevonden en ik zou er ooit graag nog eentje als hobby auto willen bezitten. Vroeger kwam ik regelmatig in Sint Anthonis en stond ik bij Wouter Bollen altijd te kwijlen bij de XR's en de Cossie's die er stonden. Echt geweldig.thumbs up
De P100 is weer door de apk smiling smiley

Enige adviespunt betreft droogtescheurtjes in de voorste remleidingen. Wel apart dat je bij verschillende garages verschillende adviespunten krijgt. Vorig jaar namelijk een opmerking over de veerstop achter, daar nu dus niks over confused smiley
Gefeliciteerd met de APK. Een zelfherstellende Ford heb je dus...getuige de veerstop. Volgend jaar zullen die droogtescheurtjes ook wel opgelost zijn drinking smiley
PascalD
Volgend jaar zullen die droogtescheurtjes ook wel opgelost zijn drinking smiley

Dan zijn de slangen gewoon weg grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.