Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 Van 2.3D en '92 Combi CLX) en ’90 P100 1.8 TD | XR-tank gespoten

Gepost door Wouter82 
@Legacy; dat van die risicogroep blijkt dus geen fabeltje te zijn! tongue sticking out smileybig smile smiley






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-02-2012 20:55 door simca1006.
Quote
simca1006
@Legacy; dat van die risicogroep blijkt dus geen fabeltje te zijn! tongue sticking out smileybig smile smiley

Nee inderdaad, bij jonge bestuurders is er tot 500% meer kans op glasbreuk. Ik heb eigenlijk al met al mijn auto's glasbreuk gehad big smile smiley

In mijn Fiat Brava had ik een sterretje in de voorruit, maar dat was voor een paar tientjes geregeld.
Bij mijn Bravo is op de snelweg ooit spontaan de linker portierruit aan diggelen gevlogen. Terwijl het aan het regenen was. Dat was ook voor een paar tientjes geregeld (raampje van de sloop en 2 uurtjes klussen)
En nu dus de voorruit van de Lexus... das een veel duurdere grap natuurlijk.

Ohja: M'n moeder's Jazz had ook een gebarsten voorruit toen 'ie 2 maand oud was.. die was uiteraard wél gedekt door de verzekering.
Quote
Legacy3.0R
Fijn om te horen thumbs up

Ik zou echter toch 'ns overwegen om een Sierra-specialist te zoeken en die de auto's eens te laten bekijken. Er moeten er wel genoeg te vinden zijn (er zitten er hier zelfs op het forum dacht ik). Het maakt niet uit hoe goed een monteur is, als hij geen ervaring heeft met het specifieke model zullen er altijd dingen zijn die hij verkeerd inschat.

De ironie is nu dat het een oudere monteur is van een Ford-specialist, dus geen reguliere Ford-garage. Hij zegt alle Fords door en door te kennen, en dat wil ik best aannemen. Deze verkeerde diagnose is natuurlijk vreemd en jammer, maar dat wil ik hem ook niet te zwaar aanrekenen. Vergissen is menselijk smiling smiley
Zo, een dagje niet gekeken en tsjonge, wat een gebeurtenissen! De turbo functioneerde sowieso tijdens onze korte proefrit in Soest, zo kan ik je verzekeren. Maar goed, het bleek dan nu ook vals alarm.
Handig, zo'n P100 big smile smiley


Velgen wassen in de wasbox thumbs up De zomervelgen van de Jag moeten er weer hoognodig op en zijn nu weer schoon. De kleine velgen zijn nieuwe wielen voor de Sierra station. Het zijn 14" Miami-velgen van de Escort. Ik had het liefst 15" gehad, maar deze banden zijn nog zo goed als nieuw en dat vond ik belangrijker. De station staat nu op verschillende merken banden die allen niet erg goed meer zijn. Ik hoop dat zo het weggedrag wat beter wordt.


De Station moet binnenkort voor de apk en ook maar eens een beurt. Ik kan mij niet echt voorstellen dat de keuring zonder opmerkingen blijft, maar de voorgaande jaren werd ik ook telkens weer positief verrast die wie weet smiling smiley
Leuke wielen, Wouter! Dat zal de Sierra stationcar goed doen! thumbs up Komen de tennisballen in de kofferbak ook beter tot z'n recht.big smile smiley
Oh, die P100 zie ik nu pas. Wat een onwijs gaaf ding zeg! Staat er ook behoorlijk goed bij voor een bedrijfsauto uit 1990. Laat je de bestickering erop zitten?

Hier in de buurt stond vroeger ook altijd een P100. Ik sloeg er nooit acht op en vond het eigenlijk een foeilelijk ding. De Sierra kon mij sowieso niet echt bekoren, vooral niet met die platte neus en vierkante koplampen.... Waarschijnlijk dat wijsheid met de jaren komt want nu vind ik die Sierra's (en P100) echt fantastische auto's! thumbs up Dit is gewoon genieten en ik kan me voorstellen dat je elke dag met een grote smile naar de parkeerplaats loopt. Nu kun je iedere doordeweekse dag met een andere auto op pad gaan winking smiley
De station is afgekeurd, doorgerotte chassisbalk crying smilie crying smilie crying smilie crying smilie

Geen idee of dat nog enigzins te redden is, de apk verloopt 14 april dus even goed nadenken... sad smiley
Als je het om wat voor reden dan ook niet nu kunt (laten) lassen kun je hem natuurlijk een tijdje schorsen.
Waar is de balk ergens verrot dan? Zolang het maar niet boven de achterbrug is, valt het allemaal wel mee hoor.

En als dat het enige is, zou ik er zeker weten een stuk opnieuw inbranden.

Wil je er opzich wel mee helpen, maar kheb nog genoeg in de planning. Laat maar wetenwinking smiley
Carrosserie aanpakken staat al een paar jaar op de planning maar het komt er telkens maar niet van. Degene die dat voor mij zou heeft het nogal druk maar we hebben laatst afgesproken om het op korte termijn te doen. Nu zou het dus binnen 12 dagen moeten, maar daar heeft hij het te druk voor waarschijnlijk, ook omdat de P100 al naar hem toegaat voor nieuwe distributieriemen. Schorsen is inderdaad een optie, dan hebben we dit jaar alle tijd om de auto aan te pakken, mits het qua kosten nog enigszins reëel is natuurlijk.

Het zou gaan om een bint linksachter, waar ook de dorpel rot is. Wat ik niet helemaal begreep maar wat ook kantje boord zou zijn, is de dunne verbinding naast het portier vlak boven de wielkast.
Dat licht er maar net aan in hoeverre dat dragend deel is.

Bij Sierra hatchbacks en Scorpio hatchbacks zijn de wielranden dragend deel. Bij de scorpio station iig niet. Sierra zou ik niet weten...

Laswerk aan de bodem is beter te doen dan n wielrandje oid inlassen.

En zolang ie maar niet zo slecht is als die van de voorzitter vd Sierraclubgrinning smiley
Hij had het er over dat het bij de vierdeurs dragend deel was, dus ik neem aan ook bij de Sierra stations confused smiley

Morgenavond gaan we hem even goed bekijken en inschatten in hoeverre het een zinvolle investering wordt. Want de carrosserie is gewoon rondom matigjes met eigenlijk overal wel een plekje. Om er nou een lapjeskat van te maken die vervolgens weer gaat roesten tussen de plaatjes schiet natuurlijk ook niet op...
Erg jammer, Wouter! Maar neem in je toekomstplannen voor de Station ook vooral het verleden mee!
Quote
Phoenixrood74
Erg jammer, Wouter! Maar neem in je toekomstplannen voor de Station ook vooral het verleden mee!

Ironisch genoeg heeft die dit jaar de mooie leeftijd van 20 jaar bereikt. Km-stand iets van 219.000. Gekozen omdat de Mazda 626 een te harde achterbank had (vond ik als 9-jarige) en een Escort Clipper echt te klein was. Mijn zusje en ik mochten kiezen tussen een rode of een blauwe. Tja... sad smiley

Morgen maar even kijken wat we er van vinden...
Oeioeioei, balen! Ik heb het ervaren als een heel fijne auto toen we de P100 gingen ophalen! En het is natuurlijk zeker een auto met een verhaal...
Nou, gisteren was het dan zo ver: de Sierra Station heb ik in de schuur gezet en het kenteken geschorst sad smiley Op dit moment het beste besluit, over een jaar zien we wel weer. En misschien duurt het nog een jaar... of nog langer. Ach dat zie ik wel.

Dit gegeven was wel mijn laatste kans om alle vijf de auto's op de foto te zetten. Het was even puzzelen en flink wat heen en weer rijden maar met een behulp van een vrijwilliger is het gelukt smiling smiley

Twee Sierra's, een direct daarvan afgeleide, een Koreaan op basis van de Sierra-voorganger en een Brit met enige overlap met een Sierra-opvolger smiling smiley





Drie generaties Sierra-neuzen





Volladen met reserveonderdelen (GT-interieur, niet nuttig maar wel leuk, en nieuwe bumpers)





De laatste kilometers...





En het eindstation - voor hoe lang...?

Wel een triest gezicht hoor, met die deuk (?), het scheefhangende nummerbord en dan eindigend naast een tractor in een schuur.crying smilie Staat hij daar wel veilig en droog en heb je hem goed voorbereid op een langere tijd gestald staan?
Ja, die deuk was niet zo handig van mijzelf. Ik dacht even snel en makkelijk de klep dicht te doen, tijdje geleden al weer.. Kentekenplaat hangt scheef omdat ik de houder met EMW-sticker op de Stellar heb gezet maar een van de schroefjes ben kwijtgeraakt. Verder staat die goed zo, op de plek van de aanhanger staat normaal een grote camper. Accu is losgekoppeld, ik ben alleen vergeten de raampjes op een kiertje te zetten.
Raampjes open vinden de muizen en eekhoorntjes wel prettig ja. Persoonlijk zou ik ze dus dichtlaten.
Het zou fijn zijn als er katten rondlopen. dat scheelt enorm in de muizen.
Ik heb nog een lijstje met tips die ik altijd gebruikte als ik de barchetta voor de winter stalde. Kan ik wel even doorgeven als je wilt. Hoe dan ook: sterkte met dit tijdelijke verlies, en doe de Station NOOIT weg!
Quote
stoterstangen90
Raampjes open vinden de muizen en eekhoorntjes wel prettig ja.

Die kunnen op andere manieren ook wel binnenkomen! eye rolling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2012 23:52 door JW01 (vanaf een Appel).
Katten en muizen weet ik niet, maar in de hoek knort wel een tevreden varken big smile smiley

Tips zijn altijd welkom PR thumbs up
Regel dus even een paar katten. De asiels zitten er toch overvol mee.
Quote
grensrijder
Regel dus even een paar katten. De asiels zitten er toch overvol mee.
Het katshuis is ook weer vrij. kun je hem daar niet stallen
Nee dat lijkt me niet handig. Dan krijg je hele discussies wie waar gaat zitten of wie waar z'n auto mag stallen. Na weken kom je er gezamelijk uit denk je en zegt er eentje: "Heb er geen zin meer an".
Heb begrepen van VW1200 dat hij daar prima staat. De tijd zal leren of de muizen Sierragevoelig zijn.
Even een vraagje. Moet de kentekenplaten van de auto af bij schorsen of is dat diefstalbeveiliging?
Nee, die kunnen gewoon blijven zitten. Enige voorwaarde bij schorsen is, als ik me niet vergis, dat de auto niet aan de openbare weg mag staan.
Ik heb ze er af gehaald inderdaad met het oog op diefstal. Zonder platen is de auto wat minder aantrekkelijk om rijdend te ontvreemden. Bijkomend voordeel is dat ik een tastbare herinnering heb smiling smiley
Ik had niet gezien dat de platen er al af waren... Wouter, ik heb je al een mail gestuurd met tips.
Gisteren was de Custom een van de tien sterren op de EMW-stand op het Youngtimer Event in Ulft. Was een zeer geslaagde dag! En vanochtend de Custom ingeleverd bij Sjaak van Aalst waar die twee weken verblijft. De weinige roestplekjes worden weggewerkt, de hele auto wordt gereinigd en krijgt een volledige Dinitrol-behandeling. Ook wordt het roestgaatje in de achterklep hersteld. Dat is nog een beste operatie, prijzig ook. Klep moet er uit, ruit er uit, lassen, spuiten... Maar dan is straks de carrosserie ook helemaal in goede staat en deugdelijk beschermd. Ik ben helaas vergeten foto's te maken van de verschillende plekjes voor een voor-/na-vergelijking. Als dit gebeurd is moet er nog even naar de motor gekeken worden want hij loopt niet altijd even lekker en walmt ook een beetje. Misschien een nieuwe koppakking ook. Als dat allemaal achter de rug is, is de Custom als het goed is in topstaat en kan ik hem laten taxeren. Ik moet dan nog wel een nieuw naafkapje zoeken want eentje is op de A28 achtergebleven...



De P100 doet het ook nog prima, al is die wel hard toe aan nieuwe rubbers in de voorste stabistang. Zit erg veel speling op de wielen. Misschien dan ook maar meteen een nieuwe gloeibougie er in laten zetten... smiling smiley
Ben benieuwd naar het resultaat! Issie 24 juni van de partij of kom je met iets anders?
Quote
tsov
Ben benieuwd naar het resultaat! Issie 24 juni van de partij of kom je met iets anders?

Nee, dan zal eindelijk eens de Stellar ten tonele verschijnen smiling smiley
Vanmiddag de Custom weer opgehaald! Ziet er van buiten weer helemaal fris uit thumbs up Ik heb er ook een cd-rom bijgekregen met een fotoreportage van de werkzaamheden. En die plaatjes waren soms best schrikken! Enorme gaten bleken er onder de auto te zitten, verscholen onder een laag tectyl. Hieronder een selectie:

Enorm gat, volgens mij rechtsachter bij een bumperophangpunt eye popping smiley


Zelfde gat schoongemaakt...


...en dichtgelast


Het gat in de klep na het verwijderen van de achterruit


De aangetaste accubak


Nog een gaatje nut smiley


Gedemonteerde neus


Alles lekker in de Dinitrol


Behandelde wielkast linksachter


De gehele achterklep is opnieuw gespoten. Dat is flink opgeknapt maar helaas zijn er wel wat stofjes in de lak gekomen. Misschien is het er nog uit te poetsen.

Verder heeft Sjaak nog een nieuw naafkapje geregeld, gloednieuw, die kan ik binnenkort ook ophalen smiling smiley

Ben heel blij met het resultaat in elk geval. Ik dacht de auto echt goed was maar als je dit allemaal ziet, sodeknetter! Nu nog even kijken of ik de paar deukjes nog laat verwijderen en dan nog even naar de motor laten kijken. En dan zou die getaxeerd kunnen worden thumbs up
Er was dus wel iets meer aan de hand dan de 'weinige roestplekjes'eye popping smiley! Goed dat je dit alles hebt laten doen.thumbs up Met de stofjes in de lak zou ik geen genoegen nemen. Dat moet gewoon mooi worden afgeleverd. Het is een zakelijke transactie, toch? Tenzij je aantoonbaar gematst bent, natuurlijk.
Ik wil niet doen als of het niets is, maar voor een '83er valt dit echt heel erg mee hoor. Die Ford is bijna 30 jaar, dus die paar gaatjes? Het zijn immers maar een paar plekken, die inderdaad wel knap verrot zijn, maar ja, als daar niets aan gedaan is ooit, dan is het echt niet raar hoor. Hoe dan ook, fijn dat ze nu zo goed is en dik in de dinitrol staat!
Ja, dat is zeker ook waar en voor zo'n oudje is het ook echt niet heel problematisch. Het was alleen even schrikken als je het opeens zo ziet big smile smiley
Tsja, dat soort roestplekjes blijven er altijd door komen. Ik herinner me nog mijn Escort...

Klik en huiver. En nee, dat enorme gat was in eerste instantie niet te zien! Pas later toen ik daar toevallig aan de dorpel trok... juist...
voor
na het werk
Hier ook maar even een update smiling smiley

Net met beide Fords even een "conditierondje" gereden, ze hebben ongeveer een maand stilgestaan. Starten ging niet heel soepel maar uiteindelijk liep het. De P100 heeft toch echt wat onderhoud nodig. Een van de voorremmen blokkeert ontzettend snel, al op lage snelheid als je maar een beetje remt. Omstanders schrikken er nogal van het plotselinge bandengepiep nut smiley Gelukkig is het na een paar km weer in orde. Ook moet er nodig een nieuw rubbertje in de stabistang. De Custom doet het an sich prima, het pruttelt lekker maar daar mag ook wel eens naar gekeken worden of het allemaal wel draait zoals 29,5 jaar geleden was bedoeld smiling smiley
Ik zou even een lekker rokend rondje door de binnenstad van Utrecht doen. smileys with beer
Vandaag nieuwe kentekenplaten op de Custom gezet smiling smiley







En de nieuwe naafkapjes geplaatst. Deze gingen er een stuk moeilijker op dus ik hoop dat ze er ook minder makkelijk zelf afkomen op de snelweg...



Leuk contrast big smile smiley

Die kentekenplaten zijn echt tof! Maar mag/ga je er nu ook gewoon mee rijden?

Quote
Wouter82
Leuk contrast big smile smiley

Niks contrast, gewoon zo'n knakenrijder die niets anders dan belastingvrij wil rijden.. tongue sticking out smiley
Quote
Elco
Die kentekenplaten zijn echt tof! Maar mag/ga je er nu ook gewoon mee rijden?

Nee, want ze hebben niet het verplichte eurovignet. Alleen voor Amerikanen met een smalle plaat geldt een uitzondering (zie de Corvette).
Klopt, mag niet. Maar goed, het is het risico wel waard vind ik smiling smiley
De Corvette heeft inderdaad de benodigde vermelding op het kentekenbewijs.
Quote
Wouter82
Klopt, mag niet. Maar goed, het is het risico wel waard vind ik smiling smiley
De Corvette heeft inderdaad de benodigde vermelding op het kentekenbewijs.

Ik neem aan dat je niet zo stom bent om ermee te gaan rondrijden... Geheid dat je binnen enkele ritten gepakt wordt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.